Τρίτη 6 Μάη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Προβληματισμός για τα σχολικά βιβλία

Μπροστά και στο εκπαιδευτικό συνέδριο της ΟΛΜΕ

Το ...βάρος των σχολικών βιβλίων που διανέμονται στους μαθητές δεν αντιστοιχεί στο ...βάρος της γνώσης που θα έπρεπε να δίνει το σχολείο

Eurokinissi

Το ...βάρος των σχολικών βιβλίων που διανέμονται στους μαθητές δεν αντιστοιχεί στο ...βάρος της γνώσης που θα έπρεπε να δίνει το σχολείο
Διάχυτος είναι ο προβληματισμός των εκπαιδευτικών σχετικά με τα νέα σχολικά βιβλία σε Γυμνάσιο και Λύκειο, καθώς και με τα αναλυτικά προγράμματα. Σε κάποια από τα ζητήματα που αναφέρονται οι εκπαιδευτικοί σχετικά με τα νέα σχολικά βιβλία, αναφέρθηκαν χτες σε συνέντευξη Τύπου εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ, κατά την παρουσίαση του 8ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου της Ομοσπονδίας, που πραγματοποιείται στις 8-10 Μάη, με θέμα «Σχολικά προγράμματα και βιβλία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση».

Ο σχετικός προβληματισμός που υπάρχει στους εκπαιδευτικούς - ακόμα και όταν καναλιζάρεται στο ζήτημα της επαρκούς ή όχι επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών - παραμένει ισχυρός. Είναι χαρακτηριστικά τα παραδείγματα που αναφέρθηκαν στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου: Βιβλία ιστορίας με αμφισβητούμενη επιστημονική εγκυρότητα, που ειδικά στο Γυμνάσιο συμβάλλουν λίγο έως καθόλου στην κατανόηση της ιστορικής συνέχειας. Παρατηρείται σε πολλά μαθήματα (ακόμα και στα μαθηματικά) μετάθεση ύλης από μεγαλύτερες τάξεις σε μικρότερες (ακόμα και από το Λύκειο στο Γυμνάσιο), με αποτέλεσμα οι μαθητές να έχουν δυσκολία να κατανοήσουν την ύλη. Με βάση τις εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών, η πλειοψηφία των νέων βιβλίων «δεν πιάνει τη βάση»...

Στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου παρουσιάστηκε μέρος έρευνας του ΚΕΜΕΤΕ, σχετικά με τα σχολικά προγράμματα και βιβλία, στην οποία συμμετείχαν 1.475 εκπαιδευτικοί από όλη τη χώρα (περίπου το 2% του εκπαιδευτικού σώματος). Δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί η επεξεργασία του μέρους της έρευνας, που αφορά την αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς που τα διδάσκουν. Τα αποτελέσματα αυτά θα παρουσιαστούν στο εκπαιδευτικό συνέδριο της ΟΛΜΕ.

Από τα ευρήματα της έρευνας που παρουσιάστηκαν, φαίνεται μια γενική δυσφορία των εκπαιδευτικών για τη σημερινή λειτουργία του σχολείου. Ωστόσο, οι διατυπώσεις του ερωτηματολογίου όπου βασίστηκε η έρευνα φαίνεται πως προσανατολίζουν τους εκπαιδευτικούς, χωρίς να τους αφήνουν περιθώρια να εκφράσουν πραγματική γνώμη. Πρόκειται για «κλειστό» ερωτηματολόγιο, δηλαδή για ερωτήσεις διατυπωμένες ως «σε ποιο βαθμό συμφωνείτε...» και δυνατότητες απαντήσεων από «καθόλου» έως «πολύ».

