ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Μάη 2000
Σελ. /36
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερευνα στην υπηρεσία των κοινωνικών αναγκών

Εκδήλωση της ΠΚΣ στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με πανεπιστημιακούς δασκάλους και με θέμα την έρευνα, οργάνωσε χτες η ΠΚΣ στο ΕΜΠ. «Οταν η έρευνα γίνεται μαζικά από τον κόσμο, το λαό, κάνει άλματα», τόνισε ο πρύτανης του ΕΜΠ Θ. Ξανθόπουλος, ως συμπέρασμα από την ιστορική πορεία της έρευνας ανά τους αιώνες, σημειώνοντας ιδιαίτερα τρεις σταθμούς: Την ανάπτυξη της έρευνας στη Γαλλία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα, τη γενίκευση των ερευνητικών κέντρων σε πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Αμερικής και «το θαύμα του σοσιαλισμού, που κατάφερε σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα να ξεπεράσει σ' αυτόν τον τομέα και την Ευρώπη και την Αμερική».

Μιλώντας για την κατάσταση στην Ελλάδα, υπογράμμισε ότι «τα χρήματα που δίνονται από το κράτος για την έρευνα είναι μηδέν» και καταλήγοντας τόνισε ότι «σ' αυτούς τους δύσκολους καιρούς χρειάζεται αντίσταση και μερικές φορές επίθεση, ώστε να παραμείνει η έρευνα στο δημόσιο πανεπιστήμιο» και πρέπει «να διεκδικήσουμε, πρώτον, την πλήρη διαφάνεια στην έρευνα και, δεύτερον, κρατικούς πόρους».

Το λόγο πήρε αμέσως μετά ο κ. Τζαφέστας, καθηγητής στο τμήμα Ηλεκτρολόγων του ΕΜΠ και λέγοντας ότι «η έρευνα είναι η σπονδυλική στήλη του πανεπιστημίου και η πηγή της εκπαίδευσης» υπερτόνισε ότι χρειάζεται αντίσταση, ώστε να μην υποτάσσεται η έρευνα στις επιλογές και τα συμφέροντα του κάθε λογής χρηματοδότη. Αντίσταση και αγώνας καθηγητών και φοιτητών από κοινού, γιατί «η έρευνα χρειάζεται χρήματα και χρήματα όχι σκοτεινά, να μη γίνει το πανεπιστήμιο εργαλείο ορισμένων κερδοσκοπικών ομάδων».

Ο κ. Παπακωνσταντίνου, επίσης καθηγητής στο τμήμα Ηλεκτρολόγων, στάθηκε ιδιαίτερα στην αξία της έρευνας που παράγει νέα γνώση και διεξάγεται κυρίως από τους μεταπτυχιακούς φοιτητές, αλλά και από τους προπτυχιακούς και είπε ότι ιδιαίτερα αυτή χρειάζεται ενίσχυση.

«Ερευνα είναι η διαδικασία αποκάλυψης των ιδιοτήτων της ύλης», είπε ο Π. Γεωργιάδης, επιστημονικός συνεργάτης του ΕΜΠ και μέλος της Συγκλήτου του ιδρύματος. «Σήμερα χρησιμοποιείται μόνο το 10% των επιστημονικοτεχνικών επιτευγμάτων της έρευνας, που διεξάγεται παγκοσμίως κι αυτό είναι ενδεικτικό του ότι η έρευνα είναι ελεγχόμενη», συμπλήρωσε ο Π. Γεωργιάδης, που αναφέρθηκε επίσης στην πολιτική υποχρηματοδότησης και χειραγώγησης της έρευνας, όπως αυτή φαίνεται και από το σχετικό νομοσχέδιο που δόθηκε στη δημοσιότητα, πολιτική που «απομακρύνει την έρευνα από το φοιτητή και συνολικά την κοινωνία». Υπογράμμισε, τέλος, ότι υπάρχει ανάγκη «η χρηματοδότηση της έρευνας να υπακούει στην κάλυψη των κοινωνικών αναγκών».

