ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 27 Μάη 2000
Σελ. /48
ΠΑΙΔΕΙΑ
Β` ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Απαράδεκτη σκοταδιστική συμπεριφορά διευθυντή

Απέβαλε μαθητή επειδή αρνήθηκε να συμμετάσχει σε εξωσχολική θρησκευτική εκδήλωση, σε ημέρα σχολικής αργίας!

Κρούσμα αυταρχισμού εκπαιδευτικού σε βάρος μαθητή, που θυμίζει μαύρες εποχές, εμφανίστηκε χτες στο Β` Γυμνάσιο των Τρικάλων. Ο διευθυντής του Γυμνασίου, Θ. Παπαγεωργίου, τιμώρησε με αποβολή και δεν του επέτρεψε να πάρει μέρος στις χτεσινές εξετάσεις στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών τον μαθητή της Γ` Τάξης, Βασίλη Σιδέρη, επειδή αρνήθηκε να συμμετάσχει στη σημερινή περιφορά της εικόνας του Αγίου Βησσαρίωνος, στους δρόμους της πόλης!

Τα γεγονότα εξελίχτηκαν ως εξής: Χτες το πρωί, στη συγκέντρωση των μαθητών του Γυμνασίου στο προαύλιο του σχολείου, ο διευθυντής διάβασε έναν κατάλογο μαθητών που θα συμμετείχαν στην περιφορά της εικόνας, χωρίς, προηγουμένως, να έχει ρωτήσει ποιοι απ' αυτούς θα ήθελαν εθελοντικά να συμμετάσχουν. Ανάμεσα στα ονόματα των μαθητών που διάβασε ήταν κι αυτό του Βασίλη Σιδέρη, ο οποίος είπε στο διευθυντή πως δε θα ήθελε να πάει. H αντίδραση του διευθυντή ήταν έντονη και κάλεσε το μαθητή με αυστηρότητα στο γραφείο του.

Εκεί ο μαθητής έμαθε πως αποβάλλεται για «ανάρμοστη συμπεριφορά» (!) και ότι του απαγορευόταν να εξεταστεί στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών. Τα περί «ανάρμοστης συμπεριφοράς» επικαλέστηκε, για να δικαιολογήσει την επιβολή τιμωρίας, ο διευθυντής του Γυμνασίου και προς τον πατέρα του μαθητή, Κώστα Σιδέρη, όταν τον επισκέφτηκε για να μάθει το λόγο για τον οποίο τιμωρήθηκε ο γιος του. Πρόσθεσε, δε, και την απειλή ότι θα συνεδριάσει ο σύλλογος των καθηγητών του σχολείου για να εξετάσει και ν' αποφασίσει αν θα μειώσει τη διαγωγή του μαθητή, εξαιτίας του «παραπτώματος» στο οποίο υπέπεσε! Και να φανταστεί κανείς ότι - όπως είπε στο «Ρ» ο πατέρας του, αλλά και όπως τονίζουν καθηγητές και συμμαθητές του - ο Βασίλης είναι πολύ καλός μαθητής και χαρακτήρας που δεν έδωσε ποτέ αφορμές, ώστε να μπει θέμα μείωσης της διαγωγής του.

Ακόμα πιο προκλητική ήταν η στάση και η συμπεριφορά προς τον πατέρα του μαθητή, του προϊσταμένου της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τρικάλων, Ηλ. Πατσιαρίκα, όταν τον επισκέφτηκε για να διαμαρτυρηθεί για την άδικη τιμωρία του γιου του. Ο Ηλ. Πατσιαρίκας, με απόλυτο και έντονο ύφος, του είπε πως καλώς τιμωρήθηκε ο μαθητής, αφού ήταν υποχρεωμένος να συμμετάσχει στην περιφορά της εικόνας!

