Τρίτη 28 Δεκέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Υλοποιούν το «όραμα Παπανδρέου»

Μαλλιά... έχει βγάλει η γλώσσα του Γ. Παπανδρέου να περιγράφει το μοντέλο της πλήρους ιδιωτικοποιημένης εκπαίδευσης που οραματίζεται, φέρνοντας ως παράδειγμα την Κρήτη και το πώς μπορούν οι ντόπιοι ξενοδόχοι να συνεργαστούν με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το ΤΕΙ, το πανεπιστήμιο και τα τοπικά σχολεία και ΙΕΚ και... «να φτιάξουν ένα πρότυπο εκπαίδευσης»! Το είπε δυο - τρεις φορές προεκλογικά, το είπε και πρόσφατα στη συζήτηση στη Βουλή για την Παιδεία και τελικά οι επιχειρηματίες της Κρήτης τον άκουσαν!

Ο Παγκρήτιος Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων διοργανώνει, το Γενάρη, στη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων Ηρακλείου, μια εκδήλωση με θέμα: «Θεωρία και πραγματικότητα στην αγορά εργασίας» και καλεί σ' αυτή σπουδαστές τουριστικών σχολών και ξενοδοχοϋπαλλήλους. Θέλουν, δηλαδή, να μάθουν στους τωρινούς και τους μελλοντικούς υπαλλήλους τους το πώς να τους εκμεταλλεύονται καλύτερα. Κι όλο αυτό, στο πλαίσιο της «σωστής» εκπαίδευσης. Κάποιος πρέπει να τους κόψει τη φόρα!

Επιτυχία της ΠΚΣ στην Εστία

ΧΑΛΚΙΔΑ (του ανταποκριτή μας).--

Μεγάλη επιτυχία, που έχει σχέση με τη δράση για την επίλυση των προβλημάτων των σπουδαστών, σημείωση η «Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας», στην πρώτη εκλογική δοκιμασία της σπουδαστικής χρονιάς, στο Σύλλογο Οικοτρόφων Στεγαστικής Εστίας του ΤΕΙ Χαλκίδας.

Στις αρχαιρεσίες που έγιναν πρόσφατα για την ανάδειξη νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου, στις οποίες ψήφισαν 158 οικότροφοι σπουδαστές, η ΠΚΣ έλαβε 104 ψήφους, ποσοστό 65,82% και 4 έδρες, ενώ το δεύτερο ψηφοδέλτιο της ΔΑΠ - ΝΔΦΚ πήρε μόλις 34 ψήφους, ποσοστό 21,51% και 1 έδρα. Υπήρξαν επίσης 20 άκυρα - λευκά, ποσοστό 12,65%.

Οι αγώνες που ανέπτυξε όλο το προηγούμενο διάστημα ο Σύλλογος των οικοτρόφων (πλειοψηφία η ΠΚΣ) για την επίλυση των προβλημάτων, όπως η διεκδίκηση δημόσιας και δωρεάν Παιδείας, οι συνθήκες στέγασης και σίτισης, η μείωση του πανάκριβου εισιτηρίου του ΚΤΕΛ, η παραμονή στην Εστία αλλοδαπών σπουδαστών, που αυθαίρετα και ρατσιστικά προσπάθησε να κόψει η διοίκηση του ΤΕΙ, αύξησαν την εμπιστοσύνη των οικοτρόφων προς το αγωνιστικό σπουδαστικό κίνημα, την ΠΚΣ, και αντανάκλασή της ήταν και το αποτέλεσμα των αρχαιρεσιών.

ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΤΕΓΗ
Ενα μεγάλο εκπαιδευτικό κοινωνικο-πολιτικό πρόβλημα

Το σχολείο είναι το δεύτερο σπίτι των παιδιών για 14-20 χρόνια (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, ΑΕΙ) και μάλιστα στην πιο κρίσιμη φάση της ανάπτυξής τους, κατά την οποία πρέπει να διαμορφωθεί μια υγιής και πολύπλευρη προσωπικότητα.