ΕΣΑΚ - ΔΕΕ
«Οχι» στις αυταπάτες

Κάλεσμα στο εκπαιδευτικό κίνημα να απεγκλωβιστεί από τη λογική της συναίνεσης

«Οχι στις αυταπάτες. Μόνο η οργάνωση των αγώνων, το Μέτωπο ενάντια στην πολιτική της λιτότητας και για την κατάργηση των ν. 2525 και ν. 2640, με ταυτόχρονη διεκδίκηση του ενιαίου 12χρονου βασικού σχολείου αποτελεί τη διέξοδο για το εκπαιδευτικό κίνημα». Αυτό επισημαίνει μεταξύ άλλων η Γραμματεία της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, σε ανακοίνωσή της με την οποία ενημερώνει για τη συνάντηση που είχε το ΔΣ της ΟΛΜΕ με τον υπουργό Παιδείας στις 25/4/2000.

«"Αν επιμένετε να θέσετε έναν τίτλο για τη σημερινή συνάντηση, τότε μπορείτε να βάλετε: Τα πράγματα μένουν ως έχουν ή μπορείτε να πείτε ότι είμαι αμετακίνητος". Με αυτή τη χαρακτηριστική και αποκαλυπτική φράση απάντησε ο υπουργός Παιδείας στην παρέμβαση του εκπροσώπου της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ που ζήτησε άμεσες λύσεις, ώστε να επιστρέψουν οι μαθητές στο Λύκειο π. χ. αποσύνδεση από την πρόσβαση σε ΑΕΙ, κατάργηση του πανελλαδικού χαρακτήρα των εξετάσεων, επαναφορά των μετεξεταστέων κλπ.», σημειώνει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ.

Συμπληρώνει δε ότι «η απάντηση αυτή αρκεί από μόνη της για να αποκαλυφθούν οι επιδιώξεις της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας μέσω του περίφημου διαλόγου. Πρόκειται για τακτική αποπροσανατολισμού του ελληνικού λαού και εφαρμογή της ίδιας αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, με συναίνεση του συνδικαλιστικού κινήματος».

«Αυταπάτες δεν πρέπει να υπάρχουν», συνεχίζει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ, επισημαίνοντας: «Η αλλαγή υπουργού δε σημαίνει αλλαγή πολιτικής. Ο νέος υπουργός Παιδείας έρχεται να συνεχίσει και να βαθύνει την ίδια αντιεκπαιδευτική πολιτική (ολοκλήρωση Ν. 2525 και Ν. 2640, εφαρμογή αξιολόγησης, λιτότητας, συνταξιοδοτικό κλπ.), χρησιμοποιώντας καλύτερη επικοινωνιακή τακτική από τον προκάτοχό του και εμπεδώνοντας τη συναίνεση στο χώρο της εκπαίδευσης. Το συνδικαλιστικό κίνημα δεν πρέπει να εγκλωβιστεί στην τακτική της βήμα - βήμα συναίνεσης, στο διάλογο στα επιμέρους, στα δευτερεύοντα και ταυτόχρονα να συγκαλύπτονται οι στρατηγικές διαφορές - αντιθέσεις με τη "μεταρρύθμιση" (Ν. 2525 και Ν. 2640), αλλά και γενικά με την αντιεκπαιδευτική πολιτική».

Οπως αναφέρει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ η συνάντηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ με τον υπουργό Παιδείας έφερε ακόμα μια φορά στην επιφάνεια τον αρνητικό συσχετισμό δυνάμεων στο ΔΣ της ΟΛΜΕ και την αδυναμία της πλειοψηφίας να αντιπαρατεθεί συνολικά και στην ουσία με την αντιεκπαιδευτική πολιτική. «Τα επικοινωνιακά παιχνίδια και η στρατηγική για πάση θυσία διάλογο με το υπουργείο, που ακολουθεί η πλειοψηφία του ΔΣ της ΟΛΜΕ, απεδείχθη επανειλημμένως αδιέξοδη και καταστροφική για τον κλάδο. Μέλη του ΔΣ βιάστηκαν στη διάρκεια της συνάντησης να δεσμεύσουν το ΔΣ (τελικά το θέμα παραπέμφθηκε στο ΔΣ) για νέα συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας με θέματα μόνο αυτά που συμφωνούσε ο υπουργός (επιμόρφωση, μείωση μαθητών ανά τμήμα, συγχώνευση σχολείων)», τονίζει.

