Σάββατο 19 Οχτώβρη 2013 - 2η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΛΑΡΙΣΑ
Βιβλιοπαρουσίαση της ΚΝΕ

Εκδήλωση - βιβλιοπαρουσίαση της έκδοσης της «Σύγχρονης Εποχής» «Η ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΣΠΑΡΤΑΚΟΥ. Τα μεγάλα κοινωνικά κινήματα των δούλων και των ελευθέρων στα τέλη της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας», οργανώνει η Τομεακή Οργάνωση Μαθητών Λάρισας της ΚΝΕ, το Σάββατο 26 Οκτώβρη, στις 19:00, στο Δημοτικό Ωδείο Λάρισας (αίθουσα Ηβης Βοζαλή).

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Απεργία για 7η βδομάδα και απαντήσεις στον κυβερνητικό εκβιασμό

Στην κυβερνητική καταστολή και εκβιασμό, στις εκατοντάδες νέες διαθεσιμότητες/απολύσεις, στην παράδοση λειτουργιών του πανεπιστημίου στα χέρια των ιδιωτών, οι διοικητικοί υπάλληλοι απαντούν για έβδομη βδομάδα, με νέες απεργιακές κινητοποιήσεις και διατρανώνουν την απόφασή τους να μην αποστείλουν τα στοιχεία τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Παιδείας.

Οι εργαζόμενοι στο Πανεπιστήμιο Πάτρας αποφάσισαν νέα 48ωρη απεργία τη Δευτέρα και Τρίτη, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών προχωρούν από τη Δευτέρα σε νέα πενθήμερη απεργία και την Τετάρτη θα κάνουν Γενική Συνέλευση. Με νέα 48ωρη απεργία Δευτέρα και Τρίτη απαντούν και οι εργαζόμενοι του ΑΠΘ, όπου αμέσως μετά τη χτεσινή μαζική γενική συνέλευση, έχοντας στο πλευρό τους τους φοιτητές που πήραν τη θέση τους πίσω από τα πανό των συλλόγων και των επιτροπών αγώνα του ΜΑΣ, πραγματοποίησαν μαχητική πορεία προς το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης, η οποία επέστρεψε και κατέληξε στο χώρο του πανεπιστημίου. Ενώ σε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις προσανατολίζονται και οι εργαζόμενοι των υπολοίπων πληττόμενων ιδρυμάτων που αναμένεται να κάνουν ΓΣ.

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση προσπαθεί να εντείνει τον εκβιασμό και την πίεση προς τους διοικητικούς υπαλλήλους και μια σειρά ιστοσελίδες επιχειρούν να διαμορφώσουν κλίμα για δήθεν «μαζική απογραφή των υπαλλήλων που ξεπέρασαν τις 400 δηλώσεις». Η Απεργιακή Επιτροπή Εργαζομένων του ΕΚΠΑ καταγγέλλει το γεγονός και επισημαίνει ότι «ο ρόλος, η αποστολή και η στόχευση συγκεκριμένων ειδησεογραφικών πηγών (όπως www.tovima.gr "Απογράφηκαν ήδη 400 από τους 1.969 υπαλλήλους των ΑΕΙ" και το νεόκοπο http://anoixtessxoles.gr/), σε μια στιγμή ιδιαίτερης όξυνσης της απεργιακής κινητοποίησης του διοικητικού προσωπικού των ΑΕΙ, είναι γνωστά δεδομένα σε όλους εμάς».

Εξώδικο προς τους υπουργούς Παιδείας και Διοικητικής Μεταρρύθμισης κατέθεσε η Ομοσπονδία Διοικητικού Προσωπικού Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου καταγγέλλει την προσπάθεια της κυβέρνησης να «λύσει» την απεργιακή κινητοποίηση των εργαζομένων, «παραβιάζοντας με τον τρόπο αυτό το συνταγματικώς κατοχυρωμένο δικαίωμα της απεργίας» και τονίζει επίσης ότι είναι αδύνατη η συμπλήρωση των στοιχείων καθώς δεν υπάρχει πρόσβαση των υπαλλήλων στους υπηρεσιακούς τους φακέλους.

Σχετικά με την προσφυγή που κατέθεσε στο ΣτΕ το Προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων τα ασφαλιστικά μέτρα εκδικάζονται την ερχόμενη βδομάδα ενώ δικάσιμος έχει οριστεί για τις 14 Γενάρη 2014. Το Προεδρείο σημειώνει σε ανακοίνωσή του ότι «το υπουργείο Παιδείας δείχνει να μην αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα της κατάστασης και, αντί να συζητά με τα πανεπιστήμια τρόπους που θα τα βοηθήσουν να λειτουργήσουν, στέλνει εισαγγελείς στις διοικήσεις τους. Πότε όμως τα προβλήματα της Παιδείας λύθηκαν στα Δικαστήρια;», ρωτούν οι πρυτάνεις και ζητούν πίστωση χρόνου για την επαναφορά των πανεπιστημίων σε πλήρη λειτουργία προκειμένου να βρεθούν λύσεις.

