ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 29 Ιούνη 2000
Σελ. /36
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Παιχνίδια σε βάρος νησιωτών και ναυτεργατών
Εφοπλιστές και κυβέρνηση εκμεταλλεύονται το ωράριο εργασίας στα ταχύπλοα, σε βάρος των πληρωμάτων και των νησιωτών

Σε... κενό γράμμα μετατρέπει ουσιαστικά ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής την απόφασή του, που αφορά το ωράριο εργασίας των πληρωμάτων των ταχύπλοων σκαφών, στο όνομα της εξυπηρέτησης των εφοπλιστικών συμφερόντων. Από αύριο τίθενται σε εφαρμογή τα νέα δρομολόγια των ταχύπλοων σκαφών, που ενέκρινε ο υπουργός και υποτίθεται ότι είναι προσαρμοσμένα στην Υπουργική Απόφαση, η οποία να σημειωθεί ότι προβλέπει μέχρι και 11ωρη απασχόληση. Ομως, είναι ενδεικτικό ότι στο προγραμματισμό των νέων δρομολογίων έχει προβλεφθεί πως η φορτοεκφόρτωση των πλοίων αυτών σε κάθε λιμάνι, διαρκεί από 10 με 15 λεπτά, όταν είναι καταγραμμένο ότι διαρκεί τουλάχιστον μισή ώρα! Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και το 11ωρο δε θα τηρηθεί.

Ομως, το κακό δε σταματάει εδώ. Η υπόθεση του ωραρίου των ταχύπλοων σκαφών έδειξε φαινομενικά ότι δυσαρέστησε ορισμένους από τους ακτοπλόους, όμως στην πραγματικότητα αποτέλεσε την αφορμή, για να αναδειχτεί το εξής γεγονός: Οι τρεις μεγαλοεταιρίες που προέκυψαν μετά από τον ανελέητο αγώνα δρόμου, στον οποίο θυσιάστηκαν μια σειρά μικρές ακτοπλοϊκές εταιρίες, όπως η πολύπαθη ΔΑΝΕ, έχουν αρχίσει να «τρώγονται» τώρα μεταξύ τους, αξιώνοντας από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας η καθεμιά ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι από το χρυσωρυχείο που λέγεται ακτοπλοΐα. Μάλιστα, οι εφοπλιστές δε διστάζουν, επιδεικνύοντας ταυτόχρονα την επικυριαρχία τους, να εκβιάζουν, δηλώνοντας όπως ο Γεράσιμος Αγούδημος, ότι: «Από τις 15 Σεπτέμβρη δε θα εξυπηρετούμε τα άγονα νησιά»! Αυτό γιατί, κατά τον Αγούδημο, ο υπουργός... αδίκησε και με το ωράριο την MFD, η οποία είναι θυγατρική των Μινωικών Γραμμών και κατέχει το 46% των μετοχών της εταιρίας του Αγούδημου.

Επιπλέον, τη «νύφη» των όσων διαδραματίζονται αυτή την περίοδο στην ακτοπλοΐα ήδη πληρώνουν οι κάτοικοι των νησιών, συνολικά το επιβατικό κοινό και βέβαια οι ναυτεργάτες. Υπενθυμίζεται ότι με τη συνενοχή του υπουργού τα τρία μεγαθήρια Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ και Επιχειρήσεις Αττικής, έχουν μετατρέψει ουσιαστικά ολόκληρο το σημερινό θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας σε «κουρελόχαρτο»! Προγραμματισμένα δρομολόγια ακυρώνονται, το ωράριο αναχωρήσεων έχει ανατραπεί, τα πρωτόκολλα για τον αριθμό των επιβατών έχουν γίνει «λάστιχο»!

Οι μονοπωλιακές καταστάσεις που έχουν προκύψει στην ακτοπλοΐα με ευθύνη της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ έχουν ως αιτία του κακού τον διαλυτικό κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που αίρει το καμποτάζ. Οι ακτοπλοϊκές εταιρίες επιδόθηκαν σε αυτόν τον «αγώνα δρόμου», προκειμένου να αντέξουν στον ανταγωνισμό με τα πλοία των πολυεθνικών που θα εισβάλουν στις ελληνικές θάλασσες το 2004. Τώρα ο «αγώνας δρόμου» συνεχίζεται μεταξύ των τριών γιγάντων, καθώς όπως όλα δείχνουν η κυβέρνηση είναι έτοιμη να ανοίξει τις θαλάσσιες πύλες πριν την καταληκτική ημερομηνία του 2004...

