Πέμπτη 15 Φλεβάρη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ανώτατη δημόσια Εκπαίδευση και ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα

Τις τελευταίες βδομάδες η Ανώτατη Εκπαίδευση συγκλονίζεται από τις μεγάλες κινητοποιήσεις των φοιτητών ενάντια στον επερχόμενο νόμο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Οι Γενικές Συνελεύσεις των φοιτητών αυξάνονται τόσο σε αριθμό συμμετεχόντων φοιτητών και εμπλεκόμενων συλλόγων, αλλά και σε ποιότητα - περιεχόμενο.

Μεγάλο μέρος των πανεπιστημιακών, όπως αποτυπώνεται και στις συλλογικές αποφάσεις μας, βρισκόμαστε μαζί με τους φοιτητές μας στον δίκαιο αγώνα που δίνουν κόντρα στην επιχείρηση συκοφάντησης και καταστολής. Αφήνω δε την υπουργική παρέμβαση για τον ευτελισμό των εξετάσεων του χειμερινού εξαμήνου με τη δικτυακή εξέταση.

Αυτό το νομοσχέδιο είναι άδικο και αντισυνταγματικό. Δεν πρέπει να κατατεθεί. Σε κάθε περίπτωση, η διαπάλη που αναπτύσσεται γύρω από αυτό αναδεικνύει το πρόβλημα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας μας, του προσανατολισμού της και του ρόλου της.

Στην πραγματικότητα οι σπουδές δεν είναι ούτε δημόσιες ούτε δωρεάν

Λέμε ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας είναι και δωρεάν και δημόσια. Στην πραγματικότητα, όμως, τα ΑΕΙ μας δεν είναι ούτε δωρεάν ούτε δημόσια μιας και το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησής τους προέρχεται από επιχειρηματικές δραστηριότητες. Ας μη βιαστούμε να απαντήσουμε ότι δεν έχουν θεσμοθετηθεί δίδακτρα, ότι τα βιβλία είναι δωρεάν κ.λπ. Και εξηγούμαι τι εννοώ:

  • Δεδομένης της απουσίας φοιτητικών εστιών, ένας φτωχός φοιτητής δεν μπορεί να σπουδάσει στο τμήμα που έχει περάσει αν αυτό εδρεύει μακριά από την πόλη που μένουν οι γονείς του.
  • Οι μεταπτυχιακές σπουδές στα περισσότερα (δημόσια) ΑΕΙ είναι πλέον με δίδακτρα. Τα βιβλία σε όλα τα μεταπτυχιακά των (δημόσιων) ΑΕΙ πρέπει να αγοραστούν.
  • Ο κρατικός προϋπολογισμός έχει μειωθεί σε τέτοια επίπεδα που μετά βίας καλύπτει τις πάγιες κι ανελαστικές δαπάνες, όπως είναι οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η συντήρηση και πόσο δε μάλλον η αναβάθμιση των υποδομών ενός ΑΕΙ.
  • Ο αριθμός των μελών ΔΕΠ βαίνει διαρκώς μειούμενος αντί να αυξάνεται, με τις νέες προσλήψεις να είναι λιγότερες από τις αποχωρήσεις, την ίδια στιγμή που ο αριθμός των φοιτητών αυξάνεται, όπως αυξάνονται και οι ανάγκες στο εκπαιδευτικό κι ερευνητικό έργο.

Ετσι, γίνεται κάθε μέρα και πιο προφανές ότι ο αυτοδιοίκητος χαρακτήρας των δημόσιων ΑΕΙ είναι αυτοδύναμος γιατί στην πραγματικότητα καλείται να διαχειριστεί το καθένα μόνο του τη φτώχεια του. Μου θυμίζει την ατομική ευθύνη για τις επιδημίες.