«Αποκαλύφθηκε ακόμη ότι οι όποιες θετικές θέσεις ψηφίζονται από τις ΓΣ (π.χ. διατήρηση επετηρίδας, κατάργηση Ν. 2525, κατάργηση ΤΕΕ κτλ.) φαλκιδεύονται στα "χέρια" μιας πλειοψηφίας που δεν τις πιστεύει και ταυτόχρονα χρησιμοποιούνται ως άλλοθι για τη συναίνεσή της.

Ετσι στη συνάντηση αντί για στήριξη του αιτήματος της επετηρίδας (την οποία στήριξε ο εκπρόσωπος της ΔΕΕ, φέρνοντας ως παράδειγμα την ειδικότητα πληροφορικής, που παρά τις ελλείψεις το υπουργείο προχωρά σε διαγωνισμό), μέλη του ΔΣ της ΟΛΜΕ επανέφεραν το αίτημα της απορρόφησης των αναπληρωτών (με οκτάμηνη προϋπηρεσία), το οποίο αναιρεί τη θέση της οργανωτικής Ι για επετηρίδα. Αντί για κατάργηση των ΤΕΕ η συζήτηση να περιορίζεται στη "βελτίωσή" τους. Η προβολή από την πλειοψηφία του λεγόμενου 5ου έτους για παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών, στην ουσία δε διαφέρει από τα δύο εξάμηνα του πιστοποιητικού παιδαγωγικής επάρκειας του Ν. 2525, που εκτός των άλλων διαχωρίζει το πτυχίο από το δικαίωμα στην εργασία».

«Οχι στις αυταπάτες. Μόνο η οργάνωση των αγώνων, το Μέτωπο ενάντια στην πολιτική της λιτότητας και για την κατάργηση των ν. 2525 και ν. 2640 με ταυτόχρονη διεκδίκηση του ενιαίου 12χρονου βασικού σχολείου αποτελεί τη διέξοδο για το εκπαιδευτικό κίνημα», καταλήγει η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ.

10ο ΛΥΚΕΙΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ
«Θέλουμε καινούριο σχολείο»

Απαιτώντας άμεσα από το υπουργείο Παιδείας και τον ΟΣΚ έγκριση κονδυλίου για την αγορά της γης και άμεση δημοπράτηση του έργου για την ανέγερση νέου σχολείου, χτες το πρωί, μαθητές του 10ου Λυκείου Περιστερίου πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας έξω από τα γραφεία του ΟΣΚ.

Μαθητές μαζί με εκπροσώπους των καθηγητών του σχολείου, αλλά και της Ενωσης Γονέων και Κηδεμόνων Περιστερίου συγκεντρώθηκαν έξω από τα γραφεία του ΟΣΚ και κρατώντας πικέτες στα χέρια δήλωναν ότι δεν μπορούν άλλο εμπαιγμό, ζητώντας να χτιστεί άμεσα το νέο τους σχολείο, που τους έχουν υποσχεθεί εδώ και 10 χρόνια περίπου, ώστε να λειτουργήσουν επιτέλους σε πρωινή βάρδια. Αντιπροσωπεία των συγκεντρωμένων συναντήθηκε με τον πρόεδρο του ΟΣΚ κ. Σκαμνάκη, που του εξέθεσαν το αίτημά τους. Ο πρόεδρος του ΟΣΚ δεσμεύτηκε στην αντιπροσωπεία ότι θα μεσολαβήσει στο ΥΠΕΧΩΔΕ για έγκριση ρυμοτομικού σχεδίου (αφού το οικόπεδο στο οποίο πρόκειται να ανεγερθεί το σχολείο βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλης) και τους διαβεβαίωσε ότι θα επιδιώξει πριν τη λήξη του 18μηνου που απαιτείται για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ώστε να ξεκινήσει η ανέγερση του νέου σχολείου, να αγοραστεί η γη.

