Με συνοπτικές διαδικασίες μέχρι τις αρχές του Ιούνη, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παραδώσει στους ιδιώτες τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας και τη ΔΕΘ
Τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, αυτά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, καθώς και τη Διεθνή Εκθεση θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), ετοιμάζεται να ξεπουλήσει άμεσα σε ιδιωτικά συμφέροντα, με αδιαφανείς μάλιστα - ακόμα και με τα δικά τους κριτήρια - διαδικασίες. Ετσι, για τη ΔΕΘ προβλέπεται η παραχώρηση σε ιδιώτη ενός ποσοστού μετοχών 20 - 30%, ο οποίος, με το μειοψηφικό αυτό ποσοστό, θα αναλάβει και το μάνατζμεντ (τη διοίκηση). Διαδικασία, δηλαδή, η οποία «φωτογραφίζει» συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα, στα οποία η κυβέρνηση επιδιώκει να παραδώσει τη ΔΕΘ.
Για το θέμα αυτό πραγματοποιήθηκαν χτες δύο συσκέψεις στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, με τη συμμετοχή των υπουργών Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσή στην πρώτη (με θέμα την ιδιωτικοποίηση των δύο λιμανιών) και με τον υπουργό Μακεδονίας - Θράκης Γ. Πασχαλίδη (για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΘ) στη δεύτερη.
Σε δύο ανεπίσημες ανακοινώσεις που εξέδωσε μετά τις συσκέψεις το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, αναφέρονται τα ακόλουθα:
Για τον Οργανισμό Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) αποφασίστηκε να προχωρήσει άμεσα η ιδιωτικοποίησή του κατά τα πρότυπα ιδιωτικοποίησης της ΕΥΔΑΠ. θα δημιουργηθεί δηλαδή μία θυγατρική εταιρία στην οποία θα μεταβιβαστεί η ακίνητη περιουσία της ΔΕΘ - Helexpo και στη συνέχεια η Ανώνυμη Εταιρία που θα έχει την εμπορική εκμετάλλευση του λιμανιού θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Η κυβέρνηση αρχικά μιλούσε για εισαγωγή, σε πρώτη φάση, στο Χρηματιστήριο του 25% των μετοχών του ΟΛΠ, και αύξηση του ποσοστού του τα επόμενα χρόνια.
Για τον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά (ΟΛΠ), στη σχετική ανακοίνωση αναφέρεται ότι το σχήμα μετοχοποίησης προβλέπεται να οριστικοποιηθεί στις αρχές Ιούνη, μετά την ολοκλήρωση της έρευνας που διεξάγουν οι πολυπληθείς σύμβουλοι οι οποίοι έχουν αναλάβει το έργο της ιδιωτικοποίησης του πρώτου λιμανιού της χώρας. Σύμφωνα με αποκαλυπτικό δημοσίευμα του «Ρ», η έκθεση που συνέταξαν οι σύμβουλοι ιδιωτικοποίησης προβλέπει τη δημιουργία τριών οργανωτικών μονάδων, του επιβατικού λιμένα, της μονάδας διαχείρισης χωρών και τέλος του εμπορικού λιμένα. Οι τρεις μονάδες θα αναλάβουν τη διαχείριση του συνόλου των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων του ΟΛΠ και δύνανται να μετεξελιχθούν σε αυτόνομες θυγατρικές εταιρίες της ΟΛΠ Α.Ε. Οι θυγατρικές θα μπορούν επίσης να συνεργάζονται με ιδιώτες με διάφορες μορφές (εκμισθώσεις, κοινές εταιρικές κοινοπραξίες, παραχωρήσεις κλπ). Στο στόχαστρο των ιδιωτών βρίσκεται επίσης και το Εκθεσιακό Κέντρο του ΟΛΠ.
Σε νέο σκάνδαλο - ακόμα και με τα κυβερνητικά κριτήρια περί ιδιωτικοποιήσεων - εξελίσσεται η νέα επιχείρηση ιδιωτικοποίησης της ΔΕΘ Helexpo . Οπως αναφέρεται στη σχετική ανεπίσημη υπουργική ανακοίνωση, στη χτεσινή σύσκεψη αποφασίστηκε η μερική ιδιωτικοποίηση της ΔΕΘ, ενώ το τελικό σχήμα θα οριστικοποιηθεί στις αρχές Ιούνη, αφού προηγηθεί η έρευνα και η εισήγηση του συμβούλου (ΕΤΕΒΑ)... Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται ότι «από το ποσοστό που κατέχει σήμερα το δημόσιο (100%), μέχρι 45% θα παραχωρηθεί στη ΔΕΘ, ποσοστό της τάξης του 20% έως 30% στον ιδιώτη που θα έχει και το μάνατζμεντ, ενώ το υπόλοιπο θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο της Αθήνας». Με λίγα δηλαδή λόγια ετοιμάζονται να παραδώσουν τη ΔΕΘ σε ιδιώτη ή ιδιώτες, οι οποίοι κατέχοντας μειοψηφικό πακέτο μετοχών, θα έχουν τον απόλυτο έλεγχο της ΔΕΘ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στον προηγούμενο διαγωνισμό που τελικά ακυρώθηκε, προτάσεις είχαν υποβάλει οι μεγαλοεκδότες Λαμπράκης, Μπόμπολας και Τεγόπουλος, ο μεγαλοεπιχειρηματίας Μπακατσέλος( πρώτη πρόταση), ο Κυριακού (Αντέννα TV) σε συνεργασία με αμερικανική εταιρία και η επίσης αμερικανική εκθεσιακή εταιρία «Ζίλκα» στην οποία συμμετείχαν η Τράπεζα Πειραιώς κλπ.