Αυτή η κατάσταση στα ΑΕΙ δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Βλέπουμε και τι γίνεται στις άλλες χώρες της Ευρώπης. Καταρχάς στο Ηνωμένο Βασίλειο, τόσο πριν από το Brexit όσο και μετά, το βασικό κριτήριο για τη λειτουργία ενός πανεπιστημίου είναι η βιωσιμότητά του. Το κλασσικότερο παράδειγμα είναι η προ λίγων ετών θέσπιση διδάκτρων για τους ντόπιους και η δραματική αύξησή τους για τους υπόλοιπους (υπερπόντιους και Ευρωπαίους πια φοιτητές). Κάτι που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται και σε χώρες της ΕΕ.

Από την άλλη, το εκπαιδευτικό - ερευνητικό - διοικητικό έργο των μελών ΔΕΠ πρέπει να είναι εναρμονισμένο με τη λογική κόστους - οφέλους. Πολλά τα τρανά παραδείγματα διάσημων καθηγητών με πολλές περγαμηνές και διεθνή αναγνώριση που πετάχτηκαν από ιδρύματα, διότι δεν «έφεραν» τα απαιτούμενα έργα. Προσέξτε: Οχι ότι δεν «έφεραν» έργα, αλλά ότι δεν ήταν τόσα και τέτοια που να χρηματοδοτήσουν επαρκώς τη λειτουργία του ιδρύματός τους.

Επίσης, είναι ξεκάθαρη και η στροφή των πανεπιστημιακών κι ερευνητικών ιδρυμάτων της ΕΕ στην έρευνα για την άμυνα, με στρατιωτικά - ΝΑΤΟικά έργα και την εμπλοκή τους στην εμπόλεμη πλέον διαμάχη μεταξύ του ευρωατλαντικού πόλου από τη μια και των Ρωσίας - Κίνας από την άλλη.

Θέλουν πανεπιστημιακούς - μάνατζερ και επιχειρηματίες

Τέλος, τα μέλη ΔΕΠ, τόσο στη χώρα μας όσο και στην ΕΕ, στην Αγγλία, στις ΗΠΑ κ.λπ., έχουν μπροστά τους το μαγικό καρότο του θησαυρισμού μέσα από την έρευνά τους. Πιστεύουμε, δηλαδή, ότι πουλώντας την έρευνά μας στην αγορά, θα καταφέρουμε να κάνουμε μια αρχική συσσώρευση κεφαλαίου που θα μας επιτρέψει να ποντάρουμε σε νέα έργα, που θα μας φέρουν μεγαλύτερη συσσώρευση κεφαλαίου, και να συνεχίζουμε έτσι στο διηνεκές. Να γίνουμε, με λίγα λόγια, ...καπιταλιστές, κερδίζοντας υπεραξία από τη δουλειά των φοιτητών και των ερευνητών μας.

Ας δούμε καταρχάς κατά πόσο αυτό είναι επιτεύξιμο. Η αλήθεια είναι ότι οι επιτυχημένες spin-off δεν είναι πάνω από το 10% του συνόλου τους στις ΗΠΑ, πόσο δε μάλλον στην ΕΕ και πόσο δε μάλλον στη χώρα μας. Με λίγα λόγια, 1 στους 10 θα πετύχει στα καλύτερα ιδρύματα. Οι υπόλοιποι θα σπαταλούν τη ζωή τους σε προτάσεις, lobbying, ξανά προτάσεις, ξανά lobbying, αντί να έχουν το μυαλό τους ελεύθερο να ερευνούν, να δημιουργούν και να διδάσκουν όσο πιο απερίσπαστα μπορούν. Ας κάτσει ο καθένας από μας να μετρήσει τον χρόνο που δαπανά σε συγγραφή προτάσεων και παρουσιάσεις έργων σε επιχειρήσεις, σε σχέση με τον δημιουργικό χρόνο που θα έπρεπε να αφιερώνει στο εργαστήριό του.

Αυτή είναι η πραγματικότητα όπου μας ωθεί το αστικό κράτος. Από την άλλη, αυτό που χρειάζεται το κεφάλαιο είναι φθηνό επιστημονικό - τεχνικό προσωπικό που θα χειρίζεται έξυπνες και αποτελεσματικές μηχανές αντί να τις σχεδιάζει. Και βέβαια θέλει και επιστημονικό - τεχνικό προσωπικό που θα σχεδιάζει τέτοιες μηχανές, μόνο που αυτόν τον ρόλο τον περιορίζει για επιλεγμένα ιδρύματα.