Πανσπουδαστικά
«Δι' ευχών...»

«Παροχή κινήτρων για τη βελτίωση της εικόνας που παρουσιάζουν τα περιφερειακά πανεπιστήμια...». «Παροχή οικονομικών και επιστημονικών κινήτρων στο εκπαιδευτικό προσωπικό...». «Βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών, εξασφάλιση γνωστικών και επιστημονικών κινήτρων...». Αυτές είναι κάποιες από τις «θέσεις» της ΔΑΠ στα προεκλογικά της φυλλάδια. Δε θέλει και πολλή σκέψη για να τις καταλάβει κάποιος: Γενικά ευχολόγια. Βέβαια, δεν μπαίνουν στον κόπο να μας πούνε ούτε το πώς θα υλοποιηθούν έστω και αυτές οι ευχές που κάνει, ούτε το τι θα πρέπει να κάνουν οι φοιτητές. Εμείς πάντως προτείνουμε κάποιες λύσεις: 1. Καθημερινή προσευχή και τρισάγιο κάθε 1η του μήνα. 2. Εξάσκηση στη μέθοδο της αυθυποβολής με υπνωτισμό πάνω στον Σημίτη. 3. Με την ψήφο της ΔΑΠ (αφού έχει θέσεις) και την αναμονή των εκλογών του 2004, ώστε να βγει η ΝΔ κυβέρνηση και να μας τα υλοποιήσει.

Εξυπνάδες...

Είναι προφανές ότι η ΔΑΠ θέλει να μας πει ότι οι λύσεις είναι «απλές» και προπαντός απολιτικές. Είναι θέμα εξυπνάδας. Εξυπνοι οι ΔΑΠίτες που τις σκέφτηκαν (κουράστηκαν τα παιδιά). Χαζές οι κυβερνήσεις (μαζί και αυτές της ΝΔ) που δεν τις σκέφτηκαν ως τα τώρα. Ομως (ευτυχώς) δεν απευθύνονται σε ανεγκέφαλους. Οι φοιτητές γνωρίζουν καλά ότι τα προβλήματα έχουν πολιτικές ρίζες. Οτι η υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων, το τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων οφείλονται στις πολιτικές κατευθύνσεις της ΕΕ για τη λειτουργία της παιδείας προς όφελος του κεφαλαίου. Συνεπώς, ακόμα και η πιο ανώδυνη ευχή για να γίνει πράξη, χρειάζεται αγώνας και σύγκρουση με την κυρίαρχη πολιτική. Για όλα αυτά, όμως, η ΔΑΠ δε βγάζει τσιμουδιά. Είπαμε... προεκλογικά να φανούμε «φίλοι των φοιτητών», αλλά μη μας περάσουνε και για «κομμουνιστάς».

«Επαναστάτες χωρίς αιτία»

Από «προτάσεις» έχουμε περίσσευμα αυτές τις μέρες. Από αγώνες όμως... Ολοι οι «επαναστάτες» βγήκαν στη ρούγα, τώρα λίγες μέρες πριν τις φοιτητικές και σπουδαστικές εκλογές. Ετσι και οι ΠΑΣΠίτες αποφάσισαν ότι δε διαπραγματεύονται «το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης»... ότι πιστεύουν «σε μια παιδεία προσβάσιμη σε όλους, οικονομικά κριτήρια και αποκλεισμούς»... ότι ζητάνε «επέκταση των προνομίων (;;;) για δωρεάν σίτιση σε όλους τους φοιτητές»... ότι «τα συγγράμματα πρέπει να παρέχονται δωρεάν»... ότι «πρέπει να καταργηθούν τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά»... ότι «το άσυλο είναι κατάκτηση των αγώνων» κ. ά. Ρε παιδιά, ο Σημίτης τα ξέρει αυτά που λέτε; Πώς θα στεριώσουμε στην ΟΝΕ με «προνόμια» και «συντεχνιακά συμφέροντα»; Τι θέλετε, δηλαδή, να χάσουμε το τρένο της Ευρώπης; Πιστεύουμε πάντως ότι θα δείξει κατανόηση. Λίγες μέρες πριν τις εκλογές είμαστε. Δικαιούστε και εσείς να «εξοκέλλετε» από τις ράγες της ΟΝΕ (άλλωστε και αυτός δεν εξώκειλε μια βδομάδα πριν τις εθνικές εκλογές;). Το ανησυχητικό θα ήταν αν τα λέγατε αυτά και τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου. Αν τα λέγατε στις γενικές συνελεύσεις, αν κατεβαίνατε σε καμιά πορεία κτλ. Αλλά εκεί ήσασταν συνεπείς με τη γραμμή της κυβέρνησης. Χαλάλι σας όμως, εμείς θα κρατήσουμε τις προκηρύξεις που τώρα τυπώνετε και θα τα πούμε από Σεπτέμβρη, όταν θα μας λέτε στις συνελεύσεις ότι είμαστε «αγκυλωμένοι σε αντιλήψεις του παρελθόντος», ότι δε συνάδουμε με το «πνεύμα της παγκοσμιοποίησης» κ. ά.

