Σάββατο 25 Γενάρη 2025 - Κυριακή 26 Γενάρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
«ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ»
Επικαλούνται «ίσες ευκαιρίες» για να πολλαπλασιάσουν τις ταξικές ανισότητες

Αρχισε την Παρασκευή στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση της Σύμβασης

Με το ψευδεπίγραφο των ίσων τάχα ευκαιριών στην Εκπαίδευση επιχειρεί η κυβέρνηση να ενισχύσει την «πολυτυπία» και την ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων, με τη Σύμβαση για τη δημιουργία των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων (ΔΗΜΩΣ) που έφερε την Παρασκευή για συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Τόσο η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, όσο και ο εισηγητής της ΝΔ επαίνεσαν την εκπαίδευση που θα προσφέρεται σε αυτά τα σχολεία κάνοντας λόγο για ενίσχυση της αριστείας και ευκαιρίες στους «άξιους», θυμίζοντας και τον πρωθυπουργό που όταν υπογραφόταν η Σύμβαση είχε μιλήσει για σχολεία για χαρισματικά παιδιά.

Σεβαστή και καλοδεχούμενη χαρακτήρισαν τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, ζητώντας, το πρώτο, να υπάρχει μέριμνα (ποσόστωση) για τους μαθητές των δήμων όπου εδρεύουν τα σχολεία, ο δε δεύτερος η χορηγία να αποτελέσει ανάσα για την αναβάθμιση περισσότερων δομών. Σοβαρές ενστάσεις για πλευρές της Σύμβασης κατέθεσαν τα υπόλοιπα κόμματα, ζητώντας κατά περίπτωση απόσυρσή της ή δηλώνοντας ότι την καταψηφίζουν.

Ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, ξεκίνησε την τοποθέτησή του με αναφορές στην Αιτιολογική Εκθεση του νομοσχεδίου για τη Σύμβαση και στα όσα λέει περί κοινωνικής κινητικότητας, επιβράβευσης της αριστείας, ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών, για να θέσει το ερώτημα «με τα υπόλοιπα 12.000 περίπου σχολεία της χώρας, αλήθεια τι γίνεται;» και να επισημάνει ότι η απάντηση της εισηγητικής έκθεσης σε αυτό είναι: «...Η διάθεση περισσότερων ανθρώπινων και υλικών πόρων δεν θα συνέβαλλε στην αντιμετώπιση των ζητημάτων»!

«Αφού εγκαταλείψατε κι αφήσατε τα σχολεία να μαραζώνουν, μέσα κι έξω, ειδικά των λαϊκών περιοχών, έρχεστε τώρα και, με την κυβέρνηση σε έναν ρόλο πλασιέ ιδιωτικών εταιρειών, μας παρουσιάζετε τον σωτήρα - ιδιώτη για να κάνει, λέει, κάποια, ελάχιστα, από αυτά τα σχολεία, σύγχρονα και λουξ!», σχολίασε ο Γ. Δελής και επισήμανε ότι «η επιδιωκόμενη (ως πρώτος στόχος αναφέρεται στο νομοσχέδιο) μείωση της ομοιοτυπίας των σχολείων και η αύξηση της πολυτυπίας τους» οδηγούν «κατευθείαν σε σχολεία πολλών ταχυτήτων, κατηγοριοποιημένα και ταξικά, εντέλει, διαφοροποιημένα σχολεία, στην ταξική κοινωνία που ζούμε! Σε σχολεία για λίγους κι εκλεκτούς, που θα περνάνε πρώτα από το πυκνό κόσκινο των εξετάσεων, κι όχι για τα παιδιά των ευάλωτων περιοχών, όπως διαλαλείτε για να χρυσώσετε το χάπι!

Σε σχολεία με διαφορετική, από τα υπόλοιπα, πηγή χρηματοδότησης, σε σχολεία με δικό τους, ξεχωριστό και διαφορετικό πλαίσιο λειτουργίας από τα υπόλοιπα, με διαφορετικό τρόπο εισαγωγής, διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα και διαφορετικό απολυτήριο, σε σχολεία με διαφορετικό ωράριο λειτουργίας και διδακτικό ωράριο για τους εκπαιδευτικούς (μέχρι και θερινά μαθήματα προβλέπονται στα "Ωνάσεια"), ακόμα, δε, και με διαφορετικό προβλεπόμενο ανώτερο αριθμό παιδιών μέσα στην τάξη (25 κι όχι 27-29 που ισχύει για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία).

