ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Οχτώβρη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
«Ζαλίζει»... η «ισορροπία» σε «δύο βάρκες»

Οι δημιουργοί του κινηματογράφου δεν έχουν τα ίδια συμφέροντα με τους ιδιώτες παραγωγούς και διανομείς, ξεκαθαρίζει η «Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών»!

Τις αγεφύρωτες αντιθέσεις στους κόλπους της κινηματογραφικής κοινότητας επιβεβαιώνουν οι τελευταίες εξελίξεις, με το προχτεσινό, ομόφωνο ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ) να κινείται, γενικά, σε θετική κατεύθυνση, αλλά ουσιαστικά να ...«αδειάζεται» από τη χτεσινή ανακοίνωση της λεγόμενης «διασωματειακής» μερικών φορέων του κινηματογραφικού χώρου (!), η οποία δεν αγκαλιάζει το σύνολο των φορέων, μετά τη μεγάλη ρήξη για το κινηματογραφικό «συνέδριο» του 2007 που έγινε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης της ΝΔ και τα πορίσματά του κινούνταν στον αντιδραστικό προσανατολισμό της ΕΕ και του δικομματισμού για τα οπτικοακουστικά.

Το ομόφωνο ψήφισμα της προχτεσινής ΓΣ της ΕΕΣ:

  • Καταδικάζει τη «διχαστική τακτική» που ακολούθησε πρόσφατα ο πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, έναντι των κινηματογραφιστών.
  • Καλεί σε «συσπείρωση» των σκηνοθετών με την ΕΕΣ.
  • Στηρίζει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και ζητά «από τους σκηνοθέτες των φετινών ταινιών (...) να παρουσιάσουν εκεί τις δημιουργίες τους (...)».
  • Καλεί όλους τους σκηνοθέτες που έχουν φέτος ταινία, σε συζήτηση, αύριο, 7 μ.μ. στην ΕΕΣ, σχετικά με το Φεστιβάλ. Προτείνει «να γίνει μια μεγάλη ανοιχτή συζήτηση, ενταγμένη στις φετινές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ γύρω από το παρόν και το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου».
  • Θεωρεί «αναγκαία, το συντομότερο δυνατόν, την επεξεργασία των προτάσεων όλων των φορέων για την κατάθεση στη Βουλή» κινηματογραφικού νομοσχεδίου.

Η «Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών» ξεκαθάρισε στη ΓΣ ότι οι δημιουργοί δεν έχουν τα ίδια συμφέροντα με τους ιδιώτες παραγωγούς και διανομείς και ότι πρέπει να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις ώστε ο δημιουργός να μπορεί να κάνει ταινίες χωρίς «μεσάζοντες» και «μεσολαβητές» της «αγοράς».

Η ΓΣ έγινε με αφορμή «την επιτακτική ανάγκη να υπάρξει ένας νέος κινηματογραφικός νόμος», «τους άστοχους κι επιζήμιους χειρισμούς» της διοίκησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου «όσον αφορά τη μείωση των εγκρίσεων και τη μείωση των χρηματοδοτήσεων των σκηνοθετών (...)» και το ενδεχόμενο να μη συμμετάσχουν ελληνικές ταινίες στο φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπως ανακοίνωσαν εδώ και καιρό πολλοί σκηνοθέτες και παραγωγοί. Ουσιαστικά η ΓΣ ζητά νέο κινηματογραφικό νόμο από «μηδενική βάση»,απεγκλωβίζοντας έτσι τους δημιουργούς από το να αποδεχτούν όλα τα μέχρι τώρα νομοσχέδια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας - μεταξύ αυτών και τις προτάσεις της «διασωματειακής» - που δεν έχουν ουσιαστικές διαφορές στον προσανατολισμό τους υπέρ της ενίσχυσης της ιδιωτικής παραγωγής.

Χτες, ωστόσο, μία μέρα μετά το παραπάνω ψήφισμα, η «διασωματειακή» ανακοίνωσε τη νέα τριμελή επιτροπή της (συμμετέχουν ο πρόεδρος της ΕΕΣ, Χ. Παπαδόπουλος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Κινηματογράφου, Τηλεόρασης και Βίντεο, Γ. Σγουράκης, και ο πρόεδρος της Ενωσης Μουσικοσυνθετών και Στιχουργών Ελλάδας, Γ. Γλέζος), ουσιαστικά «αδειάζοντας» το ομόφωνο ψήφισμα της ΓΣ της ΕΕΣ!

Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι η επιτροπή «συζήτησε την αναγκαιότητα ψήφισης ενός νέου νόμου στα πλαίσια της πρότασης της διασωματειακής (...)»! Δηλαδή, εκεί που η ΓΣ απαιτεί νέο νομοσχέδιο από μηδενική βάση, η «διασωματειακή» επαναφέρει τη δική της πρόταση που, επαναλαμβάνουμε, κινείται στην ίδια αντιδραστική κατεύθυνση με την πολιτική των κυβερνήσεων και της ΕΕ!

