Παρασκευή 24 Απρίλη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΕΑ ΝΕΕ ΑΠΕΙΘΑΡΧΙΑ ΣΤΗΝ ΕΕ
Γιατί βλέπει την Παιδεία ως ενισχυτή της καπιταλιστικής κερδοφορίας

Ολες οι αστικές πολιτικές δυνάμεις και ο οπορτουνισμός βλέπουν την εκπαίδευσης ως μοχλό καπιταλιστικής ανάπτυξης, αποδέχονται τη στρατηγική της Λισαβόνας για συμβολή της Παιδείας στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Ετσι, όταν η ΕΕ και τα κόμματα του ευρωμονόδρομου μιλούν για αναβάθμιση της Παιδείας, δεν εννοούν τον αναπροσανατολισμό της εκπαίδευσης για την κάλυψη των σύγχρονων μορφωτικών αναγκών των παιδιών του λαού. Αντίθετα, εννοούν ότι η Παιδεία θα συμβάλει στη δημιουργία καλύτερων όρων εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης και της αυριανής βάρδιάς της, δηλαδή των σημερινών νέων.

Μάλιστα, στις σημερινές συνθήκες όπου εξελίσσεται η καπιταλιστική κρίση, η ΕΕ και τα κόμματα του ευρωμονόδρομου, λένε ότι η εκπαίδευση μπορεί να αποτελέσει εργαλείο διεξόδου από την κρίση, προς όφελος του κεφαλαίου, φυσικά. Γι' αυτό, ζητούν επιτάχυνση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, ακριβώς για να συμβάλει η εκπαίδευση στην άμεση και αποτελεσματική παραγωγή του εργατικού δυναμικού που κοστίζει ακόμα λιγότερα στο κεφάλαιο (είναι πιο φτηνό, με λιγότερα δικαιώματα και καταρτισμένο με πολύ συγκεκριμένες δεξιότητες χρήσιμες για το κεφάλαιο) και που είναι γαλουχημένο να σκύβει το κεφάλι, θεωρώντας «δική του υπόθεση» το να σωθούν οι επιχειρήσεις από την κρίση. Ταυτόχρονα, η επέκταση της επιχειρηματικής λειτουργίας των εκπαιδευτικών και ερευνητικών ιδρυμάτων και το άνοιγμα της «αγοράς εκπαιδευτικών υπηρεσιών» ανοίγει μια ακόμα δίοδο στο κεφάλαιο, για να παρέμβει και να επενδύσει στην εκπαίδευση για τη δική του κερδοφορία.

Είναι χαρακτηριστική η σύμπτωση των απόψεων ΕΕ - ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ για το ρόλο της εκπαίδευσης ως εργαλείου διεξόδου από την κρίση. Το Συμβούλιο της ΕΕ, το Φλεβάρη του 2009 σε κείμενό του, με θέμα «Εκπαίδευση και ο δρόμος προς την ανάρρωση» (δηλαδή, από την κρίση), τονίζει: «Απαντώντας στις προκλήσεις που θέτει η παγκόσμια οικονομική κρίση, πλήρης εκτίμηση πρέπει να δοθεί στην ουσιαστική συμβολή που η εκπαίδευση και η κατάρτιση μπορούν να έχουν προς την αποκατάσταση». Πλήθος τέτοιων αναφορών βρίσκουμε και στις τοποθετήσεις του πρωθυπουργού και όχι μόνο...

Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γ. Παπανδρέου σε ομιλία του για την Παιδεία (5/4/2009) υποστήριξε: «Ακριβώς, επειδή είμαστε μέσα σε μια κρίση, χρειάζεται επένδυση στην Παιδεία, χρειάζεται επένδυση στον άνθρωπο (...) Δεν είναι τυχαίο ότι χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Γερμανία επενδύουν σήμερα, εν μέσω κρίσης, ως μέρος του πακέτου τόνωσης της οικονομίας, όπως ονομάζεται, τεράστια ποσά στην κατάρτιση και στην Παιδεία». Αλλά και ο πρόεδρος του ΣΥΝ Α. Τσίπρας σε συνέντευξη Τύπου (9/3/2009) δήλωσε: «Πιστεύουμε ότι η ενίσχυση της Παιδείας είναι μια από τις απαραίτητες εκείνες κινήσεις που μπορούν να διασφαλίσουν τους πολίτες απέναντι στην κρίση, αλλά και μπορεί να αποτελέσει όχημα για την υπέρβαση της κρίσης και την προστασία της κοινωνίας», ενώ ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλ. Αλαβάνος έχει φέρει τη Φινλανδία ως παράδειγμα αξιοποίησης της εκπαίδευσης για έξοδο από την κρίση, εννοώντας σαφώς τη σύνδεση των πανεπιστήμιων με τις επιχειρήσεις...