Ακόμα, ο πρύτανης του ΕΚΠΑ Θ. Πελεγρίνης ζητάει την παραίτηση του Συμβουλίου του Ιδρύματος επειδή «αντί να στοιχηθεί και να υποστηρίξει τα συμφέροντα του Πανεπιστημίου μας, ως όφειλε, υπονομεύει την προσπάθεια ενεργώντας ως υπερασπιστής - εκπρόσωπος τύπου του υπουργείου Παιδείας και δείχνοντας στη Πολιτεία το δρόμο της διαθεσιμότητας των υπαλλήλων του ΕΚΠΑ που θα οδηγήσει στο κλείσιμό του».

ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ Κ. ΚΑΠΠΑ
Κείμενο καταγγελίας και συλλογή υπογραφών

Κλιμακώνονται οι αντιδράσεις για την απαράδεκτη δίωξη του καθηγητή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Κ. Κάππα, που με απόφαση του υπουργού Παιδείας παύθηκε από τα καθήκοντά του, μετά από μια εντελώς άδικη καταδικαστική απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Λάρισας. Ο διακεκριμένος πανεπιστημιακός βρέθηκε στα δικαστήρια ως κατηγορούμενος γιατί διατύπωσε την επιστημονική του άποψη σε εισήγηση για πλήρωση θέσης επιστημονικού συνεργάτη για διδασκαλία με σύμβαση ορισμένου χρόνου σύμφωνα με το Π.Δ. 407/80. Ενώ πρωτοδίκως αθωώθηκε ομόφωνα από το δικαστήριο, καταδικάσθηκε μετά από εισαγγελική έφεση. Μετά από αυτά ο υπουργός Παιδείας έπαυσε τον Κ. Κάππα από τα καθήκοντά του στο πανεπιστήμιο μέχρι να υπάρξει αθωωτική απόφαση ανώτερου δικαστηρίου.

Μπροστά σ' αυτή την κατάσταση συστάθηκε η «Πρωτοβουλία συλλογής υπογραφών για την ανάκληση της διαθεσιμότητας του καθηγητή Κ. Κάππα» όπου στην ιστοσελίδα http://www.gopetition.com/petitions/να-ανακληθει-η-διαθεσιμοτητα-του-καθηγητη-κ-καππα.html συγκεντρώνονται υπογραφές κάτω από το κείμενο που εξηγεί τους λόγους διαθεσιμότητας του Κ. Κάππα, υπογραμμίζοντας ότι με την συγκεκριμένη πράξη «το υπουργείο στοχοποιεί και όλα τα μέλη ΔΕΠ, συμβάλλει στην ποινικοποίηση της επιστημονικής κρίσης και άποψης, στην περιστολή της ακαδημαϊκής ελευθερίας».

Κάθε υπογραφή σημαίνει αίτηση για ακύρωση της υπουργικής απόφασης σύμφωνα με την οποία τίθεται σε διαθεσιμότητα ο πανεπιστημιακός Κ. Κάππας. Καταγγέλλει την αδιανόητη προσπάθεια ποινικοποίησης της επιστημονικής άποψης που επιχειρεί η πρωτοφανής απόφαση του Εφετείου Λάρισας. Απαιτεί την αλλαγή της σχετικής νομοθεσίας, ώστε να μην επιτρέπεται η ποινικοποίηση της επιστημονικής κρίσης.

2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΥΜΗΣ
Χωρίς ολοήμερο τμήμα και μεταφορά μαθητών

Χωρίς ολοήμερο τμήμα και μεταφορά μαθητών λειτουργεί από την αρχή της χρονιάς το 2ο Νηπιαγωγείο Κύμης. Ο Σύλλογος Γονέων, σε ανακοίνωσή του, επισημαίνει ότι ένα μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς το ολοήμερο τμήμα δεν λειτουργεί. Οι εργαζόμενοι γονείς τους οποίους εξυπηρετεί η ολοήμερη λειτουργία, είτε πρέπει να απουσιάζουν από τη δουλειά τους, είτε να κινητοποιούν παππούδες και γιαγιάδες ή να πληρώνουν για τη φύλαξη των παιδιών τους μετά τη λήξη του πρωινού προγράμματος. Στο παραπάνω πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και πολλοί άλλοι γονείς σε όλη τη χώρα σε ολοήμερα σχολεία και στο δημοτικό, για τους μαθητές του 2ου Νηπιαγωγείου Κύμης προστίθεται και η αναστολή μίσθωσης ταξί για τα παιδιά που έρχονται από μακριά, με τους γονείς να επωμίζονται και αυτό το κόστος.

