Κυριακή 24 Μάρτη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Εις υγείαν

Να μας λείπει το βύσσινο; Δε θα το λέγαμε. Σε λίγες βδομάδες που τα βύσσινα θα κάνουν την εμφάνισή τους στα καφάσια του μανάβη, δεν πρέπει να τα αγνοήσουμε. Θα αγοράσουμε περίπου 2 κιλά βύσσινο, θα το πλύνουμε καλά, θα αφαιρέσουμε τα κουκούτσια, και σε ένα μεγάλο δοχείο θα το ρίξουμε, αφού προσθέσουμε ένα κιλό ζάχαρη. Θα το αφήσουμε έξω στο μπαλκόνι για ένα μήνα, έπειτα θα προσθέσουμε και ένα μπουκάλι κονιάκ. Θα κλείσουμε ερμητικά το μπουκάλι και θα περιμένουμε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Οταν έρθει η ώρα, θα το ανοίξουμε και θα το βάλουμε σε ανάλογο μπουκάλι, αφού πρώτα το σουρώσουμε και το δικό μας, το σπιτικό, λικέρ θα είναι έτοιμο.

Σπιτικό Σραμπ: Ρίχνουμε σε μια σουπιέρα 2/3 κονιάκ, 1/3 χυμό λεμονιού και μερικές φλούδες λεμονιού και πορτοκαλιού. Θα το αφήσουμε έτσι μερικές μέρες και μετά θα προσθέσουμε όσο Σέρι θέλουμε και ανάλογη ζάχαρη. Θα το βάλουμε σε ένα μπουκάλι και δε θα το ανοίξουμε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Επειτα, όταν θέλουμε να το απολαύσουμε, θα το σερβίρουμε σε ποτήρια γεμάτο παγάκια.

Σπιτικό Ρούμι: Σε ένα δοχείο θα ρίξουμε ένα λίτρο ρούμι, 300 γραμμάρια χυμό από πορτοκάλι και εκατό γραμμάρια ζάχαρη. Θα τα αφήσουμε έτσι μερικές εβδομάδες, θα το βάλουμε σ' ένα μπουκάλι και όταν θέλουμε να το πιούμε ή να το προσφέρουμε θα το βάλουμε σε ποτήρια με παγάκια και χυμό από λεμόνι. Και τότε φυσικά θα ευχηθούμε: Εις υγείαν!

Μικρές σελίδες
Το φιλί της ζωής

Η άνοιξη μπήκε επισήμως στη ζωή μας και επηρεάζει πολύ τη διάθεσή μας, την ψυχή μας. Και, φυσικά, θα τρέξουμε στη βεράντα. Θα βγούμε λοιπόν έξω, για να μετρήσουμε τα θύματά μας, τους ασθενείς μας, τους «νεκρούς» μας, δηλαδή τις απώλειες που προκάλεσε ο χειμώνας στα φυτά μας, επιχειρώντας να σώσουμε ό,τι έχει απομείνει από το φονιά - χιονιά του Γενάρη, αξέχαστος θα μας μείνει. Ισως κάποια από τα φυτά μας δεν έχει πεθάνει. Και ίσως μας στέλνει ένα μήνυμα σιωπηλό, με μια ανεπαίσθητη, πράσινη ελπίδα, πάνω στο ταλαιπωρημένο, σχεδόν αποξηραμένο, κορμάκι του. Ενα κλαράκι, ένα ζωντανό τοσοδά φυλλαράκι, κάτι τέλος πάντων.

Αμέσως μόλις αποκρυπτογραφήσουμε το μήνυμα, θα του δώσουμε το φιλί της ζωής, αλλά και τις πρώτες βοήθειες: θα αλλάξουμε γλάστρα, θα βάλουμε καινούριο χώμα, θα πετάξουμε τα κίτρινα φύλλα, θα ραντίσουμε τις τριανταφυλλιές για να προλάβουμε τη μελίγκρα και θα φυτέψουμε βολβώδη καλοκαιρινής άνθησης: κρίνους, βεγκόνιες, ντάλιες, πανσέδες, γλοξίνες, πελαργόνια. Με μεγάλη υπομονή και ανάλογη στοργή θα δούμε πράματα και θαύματα, χρώματα και αρώματα να πλημμυρίζουν τη βεράντα μας. Αξίζει ο κόπος.

Περί βίας, ο λόγος...

