Ξεκινούν τη Δευτέρα 16 Σεπτέμβρη με Νεοελληνική Γλώσσα γενικής παιδείας οι εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των Ελλήνων του εξωτερικού και των τέκνων Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό. Οι εξετάσεις θα ολοκληρωθούν με τα ειδικά μαθήματα στις 3 του Οκτώβρη και θα διενεργηθούν για το μάθημα γενικής παιδείας, τα μαθήματα κατεύθυνσης και τα ειδικά μαθήματα στο Πειραματικό Γυμνάσιο και Πειραματικό Ενιαίο Λύκειο της Βαρβακείου Σχολής για όσους δήλωσαν ότι θα εξεταστούν στην Αθήνα και στο 31ο Ενιαίο Λύκειο Θεσσαλονίκης για όσους δήλωσαν ότι θα εξεταστούν στη Θεσσαλονίκη.
Οι εξετάσεις στα μαθήματα της Αρμονίας και της Υπαγόρευσης Μουσικού Κειμένου θα διενεργηθούν μόνο στην Αθήνα στο Πειραματικό Γυμνάσιο και Ενιαίο Λύκειο Βαρβακείου Σχολής.
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ στο θέμα της αξιολόγησης, σημειώνοντας ότι «τρανταχτή απόδειξη για το τι εννοεί, όταν μιλά για αξιολόγηση η κυβέρνηση αποτελούν οι "κρίσεις" των στελεχών της εκπαίδευσης. Η "σφαγή" και το "μαγείρεμα" που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της "συνέντευξης", προκειμένου να "επιλεγούν" οι ημέτεροι, δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ακόμη και στον πιο δύσπιστο. Ταυτόχρονα, δικαιώνουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τη θέση της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ για επιλογή στελεχών με 100% αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια, όπως και το κάλεσμα που απευθύναμε στους αιρετούς εκπροσώπους του κλάδου να μην πάρουν μέρος στο αλισβερίσι και να βάλουν παύλα στη συνέντευξη. Η δημιουργία υποταγμένων συνειδήσεων είναι το βασικό ιδεολογικό μέλημα της εκπαίδευσης και για την αποτελεσματικότητά του σε αυτό τον τομέα θα αξιολογείται το σχολείο. Εξ άλλου, στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το προτεινόμενο σχέδιο "Σχολικού Κανονισμού"», σημειώνει η ΕΣΑΚ ΔΕΕ.
Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ επισημαίνει, για άλλη μια φορά, πως «εκείνο που απαιτείται σήμερα, με βάση τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και απαιτήσεις, είναι η ουσιαστική χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης από τον κρατικό προϋπολογισμό, με τη χορήγηση του 15% των προβλεπόμενων δαπανών στην Παιδεία, η ουσιαστική - ποιοτική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, σε αντιπαράθεση με τη λογική της στενής και ληξιπρόθεσμης κατάρτισης, της άτακτης και ανούσιας παροχής πληροφοριών που σήμερα κυριαρχεί. Η αντικατάσταση του σχολείου της στείρας απομνημόνευσης, της παπαγαλίας και του λειτουργικού αναλφαβητισμού, του σχολείου προθαλάμου των ΑΕΙ - ΤΕΙ, με το σχολείο της ουσιαστικής μόρφωσης και διαπαιδαγώγησης, το σχολείο της γενικής μόρφωσης με τον πολυτεχνικό χαρακτήρα, το Ενιαίο 12χρονο Βασικό Υποχρεωτικό Σχολείο για όλους, χωρίς φραγμούς και διακρίσεις, η κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και της παραπαιδείας». «Επιστημονική στήριξη χρειάζεται ο εκπαιδευτικός, αναπροσανατολισμό με βάση τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες απαιτεί το σχολείο», σημειώνει η ΕΣΑΚ -ΔΕΕ.
Αναφερόμενη στις πλειοψηφίες των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών και τη στάση «συνενοχής» τους, η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ καλεί «με αποφάσεις ΓΣ και ΔΣ, με Επιτροπές Αγώνα και Συντονιστικά, σε κοινό βηματισμό με τις ταξικές δυνάμεις στο υπόλοιπο συνδικαλιστικό κίνημα, να συνεχίσουμε τον αγώνα. Να μην επιτρέψουμε να υλοποιηθεί η αξιολόγηση, να συγκρουστούμε με την αντιλαϊκή πολιτική, να διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας, με βάση τις σύγχρονες ανάγκες μας. Η ταξική συσπείρωση, η μετωπική σύγκρουση με την αντιεκπαιδευτική και αντιλαϊκή πολιτική, η αποφασιστική ενίσχυση των ταξικών δυνάμεων στο συνδικαλιστικό κίνημα είναι μονόδρομος».