Τη διαμαρτυρία των γονιών καταθέτουν στη Βουλή οι βουλευτές Θανάσης Παφίλης, Γιάννης Γκιόκας, Γιώργος Λαμπρούλης, με αναφορά προς τον υπουργό Παιδείας.

ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Επισκέπτονται εργοστάσια και συζητούν για την οικονομία

Εναν ενδιαφέροντα και πρωτότυπο τρόπο παρουσίασης και συζήτησης πάνω στην 1η μπροσούρα της ΚΝΕ «Αλήθειες και Ψέματα για το Σοσιαλισμό. Για τη Σοσιαλιστική Οικονομία» επέλεξαν οι μαθητικές Οργανώσεις Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης της ΚΝΕ: Οργανώνουν εκδρομές σε εργοστάσια και συζητούν εκεί για την οικονομία και πώς αυτή αναπτύσσεται στο σοσιαλισμό.

Αύριο Κυριακή, στην Ξάνθη είναι το πρώτο ραντεβού. Οι μαθητές θα ξεκινήσουν στις 4 μ.μ. από την κεντρική Πλατεία, και θα επισκεφτούν εργοστάσια που έχουν κλείσει στο νομό. Θα συζητήσουν και θα προβληματιστούν «γιατί κλείνουν τα εργοστάσια, γιατί φεύγουν στο εξωτερικό, γιατί απολύουν τους γονείς μας». Παρουσιάζοντας την μπροσούρα θα συζητήσουν εάν μπορούν τα εργοστάσια να λειτουργούν χωρίς αφεντικά, εάν μπορούν όλοι οι άνθρωποι να έχουν μόνιμη και σταθερή εργασία κ.τ.λ.

Αντίστοιχα, στην Κομοτηνή, αύριο Κυριακή, στις 5 μ.μ. οι μαθητές θα συναντηθούν στην κεντρική πλατεία και η συζήτηση - παρουσίαση της μπροσούρας θα γίνει στη βιομηχανική περιοχή της Κομοτηνής.

Ακόμα, σήμερα Σάββατο, στις 12 το μεσημέρι, στη Δράμα, η μαθητική ΟΒ οργανώνει αντίστοιχη συζήτηση με μαθητές, παρουσίαση της 1ης μπροσούρας.

Δράσεις εκπαιδευτικών...

...για το δικαίωμα στη μόνιμη σταθερή δουλειά

Σε κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας καλεί τη Δευτέρα 21 Οκτώβρη, στις 14.30, το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών ενάντια στις προσλήψεις στην Εκπαίδευση μέσω ΕΣΠΑ και προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ, διεκδικώντας να καλυφθούν όλα τα κενά με μόνιμους διορισμούς και πλήρη εργασιακά, μισθολογικά, ασφαλιστικά δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους.

Σύσκεψη για τις εξελίξεις στην Εκπαίδευση και την οργάνωση της πάλης οργανώνει η Επιτροπή Αγώνα Αναπληρωτών - Ωρομισθίων - Ανέργων Εκπαιδευτικών Αττικής αύριο Κυριακή στις 18.30, στο Στέκι Εργαζομένων και Νεολαίας στην πλατεία Κολιάτσου (Πατησίων 252).

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΠΑΤΡΑΣ
Να γίνει το ξενοδοχείο «Μορέας» φοιτητική εστία

Να γίνει το ξενοδοχείο «Μορέας» φοιτητική εστία διεκδίκησαν χτες με κινητοποίησή τους φοιτητές από τους συλλόγους Φαρμακευτικής, Μηχανικών Η/Υ, Οικοτρόφων Εστίας ΑΕΙ και ΣΤΕΦ ΤΕΙ, μετά από σχετικό κάλεσμα του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών. Οι φοιτητές και οι σπουδαστές απαίτησαν το ξενοδοχείο «Μορέας» να γίνει φοιτητική εστία με ευθύνη του κράτους χωρίς ενοίκια, με την πραγματοποίηση των κατάλληλων μελετών και την κατάλληλη διαμόρφωση. Ανέδειξαν ακόμη πως όχι μόνο δεν είναι ουτοπικό το αίτημα για ανέγερση νέων εστιών, αλλά σε πολλές περιπτώσεις μπορεί το κράτος να παρέμβει και να διαμορφώσει τέτοια κτίρια.

Συγκεκριμένα, στην εστία του Πανεπιστημίου Πάτρας αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν ούτε 50 δωμάτια ελεύθερα, οι αιτήσεις κάθε χρόνο σχεδόν φτάνουν τις 400-450 με αυξητικές τάσεις. Αντίστοιχη κατάσταση επικρατεί και στην εστία του ΤΕΙ. Οι φοιτητές και οι σπουδαστές δήλωσαν πως αυτή η κινητοποίηση αποτελεί μόνο την αρχή για να γίνει το αίτημά τους γνωστό στο λαό της Πάτρας και πως θα συνεχίσουν τις δράσεις το επόμενο διάστημα με κινητοποιήσεις στο Δήμο και στην Περιφέρεια. Επισήμαναν ακόμη την απόφασή τους να ενδυναμώσουν την οργάνωση στις σχολές και στα έτη, «για να μην αφήσουμε κανένα φοιτητή να μην τελειώσει τις σπουδές του επειδή δεν έχει στέγη».