Αλήθεια, όμως, πόσες και πόσες συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων σε όλη τη χώρα δεν βασίσατε φέτος σε αυτούς τους αριθμούς των 27 και 28 μαθητών ανά τάξη!

Η διαφοροποίηση, μάλιστα, των "Ωνάσειων Σχολείων" σε σχέση με τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, αφορά ακόμα και στην ίδια τη φύλαξη και την καθαριότητά τους, αφού στη Σύμβαση προβλέπονται μέχρι και εταιρείες security και καθαριότητας.

Η εκτεταμένη αυτή διαφοροποίηση, μάλιστα, θωρακίζεται και ενισχύεται με μια αποκαλυπτική όσο και απαράδεκτη διάταξη του νομοσχεδίου ότι "ρητά συμφωνείται ότι οι όροι της παρούσας Σύμβασης Δωρεάς υπερισχύουν κάθε αντίθετης διάταξης της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας και κανονιστικού πλαισίου"».

Οσο για τα παιδιά των λαϊκών γειτονιών, όπου προβλέπεται να λειτουργήσουν τα «Ωνάσεια», είπε ότι «όχι μόνο δεν θα αντιμετωπιστούν οι οικονομικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες που υπάρχουν, όχι μόνο δεν δίνονται έτσι ίσες ευκαιρίες και δεν φτάνουμε στην αξιοκρατία και στην κοινωνική δικαιοσύνη, αλλά θα συμβεί το ακριβώς αντίθετο από όλα αυτά που διακηρύσσετε!

Αφού με τις εξετάσεις επιλογής για την εισαγωγή σε αυτά, ένα είδος μικρών Πανελλήνιων Εξετάσεων, δηλαδή, σε επίπεδο μάλιστα Περιφέρειας, Αττικής, δηλαδή, Κεντρικής Μακεδονίας κ.ο.κ, και με τη ζήτηση για το αγαθό της μόρφωσης διαρκώς να αυξάνει τόσο, όσο αυτή η μόρφωση λιγοστεύει στα σχολειά, και με τα φροντιστήρια να τρίβουν τα χέρια τους για την πελατεία τους που μεγαλώνει... Στην ουσία, όπως ακριβώς έγινε και με τα Πρότυπα Σχολεία, όπου ιδρύθηκαν, πρόκειται να πεταχτούν, με κυνικό μάλιστα τρόπο, πολλά παιδιά έξω από το σχολείο της γειτονιάς τους, αφού θα χρειάζονται εξετάσεις, και δεν θα μετράει ο τόπος διαμονής τους!

Αρα, για ποια στήριξη των ευάλωτων περιοχών μάς μιλάτε, όταν οι περισσότεροι μαθητές των περιοχών αυτών θα αποκλειστούν από το σχολείο τους; Μάλιστα, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα πολλές φορές τα παιδιά αυτά να πάνε σε άλλο σχολείο της πόλης τους (όπως π.χ. στο Πέραμα, που θα απομείνουν μόλις 2 Γυμνάσια και 1 ΓΕΛ, απομακρυσμένα μεταξύ τους, για χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες)».

Σχολίασε δε χαρακτηριστικά ότι «οι ίσες ευκαιρίες που διαλαλείτε, όταν αφορούν σε ταξικά άνισους ανθρώπους, τις ανισότητες τις αυξάνουν και δεν τις αμβλύνουν! Αλλο, λοιπόν, ίσες ευκαιρίες κι άλλο ίσα δικαιώματα στη μόρφωση για όλα τα παιδιά!».

Πρόσθεσε δε ότι «όλο αυτό το λεγόμενο Δίκτυο των 22 "Ωνάσειων Σχολείων" λειτουργεί ως πιλότος για την περαιτέρω όσο και απευθείας διείσδυση των ιδιωτικών εταιρειών και των καπιταλιστών ιδιοκτητών τους στην ίδια τη λειτουργία αλλά και στο περιεχόμενο του σχολείου», επισημαίνοντας ότι οι δωρεές αυτών των ιδρυμάτων εκπίπτουν της φορολογίας ως το ποσό του 40% του συνολικού τους εισοδήματος.

