Πέμπτη 14 Μάρτη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Απόλυτη προτεραιότητα ο Τέλμαν...

Βδομάδα κινηματογραφικά πάμπλουτη... Μόνο που ουκ εν τω πολλώ το ευ! Ταινίες για κάθε γούστο, για κάθε κοινό... Και με έντονη ελληνική παρουσία μάλιστα! Τόσο με ταινίες φεστιβαλικές «THE CAPSULE» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, «HIUIGITA» του Αλέξανδρου Βούλγαρη αλλά και το ανάξιο για το δημιουργό του «ΠΛΟΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ» του Νίκου Κούνδουρου, όσο και τηλεοπτικές... όπως ο «ΑΚΑΛΥΠΤΟΣ» του Χρήστου Δήμα. Αντίστοιχες και κάποιες ξένες παραγωγές -απ' όσο μπορεί κανείς να φανταστεί- όπως η αμερικάνικη «ΑΠΑΓΩΓΗ» του Σάιμον Γουέστ με εγγυημένη ποιοτική δράση από τον Νίκολας Κέιτζ... Ακόμα, βγαίνει και ένα δράμα -συμπαραγωγή Κατάρ, Γαλλίας, Βελγίου και Λιβάνου- με τίτλο «Η ΕΠΙΘΕΣΗ» σε σκηνοθεσία του Ζιάντ Ντουεΐρί, για έναν Ισραηλινο - παλαιστίνιο χειρουργό με σύζυγο που σκοτώνεται σε επίθεση «καμικάζι»...

Από την Ισπανία έρχονται κινούμενα σχέδια -τρισδιάστατα και μεταγλωττισμένα στα ελληνικά- σε σκηνοθεσία Ενρίκε Γκάτο, με τίτλο «ΤΑD: Ο ΧΑΜΕΝΟΣ ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΗΣ». Ο Ταντ είναι μεγάλος εξερευνητής και πετυχημένος αρχαιολόγος ... στον ύπνο του. Γιατί στον ξύπνιο του είναι ένας βαρετός οικοδόμος με μια φτωχή και προβλέψιμη ζωή. Μια μέρα τον «παίρνουν» για καθηγητή αρχαιολογίας και τον αποστέλλουν στο Περού να βοηθήσει στην ανεύρεση της εξαφανισμένης πόλης Παϊτίτι. Εκεί συναντά τον καθηγητή Λαβρόφ και την όμορφη κόρη του Σάρα την οποία ερωτεύεται κεραυνοβόλα...

Τέλος, «9 Ταινίες για τον Τσάβες» έχει τίτλο το κινηματογραφικό αφιέρωμα που διοργανώνει η «NEWSTAR» από σήμερα το βράδυ, στην αίθουσα «TITANIA CINEMAX». Καθημερινά, από τις 21.30 θα προβάλλονται 2 ντοκιμαντέρ για τον Ούγκο Τσάβες και την Μπολιβαριανή Βενεζουέλα με ένα εισιτήριο, ενιαίο, των 5 ευρώ και 3 για τους άνεργους. Για λεπτομερές πρόγραμμα προβολών επικοινωνήστε με τον κινηματογράφο στο 210.3811.147 ή στο 210.3841.689.

Πάντως, ό,τι πιο σημαντικό -και σπάνιο- τη βδομάδα αυτή το βρίσκουμε στον κινηματογράφο ΤΙΤΑΝΙΑ CINEMAX, όπου προβάλλεται η δεύτερη ταινία της τριλογίας για τον Γερμανό Κομμουνιστή ηγέτη Ερνστ Τέλμαν σε σκηνοθεσία του πολυβραβευμένου ανατολικογερμανού Κουρτ Μέτζιγκ, από το 1954. Το φιλμ με τίτλο «ΕΡΝΣΤ ΤΕΛΜΑΝ: ΓΙΟΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ» προβάλλεται για πρώτη φορά, έξω από τα σύνορα μη σοσιαλιστικής χώρας...


ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ

ΚΕΪΤ ΣΟΡΤΛΑΝΤ
Τα παιδιά του πολέμου

Οδυνηρό οδοιπορικό μέσα από μια ειδυλλιακή κόλαση, με ποιητική φόρτιση και αισθητική συνέπεια, που περισσότερο προκαλεί το συγκινησιακό, το θυμικό, παρά τη νόηση. Η ιστορία της δυνατής αυτής ταινίας -η δεύτερη μεγάλου μήκους της αυστραλιανής σκηνοθέτιδας Κέιτ Σόρτλαντ- βγαίνει από τις σελίδες ενός αγγλικού μυθιστορήματος. Η οπτική και η προοπτική της, ταυτίζεται με το «βλέμμα» μιας 15χρονης Γερμανίδας, γόνου μιας αστικής, πιστής στον Χίτλερ οικογένειας. Η ταινία κινείται σε πλήθος γκρίζων κλιμάκων και δεν έχει σαφείς ήρωες ή/και αντιήρωες. Η ταινία απεικονίζει ένα ουσιαστικά κλασικό δράμα ενηλικίωσης της κοπέλας που αφήνει το σπίτι της και βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κόσμο...

Ενας σεναριογράφος «γκουρού» είπε ότι υπάρχουν δύο είδη ιστοριών: εκείνες για ανθρώπους που επιστρέφουν «σπίτι» κι εκείνες γι' αυτούς που το εγκαταλείπουν. Και οι δυο εκδοχές αξιώνουν υψηλό βαθμό φαντασίας και δημιουργικού πνεύματος, απαιτήσεις στις οποίες η Κέιτ Σόρτλαντ -που δουλεύει με βαριά σύμβολα- ανταποκρίνεται σε μέγιστο βαθμό.

1945. Ο πόλεμος τέλειωσε, η Γερμανία ηττήθηκε, οι σύμμαχοι έχουν την εξουσία. Οι αξιωματούχοι του Χίτλερ και τα παιδιά τους ρισκάρουν τη σύλληψη. Η πληροφόρηση γύρω από το τι ακριβώς συμβαίνει είναι φειδωλή και ομιχλώδης. Ο πατέρας της Λόρε, αξιωματούχος των SS, πυρπολεί κρυμμένα έγγραφα, πακετάρει τα ασημικά του σπιτιού και παραδίδεται στους νικητές. Και η μητέρα θα κάνει το ίδιο. Τα πέντε παιδιά αφήνονται στην τύχη τους. Επικεφαλής τους τίθεται η μεγαλύτερη, η Λόρε, να τα οδηγήσει στη γιαγιά τους. Από την καρδιά του Μαύρου Δάσους στα περίχωρα του Αμβούργου, πολλές εκατοντάδες χιλιόμετρα...

Το οδοιπορικό ανάμεσα στα μυστηριώδη φυλλώματα του ειδυλλιακού, βουκολικού τοπίου που πάλαι ποτέ δέσποζε, στο επίκεντρο της ναζιστικής ιδεολογίας, είναι ατέλειωτο, δύσβατο, τρομαχτικό και γεμάτο παγίδες. Τα παιδιά αναγκάζονται να διανυκτερεύουν σε χαλάσματα, να κοιμούνται στο ύπαιθρο, να πηδούν κυριολεκτικά πάνω από πτώματα και να πεθαίνουν απ' την πείνα όταν δε βρίσκουν να εξαγοράσουν τροφή με οικογενειακά κοσμήματα, στην κολασμένη τους αυτή πορεία προς βορρά. Γιατί ο πόλεμος έχει σβήσει την εμπάθεια από τους περισσότερους ανθρώπους που συναντούν στο έλεος του Μαύρου Δάσους...

