ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Αυγούστου 2009 - Κυριακή 16 Αυγούστου 2009
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Η ... ανθρωπιά των επιχειρήσεων

Εν μέσω καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, στο όνομα της οποίας σκληραίνουν τα αντεργατικά μέτρα, εκατοντάδες εργαζόμενοι απολύονται και άλλοι καλούνται να δεχθούν χειρότερα μεροκάματα, εκ περιτροπής εργασία, νέα χτυπήματα στα δικαιώματά τους, οι καπιταλιστές και οι θεσμοί τους εντείνουν την προσπάθεια να χειραγωγηθούν οι εργαζόμενοι, να ενσωματωθούν με τους σκοπούς της επιχείρησης

MOTIONTEAM

Εν μέσω καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, στο όνομα της οποίας σκληραίνουν τα αντεργατικά μέτρα, εκατοντάδες εργαζόμενοι απολύονται και άλλοι καλούνται να δεχθούν χειρότερα μεροκάματα, εκ περιτροπής εργασία, νέα χτυπήματα στα δικαιώματά τους, οι καπιταλιστές και οι θεσμοί τους εντείνουν την προσπάθεια να χειραγωγηθούν οι εργαζόμενοι, να ενσωματωθούν με τους σκοπούς της επιχείρησης
Ενα από πολλά ιδεολογήματα που προβάλλει και αξιοποιεί η πλουτοκρατία, στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ), είναι αυτό του «εξαιρετικού εργασιακού περιβάλλοντος» που μπορεί να πετύχει κάθε επιχείρηση για τους εργαζόμενους. Εν μέσω καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης, στο όνομα της οποίας σκληραίνουν τα αντεργατικά μέτρα, εκατοντάδες εργαζόμενοι απολύονται και άλλοι καλούνται να δεχθούν χειρότερα μεροκάματα, εκ περιτροπής εργασία, νέα χτυπήματα στα δικαιώματά τους, οι καπιταλιστές και οι θεσμοί τους, εντείνουν την προσπάθεια να χειραγωγηθούν οι εργαζόμενοι, να ενσωματωθούν στους σκοπούς της επιχείρησης. Να κάνουν οι εργαζόμενοι την κερδοφορία των μονοπωλίων δική τους υπόθεση και στο όνομα αυτής να συναινέσουν σε νέες θυσίες.

Στα πλαίσια της ΕΚΕ λειτουργεί και ο θεσμός «Great Place to Work Institute», ο οποίος βραβεύει εταιρείες για το εργασιακό τους περιβάλλον και για τη «διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού τους». Βραβεύονται οι επιχειρήσεις ουσιαστικά, με κριτήριο το βαθμό εκμετάλλευσης και ενσωμάτωσης των εργαζομένων τους. Δεν είναι υπερβολικό να πούμε, ότι οι εταιρείες βραβεύονται στο βαθμό που έχουν πετύχει να βάλουν τους εργαζόμενούς τους στο «τριπάκι», ότι η ευημερία της επιχείρησης όχι απλά δεν συγκρούεται με τα συμφέροντά τους, αλλά αποτελεί και προϋπόθεση για τη δική τους ευημερία.

Φέτος, για 7η συνεχή χρονιά ανακοινώθηκαν τον Απρίλη τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για την ανάδειξη των 20 Επιχειρήσεων με το Καλύτερο Εργασιακό Περιβάλλον (Βest Workplaces). Βραβεύτηκαν 10 εταιρείες με πάνω από 250 εργαζόμενους και 10 εταιρείες με 50 - 250 εργαζόμενους. Αρκεί να αναφερθεί ότι τα κριτήρια της βράβευσης και το ερωτηματολόγιο που καλούνται να συμπληρώσουν οι εργαζόμενοι, αντανακλούν όλα όσα εντατικοποιούν την εργασία, ενισχύουν την παραγωγικότητά της, αυξάνουν τα κέρδη της επιχείρησης. Το ερωτηματολόγιο προς τους εργαζόμενους περιλαμβάνει πάνω από 50 προτάσεις οι οποίες καλύπτουν τους τομείς της αξιοπιστίας, του σεβασμού, της δικαιοσύνης, της υπερηφάνειας και της συντροφικότητας - που αποτελούν τις πέντε διαστάσεις του Μοντέλου του Great Place to Work.

