Κυριακή 13 Γενάρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Διαβάζονται και ακούγονται

Ποίηση, λογοτεχνία, θέατρο, αυτοβιογραφία, αλλά και σύγχρονη φιλοσοφική σκέψη, αποκτούν νέα υπόσταση με τη δυναμική του ψηφιακού ήχου στη νέα σειρά βιβλίων - cd, με τίτλο «Λόγου Χάριν», που κυκλοφορεί από τη «bond-us music».

Ο εκλεκτός ηθοποιός του θεάτρου Γιώργος Μοσχίδης, με την πολύχρονη ποιοτική διαδρομή στη σκηνή, στη μεγάλη και τη μικρή οθόνη, αποδίδει, με το ξεχωριστό ηχόχρωμα της φωνής του, τριάντα επιλεγμένα ποιήματα των, Κωνσταντίνου Καβάφη, Κώστα Καρυωτάκη, Ναπολέοντα Λαπαθιώτη και Κώστα Χατζόπουλου.

Ενα ταξίδι συντροφιά με το ρομαντισμό, την ευαισθησία και την ευγένεια ψυχής που παράγουν μέσα από τα έργα τους οι μεγάλοι αυτοί ποιητές μας.

Τα ποιήματα παρουσιάζονται σε ενότητες που γεφυρώνουν πρωτότυπες μουσικές γέφυρες του Βαγγέλη Μπόντα, ολοκληρώνοντας το ακρόαμα.

Το έργο είναι συσκευασμένο σε κομψή κασετίνα που περιέχει σε ένθετο βιβλιαράκι και το γραπτό κείμενο.

Με τη νέα αυτή σειρά, ο παραγωγός και εκδότης, εισάγει νέο ήθος και ύφος στο χώρο της κίνησης των ιδεών και αναμφίβολα ένα νέο τρόπο προσέγγισης της ελληνικής γλώσσας, της πιο μεστής και ολοκληρωμένης γλώσσας του πλανήτη.

(Πληροφορίες στα τηλ.: 210.6845000 - 210.6849090).


Ο ηθοποιός Γιώργος Μοσχίδης
Ο ηθοποιός Γιώργος Μοσχίδης
Τα παιδιά «συναντούν» τον Paul Klee

Εργο που δημιούργησε σε εργαστήριο του Μουσείου, η 9χρονη Αγγελική Πεντάρη
Εργο που δημιούργησε σε εργαστήριο του Μουσείου, η 9χρονη Αγγελική Πεντάρη
Στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, διοργανώνονται έξι εικαστικές συναντήσεις για παιδιά, με τίτλο: «Ματιές σε έναν καλλιτέχνη: Paul Klee».

Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τις δυνατότητες της ζωγραφικής σαν μέσο έκφρασης. Στόχος των εργαστηρίων είναι τα παιδιά να πλησιάσουν, να διεισδύσουν και να αναλύσουν το έργο του Paul Klee, με σκοπό να εντοπίσουν και να εφαρμόσουν στοιχεία της δουλιάς του δημιουργώντας τα δικά τους έργα στο εργαστήριο του Μουσείου.

Οι συναντήσεις ξεκίνησαν και θα συνεχιστούν μέχρι και τον Μάρτη, για παιδιά 5 - 7 και 8 - 10 ετών. Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η εικαστικός Μαρίνα Στελλάτου. Περισσότερες πληροφορίες στα τηλ.: 210.3312.621, 210.3312.750 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.childrensartmuseum.gr.

Μικρές σελίδες

Τα ημερολόγια που προσμέναμε και φέτος με μεγάλο ενδιαφέρον, έφτασαν πριν λίγες μέρες στα χέρια μας. Πολύ χρηστικά, αφού περιέχουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που θα χρειαστούμε, για τη νέα χρονιά που διανύουμε, αλλά και πολύ «ταξιδιάρικα».