Αχαριστία

«Αν ξέρατε τι θα γίνουμε, δε θα ανησυχούσαμε καθόλου». Αυτό είναι το κεντρικό σύνθημα της ΠΑΣΠ στις φετινές εκλογές. Τους κατανοούμε απολύτως. Να το παίζεις Παπανδρεϊκός σε Σημιτικό κόμμα έχει τα ζόρια του και σε γεμίζει άγχος: Θα με διορίσουν πουθενά; Θα βγω ποτέ βουλευτής, έστω στέλεχος του δημοσίου; Τι θα απογίνω τελοσπάντων; Πάντως έστω και «αντιπολίτευση» δεν πρέπει να έχετε παράπονα. Και αποκατάσταση σας παρέχουν... και καλοπερνάτε στο στρατό... και χρήμα σας δίνουν για τις ανάγκες του προεκλογικού αγώνα... Μην είσαστε και αχάριστοι, δεν κάνει!

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΑΣΚΑΛΩΝ
Θεμελιακό ζήτημα ο χαρακτήρας του σχολείου

«Πώς πρέπει να διαμορφωθεί η εκπαίδευση και η μετεκπαίδευση των δασκάλων, με ποιους στόχους και σε ποιους φορείς;». Με αυτά τα «καυτά» ερωτήματα κλήθηκε να ασχοληθεί το 14ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο των Ομοσπονδιών των Δασκάλων Ελλάδας και Κύπρου, που συνήλθε στην Κέρκυρα στις 3-4 Μάη. Ενώ όλοι οι ομιλητές τόνισαν την ανάγκη επιστημονικής ενίσχυσης των δασκάλων στο δύσκολο έργο τους, παρουσίασαν σοβαρές διαφορές στην αντίληψή τους για το χαρακτήρα και το φορέα της. Ετσι, πολλοί δεν ασχολήθηκαν με την αρχική εκπαίδευση και στράφηκαν αποκλειστικά προς τη μετεκπαίδευση, την οποία αποσύνδεσαν από την πρώτη. Την αντιμετώπισαν με στενό, τεχνοκρατικό τρόπο και πρότειναν την ανάθεσή της στα πλαίσια της υπηρεσίας. Παράλληλα, άφησαν μια και μόνη διέξοδο ουσιαστικής επιστημονικής αναβάθμισης του δασκάλου, μέσα από τα μεταπτυχιακά προγράμματα τύπου «Master». Αυτές οι τοποθετήσεις αντανακλούν τη γενική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των μονοπωλίων για μια «διά βίου» εκπαίδευση: στη βάση των όλο και περισσότερο υποβαθμιζόμενων, «μαζικών» προπτυχιακών σπουδών, θ' ακολουθεί επιμόρφωση πάνω σε επιμέρους «τεχνικά» θέματα, τα οποία θα υποστηρίζουν την εφαρμογή κάθε μέτρου της (αντι-)εκπαιδευτικής πολιτικής. Μια τέτοια «κατάρτιση» θα έχει το χαρακτήρα της «συνταγολογίας», «απονευρωμένη» από ένα βαθύ, επιστημονικό προβληματισμό και θα συνοδεύεται από την υποχρεωτικότητα εφαρμογής της, μια και θα διοργανώνεται από το διοικητικό μηχανισμό, τον ίδιο δηλαδή φορέα που θα χειραγωγεί τους δασκάλους με την «αξιολόγησή» τους. Είναι φανερό πως ο απώτερος στόχος τους είναι η μαζική «παραγωγή» δασκάλων με χαμηλή επιστημονικότητα, ιδεολογικά - πολιτικά ενσωματωμένων και υποταγμένων στην πολιτική της άρχουσας τάξης, ώστε να «εξασφαλιστεί» η απρόσκοπτη αναπαραγωγή της μέσα από το δικό της, ταξικό σχολείο.

