ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Φλεβάρη 2009
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΣΕ
Από το Μάρτη το σχέδιο «εκτροχιασμού»

Με δραστική μείωση του προσωπικού, περικοπές δρομολογίων και υπερδιπλασιασμό των εισιτηρίων

Την επιτάχυνση των διαδικασιών για την εφαρμογή του σχεδίου «εκτροχιασμού» του ΟΣΕ από τον επόμενο μήνα, αποφάσισε χτες η Διυπουργική Επιτροπή.

Βασική φιλοσοφία του σχεδίου αυτού, το οποίο είχε παρουσιάσει η κυβέρνηση τον περασμένο Αύγουστο, είναι:

  • Η περικοπή 2.500 - 3.000 θέσεων εργασίας και υποχρεωτικές μετατάξεις εργαζομένων σε άλλες υπηρεσίες και Οργανισμούς του Δημοσίου.
  • Η δραστική περικοπή δρομολογίων που θεωρούνται «ζημιογόνα». Στόχος είναι να παραμείνει ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη, που είναι και το «φιλέτο» για τους ιδιώτες.
  • Ο διπλασιασμός των εισιτηρίων στις γραμμές μεγάλης επιβατικής κίνησης έως το 2010.

Ολα αυτά, βέβαια, προωθούνται με πρόσχημα την «εξυγίανση» και τον περιορισμό των ελλειμμάτων, αλλά επί της ουσίας πρόκειται για την εφαρμογή πολιτικής ιδιωτικοποίησης των ελληνικών σιδηροδρόμων, ενόψει της πλήρους «απελευθέρωσης» - ιδιωτικοποίησης των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών μεταφορών από το 2011.

Επίσημες δηλώσεις μετά τη συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής δεν έγιναν. Ωστόσο, όπως έγινε γνωστό από κυβερνητικές πηγές, δόθηκαν εντολές στους «συμβούλους» για επίσπευση του σχεδίου «αναδιάρθρωσης του ΟΣΕ», ενώ αναζητούνται και «εναλλακτικές πηγές» χρηματοδότησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Υπενθυμίζεται ότι από τον περασμένο Δεκέμβρη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είναι πλέον θυγατρική του ΟΣΕ, αλλά ανεξάρτητη ανώνυμη εταιρεία, με αντικείμενο το σιδηροδρομικό έργο, κατ' επιταγή της κοινοτικής οδηγίας 91440, που προβλέπει το διαχωρισμό της υποδομής από την εκμετάλλευση. Κατά τη χτεσινή συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής, εξετάστηκαν τρόποι χρηματοδότησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είτε μέσω νέων δανείων με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, είτε με αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου. Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει ακόμα την παραχώρηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ σε ιδιώτες για πολυετή εκμετάλλευση, καθώς και τη δυνατότητα χρήσης των σταθμών του Οργανισμού για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων. Ιδιώτες αναζητά η κυβέρνηση και για την κατασκευή νέας γραμμής του Προαστιακού προς Λαύριο, ενώ υπάρχει σκέψη και για τη διατήρηση ορισμένων «ζημιογόνων» δρομολογίων, αλλά με επιδότηση στους ιδιώτες, όπως γίνεται τώρα με τα θαλάσσια και αεροπορικά δρομολόγια των αποκαλούμενων «άγονων γραμμών».

Σημειώνεται, τέλος, ότι κεντρική φιλοσοφία της προωθούμενης - από την Ευρωπαϊκή Ενωση - πολιτικής και στο σιδηρόδρομο, όπως και στις τηλεπικοινωνίες και στην ενέργεια, είναι ότι οι βασικές υποδομές χρηματοδοτούνται από το κράτος, δηλαδή με χρήματα του ελληνικού λαού, για να μπορούν να τις χρησιμοποιούν και να κερδοσκοπούν οι ιδιώτες.

ICAP
Αυξήθηκαν 60% οι εισαγωγές ελαιολάδου

Μείωση της εγχώριας παραγωγής ελαιολάδου κατά 13% την περίοδο 2006/2007 σε σύγκριση με το 2005/2006, διαπιστώνει έρευνα της ICAP σχετικά με τον κλάδο ελαιολάδου, πυρηνελαίου και επιτραπέζιων ελιών τα δύο προηγούμενα χρόνια. Αυτό αποτελεί άλλο ένα δείγμα των επιπτώσεων της νέας ΚΑΠ και της αποσύνδεσης των επιδοτήσεων.