Επιθέσεις στη συνείδηση

Το χτεσινό κρούσμα «εκπαιδευτικού αυταρχισμού» στο Β` Γυμνάσιο των Τρικάλων έχει δυο πλευρές. Η πρώτη αφορά στην αυταρχική συμπεριφορά ενός διευθυντή σχολείου προς τους μαθητές του. Μια συμπεριφορά που θυμίζει άλλες, αλήστου μνήμης, εποχές, όταν πολλοί καθηγητές έπαιζαν το ρόλο του παιδονόμου και λιγότερο του παιδαγωγού και οι μαθητές θεωρούνταν «στρατιωτάκια». Βεβαίως, κι αυτό το κρούσμα δεν είναι άσχετο με το γενικότερο κλίμα αυταρχισμού κι αντιδημοκρατικότητας που έχει δημιουργηθεί στα σχολεία τα τελευταία χρόνια και ιδίως μετά την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου - το περιβόητο «μαθητικό ιδιώνυμο» - που ψήφισε το Υπουργικό Συμβούλιο, στη διάρκεια των τελευταίων μαθητικών κινητοποιήσεων κατά της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης. Πρόσφατη είναι η περίπτωση στο 2ο Λύκειο της Λάρισας που μπήκαν, εν ώρα μαθήματος, αστυνομικοί και πήραν μαθητές για ανάκριση.

Η δεύτερη πλευρά του χτεσινού κρούσματος αυταρχισμού στο σχολείο των Τρικάλων συνδέεται με το θέμα που αυτές τις μέρες βρίσκεται στην επικαιρότητα κι σχετίζεται με την αναγραφή του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες. Δε φαίνεται να είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο διευθυντής του Β` Γυμνασίου, αλλά και ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Τρικάλων τιμώρησαν το μαθητή επειδή αρνήθηκε να συμμετάσχει σε μια θρησκευτική εκδήλωση, θεωρώντας, ούτε λίγο ούτε πολύ, ως υποχρεωτική τη συμμετοχή του μαθητή σε μια εκδήλωση, η οποία πραγματοποιείται σε ημέρα που είναι σχολική αργία και, μάλιστα, στην περίοδο των εξετάσεων, όταν οι μαθητές ψάχνουν να βρουν όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο για να διαβάσουν!

Αν οι εν λόγω εκπαιδευτικοί επιχειρούν και μ' αυτό τον τρόπο να «περάσουν» στους μαθητές και στην κοινωνία ενδεχόμενες θέσεις τους περί επαναφοράς του «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών» στα σχολεία - εκμεταλλευόμενοι και τη συγκυρία των συζητήσεων περί του θρησκεύματος στις αστυνομικές ταυτότητες - προσφέρουν τις χειρότερες υπηρεσίες. Διότι θα πρέπει ν' αντιληφθούν ότι το θρησκευτικό συναίσθημα είναι προσωπική υπόθεση του καθενός και δεν επιβάλλεται με εκβιασμούς στη συνείδηση των νέων ανθρώπων και με τιμωρίες, που δε συνάδουν με το λειτούργημα του εκπαιδευτικού - παιδαγωγού.

Η ΚΝΕ

Σε ανακοίνωσή του, σχετικά με την τιμωρία του μαθητή, το Συμβούλιο Περιοχής Θεσσαλίας της ΚΝΕ επισημαίνει: «Μετά τα "ιδιώνυμα", την ανοιχτή καταστολή, την ωμή τρομοκρατία, τις "διδασκαλίες" από τα ΜΑΤ και τα απανωτά "μαθητοδικεία" σ' όλη τη χώρα, με την ανοχή ή και την άμεση ευθύνη κάποιων, μεμονωμένων, διευθυντών σχολείων, η επίθεση στις μαθητικές συνειδήσεις παίρνει νέα μορφή. Η "παιδαγωγική" αντίληψη του συγκεκριμένου διευθυντή φτάνει μέχρι του σημείου ν' αναζητά εκβιαστικά "γλάστρες" και "κλακαδόρους" για διάφορες εξωσχολικές δραστηριότητες και, μάλιστα, στην κρίσιμη περίοδο των εξετάσεων, καταργώντας βάναυσα τις ατομικές ελευθερίες των μαθητών του και "διαπαιδαγωγώντας" τους στη λογική της υποταγής. Να είναι, όμως, σίγουρος κι αυτός και όποιοι άλλοι είναι μαζί του ότι θα "βρουν το μάστορά τους" από τους μαθητές και τους ενωμένους αγώνες τους, ενάντια στην πολιτική αμορφωσιάς, που επιβάλλει την υποταγή και τον σκοταδισμό - θρησκευτικό ή όχι είναι μικρής σημασίας.