Δανειζόμενος τα λόγια μιας δασκάλας, τόνισε ότι «τα σχολεία της γειτονιάς μας ΔΕΝ τα έχτισε κανένας εφοπλιστής. Τα χτίσανε οι φόροι μιας ζωής των εργαζόμενων γονιών μας. Ηταν ανοιχτά για εμάς, για τα παιδιά μας και θα είναι και για τα δισέγγονά μας».

Η συζήτηση του νομοσχεδίου για τη Σύμβαση θα συνεχιστεί τη Δευτέρα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων με ακρόαση φορέων, κατ' άρθρο συζήτηση και δεύτερη ανάγνωση.

«Είναι επιλογή τους η στρατηγική του κατηγοριοποιημένου σχολείου»

Ανακοίνωση της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» | Κινητοποιήσεις από μαθητές και γονείς

Αντί να σκύψει η κυβέρνηση και να λύσει τα ζωτικά προβλήματα όλων των σχολείων, επιλέγει να οξύνει τους ταξικούς «κόφτες» για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, θεσμοθετώντας σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων με τη λογική των Πρότυπων, σημειώνει σε ανακοίνωσή της η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» (ΑΣΕ) για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜΩΣ) και επισημαίνει:

«Η αρνητική εγχώρια και διεθνής πείρα από την εφαρμογή της "πολυτυπίας" των σχολείων είναι αποκαλυπτική:

Ο σκληρός ανταγωνισμός των εξετάσεων για μια από τις λίγες θέσεις στα Πρότυπα Σχολεία (πέρσι οι θέσεις που προσφέρονταν αντιστοιχούσαν μόλις στο 19% των αιτήσεων), ήδη έχει δημιουργήσει μια ολόκληρη κοστοβόρα φάμπρικα φροντιστηρίων ακόμα και από το Δημοτικό, στην οποία δεν μπορεί να αντεπεξέλθει η μέση λαϊκή οικογένεια, αποτελώντας έτσι προνόμιο λίγων. Στην ίδια λογική θα λειτουργήσουν τα ΔΗΜΩΣ.

Οι ίδιες οι στατιστικές δείχνουν ότι σε χώρες του εξωτερικού (π.χ. Μ. Βρετανία) που έχει προχωρήσει αυτή η πολιτική, στα σχολεία "α' κατηγορίας" τελικά καταλήγουν σχεδόν αποκλειστικά τα παιδιά των πλούσιων και ανώτερου μορφωτικού επιπέδου οικογενειών, ενώ στα "χαμηλότερης κατηγορίας" ως επί το πλείστον τα παιδιά εργατικών και φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Πρόκειται δηλαδή για μια πλήρως ταξική πολιτική που αναπαράγει και εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες που ήδη υπάρχουν.

Σε σχολεία "αριστείας" τύπου Ιτον, τα παιδιά των πλουσίων διδάσκονται σε βάθος, προετοιμάζοντάς τα να στελεχώσουν τα ανώτερα ερευνητικά, οικονομικά, πολιτικά, κρατικά κλιμάκια, ενώ στα σχολεία των λαϊκών στρωμάτων το πρόγραμμα επικεντρώνεται σε επιφανειακές γνώσεις και δεξιότητες για φτηνό εργατικό δυναμικό. Τέτοια διαφοροποιημένα προγράμματα έχουν τα Πρότυπα και θα έχουν και τα ΔΗΜΩΣ.

Αυτήν την πολιτική στον χώρο της Παιδείας έρχονται να στηρίξουν έμπρακτα ιδιωτικοί φορείς όπως το Ιδρυμα Ωνάση, προσβλέποντας βεβαίως σε άμεσα και έμμεσα οφέλη. Γιατί είναι επιλογή τους η στρατηγική του κατηγοριοποιημένου σχολείου, δηλαδή η δημιουργία ενός χάρτη με σχολεία που από τη μία θα ενισχύονται στοχευμένα με κάθε μέσο γιατί θα βγάζουν τα στελέχη της καινοτομίας και έρευνας, της διοίκησης της βιομηχανίας - οικονομίας και του κράτους, και από την άλλη τα υποβαθμισμένα σχολεία για τα περισσότερα παιδιά του λαού, που η ολόπλευρη μόρφωσή τους θεωρείται κόστος και πέρα από τις "δημοσιονομικές αντοχές".

