ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Μάη 2000
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Σταθερά στο πλευρό των εφοπλιστών

Στην χτεσινή του γενική τοποθέτηση, επιβεβαίωσε τον αντιναυτεργατικό χαρακτήρα της κυβερνητικής πολιτικής

Ο αφοπλισμός του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος μέσω της πρακτικής της «κοινωνικής συναίνεσης» είναι ο πρωταρχικός σκοπός της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, προκειμένου να περάσουν τα αντιναυτεργατικά σχέδιά της, που υποτάσσουν τις τύχες των χιλιάδων ναυτεργατών και όσων εργαζομένων εμπλέκονται με την εμπορική ναυτιλία στις εφοπλιστικές ορέξεις. Πρόκειται για σχεδιασμούς που διαλύουν τις ναυτεργατικές κατακτήσεις και πλήττουν κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας. Δείγμα των εκτρωματικών κυβερνητικών σχεδίων, που πλέον αποτελούν το «πρόγραμμα δράσης του ΥΕΝ», παρουσίασε χτες ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής .

Από την αρχή της ομιλίας του, ο υπουργός υπογράμμισε ότι αποδίδει «ιδιαίτερη σημασία στο διάλογο και τη συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους». Μάλιστα, για να αποδώσει το μέγεθος του «εγκλήματος» που προετοιμάζεται, σημείωσε: «Προσωπικά, δεν έχω την αγωνία για το πολιτικό κόστος»!

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο υπουργός, στο όνομα της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας, όρος που αποτελεί την «καραμέλα» των εφοπλιστών, θα επιδιωχτεί η «κατάργηση των προστατευτικών μέτρων» και η «διαμόρφωση κανόνων ενός ελεύθερου και θεμιτού ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, που πρέπει να επικρατεί στις διεθνείς και θαλάσσιες μεταφορές». Μάλιστα, τα ...«όργανα» αρχίζουν από την επόμενη βδομάδα, καθώς ο υπουργός θα ξεκινήσει μεταξύ των «κοινωνικών εταίρων» άμεσα έναν «ουσιαστικό, οργανωμένο και υπεύθυνο διάλογο για το μέλλον και την προοπτική της ποντοπόρου ναυτιλίας, στοχεύοντας στην ευρύτερη δυνατή συναίνεση»!

Ασχημα είναι τα νέα και για τα κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών. Ο υπουργός ήταν σαφής: «Να εξασφαλίσουμε και να βελτιώσουμε τη λειτουργία του ΝΑΤ , μέσα στον ευρύτερο σχεδιασμό για την αναδιοργάνωση της λειτουργίας του ασφαλιστικού συστήματος στη χώρα μας.Η δέσμευση της κυβέρνησης ότι δε θα θιγούν τα ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα ισχύει και για τους συνταξιούχους του ΝΑΤ»!

Σε ό,τι αφορά την υπόθεση της ακτοπλοΐας, χαρακτήρισε αυτό το όργιο της εφοπλιστικής ασυδοσίας που ζουν οι κάτοικοι των νησιών από την επικράτηση στον ακτοπλοϊκό χώρο τριών μόνο ακτοπλοϊκών εταιριών, αλλά και τα όσα βιώνουν οι ναυτεργάτες με τις δραστικές περικοπές των αποδοχών τους ως «εκσυγχρονισμό»! Μάλιστα, σημείωσε ότι: «Θα υποστηρίξουμε και θα ενθαρρύνουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις, χωρίς διακρίσεις, ώστε το 2004 (οπότε θα τεθεί σε ισχύ ο κανονισμός - έκτρωμα 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που σπάει το καμποτάζ) να κατοχυρώσουμε δεσπόζουσα θέση στις ελληνικές θάλασσες»!

«Το στίγμα της αντιλαϊκής επικίνδυνης πολιτικής της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ καταγράφεται με τις προκλητικές δηλώσεις του υπουργού Χρ. Παπουτσή, που υποτάσσει τις χιλιάδες ανθρώπινες ζωές στο βωμό των εφοπλιστικών υπερκερδών», αναφέρεται σε δελτίο Τύπου, που εξέδωσαν από κοινού η ΠΕΜΕΝ και ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, με το οποίο τονίζουν ότι οι ναυτεργάτες δεν πέφτουν στην παγίδα της «κοινωνικής συναίνεσης». Με τον αγώνα τους και ενώνοντας τις δυνάμεις τους με το συνεπές συνδικαλιστικό κίνημα, θα δώσουν την απάντηση που πρέπει.