Στην ουσία, στρώνεται το έδαφος για ενδεχόμενη αξιοποίηση των πορισμάτων ως συμφωνία των εκπαιδευτικών με τις αναδιαρθρώσεις. Ερωτώνται οι εκπαιδευτικοί για την «ποσότητα» συμφωνίας τους σε μέτρα που το κίνημα (τα μαζικά όργανα με αποφάσεις τους) τα έχει απορρίψει, όπως για παράδειγμα, η αποκέντρωση, η διαθεματικότητα, το πολλαπλό βιβλίο (όπου ερωτώνται οι εκπαιδευτικοί αν πρέπει να καθορίζεται σε επίπεδο σχολικής μονάδας, διεύθυνσης εκπαίδευσης ή περιφέρειας). Ακόμα ερωτώνται, για παράδειγμα, σε ποιο βαθμό θεωρούν αναγκαίο να συμμετέχει στη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και τη σύνταξη των σχολικών βιβλίων καθένας από τους παρακάτω παράγοντες: Μαθητές, ενώσεις καθηγητών, υπουργείο Παιδείας και Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ενώσεις γονέων ή «άλλοι»...

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ «ΒΥΡΩΝΑΣ»
Συνεχίζουν τον αγώνα για τη σύμβαση

Συνεχίζοντας τον αγώνα που δίνουν εδώ και τρία χρόνια, εκπρόσωποι του Συλλόγου Εργαζομένων στην ιδιωτική εκπαίδευση Ν. Αττικής «Βύρωνας» με τη στήριξη του ΠΑΜΕ συναντήθηκαν χθες το πρωί με το Δ. Κοντό, γγ του υπουργείου Απασχόλησης, με κύριο αίτημα την κήρυξη υποχρεωτικότητας της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ) και Διαιτητικής Απόφασης που υπάρχει για τους καθηγητές στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών όλης της χώρας. Από τη μεριά του, ο γγ του υπουργείου δεσμεύτηκε ότι την ερχόμενη Δευτέρα, θα συνεδριάσει το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας για την υποχρεωτικότητα της ΣΣΕ. Για το ίδιο θέμα, να σημειωθεί ότι είχε δεσμευτεί πριν από ένα χρόνο και ο τότε υφυπουργός Γερ. Γιακουμάτος, χωρίς όμως να υλοποιηθεί.

Υπενθυμίζεται ότι οι εργαζόμενοι στο χώρο της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στα φροντιστήρια δέχονται τα τελευταία χρόνια μια σκληρή επίθεση από την εργοδοσία, η οποία «έστησε» ένα φιλεργοδοτικό σωματείο και έκλεισε με αυτό μια κατάπτυστη συμφωνία που ονόμασε ΣΣΕ και στην οποία προβλέπεται η μείωση των αποδοχών των καθηγητών μέχρι και 50%, η κατάργηση επιδομάτων και πολλών κατακτήσεων. Το αποτέλεσμα ήταν πολλοί εργαζόμενοι να είναι ξεκρέμαστοι, αναγκασμένοι να παζαρεύουν ακόμη και το ωρομίσθιο, να εργάζονται με την απειλή της μη επαναπρόσληψης με 7,8 ευρώ την ώρα μεικτά(!), χωρίς αυξήσεις για τα χρόνια προϋπηρεσίας, δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Συνέδριο ... τουριστικού τύπου

Μοναδική διαφορετική φωνή οι παρεμβάσεις των εκπροσώπων του ΚΚΕ και του ΠΑΜΕ

Ενα ακόμα «τουριστικού τύπου» εκπαιδευτικό συνέδριο ήταν αυτό που διοργάνωσε η ΔΟΕ την περασμένη βδομάδα στην Ηλεία, για τα προβλήματα του περιβάλλοντος και το ρόλο του σχολείου. Το συνέδριο επιβεβαίωσε την πάγια κριτική του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών στα εκπαιδευτικά συνέδρια, ότι οργανώνονται «μακριά και πέρα από τον προβληματισμό της βάσης», «αποτελούν βήματα φλύαρων μονολόγων ειδημόνων σε επιμέρους και δευτερεύοντα θέματα και εστίες δημόσιων σχέσεων και ψευτοπροβολής, που δε βοηθούν την αντιπαράθεση απόψεων, τη σύνθεση ή την καλύτερη προβολή εκπαιδευτικών θέσεων».

Η πλειοψηφία των παρεμβάσεων κινήθηκαν στη λογική ότι για τα περιβαλλοντικά προβλήματα φταίει γενικά κι αόριστα ο «άνθρωπος» κι ότι η λύση είναι η δημιουργία ...οικολογικής συνείδησης στους μαθητές. Μοναδική διαφορετική φωνή ήταν οι παρεμβάσεις των εκπροσώπων του ΚΚΕ και των εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ, που μίλησαν για τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον με μαρξιστικούς όρους, τις πραγματικές αιτίες του περιβαλλοντικού προβλήματος και το ρόλο που θα πρέπει να έχει το σχολείο σ' αυτά τα θέματα.

