Σάββατο 27 Μάη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Σήμερα (8.30μμ) στο εκθεσιακό κέντρο «Ισόγειο Νερόμυλου» στις πηγές της Κρύας στη Λιβαδειά, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης «Ελληνες Σκηνογράφοι - Ενδυματολόγοι και Αρχαίο Δράμα».

Εκθεση κυπριακών χειροτεχνημάτων εγκαινιάζεται την 1η Ιουνίου (7.30 μ.μ.) στην αίθουσα της Ενωσης Κυπρίων Ελλάδας (Κέκροπος 3, Πλάκα). Θα διαρκέσει έως τις 6 Ιουνίου.

«Χρώματα» του καλοκαιριού

Εργο του Κ. Ράμμου
Εργο του Κ. Ράμμου
Εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (8μμ) στην αίθουσα τέχνης «Εκφραση» (Μεταξά και Φοίβης 11, Γλυφάδα), έκθεση έργων του Κωνσταντίνου Ράμμου με τίτλο «Εν Υδασι». Ο κύκλος των έργων που θα παρουσιαστεί βασίζεται, κατά ένα μέρος, στις ελεύθερες συνθετικές μελέτες που πραγματοποίησε πάνω σε ζωγραφικά έργα της εποχής του Μανιερισμού. Η έκθεση «Εν Υδασι» παρουσιάζει εκδοχές της θάλασσας, της θερινής κολύμβησης και διαφόρων παραθαλάσσιων επεισοδίων, σαν τα μέρη ενός χρονικού, του οποίου οι σελίδες διαπλέκονται στα φώτα του χώρου και του χρόνου, με την παιγνιώδη διάθεση ενός μεταφυσικού παζλ.

  • Στις 31 του Μάη (8.30μμ) εγκαινιάζεται στο χώρο τέχνης «ΗΩΣ» (Χέυδεν 38α, πλατεία Βικτωρίας), έκθεση έργων των νέων ζωγράφων: Στέφανου Αλαφούζου, Σαβέριου Κουτρούμπα και Εφης Παπαϊωάννου. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 17 του Ιούνη.
  • Τη Δευτέρα εγκαινιάζεται στην γκαλερί «Αστρολάβος - Πειραιά» (Ανδρούτσου 140 - Πειραιάς), ομαδική έκθεση ζωγραφικής με θέμα: «Πειραιάς». Με αυτή την έκθεση, η αίθουσα κλείνει τη χειμερινή της περίοδο. Παράλληλα, οι αίθουσες του «Αστρολάβου», στο πλαίσιο των «Ποσειδωνείων», οργανώνουν (5-11/6), στο κτίριο του ΟΛΠ (ακτή Μιαούλη 10), έκθεση ζωγραφικής με θέμα: «Το λιμάνι του Πειραιά».
Ιστορία της Τέχνης και Ελλάδα

Με πρωτοβουλία του Τμήματος Ιστορίας - Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, στις 6, 7 και 8 του Οκτώβρη, θα πραγματοποιηθεί στο Ρέθυμνο το Α' Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης με θέμα: «Η Ιστορία της Τέχνης στην Ελλάδα». Φιλοδοξία του Συνεδρίου είναι να καλύψει το κενό που δημιουργεί η έλλειψη συστηματικής και θεσμοθετημένης επιστημονικής συζήτησης στο χώρο της Ιστορίας της Τέχνης, τη στιγμή που αναπτύσσεται σταθερά, όχι μόνο το ερευνητικό ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο, αλλά και η ζήτηση σπουδών αυτής της κατεύθυνσης στην Ελλάδα.

Στόχος είναι ο προσδιορισμός των γενικότερων θεωρητικών και μεθοδολογικών προβλημάτων της Ιστορίας της Τέχνης, αλλά και των ιδιαιτεροτήτων της ανάπτυξής της στον ελληνικό χώρο. Το Α' Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης θα ασχοληθεί με ένα ευρύ φάσμα θεμάτων: αυτά καλύπτουν ζητήματα μεθοδολογίας, ιδεολογίας, τάσεων της επιστημονικής έρευνας, καθώς και θέματα λειτουργίας και πολιτικής των εκπαιδευτικών και πολιτισμικών κρατικών θεσμών, όπως τα Πανεπιστήμια, οι Πινακοθήκες κ.ά.