Η ΚΝΕ καταδικάζει απερίφραστα τέτοιες συμπεριφορές και τέτοιους "παιδαγωγούς". Συμπαραστεκόμαστε αμέριστα σ' όλους τους μαθητές που όλη τη χρονιά και με κάθε τρόπο παραδίνουν μαθήματα αξιοπρέπειας προς κάθε κατεύθυνση».


Με αφορμή τη συνεδρίαση του ΔΣ της ΟΛΜΕ

Η άποψη της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ

Η συνεδρίαση της Πέμπτης 25/5 του ΔΣ της ΟΛΜΕ, που συζητούσε τις εκτιμήσεις του ΔΣ σχετικά με τις «ρυθμίσεις» του υπουργείου Παιδείας γύρω από τον ΑΣΕΠ και τα αποτελέσματα του διαλόγου με τον υπουργό Παιδείας, σημαδεύτηκε με την απαράδεκτη ενέργεια της ΠΑΣΚ (συνεπικουρούμενη και από τη ΔΑΚΕ) να θέσει σε ψηφοφορία πρόταση κατάργησης της επετηρίδας και αντικατάστασή της από μεικτό σύστημα διαγωνισμού συν μόρια.

Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ δήλωσε από την πρώτη στιγμή ότι η πρόταση αυτή δεν μπορεί να τεθεί σε ψηφοφορία γιατί έρχεται σε αντίθεση με απόφαση της γενικής συνέλευσης προέδρων και πως μόνο ως πρόταση - εισήγηση προς τις γενικές συνελεύσεις των ΕΛΜΕ έχει νόημα. Σε κάθε περίπτωση η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ δε θα νομιμοποιήσει με την παρουσία της στο ΔΣ τέτοια απόφαση. Αυτή η επιμονή της ΠΑΣΚ αποδείχτηκε διαλυτική για τη συνεδρίαση του ΔΣ, με αποτέλεσμα να μην παρθεί καμία απόφαση για κινητοποίηση.

Η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ κατέθεσε στο θέμα των εκτιμήσεων των αποτελεσμάτων του διαλόγου με τον υπουργό Παιδείας πρόταση - ανακοίνωση για ενημέρωση των εκπαιδευτικών με τρεις άξονες: Α) ότι δεν πρέπει να υπάρχουν αυταπάτες ότι ο νέος υπουργός συνεχίζει την ίδια αντιεκπαιδευτική πολιτική, Β) ο υπουργός σαφέστατα απέρριψε τα αιτήματα του κλάδου, Γ) για τη λύση των προβλημάτων απαιτούνται αγώνες και όχι «κοινωνικός διάλογος». Η πρόταση αυτή δεν ψηφίστηκε από καμία άλλη παράταξη. Πρότεινε μάλιστα οργάνωση συγκέντρωσης μαζί με την Ενωση Αδιορίστων τη Δευτέρα 29/5, ώρα 12 στο υπουργείο Παιδείας με αίτημα 100% διορισμοί από την επετηρίδα.

Η Συνεργασία εξέφρασε τη λογική ότι ο υπουργός Παιδείας απέρριψε μέρος των αιτημάτων, ενώ για άλλα επιφυλάχτηκε να απαντήσει αργότερα. Επέμενε δε να συμπεριλαμβάνεται οπωσδήποτε στο κείμενο απόφασης η βούληση του ΔΣ της ΟΛΜΕ να συνεχίσει το διάλογο με τον υπουργό Παιδείας στο αμέσως επόμενο διάστημα. Η πρόταση αυτή είναι συνεπής με τη στρατηγική της συναίνεσης και του «κοινωνικού διαλόγου» που ακολουθεί αυτή η παράταξη και ταυτόχρονα εκφράζει το άγχος της και την αγωνία της να διασώσει πάση θυσία αυτή τη στρατηγική. «Κλείνουν τα μάτια» μπροστά στα ίδια τα γεγονότα (π.χ. ότι ο υπουργός ξεκάθαρα στήριξε τις διώξεις των μαθητών, ξεκάθαρα είπε ότι συνεχίζεται η μεταρρύθμιση και ξεκάθαρα απέρριψε οικονομικά και άλλα αιτήματα) για να συγκαλύψουν το αδιέξοδο της στρατηγικής του «κοινωνικού διαλόγου». Συνεχίζοντας δε τον τυχοδιωκτισμό και την υποκρισία της, συμφώνησε με την οργάνωση συγκέντρωσης τη Δευτέρα, αλλά με αιτήματα «επαναλειτουργία επετηρίδας» και πρόταση «απορρόφηση των αναπληρωτών με 8μηνη σύμβαση». Η ψηφοθηρική τακτική στην πιο χυδαία και απάνθρωπη μορφή της!

