Αρχισε την Παρασκευή στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση της Σύμβασης
Με το ψευδεπίγραφο των ίσων τάχα ευκαιριών στην Εκπαίδευση επιχειρεί η κυβέρνηση να ενισχύσει την «πολυτυπία» και την ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων, με τη Σύμβαση για τη δημιουργία των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων (ΔΗΜΩΣ) που έφερε την Παρασκευή για συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Τόσο η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, όσο και ο εισηγητής της ΝΔ επαίνεσαν την εκπαίδευση που θα προσφέρεται σε αυτά τα σχολεία κάνοντας λόγο για ενίσχυση της αριστείας και ευκαιρίες στους «άξιους», θυμίζοντας και τον πρωθυπουργό που όταν υπογραφόταν η Σύμβαση είχε μιλήσει για σχολεία για χαρισματικά παιδιά.
Σεβαστή και καλοδεχούμενη χαρακτήρισαν τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, ζητώντας, το πρώτο, να υπάρχει μέριμνα (ποσόστωση) για τους μαθητές των δήμων όπου εδρεύουν τα σχολεία, ο δε δεύτερος η χορηγία να αποτελέσει ανάσα για την αναβάθμιση περισσότερων δομών. Σοβαρές ενστάσεις για πλευρές της Σύμβασης κατέθεσαν τα υπόλοιπα κόμματα, ζητώντας κατά περίπτωση απόσυρσή της ή δηλώνοντας ότι την καταψηφίζουν.
Ο εισηγητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, ξεκίνησε την τοποθέτησή του με αναφορές στην Αιτιολογική Εκθεση του νομοσχεδίου για τη Σύμβαση και στα όσα λέει περί κοινωνικής κινητικότητας, επιβράβευσης της αριστείας, ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών, για να θέσει το ερώτημα «με τα υπόλοιπα 12.000 περίπου σχολεία της χώρας, αλήθεια τι γίνεται;» και να επισημάνει ότι η απάντηση της εισηγητικής έκθεσης σε αυτό είναι: «...Η διάθεση περισσότερων ανθρώπινων και υλικών πόρων δεν θα συνέβαλλε στην αντιμετώπιση των ζητημάτων»!
«Αφού εγκαταλείψατε κι αφήσατε τα σχολεία να μαραζώνουν, μέσα κι έξω, ειδικά των λαϊκών περιοχών, έρχεστε τώρα και, με την κυβέρνηση σε έναν ρόλο πλασιέ ιδιωτικών εταιρειών, μας παρουσιάζετε τον σωτήρα - ιδιώτη για να κάνει, λέει, κάποια, ελάχιστα, από αυτά τα σχολεία, σύγχρονα και λουξ!», σχολίασε ο Γ. Δελής και επισήμανε ότι «η επιδιωκόμενη (ως πρώτος στόχος αναφέρεται στο νομοσχέδιο) μείωση της ομοιοτυπίας των σχολείων και η αύξηση της πολυτυπίας τους» οδηγούν «κατευθείαν σε σχολεία πολλών ταχυτήτων, κατηγοριοποιημένα και ταξικά, εντέλει, διαφοροποιημένα σχολεία, στην ταξική κοινωνία που ζούμε! Σε σχολεία για λίγους κι εκλεκτούς, που θα περνάνε πρώτα από το πυκνό κόσκινο των εξετάσεων, κι όχι για τα παιδιά των ευάλωτων περιοχών, όπως διαλαλείτε για να χρυσώσετε το χάπι!
Σε σχολεία με διαφορετική, από τα υπόλοιπα, πηγή χρηματοδότησης, σε σχολεία με δικό τους, ξεχωριστό και διαφορετικό πλαίσιο λειτουργίας από τα υπόλοιπα, με διαφορετικό τρόπο εισαγωγής, διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα και διαφορετικό απολυτήριο, σε σχολεία με διαφορετικό ωράριο λειτουργίας και διδακτικό ωράριο για τους εκπαιδευτικούς (μέχρι και θερινά μαθήματα προβλέπονται στα "Ωνάσεια"), ακόμα, δε, και με διαφορετικό προβλεπόμενο ανώτερο αριθμό παιδιών μέσα στην τάξη (25 κι όχι 27-29 που ισχύει για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία).
Αλήθεια, όμως, πόσες και πόσες συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων σε όλη τη χώρα δεν βασίσατε φέτος σε αυτούς τους αριθμούς των 27 και 28 μαθητών ανά τάξη!