Οι προτάσεις αυτές είναι διατυπωμένες έτσι, ώστε να έχουν θετικό νόημα. Για παράδειγμα: «Η διοίκηση με κρατά ενήμερο για σημαντικά θέματα και αλλαγές». «Το προσωπικό εδώ έχει τη δυνατότητα να αναλάβει πολλές ευθύνες» (Αξιοπιστία). «Η διοίκηση εμπλέκει το προσωπικό σε αποφάσεις που επηρεάζουν τη δουλειά μας και το περιβάλλον εργασίας μας. Μου δίνεται η δυνατότητα για περαιτέρω κατάρτιση και εκπαίδευση έτσι ώστε να εξελιχθώ επαγγελματικά» (Σεβασμός).

Μια «ωραία οικογενειακή ατμόσφαιρα»

Περιέχει ακόμα μία ανοιχτή ερώτηση που επιτρέπει στους εργαζόμενους να εκφράσουν, με δικά τους λόγια, τι κάνει την επιχείρηση εξαιρετική. Από τις προτάσεις των εργαζομένων φαίνονται τόσο οι αυταπάτες που καλλιεργούνται, όσο και η εντατικοποίηση της εργασίας, η οποία συνοδεύει αυτές τις αυταπάτες: «Αυτή είναι η μόνη εταιρεία από όσες έχω εργαστεί που πραγματικά βάζει σε προτεραιότητα το προσωπικό. Τα μέλη της ομάδας αισθάνονται ότι εκτιμώνται εδώ, πράγμα που μας ενθαρρύνει να δουλέψουμε σκληρότερα και να επιτύχουμε ποιοτικά αποτελέσματα».

Η λογική της συναίνεσης και του «ανθρώπινου» προσώπου των εργοδοτών, επικρατεί: «Εχουμε πολύ λίγες υπερωρίες καθώς η διοίκηση έχει δεσμευτεί να μην υπάρχουν εξουθενωτικά ωράρια». «Ως νέγρος Νιγηριανός - Αμερικανός, θεωρώ ότι σε αυτή την εταιρεία γίνονται οι λιγότερες φυλετικές διακρίσεις σε σχέση με όλες τις εταιρείες που έχω δουλέψει».

Προκρίνονται ανούσιες ή δευτερεύουσες πτυχές που αφορούν το εργασιακό κλίμα και όχι τις εργασιακές σχέσεις, τα εργατικά δικαιώματα: «Υπάρχει μια θαυμάσια οικογενειακή ατμόσφαιρα μέσα στην εταιρεία μας. Στο τελευταίο συνέδριο ηγεσίας που διοργανώσαμε επέδειξαν όλοι, εκτός από επαγγελματικό και κοινωνικό ενδιαφέρον για να γνωρίσουν καλύτερα ο ένας τον άλλο. Ολοι, από το Διευθύνοντα Σύμβουλο ως το θυρωρό μερικής απασχόλησης έγιναν αποδέκτες αναγνώρισης για την εργασία που προσέφεραν. Οταν αναγνωριζόταν οι δουλειά κάποιου, όλοι οι άλλοι χειροκροτούσαν. Για να επιτύχει αυτή η εταιρεία χρειάζεται η ατομική συνεισφορά όλων μας και αυτή είναι μια φιλοσοφία την οποία όλοι έχουμε υιοθετήσει».