Ο λόγος για το «Αθηναϊκό Ημερολόγιο» και το «Ημερολόγιο του Αρχιπελάγους». Το πρώτο που γράφουν και επιμελούνται οι Γ. Κ. Καιροφύλας και Σ. Γ. Φιλιππότης, (εκδόσεις «ΦΙΛΙΠΠΟΤΗ») εκδίδεται αδιάλειπτα από το 1990 ταξιδεύοντας τους αναγνώστες στην Αθήνα του χτες και του σήμερα με τη συμβολή εκλεκτών συνεργατών. Μέσα από τις 256 εικονογραφημένες σελίδες του, οι νεότεροι κάτοικοι της πόλης έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το άλλο, το πιο ανθρώπινο πρόσωπο της Αθήνας του χτες. Αλλα κείμενα παρουσιάζουν τη σημερινή κατάσταση στην οποία έχει βρεθεί η πρωτεύουσα, ιδίως μετά από τις καταστροφικές φωτιές του περασμένου καλοκαιριού. Οχι. Δε θα μελαγχολήσουμε. Οι αναγνώσεις έχουν στόχο να προβληματίσουν και να ωθήσουν τους κατοίκους σε πράξεις αντίστασης απέναντι σε όσους έχουν σκοπό να αποτελειώσουν τούτο τον ιστορικό τόπο.

Απόδραση στο άλλοτε, ονειροπόληση, ρεμβασμό παραστάσεων παρελθόντων και μελλούμενων και τη συγκίνηση της ανάμνησης, θα «ζήσουμε» διαβάζοντας το «Ημερολόγιο του Αρχιπελάγους» που εκδίδει για ένατη χρονιά ο ακούραστος Τηνιακός εκδότης Στρατής Γ. Φιλιππότης (εκδόσεις «ΕΡΙΝΝΗ»). Οδοιπορικά, κείμενα λαογραφικά, ιστορικά και λογοτεχνικά θα κρατήσουν στις πρώτες θέσεις του νου και της καρδιάς μας, δίπλα στη γαλανή θάλασσα, τα νησιά των Κυκλάδων, του Ανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα.

Στα κείμενα που περιέχονται και στα δύο ημερολόγια, έχουν τηρηθεί οι κανόνες γραφής της εποχής του καθενός. Αυτό κρίθηκε απαραίτητο και επιβεβλημένο, όπως διευκρινίζεται στην αρχή του κάθε βιβλίου, για τα ενυπόγραφα παλαιά κείμενα, των οποίων, άλλωστε, έγινε πιστή αντιγραφή από τα έντυπα στα οποία πρωτοδημοσιεύτηκαν. Η αλλαγή της ορθογραφίας και του τονισμού θεωρήθηκε ότι θα αποτελούσε βάναυση πράξη και προσβολή της μνήμης των συγγραφέων.


Καθ' οδόν: Στην Κυλλήνη του χτες...

Πολλά έχουν γραφτεί για την Ηλεία τους τελευταίους μήνες, με αφορμή τα τραγικά γεγονότα του περασμένου καλοκαιριού. Ο τόπος και οι κάτοικοι υποφέρουν, ενώ το μέλλον τους είναι αβέβαιο... Με το γραφτό του, σήμερα, ο αγαπητός φίλος της στήλης, συγγραφέας Βαγγέλης Μηνιώτης θα μας «μεταφέρει ζωντανά» την ατμόσφαιρα του χτες, όπως πολύ καλά ξέρει, προς ένα αλλιώτικο ταξίδι...

Με «όχημα» τη μνήμη...

«Στο "ταξίδι" αυτό στην Ηλεία που ένα μεγάλο κομμάτι της, χέρια εγκληματικά, από παράδεισος που ήταν, το μετέτρεψαν σε κόλαση, δε θα χρησιμοποιήσουμε άλλο μεταφορικό μέσον παρά μόνο τη μνήμη που συχνά πυκνά σε αυτήν περιστρέφεται.

Η γνωριμία μου μ' αυτό το υπέροχο κομμάτι του "κατακαημένου" Μοριά έγινε τη σημαδιακή χρονολογία 1941, που ο τόπος βυθίστηκε στην πιο βαθιά δυστυχία, όπου οι συμπολίτες σωριάζονταν νεκροί από πείνα στους δρόμους και τους μάζευαν με το κάρο της Δημαρχίας. Τυχεροί όσοι είχαν ένα αποκούμπι να τους δεχτεί στο χωριό, όπου κάτι θα βρίσκανε να φάνε.

