Παρασκευή 2 Ιούλη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Χτύπημα στο δικαίωμα για μόνιμη και σταθερή δουλειά

Την απόσυρση της εγκυκλίου που χειροτερεύει τους όρους για αναπληρωτές και ωρομίσθιους ζητούν οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ. Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

«Να αποσυρθεί τώρα η εγκύκλιος της εργασιακής δουλείας. Σταθερή και μόνιμη δουλειά για όλους. Πλήρη εργασιακά - μισθολογικά - ασφαλιστικά δικαιώματα στους αναπληρωτές και τους ωρομισθίους». Τα παραπάνω ζητήματα προβάλλει η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, με αφορμή τα όσα προβλέπει η εγκύκλιος που πρόσφατα εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας για ωρομίσθιους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.

Οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ αναφέρουν ότι το υπουργείο δημιουργεί τρεις κατηγορίες: αναπληρωτής (πλήρους ωραρίου), αναπληρωτής μειωμένου ωραρίου (από 5 έως 15 ώρες), ωρομίσθιος και σημειώνουν ότι οι εκπαιδευτικοί θα καλούνται να δουλεύουν με όρους ωρομισθίας και με το όνομα του αναπληρωτή. Σημειώνουν παράλληλα ότι «στην ουσία αναπληρωτές και αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι» γιατί αν αρνηθούν να δουλέψουν ως αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου (έστω και 5 ώρες) θα σβήνονται για τη χρονιά που τρέχει από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών και αν τους καλέσουν ως μειωμένου ωραρίου, μπορούν μετά να δουλέψουν ως αναπληρωτές πλήρους ωραρίου μόνο αν ανοίξει θέση πλήρους ωραρίου στην ίδια περιοχή και δεν προηγείται άλλος στον πίνακα.

Το ΠΑΜΕ σημειώνει ότι η συγκεκριμένη εγκύκλιος «εντάσσεται στη γενικότερη στόχευση της κυβέρνησης για την ανατροπή του δικαιώματος στη σταθερή και μόνιμη εργασία, για τη γενίκευση των ελαστικών σχέσεων εργασίας και στο χώρο της εκπαίδευσης. Είναι ενδεικτική για το πώς ο καπιταλισμός αντιμετωπίζει το δικαίωμα στη δουλειά και τη μόρφωση».

Στη Βουλή από το ΚΚΕ

Για το θέμα της εγκυκλίου και τις αρνητικές εξελίξεις που φέρνει για τους εκπαιδευτικούς κατέθεσαν χτες Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας οι βουλευτές του ΚΚΕ Σπύρος Χαλβατζής, Γιάννης Ζιώγας, Κώστας Καζάκος, Διαμάντω Μανωλάκου, Νίκος Παπακωνσταντίνου και Γιάννης Πρωτούλης. Οι βουλευτές ρωτούν την υπουργό αν προτίθεται να δώσει τη δυνατότητα για μαζικούς και αποκλειστικά μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση με κατάργηση κάθε μορφής ελαστικής απασχόλησης και την κατάργηση του ΑΣΕΠ, αν προτίθεται να ικανοποιήσει το πάγιο αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος για τη μονιμοποίηση τώρα όλων των συμβασιούχων στην εκπαίδευση (ωρομίσθιοι - αναπληρωτές) χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Ρωτούν επίσης τι απαντάει η κυβέρνηση στο αίτημα για την απόσυρση της εγκυκλίου εδώ και τώρα.

Συκοφαντία μέσα κι έξω από τις σχολές
  • Καταγγελία της Οργάνωσης της ΚΝΕ στη ΣΔΟ Αθήνας για προπαγάνδα και μέσα από την εξεταστική περίοδο
  • Αντικομμουνιστικές, αντιεπιστημονικές διδαχές και στη Θεσσαλία

«Με βάση την ύλη που έχετε διδαχτεί και την επικαιρότητα να αναφέρετε τι πλήττει τον τουριστικό κλάδο της χώρας μας»... Το παραπάνω δεν ξεστομίστηκε από κάποιο από τα «παπαγαλάκια» που αναπαράγουν την κυρίαρχη προπαγάνδα ενάντια στις κινητοποιήσεις, αλλά ήταν θέμα στην εξέταση του μαθήματος «Κοινωνιολογία τουρισμού» στο τμήμα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Αθήνας!

