*** Με διακρίσεις επέστρεψε από την 51η Διεθνή Μαθητική Ολυμπιάδα η ελληνική ομάδα. Στη διοργάνωση, που έγινε στο Καζακστάν, συμμετείχαν 6 μαθητές από τη χώρα μας, οι οποίοι πήραν δύο αργυρά μετάλλια και τέσσερις εύφημες μνείες.
Μέχρι τις 28 του Ιούλη θα έχει την ευθύνη του χώρου η Οργάνωση Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ
Πιστή στο ετήσιο καλοκαιρινό ραντεβού της με τη νεολαία, η Οργάνωση Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ από την Τετάρτη 14 του Ιούλη έστησε στην κατασκήνωση του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης στο Ποσείδι Χαλκιδικής τη δική της νεανική πολιτεία, μέσα από την οποία προβάλλει τη δική της αντίληψη για το δικαίωμα στη μόρφωση, στον αθλητισμό και στον πολιτισμό.
Η Οργάνωση Σπουδάζουσας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ δημιούργησε έναν πολυχώρο, ο οποίος θα λειτουργεί μέχρι τις 28 του Ιούλη. Σε αυτόν λειτουργούν θεματικά περίπτερα, μέσα από τα οποία αναδεικνύεται η πολιτική πρόταση του ΚΚΕ για τη μοναδική φιλολαϊκή διέξοδο από την καπιταλιστική κρίση. Παράλληλα, προβάλλεται το δικαίωμα της νεολαίας σε φθηνές, ποιοτικές διακοπές, στην ανάπαυση και στην αναψυχή, άρρηκτα συνδεδεμένο με το δικαίωμα στη σταθερή και μόνιμη εργασία, στην αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία, Υγεία, κλπ. Στο χώρο λειτουργούν επίσης βιβλιοπωλείο, κινηματογραφική λέσχη για προβολή ταινιών, μουσική γωνιά για τα λαϊκά και ρεμπέτικα γλέντια. Επίσης, πραγματοποιούνται αθλητικά τουρνουά.
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που έχουν προγραμματιστεί ξεχωρίζουν οι δύο προφεστιβαλικές εκδηλώσεις της Οργάνωσης που θα γίνουν:
Παράλληλα, το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών, συνεχίζοντας τον αγώνα ενάντια στην επίθεση που έχει βάλει στο στόχαστρο τη φοιτητική μέριμνα, σήμερα διοργανώνει Γενική Συνέλευση των κατασκηνωτών. Στόχος της συνέλευσης είναι να καθοριστεί πρόγραμμα κινητοποιήσεων ενάντια στην περικοπή του δικαιώματος στις φθηνές διακοπές για τους φοιτητές και τους εργαζόμενους του ΑΠΘ. Σύμφωνα με πληροφορίες, με απόφαση της επιτροπής κατασκήνωσης και στο πνεύμα του νόμου - πλαισίου, εξαιρούνται από το δικαίωμα του κατασκηνωτή οι φοιτητές που έχουν ξεπεράσει τα «2ν» έτη σπουδών (όπου ν ο ελάχιστος χρόνος για τη λήψη του πτυχίου). Επίσης, για πρώτη φορά εξαιρούνται και οι συμβασιούχοι εργαζόμενοι του ΑΠΘ.
Από τους πανηγυρισμούς για έργα ...αυτονόητα, τα οποία όμως δεν υπήρξαν προτεραιότητα της πολιτικής που ρημάζει την Παιδεία, μέχρι την εξαγγελία μέτρων που προωθούν τις μπίζνες της πράσινης ανάπτυξης και των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται η ανακοίνωση από τη διοίκηση του «Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων ΑΕ», της τριμηνιαίας έκθεσης δραστηριότητας της εταιρείας, από το Μάρτη μέχρι σήμερα.