Χαρακτηρίζει μάλιστα ...«ιστορικό» το «συνέδριο» του 2007 παρότι οδήγησε στη διάσπαση των κινηματογραφιστών. «Σπεύδει» μάλιστα να «συγχαρεί» το νέο υπουργό Πολιτισμού, ζητώντας «συνεργασία μαζί του», αν και είναι δηλωμένες οι προθέσεις του ΠΑΣΟΚ για τον κινηματογράφο και γνωστά τα «έργα» του.

Επιστροφή... του «Ραν»

Οταν ένας σκηνοθέτης της κλάσης του Ακίρα Κουροσάβα «συναντιέται» με τον Σαίξπηρ, το αποτέλεσμα γίνεται «εκρηκτικό» και «ακούει» στο όνομα «Ραν», δηλαδή «χάος», και μια ταινία - «θρύλο» του δεύτερου μισού του 20ού αι. (1985). Αυτό το κινηματογραφικό, πολυβραβευμένο αριστούργημα θα προβληθεί στις αίθουσες (από αύριο), σε καινούργιες κόπιες και διανομή της «New Star».

Παρά τη διαδεδομένη άποψη ότι το «Ραν» είναι «μεταφορά» του σαιξπηρικού «Βασιλιά Ληρ», η αλήθεια είναι ότι ο Κουροσάβα ξεκίνησε να σκέπτεται την ταινία στα μέσα της δεκαετίας του 1970, αφού διάβασε την παραβολή για τον Ιάπωνα φεουδάρχη και πολέμαρχο Μόρι Μοτονάρι, ο οποίος είχε τρεις γιους, απίστευτα αφοσιωμένους στο πρόσωπό του. Ο Κουροσάβα αναρωτήθηκε τι θα είχε γίνει αν οι γιοι του τον πρόδιδαν. Ο σκηνοθέτης δεν είχε αντιληφθεί την ομοιότητα με το σαιξπηρικό έργο, παρά μόνο όταν άρχισε τον προγραμματισμό της ταινίας. Το «Ραν» ήταν η τελευταία ταινία της «τρίτης περιόδου» του Κουροσάβα (1965 - 1985), εποχή που δύσκολα εξασφάλιζε χρήματα για τις ταινίες του και αναγκαζόταν να αναζητήσει ξένη οικονομική υποστήριξη.

Στην ταινία χρησιμοποιούνται 1.400 κομπάρσοι, με ισάριθμα αυθεντικά κουστούμια και 200 άλογα, που είχαν εισαχθεί από τις ΗΠΑ. Τα κοστούμια και οι πανοπλίες, σχεδιασμένα από την Emi Wada ήταν χειροποίητα και ολοκληρώθηκαν σε δυο χρόνια. Γυρίστηκε στο βουνό Ασο, ένα από τα μεγαλύτερα ενεργά ηφαίστεια της Ιαπωνίας. Το τρίτο κάστρο, του Hidetora, που κάηκε ολοσχερώς στην ταινία, χτίσθηκε στους πρόποδες του βουνού Fuji. Συχνά χρησιμοποιούσε τρεις κάμερες για το ίδιο πλάνο, η καθεμία με διαφορετικούς φακούς και γωνίες λήψης.

«Αυτό που προσπαθώ να δώσω με το "Ραν" (...) είναι ότι οι θεοί ή ο θεός ή ο οποιοσδήποτε παρακολουθεί τον κόσμο, νιώθει στενοχώρια για τους ανθρώπους που καταστρέφουν ο ένας τον άλλο και αδύναμος που δεν μπορεί να επηρεάσει την ανθρώπινη φύση (...) Ολη η τεχνολογική εξέλιξη των τελευταίων χρόνων έχει μάθει στον άνθρωπο πώς να σκοτώνει γρηγορότερα. Μου είναι δύσκολο να αντιμετωπίσω με καθαρή ματιά τη ζωή κάτω από αυτές τις συνθήκες», έλεγε ο Κουροσάβα για το έργο του.

Πρώτη ατομική

Εργο του Γιώργου Φερέτου
Εργο του Γιώργου Φερέτου
«Ανεμογενή τοπία», τιτλοφορείται η ατομική έκθεση ζωγραφικής του Γιώργου Φερέτου (έως 7/11), στην γκαλερί «εκφραση-γιαννα γραμματοπουλου» (Βαλαωρίτου 9α). Τα έργα - νυχτερινές σκηνές, σκοτεινά δωμάτια, λάμψεις - αποτυπώνονται με κάρβουνο ή λάδι, σε καμβά ή χαρτί. Οπως σημειώνει ο Βαγγέλης Δημητρέας (ομότιμος καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ), στη ζωγραφική του Γ. Φερέτου διακρίνεται «η χαρακτηριστική απλότητα. Αυτή η απλότητα είναι κυρίως θεματική, αλλά στηρίζεται σε μια ενδιαφέρουσα χωροπλαστική οικονομία και μια ζωγραφική ποιότητα που ενισχύουν την πολυσημία του έργου».