Η διαφοροποίηση, μάλιστα, των "Ωνάσειων Σχολείων" σε σχέση με τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, αφορά ακόμα και στην ίδια τη φύλαξη και την καθαριότητά τους, αφού στη Σύμβαση προβλέπονται μέχρι και εταιρείες security και καθαριότητας.
Η εκτεταμένη αυτή διαφοροποίηση, μάλιστα, θωρακίζεται και ενισχύεται με μια αποκαλυπτική όσο και απαράδεκτη διάταξη του νομοσχεδίου ότι "ρητά συμφωνείται ότι οι όροι της παρούσας Σύμβασης Δωρεάς υπερισχύουν κάθε αντίθετης διάταξης της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας και κανονιστικού πλαισίου"».
Οσο για τα παιδιά των λαϊκών γειτονιών, όπου προβλέπεται να λειτουργήσουν τα «Ωνάσεια», είπε ότι «όχι μόνο δεν θα αντιμετωπιστούν οι οικονομικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες που υπάρχουν, όχι μόνο δεν δίνονται έτσι ίσες ευκαιρίες και δεν φτάνουμε στην αξιοκρατία και στην κοινωνική δικαιοσύνη, αλλά θα συμβεί το ακριβώς αντίθετο από όλα αυτά που διακηρύσσετε!
Αφού με τις εξετάσεις επιλογής για την εισαγωγή σε αυτά, ένα είδος μικρών Πανελλήνιων Εξετάσεων, δηλαδή, σε επίπεδο μάλιστα Περιφέρειας, Αττικής, δηλαδή, Κεντρικής Μακεδονίας κ.ο.κ, και με τη ζήτηση για το αγαθό της μόρφωσης διαρκώς να αυξάνει τόσο, όσο αυτή η μόρφωση λιγοστεύει στα σχολειά, και με τα φροντιστήρια να τρίβουν τα χέρια τους για την πελατεία τους που μεγαλώνει... Στην ουσία, όπως ακριβώς έγινε και με τα Πρότυπα Σχολεία, όπου ιδρύθηκαν, πρόκειται να πεταχτούν, με κυνικό μάλιστα τρόπο, πολλά παιδιά έξω από το σχολείο της γειτονιάς τους, αφού θα χρειάζονται εξετάσεις, και δεν θα μετράει ο τόπος διαμονής τους!
Αρα, για ποια στήριξη των ευάλωτων περιοχών μάς μιλάτε, όταν οι περισσότεροι μαθητές των περιοχών αυτών θα αποκλειστούν από το σχολείο τους; Μάλιστα, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα πολλές φορές τα παιδιά αυτά να πάνε σε άλλο σχολείο της πόλης τους (όπως π.χ. στο Πέραμα, που θα απομείνουν μόλις 2 Γυμνάσια και 1 ΓΕΛ, απομακρυσμένα μεταξύ τους, για χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες)».
Σχολίασε δε χαρακτηριστικά ότι «οι ίσες ευκαιρίες που διαλαλείτε, όταν αφορούν σε ταξικά άνισους ανθρώπους, τις ανισότητες τις αυξάνουν και δεν τις αμβλύνουν! Αλλο, λοιπόν, ίσες ευκαιρίες κι άλλο ίσα δικαιώματα στη μόρφωση για όλα τα παιδιά!».
Πρόσθεσε δε ότι «όλο αυτό το λεγόμενο Δίκτυο των 22 "Ωνάσειων Σχολείων" λειτουργεί ως πιλότος για την περαιτέρω όσο και απευθείας διείσδυση των ιδιωτικών εταιρειών και των καπιταλιστών ιδιοκτητών τους στην ίδια τη λειτουργία αλλά και στο περιεχόμενο του σχολείου», επισημαίνοντας ότι οι δωρεές αυτών των ιδρυμάτων εκπίπτουν της φορολογίας ως το ποσό του 40% του συνολικού τους εισοδήματος.
Δανειζόμενος τα λόγια μιας δασκάλας, τόνισε ότι «τα σχολεία της γειτονιάς μας ΔΕΝ τα έχτισε κανένας εφοπλιστής. Τα χτίσανε οι φόροι μιας ζωής των εργαζόμενων γονιών μας. Ηταν ανοιχτά για εμάς, για τα παιδιά μας και θα είναι και για τα δισέγγονά μας».
Η συζήτηση του νομοσχεδίου για τη Σύμβαση θα συνεχιστεί τη Δευτέρα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων με ακρόαση φορέων, κατ' άρθρο συζήτηση και δεύτερη ανάγνωση.