Σύμφωνα με την καταγγελία της Οργάνωσης της ΚΝΕ στη ΣΔΟ του ΤΕΙ Αθήνας, ο προϊστάμενος του τμήματος Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων που επέλεξε το παραπάνω θέμα, μετά το τέλος της εξέτασης, «σε ερώτηση σπουδάστριας αν η σωστή απάντηση είναι το πανό του ΚΚΕ στην Ακρόπολη και η απεργία των ναυτεργατών στο λιμάνι, απάντησε "ναι"». Η Οργάνωση της ΚΝΕ σημειώνει ότι είναι ο ίδιος καθηγητής «που διοργάνωσε ημερίδα του τμήματος με θέμα "ευκαιρίες καριέρας στον τουριστικό κλάδο" και κάλεσε επιχειρηματίες να μιλήσουν. Είναι ο ίδιος που δημιουργεί "ομάδες εθελοντικής εργασίας" με σπουδαστές που θα δουλεύουν τζάμπα για λογαριασμό τουριστικών επιχειρήσεων. Φαίνεται πως έχει πάρει εργολαβία για το πώς θα εξυπηρετήσει καλύτερα τα συμφέροντα των μεγαλοεπιχειρηματιών στον τουριστικό κλάδο», σχολιάζει η ΚΝΕ.

Ανάμεσα σε άλλα η Οργάνωση της ΚΝΕ στη ΣΔΟ σημειώνει: «Κατηγορούν το ΚΚΕ και το ΠΑΜΕ λέγοντας πως οι αγώνες και οι απεργίες των εργαζομένων ευθύνονται για το κλείσιμο των επιχειρήσεων και την ανεργία. Οι εφοπλιστές έχουν μπουκώσει από τα κέρδη από τα απλήρωτα πληρώματα, τα εκατομμύρια ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό, τις αυξήσεις των εισιτηρίων που την τελευταία οκταετία έχουν αυξηθεί κατά 400%, το ίδιο συμβαίνει και στις τουριστικές μονάδες, και όλα αυτά στις πλάτες των λαϊκών οικογενειών. Ολοι αυτοί συκοφαντούν το ΚΚΕ μέσα και έξω από τις σχολές. Για να μην ακούν οι σπουδαστές από φτωχές λαϊκές οικογένειες τις αιτίες της κρίσης».

Με το διαλεκτικό υλισμό... κόβεσαι!

Με την «ερώτηση κρίσεως» που έθετε στη γραπτή εξέταση του μαθήματος «Εισαγωγή στην Κοινωνική Παιδαγωγική», στο Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο καθηγητής ζητούσε από τους φοιτητές ν' αναπτύξουν τις απόψεις τους για την ηθική, την κοινωνία, το κράτος και τη σχέση μεταξύ τους. Ο φοιτητής του Τμήματος Κώστας Θεοχαρούλης, στέλεχος του ΚΚΕ, επέλεξε ν' απαντήσει με βάση τον διαλεκτικό υλισμό, πλην όμως ο κύριος καθηγητής εξέλαβε την απάντηση ως «λάθος» και προχώρησε σε ανάλογη περικοπή βαθμών. Στις εύλογες διαμαρτυρίες του φοιτητή, απάντησε ότι ο μαρξισμός - λενινισμός είναι επιστημονικά λαθεμένος κι οδηγεί σε ολοκληρωτικά καθεστώτα και τον προέτρεψε να πάει να σπουδάσει στη ...Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία!

«Είναι πραγματικά λυπηρό, πανεπιστημιακοί δάσκαλοι να αναλαμβάνουν τη βρώμικη δουλειά τούτου του σάπιου συστήματος, να μπολιάζουν νέους ανθρώπους με τα ιδανικά των εκμεταλλευτών, να τους "μαθαίνουν" ένα σωρό από ψέματα», σημειώνεται σε ανακοίνωση που υπογράφουν η Κομματική Οργάνωση ΑΕΙ Μαγνησίας του ΚΚΕ και η Νομαρχιακή Οργάνωση Σπουδάζουσας Μαγνησίας της ΚΝΕ.

Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι «ο μαρξισμός - λενινισμός, με την επεξεργασία και ανάπτυξη της θεωρίας για την ταξική πάλη, το νομοτελειακό της χαρακτήρα και ρόλο στην κοινωνική εξέλιξη, απάντησε, από επιστημονική άποψη για τις κοινωνικές επιστήμες, στις θεμελιακά λαθεμένες και αντιεπιστημονικές αντιλήψεις», και σημειώνεται: «Ο αντικομμουνισμός είναι συστατικό στοιχείο της ιδεολογίας και της πολιτικής της αστικής τάξης, ιδιαίτερα σήμερα που η δυσαρέσκεια και η αγανάκτηση δημιουργούν προϋποθέσεις αμφισβήτησης της βαρβαρότητας του καπιταλισμού».

Αφού καταγγέλλουν ότι το αστικό σύστημα έχει μετατρέψει τον αντικομμουνισμό σε επίσημη διδασκαλία, οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην ανακοίνωσή τους αναφέρονται στην επιχείρηση συκοφάντησης του σοσιαλισμού - κομμουνισμού ως κοινωνικο-οικονομικού σχηματισμού, επιχείρηση που απευθύνεται ιδιαίτερα «σε ηλικίες που είναι πλέον αρκετά μακρινές από την πρώτη απόπειρα οικοδόμησης του σοσιαλισμού».

