ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 7 Μάρτη 2010
Σελ. /40
«Ιδιωτικοποίηση» και «μεταρρύθμιση» α λα Γαλλικά

Παπαγεωργίου Βασίλης

Μαθήματα «ιδιωτικοποιήσεων» και «διοικητικής μεταρρύθμισης» διδάσκουν τα τελευταία χρόνια οι γαλλικές κυβερνήσεις, σοσιαλιστικές και συντηρητικές. Ωστόσο θα πρέπει να αναγνωρίσει κανείς τις ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις της κυβέρνησης Σαρκοζί σ' αυτούς τους δύο τομείς.

Κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου με τίτλο «Το ξήλωμα του κράτους», τον Ιούλη του 2009, δόθηκαν δεκάδες παραδείγματα για το πώς ξεκίνησε, πώς εξελίχθηκε και πώς καταλήγει σήμερα το γαλλικό εγχείρημα που ξεκίνησε από τις σοσιαλιστικές κυβερνήσεις και ολοκληρώνεται από τις κυβερνήσεις Σιράκ και Σαρκοζί με στόχο «μικρότερο, πιο αποτελεσματικό, πιο επιτελικό κράτος» σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της «επιχειρηματικότητας». Δίνονται και απαντήσεις στο πώς φτάσαμε μέσα σε δύο χρόνια, 2007- 2009, να έχουμε αυτοκτονίες 37 εργαζομένων στην France Telecom.

Από ένα απάνθισμα των συμπερασμάτων του συνεδρίου, που δημοσιεύθηκε στη «Le Monde diplomatique» (Φεβρουάριος 2010) ξεχωρίσαμε τα παρακάτω παραδείγματα και διαπιστώσεις:

Στο πλαίσιο της «αποτελεσματικότητας» του εκπαιδευτικού συστήματος, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να κλείνει τα γυμνάσια που έχουν λιγότερους από 200 μαθητές, επειδή θεωρεί ότι κοστίζουν υπερβολικά ακριβά. Ετσι, υλοποιεί την επιθυμία του (σοσιαλιστή) πρώην υπουργού Παιδείας, Κλοντ Αλέγκρ, για «κούρα δίαιτας στο μαμούθ της εκπαίδευσης» και καταργεί περισσότερες από 15.000 θέσεις εκπαιδευτικών κάθε χρόνο.

Μεταξύ των υπουργείων έχει αρχίσει η «άμιλλα» για το ποιος θα κόψει τα περισσότερα. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Υγείας κλείνει τις μαιευτικές κλινικές των δημόσιων νοσοκομείων που πραγματοποιούν λιγότερους από τριακόσιους τοκετούς ετησίως, θεωρώντας ότι κοστίζουν υπερβολικά ακριβά. Το ίδιο ισχύει και για τις χειρουργικές κλινικές, οι οποίες πλέον οφείλουν να πραγματοποιούν περισσότερες από 1.500 ιατρικές πράξεις ετησίως...

Στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων επισημάνθηκε ότι η «αποκρατικοποίηση» των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών συνοδεύεται πάντα από την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων.

Παραδείγματος χάριν, το 2003, το ταχυδρομείο απασχολούσε 315.364 εργαζόμενους (200.852 δημόσιους υπαλλήλους και 114.512 υπαλλήλους με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου). Το 2008, από τους 295.742 εργαζόμενους, οι δημόσιοι υπάλληλοι είχαν περιοριστεί στους 152.287, ενώ οι εργαζόμενοι με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου είχαν αυξηθεί στους 143.455.

Σημαντικό μέρος των συμπερασμάτων του συνεδρίου αφορά στα αποτελέσματα της «διοικητικής μεταρρύθμισης» στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που μοιάζει πολύ με το σχέδιο «Καλλικράτης» της ελληνικής κυβέρνησης.

Μια από τις αρμοδιότητες που μεταφέρθηκαν στις Νομαρχίες και τις Περιφέρειες ήταν η χορήγηση του επιδόματος στους απόρους.

Στο συνέδριο ο Ζιλ Γκαρνιέ, πρόεδρος της κομμουνιστικής ομάδας στο νομαρχιακό συμβούλιο του Σεν-Σεν Ντενί, κατήγγειλε: «Θεωρήθηκε ότι, για ορισμένα δικαιώματα όπως το RMI (ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα που χορηγείται σε όλους τους άπορους άνω των 25 ετών), οι λογαριασμοί παγώνουν την ημέρα που πραγματοποιείται η μεταβίβαση της αρμοδιότητας. Την 1η Γενάρη του 2004, όλοι οι δικαιούχοι όφειλαν να πληρώνονται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην οποία και μεταβιβάστηκαν οι σχετικοί πόροι. Ωστόσο, από εκείνη την ημερομηνία και μετά, η καταβολή του RMI σε κάθε νέο δικαιούχο που προστίθεται στον κατάλογο των απόρων, βαρύνει τη Νομαρχία, η οποία και οφείλει να βρει τους αντίστοιχους πόρους»...