Ε, λοιπόν, εμείς δεν θέλουμε κάτι τέτοιο, ούτε για μας ούτε για τους φοιτητές μας. Θέλουμε πανεπιστήμια τα οποία να σχεδιάζουν και αναπτύσσουν προϊόντα και συστήματα για την κοινωνία.

Οι δυνατότητες και τα επιτεύγματα της επιστήμης και ποιον υπηρετούν

Είναι γεγονός ότι η σημερινή τεχνολογία επιτρέπει θαύματα που βελτιώνουν δραματικά την ποιότητα ζωής των πολιτών, που η λογική του κόστους - οφέλους δεν επιτρέπει την ευρεία τους διάδοση. Επιτρέψτε μου να γίνω συγκεκριμένος με κάποια παραδείγματα:

Κατοικία. Οι μοντέρνες τεχνικές οικοδόμησης (3D printing, vacuum panels, vacuum glasses, energy harvesting κ.λπ.) επιτρέπουν την κατασκευή οικιών υψηλής ποιότητας με κόστος κατασκευής στο ένα δέκατο των σημερινών τιμών πώλησης.

Σίτιση. Οι μοντέρνες τεχνολογίες φυτοπονικής καλλιέργειας, αλλά και συστηματικών - εντατικών καλλιεργειών, συμπεριλαμβανομένων των θερμοκηπίων, των κτηνοτροφικών, των αλιευτικών και λοιπών μονάδων, επιτρέπουν την κάλυψη των αναγκών σίτισης του πληθυσμού σε ποσότητα πάνω από 2,5 - 3 φορές έναντι των σημερινών δυνατοτήτων με πάνω από 5 - 7 φορές βελτιωμένα χαρακτηριστικά της τροφής.

Υγεία. Οι σύγχρονες μέθοδοι διάγνωσης και θεραπείας, ακόμη και κάποιων ανίατων μέχρι τώρα ασθενειών, είναι τέτοιες που μπορούν να αυξήσουν το προσδόκιμο ζωής και προσφέρουν ευημερία σε ευρεία κλίμακα. Ακόμη, οι τηλε-ιατρικές μέθοδοι επιτρέπουν έγκαιρες διαγνώσεις και κατά συνέπεια έγκαιρες θεραπείες σε απομακρυσμένες περιοχές.

Αμυνα. Τα προηγμένα υλικά και διατάξεις, οι προηγμένες ηλεκτρομαγνητικές τεχνικές, οι προηγμένοι έξυπνοι αλγόριθμοι κ.λπ., είναι σε θέση να αποκρούσουν εχθρικές απειλές και επιθέσεις που σήμερα φαντάζουν αδύνατες. Τεχνικές laser, ηλεκτρομαγνητικών όπλων, έγκαιρης και ορθής επιτήρησης κ.λπ., εγγυώνται τέτοιες υπηρεσίες σε αμυντικό επίπεδο.

Παραγωγή. Οι σύγχρονες τεχνικές επιτήρησης των γραμμών παραγωγής σε συνδυασμό με τεχνητή νοημοσύνη και μηχανική μάθηση είναι σε θέση να αναβαθμίσουν την παραγωγικότητα καθώς επίσης και την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων. Το ίδιο ισχύει και για τον κλάδο των υπηρεσιών.

Ενέργεια και περιβάλλον. Οι μοντέρνες μέθοδοι και τεχνολογίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας επιτρέπουν πλειάδα τεχνικών που είναι σε θέση να τροφοδοτήσουν με ηλεκτρική ενέργεια ιδιαίτερα μικρού κόστους τόσο τη βιομηχανία όσο και τις κατοικίες και τις υπηρεσίες. Ακόμη, υπάρχουν τεχνικές με τις οποίες είναι δυνατός ο καθαρισμός του περιβάλλοντος από επικίνδυνους ρύπους.