Οι ταινίες για τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, δε συνιστούν δυσεύρετο κινηματογραφικό είδος. Οι συνθήκες σ' αυτήν την ιστορία μπορεί να μην είναι συνήθεις, αλλά δεν ισχύει το ίδιο για το κεντρικό θέμα, εκείνο της απώλειας της παιδικής αθωότητας, μέσα από την αμφισβήτηση γονιών και κοινωνίας και μέσα από τον πόνο που εσωκλείει κάθε οδυνηρός αυτό-εξαναγκασμός σε «αλλαγή δέρματος» από την παιδικότητα στην ενηλικίωση. Η Λόρε παλεύει στην πράξη με την ευθύνη ασφαλούς διεκπεραίωσης του ταξιδιού, αφ' ενός, αλλά ταυτόχρονα και με τις τύψεις, με την καθωσπρέπει της διαπαιδαγώγηση και την παραφουσκωμένη από ναζιστικά ιδεολογήματα αντίληψή της, που έρχεται στην επιφάνεια όταν συναντά τον νεαρό Εβραίο συνοδοιπόρο, προς κάποια «εστία»... Το αργό τέμπο και η σχεδόν λυρική φωτογραφία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη φρικαλεότητα που οι μικροί συναντούν, στοιχεία που κάνουν απτή την ανακάλυψη της Λόρε, για τον κόσμο... Λουσμένοι στις χαρακτηριστικά βόρειες καλοκαιρινές μπλε αποχρώσεις της φωτογραφίας -που αναδεικνύει τη βρωμιά, την εγκατάλειψη και τις πανταχόθεν απειλητικές σκιές- το κομβόι συνεχίζει την πορεία προς το Αμβούργο και πλένονται και τρίβονται με μανία όπου συναντούν νερό για να βγάλουν από πάνω τους το ναζιστικό τραύμα! Η κάμερα στον ώμο ακολουθεί πιστά, από πολύ κοντά, χώνεται όπου βρει κενό, δημιουργώντας αίσθηση δυνατής ταύτισης. Η μεγάλη δυσκολία του ταξιδιού της Λόρε είναι εκείνη του μυαλού όταν συνειδητοποιεί ότι θα πρέπει να επαναξιολογήσει όλα όσα μάθαινε μέχρι σήμερα.

Το δεύτερο φιλμ της Κέιτ Σόρτλαντ είναι αναντίρρητα μια ενθαρρυντική όαση... Ανεπαίσθητο σκιερό σημείο, η στερεοτυπική πεπατημένη της εφήμερης ιστορίας ερωτικής έλξης ανάμεσα στη Λόρε και στο νεαρό Εβραίο. Αδόκιμη η κατασκευή. Δεν ανατρέπει φυσικά το σύνολο, αλλά του αφαιρεί κάποιο βάρος... Πανέμορφη ταινία που κάνει τους θεατές ενεργητικούς μεν, αλλά όχι και συγκλονισμένους συνταξιδιώτες...

Παίζουν: Σάσκια Ρόζενταλ, Ουρσίνα Λάρντι, Κάι - Πέτερ Μαλίνα, Νέλε Τρεμπς, κ.ά.

Παραγωγή: Γερμανία, Αυστραλία, Βρετανία (2012).