Εμπιστοσύνη στο κεφάλαιο

Πρόκειται για έναν ακόμα θεσμό χειραγώγησης της εργατικής τάξης. Για να παραιτηθεί από τον πλούτο που της ανήκει. Να μη μένουν οι εργαζόμενοι απλά αμέτοχοι, αλλά να είναι συμμέτοχοι στην υπόθεση της κερδοφορίας του κεφαλαίου. Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια ενός εργαζόμενου στον κλάδο της Πληροφορικής, τη στιγμή που το Συνδικάτο του κλάδου (ΣΕΤΗΠ) βρίσκεται σε πόλεμο με την εργοδοσία για να μη χάσουν οι εργαζόμενοι τίποτα από τα κεκτημένα τους και να έχουν και νέες κατακτήσεις. Αυτός ο εργαζόμενος έγραψε ότι αν έπρεπε να συνοψίσει σε μία λέξη τι κάνει αυτή την εταιρεία να ξεχωρίζει, θα έλεγε «η εμπιστοσύνη». «Εχω εμπιστοσύνη στην εκτελεστική διοίκηση ότι θα πάρει σωστές αποφάσεις και θα μας μιλήσει με ειλικρίνεια για το πού βαδίζουμε. Θεωρώ επίσης ότι οι διευθυντές θα λάβουν τις σωστές επιχειρηματικές αποφάσεις όσον αφορά τις κατευθύνσεις που θα μας δοθούν για την ανάπτυξη νέων προϊόντων».

Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση ενός εργαζομένου σε κάποια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον χώρο της Υγείας. Η εταιρεία - λέει - σέβεται ότι οι εργαζόμενοι έχουν προσωπική ζωή, γι' αυτό εφαρμόζει την ημιαπασχόληση! Δεν πρόκειται απλά για ανοχή στην αντεργατική πολιτική. Σε συνθήκες - ειδικά - οικονομικής κρίσης, οι εργαζόμενοι πρέπει να σκαρφίζονται επιχειρήματα και να τα διατυπώνουν γραπτώς, υπέρ της επίθεσης του κεφαλαίου. Γράφει ο συγκεκριμένος εργαζόμενος: «Στην εταιρεία μας δεν αγνοούν το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι, εκτός εταιρείας, είναι άνθρωποι με προσωπική ζωή. Οι υπάλληλοι μερικής απασχόλησης εκτιμώνται και συνεισφέρουν δεόντως στην επικρατούσα ατμόσφαιρα. Συχνά έχουν πιο ισορροπημένη ζωή και είναι πρόθυμοι να επιδείξουν ευελιξία, πράγμα που κάνει τον εργασιακό μας χώρο να ευημερεί»!


Ελένη ΜΑΪΛΗ

ΜΑΡΦΙΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΜΠΑΝΚ
Τακτική «μαστιγίου και καρότου»

Ο εργαζόμενος στη Μαρφίν Εγνατία Μπανκ είναι πλήρως στη διάθεση και την υπηρεσία του ομίλου. Μπορεί ανά πάσα στιγμή να κληθεί να καλύψει μια οποιαδήποτε άλλη θέση στον όμιλο, κι ας μην έχει καμία σχέση με το αντικείμενό του

Motion Team

Ο εργαζόμενος στη Μαρφίν Εγνατία Μπανκ είναι πλήρως στη διάθεση και την υπηρεσία του ομίλου. Μπορεί ανά πάσα στιγμή να κληθεί να καλύψει μια οποιαδήποτε άλλη θέση στον όμιλο, κι ας μην έχει καμία σχέση με το αντικείμενό του
Ας δούμε ενδεικτικά δύο περιπτώσεις από τις βραβευμένες επιχειρήσεις. Και οι δύο φανερώνουν ότι κριτήρια της βράβευσης είναι κατά πόσο προχωρά η επίθεση στα εργατικά δικαιώματα και κεκτημένα, χωρίς να προκαλούνται «ακραίες» αντιδράσεις.