Αναφορά κάνουν και στο ρόλο του εκπαιδευτικού: «Εμείς αλλιώς φανταζόμαστε και θέλουμε τον εκπαιδευτικό. Να θέτει την επιστημονική του γνώση στην υπηρεσία του λαού και όχι εναντίον του. Να υπερασπίζεται το δικαίωμα του φτωχού και του αδύνατου. Να υπερασπίζεται το "λεξιλόγιο" της εργατικής τάξης και των παιδιών της απέναντι στα "χαπάκια" του μυαλού που πουλάει η αγορά».

Οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ καλούν «την ακαδημαϊκή κοινότητα να καταδικάσει σύσσωμη το γεγονός» και ξεκαθαρίζουν: «Τέτοιες πρακτικές δεν τρομοκρατούν το λαϊκό κίνημα και τους κομμουνιστές, αλλά, αντίθετα, εντείνουν τη δράση τους, στην κατεύθυνση της ανυπακοής και απειθαρχίας, ώστε να ξεφορτωθεί ο λαός τους εκμεταλλευτές του».

«Επιδιώκουν να διχάσουν τους εκπαιδευτικούς»

Ανακοίνωση του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών με αφορμή την εγκύκλιο για παραμονή εκπαιδευτικού προσωπικού στα Λύκεια μετά τις 30 Ιούνη

Συνεχίζει τις πιέσεις προς τους βαθμολογητές η κυβέρνηση, παρά την απόφαση έξι ΕΛΜΕ να συνεχίσουν την αποχή από τη βαθμολόγηση των γραπτών των πανελλαδικών εξετάσεων με αίτημα να μην μειωθεί η αμοιβή τους. Το υπουργείο Παιδείας έσπευσε να ανακοινώσει ότι από 7 μέχρι 20 Ιούλη οι υποψήφιοι θα πρέπει να υποβάλουν τα μηχανογραφικά τους ενώ με την εγκύκλιό του με τίτλο «Παραμονή εκπαιδευτικού προσωπικού στα Λύκεια μετά τις 30-6-10» (Φ.252/76144/Β6), απαιτείται επίσης η παρουσία όλων των καθηγητών του κάθε Συλλόγου Διδασκόντων στα Λύκεια την 6η Ιούλη, «για να εκδοθούν τα αποτελέσματα απόλυσης».

«Είναι "ηλίου φαεινότερον" ότι η κίνηση αυτή της κυβέρνησης είναι κίνηση εκδίκησης συνολικά στον κλάδο των εκπαιδευτικών για την αποχή από τα βαθμολογικά κέντρα. Μια αποχή που την εξέθεσε ανεπανόρθωτα στα μάτια της κοινής γνώμης (ανεξάρτητα απ' το ξεπούλημα του αγώνα από την πλειοψηφία της ΟΛΜΕ που έδωσε χέρι βοήθειας στην κυβέρνηση). Η στάση αυτή είναι απολύτως εχθρική απέναντι στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι χρειάζεται ΚΑΙ μ' αυτή την αφορμή να βγάλουν τα συμπεράσματά τους», καλεί η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ. «Η κίνηση αυτή της κυβέρνησης επιδιώκει να πιέσει τους εκπαιδευτικούς ώστε να σπάσουν την αποχή τους και στις 6 ΕΛΜΕ που συνεχίζουν και ταυτόχρονα επιδιώκει να διχάσει τον κλάδο των εκπαιδευτικών, να στρέψει εναντίον των βαθμολογητών το υπόλοιπο τμήμα των εκπαιδευτικών ("βαθμολογήστε γρήγορα μη χάσουμε τις διακοπές"!)», σχολιάζει το ΠΑΜΕ.

ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
Κινητοποίηση σήμερα στην Καλαμάτα

Ενόψει της αναμενόμενης παρουσίας της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας στη Σύνοδο των Προέδρων ΤΕΙ στην πόλη της Καλαμάτας, οι δυνάμεις του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ) στην πόλη διοργανώνουν σήμερα, Παρασκευή, κινητοποίηση, δίνοντας ραντεβού στις 11 το πρωί στην πλατεία 23ης Μαρτίου.

Στο κάλεσμά του για την κινητοποίηση το ΜΑΣ σημειώνει μεταξύ άλλων: «Η τοποθέτηση της υπουργού στη Σύνοδο των πρυτάνεων ήταν προκλητική! Θέλουν τα ιδρύματα επιχειρήσεις και τους σπουδαστές πελάτες!

