Σε «χαμηλούς τόνους» κινήθηκαν οι αντιδράσεις της Αθήνας στην επαναδιατύπωση της θεωρίας των «γκρίζων ζωνών» από την Αγκυρα, με προφορικό διάβημα του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών προς την ελληνική πρεσβεία στην Τουρκία.
Οπως έγραψε χτες ο «Ρ», η τουρκική διαμαρτυρία αφορούσε σε δύο θέματα: Πρώτον η Αγκυρα διαμαρτυρήθηκε για εργασίες στρατιωτικές και μη στρατιωτικές που γίνονται σε γεωγραφικούς σχηματισμούς στο Αιγαίο και δεύτερο για τη λειτουργία του νέου ελληνικού αντιαεροπορικού πυραυλικού συστήματος. Σύμφωνα με την εκτίμηση διπλωματικών κύκλων, η Αγκυρα με την κίνησή της αυτή έσπευσε να υπενθυμίσει τις διεκδικήσεις της στο Αιγαίο, ενόψει της ελληνοτουρκικής συζήτησης που ξεκινά για την εγκατάσταση Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δ.Ρέππας, επιβεβαίωσε την ύπαρξη του διαβήματος, λέγοντας: «Πράγματι, έγινε διάβημα από την πλευρά της Τουρκίας σε υπάλληλο της διπλωματικής αποστολής μας στην Αγκυρα. Το διάβημα αυτό δε γίνεται δεκτό από την κυβέρνησή μας. Δεν προκαλείται οποιαδήποτε ανησυχία». Σε άλλο σημείο της δήλωσής του ο Δ.Ρέππας, αναφερόμενος στα έργα που εκτελούνται σε γεωγραφικούς σχηματισμούς στο Αιγαίο υποστήριξε ότι «αυτά τα προγράμματα σε μεγάλο βαθμό είναι ενταγμένα σε δράσεις της ΕΕ». Ο υπουργός Τύπου κατέληξε, λέγοντας «ότι η Ελλάδα, στις σχέσεις της με την Τουρκία, επιθυμεί μια θεαματική βελτίωση, η οποία θα στηρίζεται στο σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου και θα κινείται στο πνεύμα της καλής γειτονίας. Πνεύμα το οποίο διέπει όλες τις επιλογές της ελληνικής κυβέρνησης»
Από την πλευρά της ΝΔ, η υπεύθυνη του Τομέα Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας Ντόρα Μπακογιάννη σε δήλωσή της σημειώνει ότι «δυσάρεστη έκπληξη προκαλεί στους Ελληνες το διάβημα της Αγκυρας». Σε άλλο σημείο της δήλωσής της η Ντόρα Μπακογιάννη σημειώνει ότι «η απόρριψη του διαβήματος της Αγκυρας δεν αρκεί. Αναμένουμε, προσθέτει, ουσιαστικότερη αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης που θα πρέπει να περιλαμβάνει ενημέρωση της ΕΕ, καθώς και σαφή προειδοποίηση της Τουρκίας πως θα βρεθεί αντιμέτωπη με καίρια ερωτήματα σχετικά με το πώς αντιλαμβάνεται τις αποφάσεις του Ελσίνκι».
Πρόκειται για μια ακόμα προσπάθεια, από το «Δίκτυο 21» αυτή τη φορά, να πληγεί η ίδια η ελευθεροτυπία, μια προσπάθεια που εντάσσεται στη «γενικότερη επιχείρηση επιβολής ενός αντιδημοκρατικού κλίματος και χειραγώγησης του Τύπου και των δημοσιογράφων», όπως τόνιζε και το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σε ανακοίνωση που είχε εκδώσει για τις μηνύσεις αυτές του «Δικτύου 21».
Πρόσφατη είναι η ανάλογη προσπάθεια του υπουργού Δικαιοσύνης τότε, Ε. Γιαννόπουλου, με τη στήριξη της κυβέρνησης συνολικά, για φίμωση και οικονομικό στραγγαλισμό του «Ριζοσπάστη». Την ευθύνη της κυβέρνησης, που με την πολιτική της ευνοεί την εκδήλωση τέτοιων φαινομένων, καυτηρίαζε και το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, τονίζοντας σε εκείνη την ανακοίνωσή του πως: «Προκαλεί θυμηδία η προσπάθεια του κυβερνώντος κόμματος να αποσείσει τις τεράστιες ευθύνες του, εκδίδοντας ανακοίνωση καταδίκης των αγωγών και μηνύσεων του "Δικτύου 21". Οι υπεύθυνοι του "Δικτύου 21" βαδίζουν στον ίδιο δρόμο, που βαδίζει και ο υπουργός Δικαιοσύνης. Αξιοποιούν και εκμεταλλεύονται το αντιδημοκρατικό κλίμα, που δημιουργεί η κυβέρνηση».