Στο θέμα θα επανέλθουμε.

Αντιθέσεις και υποψίες

Στο πλαίσιο του ανταγωνισμού Ηνωμένων Πολιτειών - Ευρωπαϊκής Ενωσης και καθώς αυτός οξύνεται στο περιβάλλον της διεθνούς καπιταλιστικής κρίσης, οι «οίκοι αξιολόγησης» βρέθηκαν στο επίκεντρο της διαμάχης. Οι εταίροι της ΕΕ αμφισβητούν έντονα την αξιοπιστία των τριών γνωστών «οίκων», της Standart & Poor's, της Moody's και της Fitch, οι οποίοι ...κατά σύμπτωση είναι αμερικανικών συμφερόντων και με έδρα στις ΗΠΑ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια η Ευρωπαϊκή Ενωση, πριν πέντε χρόνια, ανακήρυξε αυτούς τους τρεις «οίκους» σε επίσημους αξιολογητές των οικονομικών επιδόσεων των κρατών - μελών της!

Στη σχετική συμφωνία αναφέρεται ότι αν και οι τρεις «οίκοι» αξιολογήσουν το δημόσιο χρέος μιας χώρας - μέλους της ΕΕ στην κατηγορία Β, τότε τα ομόλογα αυτής της χώρας δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ενέχυρο για την παροχή πιστώσεων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Τι συμβαίνει και πέντε χρόνια μετά η ΕΕ έφθασε στο σημείο να θεωρεί τους τρεις «οίκους» ...απατεώνες;

Η πρόσφατη «περιπέτεια» της Ελλάδας, το χρέος της οποίας αξιολογήθηκε σε μια κατηγορία λίγο πάνω από τη Β με αποτέλεσμα την τεράστια άνοδο των επιτοκίων δανεισμού της, προκάλεσε συναγερμό στη Βρυξέλλες και τη Φρανκφούρτη. Οχι, βέβαια, γιατί τους έπιασε ο πόνος για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, αλλά γιατί η συστηματική και ύποπτη υποβάθμιση της χώρας απειλούσε το ευρώ. Για κάποιους Κοινοτικούς αξιωματούχους, όπως ο κεντρικός τραπεζίτης της Αυστρίας, Εβαλντ Νοβότνι, ήταν προφανές ότι πίσω από τους τρεις «οίκους» βρίσκονταν δυνάμεις που επιθυμούσαν (και επιθυμούν) την αποδυνάμωση του ευρώ και την αντίστοιχη ενίσχυση του δολαρίου. Γιατί όχι και η ίδια η κυβέρνηση των ΗΠΑ;

ΓΑΛΛΙΑ - ΑΝΕΡΓΙΑ Ανοδικά κινήθηκε η ανεργία στη Γαλλία στο τέταρτο τρίμηνο του 2009, αγγίζοντας το 10%, που είναι και το υψηλότερο επίπεδο σε μια 10ετία. Το ποσοστό της ανεργίας παραμένει αυξητικό για 7 συνολικά τρίμηνα, από τότε που η οικονομία της Γαλλίας άρχισε να εισέρχεται σε ύφεση το 2008. Αυτή τη φορά όμως, η άνοδος ήταν μεγαλύτερη, καθώς το τρίτο τρίμηνο το ποσοστό της ανεργίας ήταν στο 9,5%.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ - ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ Πτώση κατά 3% παρουσίασαν οι γερμανικές βιομηχανικές παραγγελίες το Γενάρη σε ετήσια βάση. Σύμφωνα με τον βιομηχανικό φορέα VDMA, η εγχώρια ζήτηση υποχώρησε 17%, αλλά οι παραγγελίες από το εξωτερικό αυξήθηκαν κατά 6%. Το Δεκέμβρη, η εγχώρια ζήτηση είχε σημειώσει άνοδο 8%. Για το σύνολο του 2009, οι βιομηχανικές παραγγελίες καταγράφουν σημαντική υποχώρηση κατά 38%, σε σχέση με το 2008.

NISSAN - ΑΝΑΚΛΗΣΕΙΣ Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan ανακοίνωσε πως ανακαλεί 539.864 αυτοκίνητα στις Ηνωμένες Πολιτείες, λόγω προβλημάτων στα φρένα και στο μετρητή καυσίμων. Το πρώτο πρόβλημα, ελαττωματικός άξονας φρένων, παρουσιάζεται σε 204.785 μοντέλα Titan, Armada, Quest και Infiniti QX56. Το δεύτερο πρόβλημα, μετρητής καυσίμων που δεν είναι σωστά ρυθμισμένος, αφορά 472.118 αυτοκίνητα Titan, Armada, Infiniti QX56, Frontier, Pathfinder και Xterra, ορισμένα από τα οποία παρουσιάζουν και το πρώτο πρόβλημα, διευκρινίζει η Nissan. «Κανένα ατύχημα ή τραυματισμός δεν έχει αναφερθεί εξαιτίας αυτών των προβλημάτων», διαβεβαιώνει σε ανακοίνωσή της η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