Ξεπουλάνε την ερευνητική και εκπαιδευτική λειτουργία στο κεφάλαιο, αλλάζουν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ ονόματα, τμήματα, πόλεις σαν τα "πουκάμισα". Θα παίζουν με τα όνειρα και τις τσέπες μας σύμφωνα με τις ορέξεις του κάθε προστάτη - χορηγού - επιχειρηματία κάνοντας τα ιδρύματα και εμάς πιο ανταγωνιστικούς στην "πιάτσα και το πεζοδρόμιο" της αγοράς.

Εχουν ξεκάθαρο στόχο! Θέλουν να δημιουργήσουν στρατιές ανέργων ή στην καλύτερη περίπτωση φτηνούς ευέλικτους εργαζόμενους, που σε όλη τη ζωή τους θα σπουδάζουν επί πληρωμή, θα επανακαταρτίζονται για να γίνουν η γενιά χωρίς δικαιώματα, χωρίς ασφάλιση, με "μισθό - χαρτζιλίκι" 592 ευρώ και υπό δοκιμή».

Ξεκαθαρίζοντας ότι «κυβέρνηση - ΝΔ - ΕΕ, σύνοδοι πρυτάνεων και προέδρων, σύγκλητοι και τμήματα δεν θα μας γονατίσουν», το ΜΑΣ καλεί να οργανωθεί η πάλη μέσα και έξω από τις σχολές: «Τώρα να κηρυχτούν υπό διωγμό οι επιχειρήσεις από τις σχολές, να δυναμώσει η πάλη για Παιδεία και Ερευνα στην υπηρεσία του λαού».

Προσπαθούν να επιβάλουν την «αξιολόγηση»

Απευθείας από στελέχη επιχειρήσεων «αξιολογήθηκε» Τμήμα στο Μεσολόγγι

Η προώθηση της «αξιολόγησης» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων από «επιτροπή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων» λαμβάνει χώρα αυτές τις μέρες στο ίδρυμα και συγκεκριμένα στο τμήμα του Φυσικού. Πανεπιστημιακοί καθηγητές που διδάσκουν στο εξωτερικό και αποτελούν την παραπάνω επιτροπή διερευνούν το τμήμα στα πλαίσια της διαβόητης «αξιολόγησης» που αποτελεί μοχλό για την ενίσχυση της λειτουργίας των πανεπιστημίων με τα κριτήρια της «ελεύθερης αγοράς».

Προκειμένου, μάλιστα, να αποφύγουν τις αντιδράσεις για την εφαρμογή των αναδιαρθρώσεων - σημαντική πτυχή των οποίων είναι και η «αξιολόγηση» - επιλέχθηκε μέσα στο καλοκαίρι, σε περίοδο εξεταστικής, να επιθεωρήσει η επιτροπή εξωτερικών αξιολογητών το παραπάνω τμήμα. Παρά αυτήν την προσπάθεια όμως, αντιδράσεις εκφράστηκαν: Η προγραμματισμένη για προχτές - μέρα πανελλαδικής πανεργατικής απεργίας - επίσκεψη της επιτροπής αξιολόγησης στο εργαστήριο του Φυσικού δεν έγινε. Οι φοιτητές με πρωτοβουλία του ΜΑΣ συγκεντρώθηκαν για να δηλώσουν την αντίθεσή τους στην «αξιολόγηση» για το πανεπιστήμιο της αγοράς. Καταδεικνύοντας την ανάγκη αγωνιστικής επαγρύπνησης και ετοιμότητας απέναντι στην πολιτική και τους εκπροσώπους της που επιδιώκουν με κάθε μέσο και τρόπο να ενσωματώσουν πιο βαθιά το πανεπιστήμιο στην υπηρεσία του κεφαλαίου.

Καυχιόνται για την αξιολόγηση από εταιρείες!

Το προηγούμενο διάστημα, ολοκληρώθηκε και η «εξωτερική αξιολόγηση» του Τμήματος Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων και Δικτύων που εδρεύει στη Ναύπακτο και ανήκει στο ΤΕΙ Μεσολογγίου. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ίδιου του ΤΕΙ, στην επιτροπή αξιολόγησής του συμμετείχαν επιστήμονες από πανεπιστήμια (Τορόντο, Μινεσότα, Κύπρου) και «από μεγάλες εταιρείες του χώρου των τηλεπικοινωνιών»!! Θυμίζουμε ότι και στην «αξιολόγηση» που είχε γίνει το 2008 στο Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, οι τρεις από τους πέντε «αξιολογητές» της επιτροπής ήταν στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων. Δηλαδή, μιλάμε για αξιολογήσεις απευθείας από την αγορά!