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ - ΝΙΚΑΙΑ
Συγκεντρώσεις γονιών την Τετάρτη

Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας ενάντια στη διάλυση του δημόσιου σχολείου καλεί η Ενωση Γονέων Μεταμόρφωσης, την Τετάρτη 23 Οκτώβρη στο Δημαρχείο, αφού κλείσουν τα σχολεία την πρώτη ώρα (8:10-9:00).

Η Ενωση Γονέων απευθύνεται στους γονείς να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους και να διεκδικήσουν: Διορισμούς εκπαιδευτικών από την 1 Σεπτέμβρη. Οχι απολύσεις - διαθεσιμότητα. Να λειτουργήσει αμέσως το ολοήμερο σχολείο με δάσκαλο ώστε να γίνεται μελέτη στο σχολείο. Να μη μετατραπεί το ολοήμερο σε παιδοφυλακτήριο. Απόσυρση του νόμου για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση - Λύκειο. Οι εξετάσεις στο σχολείο να έχουν μόνο ενδοσχολικό - προαγωγικό χαρακτήρα. Τμήματα μαθητών με 20 μαθητές. Να μην ισχύσει το 10%. Οχι 30άρια τμήματα. Φύλακες σε όλα τα σχολεία. Ο καθαρισμός των σχολείων να γίνεται από μόνιμες καθαρίστριες, σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Σίτιση για όλους τους μαθητές. Πρακτική άσκηση στα ΕΠΑΛ ενταγμένη οργανικά στο πρόγραμμα σπουδών. Ενισχυτική στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Να λειτουργήσουν άμεσα το 2ο Λύκειο και το 10ο Νηπιαγωγείο, καθώς και να δημιουργηθούν δύο νέα Νηπιαγωγεία. Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών. Τη συμμετοχή του στην κινητοποίηση αποφάσισε ομόφωνα ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Γ. Σεφέρης» κηρύσσοντας στάση εργασίας τις τρεις πρώτες ώρες.

Αντίστοιχη κινητοποίηση διοργανώνει και η Ενωση Γονέων Νίκαιας - Ρέντη, την Τετάρτη 23 Οκτώβρη, στις 5.30 μ.μ. στην πλατεία Οσίας Ξένης. Οι γονείς διεκδικούν μεταξύ άλλων: Κανένα σχολείο με κενά σε εκπαιδευτικούς. Να λυθούν τώρα όλα τα υλικοτεχνικά προβλήματα των σχολείων μας. Να λειτουργήσουν τώρα όλα τα ολοήμερα σχολεία και για όλα τα παιδιά. Να παρθούν πίσω οι διαθεσιμότητες και οι απολύσεις. Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί για την κάλυψη των αναγκών. Αμεση αποπεράτωση του 19ου Δημοτικού Σχολείου. Ολα τα σχολικά βιβλία να είναι δωρεάν, ιδιαίτερα τα ξενόγλωσσα βιβλία του Λυκείου. Εκτακτη χρηματοδότηση στις σχολικές επιτροπές, αποκλειστικά δωρεάν πετρέλαιο, ρεύμα, νερό, τηλέφωνο στα σχολεία με κρατική ευθύνη. Να πληρώσει το κράτος όλες τις μέχρι τώρα οφειλές των σχολείων προς τις ΔΕΚΟ. Να υπάρξει κρατικός διακανονισμός για τη διαγραφή των μέχρι σήμερα χρεών τους. Δωρεάν και ασφαλείς συγκοινωνίες για τους όλους τους μαθητές.

ΜΟΥΣΙΚΑ - ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Πολύμορφες κινητοποιήσεις σε πολλές πόλεις

Διαδηλώσεις και μουσικές διαμαρτυρίες έγιναν χτες από μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς

Από τη χτεσινή κινητοποίηση στην Αθήνα
Από τη χτεσινή κινητοποίηση στην Αθήνα
Με ζωντάνια, πολυμορφία, μαζί με τους γονείς τους και εκπαιδευτικούς, οι μαθητές των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων διαδήλωσαν χτες στις περισσότερες πόλεις, όπου λειτουργούν τέτοια σχολεία. Αιχμή των αιτημάτων τους να δοθεί οριστική λύση στα προβλήματα μεταφοράς και κάλυψη των τεράστιων κενών σε εκπαιδευτικούς.

