Τρίτη 22 Μάη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΔΕΣΜΩΝ
Συνεχίζονται με Εκθεση

Με τους υποψηφίους και των τεσσάρων Δεσμών να διαγωνίζονται στο μάθημα της Εκθεσης συνεχίζονται σήμερα Τρίτη, οι γενικές εξετάσεις με το σύστημα των Δεσμών. Οι εξετάσεις που ξεκίνησαν το Σάββατο, συνεχίστηκαν χτες με Μαθηματικά για την 1η Δέσμη, Βιολογία για τη 2η, Αρχαία Ελληνικά για την 3η και Ιστορία για την 4η Δέσμη. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι εξετάσεις κύλησαν ομαλά και το μέσο ποσοστό αποχής κυμάνθηκε στο 24.9% περίπου. Το ποσοστό αυτό κατά δέσμη κατανέμεται ως εξής: 22.2% για την 1η Δέσμη, 21.5% για τη 2η, 20.8% για την 3η και 28.5% για την 4η Δέσμη.

Φεστιβάλ επικοινωνίας και δημιουργίας

Μια ευκαιρία να γνωριστούν μεταξύ τους, να συζητήσουν τα προβλήματά τους και να ανταλλάξουν ιδέες, δίνει ο Σύλλογος Σπουδαστών Ιδιωτικών Σχολών σε όλους τους σπουδαστές, ο οποίος θα πραγματοποιήσει το 4ο Φεστιβάλ του. Συγκεκριμένα, το Φεστιβάλ θα γίνει την Παρασκευή 25 του Μάη, στην πλατεία Κλαυθμώνος, στις 6 το απόγευμα και θα περιλαμβάνει εκθέσεις βιβλίου, σκίτσου, φωτογραφίας, θεατρικό σκετς, καθώς και συναυλία από ερασιτεχνικά συγκροτήματα.

ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΙ
Αμείωτες οι αντιδράσεις

Νέο συλλαλητήριο αύριο στην Αθήνα, κινητοποιήσεις επίσης σήμερα στη Μυτιλήνη και την Πέμπτη στην Κομοτηνή

Με νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο αύριο, απαντά η πανεπιστημιακή κοινότητα στην υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων, στη διάλυση της ανώτατης εκπαίδευσης, που υπογράφτηκε στην Μπολόνια και στην Πράγα και εφαρμόζεται και επίσημα στη χώρα μας με την ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ΤΕΙ από την κυβερνητική πλειοψηφία της Βουλής.

Το ραντεβού για την αυριανή κινητοποίηση είναι στις 11 το μεσημέρι στο ιστορικό κτίριο του Πολυτεχνείου στην Πατησίων και μέχρι χτες είχαν πάρει απόφαση γι' αυτό οι φοιτητικοί σύλλογοι Πολιτικών Μηχανικών, Αρχιτεκτονικής (ΕΜΠ) και Πολιτικού (Πανεπιστημίου Αθήνας).

Απόφαση για συμμετοχή στο αυριανό συλλαλητήριο στην Αθήνα έχει πάρει και η Σύγκλητος του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, η οποία απαιτεί τη μη εφαρμογή του νόμου για τα ΤΕΙ και καλεί τα μέλη της να υποβάλουν τις παραιτήσεις τους στο προεδρείο. Το ΔΠΘ έχει αναστείλει όλες τις εκπαιδευτικές και διοικητικές του δραστηριότητες και την Πέμπτη 24/5, και αναθέτει στις Γενικές Συνελεύσεις των Τμημάτων να συζητήσουν το ενδεχόμενο επ' αόριστον αναστολής της λειτουργίας τους.

Μάλιστα, η Σύγκλητος του ΔΠΘ διοργανώνει την Πέμπτη 24/5 στις 11 το πρωί, πανθρακικό συλλαλητήριο στην πανεπιστημιούπολη της Κομοτηνής και καλεί όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας σ' αυτό και στην πορεία που θα ακολουθήσει προς την πόλη της Κομοτηνής.

Χτες συνεδρίασε και η Σύγκλητος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνας, που δεν έκανε δεκτές τις παραιτήσεις των πρυτανικών αρχών, ενώ αποφάσισε των παραίτηση όλων των μελών της. Η Σύγκλητος του ΓΠΑ αποφάσισε επίσης να διευκολύνει τη σημερινή Γενική Συνέλευση των φοιτητών του πανεπιστημίου, με αναστολή των μαθημάτων την ώρα της συνέλευσης κι επίσης αποφάσισε τρίωρη αναστολή των μαθημάτων αύριο την ώρα του παμφοιτητικού συλλαλητηρίου.