Η επιμονή για τη λειτουργία μεταπτυχιακών προγραμμάτων τύπου «Master» εκφράζει την ανάγκη μιας επιλεκτικής ανάδειξης μικρής μερίδας δασκάλων, που, έχοντας ικανοποιητικά επιστημονικά εφόδια, προορίζονται να στελεχώσουν σχολεία - «ελίτ», διοικητικές θέσεις του εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς και να αποτελέσουν το «υλικό επιλογής» των υποψηφίων διδακτόρων - μελλοντικών πανεπιστημιακών.

Στον αντίποδα αυτών των θέσεων παρουσιάστηκε η επιστημονική επεξεργασία των αιτημάτων του κινήματος της Παιδείας, εκ μέρους του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προβλημάτων του ΚΜΕ, η οποία αντέστρεψε τον τρόπο προσέγγισης των ερωτημάτων του συνεδρίου. Πριν συζητήσει κανείς για τον τύπο της αρχικής εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των δασκάλων, πρέπει πρώτα ν' αποφασίσει για τον «τύπο» του δασκάλου που επιδιώκει να εκπαιδεύσει και μετεκπαιδεύσει. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα απαιτεί να ξεκαθαριστεί το θεμελιακό ζήτημα για το χαρακτήρα του σχολείου, στο οποίο θα διδάξουν οι δάσκαλοι αυτοί. Από τους σκοπούς, το περιεχόμενο και τις μεθόδους, κοντολογίς από τη «φιλοσοφία» του σχολείου, εξαρτάται η κατεύθυνση και ποιότητα της παιδαγωγικής - διδακτικής πράξης σε αυτό, άρα ο προσανατολισμός και οι ικανότητες των δασκάλων, που θα υλοποιήσουν τους στόχους του. Γι' αυτό προβάλλει η ανάγκη της ίδρυσης ενός άλλου τύπου σχολείου, που θ' αντικαταστήσει όλους τους άλλους που γνωρίσαμε ή σχεδιάζονται από την άρχουσα τάξη: Του ενιαίου, 12χρονου, βασικού, υποχρεωτικού, δημόσιου σχολείου, που θα παρέχει προοδευτική διαπαιδαγώγηση κι επιστημονική γνώση σε όλα τα παιδιά του Λαού, που δε θ' αποτελεί «διάδρομο επιλογής» για τα ΑΕΙ, μα θ' αναπτύσσει συμμετρικά όλες τις πλευρές της προσωπικότητάς τους. Ενα τέτοιο σχολείο χρειάζεται ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥΣ με ήθος και βαθιά επιστημονική γνώση, ικανούς να εμπνεύσουν και καθοδηγήσουν τη νέα γενιά στα ιδανικά της κοινωνικής προόδου και στον αγώνα για την απόκτηση της γνώσης. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να σπουδάζουν σε ενιαίες, Πανεπιστημιακές, Παιδαγωγικές Σχολές, ενός και μόνου «κύκλου» σπουδών, που θ' αντικαταστήσουν τα σημερινά Παιδαγωγικά Τμήματα και τις «καθηγητικές» Σχολές. Εκεί θα συνδέονται οργανικά οι Επιστήμες της Αγωγής με τις Επιστήμες των μαθημάτων - ειδικοτήτων, η Θεωρία με την Πράξη, θ' αναπτύσσεται η επιστημονική έρευνα και θα εξελίσσεται η Επιστήμη. Οι πτυχιούχοι τους θα είναι εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί, έτοιμοι με τα εφόδια αυτά να αναλάβουν την αποστολή τους στο Σχολείο. Οι μεταπτυχιακές τους Σπουδές θ' αποσκοπούν στην παραπέρα ανάπτυξη ερευνητικών ικανοτήτων, θ' αποτελούνται μόνο από έναν «κύκλο» και θα καταλήγουν στην απόκτηση διδακτορικού τίτλου.