Δικαίωμα συμμετοχής, πέραν των διδασκόντων σε ΑΕΙ, έχουν οι επιμελητές Μουσείων και Συλλογών, καθώς και οι κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου στην Ιστορία της Τέχνης. Προθεσμία υποβολής προτάσεων συμμετοχής είναι η 1η Ιουλίου. Η παρακολούθηση των εργασιών θα είναι ελεύθερη. Η Οργανωτική Επιτροπή αποτελείται από τους: Νίκο Χατζηνικολάου, Ευγένιο Ματθιόπουλο και Νίκο Δασκαλοθανάση. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 0831-77.337.

Η ελληνική τέχνη ταξιδεύει

Εργο της Αλ. Αθανασιάδη
Εργο της Αλ. Αθανασιάδη
«Ασκήσεις ακριβείας» ονομάζεται η έκθεση έργων του Γ. Δημητράκη , που παρουσιάζεται έως τις 23 του Ιούνη στο Παράρτημα του ΕΙΠ στο Βερολίνο. Περιλαμβάνει 40 σχέδια με σινική μελάνη και 30 μικρογλυπτά (ορείχαλκο). Οπως αναφέρει σε σημείωμά του ο καλλιτέχνης, «...το δικό μου μάγο τον συνάντησα στη Σταδίου. Ξεκίνησα τότε ένα υπέροχο παιχνίδι σαν παραμύθι. Αρχισα να μιμούμαι τις κινήσεις του, με σκοπό να μάθω ένα ένα τα κόλπα του. Το παιχνίδι έγινε από τότε άσκηση ακριβείας, έχοντας στόχο την τέλεια κίνηση. Γεμίζω με γραμμές ένα χαρτί και προσπαθώ να φτιάξω ένα περιστέρι μέχρι να το κάνω να πετάξει. Το μάγο μου, όμως, όταν θέλει να φύγει τον φυλακίζω σ' ένα λευκό χαρτί και μένει για πάντα μαζί μου».

  • Οι Α. Ακριθάκης, Μ. Αρφαράς, Β. Κανιάρης, Γ. Μαρκόπουλος, Χ. Μπουρονίκος, Κ. Τσόκλης και Γ. Ψυχοπαίδης αποτελούν την ελληνική συμμετοχή στην ΕΧΡΟ 2000, που πραγματοποιείται από αύριο και έως τις 26 του Ιούνη στο Ανόβερο. Την έκθεση διοργανώνει το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού. Οι Ελληνες δημιουργοί παρουσιάζουν συνολικά 22 έργα.
  • Στο Παρίσι, αυτές τις μέρες παρουσιάζει έργα γλυπτικής η Αλεξάνδρα Αθανασιάδη. Πρόκειται για τριάντα γλυπτά, έργα πλασμένα με «γερασμένα» ξύλα από τις παραλίες ή τους ταρσανάδες της Χαλκιδικής και σκουριασμένες μεταλλικές επιφάνειες που μας παραπέμπουν στον κύκλο της ίδιας της ζωής. Η γλύπτρια επίμονα αναζητά στο ξύλο τα σημαίνοντα εκείνα σχήματα που τα θεωρεί ως οικουμενικά για την απόδοση της ανθρώπινης μορφής.
Συνέδριο εικαστικής δημιουργίας

Δεύτερη μέρα σήμερα του «Β` Πανελληνίου Συνεδρίου» του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, με θέμα: «Η Ορθόδοξη Εικαστική Τέχνη στην Ελλάδα Σήμερα. Παράδοση - Εξέλιξη». Πραγματοποιείται στην Πάτμο και συμμετέχουν με ομιλίες τους ειδικοί εισηγητές από τον εκκλησιαστικό, πολιτικό και καλλιτεχνικό χώρο, καθώς και Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι.

Σήμερα, κατά την πρωινή συνεδρίαση, θα μιλήσουν οι: Αθανάσιος Παπάς («Η εκβιομηχανοποίηση της νεοελληνικής εκκλησιαστικής τέχνης και προσπάθειες θεραπείας αυτής»). Ναυσικά Πανσελήνου («Το φως και το χρώμα στη Βυζαντινή τέχνη»). Κωνσταντίνος Στάϊκος («Μοναστηριακές βιβλιοθήκες»). Γιάννης Καρούσος («Η εμπορευματοποίηση της σύγχρονης ορθόδοξης εκκλησιαστικής τέχνης»). Ευθύμιος Μητρόπουλος («Προσκυνητάρια - Κατασκευές σε έρημους νησιωτικούς χώρους»). Μερόπη Πρέκα («Ο τρισσόφεγγης της θεαρχίας τύπος»). Ο Πρωτοπρεσβύτερος Σταμάτιος Σκλήρης («Οι πνευματικές προϋποθέσεις του αγιογράφου»). Γεώργιος Μοσχόπουλος («Ορισμένες πτυχές της επτανησιακής εκκλησιαστικής τέχνης»).