Σε διήμερες και τριήμερες καταλήψεις, για το επίμαχο θέμα του νόμου για τα ΤΕΙ και την υποβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, βρίσκονται οι σχολές του Πανεπιστημίου Αιγαίου και χτες παρέμειναν όλες οι σχολές κλειστές στη Χίο, τη Σάμο, τη Ρόδο και τη Λέσβο, με αποφάσεις των φοιτητικών συλλόγων. Σήμερα, οι έξι φοιτητικοί σύλλογοι της Μυτιλήνης πραγματοποιούν συγκέντρωση στις 11 το πρωί στην πλατεία Σαπφούς και πορεία προς το υπουργείο Αιγαίου.

Επίσης, για το θέμα του νόμου για τα ΤΕΙ εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση οι πρόεδροι των τριών ελληνικών Νομικών Τμημάτων, Ν. Κλαμαρής της Νομικής Αθήνας, Α. Καζάκος της Νομικής Κομοτηνής και Ι. Σχοινάς της Νομικής Θεσσαλονίκης. Οι τρεις πρόεδροι αποφασίζουν να αντιδράσουν με όλα τα μέσα «κατά της απαράδεκτης υποβαθμίσεως της Ανώτατης Εκπαίδευσης στο σύνολό της, που επιχειρείται με το νέο νόμο», ενώ παράλληλα επισημαίνουν ότι οι προτάσεις που διατυπώνονται στο πλαίσιο των διακηρύξεων της Σορβόνης και της Μπολόνια «εφαρμοζόμενες θα οδηγήσουν σε μια καταλυτική ποιοτική υποβάθμιση των ελληνικών νομικών σπουδών».

ΕΣΑΚ ΔΕΕ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Συνεπής ταξική - αγωνιστική δύναμη

Ξεκινούν αύριο οι γενικές συνελεύσεις στους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για ανάδειξη αντιπροσώπων στην 70ή εκλογική ΓΣ της ΔΟΕ

Κάλεσμα αλλαγής των συσχετισμών και ενίσχυσης του ταξικού προσανατολισμού του συνδικαλιστικού κινήματος απευθύνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ στους 50.000 περίπου εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που από αύριο Τετάρτη θα αναδείξουν μέσα από τις γενικές συνελεύσεις τους τους αντιπροσώπους τους στην 70ή Γενική Συνέλευση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας.

Η διαδικασία των γενικών συνελεύσεων για τους 140 περίπου συλλόγους εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα θα ολοκληρωθεί στις 15 Ιούνη και από αυτή θα προκύψουν οι 500 περίπου αντιπρόσωποι για το συνέδριο, το οποίο είναι εκλογικό και θα αναδείξει τη νέα διοίκηση της Ομοσπονδίας.

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ στη διακήρυξή της αναφέρεται στη σημασία των συνελεύσεων αυτών που «πραγματοποιούνται σε μία περίοδο σκληρής επίθεσης ενάντια στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις, που η κυβέρνηση, στα πλαίσια της διατηρησιμότητας στην ΟΝΕ, επιχειρεί να σαρώσει τις κοινωνικές κατακτήσεις, τα εργασιακά, εκπαιδευτικά και δημοκρατικά δικαιώματα».

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα, που βρίσκεται στην αιχμή του δόρατος της αντεργατικής επίθεσης, η παράταξη τονίζει ότι η απάντηση των εργαζομένων πρέπει να είναι άμεση, αγωνιστική και μετωπική και όλοι μαζί να απαιτήσουν την απόσυρση των αντιασφαλιστικών μέτρων - καμία συμμετοχή ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ και του συνδικαλιστικού κινήματος σε κανέναν «κοινωνικό διάλογο».

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ καταγγέλλει την αντιδημοκρατική λογική της κυβέρνησης που αρνείται στους δημόσιους υπαλλήλους το δικαίωμα υπογραφής Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας για όλα τα θέματα και σε όλα τα επίπεδα και τονίζει ότι τόσο το ίδιο το δικαίωμα όσο και η ικανοποιητική εφαρμογή του θα κριθεί στο πεδίο των αγώνων.