Αλήθεια, η Αρχαία Ελλάδα γνώρισε τη βία και αν, πώς αντέδρασε; Από τις εκδόσεις «Το Αστυ» κυκλοφόρησε ένα ακόμη βιβλίο της Γαλλίδας ακαδημαϊκού Ζακλίν ντε Ρομιγί με τίτλο «Η Αρχαία Ελλάδα εναντίον της βίας» σε μετάφραση Μπάμπη Αθανασίου και Κατερίνας Μηλιαρέση, που δίνει απαντήσεις. Απαντήσεις που όλοι θα θέλαμε να τις ακούσουμε και στην προκειμένη περίπτωση να τις διαβάσουμε. Ναι, η Αρχαία Ελλάδα γνώρισε τη βία και την καταδίκασε. Οι βιαιότητες που επικρίνουμε σήμερα και καταγγέλθηκαν πρωτίστως από τους συγχρόνους τους, οι πόλεμοι, οι εμφύλιοι, η τυραννία, οι θανατικές καταδίκες, στηλιτεύτηκαν και καταδικάστηκαν. Οι Ελληνες αντιτάχτηκαν σε αυτές τις βιαιότητες με μεγαλύτερο σθένος από κάθε άλλον. Χαρακτηρισμό γνώρισμα των αρχαίων Ελλήνων είναι ο σεβασμός στο δίκαιο και στο νόμο και ιδίως στον άγραφο νόμο, επισημαίνει στο βιβλίο της η συγγραφέας. Οι αρχαίοι Ελληνες μας παρέδωσαν την εμπειρία τους και υπερασπίστηκαν ορισμένες αξίες που ανακάλυψαν, εφάρμοσαν και διατύπωσαν με λέξεις τόσο καθαρά, ώστε να έχουν διαχρονική σημασία. Με την ανακάλυψη της φιλοξενίας, της δικαιοσύνης, της πραότητας, της επιείκειας, της ομόνοιας και του ανθρωπισμού που καταδικάζεται η βία. Η εξέχουσα ελληνίστρια της εποχής, η Ζακλίν ντε Ρομιγί, που ανάλωσε τη ζωή της στη μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας αφιερώνει το τρίτο και μεγαλύτερο κεφάλαιο του βιβλίου, αναζητώντας τρόπο θεραπείας μέσα από τα αρχαία κείμενα και επιμένει στην ανάγκη να διδάσκονται αυτά τα κείμενα στα σχολεία, ώστε να διαμορφώνεται σωστά ο χαρακτήρας των νέων. Υπάρχει επίσης και η μουσική, που μπορεί να ασκήσει και σήμερα την επιρροή της, όπως και στην αρχαιότητα, γι' αυτό και το εξώφυλλο του βιβλίου έχει την παίκτρια φλάουτο, λεπτομέρεια από τον μαρμάρινο θρόνο Ludovisi 460-450 π.Χ. Η επιμέλεια του βιβλίου είναι της Νίτσας Ζερβού.

Αφιερωμένο στον άνθρωπο

Φωτογραφία: Σπύρος Τσουρέλης
Φωτογραφία: Σπύρος Τσουρέλης
Το γλυπτό της φωτογραφίας έχει δουλευτεί με πολύ μεράκι, κόπο και καλαισθησία. Ανάγλυφο, στηριγμένο σ' ένα απάνεμο σημείο του τοίχου. Με υλικό που βρίσκεται άφθονο στη γη. Χώμα, που με την απαραίτητη επεξεργασία έγινε ψηφίδες πηλού. Ολες οι γήινες αποχρώσεις, συνδυασμένες με τρόπο μοναδικό.

Εγινε για να προσφέρει ζεστασιά, ασφάλεια και θαλπωρή. Για να χωράει όλη την οικογένεια. Το ζευγάρι των χελιδονιών δούλευε υπομονετικά 30 μέρες μέχρι να την ολοκληρώσει. Κουβαλούσαν στα ράμφη τους το κατάλληλο χώμα και μέχρι να το τοποθετήσουν στο σημείο που έπρεπε, είχε γίνει πηλός. Διάλεξαν την ανατολική πλευρά του σπιτιού, για να έχουν σύμμαχό τους τον ήλιο. Η είσοδος της φωλιάς έγινε έτσι ώστε να χωράνε μόνο εκείνα.

Ο ιδιοκτήτης του σπιτιού στη Ραφήνα έχει ένα στολίδι στο μπαλκόνι του, που το καμαρώνει πέντε χρόνια τώρα. Κάθε χειμώνα τα αποχαιρετά και κάθε άνοιξη τα καρτερά...

Ολες οι χελιδονοφωλιές είναι άξιες θαυμασμού και προστασίας, αυτή εδώ είναι και ένα έργο τέχνης. Δεν είναι;

Καθ' οδόν: Στην Αίγινα

Πόρος
Πόρος
«Και το πλοίο φεύγει», όχι χωρίς εμάς φυσικά γιατί είναι το δικό μας πλοίο, το πλοίο της φαντασίας μας. Ευτυχώς τελευταία στιγμή, σηκώσαμε άγκυρα.

Ναι, «και το πλοίο φεύγει», ενώ απαλά χαϊδεύει τα γαλάζια, τα ήρεμα, τα φιλικά νερά του Αργοσαρωνικού. Τα πέντε κύρια νησιά Σαλαμίνα-Αίγινα, Πόρο, Υδρα, Σπέτσες υπομονετικά μάς περιμένουν. Ομως, σήμερα, εμείς δε θα κατέβουμε, χρόνο δεν έχουμε. Θα περιοριστούμε να απολαύσουμε τη διαδρομή και την υπέροχη θέα από το κατάστρωμα. Τι κι αν αυτά τα στολίδια τα έχουμε επισκεφτεί αμέτρητες φορές; Συνεχίζουν να μας μαγεύουν, να μας ενδιαφέρουν, να μας γοητεύουν, να μας αιχμαλωτίζουν, να μας συναρπάζουν.