ΕΚΡΗΞΗ ΣΤΟ «ΣΛΟΠΣ»
Μήνυση της ΠΕΜΕΝ για τις απειλές

Η ΠΕΜΕΝ κατέθεσε μήνυση ενάντια στον εφοπλιστή Δ. Μελισσανίδη για τις απειλές του ενάντια στον πρόεδρο της Ενωσης

Μια ακόμη απάντηση δόθηκε στο προχτεσινό «ατόπημα» του εφοπλιστή Δ. Μελισσανίδη, ο οποίος επιχείρησε να «σκεπάσει» την υπόθεση της έκρηξης στο δεξαμενόπλοιό του «ΣΛΟΠΣ», με απολογισμό έναν νεκρό ναυτεργάτη, με μεθόδους του «υποκόσμου», τις οποίες, μάλιστα, χρησιμοποίησε εναντίον του προέδρου της αγωνιστικής ναυτεργατικής Ενωσης ΠΕΜΕΝ, Γιώργου Τούσσα. Χτες η διοίκηση της ΠΕΜΕΝ κατέθεσε μήνυση εναντίον του εφοπλιστή για τις απειλές του τύπου ...«ανοίγεις λογαριασμούς μαζί μου», που εκτόξευσε προχτές το απόγευμα εναντίον του συνδικαλιστή. Στη συνέχεια, ακολούθησε παράσταση διαμαρτυρίας της ΠΕΜΕΝ στον εισαγγελέα Πειραιά, στην οποία συμμετείχαν οι διοικήσεις της ναυτεργατική Ενωσης «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και των σωματείων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.

Με χτεσινό δελτίο Τύπου, η ΠΕΜΕΝ κάνει σαφές ότι: «Το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα θα τσακίσει τις τυχοδιωκτικές απειλές των νονών του λιμανιού, θα κλιμακώσει τους αγώνες των ναυτεργατών και γενικότερα των εργαζομένων για την κατάργηση της ασυδοσίας των εφοπλιστών, για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στους χώρους δουλιάς». Επισημαίνονται δε οι «τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης, του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και των υπηρεσιών τους, γιατί, με την πολιτική και τις μεθοδεύσεις τους, ενισχύουν την ασυδοσία των εφοπλιστών, με οδυνηρές συνέπειες για τους ναυτεργάτες και γενικότερα τους εργαζόμενους».

Η ΠΕΜΕΝ απαιτεί να τιμωρηθούν αυστηρά οι υπεύθυνοι για την έκρηξη, που στοίχισε το χαμό του ναυτεργάτη Βλάση Βλασόπουλου και υπογραμμίζει: «Τα σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και τα σωματεία της Ζώνης συνεχίζουν τους ελέγχους στα πλοία και, γενικότερα, στους τόπους δουλιάς. Επισημαίνουμε ιδιαίτερα ότι είναι επιτακτική ανάγκη να ληφθούν άμεσα μέτρα στο λιμάνι του Πειραιά και στις λιμενικές εγκαταστάσεις της ευρύτερης περιοχής, για να αποφευχθεί νέα ναυτική τραγωδία». Τέλος, καλεί τους ναυτεργάτες και γενικότερα όλους τους εργαζόμενους, με τον αγώνα τους, να επιβάλουν τις προτάσεις τους για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και γενικότερα στους τόπους δουλιάς, καθώς και για την προστασία του περιβάλλοντος.

Χτες, ο Δ. Μελισσανίδης, σε επικοινωνία του με το «Ρ», ισχυρίστηκε ότι δε συνομίλησε ποτέ με τον πρόεδρο της ΠΕΜΕΝ και ότι δεν έχει καμία σχέση με την πλοιοκτήτρια εταιρία του «ΣΛΟΠΣ». Αρνήθηκε, ωστόσο, να στείλει γραπτή απάντηση για τις καταγγελίες της Ενωσης.

ΣΥΝΔΙΚΑΤΑ ΜΕΤΑΛΛΟΥ
Παλεύουν για την κοινωνική ασφάλιση

Κινητοποίηση των μεταλλεργατών στα πλαίσια του αγωνιστικού προγραμματισμού τους

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας σήμερα, στις 6.30 το απόγευμα, στο Εργατικό Κέντρο Αθήνας, διοργανώνουν τα Συνδικάτα Μετάλλου Αθήνας, Πειραιά και Ελευσίνας, προκειμένου να διατηρηθεί και να διευρυνθεί ο δημόσιος και κοινωνικός χαρακτήρας της κοινωνικής ασφάλισης.

