Σάββατο 11 Δεκέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΟΙΚΟΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Νεοφιλελευθερισμός και μεταφορές

Ο λόγος για τις θαλάσσιες μεταφορές. Κάθε πέρσι και καλύτερα θα μπορούσε να ήταν ο τίτλος, χωρίς ίχνος υπερβολής για όσους διαβιούν, άρα γνωρίζουν από πρώτο χέρι αυτό που συμβαίνει στη νησιωτική Ελλάδα, μετά τη θερινή περίοδο. Τα ολιγοπώλια που νέμονται τις γραμμές, αποκομίζοντας απίστευτα κέρδη με το έμπα του χειμώνα αποσύρουν τα καλύτερα πλοία και αφήνουν τα νησιά έρμαια στην τύχη τους και να εξυπηρετούνται αραιά και πού από σαπιοκάραβα. Με μια μόνο εξαίρεση, η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Ακόμα και σε γραμμές επιδοτούμενες, τα πλοία εμφανίζονται ως UFO, αν μπορούμε να μιλάμε για πλοία. Δεκαετίες το ΠΑΣΟΚ τους καλοτάισε και στα ίδια χνάρια - όπως ήταν αναμενόμενο - οδεύει η ΝΔ. Μόνη λύση ο αγώνας των κατοίκων, αν δε θέλουμε να μιλάμε για δύο διαφορετικές Ελλάδες.

ΟΙΚΟΑΛΙΕΥΜΑΤΑ

Θαλάσσιο Πάρκο στην τύχη του

Και πάλι το Θαλάσσιο Πάρκο Ζακύνθου το θέμα. Οπως ήταν αναμενόμενο, αφέθηκε στην τύχη του ή καλύτερα βορά στα συμφέροντα που λυμαίνονται την περιοχή, με την ανοχή (και τη συνενοχή) των κυβερνήσεων. Πόσο γρήγορα ξεχάστηκαν τα ταρατατζούμ των «επισήμων» και οι φιέστες...

Ολα τα σφάζουν, όλα τα μαχαιρώνουν...

Στην πολύπαθη Χαλκιδική. Η έλλειψη σχεδιασμού και προγραμματισμού (κεντρικά και περιφερειακά) έχει ως αποτέλεσμα, μαζί με τα μεταλλεία να συνυπάρχουν τουριστικές μονάδες. Μαζί με εντατικές αγροτικές καλλιέργειες βιομηχανίες. Ενα πραγματικό αλαλούμ που δημιουργεί εκρηκτικά προβλήματα, τεχνητές αντιθέσεις και τεράστια καταστροφή στο φυσικό (και το κοινωνικό) περιβάλλον. Η αποθέωση της λειτουργίας της αγοράς!

ΚΑΙ ΟΙΚΟΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ

«Φουρόγατος» τ. 55

Μ' ένα άκρως ενδιαφέρον αφιέρωμα για το φυσικό περιβάλλον της περιοχής των Χανίων κυκλοφορεί η διμηνιαία οικολογική εφημερίδα που εκδίδεται στον εν λόγω νομό. Με πλούσιο φωτογραφικό υλικό μάς ξεναγεί στα φαράγγια του Δίκταμου και των Μαχαιρών, στις βόρειες και τις δυτικές ακτές, στη χερσόνησο Σπάθα και Γαρμπούσα, στη Φαλόσαρνα και το Ελαφονήσι. Ακολουθούν οι υδροβιότοποι της Κρήτης και οι λίμνες Αγυιάς και Κουρνά. Μια εξαίρετη εργασία, προϊόν της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων, που, αν μη τι άλλο, πρέπει να φτάσει σε όλα τα σχολεία του νομού.

Η θεωρία περί βαθιάς οικολογίας του Naess και η οικοφιλοσοφία του Skolimowski

Γρηγοριάδης Κώστας

Συνεχίζουμε σήμερα με το τρίτο μέρος της παρουσίασης μεγάλων θεωρητικών ρευμάτων της οικολογίας με τις προσεγγίσεις τoυ Naess και του Skolimowski. O Νορβηγός Arne Naess θεωρείται ως ο θεμελιωτής της βαθιάς οικολογίας (deep ecology), βάσει της οποίας ασκείται έντονη κριτική στο «ρηχό περιβαλλοντισμό» (shallow ecology). Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη θεώρηση, το ενδιαφέρον μας για την οικολογία δε θα πρέπει να εξαντλείται στη μόλυνση του περιβάλλοντος και τη μείωση των φυσικών πόρων, αλλά η βασική ενασχόλησή μας θα πρέπει να είναι προσανατολισμένη στην ποικιλομορφία, στην πολυπλοκότητα, στην αυτονομία, στην αποκέντρωση, στη συμβίωση, στην ισοτιμία και την ισότητα ατόμων και ομάδων, όπως και στην α-ταξικότητα.