Πάντως, το εγχείρημα της «αξιολόγησης» κάτω και από την πίεση του κινήματος που αποκαλύπτει το ρόλο της, προχωράει πολύ πιο αργά απ' ό,τι θα ήθελε η κυβέρνηση. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2008 που ξεκίνησαν οι «εξωτερικές αξιολογήσεις», έγιναν μόλις σε δυο Τμήματα πανεπιστημίων και τρία τμήματα ΤΕΙ, το 2009 δεν έγινε καμία, ενώ φέτος έγιναν μόλις σε τέσσερα πανεπιστημιακά Τμήματα και άλλα τρία Τμήματα ΤΕΙ.

Για τις εξελίξεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ

Η αντεργατική αντιλαϊκή επίθεση, που έχει εξαπολύσει το μαύρο μπλοκ κυβέρνησης - ΝΔ - ΕΕ - ΔΝΤ, με συνεργάτη το ΛΑ.Ο.Σ., είναι η συνέχεια της μακρόχρονης ληστείας από τα μονοπώλια, το μεγάλο κεφάλαιο, που σήμερα στο έδαφος της οικονομικής καπιταλιστικής κρίσης οξύνεται. Στο πακέτο των βάρβαρων αντιλαϊκών μέτρων δε θα μπορούσε να λείπει η Παιδεία. Πρέπει να προσαρμοστεί βαθύτερα στις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, στις ανάγκες ανταγωνισμού των επιχειρηματικών ομίλων. Η Ανώτατη Εκπαίδευση ιδιαίτερα, που προετοιμάζει το αυριανό επιστημονικό δυναμικό, το εξειδικευμένο προσωπικό, πρέπει να αντιστοιχηθεί με τις σαρωτικές ανατροπές στο εργασιακό, στο ασφαλιστικό, στο συνταξιοδοτικό, με τις ανάγκες του αδυσώπητου ανταγωνισμού του κεφαλαίου. Ζήτημα κρίσιμο για να ανοίξουν νέα πεδία κερδοφορίας του κεφαλαίου, τόσο σε περίοδο κρίσης, όσο και για τη φάση της ανάκαμψης. Σε αυτόν τον πόλεμο του κεφαλαίου «οι πύλες της γνώσης» χάνουν κάθε εξωραϊστικό μανδύα και εμφανίζονται όπως πραγματικά είναι. Μηχανισμοί διαιώνισης της κυρίαρχης τάξης που σμιλεύουν το νέο επιστημονικό δυναμικό που τους είναι αναγκαίο.

Εμβάθυνση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων
της προηγούμενης κυβέρνησης


Μετά το νόμο για τους εκπαιδευτικούς, το διαφοροποιημένο ταξικά σχολείο, μέσω των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας, των ολοήμερων, της ψευτο-αυτοαξιολόγησης, η κυβέρνηση ετοιμάζει νέα παρέμβαση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, πιθανά και μέσα στους μήνες του καλοκαιριού. Ο νέος νόμος δεν είναι μια νέα τομή. Θα έρθει ως φυσική συνέχεια του νόμου της ΝΔ. Η εμπορευματοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, οι εταιρείες που λυμαίνονται όλες τις πτυχές της ακαδημαϊκής δραστηριότητας, είναι ήδη πραγματικότητα. Η νέα «λιτή» - όπως λέει η κυβέρνηση - παρέμβαση θα έρθει να βαθύνει το χαρακτήρα του «Πανεπιστημίου ΑΕ», να επιταχύνει διαδικασίες πρόσδεσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όπως η έρευνα, το περιεχόμενο των σπουδών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών, με τις οργανικές επιδιώξεις των μονοπωλίων. Θα επιχειρήσει να απαλλάξει τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ από ό,τι σήμερα αποτελεί τροχοπέδη στη διαμόρφωση της «ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς πτυχίων».

Με βάση τις τελευταίες και παλιότερες επεξεργασίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Παιδεία, το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, που επιβεβαιώνουν και οι διάφορες ημερίδες και οι διαρρέουσες πληροφορίες στις εφημερίδες, τα ζητήματα που θα απασχολήσουν την κυβέρνηση στον τομέα της Ανώτατης εκπαίδευσης θα αφορούν: την ώθηση της αποκαλούμενης «αυτοτέλειας» των ΑΕΙ, ζητήματα διοίκησης και χρηματοδότησης των ιδρυμάτων, το προχώρημα της λεγόμενης «αξιολόγησης», το νέο χωροταξικό σχεδιασμό για την Ανώτατη Εκπαίδευση, την αναμόρφωση των Εσωτερικών Κανονισμών Λειτουργίας και, σε μια πορεία, το συνδυασμό τους με το σύστημα πρόσβασης και το χαρακτήρα του Λυκείου. Η κυβέρνηση έχει παραδεχτεί στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης ότι αδυνατεί να πιάσει τους στόχους του 2020 για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Επικαλείται δύο λόγους: τους «δημοσιοοικονομικούς περιορισμούς» και την «έλλειψη της ανταγωνιστικότητας». Στη βάση αυτών των αξόνων θα κινηθούν οι στοχεύσεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, θα νομοθετήσει με στόχο να ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια.