Την ιστορία των νησιών τη γνωρίζουμε... Ετσι νομίζουμε τουλάχιστον. Η αλήθεια είναι ότι κάθε φορά που το αεράκι φυσά γλυκά νιώθουμε την ανάγκη να φρεσκάρουμε τη μνήμη μας. Η Σαλαμίνα, που να την στην είσοδο του κόλπου της Ελευσίνας, είναι στενά συνυφασμένη με τη γειτονική της Αίγινα μέχρι που προσαρτήθηκε από το Σόλωνα στο κράτος της Αθήνας. Το νησί αυτό έχει συνδέσει το όνομά του με μια από τις μεγαλύτερες ναυμαχίες της παγκόσμιας ιστορίας, που διαδραματίστηκε στα νερά του το 480 π.Χ. ανάμεσα στον ελληνικό στόλο και τον περσικό.

Η Σαλαμίνα, ο υγρός τάφος του στόλου του Ξέρξη, παρουσιάζεται μπροστά στα έκθαμβα μάτια μας, κοντινή αλλά και μακρινή συνάμα, αινιγματική, σιωπηλή, μυστικοπαθής. Εχει πολλά να αποκρύψει, πολλά να λησμονήσει αλλά και πάρα πολλά να διηγηθεί.

Αίγινα
Αίγινα
Η Αίγινα, γραφική, τρυφερή, λαλίστατη αλλά και ειδυλλιακή, είναι εκεί. Θα μπορούσε να είναι ένα προάστιο της Αθήνας. Ευτυχώς όμως δεν είναι. Διότι διατηρεί το χρώμα της, το ρυθμό της, το θαλασσινό ύφος της. Η μυθική ιστορία της Αίγινας αρχίζει με το βασιλιά Αιακό, γιο του Δία και πατέρα του Πηλέα και του Τελαμώνα. Στο νησί εγκαταστάθηκαν αργότερα οι Δωριείς. Από τον 6ο π.Χ. αιώνα, η Αίγινα αναπτύχθηκε σε μεγάλη εμπορική και ναυτική δύναμη και διακρίθηκε για τα κεραμικά της, για το ισχυρό νόμισμά της και την καθιέρωση του μετρικού συστήματος μέτρων και σταθμών. Οι Δωριείς Αιγινήτες τάχτηκαν με το μέρος των Σπαρτιατών στον Πελοποννησιακό Πόλεμο και τελικά νικήθηκαν από τους Αθηναίους, οι οποίοι τούς εκδίωξαν από το νησί και το κατοίκησαν οι Αθηναίοι κληρούχοι. Αργότερα η Αίγινα περιήλθε στην εξουσία των Μακεδόνων και τελικά πουλήθηκε στο βασίλειο του Πέργαμου. Κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους, ενώ στους Βυζαντινούς Χρόνους αποτέλεσε επισκοπική έδρα, λεηλατήθηκε από τους Σαρακηνούς, έπεσε στα χέρα των Βενετών και τελικά, το 1718 την πήρανε οι Τούρκοι. Οι κάτοικοι της Αίγινας πήραν ενεργό μέρος στην επανάσταση του 1821 και αποτέλεσε την προσωρινή πρωτεύουσα και έδρα της ελληνικής κυβέρνησης, της πρώτης κυβέρνησης του νεοσύστατου κράτους.

Ξαναγυρίζουμε στο σήμερα, στο σήμερα που κάνει την Αίγινα να μοιάζει με παράδεισο, που απέχει λίγη ώρα από την Αθήνα αλλά που με το που θα πατήσεις εκεί το πόδι σου νιώθεις ότι είσαι μακριά. Εχουμε λουστεί στις ωραίες παραλίες της, και φέτος το καλοκαίρι θα ξαναβουτήξουμε στα γαλανά ήρεμα νερά της. Προς το παρόν ας ανοίξουμε τα μάτια μας για να χωρέσει όλο το τοπίο που ξανοίγεται μπροστά μας. Κάποια φωνή, εσωτερική θα είναι, μάς ρωτά αν έχουμε επισκεφτεί το Αρχαιολογικό Μουσείο που τα εκθέματά του, γλυπτά και ανάγλυφα, είναι από το ναό της Αφαίας, αν έχουμε διαβεί την πόρτα της βιβλιοθήκης που διαθέτει 7.000 τόμους και στεγάζεται στο Κυβερνείο του Καποδίστρια, το σπίτι που φιλοξένησε για χρόνια τον Νίκο Καζαντζάκη, με βιβλία, φωτογραφίες και προσωπικά αντικείμενα του συγγραφέα ή τα ερείπια του ναού του Ελάνιου Δία. Οχι, αλλά το καλοκαίρι θα πάμε. Τώρα θα κάνουμε μια βόλτα μέχρι το μικρό, γραφικό, ειδυλλιακό και καταπράσινο Αγκίστρι. Τίποτε δε μας βιάζει. Δικό μας είναι το πλοίο, δική μας η Κυριακή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