Σύσκεψη για την Ειδική Αγωγή

Σύσκεψη για την Ειδική Αγωγή οργανώνεται την Κυριακή 26 Απρίλη στην αίθουσα της Ομοσπονδίας Λογιστών (Κάνιγγος 27, 5ος όροφος), στις 11 το πρωί, από τους: Ομοσπονδία Γονέων Αθήνας, Ενιαίο Σύλλογο Γονέων ΑμΕΑ Αττικής και Νήσων, Σύλλογο Γονέων Ειδικού ΤΕΕ Κωφών και Βαρήκοων Αγ. Παρασκευής, Σύλλογο Γονέων Τυφλών Μαθητών ΚΕΑΤ, Σύλλογο Εργαζομένων ΚΕΑΤ, Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων.

Εκδηλώσεις για την Πρωτομαγιά

Μια σειρά εκδηλώσεις αφιερωμένες στην Πρωτομαγιά έχουν προγραμματιστεί για τις επόμενες μέρες από την Οργάνωση Αττικής της ΚΝΕ:

Αύριο, Σάββατο
  • Στο Μενίδι, στις 6.30 μ.μ., στο Συνδικάτο Οικοδόμων (Δεκελείας 42), εκδήλωση της ΤΟ Μενιδίου - Ανω Λιοσίων - Ζεφυρίου.
  • Στον Ωρωπό, στις 7.30 μ.μ., στο Πνευματικό Κέντρο, εκδήλωση της ΤΟ Βορειοανατολικής Αττικής.
  • Στην Παλλήνη, στις 7 μ.μ., στο δημαρχείο, εκδήλωση της ΤΟ Μεσογείων.
Κυριακή 26 Απρίλη
  • Στην Ελευσίνα, στις 7 μ.μ., στο Πνευματικό Κέντρο, εκδήλωση της ΤΟ Θριασίου.
  • Στο Λαύριο, στις 7 μ.μ., στο Πολιτιστικό Κέντρο, από την ΤΟ Λαυρεωτικής.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Κάνει πράξη τις απειλές για την «αξιολόγηση»

Αποκλείει τα Ιδρύματα και Τμήματα, που δεν έχουν εφαρμόσει την «αξιολόγηση» από κοινοτικά κονδύλια

Με κάθε ευκαιρία, η κυβέρνηση κάνει πράξη τις απειλές της προς τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, προκειμένου να εφαρμόσουν τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις. Και ιδιαίτερα, προκειμένου να προχωρήσει η εφαρμογή της «αξιολόγησης», η κυβέρνηση κάνει πράξη τον αποκλεισμό των Ιδρυμάτων και Τμημάτων που δεν την εφαρμόζουν, από τις κρατικές και κοινοτικές χρηματοδοτήσεις.

Το θέμα επανέρχεται στην επικαιρότητα με αφορμή το πρόγραμμα «Ηράκλειτος ΙΙ» (του Επιχειρησιακού Προγράμματος Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση από το ΕΣΠΑ 2007/2013). Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα πρόγραμμα που χρηματοδοτεί διδακτορικές διατριβές, σύμφωνες, βέβαια, με το περιεχόμενο και τους στόχους που θέτουν τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Προκειμένου, όμως, ένας υποψήφιος διδάκτορας (και, αντίστοιχα, ο επιβλέπων διδάσκοντας κτλ.) να μπορεί να υποβάλει αίτηση για χρηματοδότηση από το πρόγραμμα θα πρέπει να έχει προχωρήσει η διαδικασία «αξιολόγησης» στο Ιδρυμα και στο Τμήμα του.

Συγκεκριμένα, στην ανοιχτή πρόσκληση για υποβολή προτάσεων στο πρόγραμμα (όπως αυτή επικαιροποιήθηκε στις 25/2/2009), αναφέρεται ότι τα Ιδρύματα, μαζί με τις προτάσεις που θα καταθέσουν για να λάβουν χρηματοδοτήσεις, θα πρέπει να καταθέσουν και:

  • «Βεβαίωση από την Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΑΔΙΠ), σύμφωνα με τις προβλεπόμενες από το νόμο 3374/2005 διαδικασίες, για την ενεργοποίηση/ συγκρότηση της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) σε επίπεδο ακαδημαϊκού Ιδρύματος».
  • «Βεβαίωση από το νόμιμο εκπρόσωπο του Ιδρύματος α) σχετικά με τη συγκρότηση και τη λειτουργία της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) στο Ιδρυμα και β) σχετικά με την έναρξη σύνταξης και υποβολής στη ΜΟΔΙΠ της ετήσιας απογραφικής έκθεσης σε επίπεδο Ακαδημαϊκής Μονάδας (Τμήμα, Σχολή, Υπηρεσία) του Ιδρύματος».