Οι προσπάθειες φίμωσης του Τύπου από όπου κι αν προέρχονται είναι καταδικαστέες, ωστόσο μόνο υποκριτικές μπορούν να χαρακτηριστούν οι κραυγές υπέρ της δημοκρατίας και της ελευθεροτυπίας από ορισμένους μηνυθέντες από το «Δίκτυο 21». Κι αυτό γιατί μόνο για τα δημοκρατικά τους αισθήματα δε διακρίνονται, αφού αυτοί οι ίδιοι όχι μόνο αδιαφόρησαν για τη δίωξη εναντίον του «Ρ», όχι μόνο στηρίζουν ένθερμα την πολιτική που «γεννά» τέτοια φαινόμενα, αλλά κάποιοι απ' αυτούς έχουν και μηνύσεις εναντίον της εφημερίδας της ΚΕ του ΚΕΚ.
Σε ό,τι αφορά στις μηνύσεις του «Δικτύου 21» να υπενθυμίσουμε ότι αυτό προσέφυγε στη Δικαιοσύνη εναντίον της «Εξουσίας», με αφορμή τέσσερα δημοσιεύματά της, τον Φλεβάρη και τον Μάρτη του 1999, τα οποία επέκριναν τα μέλη και τους υποστηρικτές του για το ρόλο που έπαιξαν στην παράνομη έλευση του Κούρδου ηγέτη Αμπντουλάχ Οτσαλάν στην Ελλάδα. Ο μάρτυρας του «Δικτύου 21» Γ. Μουρούτης υποστήριξε στο δικαστήριο ότι τα εν λόγω δημοσιεύματα ήταν συκοφαντικά και στόχο είχαν να προσβάλουν την τιμή των μελών του σωματείου.
Από την πλευρά των εναγομένων κατέθεσε ο υπεύθυνος Τύπου του ΣΥΝ Δ. Παπαδημούλης, ο οποίος επισήμανε ότι εκείνη την περίοδο υπήρξε έντονη κριτική για το χειρισμό της υπόθεσης Οτσαλάν, ενώ τα κόμματα χρησιμοποίησαν σε ανακοινώσεις τους σκληρότατες εκφράσεις για τη δράση που ανέπτυξε το "Δίκτυο 21". Αλλά - συνέχισε - οι εκπρόσωποί του έστησαν μια βιομηχανία αγωγών κατά συγκεκριμένων εφημερίδων, όπως είναι η «Αυγή», η «Αυριανή» και η «Εξουσία», που επέκριναν τη δράση αυτή. Η μέθοδος όμως να καταφεύγει κάποιος σε δικαστική δίωξη απόψεων και κρίσεων δεν τιμά τη δημοκρατία.
Το δικαστήριο επιφυλάχτηκε να εκδώσει την απόφασή του.
Ενα βήμα ακόμη έκανε χτες ο Κ. Δαφέρμος, πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων των Πολιτών, στην κατεύθυνση για το ξεκαθάρισμα των διαφορών με την Εκκλησία για το θέμα της αναγραφής ή μη του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες.
Ο πρόεδρος της Αρχής σε δηλώσεις του στο ραδιοφωνικό σταθμό «Φλας», είπε ότι «η αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες είναι παράνομη, αντισυνταγματική και αντίθετη προς τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την προστασία της ιδιωτικής ζωής». Επίσης, επικαλέστηκε και το άρθρο 13 του Συντάγματος που καθιερώνει την απόλυτη θρησκευτική ελευθερία.
Μάλιστα, ο Κ. Δαφέρμος φαίνεται αποφασισμένος να προχωρήσει στο θέμα των ταυτοτήτων, αφού ανήγγειλε ότι μεθαύριο στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Αρχής θα εισηγηθεί να μην αναγράφεται το θρήσκευμα στις ταυτότητες ούτε να ερωτάται γι' αυτό ο πολίτης. «Αν η εισήγησή μου γίνει δεκτή, είπε, πρακτικά θα στείλουμε την απόφαση αυτή στο αρμόδιο υπουργείο και θα του πούμε να διακόψει την επεξεργασία».