Μετακινήσεις. Οι τεχνολογίες σταθερής τροχιάς είναι πλέον τέτοιες που μπορούν να επιτρέψουν την πρόσβαση ακόμη και στο τελευταίο χωριό της επικράτειας με γρήγορο και ασφαλή τρόπο, όσον αφορά την ξηρά, ενώ οι μοντέρνες τεχνολογίες ναυσιπλοΐας είναι σε θέση να ικανοποιήσουν με γρήγορο και ασφαλή τρόπο τις ανάγκες μετακίνησης ακόμη και στα ακριτικά μας νησιά.

Τι από όλα αυτά βλέπετε να γίνεται στη χώρα μας;

Κατοικία. Δεν φτάνει η αύξηση της τιμής των κατοικιών, παίρνουν και τα σπίτια του κοσμάκη (και δεν είναι οι κομμουνιστές αυτοί που τα παίρνουν, αλλά οι τράπεζες και οι όμιλοι που εισέπραξαν ήδη πολλαπλάσια τα «κόκκινα» δάνεια, σχεδόν αυτούσια την επιδότηση της Covid κ.λπ.)

Σίτιση. Εχουμε καταντήσει να μη φτάνει το μηνιάτικο για το πρώτο 15ήμερο...

Υγεία. Μαύρη απελπισία με την ιδιωτικοποίησή της και με τα διαρκώς αυξανόμενα ιδιωτικά ασφάλιστρα...

Αμυνα. Πλήρης εξάρτηση από τους ΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς, με πλήρη απουσία εθνικής προστασίας. Δαπάνες μόνο για επεμβατικούς εξοπλισμούς και δράσεις.

Παραγωγή. Εκμηδενισμός της ντόπιας μεταποίησης. Βάρβαρες συνθήκες στον κλάδο των υπηρεσιών.

Ενέργεια και περιβάλλον. Πληρώνουμε την ηλεκτρική ενέργεια πολλαπλάσια από ό,τι πριν από 2 - 3 χρόνια...

Μετακινήσεις. Τέμπη και θάνατοι στα νησιά...

Γιατί; Τι φταίει; Φταίει το κακό μας το ριζικό; Φταίνε οι ιδιαίτερες συνθήκες ανάπτυξης του ελληνικού κράτους; Τι στο καλό φταίει;

Να αλλάξει ρότα και η «δημόσια» και «δωρεάν» Εκπαίδευση

Αυτό που καταδεικνύεται από τα παραπάνω παραδείγματα είναι ότι φταίνε ο ρόλος και η οργάνωση του κράτους. Ενός κράτους που είναι φιλικό με το κεφάλαιο και εχθρικό με τον λαό:

Ενός κράτους που προστατεύει το δικαίωμα του εργοδότη να δουλεύει κάθε μέρα η επιχείρησή του και κυνηγάει τον εργαζόμενο που απεργεί, τον φοιτητή που διεκδικεί.

Ενός κράτους που τα παίρνει από τη φορολογία του εργαζόμενου (το 95% των εσόδων του κράτους είναι από τη φορολογία των εργαζομένων και το 5% από τη φορολογία των επιχειρήσεων) και τα δίνει στο μεγάλο κεφάλαιο (παράδειγμα οι επιδοτήσεις στους ενεργειακούς κολοσσούς και οι φοροαπαλλαγές στους εφοπλιστές).

Ενός κράτους που νομοθετεί βάρβαρα κατά των εργαζομένων, κατά της δημόσιας Εκπαίδευσης. Τόσο βάρβαρα, που ακόμη και υποστηρικτές του αρχίζουν και διαμαρτύρονται.

Ενός κράτους που στηρίζεται στους κάθε είδους υποστηρικτές του, που δικαιολογούν και χρυσώνουν το χάπι της ευρωπαϊκής ευδαιμονίας, που βλέπουμε πού μας έχει φέρει.