Οι φοβεροί κατακτητές, αφαιρώντας από το λαό όλα τα τρόφιμα, θα έλεγε κανείς ότι το έκαναν για να εξαφανίσουν τους Ελληνες και να γίνει η Ελλάδα ιδιοκτησία τους! Σημασιολογικά, αναφέρουμε ότι αυτή την τραγική περίοδο γεννήθηκε το θρυλικό ΕΑΜ, που με τον εθνικοαπελευθερωτικό του αγώνα συντόμεψε στο να ξεκουμπιστούν γρηγορότερα από τη χώρα οι βάρβαροι κατακτητές.


Εμείς σε χωριό δεν είχαμε τίποτα καθότι οι γονείς ήρθαν πρόσφυγες από τη Σμύρνη, κάποιοι συγγενείς τους όμως είχαν εγκατασταθεί στο συνοικισμό της Κάτω Παναγιάς στην Κυλλήνη κι εκεί αποφασίσαμε να μετοικήσουμε για να γλιτώσουμε από την ασιτία. Ετσι αφήσαμε το σπίτι μας στο σύνορο Κοκκινιάς και Κορυδαλλού, που λεγόταν Κουτσουκάρι και βρισκόταν ανάμεσα σε δυο συνώνυμες εκκλησιές με το όνομα Αϊ Γιώργης και οι επίτροποί τους έριζαν για το σε ποια ενορία ανήκει!

Το ταξίδι μας με προορισμό το νεότευκτο συνοικισμό της Κυλλήνης με το όνομα Κάτω Παναγιά, που λεγόταν το χωριό των κατοίκων του στην περιοχή της Σμύρνης, ήταν μακρινό. Μία μέρα δεν ήταν αρκετή, μεσολαβούσε και διανυκτέρευση στην Πάτρα! Πράγματι, την άλλη μέρα ένα τρένο που ξερνούσε καρβουνόσκονη, διασχίζοντας την πλούσια πεδιάδα μ' όλη την πολυμορφία της, μας άδειασε στα Καβάσιλα απ' όπου με κάρο φτάσαμε επιτέλους στον προορισμό μας. Τα σπίτια της "αποκατάστασης", στοιχισμένα και ομοιόμορφα, καθώς και φρεσκοασπρισμένα, ήταν η πρώτη καλή μας εντύπωση, λες και ...περίμεναν υψηλές προσωπικότητες. Οσοι γλίτωσαν από το μακελειό της Σμύρνης και βρέθηκαν εδώ για να συνεχίσουν τη ζωή τους, εκτός από τη στέγη πήραν και σαράντα στρέμματα γης, κατά το πλείστον λόγκους και βαλτότοπους, που με την εργατικότητα και τη μεθοδικότητά τους μετέτρεψαν σε εύφορα κτήματα, που τους εξασφάλιζαν τα πάντα, εκτός από τα βιομηχανικά προϊόντα.

Ψαράδες και «Κολέγηδες»


Κάποιος απ' αυτούς τους καλούς ανθρώπους, μας φιλοξένησε πρόθυμα τις πρώτες μέρες και μετά άδειασε τον αχυρώνα του και αφού τον διαμόρφωσε κατάλληλα μας τον παρέδωσε για κατοικία για όσο χρόνο η ανάγκη μας κρατάει μακριά από το σπιτικό μας. Αρχικά ο πατέρας κι εγώ βοηθούσαμε το νοικοκύρη στα χτήματα, όμως ήταν σκληρή η δουλιά και αποφασίσαμε να αλλάξουμε επάγγελμα, από γεωργοί να γίνουμε ψαράδες και να γυρίζουμε στα καμποχώρια πουλώντας ψάρια που παίρναμε από τα ψαροκάικα της περιοχής. Η συναλλαγή γινόταν είδος με είδος σα να μην είχε εφευρεθεί ακόμα το χρήμα, εξαιτίας του γεγονότος ότι το υπάρχον είχε χάσει τελείως την αξία του και το ονόμαζαν λαχανίδες. Χρειαζόταν κανείς ένα πάκο χαρτονομίσματα για να αγοράσει μια οκά σαρδέλα, γι' αυτό οι συναλλασσόμενοι προτιμούσαν τον πρωτόγονο τρόπο της ανταλλαγής προϊόντων!