Στο θέμα των ταυτοτήτων επανήλθε χτες και ο υπουργός Δικαιοσύνης Μ. Σταθόπουλος, ο οποίος δήλωσε ότι για την αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες δεν υφίσταται θέμα ψήφισης νέου νόμου, αλλά εφαρμογής του υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου. Επίσης, ανέφερε ότι η Ανεξάρτητη Αρχή για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων έχει αποφασιστική εξουσία και μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις δεσμευτικές για τη διοίκηση, ενώ σε περίπτωση που κάποιος δεν τις εφαρμόζει, τότε μπορούν να επιβληθούν κυρώσεις. Τέλος, ο υπουργός Δικαιοσύνης εξέφρασε την ελπίδα ότι η πλειοψηφία των κληρικών θα συμπαρασταθεί στην προσπάθειά του.
Πάντως, στη διαμάχη που ήδη άρχισε, πρωτοστατούν ο υπουργός Δικαιοσύνης Μ. Σταθόπουλος και ο πρόεδρος της Αρχής Κ. Δαφέρμος, ενώ επίσημα η κυβέρνηση αρκείται σε ρόλο Ποντίου Πιλάτου και επέλεξε τη γραμμή της αναμονής. Εξάλλου, είναι γνωστό ότι δε θέλει και ούτε καν αγγίζει το μεγάλο θέμα του διαχωρισμού από το κράτος.
Δεν είναι τυχαίο που ο υπουργός Τύπου Δ. Ρέππας πριν λίγες μέρες, σχολιάζοντας τις θέσεις του Μ. Σταθόπουλου, για την αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες, τον πολιτικό όρκο και την πολιτική ταφή, δεν πήρε ξεκάθαρη θέση. Ο υπουργός Τύπου είχε δηλώσει ότι ο υπουργός Δικαιοσύνης εκφράζει προσωπικές απόψεις, αλλά την ίδια στιγμή έσπευσε να προσθέσει ότι το ζήτημα του θρησκεύματος καθορίζεται από το νόμο για τα προσωπικά δεδομένα.
Την ίδια τακτική των «ήξεων αφίξεων» ακολούθησε και ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Μ. Χρυσοχοΐδης κατά τη συνάντησή του με αντιπροσωπεία της Ιεράς Συνόδου. Οταν τον επισκέφτηκε η αντιπροσωπεία των μητροπολιτών για να συζητήσουν το θέμα των ταυτοτήτων, ο υπουργός αρκέστηκε να τους ακούσει, χωρίς να τοποθετηθεί στο αίτημά τους, αν δηλαδή είναι υπέρ ή κατά της της αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες.
Ωστόσο, ο Κ. Δαφέρμος χτες φάνηκε διατεθειμένος ότι σκοπεύει να κλείσει το θέμα με την Εκκλησία για τις ταυτότητες, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι είναι «πιο απόλυτος από τον κ. Σταθόπουλο».
Ειδικότερα, ο Κ. Δαφέρμος:
- Αντέκρουσε τους ισχυρισμούς του μητροπολίτη Πειραιά Καλλίνικου ότι νόμος του 1991 υπαγορεύει την αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες. Ο Κ. Δαφέρμος τόνισε ότι από το πρώτο έτος της Νομικής διδάσκεται ότι νεότερος νόμος καταργεί τον αρχαιότερο και εφόσον οι διατάξεις του είναι αντίθετες προς αυτόν.
- Για τους λόγους που δεν εφαρμόστηκε μέχρι τώρα ο νόμος για τα προσωπικά δεδομένα, απέδωσε την ευθύνη στην κυβέρνηση, προσθέτοντας ότι τώρα πρέπει πλέον να εφαρμοστεί. «Καμιά φορά οι πολιτικοί, είπε με νόημα, υπολογίζουν και το κόστος». Στο σημείο αυτό τάχθηκα και κατά της αναγραφής των δακτυλικών αποτυπωμάτων, ενώ σημείωσε ότι θα πρέπει να αναγράφεται και η ομάδα αίματος για να προστατεύεται το άτομο σε περίπτωση ατυχήματος. «Ολα τα άλλα στοιχεία, πρόσθεσε, είναι εκ του πονηρού».