«Νέο πρόσωπο» και «νέο προφίλ» στην ηγεσία του ΣΕΒ ανακάλυψε μέρος του Τύπου, παρουσιάζοντας στα χτεσινά φύλλα το ρεπορτάζ από την ετήσια συνέλευση των μεγαλοβιομηχάνων. Υπερθεματίζοντας μάλιστα στο όλο θέμα η ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ κάνει λόγο για άνοιγμα του ΣΕΒ «στην κοινωνία και τα συνδικάτα».
Είναι πασιφανές πως κανείς, από όσους διατυπώνουν τέτοιες απόψεις, δεν πάτησε την... μπανανόφλουδα. Απλά αποδεικνύουν σε όλο τους το μεγαλείο το συγχρωτισμό που έχουν τα συγκροτήματα του Τύπου, με τις εντεινόμενες από τους μεγαλοβιομηχάνους πιέσεις για επιτάχυνση της ασκούμενης αντιλαϊκής πολιτικής.
Αν θα 'θελε κάποιος ν' αναφερθεί πιο συγκεκριμένα στα όσα κατά καιρούς λένε στις συνάξεις τους οι βιομήχανοι, θα έβλεπε ότι οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ ακολουθούν με απαράμιλλη σταθερότητα και συνέπεια τις θέσεις που και προχτές διατύπωσαν. Το κύριο είναι ότι ανέκαθεν -όπως και τώρα- έθεταν ως κύριο στόχο τους την ανάδειξη και τη μετατροπή των αξιώσεών τους σε κριτήριο για τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής. Από εκεί και πέρα πάντα προσπαθούσαν να ανατρέψουν την επί πολλές δεκαετίες καθ' όλα αντικειμενική, αλλά αρνητική, εικόνα που είχε το σύνολο των εργαζομένων για το ρόλο των βιομηχάνων και των επιχειρήσεών τους στην κοινωνία. Τι άλλαξε σήμερα; Αυτό για το οποίο οι ίδιοι πανηγυρίζουν και είπαν στη συνέλευσή τους. Οτι δηλαδή «οι θέσεις του ΣΕΒ που αρχικά ήταν αντίθετες με την επικρατούσα άποψη έγιναν τελικά αποδέκτες από το σύνολο σχεδόν της κοινωνίας».
***
***
***
Ετσι, σύμφωνα με τη σχετική υπουργική απόφαση που εξέδωσε χτες η υφυπουργός Ανάπτυξης, Μ. Αποστολάκη, οι θερινές εκπτώσεις θα ξεκινήσουν στις 3 Ιούλη -αντί για 10 που είχε ειπωθεί προ ημερών- και θα λήξουν στις 31 Αυγούστου. Με την ίδια απόφαση προβλέπεται η απαγόρευση της διενέργειας προσφορών είκοσι μέρες πριν και είκοσι μέρες μετά τις εκπτώσεις, καθώς και η επιβολή προστίμου για τους παραβάτες της νομοθεσίας που μπορεί να φτάνει μέχρι και 0,5% των ακαθάριστων εσόδων του παραβάτη και το 3% σε περίπτωση υποτροπής.
Η κυβέρνηση προχωρά στην εξαγγελία για έναρξη των εκπτώσεων μια βδομάδα νωρίτερα, μπροστά στον κίνδυνο αναζωπύρωσης του πληθωρισμού που είναι ορατός μετά τις συνεχόμενες επί πέντε βδομάδες μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων και του δολαρίου, που δημιουργεί προσδοκίες στους επιχειρηματίες για αυξήσεις στα προϊόντα.
Σ' αυτά τα πλαίσια ήδη μια σειρά από βιομηχανίες έχουν στα σκαριά αυξήσεις. Ηδη, μεγάλη εταιρία αναψυκτικών προχώρησε σε αυξήσεις τιμών στα προϊόντα της κατά 2% -μετά από έκκληση του υπουργείου Ανάπτυξης να περιορίσει τις αρχικές αυξήσεις της τάξης του 4,5% που ετοίμαζε - τις οποίες απέδωσε στην αύξηση του κόστους συσκευασίας. Παράλληλα, οι φαρμακοβιομήχανοι δεν κρύβουν τις αξιώσεις τους για αυξήσεις στις τιμές των φαρμάκων κατά 6% - 7% και για «απελευθέρωση» του τρόπου τιμολόγησης των εισαγομένων φαρμάκων, ενώ ανοιχτό αφήνουν το ενδεχόμενο επιβολής αυξήσεων στα ασφάλιστρα των οχημάτων και οι ασφαλιστικές εταιρίες. Επίσης, αυξήσεις στα κόμιστρα των ταξί ζητούν οι επαγγελματίες του κλάδου, εξαιτίας της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, καθώς και οι ιδιοκτήτες φορτηγών δημόσιας χρήσης.