Η διοίκηση του ΟΣΚ συμπυκνώνει το έργο του στη φράση «εξοικονόμηση άνω των 2,5 εκατ. και αποτελεσματικότερη λειτουργία» και ως προτεραιότητες για το 2010 περιγράφει ανάμεσα σε άλλα:
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα ΣΔΙΤ και τις προγραμματικές συμβάσεις, που, όπως έχουν αποκαλύψει με στοιχεία οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό, κοστίζουν μιάμιση φορά παραπάνω από εκείνα που αναλαμβάνει ο ΟΣΚ. Η διοίκηση του ΟΣΚ, λοιπόν, την ίδια στιγμή που συνεχίζει ακάθεκτη την πολιτική που ανοίγει νέα πεδία κερδοσκοπίας στους ιδιώτες για την κατασκευή σχολείων με πολλαπλάσιο κόστος από αυτό του ΟΣΚ ...πανηγυρίζει για δήθεν εξοικονόμηση πόρων.
«Γνωρίζουμε τη μονομερή, εκτός πραγματικών και νομικών δεδομένων, δέσμευση της ηγεσίας του Υπουργείου προς τους Προέδρους των ΤΕΙ, αλλά θεωρούμε ότι καμία αναστολή υλοποίησης αυτής της δέσμευσης δεν επέρχεται αν αναβληθεί η συζήτηση για μετά τις θερινές διακοπές. Πολύ περισσότερο όταν στο χρονικό διάστημα αυτό μπορούν να υπάρξουν οι προϋποθέσεις ουσιωδών συγκλίσεων, μπορεί δηλαδή να αποφευχθεί η υποβάθμιση Πανεπιστημίων, Επιμελητηρίων, των μελών τους, η επιπλέον απαξίωση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας». Τα παραπάνω αναφέρονται σε χαρακτηριστικό απόσπασμα της επιστολής που υπογράφουν οι εκπρόσωποι Πανεπιστημίων και φορέων για να αιτιολογήσουν τη μη συμμετοχή τους στον υποτιθέμενο διάλογο.
Ο αποπροσανατολισμός, δηλαδή, συνεχίζεται και οξύνεται στο έπακρο, με την πλευρά των ΤΕΙ και του υπουργείου να καλλιεργούν την αυταπάτη ότι τάχα με τα προεδρικά διατάγματα θα εξασφαλιστούν οι απόφοιτοι των ΤΕΙ και τα Πολυτεχνεία και το ΤΕΕ από την άλλη να ισχυρίζονται ότι ...θα υποβαθμιστούν οι επιστήμονες! Λες και δεν υποβαθμίζονται οι επιστήμονες και τα ιδρύματα από τις αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση που έχουν χειροκροτήσει όλα αυτά τα χρόνια και οι πρυτάνεις των Πολυτεχνείων και το ΤΕΕ...
Αυτό που κρύβουν εσκεμμένα όλες οι πλευρές με την αποπροσανατολιστική διαμάχη τους είναι ότι, είτε με τα προεδρικά διατάγματα είτε χωρίς αυτά, οι σπουδές και τα πτυχία δεν εξασφαλίζουν το δικαίωμα στη δουλειά, αλλά είναι απλά «η βάση σε μια διά βίου εκπαίδευση», στο πλαίσιο μιας πολιτικής που συμπιέζει σπουδές, πτυχία και δικαιώματα προς τα κάτω.
Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή
Επίκαιρη Ερώτηση με θέμα τα προβλήματα των Ειδικών Σχολείων του Πειραιά κατέθεσε στη Βουλή προς την υπουργό Παιδείας η βουλευτής του ΚΚΕ Βέρα Νικολαΐδου. Στο κείμενο της Ερώτησης η βουλευτής καταγράφει αναλυτικά τα προβλήματα που απαιτούν άμεσες λύσεις και συγκεκριμένα αναφέρει:
«Μεγάλα και χρόνια είναι τα προβλήματα που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν στα Ειδικά Σχολεία του Πειραιά οι οικογένειες των παιδιών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και τα ίδια τα παιδιά που αναγκάζονται να βρίσκονται σε ένα σχολικό περιβάλλον που δεν τα βοηθά στην εκπαίδευση, την κοινωνική τους ένταξη και την αποκατάστασή τους.