Η επισήμανση, η περισυλλογή, σε όποιο πεδίο αξιοποίησης αν επιβεβαιώνεται, δεν πρέπει να παραμεληθεί κάτω από την πίεση της καθημερινής, μεγάλου όγκου δουλιάς. Αυτοί οι ικανοί «εργάτες» μας πρέπει να ενθαρρυνθούν και να επαινεθούν. Για να βοηθηθεί η αισιοδοξία, η άμιλλα και το ενδιαφέρον για παραπέρα ανάπτυξη, πρόοδο και αφοσίωση στο λαϊκό αγώνα.
Από το άλλο μέρος, αυτή η πολυπλοκότητα αναδεικνύει για μας την ανάγκη εκτεταμένης και σαφούς γνώσης πολλών στοιχείων για να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τα επιχειρήματα της αντιδραστικής «ιδεολογίας» και πρακτικής και για να πείθουμε τον κόσμο για την ορθότητα και την αποτελεσματικότητα των δικών μας προτάσεων. Κι ακόμη την ανάγκη για πιο συχνή και πιο επίκαιρη και έγκαιρη παρουσία μας κοντά στους παγιδευμένους ανθρώπους του μόχθου. Αυτές οι ανάγκες και οι υποχρεώσεις οι δικές μας αποδείχτηκαν πολλές φορές στην προεκλογική δουλιά μας, όταν με την επιτυχημένη παρουσία μας, με τις απαντήσεις στις αντιρρήσεις τους, κατέληγαν να μας «παραπονούνται» γιατί δε βρισκόμαστε συχνότερα κοντά τους για να τους ενημερώνουμε. Επομένως, κύριο ζήτημα για μας είναι η κατάλληλη γνωστική προετοιμασία και η άνετη και προσιτή για τον κόσμο επικοινωνία μαζί του, ακόμη και με τον κατάλληλο επεξηγηματικό λόγο, ώστε να αποφεύγονται οι περιορισμένες διακηρυκτικές και συνθηματικές εκφράσεις, που γίνονται είτε από ανεπάρκεια είτε γιατί για όποιο άλλο λόγο «βολεύουν» ή γιατί εξοικονομούν χρόνο κλπ.
Τέλος, στην ίδια κατεύθυνση της αποτελεσματικότητας της δουλιάς μας, πρέπει να συντελούμε, στο να εμπλουτίζεται η πολιτική συνείδηση του κόσμου με όσο το δυνατόν περισσότερα ενδιαφέροντα, μη ορατά γι' αυτόν στο δοσμένο χρόνο, από τη μακρινή και περιορισμένη σκοπιά του, όμως το ίδιο θεμελιακά για τη ζωή του με εκείνα τα λίγα του δικού του τομέα δουλιάς που τον απασχολούν άμεσα.
Ετσι, θα εγκαταστήσουμε περισσότερα σημεία και δυνατότητες ενδιαφέροντος και επικοινωνίας. Η σημασία και η αξία και αυτού του παράγοντα αναδείχτηκε στην προεκλογική δουλιά μας, όταν διαπιστώνονταν περιπτώσεις που γενικότερα ζητήματα δημοκρατίας, εθνικής κυριαρχίας, διάδοσης των ναρκωτικών ή της πορνείας, παρά την επέκταση της καταστολής ή ακόμη και των κινδύνων από την αναθεώρηση του Συντάγματος, ζήτημα για το οποίο ψήφιζαν χωρίς να 'χουν συναίσθηση - ούτε καν γνώση γιατί κανείς δεν τους το 'χε αναφέρει - προκαλούσαν συγκίνηση και θετικές αντιδράσεις εντονότερες ακόμη και από εκείνες της ποσόστωσης των παραγόμενων προϊόντων ή του εξαναγκασμένου αποκλεισμού ορισμένων καλλιεργειών σε ορισμένες περιοχές κλπ.
Το ΚΚΕ αγωνίζεται για να κρατήσει αυτό τον ιστορικό ρόλο και να προσελκύσει στον αγώνα ευρύτερες μάζες των ανθρώπων του μόχθου. Η πληρότητα του κειμένου της ΚΕ για τις «πρώτες εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα των εθνικών εκλογών», όλων των άλλων ντοκουμέντων και των υλικών που καθημερινά δημοσιεύονται στο «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ» αποτελούν το βάσιμο και απαραίτητο υλικό, ώστε χρειάζεται μόνο η δική μας αγωνιστική επιμονή, αναζήτηση, μόχθος και πίστη για να επιδιώκουμε θετικά αποτελέσματα. Ο καθένας είναι μπροστά στη δική του ευθύνη.