«Κλειδί» για την πολιτική τους οι πρόθυμες διοικήσεις

Η αποκαλούμενη «οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια» των ιδρυμάτων, που προβλεπόταν και από τον προηγούμενο Νόμο - Πλαίσιο της ΝΔ, θα προσαρμοστεί με βάση τις εξελίξεις και τις απαιτήσεις του κεφαλαίου στα πλαίσια και της καπιταλιστικής κρίσης. Στα ΑΕΙ θα απελευθερώσει τις επιχειρηματικές «δράσεις» των διοικήσεων, θα δώσει ώθηση και «ευελιξία» να συνάπτουν εμπορικές σχέσεις με το ιδιωτικό κεφάλαιο, απελευθερώνοντας αυτές από το κρατικό και (σε ένα βαθμό μέχρι σήμερα) ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας. Θα ενισχύσει έτσι τη διαφοροποίηση των ιδρυμάτων, διαμορφώνοντας σταδιακά τα λίγα «κέντρα αριστείας» και τη μεταδευτεροβάθμια «σούπα» ιδρυμάτων, όπου μέσα θα είναι και κολέγια, ΚΕΣ, ΙΕΚ, κ.λπ. Ολα τελικά θα λειτουργούν και ως «ενιαία αγορά της εκπαίδευσης», τα πρώτα συγκεντρώνοντας τα «μυαλά» για τους επιχειρηματίες, από Ελλάδα και εξωτερικό, και τα δεύτερα για να παράγουν φτηνό ειδικευμένο προσωπικό αποτελώντας τα ίδια καλοστημένες «επιχειρήσεις», πουλώντας «προϊόντα εκπαίδευσης». Δεμένη με τα παραπάνω είναι και η συζήτηση για τους όρους πρόσβασης που θα καθορίζονται και από το κάθε Πανεπιστήμιο. Ετοιμάζουν νέα ταξικά φίλτρα για τα παιδιά της εργατικής τάξης, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, για να πουλούν ακόμα φτηνότερα την εργατική τους δύναμη, όπως φάνηκε και με τα πρόσφατα μέτρα για τη μαθητεία.

Η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να ξεμπερδεύει με πλευρές της ακαδημαϊκής διοίκησης που παραμένουν και τους είναι εμπόδιο. Προσβλέπει στην περαιτέρω εμπόδιση της συμμετοχής φοιτητών και εργαζομένων στην ανάδειξη διοικητικών οργάνων. Εχει ήδη προστρέξει να χαιρετίσει την εκλογή νέων ακαδημαϊκών αρχών που «ευνοούν το κλίμα των αλλαγών» και έχουν δηλώσει πρόθυμοι να στηρίξουν τη στρατηγική του κεφαλαίου στο Πανεπιστήμιο. Θέλει διοικήσεις αποφασισμένες να προχωρήσουν με τα τετραετή επιχειρησιακά προγράμματα, να οριστούν οι manager (όπως προβλέπεται και από τον προηγούμενο Νόμο - Πλαίσιο), ώστε να αντιμετωπίσουν τη μειωμένη κρατική χρηματοδότηση «λόγω δημοσιονομικών δεσμεύσεων» με τη σύμπραξη των επιχειρήσεων. Οι Εσωτερικοί Κανονισμοί Λειτουργίας θα προσαρμοστούν γρήγορα, ώστε να απελευθερωθούν νέες δυνατότητες για επιβολή διδάκτρων, αρχής γενομένης από τα μεταπτυχιακά, για το ξεπούλημα της όποιας δημόσιας έρευνας, για αλλαγές στο περιεχόμενο σπουδών, με βάση τις κατευθύνσεις των μονοπωλίων. Θα χρησιμοποιηθούν, επίσης, για να οριοθετήσουν το πλαίσιο δράσης των φοιτητικών παρατάξεων στα δικά τους «όρια νομιμότητας». Θα στοχεύσουν ενάντια σε κάθε δυνατότητα ή πιθανότητα ριζοσπαστισμού στο χώρο των φοιτητών και του εκπαιδευτικού προσωπικού. Τα εκφυλιστικά φαινόμενα του φοιτητικού - σπουδαστικού κινήματος, η κυριαρχία της έδρας από τις επιχειρήσεις και την αστική στρατηγική είναι το αποτέλεσμα μια μακρόχρονης διαδρομής στο Πανεπιστήμιο που τα αστικά κόμματα διαμόρφωσαν, με τη βοήθεια και τη στήριξη του οπορτουνισμού (ΣΥΝ - ΣΥΡΙΖΑ, ΕΑΑΚ, κ.ά.).