Μαθητές από μουσικά σχολεία του Λεκανοπεδίου «ξεσήκωσαν» το κέντρο της Αθήνας, τραγουδώντας, παίζοντας μουσικά όργανα, στο ρυθμό της διεκδίκησης των όρων που είναι απαραίτητοι για τη μόρφωσή τους. Συγκεντρώθηκαν στο υπουργείο Εσωτερικών στην πλατεία Κλαυθμώνος, διαδηλώνοντας δυναμικά και με ζωντάνια. Με συνθήματα, πανό και πικέτες στις οποίες αναγραφόταν το αίτημα για δημόσια δωρεάν παιδεία, μεταφορές μαθητών μέσα από δημόσιο φορέα και δωρεάν, κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικούς. Στη συνέχεια, πορεύτηκαν στο Σύνταγμα.

Αντιπροσωπεία της Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων και της ΑΣΓΜΕ συναντήθηκε με τον διευθυντή του υπουργείου και έλαβε την απάντηση ότι η μεταφορά των μαθητών θα γίνει με παράταση των συμβάσεων που ισχύουν σήμερα μέχρι να υπογραφούν οι νέες συμβάσεις σύμφωνα με τη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη απόφαση δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι λύνει και προβλέπει ότι ένας μεγάλος αριθμός μαθητών θα μετακινείται με μέσα μαζικής μεταφοράς αντί με μισθωμένα λεωφορεία.

Σύμφωνα με τους γονείς, ο εκπρόσωπος του υπουργείου έκανε λόγο για «μικροπροβλήματα» που υπάρχουν σήμερα στις μεταφορές και τα οποία θα λυθούν, ωστόσο είναι ενδεικτικό και μόνο το γεγονός ότι φέτος θα διατεθούν 140 εκ. ευρώ έναντι 250 εκ. ευρώ που διατείνονταν πριν μερικά χρόνια. Αντιπροσωπεία έκανε επίσης παράσταση στο υπουργείο Παιδείας, ζητώντας συνάντηση για τα κενά σε εκπαιδευτικούς, ωστόσο δεν έγινε δεκτή από κάποιον.

Με πολυμορφία σε πολλές πόλεις

Ιδιαίτερα μαζική ήταν η συγκέντρωση μαθητών και γονιών από μουσικά σχολεία των Καλαμάτας, Αργους, Σπάρτης, Κορίνθου που έφτασαν με πούλμαν στην Τρίπολη και διαδήλωσαν στην πλατεία Αγ. Βασιλείου. Μαθητές τραγούδησαν στην εξέδρα που είχε στηθεί, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε ο γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων Π. Κουφαλάκος, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων: «Οι 17.000 κενές ώρες εβδομαδιαία που έχουν τα Μουσικά όλης της χώρας, οι συγχωνεύσεις σε συνδυασμό με το πρόβλημα της μεταφοράς βάζουν λουκέτο στη δημόσια εκπαίδευση... Η ύπαρξη τόσων πολλών κενών ακυρώνει στην πράξη τον ιδιαίτερο χαρακτήρα των Σχολείων μας. Δημιουργεί τεράστια προβλήματα στη λειτουργία τους και υπονομεύει την ίδια την ύπαρξή τους. Θυμούνται τα ανοικτά σχολεία μόνον στις καταλήψεις, και στον αγώνα των παιδιών μας για δωρεάν δημόσια παιδεία»...

Οι συγκεντρωμένοι πορεύτηκαν στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και έδωσαν το ψήφισμά τους, όπως έκαναν μετά και στην Περιφέρεια. Οι εκπρόσωποι των γονιών κατήγγειλαν τη στάση του διευθυντή του Μουσικού Σχολείου Τρίπολης, ο οποίος όταν επισκέφτηκαν το σχολείο τους χαρακτήρισε ανεπιθύμητους και προσπάθησε να τους αποτρέψει να απευθυνθούν στα παιδιά, εκτοξεύοντας απειλές.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έκαναν μαθητές, καθηγητές και γονείς των μουσικών σχολείων της Θεσσαλονίκης και των Γιαννιτσών. Αντίστοιχη κινητοποίηση, μουσική διαμαρτυρία πραγματοποιήθηκε και στη Σιάτιστα Κοζάνης, μπροστά στο δημαρχείο.

Με μία μουσική παράσταση έξω από το κτίριο της Περιφέρειας συμμετείχαν στην πανελλαδική κινητοποίηση οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου Ξάνθης. Πορεία στους δρόμους της Κομοτηνής έκαναν μαθητές και γονείς.