Αυτή η εισαγωγή των τεχνολογιών της πληροφόρησης στην εκπαίδευση δε σημαίνει για τον εκπαιδευτικό και το μαθητή τίποτε άλλο από το μηχανικό χειρισμό των προκατασκευασμένων προγραμμάτων και εφαρμογή των τυποποιημένων προτάσεων για τη διδασκαλία του μαθήματος. Το πλαίσιο προγράμματος σπουδών «Προετοιμασία του Δασκάλου της κοινωνίας της πληροφορίας» ακολουθεί τη συνταγή, προτείνοντας ως γνωστό τρία προγράμματα επιμορφώσεων. Τέτοια θα είναι η αξία αυτή της πολυδιαφημισμένης επιμόρφωσης που δεν κρίνεται απαραίτητο να πραγματοποιηθεί σε πανεπιστημιακό χώρο. Η σύνδεση όλων των σχολείων με το Διαδίκτυο και ο εξοπλισμός τους με Η/Υ, καθώς και η υποτυπώδης κατάρτιση των εκπαιδευτικών στη χρήση των Η/Υ και του Ιντερνετ είναι οι άμεσοι στόχοι που χρηματοδοτούνται από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.
Η προπαγάνδα για τις νέες τεχνολογίες όχι τυχαία περιορίζεται στις λεγόμενες Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνίας, όπου η πληροφορική απογειώνεται στο επίπεδο μιας ιδανικής επικοινωνίας «ατόμων και λαών». Μιλούν έτσι για τη μετάβαση σε μια δημοκρατική κοινωνία, μια κοινωνία της γνώσης, όπου η βασική αντίθεση συνοψίζεται ανάμεσα σ' αυτούς που έχουν και δεν έχουν «πρόσβαση» στις πληροφορίες κι όπου βασικό ζήτημα δεν είναι η κατοχή των μέσων παραγωγής, αλλά η απόκτηση δεξιοτήτων χειρισμού των νέων μέσων επικοινωνίας.
Στην κατάσταση που διαμορφώνεται στην Παιδεία αναφέρθηκε, κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου που έδωσε, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, «για την υπόθεση της "εξάρθρωσης της τρομοκρατίας"» στο ξενοδοχείο «Τιτάνια». Απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με τα τελευταία αποτελέσματα για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το γεγονός ότι χιλιάδες παιδιά έμειναν εκτός πανεπιστημίων, παρά τις διακηρύξεις της κυβέρνησης, σημείωσε:
«Για τα αποτελέσματα στα πανεπιστήμια, το Πολιτικό Γραφείο έδωσε ανακοίνωση που δημοσιεύτηκε χθες. Σ' αυτήν "χτυπάμε καμπανάκι". Η κατάσταση είναι τραγική. Κατ' αρχήν τέλειωσε το επιχείρημα που έλεγε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ότι είναι ελεύθερη η πρόσβαση στα πανεπιστήμια. Είναι ελεύθερη γι' αυτούς που μπορούν και γι' αυτούς που οι γονείς τους θυσιάζονται, φτάνουν στα όρια της φτώχειας. Τσεκούρι υπάρχει.
Τώρα πια η μεγάλη πλειοψηφία μένει απέξω. Αλλά αναδείχτηκε και ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα, το οποίο πρέπει να τραβήξει την προσοχή μας, η υποβάθμιση της Παιδείας και της μόρφωσης. Το ζήτημα δεν είναι μόνον πόσοι μπαίνουν, πόσοι βγαίνουν και τι πτυχία αποκτούν, αλλά το ζήτημα είναι το μορφωτικό επίπεδο στην εποχή, που λένε, της κοσμογονίας, της κοινωνίας της πληροφορικής, και όπου πια η επιστήμη είναι το μέσο που λύνονται όλα τα προβλήματα!
Η υποκρισία έχει φτάσει σε ένα σημείο άκρως επικίνδυνο. Πάντα ήταν άσχημη η υποκρισία. Την ίδια ώρα που μιλάνε για την πρόοδο της επιστήμης, την ίδια ώρα στο Γιοχάνεσμπουργκ η επιστήμη γίνεται ένα "όπλο", ένα μέσο κερδοφορίας.