Είναι, πιστεύω, κατανοητό ποια θα ήταν η πορεία του κράτους αν τα πράγματα είχαν άλλη ιεράρχηση, αν στο επίκεντρο ήταν ο άνθρωπος και όχι το κέρδος. Ολα τα παραπάνω θα μπορούσαν να υλοποιηθούν...

Και θα προϋπέθεταν και μια άλλη Παιδεία. Μια Παιδεία, όπου τα παιδιά του λαού θα μορφώνονταν για να ανεβάσουν ψηλά τη χώρα, τους γονιούς τους, τα παιδιά τους αύριο. Μια Παιδεία, για την οποία όλοι μας θα ήμασταν περήφανοι.

Δεν είναι τεμπέληδες αυτοί που ξημεροβραδιάζονται στα κρύα κτίρια των καταλήψεων για να μην κατατεθεί ο νόμος για τα ιδιωτικά, για να αλλάξει ρότα και η «δημόσια» και «δωρεάν» Εκπαίδευση. Είναι παιδιά που έχουν αποδείξει ότι μπορούν να φέρουν τα πάνω κάτω, που τολμούν να καινοτομήσουν, και ν' αγωνιστούν για μια κοινωνία στο μπόι των ονείρων τους. Είμαστε δίπλα τους.


Βαγγέλης ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ
Καθηγητής ΕΜΠ, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου ΔΕΠ του ΕΜΠ

Νέα αγωνιστικά ραντεβού σήμερα ενάντια στο αντιδραστικό νομοσχέδιο

Φοιτητικοί σύλλογοι, μαθητές, εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι συνεχίζουν να απαιτούν να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο για ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ

Με νέα συλλαλητήρια σήμερα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και άλλες πόλεις συνεχίζονται οι πολύμορφες κινητοποιήσεις φοιτητικών συλλόγων, μαθητών, σωματείων και συλλογικών φορέων ενάντια στο νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων που βρίσκεται σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης. Στους σχεδιασμούς για περαιτέρω εμπορευματοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης την οποία δρομολογεί το νομοσχέδιο, αντιτάσσουν τις πραγματικές ανάγκες για πτυχία με αξία, δωρεάν σπουδές.

Στην Αθήνα, το ραντεβού έχει δοθεί για τις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια.

Στη Θεσσαλονίκη, πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο πραγματοποιείται στις 12 το μεσημέρι, στην Καμάρα, με κάλεσμα των φοιτητικών συλλόγων Χημικού, Φιλολογίας, ΦΠ, Χημικών Μηχανικών, Πολιτικών Μηχανικών, Αρχιτεκτονικής, Ιστορικού Αρχαιολογικού, Νομικής, Γεωπονίας, Πληροφορικής. Σε συμμετοχή στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο καλούν και οι ΕΛΜΕ της Θεσσαλονίκης.

Στην Πάτρα, στις 12 το μεσημέρι, στην πλατεία Γεωργίου καλούν Φοιτητικοί Σύλλογοι και η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Πάτρας. Στη Ζάκυνθο, κινητοποίηση διοργανώνεται στις 12.30 το μεσημέρι στην πλατεία Αγίου Μάρκου με κάλεσμα της ΕΛΜΕ και θα ακολουθήσει παράσταση διαμαρτυρίας την Αντιπεριφέρεια του νησιού.

«Ο αγώνας που δίνουμε είναι δίκαιος, διεκδικούμε το αυτονόητο! Ενα σύγχρονο, αποκλειστικά δημόσιο και πραγματικά δωρεάν πανεπιστήμιο με επαρκή κρατική χρηματοδότηση, πτυχία με αξία, για να εργαστούμε με δικαιώματα στο αντικείμενο που σπουδάζουμε», έχουν δηλώσει οι φοιτητικοί σύλλογοι και μέσα από τον πανελλαδικό συντονισμό τους, που έγινε την περασμένη βδομάδα. Οπως τονίζουν, το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε «είναι ακόμα χειρότερο και από τις προβλέψεις! Πολλές κατηγορίες αποφοίτων και μαθητών, άνισος τρόπος εισαγωγής στα δημόσια και τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, δίδακτρα και στα προπτυχιακά! Την ίδια ώρα προωθείται η ακαδημαϊκή αναγνώριση ακόμα και των πτυχίων των κολεγίων, μέσω της κύρωσης της Συμφωνίας της Λισαβόνας που θα γίνει σύντομα!».