Στην απογευματινή συνεδρίαση θα μιλήσουν οι: Ντιάνα Αντωνακάτου («Η παγκοσμιότητα του χριστιανικού πνεύματος στη σύγχρονη παγκοσμιοποίηση»). Αριστείδης Πανωτής («Σκέψεις για τα ιερά άμφια των σήμερα ιστορούμενων αγίων κληρικών και μοναχών και η αρχαία παράδοσις της εκκλησίας»). Δώρα Μαρκάτου («Μοντέρνες αγιογραφίες: προσπάθειες ανανέωσης της παράδοσης χωρίς συνέχεια»). Νίκος Κακαδιάρης («Προσωπογραφία ζωγράφου στη Βυζαντινή τέχνη. Αυτοπροσωπογραφία βυζαντινού ζωγράφου σε τοιχογραφία»).

Την Κυριακή θα μιλήσουν οι: Μάνος Στεφανίδης («Το 1999 το ΝΑΤΟ βρήκε βυζαντινά μνημεία για να βομβαρδίσει στο Κοσσυφοπέδιο. Τη νέα χιλιετία είμαστε τυχεροί ή άτυχοι που δεν έχουμε σύγχρονα θρησκευτικά μνημεία για να βομβαρδίσουν;»). Ασπασία Παπαδοπεράκη («Η δομή και οι αρμονικές χαράξεις στη Βυζαντινή τέχνη»). Ευθύμιος Τσιγαρίδας («Ανανεώσεις στη Βυζαντινή τέχνη»). Μαίρη Μιχαηλίδου («Θεσμικό πλαίσιο και καλλιτεχνική δημιουργία»). Θα ακολουθήσουν εισηγήσεις από τους: Σέργιο Σεργιάδη και Κυριάκο Κατζουράκη.

Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης

«Δρόμος στην κεντρική αγορά». 1913
«Δρόμος στην κεντρική αγορά». 1913
Συνεχίζεται, με σημαντική προσέλευση επισκεπτών, η μεγάλη έκθεση «Θεσσαλονίκη 1913 και 1918: Οι πρώτες έγχρωμες φωτογραφίες του αιώνα», που λειτουργεί έως τις 2 του Ιούνη στο «Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης» (Βασ. Ολγας 108) του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας. Εκτίθενται ογδόντα εντυπωσιακές αυτοχρωμικές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης, των χρόνων 1913 και 1918. Την έκθεση οργανώνουν το Μουσείο «Albert - Kahn» (στο οποίο ανήκει αυτό το σπάνιο φωτογραφικό υλικό), το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών και το ΜΙΕΤ.

Η έκθεση παρουσιάζει τμήμα των έγχρωμων φωτογραφιών που τράβηξαν στη Θεσσαλονίκη οι Αυγ. Λεόν, Στ. Πασσέ (1913)και το 1918 ο Λ. Μπισί, για λογαριασμό του «Albert - Kahn» και των «Αρχείων του Πλανήτη». Ο Λεόν, φωτογραφίζει τοπία της πόλης (κέντρο, γειτονιές, περίχωρα, με ιδιαίτερη προσοχή στα στοιχεία της παράδοσης), μνημεία (κυρίως λατρευτικά), ανθρώπινους τύπους, παραδοσιακά επαγγέλματα, μορφές κοινωνικής ζωής, πρόσφυγες από το Μελένικο που καταφεύγουν στο Σιδηρόκαστρο. Λίγους μήνες αργότερα ο Στ. Πασσέ, καθ' οδόν προς το Αγιον Ορος, φωτογραφίζει μουσουλμάνους πρόσφυγες της Στρώμνιτσας που περνούν από τη Θεσσαλονίκη, με προορισμό την Τουρκία. Το 1918 ο Λ. Μπισί φωτογραφίζει περιοχές έξω από τα τείχη, όπου εγκαθίστανται αυθαίρετα άνθρωποι της φτωχολογιάς, μνημεία που είχε φωτογραφίσει και ο Λεόν, πρόσωπα, κοινωνικές δραστηριότητες και ενδυμασίες.

Η έκθεση θα λειτουργεί: Τρίτη έως Κυριακή (10πμ έως 2μμ και 6μμ έως 9μμ). Δευτέρα κλειστά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