Παράλληλα με τα εργασιακά ζητήματα, η ΕΣΑΚ ΔΕΕ απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς με τις ξεκάθαρες προτάσεις της για πραγματικές λύσεις για τα προβλήματα της εκπαίδευσης: Διασφάλιση του δικαιώματος στη μόρφωση για όλους, μόνο μέσα από ένα δημόσιο δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς ιδιωτική εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΑΚ ΔΕΕ καλεί τους εκπαιδευτικούς να παλέψουν για ενιαίο 12χρονο υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, κατάργηση των νόμων 2525 και 2640, αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% του προϋπολογισμού, μείωση των μαθητών ανά τμήμα στους 15 στο Νηπιαγωγείο και τις δύο τάξεις του Δημοτικού και στους 20 στις υπόλοιπες κ.ά.

Η ΕΣΑΚ ΔΕΕ λέει ξεκάθαρα όχι στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού «γιατί οδηγεί στον αυταρχισμό, στη χειραγώγησή του» και απορρίπτει την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, «η οποία κατηγοριοποιεί τα σχολεία (και ανάλογα θα χρηματοδοτούνται) και εξωθεί το δημόσιο σχολείο σε ένα εξοντωτικό ανταγωνισμό στη βάση των αναγκών της αγοράς».

Στη διακήρυξη η ΕΣΑΚ ΔΕΕ απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς με τις δικαιωμένες από την πράξη θέσεις της για εκπαίδευση - ετήσια περιοδική επιμόρφωση του εκπαιδευτικού με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα σε παιδαγωγικές πανεπιστημιακές σχολές και όχι κατά παραγγελία με βάση τα κονδύλια της ΕΕ. Αναφέρεται επίσης στον κατακερματισμό του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης μέσα από την αποκέντρωση, ενώ επαναλαμβάνει την ανάγκη διατήρησης της επετηρίδας και μαζικούς διορισμούς μέσα από αυτή, κατάργηση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και του θεσμού του ωρομισθίου, κατοχύρωση του δικαιώματος μόνιμης και σταθερής δουλιάς για αναπληρωτές και αδιόριστους με μαζικούς διορισμούς από την επετηρίδα, πλήρη εργασιακά, μισθολογικά δικαιώματα στους αναπληρωτές, υπολογιζόμενα για όλους τους μήνες του χρόνου.

Το... «σιαμαίο αδελφάκι»

Είναι γνωστή η εκσυγχρονιστική δεινότητα της σημερινής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, κυρίως σε ό,τι αφορά τον αποπροσανατολισμό και την εξαπάτηση της κοινής γνώμης. Το παράδειγμα είναι πολύ πρόσφατο. Η συμμετοχή της ηγεσίας του υπουργείου στη συνάντηση την περασμένη Παρασκευή και Σάββατο στην Πράγα, όπου προέκυψε «νέα» διακήρυξη για την ανώτατη εκπαίδευση. Είναι η λεγόμενη «Διακήρυξη της Πράγας» που δεν είναι τίποτε άλλο παρά «σιαμαίο αδελφάκι» της «Διακήρυξης της Μπολόνια». Η ουσία λοιπόν παραμένει ίδια και απαράλλακτη, προχωράει η προσπάθεια να προσαρμοστεί η ανώτατη εκπαίδευση στις ανάγκες της σημερινής καπιταλιστικής οικονομίας.

Ομως η νεοϋπογραμμένη διακήρυξη παρουσιάζεται ως δήθεν η «θεραπεία» των «παιδικών ασθενειών της Μπολόνια» και δήθεν στροφή προς την «κοινωνική διάσταση του ευρωπαϊκού χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης». Ακόμα και η υποκριτική αναφορά που γίνεται στην «ανώτατη εκπαίδευση ως "δημόσιο αγαθό" που τελεί υπό "δημόσια ευθύνη"», δείχνει την προσπάθεια των υπουργών των 15 της ΕΕ και ακόμα 17 χωρών να κρατήσουν τα προσχήματα για τη διαδικασία εμπορευματοποίησης και της ανώτατης εκπαίδευσης (είτε λέγεται ανοιχτή στήριξη ιδιωτικών πανεπιστημίων, είτε δίδακτρα σε δημόσια, είτε μετατροπή των δημοσίων πανεπιστημίων σε επιχειρήσεις που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια - βλέπε προγράμματα σπουδών, προσανατολισμός ερευνητικής δραστηριότητας, είσοδος χορηγών εταιριών, είτε κόστος στέγασης και σίτισης - είτε μη δωρεάν συγγράμματα κλπ.).