Αν δεχτούμε την εκτίμηση αυτή, τα σχολεία πρέπει να πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για μια ασφαλή διαμονή των παιδιών, για την ανάπτυξη της κοινωνικότητάς τους, για την καλλιέργεια της αισθητικής τους. Ιδιαίτερα το σχολείο θα πρέπει να είναι χώρος συμβατός με την ψυχολογία των παιδιών σε κάθε φάση ανάπτυξής τους και οικείος ώστε να είναι ελκυστικός, διαφορετικά, αντικειμενικά δυσχεραίνεται η διαδικασία της μάθησης.

Γι' αυτό το λόγο η ανέγερση σχολείων ανατέθηκε στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων και όχι σε τυχαίους εργολάβους.

Σήμερα τα σχολεία όχι απλώς δεν πληρούν τις παραπάνω προδιαγραφές, αλλά ούτε την απλή στέγαση των παιδιών και αυτό επιφέρει νέα κοινωνικά προβλήματα, γιατί η διπλή βάρδια που εφαρμόζεται σαν λύση αφήνει ανά βδομάδα τα παιδιά χωρίς έλεγχο από τους γονείς και στην αγκαλιά ...της δασκάλας ΤV με όλα τα τηλεσκουπίδια. Ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες με τη διπλή βάρδια αλλάζει ανά βδομάδα ο βιορυθμός των παιδιών και αυτό τα δυσκολεύει να προσαρμοστούν σε ένα απαιτητικό πρόγραμμα.

Στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα, η εκπαίδευση λειτουργεί με σχολεία αμιάντου (καρκινογόνου) που έγιναν προσωρινά (1978) και έμειναν δεκαετίες τώρα. Λειτουργεί με προκάτ κοντέινερ (Πεύκα), σε υπόγεια όπου φιλοξενούνται Νηπιαγωγεία (Ανω Πόλη), σε καπνομάγαζα νοικιασμένα από το 1975, σε ενοικιαζόμενες πολυκατοικίες, σε δεκάδες σχολεία που κτίζουν τις αυλές και μειώνεται ο ζωτικός χώρος των παιδιών, σε σχολεία που κλείνουν εσωτερικά τους διαδρόμους, τα γυμναστήρια για να κάνουν αίθουσες.

Ολα τα παραπάνω υπονομεύουν την υγεία δεκάδων χιλιάδων παιδιών.

Γι' αυτό η έλλειψη σχολικής στέγης δεν είναι κάτι που μπορεί να περιμένει ένα νέο πακέτο στήριξης, έναν άλλο προϋπολογισμό, μια άλλη κυβέρνηση, γιατί η υγεία των παιδιών δοκιμάζεται καθημερινά στο «κόκκινο».

Οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν δεν προέβλεπαν λεφτά για την Παιδεία αλλά «κίνητρα» για τους επιχειρηματίες, «θαλασσοδάνεια» για την ανταγωνιστικότητα, για την ΟΝΕ, τους εξοπλισμούς που επέβαλε το ΝΑΤΟ. Με απλά λόγια, η μόρφωση του λαού ήταν ένα «αντίπαλο δέος» στο εσωτερικό της χώρας γι' αυτό και το 15% για την Παιδεία αντιμετωπίζεται όχι σαν στόχος που σταδιακά πρέπει να προσεγγίζεται αλλά σαν απολιθωμένη φράση. Μάλιστα, ο ΣΕΒ, με τον κυνισμό που τους διακρίνει, δήλωσε στην κυβέρνηση ότι «από τους πολλούς θέλουμε μόνο γραφή και ανάγνωση»!!!