Τα "Ωνάσεια Σχολεία" αποτελούν μία σημαντική τομή για να προχωρήσει αυτή η στρατηγική, πλευρά της οποίας είναι και η συμμετοχή φορέων, όπως το Ιδρυμα Ωνάση, στη διοίκηση σχολείων, μέσα από τη δημιουργία της παντοδύναμης Διοικούσας Επιτροπής ΔΗΜΩΣ που αποφασίζει για τα πάντα. Ανοίγει δηλαδή και η πόρτα για την είσοδο της λογικής του management στη λειτουργία των σχολείων, της λειτουργίας τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια».

Η ΑΣΕ καλεί εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές να σταθούν απέναντι σε αυτήν την αντιδραστική εξέλιξη και τις ΕΛΜΕ, την ΟΛΜΕ, τους Συλλόγους Γονέων και τους μαθητές να πάρουν αγωνιστικές πρωτοβουλίες ώστε να μην περάσει στην πράξη καμία μετατροπή σχολείου σε «Ωνάσειο», να μην προχωρήσει η ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων, να καταργηθεί κάθε επιχειρηματική δράση στην Εκπαίδευση.

Κινητοποιήσεις σε Πέραμα και Εύοσμο

Αντιδράσεις μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να μετατρέψει σχολεία σε «Ωνάσεια Σχολεία».

Συγκεκριμένα, στο Πέραμα, όπου το ένα από τα τρία Γυμνάσια και το ένα από τα δύο Λύκεια της πόλης θα μετατραπούν σε «Ωνάσεια», οι μαθητές προχώρησαν σε κατάληψη στο 1ο Γυμνάσιο (προβλέπεται να γίνει «Ωνάσειο»), ενώ κατάληψη έγινε και στο 3ο Γυμνάσιο σε αλληλεγγύη προς τους συμμαθητές τους. Παράλληλα, προγραμματίζεται συνάντηση εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών για τον συντονισμό των επόμενων κινήσεών τους.

Στον δήμο Κορδελιού - Ευόσμου, στα 3ο ΓΕΛ και 6ο Γυμνάσιο, που προβλέπεται να μετατραπούν σε «Ωνάσεια», οι μαθητές προχώρησαν σε κατάληψη, αντιδρώντας στον σχεδιασμό που θέλει «να τους διώξει» από τα σχολεία τους. Τη Δευτέρα 27 Γενάρη, στις 8.30 π.μ., προγραμματίζουν πορεία από το σχολικό τους συγκρότημα προς το δημαρχείο Ευόσμου - Κορδελιού, μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, ενώ την Τετάρτη 29 Γενάρη, στις 6.30 μ.μ., η Ομοσπονδία Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας καλεί σε παράσταση διαμαρτυρίας στο δημαρχείο.

Δύο εικόνες - χίλιες λέξεις

Δύο εικόνες - χίλιες λέξεις θα μπορούσε να πει κανείς για τις συνέπειες που θα έχει η δημιουργία των Ωνάσειων Σχολείων:

Οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου Περάματος σκαρφίστηκαν και κόλλησαν ένα κηδειόχαρτο έξω από το σχολείο τους, για να δείξουν με αυτόν τον τρόπο ότι χάνεται, «κηδεύεται» ένα σχολείο από τη γειτονιά τους, και...

Τα φροντιστήρια ήδη άρχισαν να «τρίβουν τα χέρια τους», αναμένοντας νέους «πελάτες», και διαφημίζουν στις ιστοσελίδες τους ότι θα εντάξουν στα προγράμματά τους «προετοιμασία» για τις εξετάσεις στα Ωνάσεια Σχολεία!

Επιπλέον σχόλια είναι περιττά.


ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Μέρα πανελλαδικής δράσης ενάντια στις διώξεις

Μέρα πανελλαδικής δράσης ενάντια στις διώξεις θα είναι η Παρασκευή 31 Γενάρη με απόφαση της ΔΟΕ. Στο πλαίσιό της προγραμματίζονται πολύμορφες δράσεις και κινητοποιήσεις. Στην Αθήνα θα γίνει συγκέντρωση στο υπουργείο Παιδείας στη 1 το μεσημέρι. Σε μαζική συμμετοχή καλεί το ΔΣ της ΔΟΕ που προκηρύσσει στάση εργασίας (11.30 - 13.15 για το πρωινό και 13.15 - 17.00 για το ολοήμερο πρόγραμμα).

Ανάμεσα σε άλλα, το ΔΣ της ΔΟΕ καταγγέλλει την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε αντιδραστικές αλλαγές στη σύνθεση και στη λειτουργία των Πειθαρχικών Συμβουλίων των δημοσίων υπαλλήλων.

Στο μεταξύ, με νέα μαζική και μαχητική κινητοποίηση το μεσημέρι της Παρασκευής έξω από το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης συνέχισαν τον αγώνα τους οι εκπαιδευτικοί της Θεσσαλονίκης, ενάντια στην ένταση του εκφοβισμού και της τρομοκρατίας. Στο πλευρό τους βρέθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Λεωνίδας Στολτίδης. Κινητοποιήσεις έγιναν επίσης σε Πολύγυρο και Κατερίνη.

Ενταση του αγώνα απέναντι στα αντιδραστικά μέτρα και στον αυταρχισμό

Η ανάγκη συλλογικής απάντησης στις άδικες διώξεις εκπαιδευτικών και στις αντιδραστικές αλλαγές που έρχονται στα πειθαρχικά συμβούλια, ως κομμάτι της αντιπαράθεσης με τις πολιτικές της κυβέρνησης, αναδείχθηκε στη διαδικτυακή εκδήλωση που πραγματοποίησε η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» με θέμα «Η πραγματικότητα στην Εκπαίδευση και οι νέες κυβερνητικές εξαγγελίες».

Στο ζήτημα αναφέρθηκε ο Αχιλλέας Ζορμπάς, οργανωτικός γραμματέας της ΔΟΕ, στην παρέμβασή του, αποσπάσματα της οποίας δημοσιεύει παρακάτω ο «Ριζοσπάστης».

***

(...) Δεν είναι τυχαία τα παραδείγματα, τα οποία πυκνώνουν την τελευταία περίοδο από την πλευρά της κυβέρνησης, «είστε κρατικοί λειτουργοί και δεν μπορεί να αμφισβητείτε νόμους» (με αφορμή την «αξιολόγηση» - κατηγοριοποίηση), «δεν μπορείτε να διδάσκετε ζητήματα με διαφορετικό περιεχόμενο από την κεντρική πολιτική της κυβέρνησης» (με αφορμή την αλληλεγγύη στον Παλαιστινιακό λαό), «δεν μπορείτε να διεκδικείτε υποσκάπτοντας την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης και της χώρας» (με αφορμή την κλαδική απεργία στις 23 Οκτώβρη) κ.ά.

Ολες δηλαδή οι θεματικές για το σχολείο που έχουμε ανάγκη, για τα οικονομικά μας κ.λπ., στη λογική των κυβερνήσεων και για τις στοχεύσεις του κράτους είναι κολάσιμες, και επισείουν - ή θα έπρεπε να επισείουν - πειθαρχικές τιμωρίες.

Γι' αυτό και οι αλλαγές που έρχονται αυτήν την περίοδο στο Πειθαρχικό των δημοσίων υπαλλήλων δεν είναι καθόλου τυχαία εξέλιξη ή, πολύ περισσότερο, δεν σχετίζονται με χειρισμούς συνδικαλιστικής αντιπαράθεσης, όπως προσπαθούν να πείσουν οι δυνάμεις του κυβερνητικού συνδικαλισμού (κυρίως στη ΔΟΕ).

Σχετίζονται με την ανάγκη που έχει το κράτος, πιο πολύ από άλλες περιόδους, να έχει σε πλήρη υποταγή τους δημοσίους υπαλλήλους, πόσο μάλλον τους εκπαιδευτικούς, αυτούς που διαμορφώνουν τις συνειδήσεις της νέας γενιάς.