Χαρακτηριστικά είναι τα παρακάτω παραδείγματα:
Επίσης, ενώ υπάρχει εδώ και τρία χρόνια απόφαση της Νομαρχιακής Επιτροπής Παιδείας για ίδρυση 2ου ΕΕΕΕΚ στον Πειραιά, δεν έχει γίνει καμιά ενέργεια για να προχωρήσει η ανέγερσή του, με αποτέλεσμα τα παιδιά να στέλνονται στο 1ο ΕΕΕΕΚ Πειραιά που υποχρεώνεται να λειτουργήσει με υπερδιπλάσιους μαθητές».
Η βουλευτής του ΚΚΕ ρωτά την υπουργό τι άμεσα μέτρα θα λάβει για να επιλυθούν όλα τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν εδώ και χρόνια τα Ειδικά Σχολεία του Πειραιά, με σύγχρονες σχολικές εγκαταστάσεις προσαρμοσμένες στις ειδικές ανάγκες των μαθητών, με την πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών και μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων, έτσι ώστε τη νέα σχολική χρονιά να συνεχιστεί απρόσκοπτα η εκπαιδευτική διαδικασία.
Για να περάσουν αυτήν τη λογική στη λαϊκή οικογένεια, οι ίδιοι που δημιουργούν εμπόδια στην πορεία των παιδιών της εργατικής τάξης, την ίδια στιγμή φλομώνουν τον κόσμο με τη συστηματική προπαγάνδα: «Οι σπουδές δε χρειάζονται κι από κει άνεργος βγαίνεις», «Καλύτερα είναι να ακολουθήσουν το δρόμο της μαθητείας, της κατάρτισης νωρίς - νωρίς για να βγουν στη δουλειά γρήγορα», «Δυσκολεύονται να μάθουν και "δεν τα παίρνουν", άρα να τους δώσουμε πιο εύκολα». Λες και τα παιδιά της εργατικής τάξης είναι γεννημένα για τα «εύκολα» και «εύπεπτα», ενώ τα δικά τους είναι γεννημένα για τα μεγάλα και τα δύσκολα.
Μέσα σ' αυτά τα πλαίσια είναι και η τελευταία μείωση της ύλης στα θετικά μαθήματα, μέσα απ' την οποία επιδίωξή τους είναι η διαρκής υποβάθμιση του περιεχομένου της παρεχόμενης γνώσης και το σπρώξιμο των παιδιών της εργατικής τάξης αποκλειστικά στην εκμάθηση δεξιοτήτων. Εκεί στόχευαν και το 1998, με τη «μεταρρύθμιση Αρσένη», όταν στο όνομα των «15 μαθημάτων» που «έδιναν» τα παιδιά, μείωσαν δραματικά την ύλη των Μαθηματικών της Γ' Λυκείου (απ' τα 11 κεφάλαια άφησαν τα ...5), με αποτέλεσμα να πέσει κατακόρυφα το μορφωτικό υπόβαθρο ακόμα και των αριστούχων μαθητών που έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο. Από τότε με συνεχή: «1) Αφαίρεση των περισσοτέρων αποδείξεων. Υποβάθμιση του ρόλου της Απόδειξης. 2) Αφαίρεση δομικών εννοιών της Αλγεβρας, μείωση της Ευκλείδειας Γεωμετρίας. 3) Ενίσχυση Υπολογιστικών Μαθηματικών. Ενίσχυση Εφαρμοσμένων Μαθηματικών» (όπως παρατηρεί ο πανεπιστημιακός Νίκος Παπαλεξίου- «Ριζοσπάστης» 25/6/2010), συνεχίζουν και διευρύνουν τη συστηματική προσπάθεια να χτυπηθεί μέσα στο μυαλό των μαθητών η ορθολογική σκέψη. Ο καπιταλισμός δε θέλει σκεπτόμενους ορθολογικά εργαζόμενους. Θέλει μυαλά «χτυπημένα στο μίξερ» της «νέας τάξης». Αυτή την κατεύθυνση υπηρετεί και η νέα μείωση της ύλης.