Τα δύο σωματεία υπογραμμίζουν ότι το πρόγραμμα δράσης του ΥΕΝ συνιστά επανάληψη των γνωστών θέσεων, είναι συνέχεια της ίδιας αντιναυτεργατικής πολιτικής που οι ναυτεργάτες πληρώνουν πολύ ακριβά ακόμα και με τα συσσίτια της ντροπής. Ειδικά για τα όσα προωθούνται στην ακτοπλοΐα τονίζουν ότι πρόκειται για «επικίνδυνη πολιτική που πλήττει τα ίδια τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, θέτει σε κίνδυνο χιλιάδες θέσεις εργασίας, υποβαθμίζει τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών». Τα σωματεία καταθέτουν το επεξεργασμένο διεκδικητικό τους πλαίσιο, που αφορά την προστασία του δικαιώματος της δουλιάς, την υπεράσπιση και διεύρυνση των κοινωνικοασφαλιστικών δικαιωμάτων, τη θωράκιση του καμποτάζ και άλλα.

Μπλόκο στις σύγχρονες γαλέρες

Στην ακινητοποίηση των ανασφάλιστων πλοίων που δένουν στο λιμάνι του Πειραιά, προχωρούν οι ναυτεργάτες 

«Μπλόκο» στα ανασφάλιστα επιβατηγά - τουριστικά πλοία, που δένουν στο λιμάνι του Πειραιά και εκμεταλλεύονται τις ελληνικές θάλασσες, παραβιάζοντας τη νομοθεσία, στήνουν από σήμερα οι ναυτεργάτες. Το αγωνιστικό ραντεβού έχει καθοριστεί για τις 7 το πρωί στην Ακτή Ξαβέρη. Πρόκειται για πλοία ελληνικών συμφερόντων, που έχουν υψωμένα «πανιά ευκαιρίας» και απασχολούν ανασφάλιστους Ελληνες και αλλοδαπούς ναυτεργάτες. Τα πλοία αυτά αποπλέουν από το λιμάνι του Πειραιά προς Κύπρο, Ισραήλ, ενδιάμεσα προσεγγίζουν ελληνικά λιμάνια και επιστρέφουν στον Πειραιά.

Ειδικότερα, τα πλοία που θα ακινητοποιηθούν σήμερα είναι το «NISSOS KYPROS» και «SALAMIS GLORY » της SALAMIS LINES και τα πλοία «MILENIUM», «HERMES» και «MED» της ACCESS. Τα πλοία θα παραμείνουν ακίνητα μέχρι οι πλοιοκτήτριες εταιρίες να ναυτολογήσουν Ελληνες ναυτεργάτες, να ασφαλίσουν το πλήρωμα στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και να εφαρμόσουν τη συλλογική σύμβαση εργασίας.

Οι ναυτεργάτες αποφάσισαν να πάρουν την υπόθεση της εφαρμογής της νομοθεσίας στα χέρια τους, μετά τη σκόπιμη ανοχή που έδειξαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και ειδικότερα το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, καθώς τα πλοία αυτά δένουν απέναντί του. Επίσης από τη συνάντηση που έγινε προχτές Τρίτη μεταξύ εκπροσώπων των εταιριών και της διοίκησης της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, όπου οι εφοπλιστές αρνήθηκαν να αποδεχτούν την εφαρμογή του νόμου. Η κινητοποίηση αποτελεί ομόφωνη απόφαση της διοίκησης της ΠΝΟ.

Ο Σάββας Τσιμπόγλου, μέλος της διοίκησης της ΠΕΜΕΝ, σημείωσε σχετικά: «Απόφασή μας ήταν και παραμένει τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια από τη χώρα μας να εφαρμόζουν τις συλλογικές συμβάσεις, το νόμο για τις οργανικές συνθέσεις και να είναι ασφαλισμένα στο ΝΑΤ. Με βάση αυτό το πλαίσιο, ασφαλίσαμε μετά από σκληρούς αγώνες τα τουριστικά πλοία που εκτελούν τη γραμμή Ελλάδα - Ιταλία. Τώρα κλιμακώνουμε τους αγώνες μας στο λιμάνι του Πειραιά. Ο αγώνας αυτός πρέπει να διευρυνθεί. Η ΠΕΜΕΝ και ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ καλούμε τους ναυτεργάτες με τον αγώνα τους να θωρακίσουν το καμποτάζ, το οποίο παραβιάζεται από αυτά τα πλοία και να απαιτήσουν την ανάκληση του εκτρωματικού κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που το αίρει. Να αγωνιστούν για την εφαρμογή μιας άλλης ναυτιλιακής πολιτικής ενάντια στην ασυδοσία του εφοπλιστικού κεφαλαίου».

ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
ΟΧΙ στις συνέπειες της μονοπώλησης

Αντιδράσεις από κατοίκους των νησιών για μείωση των δρομολογίων, παρέμβαση του ΚΚΕ στη Βουλή

Στο πόδι βρίσκονται οι κάτοικοι των νησιών του Αιγαίου, οι οποίοι εκφράζουν την οργή και την αγανάκτησή τους για την υποβάθμιση της ακτοπλοϊκής συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης που έχει επιφέρει η κυριαρχία πλέον στις ελληνικές θάλασσες τριών μονοπωλιακών μεγαθηρίων «Μινωικές Γραμμές»,ΑΝΕΚ και «Επιχειρήσεις Αττικής». Προχτές, Τρίτη, οι κάτοικοι της Σαντορίνης απέκλεισαν το λιμάνι Αθηνιό του νησιού, απαγορεύοντας την προσέγγιση στο πλοίο της γραμμής «ΑΠΟΛΛΩΝ ΕΞΠΡΕΣ» και σε «δελφίνια». Οι κάτοικοι απειλούν με νέες κινητοποιήσεις αν δε ληφθούν μέτρα, ενώ σε αγωνιστική ετοιμότητα βρίσκονται οι κάτοικοι των νησιών Χίου, Σύρου, Ιου και άλλων.