Αρνήθηκε κατηγορηματικά ο μητροπολίτης Θηβών και Λιβαδειάς κ. Ιερώνυμος ότι κάνει αντιπολίτευση στον αρχιεπίσκοπο Αθηνών κ. Χριστόδουλο. Σε συνέντευξη Τύπου, που έδωσε χτες ο κ. Ιερώνυμος στα τοπικά μέσα ενημέρωσης, με αφορμή την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου «Εκκλησία και ΜΜΕ», που διοργανώνουν από κοινού η Μητρόπολη Θηβών και Λιβαδειάς με το περιοδικό «Θεός και Θρησκεία», δήλωσε ότι κατά καιρούς μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις ή διαφορετική προσέγγιση σε κάποια θέματα, αλλά αυτό δε συνιστά αντιπολίτευση.
Χαρακτηριστικά, ο μητροπολίτης Θηβών ανέφερε τις διαφορετικές θέσεις που έχει με τον κ. Χριστόδουλο σχετικά με το επίδομα στο τρίτο παιδί. Ο κ. Ιερώνυμος πιστεύει ότι το επίδομα πρέπει να δίνεται σε όλες τις οικογένειες - χριστιανικές και μουσουλμανικές - και ανεξαρτήτως του θρησκεύματος, γιατί έτσι επιτάσσει η χριστιανική θρησκεία. «Αυτή η διαφορετική γνώμη, διευκρίνισε ο μητροπολίτης Θηβών και Λιβαδειάς, δε σημαίνει αντιπολίτευση». Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι ο κ. Χριστόδουλος είναι υπέρ της άποψης το επίδομα να χορηγείται μόνο στις χριστιανικές οικογένειες.
Σχετικά με τις απόψεις του μητροπολίτη Πειραιά κ. Καλίνικου, ο οποίος αποδοκίμασε το συνέδριο, ο κ. Ιερώνυμος είπε ότι συγχέει την έννοια της Εκκλησίας και δεν την ερμηνεύει σωστά. Τέλος, σχολιάζοντας τις σχέσεις της εκκλησίας και των ΜΜΕ ο κ. Ιερώνυμος είπε ότι είναι ένα ζήτημα που θα πρέπει να απαντηθεί, μέχρι ποιο σημείο θα πρέπει οι δημοσιογράφοι να χρησιμοποιούν τον κλήρο και ο κλήρος τους δημοσιογράφους.
Οι εργασίες του συνεδρίου άρχισαν χτες και θα διαρκέσουν και αύριο. Στο μεταξύ αποκαταστάθηκαν οι ζημιές που είχαν προξενήσει οπαδοί παραθρησκευτικών οργανώσεων στο χώρο διεξαγωγής του συνεδρίου.
Μήνυση κατά του ανεξάρτητου πλέον, μετά την αποπομπή του από τη ΝΔ, βουλευτή Γ. Καρατζαφέρη για συκοφαντική δυσφήμιση κατέθεσε χτες στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας ο βουλευτής και πρώην υπουργός Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ Αναστ. Μαντέλης. Αιτία η πρόσφατη δήλωση του πρώτου στον τηλεοπτικό σταθμό «Αλφα», ότι όταν ήταν κρατούμενος επί χούντας, ο Αναστ. Μαντέλης ήταν «απ' έξω», γιατί υπηρετούσε τότε στο ΕΑΤ - ΕΣΑ. Ο πρώην υπουργός επενέβη στην εκπομπή, δηλώνοντας ότι αυτό είναι ψευδές, καθώς είχε υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία στο Πολεμικό Ναυτικό. Ο Γ. Καρατζαφέρης διόρθωσε εν συνεχεία τον προηγούμενο ισχυρισμό του, λέγοντας ότι εννοούσε την ΕΣΑ του Ναυτικού.
Σε δηλώσεις του μετά την κατάθεση της μήνυσης, ο Αναστ. Μαντέλης, ανέφερε ότι ο Γ. Καρατζαφέρης «ενήργησε ως πολιτικός συκοφάντης» και πρόσθεσε ότι «η πολιτική δεν μπορεί να διαμορφώνεται με ψεύδη, συκοφαντίες και λασπολογίες».