ΚΟΥΡΤ ΜΕΤΖΙΓΚ
Ερνστ Τέλμαν: Ο Γιος της τάξης του

Συγκλονιστική και μεγαλειώδης αφήγηση για την πάλη των τάξεων. Ομοιά της δεν είχαμε ξαναδεί! Υπόδειγμα υψηλής κινηματογραφικής τέχνης, από το σπάνιο, ευγενές είδος που δεν υφίσταται πια... Στα μέσα της δεκαετίας του '50 γυρίστηκαν, στα σπουδαία στούντιο του ανατολικογερμανικού κρατικού ιδρύματος κινηματογραφίας DEFA, δύο ιστορικές, βιογραφικές παραγωγές για τον ηρωικό Γερμανό κομμουνιστή ηγέτη Ερνστ Τέλμαν, αμφότερες σκηνοθετημένες από τον άξιο και πολυβραβευμένο Κουρτ Μέτζιγκ. Το 1954 γυρίστηκε η πρώτη - που σήμερα αναφερόμαστε - ενώ ένα χρόνο μετά, ήρθε σαν συνέχεια (sequel) το δεύτερο φιλμ «ΕΡΝΣΤ ΤΕΛΜΑΝ: ΗΓΕΤΗΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ» το οποίο θα προβάλλεται από την ερχόμενη βδομάδα. Μια εικοσαετία αργότερα, το 1974, προστέθηκε στο σχήμα και μια τρίτη ταινία - ήσσονος όμως αισθητικής σημασίας - «ΤΑ ΝΕΑΝΙΚΑ ΜΟΥ ΧΡΟΝΙΑ», σε σκηνοθεσία Μπέρνχαρντ Στέφαν. Η τελευταία, φτιάχτηκε για να καλύψει το κενό των χρόνων της εφηβείας και της διαμόρφωσης του μελλοντικού ΓΓ του Κομμουνιστικού Κόμματος Γερμανίας που συνελήφθη το 1933, μετά την προβοκάτσια στο Ράιχσταγκ, βασανίστηκε, φυλακίστηκε και δολοφονήθηκε από τους Ναζί, το 1944, στο κρεματόριο του Μπούχενβαλντ...

Η ταινία ξεκινά στο Δυτικό μέτωπο, τις ύστατες μέρες του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Μέρες, που μέσα τους κρυβόταν η προλεταριακή επανάσταση του Νοέμβρη του '18 και η εσπευσμένη έξοδος της Γερμανίας από τον πόλεμο. Τα επαναστατικά γεγονότα διήρκεσαν μέχρι το Γενάρη του '19 όταν η ηγεσία των Σοσιαλδημοκρατών ανέλαβε το ρόλο του αιματοβαμμένου δήμιου της επανάστασης, που παρίστανε ότι υπεράσπιζε. Αξιοποιώντας από τη μια τον έλεγχο των συνδικάτων και την αγαστή συνεργασία με τους κρατικούς μηχανισμούς και το γενικό επιτελείο στρατού και από την άλλη, κατορθώνοντας να απομονώσει τους Σπαρτακιστές. Γι' αυτό δημιουργήθηκαν τα ένοπλα τμήματα «Φράικοπς» που, υπό τις διαταγές του ςοσιαλδημοκράτη Νόσκε, έδωσαν τη χαριστική βολή σφάζοντας τους επαναστάτες εργάτες και δολοφονώντας άνανδρα τους ηγέτες της επανάστασης Καρλ Λίμπκνεχτ και Ρόζα Λούξεμπουργκ. Ωστόσο η προλεταριακή επανάσταση του 1918 παρά την απουσία μαζικού και ταξικά συνεπούς Κόμματος του προλεταριάτου, κλόνισε σοβαρά την εξουσία της ηττημένης στον πόλεμο γερμανικής αστικής τάξης.


Τα παραπάνω ιστορικά γεγονότα ανήκουν στο εισαγωγικό τμήμα της ταινίας που σε όλο το υπόλοιπο μέρος της εστιάζει στη διήμερη, ένοπλη προλεταριακή εξέγερση του Αμβούργου, στις 23 και 24 Οκτώβρη του 1923. Η εξέγερση θα συνεχιζόταν αν η δεξιά οπορτουνιστική ομάδα των Μπραντλερικών που διοικούσε τότε το Κόμμα δεν έπαιρνε απόφαση για οπισθοχώρηση. Η ταινία καταπλήσσει από την πρώτη στιγμή με το εκτόπισμα, την ευθύτητα και την καθαρότητά της, κυρίως στον τρόπο και τη «γλώσσα» που χρησιμοποιεί ώστε με τη μέγιστη οικονομία να μεταδώσει ακριβώς αυτό που θέλει. Η σκηνοθεσία (mise-en-scene) στο εσωτερικό των πλάνων, ιδιαίτερα στις αδιανόητες σκηνές πλήθους όπου η σύνθεση και στοίχιση των περιγραμμάτων καταπλήσσει, αποδεικνύεται μεγαλειώδης. Τα σχήματα και τα χρώματα σε αρμονική συμβίωση, οι λήψεις και το καδράρισμα εκφράζουν με συγκλονιστική απολυτότητα μια, εκ πεποίθησης αισθητική, που κυλά ορμητικά μόνο προς τα μπρος χωρίς ούτε στιγμή να παραπαίει στη δίωρη διάρκεια της ταινίας.

