Κυριακή 1 Απρίλη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Εις υγείαν

Πρώτη έχει ο μήνας σήμερα. Μήνας ξανθός, τρελός, μυρωδάτος, που ξεκινά με ψέματα για να καταλήξει σε αλήθειες. Μια από αυτές είναι και το Πάσχα που έρχεται σε δεκαπέντε μέρες, είναι το αρνάκι, τρελό ή γνωστικό δεν έχει σημασία, θα το φάμε και θα πει και ένα τραγούδι. Και ό,τι θέλει ας γίνει. Εδώ πάει να τρελαθεί και το ραδίκι ακόμα, να αποκτήσει διεστραμμένο μυαλό το λάχανο, να μεταμορφωθεί σε ευφυές το βλίτο... και εμείς θα απέχουμε απ' όλα; Γιατί δηλαδή, για να πεθάνουμε υγιείς; Αντε λοιπόν και ένα κοκτέιλ μας σώζει.

Ας κάνουμε ένα μίνι τούλιπ: Σε μια καράφα ρίχνουμε: μερικά φύλλα μέντας και λίγη ζάχαρη. Προσθέτουμε τριμμένο πάγο μέχρι πάνω και ρίχνουμε ουίσκι αμερικάνικο όσο θέλουμε! Θα το γαρνίρουμε με φλούδα πορτοκαλιού και ένα κεράσι, με κομματάκια ανανά και κλαράκια από μέντα.

Μικρές ιδέες
Νυχτερινά

Οση κούραση, άγχος, αγωνία, η στενοχώρια και αν έχουμε, αν κοιμηθούμε το βράδυ 8 ώρες με ανοιχτό παράθυρο, έτσι ελαφρά σαν πουλάκι χωρίς εφιάλτες, αν κοιμηθούμε χωρίς διακοπές, το πρωί θα μας βρει διαφορετικούς. Ολη η κούραση θα έχει εξαφανιστεί, τα σύννεφα της αγωνίας θα έχουν διαλυθεί και η αντοχή για να αντιμετωπίσουμε το στενόχωρο πρόβλημα που μας απασχολεί θα έχει έχει μεγαλώσει. Μα ο ύπνος για να έρθει θέλει βοήθεια. Οχι με φάρμακα, όχι. Με ωραίο λεπτό ντύσιμο, με ευχάριστο μαξιλάρι. Κάπως έτσι; Η φωτογραφία μιλά μονάχη της.

Πρωινά

Και αφού ξυπνήσουμε, κάνουμε το ντους μας, πλύνουμε τα δόντια μας, χτενιστούμε, κάνουμε κάποιες ασκήσεις, πρέπει να πάρουμε ένα πρωινό πλούσιο σε βιταμίνες. Ενα ποτήρι γάλα με δημητριακά, ένα χυμό πορτοκάλι, μια φρυγανιά με μέλι και δυο ακτινίδια. Η ημέρα μας θα είναι πιο ευχάριστη, πιο ήρεμη, πιο καλή. Δοκιμάστε και θα δείτε.

Εργο ζωής

Χάρη στη χορηγία του Πανελλήνιου Ιερού Ιδρύματος Ευαγγελιστρίας Τήνου, η «Αδελφότης των Τηνίων εν Αθήναις» παρουσιάζει από τις Εκδόσεις «Φιλιππότη» το βιβλίο του Χάρη Κουτελάκη «Τήνος Αρχαία και Χριστιανική». Πρόκειται πραγματικά για ένα σημαντικό έργο ζωής, αφού η έρευνα των στοιχείων ξεκίνησε από το 1976. Στο βιβλίο αυτό διερευνάται μέσα από κατάλοιπα του παρελθόντος και τις αρχαιολογικές μαρτυρίες η ιστορική πορεία του νησιού συνυφασμένη με τον ευρύτερο γεωγραφικό περίγυρο. Πέρα από το πλήθος άλλων ιστορικών θεμάτων, ο συγγραφέας απαντά στα ερωτήματα που εγείρονται για την ύπαρξη πλήθους τετράγωνων και κυκλικών πύργων στο νησί χρονολογώντας τους, αποδίδει στην πολιτική ιδεολογία και στην επίσκεψη του Αριστοτέλη στο νησί την ίδρυση της παραθαλάσσιας πόλεως (Αστυ). Πρόκειται για ένα εξαιρετικό βιβλίο που θα το αγαπήσουν όχι μόνον όσοι αγαπούν την Τήνο, αλλά όσοι αγαπούν την ιστορία γενικότερα. Καλή ανάγνωση λοιπόν.