«Ο δίκαιος αγώνας που δίνουμε είναι πραγματικά υπόθεση όλου του λαού! Οι κινητοποιήσεις φοιτητών, μαθητών, αγροτών, εργαζομένων μπορούν και πρέπει να ενωθούν σε ένα μεγάλο αγωνιστικό μέτωπο για το δικαίωμα στην Παιδεία, την εργασία, την αξιοπρεπή ζωή, με πρώτο σταθμό τη μεγάλη πανελλαδική απεργία στις 28 Φλεβάρη», τονίζουν.

Κάλεσμα στους μαθητές της Αθήνας και όλης της χώρας να βρεθούν και πάλι στο πλευρό των φοιτητικών συλλόγων απευθύνει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας, για να μην κατατεθεί «το νομοσχέδιο της αδικίας». «Δίκαιο είναι να γίνουν πράξη τα αιτήματά μας», τονίζει: «Αύξηση χρηματοδότησης για να μην μας πέφτουν τα ταβάνια στα κεφάλια και να μην πλημμυρίζουν τα προαύλια, πρόσληψη καθηγητών, κατάργηση ΕΒΕ και Τράπεζας Θεμάτων, δωρεάν ενισχυτική διδασκαλία, σχολείο δημιουργικό και όχι εξεταστικό κέντρο μέσα στο άγχος και την παπαγαλία».

Με στάσεις εργασίας που έχουν κηρύξει από τις 11 π.μ. συμμετέχουν στα συλλαλητήρια οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Το «παρών» δίνουν και οι εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια, με την Ομοσπονδία Διοικητικών Υπαλλήλων τους να έχει κηρύξει στάση εργασίας από τις 11 π.μ. έως τη λήξη του ωραρίου και να σημειώνει μεταξύ άλλων στο κάλεσμά της: «Ολο το τελευταίο διάστημα, η κυβέρνηση χρησιμοποίησε όλους τους τρόπους για να κάμψει τις αντιδράσεις των φοιτητών, των πανεπιστημιακών δασκάλων, των εργαζομένων στα πανεπιστήμια, των μαθητών, των γονιών τους, των εργαζομένων στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, όλου του λαού! Με συκοφαντίες, ψέματα, εκβιασμούς, απειλές, καταφεύγοντας στον αυταρχισμό και την καταστολή, στέλνοντας τις δυνάμεις των ΜΑΤ και τους εισαγγελείς στους φοιτητές και τους εργαζόμενους που αγωνίζονται. Δεν τα κατάφερε! Ολες οι προσπάθειες έπεσαν στο κενό!

Οι εργαζόμενοι στα πανεπιστήμια παίρνουμε δύναμη από τους χιλιάδες φοιτητές και μαθητές που είναι στον δρόμο, από τους αγρότες που έχουν στήσει μπλόκα με τρακτέρ σε όλη τη χώρα, από όλους τους εργαζόμενους που αγωνίζονται και δεν το βάζουν κάτω», καλώντας και στην απεργία στις 28 Φλεβάρη.

Κάλεσμα συμμετοχής απευθύνουν μία σειρά ακόμα φορείς, η ΟΓΕ, το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ) κ.ά.

«Από το σχολείο της από-γνωσης, στο σχολείο της δημιουργίας και της συλλογικότητας»

Την Κυριακή 18 Φλεβάρη, στις 11 π.μ., οι ΚΟ Αγίων Ανάργυρων - Καματερού, οι αντίστοιχες Οργανώσεις της ΚΝΕ και η ΚΟ Εκπαιδευτικών Δυτικών Συνοικιών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ διοργανώνουν εκδήλωση με θέμα: «Από το σχολείο της από-γνωσης, στο σχολείο της δημιουργίας και της συλλογικότητας. Η πρόταση του ΚΚΕ». Θα γίνει στην αίθουσα εκδηλώσεων του 1ου Λυκείου Αγ. Αναργύρων (Αλ. Παπάγου 1 και Σύρου) και θα μιλήσει ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ.

ΣΤΕΚΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ «ΜΑΝΟΣ ΛΟΪΖΟΣ»
«Λογοτεχνία και επαναστατικό κίνημα»

Εκδήλωση αύριο στο πλαίσιο της δραστηριότητας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Λένιν

Το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ - «Μάνος Λοΐζος» στο πλαίσιο της δραστηριότητάς του για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του B. I. Λένιν διοργανώνει, αύριο Παρασκευή, στις 7 μ.μ., εκδήλωση με τίτλο «Λογοτεχνία και επαναστατικό κίνημα».

Στην εκδήλωση θα μιλήσουν ο Γιώργος Μηλιώνης, μέλος του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, και η Μαρία Πεσκετζή, διδάκτορας Φιλολογίας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων, συνεργάτιδα του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ.

Τι είναι η Τέχνη και ποια η σχέση της με την κοινωνική πραγματικότητα; Μπορεί η Τέχνη να προσφέρει γνώση; Επαιξε ρόλο η ρωσική λογοτεχνία στη σοσιαλιστική οικοδόμηση της ΕΣΣΔ; Αυτά και άλλα ερωτήματα θα διερευνήσουν οι ομιλητές και οι επισκέπτες του Στεκιού Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ - «Μάνος Λοΐζος», σε μια εκδήλωση που μπορεί να δώσει εργαλεία σκέψης και δράσης στους νέους ανθρώπους που αναζητούν και τέχνη, αλλά και στην κοινωνία κάτι παραπάνω από «εύκολες και εύπεπτες» απαντήσεις.

Μία γεύση από όσα θα ακουστούν στην εκδήλωση, με τα λόγια του ηγέτη της Οκτωβριανής Επανάστασης, του B. I. Λένιν: «Ο Τολστόι είναι νεκρός... Αλλά η κληρονομιά που άφησε, περιλαμβάνει εκείνο που δεν πέρασε στο παρελθόν, αλλά ανήκει στο μέλλον. Αυτή την κληρονομιά δέχτηκε και επεξεργάστηκε περαιτέρω το ρωσικό προλεταριάτο... Το ρωσικό προλεταριάτο θα εξηγήσει στις μάζες την κριτική του Τολστόι...».

Εκδηλώσεις για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Εκδήλωση με θέμα το σχέδιο νόμου για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και τις επιπτώσεις του στα δημόσια πανεπιστήμια, την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διοργανώνει ο ΕΣΔΕΠ ΑΠΘ τη Δευτέρα 19 Φλεβάρη, στις 6 μ.μ. στην αίθουσα «Μ. Αναγνωστάκης» του δημαρχείου Θεσσαλονίκης.

Προσκαλούνται για να παρέμβουν εκπρόσωποι των συλλόγων εργαζομένων του ΑΠΘ, φοιτητικών συλλόγων, των ΕΛΜΕ, των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, καθώς και επιστημονικών φορέων της πόλης.

Εκδήλωση στον Πειραιά από σωματεία εκπαιδευτικών

Εκδήλωση - συζήτηση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια πραγματοποιεί η ΕΛΜΕ Πειραιά από κοινού με τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κερατσινίου - Περάματος «Νίκος Πλουμπίδης», Κορυδαλλού - Αγίας Βαρβάρας και Σαλαμίνας.

Θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 17 Φλεβάρη, στις 6 μ.μ. στο Πανεπιστήμιο Πειραιά (πορτοκαλί αμφιθέατρο).