Ανακατατάξεις τμημάτων με βάση τις στοχεύσεις του κεφαλαίου

Ο νόμος θα δώσει αποφασιστική ώθηση στην αξιολόγηση των ιδρυμάτων με τα στάνταρς των επιχειρήσεων. Η «εσωτερική» αξιολόγηση έχει προχωρήσει σε πολλά Τμήματα και έχει ενσωματώσει στην αυταπάτη μια μερίδα κόσμου, κυρίως από το εκπαιδευτικό προσωπικό. Η «εξωτερική» αξιολόγηση (από στελέχη επιχειρήσεων, κοινωνικούς εταίρους, τις συντεχνίες των επαγγελματικών ενώσεων κ.λπ.) τους «καίει». Διαπιστώνεται μεγάλη καθυστέρηση στην Ελλάδα. Βιάζονται, με την αξιολόγηση θα καταγράψουν τα Τμήματα που θα πρωτοστατήσουν στα κοινοτικά ερευνητικά προγράμματα, στη σύμφυσή τους με τις επιχειρήσεις. Για όσα Τμήματα «ασθμαίνουν», θα σημάνει μια «νέα σελίδα»: το κλείσιμο - συγχώνευση, οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, στους τίτλους, η ίδρυση μεταπτυχιακών και άλλων προγραμμάτων κατάρτισης για να γίνουν πιο «ανταγωνιστικά και βιώσιμα», να βελτιώσουν την «ανταγωνιστικότητα» της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Η «χωροταξική αναδιάρθρωση των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ», σε συνδυασμό με το διοικητική διάρθρωση του «Καλλικράτη» και την «αυτοτέλεια» των ιδρυμάτων, θα επιδιώξει να προσαρμόσει ΑΕΙ -ΤΕΙ καλύτερα στις στρατηγικές στοχεύσεις του κεφαλαίου σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο. Οι συγχωνεύσεις, τα κλεισίματα Τμημάτων είναι βάση για να δημιουργηθούν ιδρύματα συγκεντρωμένα και ευέλικτα (όχι διάσπαρτα) στη σύναψη εταιρικών σχέσεων με τις επιχειρήσεις. Πολλά από αυτά τα Τμήματα θα δεχτούν την πίεση επιχειρηματικών συμφερόντων για την επιβίωσή τους, τον προσανατολισμό τους. Στο παζάρι αυτό της εκπαίδευσης, ιδιαίτερο ρόλο θα παίξει το πολιτικό προσωπικό των αστικών κομμάτων στους Δήμους και στην Περιφέρεια, σε συνέργεια με τα επιχειρηματικά συμφέροντα. Τα κονδύλια του ΕΣΠΑ θα γίνουν εργαλείο για την άλωσή τους. Τα παιδιά της εργατικής τάξης, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, που κατά βάση πλειοψηφούν στα περιφερειακά ΑΕΙ και ΤΕΙ, θα αντιμετωπίσουν σοβαρό πρόβλημα από τα κλεισίματα και την υπολειτουργία των Τμημάτων, τις απολύσεις εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού (στην πλειοψηφία τους συμβασιούχων), την ανυπαρξία φοιτητικής μέριμνας. Την ίδια περίοδο μάλιστα που οι γονείς τους, με τις περικοπές μισθών και συντάξεων, δεν αντέχουν το βάρος των ενοικίων και των εισιτηρίων μεταφοράς.