Ηαρχική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών του ενιαίου 12χρονου Σχολείου πρέπει να συνδεθεί με την τακτική, περιοδικήμετεκπαίδευσή τους. Αυτή θα περιλαμβάνει εκ περιτροπής όλους τους εκπαιδευτικούς, θα διεξάγεται κάθε 5-7 χρόνια και θα διαρκεί 1 χρόνο, με απόσπαση των επιμορφωνόμενων από την υπηρεσία και θα διεξάγεται σε ειδικά Τμήματα Επιμόρφωσης των Παιδαγωγικών Σχολών, όπου μπορεί να εξασφαλιστεί καλύτερα η απαιτούμενη επιστημονική στάθμη. Ετσι, οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να διατηρούν και αναπτύσσουν τις γνώσεις και ικανότητές τους σε όλο και υψηλότερο επίπεδο, να συμβάλλουν οι ίδιοι στην ανάπτυξη της Επιστήμης, να συμμετέχουν στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των εκπαιδευτικών καινοτομιών.

Η επίτευξη των παραπάνω στόχων απαιτεί την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής - αντιλαϊκής πολιτικής της άρχουσας τάξης, γι' αυτό και πρέπει να γίνει υπόθεση - στόχος πάλης όλων των εργαζομένων, των εκπαιδευτικών, των γονιών και των μαθητών.


Μάριος ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ
Δάσκαλος, μέλος του Τμήματος Εκπαιδευτικών Προβλημάτων του Κέντρου Μαρξιστικών Ερευνών (από την παρέμβασή του στο πρόσφατο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Κέρκυρα)

Ναρκωτικά και Εφηβεία

«Ναρκωτικά και Εφηβεία», είναι το θέμα της εκδήλωσης - συζήτησης που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Μάη, στις 7 το απόγευμα στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου (Εθνικής Αντιστάσεως 27, πεζόδρομος). Την εκδήλωση διοργανώνουν: Οργάνωση Γυναικών Περιστερίου - Μέλος ΟΓΕ, Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Περιστερίου «Ελλη Αλεξίου», Α` ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής, Ενωση Γονέων και Κηδεμόνων Περιστερίου, Οργάνωση Πολυτέκνων Δ. Αττικής, Επιτροπή Ειρήνης Περιστερίου, Φιλοπρόοδος Σύλλογος Ανθούπολης.

Εισηγητής στην εκδήλωση θα είναι ο Ηλίας Μιχαλαρέας, διδάκτωρ Ψυχολογίας και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Νοσοκομειακών Ψυχολόγων. Θα συμμετέχει και θα απαγγείλει ποιήματα (Μαγιακόφσκι και Καβάφη) η θεατρική ομάδα της μονάδας απεξάρτησης «18 ΑΝΩ».

Αντιπολεμικές εκδηλώσεις της ΚΝΕ

Δύο αντιπολεμικές εκδηλώσεις πραγματοποιούν σήμερα Παρασκευή 12 του Μάη, οι οργανώσεις Σταυρούπολης - Πολίχνης και Τούμπας Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ.

Συγκεκριμένα, αντιπολεμική συναυλία και έκθεση φωτογραφίας, οργανώνει στις 7μμ έξω από το συγκρότημα των ΤΕΕ Σταυρούπολης, η ΤΟ Σταυρούπολης - Πολίχνης της ΚΝΕ.