Παρ' όλο που πουθενά στο κοινό ανακοινωθέν των Ευρωπαίων υπουργών - στα αγγλικά - δεν υπάρχουν τα όσα «προοδευτικά» δήθεν επιτεύχθηκαν στην Πράγα (παρά «μια από τα ίδια» με την «Μπολόνια»), η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με τις γνωστές ερμηνείες της επιχειρεί να παρουσιάσει το «κρέας ψάρι». Το πιο εξοργιστικό, όμως από τις θριαμβευτικές δηλώσεις του Π. Ευθυμίου, που συμμετείχε στη συνάντηση της Πράγας, είναι ότι δήθεν επιτεύχθηκε η «μη αποδοχή από το ελληνικό υπουργείο Παιδείας των λεγόμενων Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών, που υφίστανται μόνο ως επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που λειτουργούν με την άδεια του υπουργείου Εμπορίου». Την ίδια στιγμή οι σχολάρχες συνεχίζουν να διαφημίζουν τα μαγαζιά τους ως «αναγνωρισμένα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια», ενώ «το αυτί» του υπουργείου «δεν ιδρώνει»...

Το υπουργείο πιστεύει ότι οι αδαείς θα χάψουν τις μυθοπλασίες του (ποιος τρέχει τώρα στο αγγλικό κείμενο), και έτσι στήνεται μια νέα επιχείρηση προπαγάνδας. Εχουν όμως «γνώση οι φύλακες».


Δ.ΚΑΡ

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΑ
Επαναβεβαίωση των αρχών της «Μπολόνια»

Στην ίδια ρότα, με ευχολόγια περί «δημόσιου αγαθού» της ανώτατης εκπαίδευσης, προωθείται η αντιδραστική αναδιάρθρωσή της

Οι φοιτητές, σπουδαστές και ακαδημαϊκή κοινότητα αντιδρούν στην υποβάθμιση των πτυχίων
Οι φοιτητές, σπουδαστές και ακαδημαϊκή κοινότητα αντιδρούν στην υποβάθμιση των πτυχίων
Στην Πράγα της Τσεχίας δόθηκε η συνέχεια της αντιδραστικής αναδιάρθρωσης που επιχειρείται σε όλη την Ευρώπη, προκειμένου η ανώτατη εκπαίδευση να εναρμονιστεί στις αναδιαρθρώσεις που γίνονται στην καπιταλιστική οικονομία και να μπει στην υπηρεσία του πολυεθνικού ευρωπαϊκού κεφαλαίου. Στόχος η παραγωγή μισοειδικευμένου, φτηνού εργατικού δυναμικού, που θα προκύπτει από υποβαθμισμένες προπτυχιακές σπουδές και μιας ελίτ ουσιαστικών επιστημόνων, που θα προκύπτει από το δεύτερο κύκλο σπουδών, αυτόν των μεταπτυχιακών. Αυτή είναι και η ουσία της γνωστής «Διακήρυξης της Μπολόνια», που εύστοχα ονομάστηκε και «εκπαιδευτικό Μάαστριχτ».

Λοιπόν, οι 32 υπουργοί Παιδείας (στους 29 της «Μπολόνια» προστέθηκαν και οι Τουρκία, Κύπρος, Κροατία), που στις 18 και 19 Μάη συναντήθηκαν στην Πράγα, το μόνο που έκαναν ήταν απλώς να ρετουσάρουν, να καμουφλάρουν και να επαναδιατυπώσουν, χωρίς καμία αλλαγή στην ουσία της, τη «Διακήρυξη της Μπολόνια». Φρόντισαν, λοιπόν έχοντας αντιμετωπίσει στις χώρες τους τις αντιδράσεις που προκάλεσαν τα όσα προβλέπει η «Διακήρυξη της Μπολόνια», να εμπλουτίσουν τη «νέα» διακήρυξη με... ευχολόγια για το δημόσιο χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης και την κοινωνική της διάσταση...