Μουσική διαμαρτυρία έγινε και στο κέντρο του Ηρακλείου, με συγκέντρωση στην πλατεία Ελευθερίας και πορεία στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Στην κινητοποίηση συμμετείχαν με απόφαση του 15μελούς, μαθητές του 1ου Λυκείου Ηρακλείου, συμπαραστεκόμενοι στους συμμαθητές τους, η Ομοσπονδία Γονέων Νομού Ηρακλείου, οι Ενώσεις Γονέων Ηρακλείου και Χερσονήσου, η ΕΛΜΕ, το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, οι εργαζόμενοι του Πανεπιστημίου Κρήτης, κι άλλοι φορείς.

Με κεντρικό σύνθημα «μη μας στερείτε το όνειρο», μαθητές του μουσικού σχολείου της Πρέβεζας έκαναν παράσταση διαμαρτυρία στη Διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και πορεία στους δρόμους της πόλης. Στη Λάρισα έγινε παράσταση διαμαρτυρίας στον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας.

Η εμπειρία από τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία...

...χρήσιμη για το ενιαίο 12χρονο σχολείο

Motion Team

Η εμπειρία μέσα από τη δραστηριότητά μου στο κίνημα των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων μού επέτρεψε να αποκτήσω πιο ολοκληρωμένη άποψη για το 12χρονο Δημόσιο Σχολείο. Αυτήν την άποψη, επιθυμώ να δημοσιοποιήσω με το άρθρο μου, θέλοντας να συμβάλω και εγώ, από την πλευρά μου, στη συζήτηση μέσα στους κόλπους του εργαζόμενου Λαού και όχι μόνο.

Για να είμαι ειλικρινής, για την τοποθέτησή μου, μελέτησα απόψεις πολλών εκπαιδευτικών, γονέων και παιδιών όπως αυτές καταγράφηκαν στα 3 συνέδρια που πραγματοποίησε η Πανελλήνια Ενωση Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, στην Ξάνθη, στη Μυτιλήνη και τη Θεσσαλονίκη, καθώς και τις κυριότερες παιδαγωγικές αρχές του Στέφανου Βασιλειάδη, όπως αυτές καταγράφηκαν από τη μαρτυρία της κόρης του Βίκυς Βασιλειάδη στο δεύτερο επιστημονικό συνέδριο που πραγματοποίησε η Πανελλήνια Ενωση Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων στη Μυτιλήνη.

Η μουσική παιδεία είναι από τα καίρια πεδία αισθητικής αγωγής που είναι αναγκαία για όλους τους νέους, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που πιθανόν θα ακολουθήσουν. Γι' αυτό στο ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο, που πιστεύουμε και χρειαζόμαστε, είναι απαραίτητη η διδασκαλία της μουσικής, καλλιτεχνικής και αισθητικής αγωγής.

Το 12χρονο σχολείο είναι ένα σχολείο βασικής γενικής Παιδείας με ενιαία δομή και πρόγραμμα που θα επιδιώκει τη σφαιρική και αρμονική ανάπτυξη των ικανοτήτων του μαθητή μέχρι την ενηλικίωση, που θα συμβάλλει δηλαδή στη διαμόρφωση μιας πολύπλευρης προσωπικότητας. Πρέπει να τελειώνουμε με τη σημερινή εκπαίδευση των ατομικών διαδρομών, που θεωρεί πρωτεύον μόνο την επίδοση σε αποσπασματικές γνώσεις και δεξιότητες για τις ανάγκες της αγοράς. Πρέπει να τελειώνουμε με το σχολείο των ξεχωριστών βαθμίδων Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου και την πρόωρη διαφοροποίηση και ειδίκευση από τα 12 - 15 μέσα από τους διαφορετικούς τύπους σχολείων.

Δεν μπορεί να γίνεται άλλο ανεκτή η υποβάθμιση της καλλιτεχνικής Παιδείας στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Η διδασκαλία της μουσικής, καλλιτεχνικής και αισθητικής αγωγής γίνεται ελάχιστα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, και αν το επιτρέψουν οι συνθήκες (με την επάρκεια σε εκπαιδευτικούς και την απαραίτητη βιβλιογραφία), συνεχίζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσα από τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία.

Πρέπει να τερματιστεί η εξοντωτική, για όποιον αγαπά τη μουσική, οικονομική αιμορραγία για ιδιωτικά μαθήματα σε Ωδεία ή ιδιαίτερα.

Το ενιαίο 12χρονο Σχολείο που οραματιζόμαστε χρειάζεται αληθινούς και επαρκείς παιδαγωγούς της μουσικής αγωγής που θα πρέπει να εκπαιδεύονται σε αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα ειδικότητας που πρέπει να δημιουργηθούν σε ενιαίες παιδαγωγικές σχολές, για να καλύψουν ανάμεσα στα άλλα και την επιμόρφωση των σημερινών εκπαιδευτικών ή άνεργων πτυχιούχων. Εξίσου σημαντικό θέμα είναι και η δημιουργία ανώτατων καλλιτεχνικών σπουδών μέσα από δημόσιες πανεπιστημιακές σχολές για την αναπαραγωγή και ανάπτυξη ταλαντούχων επαγγελματιών στη μουσική, στο θέατρο, στο χορό και τον κινηματογράφο.