Στις 7.30μμ, αντιπολεμική εκδήλωση στα γραφεία της Τούμπας, οργανώνει η ΤΟ Μαθητών Δήμου Θεσσαλονίκης.

ΚΣ ΕΣΕΕ
Συνάντηση ερήμην των σπουδαστών

Με μέλη του ΚΣ της ΕΣΕΕ συναντήθηκε προχτές το βράδυ ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου, στο πλαίσιο των επαφών του με εκπαιδευτικούς φορείς. Στη συνάντηση δεν κλήθηκε η Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας που καταγγέλλει αυτή την τακτική, η οποία χαρακτήρισε όλο το προηγούμενο διάστημα τις παρατάξεις ΠΑΣΠ και ΔΑΠ να συζητούν ερήμην των σπουδαστών. Οι παραπάνω παρατάξεις στην ΕΣΕΕ, πριν το Πάσχα είχαν αποφασίσει αντί για αγωνιστικές κινητοποιήσεις να επιλέξουν να «πίνουν καφέ» με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας πίσω από κλειστές πόρτες. Αυτό έκαναν και το βράδυ της Τετάρτης, ενώ το γεγονός ότι δεν ειδοποίησαν εκπρόσωπο της ΠΚΣ προδίδει την ανησυχία τους για την άλλη φωνή μέσα στα ΤΕΙ, καταγγέλλει η ΠΚΣ ΤΕΙ.

Η ΠΚΣ σχολιάζοντας το γεγονός επισημαίνει πως η καλύτερη απάντηση σε αυτές τις μεθοδεύσεις που στρέφονται κατά του σπουδαστικού κινήματος είναι η αποφασιστική ενίσχυση της ΠΚΣ στις εκλογές στις 17 του Μάη.

Σήμερα το τεστ δεξιοτήτων

Χωρίς η επίδοση σ' αυτό να συνυπολογίζεται στα μόρια εισαγωγής των υποψηφίων, θα γίνει σήμερα, Παρασκευή, στα λύκεια το λεγόμενο τεστ δεξιοτήτων.

Σύμφωνα με τους νόμους της μεταρρύθμισης, η δοκιμασία δεξιοτήτων «αποσκοπεί στον έλεγχο βασικών δεξιοτήτων λογικής, κριτικής σκέψης και αναλυτικής και συνθετικής ικανότητας των εξεταζομένων». Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας, κατ' εξαίρεσιν για φέτος, επειδή «ανέκυψαν απρόβλεπτες δυσχέρειες κατά την προετοιμασία για την άρτια πραγματοποίηση της δοκιμασίας δεξιοτήτων», η επίδοση στο τεστ δε λαμβάνεται υπόψη για τον προσδιορισμό των μορίων των υποψηφίων για εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Εκδηλώσεις των ΠΚΣ

Για σήμερα έχουν προγραμματιστεί οι εξής εκδηλώσεις:

  • Στις 12 μ. θα γίνει στο αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής Σχολής, εκδήλωση - συζήτηση με θέμα: «Αλλαγές στα προγράμματα σπουδών και μεταπτυχιακά», με ομιλητή τον Γ. Χουρμουζιάδη, βουλευτή του ΚΚΕ και καθηγητή του ΑΠΘ. Θα ακολουθήσει συναυλία - γλέντι.
  • Επίσης στις 12 μ. οργανώνεται στα ΤΕΙ-Θ εκδήλωση για την Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, με ομιλητή τον Γιάννη Ζιώγα, πανεπιστημιακό. Στις 7 μ.μ. θα γίνει πάρτι στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Τη Δευτέρα 15/5 γίνεται:

  • Στις 12 μ. εκδήλωση - συζήτηση με θέμα: «Οχι σε όλα τα ναρκωτικά» στο Αμφιθέατρο Β` της Ιατρικής.
  • Στις 12 μ. στην Πλατεία Χημείου, ρεμπέτικο γλέντι. Την ίδια μέρα, επίσης στις 12 μ., στα ΤΕΙ-Θ θα δοθεί συναυλία με ερασιτεχνικά σχήματα της πόλης.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