Φιγούρες, κινήσεις και συμπεριφορές, επικού μεγαλείου και ανάτασης, δεν έχουν να κάνουν με στιλιζάρισμα αλλά με το μπρεχτικό «κοινωνικό gestus». Οι μεμονωμένοι χαρακτήρες δεν στοιχειοθετούν «ανθρώπους» αλλά «τύπους» με ύπαρξη και συμπεριφορά που ανάγεται σε μια ολόκληρη κοινωνική τάξη. Η ταινία, υπόδειγμα διδακτικού έργου, δεν είναι απλά επίκαιρη, είναι σημερινή. Μιλάει για το σήμερα με την εγκυρότητα της ιστορικής επιβεβαίωσης αυτών που αφηγείται. Μιλάει με κινηματογραφική γλώσσα που αδιάλειπτα καταπλήσσει με τη ρευστότητα του χειρισμού - όπως το συνειρμικό μοντάζ, που συνδέει τα νερά του βερολινέζικου καναλιού που ξέρασε το πτώμα της Λούξεμπουργκ με τα νερά του λιμανιού του Αμβούργου - ή τη συνειρμική αναφορά στον Αΐζενστάιν, όταν ο Φίτε αναγγέλλει κοιτάζοντας κατευθείαν τον φακό τη «γε-νι-κή α-περ-γί-α» των λιμενεργατών του Αμβούργου.

Θέλουμε να επισημάνουμε ότι ουσιαστικότατη συμβολή στην εμβάθυνση του θέματος της ταινίας προσφέρει το αρχειακό υλικό με τίτλο «Τα Διδάγματα από την Εξέγερση του Αμβούργου» του Β. Πάλμπεργκ από την ΚΟΜΕΠ του 2012, τεύχος 3, καθώς και το ένθετο Ιστορίας του «Ριζοσπάστη», της Κυριακής 16-17 Ιούνη 2012 για τη «Δημοκρατία της Βαϊμάρης», τη «Θεωρία των Ακρων» και τον αντικομμουνισμό.

Για τον Ερνστ Τέλμαν να υπενθυμίσουμε: Γεννήθηκε στις 16/4/1886 στο Αμβούργο. Το 1903 έγινε μέλος του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος. Από το 1904 ως το 1913 εργάστηκε θερμαστής σε φορτηγό πλοίο. Το Γενάρη του 1915 επιστρατεύτηκε και πολέμησε στο Δυτικό μέτωπο μέχρι το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Μια μέρα πριν επιστρατευθεί παντρεύτηκε την Ρόζα Κοχ. Οταν το 1917 ο πόλεμος άρχισε να δημιουργεί σχίσμα στο Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα, προσχώρησε στο Aνεξάρτητο Σοσιαλδημοκρατικό Kόμμα (USPD) όπου συγκεντρώθηκαν οι αντίθετοι του πολέμου. Το Μάρτη 1919 έγινε πρόεδρος της τοπικής οργάνωσης του USPD στο Αμβούργο. Αγωνίστηκε και κατάφερε το Νοέμβρη του 1920, την προσχώρηση του τοπικού USPD στο Κομμουνιστικό Κόμμα - KPD. Σαν εκπρόσωπος του Κόμματος, πήρε το καλοκαίρι του 1921 μέρος στην Τρίτη Διεθνή, όπου γνώρισε τον Λένιν. Στις 30 Οκτώβρη 1925 ψηφίστηκε πρόεδρος του Κόμματος, διαδεχόμενος την Ρουτ Φίσερ.

Παίζουν: Γκίντερ Σίμον, Χανς - Πέτερ Μινέτι, Κάρλα Χόφμαν, Πέτερ Σορν, Γιούντιτ Χαρμς, Μάρτιν Φλέρσινγκερ κ.ά.