Αριστουργήματα του Τζιότο

Ο Τζιότο ντι Μπαντόνε: «Ο Τζιότο και η εποχή του» είναι το θέμα της έκθεσης που ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβρη και τελειώνει στις 29 του Απρίλη στο παρεκκλήσιο των Σκροβένι, στην πανέμορφη Πάντοβα. Αυτά που είδαμε, αυτά που νιώσαμε, αυτά που σκεφτήκαμε κατά τη σύντομη επίσκεψή μας εκεί, δυστυχώς δεν περιγράφονται με λόγια, ή έστω εμείς δεν είμαστε ικανοί. Εμείς είμαστε υπεύθυνοι που δε βρίσκουμε τις κατάλληλες λέξεις για να αποδώσουμε το θαύμα χωρίς να εκλαϊκεύσουμε το αριστούργημα του μεγάλου Φλωρεντινού μαέστρου.

Ο Ιταλός αρχιτέκτονας και ζωγράφος Giotto di Bondone γεννήθηκε στα 1266 ή στα 1267 και πέθανε το 1337. Υπήρξε η σημαντικότερη μορφή της ιταλικής τέχνης τον 14ο αιώνα.

Γεννήθηκε στο Κόλε ντε Βεσπινιάνο (Colle de Vespignano) και πέθανε στην Φλωρεντία σε ηλικία 70 χρόνων. Το σημαντικότερο έργο της ζωής του που σώζεται ακόμη και διατηρείται τόσο καλά όσο κανείς δε φαντάζεται, είναι το παρεκκλήσι Σκροβένι, αυτό ακριβώς που η στήλη είχε την τύχη να επισκεφτεί. Για να κατορθώσει ο επισκέπτης να δει το υπέροχο αυτό συνθετικό έργο, πρέπει πρώτα να τηλεφωνήσει στο Μουσείο, να κλείσει θέση και να γίνει δεκτός μια συγκεκριμένη ώρα, επειδή μονάχα 25 άτομα μπορούν ταυτόχρονα να μπουν μέσα στο χώρο. Και μια ακόμη λεπτομέρεια που ίσως φανείς ασήμαντη εκ πρώτης όψεως αλλά δεν είναι: Οι επισκέπτες μπαίνουν σε μια αίθουσα και μένουν εκεί καθισμένοι για δεκαπέντε λεπτά της ώρας περίπου μέχρι που να αποστειρωθούν ώστε να μη μεταφέρουν μικρόβια στην εκκλησία, μικρόβια που θα μπορούσαν να μολύνουν τις τοιχογραφίες!

Ας γυρίσουμε όμως στο «Παρεκκλήσι Σκραβένι», το οποίο δίκαια θεωρείται το πιο σημαντικό μνημείο του 14ου αιώνα και το οποίο κατά πάσαν πιθανότητα είναι χτισμένο από τον ίδιο τον Τζιότο. Εκτος από τα λαμπερά αξέχαστα χρώματα, και τα θρησκευτικά θέματα, ο Τζιότο είναι ο πρώτος που βάζει την πρώτη πέτρα στη μοντέρνα ζωγραφική, δίνοντας προοπτική, αίσθημα και φυσικά υπερβαίνοντας τη βυζαντινή ζωγραφική. Οι μορφές των αγίων έχουν ξεφύγει από τη σφαίρα της στατικής μεσαιωνικής αντίληψης, που ήθελε τα πρόσωπα των αγίων να είναι πέρα από το χρόνο και το χώρο. Τα πρόσωπα του Τζιότο έχουν αισθήματα, επιθυμίες, και διαφαίνονται πάνω τους, καθαρά οι συναισθηματικές τους διαθέσεις όπως φαίνεται καθαρά στο «Φιλί του Ιούδα», όπου γίνεται σαφής η μάχη του καλού με το κακό.