  • Στην «fizz gallery» (Βαλαωρίτου 9γ), φιλοξενείται η ατομική έκθεση της Πηνελόπης Μανουσάκη με τίτλο «Τα ενδότερα». Οι φωτογραφίες της Πηνελόπης Μανουσάκη αντιμετωπίζουν το αστικό τοπίο εικαστικά, μέσα από την παρακμή του. Καταγράφουν τον τόπο που εγκαταλείπεται, προορισμένο να κουβαλάει μνήμες από πολέμους, γιορτές, έρωτες, γεννήσεις, ανάσες, θανάτους.
«Αρωμα» Κρήτης

Ο γνωστός τραγουδοποιός και λυράρης Μάνος Πυροβολάκης εμφανίζεται (16-17/10 και 23-24/10), στην «Αυλαία» (Αγ. Ορους 15 και Κωνσταντινουπόλεως 115, Βοτανικός, 210 3474074), με προσκεκλημένους λαουτιέρηδες και τραγουδιστές από τη γενέτειρά του, Κρήτη. Στις 16/10 συναντά τον Νίκο Στρατάκη (κρητικό λαούτο), στις 17/10 τον Κάρολο Κουκλάκη (μπούλγαρι, κρητικό λαούτο) και την Ειρήνη Δερέμπεη (πολίτικο λαούτο, καβάλ), στις 23/10 τον Νίκο Καραβιράκη (κρητικό λαούτο, μαντόλα, μαντολίνο) και στις 24/10 τον Αντώνη Φραγκιαδάκη (κρητικό λαούτο) με τους «Δραβίδες» του: Λίλα Κατσούνα (τραγούδι, μπεντίρ), Καλλιόπη Βασιλείου (τραγούδι, νταούλι) και Σαπφώ Παντζάκη (τραγούδι, κιθάρα). Στις εμφανίσεις του ο Μ. Πυροβολάκης παρουσιάζει παλιές του επιτυχίες, αλλά και καινούρια τραγούδια («Σινιάλο») ενόψει του νέου του άλμπουμ. Ακούγονται γνωστά τραγούδια του όπως το «Χαμόγελό σου», «Τι μας ενώνει», «Ολα για όλα», «Στης εκκλησιάς την πόρτα», «Αν η αγάπη», διασκευές όπως το «Πού θα πας» και «Σ' αυτό τον κόσμο», ενώ προβάλλει την κρητική παράδοση, μέσα από τη δική του «ματιά». Τον συνοδεύει η τραγουδίστρια Αγγελική Ζήκα (έχει στο ενεργητικό της τους δίσκους «Στης αγάπης μας τα ίχνη» και «Νύχτες σε άλλον ουρανό») και οι μουσικοί: Ρουμάνης Γιώργος (ντραμς), Φροσύνης Δημήτρης (μπάσο), Χάρδας Κωνσταντίνος (πλήκτρα), Ταλιαδούρος Νίκος (κιθάρα). Ωρα έναρξης: 10.30 μμ.

Πρόσκληση σε καλλίφωνα παιδιά 7 - 17 χρόνων, για να στελεχώσουν την Παιδική Χορωδία του, απευθύνει το Εθνικό Ωδείο. Οι ακροάσεις γίνονται κάθε Σάββατο (11.30 π.μ.), μέχρι τέλος Οκτώβρη, στο κεντρικό κτίριο του Ωδείου (Μάγερ 18, Πλατεία Βάθης). Το μάθημα της Παιδικής Χορωδίας και η συμμετοχή σ' αυτήν προσφέρονται δωρεάν.

Εργα Dukas, Donizetti, Mozart και Bizet ερμηνεύει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στη συναυλία της, στις 17/10 (8.30μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, που είναι αφιερωμένη στον ομποΐστα Κλοντ Σιελέ. Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος. Σολίστ: Χριστίνα Παντελίδου (αγγλικό κόρνο) και Δημήτρης Βάμβας (όμποε).

Κομμάτια γυψοσανίδων από την οροφή της εισόδου της μόνιμης έκθεσης του Βυζαντινού Μουσείου αποκολλήθηκαν την περασμένη Παρασκευή το βράδυ, χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν τραυματισμοί εργαζομένων ούτε επισκεπτών, αφού το Μουσείο εκείνη την ώρα ήταν κλειστό. Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, διενεργήθη αυτοψία από τεχνικούς και μέχρι την επισκευή η μόνιμη έκθεση θα παραμείνει κλειστή μέχρι τις 17/10. Ο χώρος των περιοδικών εκθέσεων λειτουργεί κανονικά. Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη είσοδος κατασκευάστηκε μόλις το 2004...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