Παραγωγή: Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία (DDR), 1954.

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΡΑΝΚΕΛ
Περιπολία

Τι το ιδιαίτερο έχουν οι αμερικάνικες αστυνομικές ταινίες που ανεξάρτητα από ποιότητα προσελκύουν ορδές πελατών; Ρητορικό βεβαίως το ερώτημα. Ωστόσο, επειδή πολλαπλασιάζονται με γεωμετρική πρόοδο οι ταινίες του είδους που ρίχνονται στην αγορά, οι «πηγές ιδεών» όλο και στερεύουν και αρχίζουν να γίνονται εμφανείς οι δυσκολίες του να βρεθούν «καινούριες» οπτικές και προσεγγίσεις. Τρανή απόδειξη, η συστηματική νεκρανάσταση -υπό μορφή ριμέικ- παλιών, σίγουρων εμπορικών επιτυχιών. Κατ' επέκταση, ακούγεται λογικό το ερώτημα που άπτεται άμεσα της ταινίας του Αγιερ: Κατά πόσο μια αστυνομική ταινία χωρίς ιδιαίτερα επιτηδευμένο σενάριο, χωρίς ιδιαίτερες ερμηνείες και χωρίς πάθος, είναι δυνατόν να θεωρείται ενδιαφέρουσα και καινοτόμος...

Καίτοι υποσκάπτει τα θεμέλια του μύθου για τη δουλειά του ηρωικού αστυνομικού... Η κατάχρηση της κάμερας στον ώμο -εν είδει αντικειμενικής τεκμηρίωσης- έκανε τον σκηνοθέτη να πιστέψει, τουλάχιστον στη θεωρία, ότι θα τα κατάφερνε να φανεί καινοτόμος. Με την αφήγηση και το σχολιασμό σε πρώτο πρόσωπο, την κάμερα να τρέμει και την εικόνα να τρεμοπαίζει ο Αγιερ, πρακτικά εξαπατά το θεατή, γιατί προσβλέπει στο να τον κάνει να πιστέψει ότι αυτό που βλέπει είναι δήθεν μια προωθημένη προσέγγιση στο θέμα, αυθεντική και συγκινητική! Η πραγματική αίσθηση ωστόσο είναι ότι απέναντί σου έχεις ένα εκτεταμένο επεισόδιο τηλεοπτικού reality με αστυνομικούς που λειτουργεί με θεραπευτικό τρόπο

Δράση πνιγμένη στον ιδρώτα, στο αίμα και στην ηχορύπανση. Βίαιοι διακανονισμοί σε σκοτεινά σοκάκια και φωτισμένους δρόμους, που ο πόλεμος των καρτέλ ναρκωτικών, κάνει όλο και πιο αιματηρούς... Το Σάουθ Σέντραλ του Λος Αντζελες είναι ένα γκέτο σε μετάβαση, λίγο πριν την παγίωση των αλλαγών ... Γιατί οι ισπανόφωνοι βάζουν τώρα τους μαύρους στη γωνιά... και όλες ανεξαιρέτως οι φυλές του Ισραήλ χειρίζονται ένα λεξιλόγιο που δεν εκτείνεται πέρα από το «fuck» και το «shit». Μια μέρα χωρίς βία αποτελεί εξαίρεση στην στερεοτυπική εικόνα που συντίθεται από «βλάκες» ανώτερους αστυνομικούς, από συναδέλφους στο τμήμα που ερωτεύονται ο ένας τον άλλο και από το μεξικάνικο καρτέλ ναρκωτικών που επικηρύσσει τον Μπράιαν και τον Μάικ που συνιστούν την περιπολία... Εν τέλει, αναρωτιέται κανείς πόσα τέτοια φιλμ μπορεί να αντέξει ένας οργανισμός;

Παίζουν: Τζέικ Τζιλενχάαλ, Μάικλ Πένια, Αννα Κέντρικ, Αμέρικα Φερέρα, Φράνκο Γκρίλο, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2012).