Η αιτία των όσων βιώνουν αυτή την περίοδο οι κάτοικοι των νησιών βρίσκεται στον διαλυτικό κανονισμό 3577/92 που αίρει το καμποτάζ. Οι Ελληνες εφοπλιστές, στο όνομα του «ανταγωνισμού» με τα ξένα πλοία που αναμένονται, επιδόθηκαν σε εξαγορές και συγχωνεύσεις, με αποτέλεσμα τη δημιουργία των σημερινών μεγαθηρίων.

Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής, κατά τις χτεσινές του προγραμματικές δηλώσεις, ανέφερε: «Οι ακτοπλοϊκές εταιρίες βρίσκονται σε καλό δρόμο εκσυγχρονισμού και αναδιάρθρωσης»! Οσο για το εξαγγελμένο, νέο και αρνητικό θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας, τόνισε ότι αποτελεί προτεραιότητα αυτής της χρονιάς.

Πάρτε μέτρα για την εξυπηρέτηση των νησιών

Τις δραματικές εξελίξεις στην ακτοπλοΐα φέρνουν με Ερώτησή τους στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Σταύρος Σκοπελίτης και Νίκος Γκατζής, επισημαίνοντας τις καταγγελίες των κατοίκων των νησιών Σαντορίνης, Χίου, Σύρου, Ιου και άλλων για μικρότερο αριθμό δρομολογίων και για υποβαθμισμένα πλοία. «Δεν τηρούνται - συνεχίζουν - οι ώρες άφιξης και αναχώρησης, ενώ ο χρόνος των ταξιδιών μεγάλωσε. Υπάρχει πρόβλημα στην τροφοδοσία των επαγγελματιών, στον τουρισμό και γενικότερα στην οικονομική και κοινωνική ζωή των κατοίκων στα νησιά αυτά».

Τονίζουν ότι η δυσμενής αυτή εξέλιξη «συνδέεται με τη συνεχή υποχώρηση του όποιου προγραμματισμού, τη "συγχώνευση" των ακτοπλοϊκών εταιριών και τη μονοπώληση από συγκεκριμένες εταιρίες, προκειμένου να υλοποιηθεί η επικίνδυνη κατάργηση του καμποτάζ, στη βάση του διαλυτικού κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης» και ρωτούν τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας τι μέτρα προτίθεται να πάρει και πότε για το ξεπέρασμα της απαράδεκτης κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στα νησιά και την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση του νησιωτικού πληθυσμού.

ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ
Σύντομα οι αποφάσεις

Απάντηση σε Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Σ. Σκοπελίτη

Τις επόμενες μέρες θα παρθούν αποφάσεις από το ΥΕΝ για τις οργανικές συνθέσεις των πληρωμάτων των ταχύπλοων πλοίων και το ωράριο εργασίας. Το θέμα έφερε στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτησή του ο βουλευτής του ΚΚΕ Σ. Σκοπελίτης, ζητώντας την άμεση λήψη μέτρων προκειμένου να διασφαλιστούν οι συνθήκες ασφαλείας, τόσο των επιβατών όσο και των ναυτεργατών.

Ο υπουργός Ναυτιλίας στην απάντησή του είπε ότι εδώ και αρκετές βδομάδες ζήτησε τη συνεννόηση των δύο πλευρών (εργοδοτών και ναυτεργατών) και εάν τις επόμενες μέρες δε φτάσουν σε συμφωνία τότε θα πάρει την απόφαση μόνος του. Σύμφωνα με αυτά που είπε, η απόφασή του θα είναι σύμφωνη με τις διεθνείς συμβάσεις.

Ο Σ. Σκοπελίτης υπογράμμισε ότι το θέμα είναι σοβαρό και αφορά την ασφαλή πλεύση και τη ζωή των επιβατών. Δεν μπορεί, είπε, να αφεθεί στην καλή διάθεση των εφοπλιστών, οι οποίοι για το μόνο που ενδιαφέρονται είναι να αυξάνουν τα κέρδη τους παραβιάζοντας τους κανονισμούς. Επρεπε, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, να έχετε ήδη παρέμβει για την εξασφάλιση των συνθέσεων των πληρωμάτων και τη διασφάλιση του ωραρίου εργασίας και να μην παρακολουθείτε απλώς τις εξελίξεις για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