Σπουδές που θα πιστοποιούν ειδίκευση από το ίδιο το βασικό τους πτυχίο. Πτυχίο που θα πρέπει να έχει αντίκρισμα. Το τελευταίο θα είναι δώρο άδωρο αν η πολιτεία δεν αναλάβει να οργανώσει σε μόνιμη βάση ή να επιχορηγήσει τη λειτουργία π.χ. ορχηστρών, κ.ά. πολιτιστικές δραστηριότητες, κάποιες από τις οποίες εμφανίζονται πολυδάπανες, όμως είναι σίγουρα λιγότερο δαπανηρές από τις εκθαμβωτικές φιέστες και εξασφαλίζουν τη συστηματική πολιτιστική καλλιέργεια του νου, μακριά από την ιδιοτέλεια των ιδιωτών χορηγών.

Απαιτείται να δοθεί τέλος στη λειτουργία και περαιτέρω ανάπτυξη της ιδιωτικής κερδοσκοπίας και χειραγώγησης του καλλιτεχνικού τομέα, με όποια μορφή και αν εμφανίζεται, είτε ιδιωτικά ιδρύματα, φροντιστήρια, χορηγίες, reality show, εταιρείες κ.τ.λ.

Ο κρατικός δημόσιος τομέας που ονειρευόμαστε, για τις ανάγκες του εργαζόμενου λαού, χρηματοδοτεί και διαμορφώνει μαζί με τον ελληνικό και ευρωπαϊκό πολιτισμό, το δικό του αισθητικό κριτήριο, υποχρεωμένο της δικής του ανάγκης και παράδοσης. Ετσι, οδηγούμαστε στην καθολική ανύψωση του πολιτιστικού επιπέδου των εργαζομένων και συνδέονται με την απαίτηση για ζωή απαλλαγμένη από υλική εκμετάλλευση και πνευματική καταπίεση.

Σήμερα, μετά από 25 χρόνια λειτουργίας, υπάρχουν και λειτουργούν 42 Μουσικά Σχολεία και 3 καλλιτεχνικά σε όλη τη χώρα και η ίδρυσή τους παρ' όλες τις αδυναμίες και σκόπιμες ασάφειες, αποτέλεσε σταθμό στη δημόσια εκπαίδευση.

Σημαντικό ρόλο στη διατήρηση έπαιξαν οι εμπειροτέχνες Μουσικοί, που συντηρούσαν και συντηρούν την παράδοση. Με κέφι και χαρά χωρίς ανάλογη ανταμοιβή δίδαξαν τα παιδιά μας μουσική και πάνω απ' όλα τα έκαναν να την αγαπήσουν.

Στο σημείο αυτό, θεωρώ πως αξίζει να καταθέσω, μέσα από την εμπειρία μου και τη συνολική μου θεώρηση για τις εκπαιδευτικές ανάγκες ενός ολοκληρωμένου ανθρώπου, μιας συλλογικής προσωπικότητας, τις παιδαγωγικές αρχές, που πρέπει να διέπει ένα δημόσιο σχολείο στην υπηρεσία του εργαζόμενου λαού.

1. 12χρονο δημόσιο σχολείο με μουσική και αισθητική καλλιέργεια, με πίστη του στην ευρύτερη αισθητική παιδεία και όχι μεμονωμένα στη μουσική παιδεία ή καλύτερα στην έννοια «Μουσική» την ερμηνεία και την αντίληψη των αρχαίων Ελλήνων. Μουσική είναι ό,τι προστατεύουν οι Μούσες, όχι μόνο η τέχνη των ήχων. Το «Μουσικήν ποίει και εργάζου», που δημιούργησε το συγκλονιστικό πρότυπο του αρχαίου δράματος και η επιστροφή σ' αυτό συνιστούσαν το ιδεώδες της «Παντεχνίας», δηλαδή τη δυνατότητα συνολικής αισθητικής καλλιέργειας του παιδιού. Το κάθε παιδί να βιώνει και να παίρνει ερεθίσματα που να απευθύνονται σε όλες τις αισθήσεις του και συγχρόνως η αισθητική αυτή εμπειρία να εντάσσεται μέσα στην υπόλοιπη μαθησιακή διαδικασία, σε συνδυασμό και με τη γλώσσα, τη φιλοσοφία, την ιστορία, ούτως ώστε το παιδί να αποκομίζει τη μέγιστη, την πιο ολοκληρωμένη, την πολύτεχνη αισθητική καλλιέργεια.