Ας σκεφτούμε απλά, με βάση την περίοδο που ζούμε: Σε έναν κόσμο που φλέγεται, όπου η αντίθεση ανάμεσα στις σύγχρονες ανάγκες και στο κέρδος των λίγων δημιουργεί τεράστιες οξύνσεις, κανένα κράτος, καμία κυβέρνηση που ακολουθεί το παραπάνω μότο δεν θέλει εκπαιδευτικούς που θα δυσκολεύουν το αντιλαϊκό έργο των κυβερνήσεων, που θα καταδεικνύουν τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές, που θα διεκδικούν τη σύγχρονη μόρφωση των παιδιών, που θα παλεύουν για να ζουν με αξιοπρέπεια, που θα διδάσκουν πως οι λαοί πρέπει να ζουν ειρηνικά, να μη σκοτώνονται «για τ' αφέντη το φαΐ».

Και όλα αυτά τη στιγμή που δυναμώνει στην κοινωνία, στους εργαζόμενους, στα φτωχά λαϊκά στρώματα ένα ρεύμα αμφισβήτησης της κυρίαρχης πολιτικής, το οποίο εκφράζεται με σύγχρονες διεκδικήσεις και αγώνες που δυναμώνουν όλο και πιο πολύ.

Τέτοιες εξελίξεις, ακριβώς επειδή στη χώρα μας υπάρχουν ταξικές δυνάμεις, δεν μπορούν να μας πιάσουν στον ύπνο! Υπάρχει εμπειρία, μιας και δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται να αλλάξει το Πειθαρχικό Δίκαιο.

Για την αναμόρφωση του πειθαρχικού συστήματος

Εχουμε την εξαγγελία του πρωθυπουργού για την αναμόρφωση του πειθαρχικού συστήματος των δημοσίων υπαλλήλων, που περιλαμβάνει σοβαρές αλλαγές στη δομή, στη σύνθεση και στη λειτουργία των πειθαρχικών συμβουλίων των δημοσίων υπαλλήλων, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν αλλαγές και στο περιεχόμενο των πειθαρχικών (αυστηροποίηση ποινών, νέα αδικήματα κ.λπ.). Μίλησε, ξανά, για ταχύτερη διεκπεραίωση των υποθέσεων, για πάταξη της ατιμωρησίας και άλλες τέτοιες διακηρύξεις.

Γι' αυτόν τον σκοπό η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη σύσταση ενός ενιαίου οργάνου, αποτελούμενου από μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ), αποκλείοντας πλήρως τη συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων. Παράλληλα εξήγγειλε την εμπλοκή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, τη θέσπιση αυστηρών προθεσμιών και τη δημιουργία μηχανισμών ελέγχου, επιχειρώντας να δοθεί η εντύπωση μιας πιο αξιόπιστης και εποπτευόμενης λειτουργίας των πειθαρχικών συμβουλίων (...).

Οι αντιδραστικές αλλαγές που προωθούνται, μάλλον θα ενισχύουν το κλίμα συγκάλυψης και κουκουλώματος. Οι αλλαγές αυτές όχι μόνο δεν διασφαλίζουν τη δικαιοσύνη, τη διαφάνεια και την επιτάχυνση των διαδικασιών, αλλά έχουν κύριο στόχο την ενίσχυση του αυταρχισμού και της αυθαιρεσίας.