«Ιδιοκτησία» του ομίλου οι εργαζόμενοι

Τέτοια είναι και η περίπτωση της Μαρφίν Εγνατία Μπανκ, μία από τις 20 βραβευμένες επιχειρήσεις για το εργασιακό τους περιβάλλον. Αρκεί να αναφέρουμε ότι η σύμβαση που υπογράφουν οι εργαζόμενοι είναι στην ουσία της η ίδια με αυτή που θα καλούνται να υπογράφουν οι εργαζόμενοι στην «Ολυμπιακή Αεροπορία». Στην τράπεζα επικρατεί μια άλλοτε συγκαλυμμένη, άλλοτε ανοιχτή τρομοκρατία. Το αποτέλεσμα είναι ένα: Η εργοδοσία, πότε με το «μαστίγιο», πότε με το «καρότο» επιδιώκει να έχει τους εργαζόμενους πειθήνιους και ακριβώς στα μέτρα της, ενώ παράλληλα καλλιεργεί την ατομική λύση στο πρόβλημα του κάθε εργαζόμενου, εμφανιζόμενη ως το φιλάνθρωπο μονοπώλιο, που είναι πάντα στο πλευρό τους. Αυτό, βέβαια, σε τίποτα δεν την εμποδίζει να υπονομεύει τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις και να ενισχύει τη λογική της ατομικής διαπραγμάτευσης με τον εργοδότη.

Ο εργαζόμενος στη Μαρφίν Εγνατία Μπανκ είναι πλήρως στη διάθεση και την υπηρεσία του ομίλου. Μπορεί ανά πάσα στιγμή να κληθεί να καλύψει μια οποιαδήποτε άλλη θέση στον όμιλο, κι ας μην έχει καμία σχέση με το αντικείμενό του. Ετσι, κάποιος που είναι τραπεζοϋπάλληλος μπορεί να μεταφερθεί σε θέση στην «Ολυμπιακή Αεροπορία» ή ακόμα και σε φιλανθρωπικό ίδρυμα του ομίλου, αλλά και μια θέση σε άλλη τράπεζα, μακριά από τον τόπο κατοικίας του. Αξιοποιώντας δεόντως την καπιταλιστική οικονομική κρίση και επικαλούμενοι έκτακτες ανάγκες, αυτές οι μεταθέσεις επιβάλλονται πιο εύκολα στους εργαζόμενους. Αν αρνηθεί, του προτείνουν ως ...εναλλακτική μια ακόμα χειρότερη μετάθεση, ώστε να αναγκαστεί να δεχτεί. Την ίδια στιγμή, πάλι με πρόσχημα την κρίση - αλλά όχι μόνο - αρνούνται να δώσουν άδειες στους εργαζόμενους την περίοδο που θα ζητήσουν ή τους περνάνε από «σαράντα κύματα» μέχρι τελικά να τους εγκρίνουν την άδεια.

Το ίδιο ισχύει και με την πληρωμή των υπερωριών. Πρέπει ο εργαζόμενος να επιμείνει πολύ, να γίνει αρκετά ενοχλητικός για να πληρωθεί τελικά τις παραπάνω ώρες δουλειάς. Αντί να ισχύει το ωράριο που προβλέπεται από τη συλλογική σύμβαση, 7.45 - 15.15, οι εργαζόμενοι κάθονται μέχρι τις 6, 7 ή και 8 το απόγευμα. Το εμφανίζουν σαν διευκόλυνση, των εργαζομένων, καθώς τους λένε να πάνε στις 9 το πρωί και να μείνουν μέχρι τις 5 το απόγευμα. Φυσικά πάντα φεύγουν 1-2 ώρες αργότερα, αφού «προκύπτει δουλειά».

Αυξήσεις σε όσους θέλει η επιχείρηση

Επίσης, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του «καρότου» πριν από περίπου δυόμισι μήνες δόθηκαν αυξήσεις στο 22% του προσωπικού της τράπεζας, κυρίως σε ανθρώπους με στελεχιακή θέση. Ταυτόχρονα αφήνουν να εννοηθεί ότι και οι υπόλοιποι θα πάρουν αύξηση κάποια στιγμή, κάτω από προϋποθέσεις. Πρόκειται καθαρά για ψυχολογική πίεση και ομηρία των εργαζομένων.