Την ίδια περίοδο, η εγχώρια κατανάλωση ελαιολάδου αυξήθηκε κατά 3,1%, ενώ αύξηση κατά 1,8% παρουσιάζει η εγχώρια αγορά ραφιναρισμένου πυρηνελαίου. Οπως σημειώνουν οι συντάκτες της έρευνας, οι εισαγωγές που πραγματοποιούνται ετησίως σε ελαιόλαδο και πυρηνέλαιο είναι περιορισμένες, καθώς η εγχώρια παραγωγή στα συγκεκριμένα προϊόντα καλύπτει την εγχώρια ζήτηση. Συνήθως, αναφέρεται, οι εισαγωγές που πραγματοποιούνται σε ελαιόλαδο αφορούν προϊόντα με σκοπό την πρόσμειξη. Το 2007, οι εισαγωγές ελαιολάδου αυξήθηκαν κατά 60% σε σύγκριση με το 2006, ενώ οι εξαγωγές ελαιολάδου και πυρηνελαίου κατέγραψαν μείωση κατά 15% και 30,4%, αντίστοιχα. Τούτο το στοιχεία ερμηνεύει, ανάμεσα σε άλλα, την πίεση που δέχονται οι τιμές της εγχώριας παραγωγής, οι οποίες φέτος έφτασαν σε εξευτελιστικά επίπεδα. Και επίσης αποτέλεσμα των κανονισμών της ΚΑΠ και των επιταγών του ΠΟΕ.

Ακόμη, διαπιστώνεται ότι μεγάλο μέρος της εγχώριας αγοράς, που ανέρχεται σε ποσοστό της τάξης του 38%, καλύπτεται από το μη τυποποιημένο ελαιόλαδο. Το τυποποιημένο εκτιμάται ότι την εξεταζόμενη περίοδο κάλυψε το 27% της αγοράς και ποσοστό 35% αφορά την αυτοκατανάλωση.

Σημαντική διέξοδο για τον κλάδο εκτιμάται από την έρευνα ότι μπορούν να αποτελέσουν οι εξαγωγές. Αλλά τι εξαγωγές μπορεί να γίνουν, από ποιους και με τι τιμή παραγωγού; Η τιμή παραγωγού έπεσε φέτος στο μισό, αλλά οι καταναλωτές σε Ελλάδα και εξωτερικό ακριβοπληρώνουν το λάδι. Στην έρευνα αναφέρεται, επίσης, πως από τις υπάρχουσες τάσεις συμπεραίνεται ότι η εγχώρια αγορά ελαιολάδου θα παρουσιάσει αύξηση κατά 2% - 3% την περίοδο 2007-2009, ενώ η ζήτηση πυρηνελαίου παραμένει περιορισμένη και αναμένεται να παρουσιάσει μείωση, καθώς χρησιμοποιείται κυρίως σαν υποκατάστατο του ελαιολάδου.

Οσον αφορά στον κλάδο των επιτραπέζιων ελιών, όπου δραστηριοποιείται ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, σημειώνεται στην έρευνα ότι οι περισσότερες από αυτές έχουν εξαγωγική δραστηριότητα. Ομως, και εδώ η τιμή παραγωγού πέφτει χρόνο με το χρόνο όλο και πιο χαμηλά. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της έρευνας, η εγχώρια παραγωγή επιτραπέζιων ελιών παρουσίασε μείωση 14% την περίοδο 2006/2007 σε σχέση με την αντίστοιχη προηγούμενη, ενώ κατά 7,1% μειώθηκε και η εγχώρια κατανάλωση. Το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης αφορά τη χύμα μορφή, ωστόσο τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σταδιακά μια αύξηση του μεριδίου συμμετοχής των τυποποιημένων επιτραπέζιων ελιών. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα οικονομικά αποτελέσματα 20 εταιρειών επεξεργασίας και τυποποίησης επιτραπέζιων ελιών, σύμφωνα με τα οποία το 2007 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 19,12%, ενώ το κέρδος προ φόρου αυξήθηκε κατά 183,2%. Εδώ φαίνεται για άλλη μια φορά το εξής: Τεράστια κέρδη για τους εμποροβιομήχανους, μείωση τιμών και εισοδήματος για τους παραγωγούς και όλο και μεγαλύτερη ακρίβεια για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Στο στόχαστρο τα ληξιπρόθεσμα