Εκατοντάδες οι άδικες παραπομπές

Στον κλάδο μας υπάρχουν τέτοια παραδείγματα, ειδικά τον τελευταίο χρόνο. Οι άδικες παραπομπές εκατοντάδων στα πειθαρχικά συμβούλια, οι οποίοι συμμετείχαν σε νόμιμες απεργιακές κινητοποιήσεις που έχουν κηρύξει οι Ομοσπονδίες τους κατά της «αξιολόγησης», οι διώξεις για την έκφραση αλληλεγγύης σε λαούς που σφαγιάζονται (π.χ. η στοχοποίηση της εκπαιδευτικού στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ταύρου για το καλλιτεχνικό έργο που δημιούργησε με τους μαθητές της για την Παλαιστίνη), η ευθεία παρέμβαση σε περιεχόμενο εκδηλώσεων (η ΕΔΕ σε εκπαιδευτικούς της Βέροιας επειδή κάλεσαν σε εκδήλωση την γνωστή ιστορικό Αλέιδα Γκεβάρα, κόρη του Τσε Γκεβάρα), η στοχοποίηση για τη συμμετοχή τους ενάντια στην πολιτική της κατηγοριοποίησης σχολείων και μαθητών (π.χ. της προέδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών «Θουκυδίδης» για τη συμμετοχή της στις κινητοποιήσεις ενάντια στις εξετάσεις PISA) και τη διεκδίκηση ασφαλών συνθηκών εργασίας (π.χ. οι διώξεις εκπαιδευτικών στο 1ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Πειραιά) είναι μόνο μερικά παραδείγματα του αυταρχισμού που προωθείται.

Επιπλέον, τα μεγάλα λόγια περί γρήγορης απονομής δικαιοσύνης τσακίζονται στην πραγματικότητα που βιώνουμε όλοι: Για παράδειγμα, το ίδιο το κράτος και τα στελέχη του αρνούνται να εφαρμόσουν μέχρι και σήμερα τις ίδιες τις δικαστικές αποφάσεις. Π.χ. ενώ υπάρχουν πάμπολλες αποφάσεις διοικητικών εφετείων που δικαιώνουν τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς για τη μονιμοποίησή τους, το υπουργείο Παιδείας αρνείται πεισματικά να τις εφαρμόσει! (...)

Μάχη αντιπαράθεσης με τις πολιτικές της κυβέρνησης

Η μάχη που θα δώσουμε το επόμενο διάστημα ενάντια στις αλλαγές στα πειθαρχικά πρέπει να δοθεί από τη σκοπιά της ακόμα μεγαλύτερης έντασης στην αντιπαράθεση με τις πολιτικές της κυβέρνησης. Καμία εμπιστοσύνη ότι οι αλλαγές γίνονται για την οποιαδήποτε βελτίωση των υπαρχόντων προβλημάτων, ένταση της πάλης για επίλυση των μεγάλων προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε όλοι, εκπαιδευτικοί, μαθητές, λαϊκή οικογένεια, από την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης και όλων όσοι τη στηρίζουν με οποιονδήποτε τρόπο.

Σε αυτήν τη βάση, χρειάζεται το αμέσως επόμενο διάστημα να δυναμώσουμε την πάλη για:

  • Την άμεση απόσυρση των αλλαγών στη σύνθεση και λειτουργία των πειθαρχικών συμβουλίων. Είναι αστείο να ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι η επιτάχυνση των διαδικασιών εμποδίζεται από τους αιρετούς, ή ότι υπάρχει μεροληψία.
  • Να σταματήσουν όλες οι άδικες διώξεις και η στοχοποίηση των εργαζομένων και των σωματείων τους.
  • Να παρθούν πίσω όλες οι διώξεις των εργαζομένων που σχετίζονται με τη συνδικαλιστική δράση.

Ιδιαίτερα για το τελευταίο, τονίζουμε ξανά τα εξής:

1) Η απεργία - αποχή που έχει προκηρύξει η Ολομέλεια Προέδρων την 1/4/2024 είναι σε ισχύ. Κάθε απεργία είναι νόμιμη και κρίνεται αυτοτελώς μόνο σε δικαστήριο. Συμμετέχοντας σε αυτή, ο εκπαιδευτικός ασκεί ένα συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα για όσο χρόνο η απεργία δεν προσβάλλεται δικαστικά. Με βάση το παραπάνω, όλοι οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στην απεργία - αποχή αλλά και στις στάσεις εργασίας της ΔΟΕ λαμβάνουν μέρος σε μια νόμιμη απεργιακή κινητοποίηση.

Επίσης, όλοι οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στις στάσεις εργασίας της ΔΟΕ λαμβάνουν μέρος σε μια νόμιμη απεργιακή κινητοποίηση, κατά της οποίας μάλιστα το υπουργείο δεν έχει προσφύγει ποτέ μέχρι σήμερα στα δικαστήρια, και η περικοπή μέρους του ημερομισθίου μας τεκμαίρει την αποδοχή της νομιμότητάς της από την πλευρά της διοίκησης.