Δεν είμαστε ειδικοί, απλοί καθημερινοί άνθρωποι είμαστε, έτσι με απλά λόγια σας μεταφέρουμε λίγα από αυτά που σκεφτήκαμε μέσα αυτό το αριστουργηματικό παρεκκλήσι.

Μετά από αυτήν την πολύτιμη εμπειρία πήραμε τον καφέ μας στο καφέ Πεντρόκι, το όποιο είναι για την Πάντοβα, ότι είναι το «Καφέ Γκρέκο» για τη Ρώμη και το «Καφέ Φλοριάν» για τη Βενετία. Είμαστε βυθισμένοι στην ατμόσφαιρα του Τζίοττο όταν χαρούμενες νεανικές φωνές μας επανέφεραν στο τώρα. Εκείνη τη μέρα είχαν αποφοιτήσει μερικές σπουδαστές και σπουδάστριες από Πανεπιστήμιο της Πάντοβας. Το λαιμό τους κοσμούσε ένα τεράστιο στεφάνι, ενώ οι συμφοιτητές του τους έδεναν τα πόδια με κολλητικές ταινίες, κουδούνια, ψεύτικες ή πρόχειρες χειροπέδες. Ενα πανέμορφο, ένα πρωτότυπο νεανικό θέαμα, μοναδικό θα λέγαμε.


Καθ' οδόν: στο Λουξεμβούργο

Αν είναι αλήθεια ότι η φήμη δεν ακολουθεί πάντα το μέγεθος, το Λουξεμβούργο είναι, ασφαλώς, μια από τις αποδείξεις της. Μικρό κράτος στο κέντρο της Ευρώπης, χωμένο ανάμεσα σε κράτη μεγάλα, όχι μόνο από την άποψη της εδαφικής τους επικράτειας, αλλά σα να θέλουν να τονίσουν ακόμη περισσότερο τη διαφορά και από την άποψη της πολιτικής και οικονομικής του δύναμης, το Λουξεμβούργο είναι μια από τις περισσότερο και, ταυτόχρονα, λιγότερο εξωτικές περιοχές του πλανήτη μας.

Εξωτισμός; Ασφαλώς, δεν μπορεί να τον αρνηθεί κανείς ελαφρά τη καρδία σε ένα κράτος με τις διαστάσεις του Νομού Αττικής και (έτσι που τα καταφέραμε) πληθυσμό πολύ μικρότερο. Η επίσκεψη σ' αυτό μοιάζει σαν την επίσκεψη σε ένα κουκλόσπιτο, σε έναν κόσμο όπου η αίσθηση του μικρού είναι πανταχού παρούσα. Από την άλλη, ο εξωτισμός ασφαλώς δε θεωρείται εύκολα το κύριο στοιχείο μιας χώρας πυκνοκατοικημένης, χωρίς κανένα μυστήριο και εντελώς «ευρωπαϊκής» (με όποια έννοια και αν δώσουμε στην έκφραση αυτή), με δρόμους που τη διασχίζουν προς όλες της τις κατευθύνσεις (τονίζοντας το εξωτικό στοιχείο με τις δυσκολίες τους στις στροφές λόγω έλλειψης χώρου) και που είναι, εκτός των άλλων, και έδρα μόνιμη ή προσωρινή όχι λίγων διεθνών οργανισμών και υπηρεσιών.