Στην εισήγησή του, που κατατέθηκε στο συνέδριο, ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, κατέδειξε την καπιταλιστική ανάπτυξη, την εμπορευματοποίηση της γης, της ενέργειας, του νερού, ως βασικούς παράγοντες των σύγχρονων κρισιακών φαινομένων στο περιβάλλον. Επισήμανε ότι ακόμα και απόπειρες αντιμετώπισης περιβαλλοντικών προβλημάτων «αποτελούν χώρο νόμιμης κερδοσκοπίας από μεγάλες επιχειρήσεις και μονοπωλιακά συγκροτήματα».

Για το ρόλο του σχολείου σημείωσε ότι υπάρχει μια συζήτηση «για την αναγκαιότητα πρόσθεσης μαθημάτων που συνδέονται με επίκαιρα προβλήματα της εποχής μας», αλλά το κύριο πρόβλημα στο οποίο πρέπει να απαντήσουμε είναι: «Τι σχολείο θέλουμε και τι άνθρωπο θέλουμε να βγάζει». Εδωσε, λοιπόν, παραδειγματικά ότι «η περιβαλλοντική αγωγή μπορεί να εμπεριέχεται στα μαθήματα της βιολογίας, γεωγραφίας, αισθητικής και φυσικής αγωγής» και ότι «πραγματική απάντηση στην αποσπασματικότητα της γνώσης δεν είναι η προσθήκη νέων "διαθεματικών" μαθήσεων στο σχολικό πρόγραμμα, αλλά η ριζική αναδιοργάνωση του σχολείου ώστε να βοηθά το μαθητή να αναπτύσσει ενιαία κοσμοθεωρητική αντίληψη του κόσμου, με επικέντρωση στα θεμελιώδη και ουσιαστικά, με επιστημονική εγκυρότητα περιεχομένων και μεθόδων, με σύνδεση θεωρίας και πράξης, με στενή αλληλοσύνδεση των περιεχομένων κάθε μαθήματος αλλά και ολόκληρων των μαθημάτων μεταξύ τους. Μέσα από τη διαπλοκή και επανάληψη των φυσικών και κοινωνικών φαινομένων οι μαθητές θα πρέπει να ανακαλύπτουν την ύπαρξη γενικών κανόνων, να αντιλαμβάνονται τους νόμους της φυσικής και κοινωνικής εξέλιξης», τόνισε.

Ανάλογες παρεμβάσεις έγιναν και από συνέδρους του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, μεταξύ των οποίων ο Κώστας Παπλωματάς και η Χρυσάφω Παπακωνσταντίνου, που στην κοινή τους τοποθέτηση επισήμαναν μεταξύ άλλων: «Τα έντυπα της ΕΕ και διάφορα οικολογικά κινήματα δεν έχουν χαρακτήρα σύγκρουσης και ανατροπής του συστήματος που αναπαράγει την καταστροφή του περιβάλλοντος, δεν έχουν δηλαδή ταξικό προσανατολισμό και δε βλέπουν τη ρίζα του προβλήματος. Σκόπιμα δεν κατανοούν ότι η περιβαλλοντική αντεπίθεση για τη διάσωση είναι υπόθεση του εργατικού - λαϊκού κινήματος συνολικά και των στόχων του για μια άλλη κοινωνική - οικονομική και πολιτική πραγματικότητα». Αναφέρθηκαν ακόμα στην Περιβαλλοντική Αγωγή στο σχολείο που αποδίδει τις οικολογικές καταστροφές «στα άτομα, στις αμαθείς αντικοινωνικές ομάδες, στην έλλειψη σεβασμού στους νόμους και όχι στο κοινωνικοπολιτικό σύστημα και την οικονομική του βάση».

Εκ μέρους της Νομαρχιακής Επιτροπής Ηλείας του ΚΚΕ χαιρέτισε το συνέδριο ο Δημήτρης Κάγκουρας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