Στο έργο του Διοσκουρίδη υπάρχει γνώση που φαίνεται πως βασίζεται στην παράδοση, η οποία προέρχεται από θρυλικούς ριζοτόμους. Η γνώση πυροδότησε την ενασχόληση με υλικά της φύσης, σε μια διαδικασία αέναης αναζήτησης, με σκοπό τη βελτίωση της ζωής των ανθρώπων. Αυτή την πληροφορία μας την παραδίδουν χειρόγραφοι κώδικες του έργου «Περί ύλης ιατρικής», που συνέχισε να διαδίδεται με την τυπογραφία. Μυθική γνώση, παρατήρηση, εμπειρική προσέγγιση και ζωγραφική απεικόνιση, όλα βοήθησαν την έρευνα επίμονων μελετητών και τη διάδοση της αξίας που κρύβει η ποικιλότητα των φυτών έως τις μέρες μας.
Στο βιβλίο «Ριζοτόμος», η Σοφία Ριζοπούλου, παρουσιάζει μια μελέτη για την περιπλάνηση της ύλης του Διοσκουρίδη σε χειρόγραφα, κώδικες, βιβλία και βοτανολόγια. Αναφέρονται εκατοντάδες φυτά, όπως τοποθετήθηκαν κατά αλφαβητική σειρά σε κώδικες με αξία γνωστική, πολιτισμική και ανταλλακτική. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «ΔΙΑΥΛΟΣ».
Το βιβλίο - λεύκωμα περιέχει είκοσι τρία επιλεγμένα έργα του γλύπτη με μικρή περιγραφή αυτών. Τα έργα αυτά βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη, στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηνών, στον κήπο του Ζαππείου, στον κήπο του νοσοκομείου ΚΑΤ στην Κηφισιά, στο Μουσείο Τηνίων Καλλιτεχνών Πύργου Τήνου και στα νεκροταφεία Α' Αθηνών, Αναστάσεως στον Πειραιά, Χώρας Τήνου, Μεσολογγίου και Δράπανου Αργοστολίου Κεφαλονιάς.
Το βιβλίο περιέχει ακόμα καυστικά - χιουμοριστικά σχόλια για τους ανθρώπους της εποχής του γλύπτη και της εποχής μας, γραμμένα από τον εκδότη. Ενα από αυτά: «Καθηγήτρια φιλόλογος με ρώτησε αν ο παππούς μου έφτιαξε τον "Καρυοθραύστη"! Της απάντησα ότι είμαι εγγονός του Φιλιππότη και όχι του Τσαϊκόφσκι. Η κυρία μπέρδεψε τον Ξυλοθραύστη με τον Καρυοθραύστη.
Καημένε και ταλαίπωρε Ξυλοθραύστη, θύμα των σεμνών κυριών, των θεουσών γεροντοκορών - πότε σου τα κόβανε και πότε σου τα μπογιατίζανε - και των σημερινών αγράμματων φιλολόγων!»
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «ΦΙΛΙΠΠΟΤΗ - ΕΡΙΝΝΗ».
Η ακτή της Δραπετσώνας |
«Πολυσύχναστο λιμάνι ο Πειραιάς. Ποιος δεν το έχει γνωρίσει; Κόσμος πάει κι έρχεται με κάθε είδους πλεούμενο, από ποντοπόρα τεραστίων διαστάσεων μέχρι μικρά ταχύπλοα που αφήνουν πίσω τους μιαν άσπρη ουρά που συνεχώς ξεμακραίνει. Ωραία να βρίσκεσαι σ' ένα μπαλκόνι της προκυμαίας και να απολαμβάνεις τα πλοία που σε ξεσηκώνουν, βλέποντάς τα να σηκώνουν άγκυρα και να στρέφουν την πλώρη τους ίσια κατευθείαν στην έξοδο του τεράστιου λιμανιού και τους γλάρους να περιμένουν στο λιμενοβραχίονα για να τα συνοδέψουν στην ανοιχτή θάλασσα.
Στην ακτή Μιαούλη, που συχνάζουν οι ναυτικοί, αρκετοί άνεργοι ψάχνουν για εργασία και η απογοήτευση είναι ζωγραφισμένη στα πρόσωπά τους, όταν δε βρίσκουν αφεντικά να νοικιάσουν τα επιδέξια χέρια τους. Κατά τ' άλλα, και το επίνειο της πρωτεύουσας... δεν έχει να τη «ζηλέψει» σε τίποτα σ' ό,τι αφορά το καυσαέριο, το κυκλοφοριακό, την έλλειψη πρασίνου και τα άλλα προβλήματα που καταταλαιπωρούν τα πλήθη των μεγαλουπόλεων. Βέβαια, ο Πειραιάς έχει τη δική του ιστορία, τόσο μεγάλη μάλιστα, που θα μπορούσε κανείς να γέμιζε ολόκληρη την εφημερίδα. Ξεκινάει πριν από τα Μακρά Τείχη του Θεμιστοκλή, τον ενώνουν με την Αθήνα. Γι' αυτό προσπερνάμε τα ατελείωτα ιστορικά γεγονότα και περιοριζόμαστε σε προσωπικά βιώματα από τότε που τον αντίκρισα μικρό παιδί και εντεύθεν, όσο επιτρέπει το σεντούκι του μνημονικού.
Το Μικρολίμανο όταν σουρουπώνει |
Μια χαρακτηριστική φωτογραφία από τις μεγάλες καταστροφές κτιρίων και εγκαταστάσεων στο λιμάνι, αμέσως μετά την αποχώρηση των Γερμανών, τον Οκτώβρη του 1944 (αρχείο ΟΛΠ) |
Στον πόλεμο με τους Γερμανούς, οι πρώτες τους βόμβες έπεσαν στον Πειραιά και οι εκρήξεις πάνω σε καράβι με πυρομαχικά ανάγκασαν τους κατοίκους να πάρουν τα βουνά. Μετά είχαμε τους βομβαρδισμούς των "συμμάχων" τις νυχτερινές ώρες σε εμπορικούς δρόμους όπως η Μακρά Στοά! Το Δημοτικό Θέατρο, ως και την Αγία Τριάδα έβαλαν στόχο. Πολλά τα θύματα. Θαρρείς και ήθελαν να ξεφορτώσουν το συντομότερο, πιεζόμενοι από τα αντιαεροπορικά, και ξεφόρτωναν τις βόμβες με κλειστά μάτια! Φεύγοντας οι Γερμανοί κατακτητές κατέστρεψαν τις εγκαταστάσεις του λιμανιού κι εκεί είδα για πρώτη φορά μία μικρή μπετονιέρα που φέρανε μαζί τους οι Αγγλοι που ανέκαθεν ...νοιάζονταν για εμάς!».
«Αποψις λιμένος Πειραιώς», ιστορική φωτογραφία |
Το Πασαλιμάνι το 1928 |
Η ακτή Τζελέπη το 1935 |
Καρτ ποστάλ με γενική άποψη του Πειραιά, στο οποίο αναγράφεται: «Εύχεται υμίν το 1907 αίσιον»... |
Στο Βιετνάμ |
Στη Ρωσία |
Στη Γερμανία |
Στην Ταϊβάν |