Η µεγάλη πλειοψηφία στην Εκπαίδευση λέει όχι στο ταξικό και άδικο νομοσχέδιο

Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ για το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Με μια 8σέλιδη ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, οι Οργανώσεις του Κόμματος και της ΚΝΕ απευθύνονται πλατιά στον κόσμο για το ταξικό και άδικο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ενημερώνοντας για τις επιπτώσεις που αυτό θα έχει, αφού όλο αυτό το πλέγμα «πανεπιστημίων ΑΕ» είναι «ακριβό για τους φοιτητές, φθηνό για το κράτος και κερδοφόρο για τις επιχειρήσεις».

Στην ανακοίνωση γίνεται αναλυτική αναφορά στα άρθρα και τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου. Γίνεται αναφορά στις εργοδοτικές ενώσεις που ζητούσαν πάντα να ανοίξει η αγορά Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά και στην ουσιαστική συναίνεση που προσφέρουν ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, ενώ γίνεται αναδρομή και στους νόμους της τελευταίας και πλέον δεκαπενταετίας για την Ανώτατη Εκπαίδευση που «όλοι μαζί έστρωσαν το έδαφος για το σημερινό νομοσχέδιο - έκτρωμα» και καλεί να πούμε: «Ως εδώ! Στον δρόμο που μας έφερε... ως εδώ».

Το ΚΚΕ τονίζει ότι οι φοιτητές/τριες είναι ήδη νικητές, καθώς απονομιμοποίησαν τον δήθεν προοδευτικό χαρακτήρα του νομοσχεδίου και με τον αγώνα τους κάνουν πρώτο θέμα στην κοινωνία τις σπουδές και τις ανάγκες τους, αγωνίζονται για το δίκαιο και εφικτό, η πολιτεία να κατοχυρώνει το δικαίωμα στην πανεπιστημιακή μόρφωση, για αποκλειστικά δημόσιο, πραγματικά δωρεάν, σύγχρονο πανεπιστήμιο.

«Σήμερα - καταλήγει η ανακοίνωση - είναι πιο ορατό από ποτέ: Η ικανοποίηση αυτών των αιτημάτων προϋποθέτει σύγκρουση με την πολιτική της ΕΕ, των κυβερνήσεων - κομμάτων του συστήματος, ρήξη με την οικονομία και την κοινωνία της εκμετάλλευσης.

Τα κέρδη τους... Κάθε δικαίωμα βαφτίζεται "αναχρονισμός" στο σύστημα που "βλέπει" μόνο κέρδη: Οι μορφωτικές ανάγκες υπολογίζονται ως κόστος ή πεδίο για έσοδα. Το δικαίωμα στην εργασία με εφόδιο το πτυχίο αντιμετωπίζεται ως εμπόδιο για τους εργοδότες. Η επιστήμη και τα επιτεύγματά της μπαίνουν στα καλούπια και στα "μέτρα" των λίγων. Η έρευνα "τυποποιείται" και εγκλωβίζεται στα θέλω του κάθε επίδοξου χρηματοδότη.

`Η... οι ζωές μας! Οι κόποι και θυσίες των οικογενειών, ελπίζοντας να προσφέρουν ένα καλύτερο μέλλον στα παιδιά τους... Τα όνειρα των μαθητών και φοιτητών να αξιοποιήσουν δημιουργικά τις γνώσεις, τα ταλέντα, τις σπουδές τους, προσφέροντας με την εργασία τους στην κοινωνία... Η έγνοια των πανεπιστημιακών δασκάλων για το μέλλον της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, που δεν δέχονται να καθορίζει η αγορά την επιστημονική προσφορά και εργασία τους... Μπορούν να βρουν διέξοδο στον αγώνα ενάντια στην πολιτική που θυσιάζει ζωές, δουλειές, σπουδές και προοπτικές στο "ιερό δισκοπότηρο" της κερδοφορίας των λίγων. Σε αυτόν τον αγώνα είμαστε όλοι απαραίτητοι. Με το ΚΚΕ, ανοίγουμε τον δρόμο για την κοινωνία και το πανεπιστήμιο των αναγκών των πολλών, που θα αξιοποιεί τις τεράστιες σύγχρονες δυνατότητες της επιστήμης, της ανθρωπότητας, για την ευημερία της κοινωνικής πλειοψηφίας».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