Κάθε τρίμηνο, αν ένα τραπεζικό κατάστημα «πιάσει» τον οικονομικό στόχο που έχει οριστεί από τον όμιλο, μοιράζεται ένα μπόνους στους εργαζόμενους. Αυτό το μπόνους καταβάλλεται μόνο κατά 70% και το υπόλοιπο 30%, αθροιστικά για τα 4 τρίμηνα, μοιράζεται σε όλους στο τέλος του χρόνου. Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι αυτό το 30% δε θα δίνεται πια, γιατί η εταιρεία «περνάει δύσκολες ώρες». Στις διαμαρτυρίες των εργαζομένων η απάντηση της «βραβευμένης» επιχείρησης ήταν ότι για να είναι σε θέση να το πληρώσει θα πρέπει να κάνει μείωση προσωπικού! Ανοιχτός εκβιασμός, για να τρομοκρατηθούν οι εργαζόμενοι και παράλληλα να μην πέφτει η παραγωγικότητά τους, αφού το κίνητρο του μπόνους εξακολουθεί να υπάρχει.

Υπονόμευση των συλλογικών δικαιωμάτων

Από την ατομική συμφωνία με τον εργαζόμενο προκύπτει αρχικά μισθός μεγαλύτερος από το βασικό μισθό που προβλέπει η κλαδική συλλογική σύμβαση της ΟΤΟΕ. Το επιπλέον ποσό αποκαλείται «υπέρτερες αποδοχές». Ομως σε αυτό περιλαμβάνονται τα όποια επιδόματα δικαιούται το σύνολο των τραπεζοϋπαλλήλων με βάση την κλαδική σύμβαση. Επιπλέον, κάθε φορά που δίνεται αύξηση στην κλαδική σύμβαση αυτή συμψηφίζεται με τις «υπέρτερες αποδοχές» και με αυτόν τον τρόπο ο φαινομενικά υψηλότερος μισθός που παίρνει αρχικά ο εργαζόμενος μένει παγωμένος για καιρό.

Στόχος των «υπέρτερων αποδοχών» είναι να απομακρύνουν τους εργαζόμενους που τις λαμβάνουν από τη συλλογική διεκδίκηση ικανοποιητικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας. Ετσι, υπονομεύεται η συλλογική αντίδραση των εργαζομένων και η ίδια η έννοια της συλλογικής σύμβασης. Ετσι, τελικά, οι εργαζόμενοι γίνονται ευκολότερα έρμαια των εργοδοτικών ορέξεων.

Διάχυτη είναι και η «φιλανθρωπική» λογική του ομίλου. Η λύση σε ατομικό επίπεδο, όπως αν προκύψει ένα πρόβλημα υγείας σε κάποιο εργαζόμενο του παρέχουν δωρεάν εξετάσεις και περίθαλψη στα ιατρικά κέντρα που ανήκουν στον όμιλο και άλλα παρόμοια, για να νιώθει «υποχρεωμένος» και «ευγνώμων» στον όμιλο. Να μη συνειδητοποιεί, ότι πρόκειται για δικαιώματα δικά του και όλων των εργαζομένων, να μην πολυνοιάζεται για την κατάσταση που επικρατεί στο δημόσιο σύστημα Υγείας, να το απαξιώνει και να δεχτεί εύκολα την ιδιωτικοποίησή του.

«TASTY»
Πληρώνει τους εργαζόμενους ανά κατηγορίες!

Στην Tasty, ακόμα εκκρεμεί η υπογραφή συλλογικής σύμβασης. Στις αυξήσεις που ζητούν οι εργαζόμενοι, η εργοδοσία επιμένει να δώσει κατά μέσο όρο 3,8%
Στην Tasty, ακόμα εκκρεμεί η υπογραφή συλλογικής σύμβασης. Στις αυξήσεις που ζητούν οι εργαζόμενοι, η εργοδοσία επιμένει να δώσει κατά μέσο όρο 3,8%
Μπορεί η «Tasty» να ανακοίνωσε περήφανη στους εργαζόμενους ότι βραβεύτηκε μαζί με άλλες 20 επιχειρήσεις για το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον, αλλά με βάση τα κριτήρια που πραγματικά «καίνε» τους εργαζόμενους, μισθός, υγιεινή και ασφάλεια κλπ., η επιχείρηση παίρνει μηδέν. Απλά γιατί μπροστά στο κέρδος, ο εργαζόμενος και οι ανάγκες του πάνε περίπατο.