Το τοπίο έχει ήδη διαμορφωθεί

Κανείς δεν πρέπει να ξεγελαστεί, θεωρώντας ότι ο νέος Νόμος είναι η αρχή και το τέλος των αντιλαϊκών αλλαγών στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Εχουν προηγηθεί οι κεντρικές κατευθύνσεις της ΕΕ, νέα κείμενα επεξεργασιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη στρατηγική του κεφαλαίου στην Παιδεία, «μοντάρουν» τις συμπράξεις Πανεπιστημίων και επιχειρήσεων, πατώντας στα εξελιγμένα πρότυπα (πλατφόρμες, όπως αποκαλούνται) σε Μεγάλη Βρετανία, ΗΠΑ, Γερμανία, κ.λπ. Οι κύκλοι σπουδών δεν είναι το μακρινό μέλλον, αλλά πραγματικότητα του σήμερα, η κυβέρνηση συζητά σχέδια για ένα πρώτο έτος στη Σχολή και μετά εξετάσεις για συγκεκριμένο Τμήμα, για ατομικές διαδρομές πτυχίου. Το πτυχίο δεν αποτελεί μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα (π.χ. δάσκαλοι και καθηγητές με τον ΑΣΕΠ και την επάρκεια, άδειες άσκησης επαγγέλματος για αρκετές ειδικότητες), οι πιστωτικές μονάδες είναι γεγονός, πολυδιαφημιζόμενο μάλιστα στα περισσότερα Τμήματα! Ο προπτυχιακός κύκλος αποδυναμώνεται σταθερά. Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, η αναγνώριση των κολεγίων απλά βαθαίνουν αυτήν την πραγματικότητα, εντάσσουν πιο οργανικά τα ΑΕΙ στους στόχους ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου. Σήμερα, η ανταγωνιστικότητα και κερδοφορία του κεφαλαίου επιτάσσει ακόμα πιο φτηνό ευέλικτο εργατικό δυναμικό, παράλληλα και εξειδικευμένο προσωπικό που θα δουλεύει με εξευτελιστικούς όρους, που θα κινείται με ευκολία από χώρα σε χώρα και από κλάδο σε κλάδο. Παίρνουν τα μέτρα τους. Βάζουν τις επιχειρήσεις να διδάσκουν απευθείας τη σπουδάζουσα νεολαία, να οργανώνουν απευθείας μεταπτυχιακά και σεμινάρια στις Σχολές. Για να διαλέξουν αυτούς που θα στελεχώσουν τα ανώτερα κλιμάκια της παραγωγής, το αστικό κράτος, θα αποτελέσουν την επιστημονική ελίτ και για να ξεζουμίζουν ταυτόχρονα τους πολλούς. Βιομήχανοι και εφοπλιστές δε θέλουν να ξοδεύουν άσκοπα χρόνο και χρήμα για να καταρτίσουν τους εργαζόμενους στα νέα πεδία κερδοφορίας τους. Αλλά να γίνεται αυτό οργανωμένα, αποτελεσματικά, φτηνά για το κεφάλαιο στα δημόσια ΑΕΙ (με λεφτά δηλαδή των εργαζομένων), υπό την υψηλή εποπτεία των κεφαλαιοκρατών.

Ανάγκη για συντονισμένη, μαζική απάντηση

Η συσπείρωση δυνάμεων στο Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ), για τη δημιουργία ενός ισχυρού αντιιμπεριαλιστικού - αντιμονοπωλιακού πόλου σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, έχει ανοίξει το δρόμο που πρέπει να περπατήσουν, μαζί με τους νέους κομμουνιστές, φοιτητές και σπουδαστές κυρίως από την εργατική τάξη, τα φτωχά λαϊκά στρώματα στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σε αυτήν την κατεύθυνση της ρήξης και αντεπίθεσης πρέπει να παλέψουμε με επιμονή και συνέχεια. Να συσπειρωθούν μεταπτυχιακοί και υποψήφιοι διδάκτορες, μακριά από λογικές ατομικής λύσης, που εντείνουν την ενσωμάτωση. Μακριά από την απαίτηση των μεγαλοκαθηγητάδων «να αφιερωθούν απερίσπαστοι στην έρευνά τους» (αλήθεια, έρευνα για ποιον;), αποκόβοντας αυτούς από τις πραγματικές αγωνίες των ανθρώπων του μόχθου. Είναι αναγκαίο να ακουστούν φωνές αντίστασης και από τους συμβασιούχους και έκτακτους του εκπαιδευτικού προσωπικού, από τις κατώτερες βαθμίδες του ΔΕΠ, που ήδη τους παύουν τις συμβάσεις, μένουν απλήρωτοι για μήνες, εξωθούνται στην αναζήτηση σπόνσορα - ιδιώτη για να συνεχίσουν το ακαδημαϊκό και ερευνητικό τους έργο. Να συσπειρωθούν, να παλέψουν μέσα από τη ΔΗΠΑΚ, για τη χειραφέτηση της επιστήμης και της έρευνας από τους σχεδιασμούς του αστικού συστήματος, για την υπηρέτηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Σε αυτό το δρόμο το ΜΑΣ, οι αγωνιζόμενες δυνάμεις στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, θα ανταμώνουν στους ίδιους δρόμους και στόχους με το ΠΑΜΕ. Δε συμβάλλουν απλά στον αγώνα του εργαζόμενου λαού, είναι μέρος του. Το μέτωπο ανυπακοής και αντεπίθεσης στο «Πανεπιστήμιο - επιχείρηση» στα ΑΕΙ θα σταθεί σαν τέτοιο, στο βαθμό που θα αντιλαμβάνεται την αναγκαιότητα και ρεαλιστικότητα του άλλου δρόμου ανάπτυξης, που θα βαδίζει μαζί με την εργατική τάξη, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, τους αυτοαπασχολούμενους και φτωχούς αγρότες το δρόμο της λαϊκής εξουσίας, του εργατικού ελέγχου.


Κέλλυ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