Βιοτικό επίπεδο ή ποιότητα της ζωής;

Για τους υποστηρικτές της βαθιάς οικολογίας, η συζήτηση για τη μόλυνση και τη σπατάλη των φυσικών πόρων αφορά κυρίως τους κατοίκους της Δύσης. Το ενδιαφέρον της στρέφεται περισσότερο για τον τρόπο, παρά για τα αίτια. Διατυπώνεται η θέση για την αναγκαιότητα της μείωσης του ανθρώπινου πληθυσμού για να δοθεί η δυνατότητα ανάπτυξης στις μη ανθρώπινες φυσικές οντότητες. Οσο καθυστερεί αυτό κατά τον Naess και τους υποστηρικτές του, θα μειώνεται δραματικά η βιοποικιλότητα του πλανήτη. Με δεδομένο ότι οι άνθρωποι παρεμβαίνουν πάνω στη γη, το ζήτημα που εγείρεται είναι ο τρόπος και το μέγεθος της παρέμβασης. Ο Naess ζητά την αλλαγή των στάσεων και των πολιτικών του ανθρώπου, κάτι το οποίο αντιβαίνει όμως με το ακολουθούμενο οικονομικό μοντέλο. Η κατανάλωση και η σπατάλη θεωρούνται σύμβολα επιτυχίας και ζητούμενο παραμένει ο ιδεολογικός αναπροσανατολισμός με βασική στόχευση την ποιότητα της ζωής, όχι την άνοδο του βιοτικού επιπέδου.

Από τη διαφορετικότητα και την αυτοπραγμάτωση, στον ανατολικό μυστικισμό

Ο Naess εισάγει την αρχή της αυτοπραγμάτωσης, προτείνοντας τη μεγιστοποίησή της, η οποία θα μπορούσε να ερμηνευτεί με την έννοια της εξαφάνισης της ατομικότητας, υπέρ της συλλογικότητας. Ως δεύτερη αρχή αναφέρει τη διαφορετικότητα (ποικιλία). Με βάση την εφαρμογή των δυο αυτών αρχών, καταλήγει, ότι θα μπορούμε να δούμε όλο και περισσότερο τον εαυτό μας μέσα στους άλλους και τους άλλους στον εαυτό μας. Η αυτοπραγμάτωση μπορεί να επιτευχθεί μ' έναν λιτό τρόπο ζωής, διαμετρικά αντίθετο από εκείνο των αναπτυγμένων χωρών. Το αξιακό σύστημα το οποίο εισάγει είναι μάλλον κανονιστικού χαρακτήρα. Η ζωή αποτελεί αδιάσπαστη ενότητα και προσεγγίζεται ολιστικά. Από τον ανθρωποκεντρισμό περνάει στο βιοκεντρισμό, με επίκεντρο τη φύση, όπου όλα τα όντα έχουν ίση αξία και δικαιώματα για αυτοπραγμάτωση. Ο Naess μιλά για ένα παγκόσμιο εγώ το οποίο περιλαμβάνει ολόκληρο το σύμπαν, εμπλέκοντας στη θεωρία του μυστικιστικά στοιχεία και αναφορές από ανατολικές θρησκείες. Παρ' όλα αυτά η οικοφιλοσοφία ως ρεύμα είναι μέχρι σ' ένα βαθμό ενδιαφέρον, διότι συμβάλλει στη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης. Θέτει τα φιλοσοφικά θεμέλια για την άρθρωση μιας κριτικής οικολογίας απορρίπτοντας τον μονοδιάστατο ανθρωποκεντρισμό ο οποίος χαρακτηρίζει τη θεωρία και την πράξη της εποχής μας.

Ανασυγκρότηση με πυρήνα το θρησκευτικό στοιχείο

Για τον Skolimowski, πηγή για το μηχανιστικό εκμεταλλευτικό σύστημα, με τις παγκόσμιες οικολογικές επιπτώσεις και την εξαθλίωση του Τρίτου Κόσμου, είναι η θετικιστική φιλοσοφία, η οποία συνέβαλλε στη διαμόρφωση της ζωής του ανθρώπου με πρότυπο τη μηχανή. Απορρίπτοντας τη σύγχρονη φιλοσοφία προτείνει την οικοφιλοσοφία ως εναλλακτική εκδοχή, πιστεύοντας στον επαναπροσδιορισμό της φύσης και της οικολογίας. Ζητά την εγκατάλειψη της αιτιοκρατικής-γραμμικής σκέψης, η οποία κατακερματίζει την ποικιλία της ζωής σε αφηρημένες πραγματολογικές γνώσεις. Τα παραπάνω, θεωρεί, νοσηρά που παράγουν νοσηρές συνέπειες. Η αντίληψη για τον κόσμο πρέπει να είναι ευρύτερη και πλουσιότερη. Η οικοφιλοσοφία του συμπυκνώνεται σχηματικά: στο ότι λογοδοτεί στη ζωή και όχι στη γλώσσα, δείχνει έμπρακτη κατάφαση στις ανθρώπινες αξίες - στη φύση, στη ζωή - είναι σφαιρική και συνθετική, ενδιαφέρεται για τη σοφία (και όχι για την απόκτηση πληροφοριών), έχει περιβαλλοντική και οικολογική συνείδηση, είναι πνευματικά ζωντανή, συνδέεται με την οικονομία και την ποιότητα της ζωής, είναι πολιτικά συνειδητοποιημένη, ενδιαφέρεται για την ευεξία της κοινωνίας, αποδέχεται την ατομική υπευθυνότητα και ενδιαφέρεται για την ανθρώπινη υγεία.

Η μείξη της μεταφυσικής οδηγεί τον Skolimowski στη διατύπωση μιας οικοθεολογίας η οποία εισάγει την αναγκαιότητα της θρησκευτικής ανασυγκρότησης, η οποία θα εμπεριέχει ως κυρίαρχο το οικολογικό στοιχείο, ακυρώνοντας με τον τρόπο αυτό τη σημαντική προσφορά του στη θεωρητική περί οικολογίας συζήτηση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