Κορύφωμα του εξωτισμού; Μπορεί κανείς να το πει και έτσι. Πάντως, όταν καταρτίστηκαν τα αρχικά κριτήρια της Συνθήκης του Μάαστριχτ, το Λουξεμβούργο ήταν, προς γενική έκπληξη, το μόνο κράτος - μέλος της ΕΕ που τα κάλυπτε. Ενα είδος, δηλαδή, ποντικιού που βρυχάται, με τον τρόπο του.


Θα έλεγε κανείς ότι το γραφικό Δουκάτο, με το μικρό του μέγεθος και με τη γεωγραφική του τοποθέτηση σε μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες ζώνες της Γης, θα δυσκολευόταν να διατηρήσει την ποικιλία του, θα κατακλυζόταν από τον οδοστρωτήρα μιας γενικής ομοιομορφίας που επιβάλλεται και προωθείται και από τη μεγάλη πυκνότητα των συγκοινωνιών.

Τέτοιο πράγμα δε φαίνεται (ευτυχώς) να έχει συμβεί. Ασφαλώς, η πρωτεύουσα, επίσης Λουξεμβούργο, δεν παύει να είναι ένα από τα χρηματιστικά και τραπεζικά (αν και, βέβαια, όχι οικονομικά) κέντρα του κόσμου. Ασφαλώς, η σύγχρονη (ακολουθούμε κι εμείς τον όρο του συρμού) εξέλιξη με το γυαλί και το τσιμέντο δε λείπει καθόλου - αντίθετα, μπορεί κανείς να τη δει εύκολα και, ίσως, παντού. Ωστόσο, δεν υπάρχει ούτε πλήρης νίκη ούτε ήττα κατά κράτος, του τύπου που θα μπορούσε κανείς να διακρίνει, ας πούμε, στην Αθήνα και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Αντίθετα, γίνεται συστηματική προσπάθεια για τη διαφύλαξη των μνημείων και του χαρακτήρα των διαφόρων μικροπεριοχών (μπορεί, άραγε, κανείς να τις ονομάσει «περιοχές»;) και δεν έχει καθόλου εκμετρήσει το ζην η διαφορά της βοής του μεγάλου κέντρου και της ησυχίας της εξοχής. Το πολύ μικρό Λουξεμβούργο διαθέτει, εις πείσμα όλων, την εξοχή του, μια εξοχή, σημειώνουμε, εντελώς πράσινη, με τη βοήθεια μιας προφανούς συστηματικής φροντίδας, αλλά και του μάλλον υγρού κλίματος.


Το Λουξεμβούργο είναι ένα συστατικό στοιχείο του κεντροευρωπαϊκού χώρου, με την ευρύτερη έννοιά του. Αυτό μπορεί κανείς να το δει εύκολα παντού. Στην αρχιτεκτονική του, μνημειώδη ή όχι, στη γενική διάρθρωση και λειτουργία της κοινωνίας του, στην ολοφάνερη και όχι ανεξήγητη γαλλική επιρροή, στο γερμανικό ιδίωμα που μιλούν οι κάτοικοί του. Παράλληλα, εν μέρει και λόγω της εγκατάστασης σ' αυτό της έδρας τόσων διεθνών ιδρυμάτων και οργανισμών, έχει γίνει και χώρος εγκατάστασης και πολλών ξένων μεταναστών. Ετσι, καταμεσής της ευρωπαϊκής ηπείρου και σε ένα περιβάλλον που, όπως και να το κάνουμε, βρίσκεται στις πύλες της ορεινής Ελβετίας, μπορεί κανείς να βρει τραπέζι στην ψαροταβέρνα ενός Πορτογάλου. Στο κάτω - κάτω, το αίμα νερό δε γίνεται. `Η, αν προτιμάτε, το θαλασσινό αίμα δεν παύει ποτέ να είναι θαλασσινό νερό...




Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