Σήμερα έχουν ένα λόγο παραπάνω για να μην ασχοληθούν με τη σχολική στέγη. Είναι η πολιτική που θεωρεί το δημόσιο βάρος και εμπόδιο στην ανταγωνιστικότητα και πρέπει να απαλλαγούν απ' αυτό γι' αυτό και δίνουν τμήματα-φιλέτα του δημοσίου σε ιδιώτες. Επιπλέον λόγος είναι η εκπαιδευτική πολιτική της ανταγωνιστικότητας (διακηρυγμένη πολιτική και από την προηγούμενη και από τη σημερινή κυβέρνηση) και της εκπαίδευσης για την εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων. Αυτό καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τις προθέσεις τους, οι οποίες στόχο έχουν μεταξύ των τόσων άλλων την παράδοση και της σχολικής στέγης στους ιδιώτες, οι οποίοι θα χτίζουν τα σχολεία και για να βγάλουν «τα λεφτά τους» θα τα λειτουργούν σαν επιχειρήσεις.

Πιθανότατα να έχουμε μεθαύριο και πληρωμή σχολικής στέγης στους εργολάβους από τους γονείς. Εδώ και πολλά χρόνια νοικιάζονται κτίρια από ιδιώτες (εκατοντάδες εκατ.). Αύριο αυτά θα μεταφερθούν στους δήμους ή στους γονείς. Ολα αυτά δεν είναι μακρινά αφού ήδη εγκαινιάστηκε το πρώτο σχολείο-επιχείρηση που όταν σχολάνε οι μαθητές κλείνει σαν σχολείο και ανοίγει σαν επιχείρηση με γκαράζ, internet cafe, υπηρεσίες κλπ. και έγινε από τον ιδιωτικοποιημένο πλέον ΟΣΚ που λειτουργεί σαν ΑΕ. Στη Θεσσαλονίκη είναι γνωστή επίσης η δήλωση του κ. νομάρχη που προτείνει να χτίζουν τα σχολεία οι εργολάβοι.

Μέσα στο γενικότερο τέλμα αυτή η πρόταση σε ορισμένους ακούγεται καλά γιατί «θα αντιμετωπίσει γρήγορα το πρόβλημα». Ομως, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε στον ελληνικό λαό ότι αυτό θα βοηθήσει τη μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Θα βοηθήσει την κατηγοριοποίηση των σχολείων που θέλουν να τα βάλουν να ανταγωνίζονται το ένα το άλλο σαν επιχειρήσεις. Θα κάνουν την εκπαίδευση πολύ ακριβή για τον ελληνικό λαό, πιο ταξική και θα φέρουν τους ιδιώτες μέσα στα πόδια των παιδιών του με ό,τι αυτό σημαίνει για τη διαπαιδαγώγησή τους από την ηθική του κεφαλαίου.

Την υπόθεση σχολεία πρέπει να την πάρουν πάνω τους οι γονείς, οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, το εργατικό-λαϊκό κίνημα. Να μην επιτρέψουν νέα πολιτικά παιχνίδια «από τον Αννα στον Καϊάφα», από τους δήμους στη νομαρχία και από εκεί στην κυβέρνηση και μαζί με τους φορείς να διεκδικήσουν άμεσα:

Κονδύλια για την Παιδεία από τον κρατικό προϋπολογισμό τουλάχιστον στο 15%, που να μπορούν να καλύψουν τις σημερινές αυξημένες ανάγκες.

Να δεσμευτούν συγκεκριμένα κονδύλια από τον προϋπολογισμό για το χτίσιμο νέων σχολείων με βάση τις προδιαγραφές που πρέπει και με βάση τις σύγχρονες ανάγκες των διδακτηρίων. Η ανέγερσή τους να γίνει από το δημόσιο.

Να χτιστούν όλα τα χαρακτηρισμένα οικόπεδα για σχολεία άμεσα πριν αποχαρακτηριστούν.

Να δοθούν όλοι οι απαραίτητοι χώροι από τα στρατόπεδα που έφυγαν από την πόλη για νέα σχολικά κτίρια.

Να υποδειχτούν από τους δήμους και κάθε άλλο αρμόδιο φορέα νέοι χώροι (εγκαταλειμμένες επιχειρήσεις, παλιά οικήματα, κλπ.)

Να υπάρξει σχεδιασμός βάθους χρόνου και όχι σχεδιασμός με βάση το «πολιτικό κόστος».


Γιάννης NOTΑΚΗΣ
Εκπαιδευτικός



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