Βέβαια, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας της χώρας επιχείρησε να απομονώσει και να ερμηνεύσει τις αποφάσεις της συνόδου ως επιτυχία, ως «θεραπεία για τις παιδικές ασθένειες της Μπολόνια», δίνοντας μια δική της εκδοχή για τις αποφάσεις, που όμως δεν επαληθεύονται από το κοινό ανακοινωθέν των υπουργών στα αγγλικά(!). Ετσι, ερμηνεύει ως αποσύνδεση από τις ανάγκες της αγοράς τη δήλωση ότι «η ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να θεωρείται δημόσιο αγαθό και θα παραμείνει υπό δημόσια ευθύνη» και «ως άρνηση της ακαδημαϊκής νομιμοποίησης των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών» το σημείο της διακήρυξης που αναφέρεται στη διεθνική συνεργασία μόνο σε χώρες εκτός της ΕΕ.

Το κοινό ανακοινωθέν της Πράγας

Στο κοινό ανακοινωθέν καταγράφονται οι κατευθύνσεις και οι προτεραιότητες στις οποίες θα ρίξουν το βάρος οι 32 υπογράφοντες, για τα επόμενα χρόνια, ενώ αποτελεί επικύρωση της δέσμευσής τους για δημιουργία του «Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης» μέχρι το 2010.

Οι υπογράφοντες διαπιστώνουν ότι οι στόχοι που έθεσε η Μπολόνια έτυχαν ευρείας αποδοχής και χρησιμοποιήθηκαν σαν βάση για την ανάπτυξη της ανώτατης εκπαίδευσης για όλες τις χώρες που εκπροσωπήθηκαν. Οι υπουργοί επιβεβαίωσαν ότι οι προσπάθειες για την προώθηση της κινητικότητας πρέπει να συνεχιστούν για να επιτρέψουν στους φοιτητές, τους διδάσκοντες, τους ερευνητές και το διοικητικό προσωπικό να «ευεργετηθούν από τον πλούτο του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και τις δημοκρατικές αξίες του, τις πολιτισμικές και γλωσσικές διαφορές και τη διαφορετικότητα των συστημάτων ανώτατης εκπαίδευσης», ενώ αυτός ο ευρωπαϊκός χώρος θεωρείται ως όρος για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ανώτατης εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, η Σύνοδος της Πράγας κατέληξε στα εξής, που στην ουσία αποτελούν επαναδιατύπωση της «Διακήρυξης της Μπολόνια»:

1. Υιοθέτηση ενός συστήματος τίτλων σπουδών που θα είναι εύκολα αναγνώσιμοι και συγκρίσιμοι. Τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να εκμεταλλευτούν τις εθνικές νομοθεσίες και τα εργαλεία που προσφέρει η Ευρώπη για την ακαδημαϊκή και επαγγελματική αναγνώριση, ώστε οι πολίτες να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα «προσόντα» αυτά μέσα στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ετσι εξασφαλίζεται η καλύτερη συνεργασία των πανεπιστημίων, πλήρως υποταγμένων στις ανάγκες του ευρωπαϊκού κεφαλαίου.

Δε μετράνε τα έτη σπουδών, αλλά οι πιστωτικές μονάδες

2. Υιοθέτηση ενός συστήματος σπουδών που θα στηρίζεται βασικά σε δύο κύκλους. Διαπιστώθηκε με ικανοποίηση από τους υπουργούς Παιδείας ότι ένα σύστημα δύο κύκλων σπουδών, προπτυχιακού - μεταπτυχιακού, έχει ήδη υιοθετηθεί από μερικές χώρες και άλλες το βλέπουν με ενδιαφέρον. Το γεγονός ότι στο σημείο αυτό απαλείφεται ο όρος των τριετών προπτυχιακών σπουδών που υπήρχε στη «Διακήρυξη της Μπολόνια» δεν αλλάζει σε καμία περίπτωση την κατεύθυνση που χάραξε η Μπολόνια, καθώς οι σπουδές, όπως φαίνεται στη συνέχεια, θα μετριούνται με πιστωτικές μονάδες και όχι με ακαδημαϊκά έτη. Σημειώνεται επίσης ότι σε πολλές χώρες οι πρώτοι τίτλοι σπουδών (Bachelors) και οι τίτλοι μάστερ μπορούν να αποκτηθούν τόσο σε Πανεπιστήμια όσο και σε άλλα ιδρύματα που ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση. Στο σημείο αυτό προβλέπεται και η παρέμβαση στα προγράμματα σπουδών από την αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για πολυδιαφοροποίηση προγραμμάτων σπουδών, που «μπορεί και πρέπει να έχουν διαφορετικούς προσανατολισμούς και κατατομή προκειμένου να προσαρμοστούν στην πολυμορφία των προσωπικών και ακαδημαϊκών αναγκών και των αναγκών της αγοράς εργασίας».