Ακριβώς το ίδιο με τα παραπάνω ισχύει και για τις στάσεις εργασίας που κηρύσσει κάθε μήνα η ΔΟΕ και καλύπτουν τους εκπαιδευτικούς κατά τη διαδικασία της ζωντανής παρακολούθησης του μαθήματος από τους αξιολογητές. Είναι σε απόλυτη ισχύ και δεν έχουν προσβληθεί ποτέ δικαστικά.

2) Οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουμε σε νόμιμη απεργία δεν έχουμε τελέσει κανένα αδίκημα, αφού είναι προφανές ότι η άσκηση ενός νόμιμου δικαιώματος δεν μπορεί να ερμηνευτεί ως πειθαρχικό παράπτωμα ή να συνδεθεί έμμεσα ή άμεσα με την επιβολή οποιουδήποτε δυσμενούς διοικητικού ή άλλης μορφής μέτρου εις βάρος του υπαλλήλου. Παρ' όλα αυτά, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου έχει επιλέξει να αγνοεί τα προαναφερόμενα και παραπέμπει τους απεργούς εκπαιδευτικούς σε πειθαρχική διαδικασία με βάση τα όσα ορίζονται από το άρθρο 56 του νόμου 4823/21, δίχως να προσφεύγει και πάλι στα δικαστήρια.

3) Για τις παύσεις - καθαιρέσεις των προϊσταμένων και διευθυντών, που εντάσσονται επίσης στο πλαίσιο της απεργοσπαστικής τακτικής του υπουργείου, ισχύουν όλα τα παραπάνω. Για την αντιμετώπισή τους προχωράμε σε εφέσεις στα διοικητικά δικαστήρια και έχουμε σοβαρά ερείσματα να δικαιωθούν οι συνάδελφοι.

Τέλος, να πούμε ότι για τις διαδικασίες της μονιμοποίησης των νεοδιόριστων του 2020 και του 2021 ο δρόμος παραμένει ανοιχτός και δεν επηρεάζεται από την άσκηση πειθαρχικών διώξεων. Με δεδομένο ότι όσοι μονιμοποιούνται με δικαστικές αποφάσεις μονιμοποιούνται αναδρομικά, δεν γεννάται ζήτημα να εμποδιστεί η μονιμοποίησή τους από την άσκηση πειθαρχικής δίωξης μετά από την ημερομηνία συμπλήρωσης της διετίας. Πάνω από 2.000 εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στις συλλογικές αιτήσεις των νεοδιόριστων του 2020 - 2021, πράγμα που δείχνει ότι υπάρχουν σημαντικές αντιστάσεις σε αυτό το κομμάτι του κλάδου, το κομμάτι που το υπουργείο εκβιαστικά προσπάθησε να χρησιμοποιήσει.

Αρα προχωράμε και σε αυτό το πεδίο αποφασιστικά, με όπλο την υλοποίηση των προωθητικών αποφάσεων που έχουμε πάρει τόσο από την Ολομέλεια της 1ης Απριλίου όσο και στην 93η ΓΣ της ΔΟΕ. Και, φυσικά, κάθε συνδικαλιστική δύναμη που θέλει να λειτουργήσει είτε με το θυμικό είτε ρεβανσιστικά να γνωρίζει ότι θα βρει απέναντί της τον κλάδο, όπως έγινε και στις ΓΣ του περασμένου Μάρτη!

Σε αυτή λοιπόν την κατεύθυνση, η ΑΣΕ αλλά και ο κλάδος συνολικά είμαστε βέβαιοι πως θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για να μην περάσουν οι αντιδραστικές αλλαγές που έχουν ως στόχο να καθυποτάξουν τους εκπαιδευτικούς.

Γιατί πιστεύουμε ακράδαντα τα λόγια του μεγάλου δασκάλου Δ. Γληνού, ότι «ο δάσκαλος που θα υποχρεωθεί να καταπνίξει τη σκέψη του θα γίνει διπλά σκλάβος ή θα καταντήσει ένας ψυχικά ανάπηρος άνθρωπος, ανίκανος να μορφώσει άλλους» (...).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