Με τις «ληξιπρόθεσμες οφειλές» και την «περαίωση» στη βάση των ρυθμίσεων που ψήφισε η κυβέρνηση επιχειρεί το υπουργείο Οικονομικών να μαζέψει πρόσθετους φόρους, πρώτα και κύρια, σε βάρος των αυτοαπασχολούμενων και μικρών ΕΒΕ. Την ίδια στιγμή στο απυρόβλητο παραμένει η μικρή δράκα μεγαλοοφειλετών που έχει φεσώσει την Εφορία με δισεκατομμύρια ευρώ.

Η προθεσμία για την υποβολή των σχετικών δηλώσεων στην Εφορία λήγει στις 27 Φλεβάρη και στόχος του υπουργείου είναι η συγκέντρωση φόρων ύψους 2,1 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα από τις δυο αυτές ρυθμίσεις έχουν βεβαιωθεί φόροι ύψους 1,2 δισ. ευρώ και από αυτούς έχουν εισπραχτεί περίπου 550 εκατ. ευρώ. Οι επαγγελματίες που δεν προσέλθουν «οικειοθελώς» στην κυβερνητική ρύθμιση απειλούνται με πρόσθετους φορο-ελέγχους.

Συζήτησαν για «πράσινες» μπίζνες

Συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης με τον πρεσβευτή των ΗΠΑ

Την προσέλκυση αμερικανικών επενδύσεων στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) προωθεί η κυβέρνηση και μάλλον δε θα δυσκολευτεί καθόλου με τις τόσες παροχές, κίνητρα, διευκολύνσεις και οικονομικές αποζημιώσεις που προσφέρει στους «επενδυτές». Στα ενεργειακά θέματα και κυρίως αυτά των ΑΠΕ, περιστράφηκε χτες η συζήτηση στη συνάντηση που είχαν ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης με τον πρεσβευτή των ΗΠΑ Ντ. Σπέκχαρντ. Μετά τη συνάντηση, ο υπουργός δήλωσε ότι «συμφωνήσαμε να εντείνουμε τη συνεργασία μας σ' αυτόν τον τομέα» και ότι «συζητήσαμε την προσέλκυση αμερικανικών επενδύσεων στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ιδιαίτερα τώρα με τη νέα νομοθεσία για τα φωτοβολταϊκά διευκολύνονται αυτές οι επενδύσεις».

Συζήτηση έγινε, βεβαίως, και για την ενεργειακή επάρκεια και για τους αγωγούς, όπου η θέση των ΗΠΑ είναι υπέρ της «διαφοροποίησης» των πηγών τροφοδοσίας, δηλαδή κατά της Ρωσίας και υπέρ της αγοράς φυσικού αερίου από χώρες που έχουν συμφέροντα οι ΗΠΑ. Ο Ελληνας υπουργός προσκλήθηκε, επίσης, στο Κολοράντο των ΗΠΑ, στο κέντρο ΑΠΕ.

Ο Ντ. Σπέκχαρντ δήλωσε ότι «η επίσκεψη αυτή αποτελεί ισχυρό μήνυμα του ενδιαφέροντος του Προέδρου μας και της ενδυνάμωσης της συνεργασίας μας με τους συμμάχους μας». Η κυβέρνηση Ομπάμα έχει ανακοινώσει «πακέτο» 30 δισ. δολαρίων για επενδύσεις στις ΑΠΕ.

ΑΝΑΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ελαφρά φορτηγά MERCEDES - BENZ μοντέλα VITO και VIANO για αντικατάσταση της βάσης στήριξης της ρεζέρβας. Η ανάκληση αφορά 1.165 ελαφρά φορτηγά παραγωγής από Ιούλη 2003 μέχρι Μάη 2008. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τηλέφωνο 8001176000.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