3. Καθιέρωση ενός συστήματος διδακτικών μονάδων. Το σύστημα αυτό θα υπηρετεί τη μεγαλύτερη ελαστικότητα στις σπουδές και τις διαδικασίες αξιολόγησης, το οποίο θα μπορεί να είναι το εφαρμοζόμενο σήμερα Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Διδακτικών Μονάδων ή ένα άλλο ανάλογο σύστημα. Μαζί με συστήματα αμοιβαίας αναγνώρισης, όπως συμφωνίες, θα διευκολύνει την πρόσβαση των φοιτητών στην αγορά εργασίας της Ευρώπης και θα ενισχύσει τη συγκρισιμότητα, την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η γενικευμένη χρήση ενός τέτοιου συστήματος και του Συμπληρωματικού Διπλώματος (στο οποίο θα καταγράφονται αναλυτικά οι δεξιότητες που αποκτιούνται) σε αυτό θα στοχεύουν.

Στόχος η ελεύθερη διακίνηση «απασχολήσιμων»

4. Προώθηση της κινητικότητας. Οι υπουργοί κατέληξαν στο ότι η ενίσχυση της κινητικότητας των φοιτητών, των διδασκόντων, των ερευνητών και του διοικητικού προσωπικού είναι στόχος υψίστης σημασίας και επιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους να επιδιώξουν την άρση όλων των εμποδίων για την ελεύθερη διακίνηση «και να δώσουν έμφαση στην κοινωνική διάσταση αυτής της κινητικότητας», η οποία βέβαια σε αυτή την περίπτωση μόνο την αγορά εργασίας εξυπηρετεί.

5. Προώθηση της ευρωπαϊκής συνεργασίας στη διασφάλιση της ποιότητας. Οι υπουργοί αναγνώρισαν ότι τα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας κατέχουν ζωτικό ρόλο στην ύπαρξη υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών. Επίσης ενθαρρύνουν τη στενότερη σχέση μεταξύ των δικτύων αναγνώρισης και διασφάλισης ποιότητας και δίνουν έμφαση στην ανάγκη ύπαρξης στενής συνεργασίας μέσα στην Ευρώπη και αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αποδοχής των εθνικών συστημάτων διασφάλισης ποιότητας. Στο πλαίσιο αυτό, καλούν τα πανεπιστήμια να καταθέσουν σχέδια για αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των μηχανισμών αξιολόγησης και πιστοποίησης και μαζί με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διασφάλισης Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ENQUA), αλλά και χώρες που δεν είναι μέλη του, να συνεργαστούν για την καθιέρωση ενός κοινού πλαισίου και να προωθήσουν την καλύτερη εφαρμογή του. Αυτό αποτελεί για τους υπογράφοντες τη διακήρυξη όρο για να προσελκύσει η Ευρώπη φοιτητές και από άλλες χώρες.

6. Προώθηση των ευρωπαϊκών διαστάσεων στην ανώτατη εκπαίδευση. Στο σημείο αυτό επιχειρείται η παρέμβαση στα προγράμματα σπουδών. «Προκειμένου να ενισχυθούν ακόμα περισσότερο οι ευρωπαϊκές διαστάσεις της εκπαίδευσης και η απασχολησιμότητα των αποφοίτων, οι υπουργοί καλούν τον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης να αυξήσει την ανάπτυξη αντικειμένων εκμάθησης, μαθημάτων και προγραμμάτων σπουδών με ευρωπαϊκό περιεχόμενο, προσανατολισμό και οργάνωση. Αυτό αφορά ιδιαίτερα προγράμματα που παρέχονται σε συνεργασία με ιδρύματα από διαφορετικές χώρες και οδηγούν σε πτυχίο που αναγνωρίζεται από κοινού.

Από το κοινό ανακοινωθέν δε λείπει η διευκρίνιση ότι η διά βίου μάθηση είναι ζωτικής σημασίας στοιχείο στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης, «με στρατηγικές απαραίτητες για να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις του ανταγωνισμού και της χρήσης νέων τεχνολογιών, για να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή, οι ίσες ευκαιρίες και η ποιότητα ζωής».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