ΡΟΜΠΕΡΤ ΜΙΤΣΕΛ
Σαββατοκύριακο στο Χάιντ Παρκ

Στον αντίποδα της κομψότητας του «Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ» η βρετανική αυτή ταινία, η οποία αντιμετωπίζει ένα μάλλον σοβαρό πρόβλημα, ένα χαρακτήρα με περιορισμένη «δυναμική» και ένα αφηγηματικό υλικό χωρίς επαρκή ανάπτυξη. Ετσι, η ασήμαντα σημαντική συνάντηση του προέδρου των ΗΠΑ Ρούζβελτ και του Αγγλου μονάρχη Γεωργίου VI, τον Ιούνη του 1939, μπορεί να σηματοδοτεί κάτι για την Ιστορία, αλλά απολύτως τίποτα για την ιστορία του κινηματογράφου. Εκτός από τη θεαματική φύση που η φωτογραφία αποδίδει περίτρανα, η ταινία του Μίτσελ εμφορείται από τη σιγουριά του προϊόντος που ξέρει ότι διαθέτει τέλειους ερμηνευτές...

Με τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο προ των πυλών, η Βρετανία, που βρίσκεται στο χείλος της σύγκρουσης με τη Ναζιστική Γερμανία έχει απόλυτη ανάγκη της βοήθειας της Αμερικής. Ετσι, ο καινούργιος βασιλιάς, σε απολύτως παρθενική επίσκεψη Αγγλου μονάρχη σε αμερικάνικο έδαφος, συναντά τον χαρισματικό μεν, ανάπηρο από πολιομυελίτιδα δε, πρόεδρο των ΗΠΑ, φιλοξενούμενος για ένα Σαββατοκύριακο στο κτήμα της μητέρας του Ρούζβελτ που φέρει το όνομα «Hyde Parkon Hudson» με σύμμαχο στη θετική έκβαση της ανεπίσημης αυτής συνάντησης κορυφής, ένα πικ-νικ με κύριο πιάτο το ευτελές χοτ-ντογκ. Η ταινία που περιβάλλεται από τη γνωστή αγγλοπρεπέστατη ποιητική αύρα, στην προσπάθειά της να εμφυσήσει κίνηση στη στατικότητα της δραματουργίας, χρωματίζει με έντονο μελοδραματικό ρομαντισμό και σεμνοτυφία, μια άλλη σχέση που λειτουργεί παράλληλα. Την «ιδιαίτερη» σχέση ανάμεσα στον πρόεδρο και την ερωτευμένη μαζί του, 5ουβαθμού εξαδέλφη του, Ντέζι... που επωμίζεται την ιδιότητα εκείνης που λειτουργεί σαν «εσωτερικό μάτι» και σαν «σημείο οπτικής» της αφήγησης. Η διακριτική, πάντα διαθέσιμη και σιωπηλή παρουσία της Ντέζι - που δεν είναι περίεργη και που φροντίζει να μην προκαλεί την περιέργεια του περίγυρου - θυμίζει μάλλον διακοσμητικό μπιμπελό. Οπως και η ταινία που διακοσμητικός φαίνεται να είναι και ο λόγος ύπαρξής της... Οταν δε η εξαδέλφη καταρρακώνεται από τις αποκαλύψεις... ο θεατής αντιμετωπίζει πραγματική δυσκολία να ταυτιστεί με την τόση αφέλεια που φθάνει τη βλακεία, ακριβώς όπως η αφήγηση θέλει να μας υποβάλει ότι η νυχτερινή συνομιλία μεταξύ των δύο ηγετών ήταν που άλλαξε τον ρου της Ιστορίας κι έσπασε την απομόνωση της Αμερικής...

Παίζουν: Μπιλ Μάρεϊ, Λόρα Λίνεϊ, Ολίβια Γουίλιαμς, Ολίβια Κόλμαν κ.ά.

Παραγωγή: Μ. Βρετανία (2012).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