Η παράταξη της Παρέμβασης πρότεινε να εκδοθεί ανακοίνωση απλής καταγραφής των απαντήσεων του υπουργού προς το ΔΣ της ΟΛΜΕ χωρίς πολιτικές εκτιμήσεις και κυρίως χωρίς να καταγράφεται στην ανακοίνωση το τι πρέπει να γίνει από δω και πέρα. Η στάση της αυτή εξηγείται από τη μία ότι θέλει πάση θυσία να διατηρήσει τους δεσμούς της με τη Συνεργασία και να διατηρηθεί η πλειοψηφία με τη ΔΑΚΕ, και από την άλλη κρατά ανοιχτό το ζήτημα της συνέχισης του διαλόγου με τον υπουργό Παιδείας, ανάλογα μάλιστα και με τις συντεχνιακές σκοπιμότητες της στιγμής.

Για την αναβολή του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και την προσθήκη μορίων, η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ αφού τόνισε ότι τα μόρια είναι πιο ταξική εκδοχή, κατέθεσε πρόταση που είναι συνεπής με τη διατήρηση της επετηρίδας: «Το ΔΣ της ΟΛΜΕ θεωρεί ότι η αναβολή του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ δεν αποτελεί λύση και πρέπει να καταργηθεί οριστικά. Το ΔΣ θεωρεί σκάνδαλο την ενεργοποίηση του προηγούμενου πίνακα του ΑΣΕΠ και τάσσεται κατά της προσθήκης μορίων, είτε ως συμπλήρωμα είτε ως αυτοτελές κριτήριο πρόσληψης». Η ξεκάθαρη αυτή πρόταση, που δεν αφήνει περιθώρια συγχύσεων, δεν ψηφίστηκε από τη Συνεργασία. Η στάση της Συνεργασίας εξηγείται εύκολα αν δει κανείς τη θέση του ΣΥΝ και την ίδιας της παράταξης όπου σαφέστατα υιοθετούν ένα σύστημα πρόσληψης εκπαιδευτικών με μόρια. Η Παρέμβαση, συνεπής με τον τυχοδιωκτικό και οπορτουνιστικό της χαρακτήρα, προσπάθησε να συμβιβάσει τα ασυμβίβαστα προτείνοντας: «Το ΔΣ εκφράζει την αντίθεσή του στις προωθούμενες ρυθμίσεις του υπουργείου Παιδείας.» Η πρόταση αυτή είναι γενικόλογη και αμφίσημη. Ο καθένας θα ερμηνεύει όπως θέλει το τι συγκεκριμένα απορρίπτει και το γιατί.

Κανένα τερτίπι, κανένα τέχνασμα και καμιά διγλωσσία δεν μπορεί να συγκαλύψει ότι και στην ΟΛΜΕ υπάρχουν από τη μια οι δυνάμεις της συναίνεσης, της υποταγής, του «κοινωνικού διαλόγου» και του καιροσκοπισμού, που σιγοντάρουν την αντιεκπαιδευτική πολιτική, και από την άλλη υπάρχει η ταξική γραμμή πάλης που προωθεί η ΕΣΑΚ - ΔΕΕ κατά της υποταγής στο μονόδρομο της ΟΝΕ, για την ανατροπή αυτής της πολιτικής.


Σ.Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