2. Η θεώρηση του μαθητή ως πρόσωπο, ως δυναμική προσωπικότητα και η ανάπτυξη και απελευθέρωση των δυνάμεων που εμπεριέχει. Η θεώρηση αυτή επιτρέπει στα παιδιά ν' αποκτήσουν θετικές και ποιοτικές μνήμες - βιώματα, να πάρουν ερεθίσματα. Ν' ανακαλύψουν, να ερευνήσουν, να ακούσουν, να δουν, να ζήσουν, με λίγα λόγια, τον πολιτισμό, μετέχοντας ψυχικά και κάνοντας πράξη, με μια λέξη, βιώνοντας κι όχι μαθαίνοντας στείρες γνώσεις θεωρίας. Αυτές οι μνήμες είναι που δημιουργούν την ανάγκη για συνέχεια, που καλλιεργούν τη δίψα και που θα είναι στην πραγματικότητα το ουσιαστικό πνευματικό εφόδιο, καταφύγιο και πολιτισμικό απόθεμα των παιδιών.

3. Πολιτιστικές ανταλλαγές και ευκαιρίες μέσα από εκδηλώσεις στις οποίες, είτε θα συμμετέχουν ενεργά τα ίδια τα παιδιά μέσα σ' ένα κλίμα χαράς και ενθουσιασμού, είτε θα παρακολουθούν τα παιδιά στο σχολείο. Διαφωνούμε με την αντίληψη που θεωρεί τους νέους ανίκανους να προσεγγίσουν τα υψηλά δείγματα του πολιτισμού και τους θέλει καθηλωμένους σ' ένα παιδαριώδες και φτωχό πολιτισμικά επίπεδο.

4. Η ευαισθητοποίηση του ατόμου στα θέματα του σύγχρονου κόσμου, όπως στο δραματικό πρόβλημα της προστασίας και διάσωσης του περιβάλλοντος, στις αξίες της ελευθερίας των λαών, της ελευθερίας της συνείδησης, των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της κοινωνικής δικαιοσύνης και ισότητας, καθώς επίσης και η καλλιέργεια της αισθητικής των νέων συνολικά, η ανάπτυξη δηλαδή αισθητικού κριτηρίου γενικά.

5. Η σχέση της εκπαίδευσης με την παράδοση και την αναγκαιότητα μύησης του παιδιού στον κόσμο της πολιτισμικής του κληρονομιάς.

Αποτελεί αίτημα όλων των λαών να κρατήσουν τους θησαυρούς της ανθρώπινης πνευματικής και καλλιτεχνικής τους κληρονομιάς, κι εμείς, πιο συγκεκριμένα, της ελληνικής κληρονομιάς, τις αξίες του ελληνικού λαού, έτσι όπως αυτές καταγράφονται από τον ανώνυμο στιχοπλάστη και μουσουργό του παραδοσιακού τραγουδιού, σαν μια υποθήκη, ώστε από κει να μπορεί να αντλεί ο κάθε άνθρωπος της αυριανής εποχής και να συμβάλλει στη δημιουργία του πολιτισμού του μέλλοντος.

Ο λαός μας βιώνει εδώ και χρόνια μια βαρβαρότητα που δε θα μπορούσε να μη συνοδεύεται και από μια μεγάλη πολιτισμική υποβάθμιση και πολιτισμικό ακρωτηριασμό. Η δημόσια - δωρεάν Παιδεία μέσα και από τους θεσμούς των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων δημιουργεί εστίες αντίστασης απέναντι σε όλη αυτήν την «παγκοσμιοποιημένη πολιτιστική σαβούρα». Η επαφή των μαθητών με τον ποιητικό στίχο και τον έμμετρο λόγο βοηθάει στην καλλιέργεια, στη συλλογικότητα, στην αυτοπεποίθηση, τα οποία δεν μπορεί να κατακτηθούν με ξόρκια, αλλά με θεσμούς που η κοινωνία μέσω της πολιτείας δημιουργεί και στηρίζει. Θεσμούς που συμβάλλουν στην ανάκτηση της πολιτιστικής ταυτότητας του κάθε λαού.

Η δύναμη και το μέλλον των λαών περνά μέσα από την αυτογνωσία του πολιτισμού και την ενότητα των εργαζομένων. Για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Εχουμε χρέος να κρατήσουμε ζωντανή την εμπειρία από αυτά τα σχολεία με όλα τους τα προβλήματα, χωρίς ωραιοποιήσεις και συντεχνιασμούς. Δεν είναι σχολεία - κολέγια όπως κάποιοι θέλουν να τα ονομάζουν σκόπιμα. Είναι σχολεία που πρέπει να μας διδάξουν τι μπορεί να κάνει η ολόπλευρη αισθητική αγωγή και να το εφαρμόσουμε καθολικά και όχι να τα μετατρέψουμε σε λίγες «ακαδημίες» για λίγους και εκλεκτούς.


Παναγιώτης ΚΟΥΦΑΛΑΚΟΣ
Γραμματέας της Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