Τα μαθηματικά έχουν ένα «βαθμό δυσκολίας», όχι γιατί «είναι δύσκολα απ' τη φύση τους», αλλά γιατί είναι στραβός ο τρόπος που διδάσκονται. Το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας δεν μπορεί και δε θέλει να αντιληφθεί ότι δεν μπορούν να απομονώνονται οι δύο πλευρές της διδασκαλίας - η θεωρία και η πράξη.
Αν «κάνεις» π.χ. εξισώσεις χωρίς να διδάσκεις πού τις χρησιμοποιείς, κανένας μαθητής δεν καταλαβαίνει τι κάνει. Αν κάνεις ανάποδα μόνο τους «λογαριασμούς» χωρίς να γενικεύσεις και να δημιουργείς «θεωρία», πάλι «μισή» δουλειά κάνεις. Ετσι όταν σήμερα αφαιρούν από την ύλη της Α' Γυμνασίου την παράγραφο «προβλήματα με εξισώσεις» και στη Β' Γυμνασίου την παράγραφο «επίλυση τύπων», στερούν από το μαθητή τη δυνατότητα να «δει» τη χρήση των εξισώσεων στη ζωή και στην επιστήμη. Να νιώσει ότι τα φαινόμενα της φύσης και της ζωής περιγράφονται και «λύνονται» με μαθηματικούς τύπους. Κι όλα αυτά στο όνομα της ...«δυσκολίας». Και μ' αυτόν τον τρόπο ακριβώς αναπαράγουν τη δυσκολία των μαθητών στα μαθηματικά, που οφείλεται στη μέχρι τώρα φορμαλιστική τους αποκλειστικά προσέγγιση μέσα στις σχολικές αίθουσες και στα βιβλία. Χαρακτηριστικό και συνηθισμένο είναι το ερώτημα των μαθητών: «Σε τι θα μας χρησιμεύσουν, κύριε, οι εξισώσεις;». Και το υπουργείο σήμερα τους απαντά: «Να μη σε νοιάζει εσένα!!!».
Ετσι αυτοί που έχουν την ευθύνη στο υπουργείο μοιάζουν να έχουν τη λογική «πονάει χέρι - κόβει χέρι» - «δυσκολεύονται τα παιδιά στα Μαθηματικά; Αντί να τα βοηθήσουμε, με κάθε τρόπο να μάθουν, μειώνουμε ή κι αλλάζουμε τα Μαθηματικά».
Η διαφωνία μας δεν οφείλεται κυρίως στο μέγεθος της ύλης, αλλά περισσότερο στη διάρθρωση, στον προσανατολισμό και στο περιεχόμενο της ύλης που απορρέει από το χαρακτήρα του σχολείου, την αντικειμενική σύνδεσή του με την κοινωνία της εκμετάλλευσης. Η όποια μεταρρύθμιση της ύλης χρειάζεται συνολική και ολοκληρωμένη επανεξέταση κάτω από το πρίσμα της επιστήμης και της παιδαγωγικής, μέσα στα πλαίσια ενός ενιαίου για όλα τα παιδιά σχολείου, μιας κοινωνίας που στο επίκεντρό της θα βάζει τις ανάγκες του ανθρώπου και έτσι το σχολείο δε θα είναι έρμαιο της προπαγάνδας και των σκοπιμοτήτων των παπαγάλων του συστήματος της νέας καπιταλιστικής τάξης.