Αποφάσισαν, λοιπόν, ότι όλη η ανθρωπότητα πρέπει να έχει πόσιμο νερό και τσακώνονται τώρα για το ποια εταιρία θα οικειοποιηθεί και πηγές νερού που υπάρχουν σ' αυτές τις περιοχές ή στις διπλανές τους για να βγάλουν κέρδη δίνοντας λίγο καλύτερο νερό! Την ίδια στιγμή λένε ότι θα μπορούσε να λυθεί το θέμα του πόσιμου νερού, εάν εξοικονομηθούν τα χρήματα που ξοδεύουν οι Αμερικανοί σε ένα χρόνο για παγωτά. Τόσο απλά δηλαδή είναι τα προβλήματα; Τόσο απλά και τόσο εύκολα; Ετσι λοιπόν ο καθένας μπορεί να καπηλευτεί τα πάντα και τις εισιτήριες εξετάσεις και τις εξιτήριες και... το νερό. Δε θα μείνει τίποτα που να μην το καπηλευτεί».
Eurokinissi |
Συγκεκριμένα, το Νοέμβρη αναμένεται η ψήφιση νόμων για μεταπτυχιακά και έρευνα, για δημιουργία Ινστιτούτων Διά βίου Εκπαίδευσης σε όλα τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, η πρόταση για αξιολόγηση των ιδρυμάτων και οι προτάσεις για θεσμικές αλλαγές στο νόμο πλαίσιο των ΑΕΙ και στις εργασιακές σχέσεις των καθηγητών. Ολα αυτά, λέει ο υπουργός Παιδείας, Πέτρος Ευθυμίου, ότι μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενα διαλόγου με τους πανεπιστημιακούς, στην ουσία, όμως, θέλει τη συναίνεσή τους για αλλαγές που θα έχουν τραγικές συνέπειες για την ανώτατη εκπαίδευση και τους ίδιους τους πανεπιστημιακούς, θα μετατρέψουν την πρώτη σε τριτοβάθμια σούπα χαμηλού επιπέδου και τους δεύτερους σε «μάνατζερ», κυνηγούς προγραμμάτων χρηματοδότησης.
«Η πρωτοβουλία να ανοίξουν τα ιδρύματα ανήκει σε αυτόν που θέλει να τα κλείσει», είπε χαρακτηριστικά σε χθεσινή του συνέντευξη στην εφημερίδα «Τα Νέα» ο υπουργός Παιδείας, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι «η πανεπιστημιακή κοινότητα θα ανταποκριθεί στην πρόταση της κυβέρνησης, ώστε να υπάρχει ένας σταθερός διάλογος χωρίς προαπαιτούμενα», υπονοώντας το διάλογο πάνω στο βωμό της διάλυσης της ανώτατης εκπαίδευσης.
Εξίσου υποκριτικός ήταν ο υπουργός όμως και στο καυτό ζήτημα της φοιτητικής στέγης, που αποτελεί μεγάλο βραχνά για τα λαϊκά στρώματα, που ασφυκτιούν για να αντεπεξέλθουν στα υπέρογκα νοίκια. Πιστός στη λογική των ανέξοδων υποσχέσεων, έκανε λόγο για «κατάρτιση ενός πενταετούς προγράμματος 2003-2008 με μεταβίβαση της περιουσίας του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας στα ιδρύματα, προκειμένου να αναπτύξουν ολοκληρωμένο πρόγραμμα». Δηλαδή, το πρόβλημα θα εξακολουθεί να υπάρχει, όσο συνεχίζεται η πολιτική της υποχρηματοδότησης και πολύ περισσότερο της κρυφής ή φανερής ιδιωτικοποίησης, που αφαιρεί το δικαίωμα των φοιτητών για δωρεάν στέγαση και σίτιση.
Η ηγεσία της Ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ), ωστόσο, δεν κάνει κάποια κίνηση διεύρυνσης των διεκδικήσεών της, ώστε να συγκρουστεί με το σύνολο αυτής της πολιτικής που καταδικάζει πανεπιστήμια και πανεπιστημιακούς, και επιμένει να ζητάει μια δέσμευση από την κυβέρνηση, ότι βάση του διαλόγου που θα ξεκινήσει το 2003 για τα μισθολογικά θα είναι η ενσωμάτωση επιδομάτων που παίρνουν οι πανεπιστημιακοί στο βασικό μισθό.
Στο μεταξύ, πληθαίνουν οι σύλλογοι πανεπιστημιακών που αποφασίζουν συνέχεια της αποχής και από την εξεταστική του Σεπτέμβρη, με εξαίρεση τους επί πτυχίω φοιτητές. Σχετικές αποφάσεις έχουν λάβει οι Σύλλογοι: Γεωπονικού, Παντείου, Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Πειραιά, Αιγαίου (χωρίς μέριμνα για τους επί πτυχίω φοιτητές) και των σχολών Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, Φυσικομαθηματικής, Νομικής και ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Αθήνας και ο νεοσύστατος σύλλογος Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.