Ετσι, στην «Tasty», ακόμα δεν έχει υπογραφεί επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση. Στις αυξήσεις που ζητούν οι εργαζόμενοι, η εργοδοσία επιμένει να δώσει κατά μέσο όρο 3,8%. Η επιχείρηση, μάλιστα, χωρίζει τους εργαζόμενους μέσα από ένα «σύστημα αξιολογήσεων» σε τέσσερις κατηγορίες, ανάλογα με την κρίση της. Οι εργαζόμενοι χωρίζονται στους πολύ καλούς, τους καλούς, τους μέτριους και τους αναξιόπιστους! Αυτό φυσικά δημιουργεί ένα κλίμα καχυποψίας, αντιπαλότητας, αναπτύσσει έναν κακώς εννοούμενο ανταγωνισμό, τους φέρνει σε σύγκρουση και αντικειμενικά υπονομεύει την ενότητά τους, τη δυνατότητα να δράσουν συλλογικά. Απτή απόδειξη, ότι η εταιρεία θέλει να κατανείμει το μέσο όρο 3,8% αύξηση, ως εξής: Οι «πολύ καλοί» να πάρουν 4% αύξηση, οι «καλοί» να πάρουν 3,5%, οι «μέτριοι» 3% και οι «αναξιόπιστοι» 2,5%.

Τα κριτήρια, σύμφωνα με την άποψη της επιχείρησης είναι «αντικειμενικά»: Η παραγωγικότητα της εργασίας, η συνέπεια, η συμπεριφορά. Ωστόσο, κάθε άλλο παρά αξιοκρατικά κρίνει η πλουτοκρατία μέσω του κάθε προϊστάμενου και του κάθε διευθυντή. Για παράδειγμα, αν κάποιος έχει συνδικαλιστική δράση, έχει πολλές πιθανότητες να ανήκει στους «αναξιόπιστους» εργαζομένους και να του γίνονται «επιπλήξεις». Οι τελευταίες είναι μια μέθοδος της επιχείρησης, μια προειδοποίηση για να συνετιστεί ο εργαζόμενος, που θυμίζει την «αναφορά» στο στρατό. Αλλά και αντικειμενικά να ήταν πράγματι τα κριτήρια, η επιχείρηση πάλι θα χρησιμοποιούσε προσχηματικά το διαχωρισμό της παραγωγικότητας για να σπάει την ενότητα των εργαζομένων. Εξάλλου, η επιχείρηση δεν εξασφαλίζει στους «πολύ καλούς» ότι δε θα απολυθούν, αφού στον καπιταλισμό μια εταιρία είναι ελεύθερη να απολύει, να κλείνει και να μεταφάρεται αλλού κ.ά., αν τα συμφέροντά της αυτό υπαγορεύουν.

Οταν ανακοινώθηκε η βράβευση, τα στελέχη της εταιρίας φρόντισαν πρώτα και κύρια να πουν στους εργαζόμενους «να σε τι εταιρία δουλεύουμε». Για να τους κόψουν τα φτερά, να μη διεκδικήσουν τίποτα παραπάνω. Ωστόσο, από το Γενάρη έχουν συμβεί 2 εργατικά «ατυχήματα», όπου μετά από αυτά πάρθηκαν τα κατάλληλα μέτρα. Το ένα αφορούσε σε κακή συντήρηση και το άλλο σε ελλιπή μέτρα ασφάλειας. Επιπλέον, η Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας του εργοστασίου είχε αδρανήσει για 2 χρόνια και άρχισε πρόσφατα να λειτουργεί κάτω από την πίεση του σωματείου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