Στις περιοδείες μας αυτές από χωριό σε χωριό αποκτήσαμε πολλές φιλίες, όχι μόνο με τους απλούς Μοραΐτες, αλλά και με τα γατιά τους, που μας υποδέχονταν θερμά στην είσοδο του χωριού, γιατί κάτι θα περίσσευε και γι' αυτά από την πραμάτεια μας!

Με τα τσομπανόσκυλα όμως κάποιων ξεμοναχιασμένων αγροικιών δεν τα πηγαίναμε καθόλου καλά. Δίναμε σωστή μάχη, κάποτε με χοντρά καλάμια εμείς, με τις δοντάρες τους εκείνα, ώσπου να προσέλθει το αφεντικό τους να μας χωρίσει, ώσπου να πιάσουμε φιλίες μαζί τους, αφού πρώτα έμαθαν να τρώνε τα γατόψαρα που τους πετούσαμε για να γαληνέψουν!


Δίνοντας προϊόντα της θάλασσας, λοιπόν, και παίρνοντας ως αντάλλαγμα προϊόντα της γης, όπως τα όσπρια, το μπομποτάλευρο, ο τραχανάς και άλλα, φορτωμένοι πηγαίναμε, παραφορτωμένοι γυρίζαμε. Οχι σπάνια, οι καλοί μας φίλοι μας παραχωρούσαν το "βασταγούρι" τους, το γαϊδούρι δηλαδή, λέγοντας: Σαν ξανάρθετε να το φέρετε γερό και το θεωρούσαν προσβολή να μη δεχτείς το κέρασμά τους με μια κούπα κρασί, έτσι ο πατέρας, που ήταν και φίλος του Βάκχου, άδειαζε τις κούπες τη μια μετά την άλλη. Και όταν του θύμιζα ότι θα μεθύσει κι ότι έχουμε να κάνουμε ποδαρόδρομο που διαρκεί ώρες ολόκληρες, απαντούσε ότι δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά γιατί θα κακοκαρδίσει τους κολέγηδες!

Το "κολέγας" που τον αποκαλούσαν, στην αρχή νόμιζα πως ήταν βρισιά, αλλά εκείνος μου εξήγησε ότι έτσι αποκαλούν το φίλο και ...έτσι απεφεύχθη κάθε παρεξήγηση!

Αυτά συνέβαιναν στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής της Ελλάδας, ώσπου μετά από διαδοχικές πτήσεις ένα αγγλικό αεροπλάνο έβαλε στόχο το ήσυχο λιμανάκι της Κυλλήνης και βάλθηκε να μην αφήσει σκάφος που να μην το σημαδέψει με τις βόμβες του, σε σημείο ολόκληρος ο ψαροδίαιτος πληθυσμός να μείνει άνεργος, τη στιγμή που όλα τα πλεούμενα ψαροκάικα και ψαρόβαρκες έγειραν στη μια πάντα, λαβωμένα κι ανήμπορα να ορθώσουν το κατάρτι τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα και η ψαροφαγία και το ψαρεμπόριο να σταματήσουν. Κι εμείς σταματάμε εδώ».


Επιμέλεια:
Ελένη ΑΡΓΥΡΙΟΥ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟ
Φωτογραφία της μέρας , του χρόνου, του αιώνα...

Αυτή η φωτογραφία δη΅οσιεύτηκε σε ΅ία ινδική εφη΅ερίδα ΅ε την ακόλουθη λεζάντα: «Μόνον όποιος είναι φτωχός ενεργεί ΅ε τόση γενναιοδωρία... Τι θλιβερό που ο άνθρωπος δεν είναι πάντα έτσι»...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