Τα παραπάνω, πρακτικά, σημαίνουν ότι αν τα Ιδρύματα και τα Τμήματα δεν έχουν συμμορφωθεί πλήρως με τις διαδικασίες της «αξιολόγησης», δεν μπορούν να κάνουν αιτήσεις, δε δικαιούνται οι υποψήφιοι διδάκτορές τους να λάβουν χρηματοδότηση από το πρόγραμμα.

Τα κοινοτικά κονδύλια όμως, που διοχετεύονται μέσω αυτών των ευρωπρογραμμάτων, δεν είναι τίποτε άλλο από χρήματα των λαών της Ευρώπης. Η διοχέτευσή τους για την ενίσχυση των σκοπών της καπιταλιστικής ευρωένωσης, δηλαδή για την ενίσχυση των πολυεθνικών, των μονοπωλίων και γενικότερα του κεφαλαίου, είναι από μόνη της ένα σκάνδαλο που ο λαός κι η νεολαία πρέπει να αντιπαλέψουν.

Ακριβώς όμως, επειδή ο σκοπός των κονδυλίων αυτών είναι η ενίσχυση της ΕΕ, η κυβέρνηση βρίσκει εύκολα «πάτημα» να κόβει αυτού του είδους τη χρηματοδότηση, προκειμένου να πιέσει τα Ιδρύματα να υποταχθούν και να εφαρμόσουν το σύνολο του αντιδραστικού πλέγματος των αναδιαρθρώσεων που έχει συναποφασιστεί από τις κυβερνήσεις της ΕΕ. Η «αξιολόγηση» είναι από τα κομβικά στοιχεία αυτών των αναδιαρθρώσεων, αφού σημαίνει την οργάνωση ενός διαρκούς ελέγχου για το κατά πόσο προχωράει στα Ιδρύματα η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία τους.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Συνέδριο αποθέωσης της διδασκαλίας της... αμάθειας

Ολοκληρώθηκε χτες στην Κύπρο, το εκπαιδευτικό συνέδριο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (που συνδιοργανώθηκε με την κυπριακή ομοσπονδία ΠΟΕΔ) και αφορούσε τη γλώσσα και τη διδασκαλία της στην εποχή της... παγκοσμιοποίησης. Οπως ήταν αναμενόμενο (από τον τίτλο του ακόμα), το συνέδριο αποθέωσε τις σύγχρονες θεωρίες και μεθόδους διδασκαλίας για τη γλώσσα, οι οποίες προσφέρουν στην ουσία ληξιπρόθεσμες γλωσσικές δεξιότητες οδηγώντας με μαθηματική ακρίβεια στην αμάθεια.

Τα παραπάνω, συνδυασμένα με τη συνέχιση της προσπάθειας που είχε εκδηλωθεί στη ΔΟΕ να αποκλειστούν όσο το δυνατό από το βήμα του συνεδρίου οι «ενοχλητικές» φωνές των ταξικών δυνάμεων (είχαν αποκλειστεί από τις κεντρικές εισηγήσεις και τους δόθηκε με το σταγονόμετρο ελάχιστος χρόνος για παρεμβάσεις), επιβεβαιώνουν τη θέση του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών ότι τα εκπαιδευτικά συνέδρια των ομοσπονδιών (και της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ), οργανώνονται μακριά και πέρα από τον προβληματισμό της βάσης των εκπαιδευτικών, δεν είναι αντιπροσωπευτικά και δεν παράγουν αποτελέσματα προς όφελος της μόρφωσης των παιδιών του λαού.

Σε πείσμα των δυνάμεων ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ που επιχείρησαν και μέσα στο συνέδριο να περιορίσουν τις παρεμβάσεις των ταξικών δυνάμεων, οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ διακίνησαν μέσα στο συνέδριο ένα κείμενο αντιπαράθεσης για το γλωσσικό πρόβλημα και την έκφρασή του μέσα από τα σχολικά βιβλία, σε μια προσπάθεια να φωτιστεί ολόπλευρα το ζήτημα της γλώσσας και να αποκρουστούν τα ιδεολογήματα των αναλυτικών προγραμμάτων. Κάλεσαν δε τους εκπαιδευτικούς να παλέψουν για την απόσυρση των νέων σχολικών βιβλίων και αναλυτικών προγραμμάτων της αμάθειας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