Οπως τονίζεται σε κοινή ανακοίνωση των σωματείων, «στο όνομα της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας, δηλαδή της ασυδοσίας του κεφαλαίου, η κυβέρνηση ετοιμάζει τη χαριστική βολή στα κοινωνικοασφαλιστικά μας δικαιώματα. Κατευθύνσεις σ' αυτό το αντεργατικό εγχείρημα στην κυβέρνηση, εκτός από τους βιομηχάνους, δίνουν η πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αλλά και οι ανάλογες εκθέσεις των ιμπεριαλιστικών οργανισμών (ΔΝΤ, Παγκόσμια Τράπεζα, Κομισιόν)».

Οι κατευθύνσεις της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό, όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, είναι: Συνταξιοδότηση για όλους, άνδρες και γυναίκες στα 65 χρόνια, κατάργηση του θεσμού των Βαρέων και Ανθυγιεινών, ο υπολογισμός της σύνταξης θα γίνεται όχι με βάση την τελευταία 5ετία, αλλά με τη 10ετία ή με όλο τον ασφαλιστικό βίο. Επίσης θα μειωθούν οι συντάξεις στο 60% των εργάσιμων αποδοχών και στο 20% οι επικουρικές, θα καταργηθεί ο θεσμός της κατώτερης σύνταξης και θα λειτουργούν τα περίφημα επιδόματα αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ).

Οσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο, τα σωματεία τονίζουν ότι «μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου μας βρίσκονται στο στόχαστρο του κεφαλαίου. Το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά η κυβέρνηση ετοιμάζεται να το ξεπουλήσει σε ιδιώτες, αφού το "ελαφρώσει" κατά 1.000 εργαζόμενους. Τις ίδιες διαδικασίες ιδιωτικοποίησης και ξεπουλήματος έχει ξεκινήσει και για τις Αμυντικές Βιομηχανίες».

Καταλήγοντας, καταγγέλλουν τις συμβιβασμένες ηγεσίες των ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, αλλά και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργατών Μετάλλου (ΠΟΕΜ), που θα κληθούν από την κυβέρνηση να βάλουν πλάτες, ώστε να φανεί ότι τα μέτρα παίρνονται με «κοινωνική συναίνεση».

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΝΑΥΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
Σύμβαση ντροπής και στα «μεσογειακά» πλοία

Με το εξευτελιστικό ποσοστό του...4% ως αύξηση και κυριολεκτικά στο... πόδι, «έκλεισε» και η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τους ναυτεργάτες που είναι ναυτολογημένοι στα μεσογειακά φορτηγά πλοία. Η σύμβαση «έκλεισε» χτες το μεσημέρι, κατά την πρώτη διαπραγματευτική συνάντηση της διοίκησης της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας με τη διοίκηση της Ενωσης Εφοπλιστών Μεσογειακών Φορτηγών πλοίων. Η πλειοψηφία της διοίκησης της Ομοσπονδίας, κάνοντας αυτή τη φορά ολοφάνερη την πρόθεσή της να υπονομεύσει το θεσμό των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και ενώ έχουν προηγηθεί παρασκηνιακές... επαφές με τους εφοπλιστές, δεν μπήκε καν στον κόπο να παρουσιάσει δική της πρόταση!

Οι εκπρόσωποι της εφοπλιστικής Ενωσης είχαν ήδη έτοιμο το σχετικό μνημόνιο, το οποίο χωρίς, δεύτερη κουβέντα, υπογράφηκε από την πλειοψηφία της διοίκησης της Ομοσπονδίας! Με τη χτεσινή συνάντηση ολοκληρώθηκε η διαδικασία της υπογραφής των Συλλογικών Συμβάσεων για το 2000 για όλους τους τύπους πλοίων. Να σημειωθεί ότι με ευθύνη της πλειοψηφίας όλες οι Συλλογικές Συμβάσεις υπογράφτηκαν κυριολεκτικά με συνοπτικές διαδικασίες, ενώ προβλέπουν αυξήσεις ψίχουλα. Ειδικότερα, οι ναυτεργάτες που είναι ναυτολογημένοι στα ποντοπόρα πλοία θα δουν αύξηση επίσης...4%, ενώ οι ναυτεργάτες που είναι ναυτολογημένοι στα ακτοπλοϊκά πλοία και στα τουριστικά θα πάρουν αύξηση στον μισθό τους 4,5% σε δύο δόσεις! Δηλαδή 4% από 1η Γενάρη και 0,5% από 1η Ιούλη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