ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Μάρτη 2010
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΔΗΓΙΑ ΜΠΟΛΚΕΣΤΑΪΝ
Ανασταίνουν το αντεργατικό τερατούργημα

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την υιοθέτηση της Οδηγίας

Στη νομιμοποίηση του τερατουργήματος της εργατοκτόνας Οδηγίας Μπολκεστάιν προχωρά η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αφού το σχετικό νομοσχέδιο που κατέθεσε χτες στη Βουλή διατηρεί την αντιδραστική ουσία της Οδηγίας που προκάλεσε σάλο σ' ολόκληρη την Ευρώπη και η οποία σηματοδοτεί τη δυνατότητα μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων να δραστηριοποιηθούν στους κλάδους των υπηρεσιών, ενώ παράλληλα απειλεί να τινάξει στον αέρα το εθνικό πλαίσιο εργασιακών σχέσεων, στο όνομα της κερδοφορίας των επιχειρήσεων της ΕΕ, που θέλουν να αποκτήσουν έδρα λειτουργίας σε μια άλλη χώρα της Ενωσης.

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, αλλά όπως ομολογείται και στη σχετική εισηγητική έκθεση, οι φραστικές διαφοροποιήσεις που επήλθαν στο τελικό κείμενο, σε σχέση με το αρχικό, μοναδικό στόχο έχουν την παραπλάνηση και τον αποπροσανατολισμό των εργαζομένων. Οι επιλογές του ευρωπαϊκού κεφαλαίου να κατεδαφίσει εκ θεμελίων τα εργασιακά, ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα, διαπερνούν στο ακέραιο το κείμενο του Σχεδίου Νόμου που κατατέθηκε χτες στη Βουλή. Η κατάθεση του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η κυβέρνηση Παπανδρέου έναντι των Βρυξελλών, όπου του έχει ζητηθεί και συμφώνησε για την επιτάχυνση της προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Στην εισηγητική έκθεση αναφέρεται ότι με την ενσωμάτωση της Οδηγίας στο εθνικό δίκαιο «στο μέτρο του δυνατού δε θίγεται το ποινικό δίκαιο, το εργατικό δίκαιο, τα θεμελιώδη συνδικαλιστικά δικαιώματα, οι διατάξεις του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου, εθνικές και κοινοτικές, ιδίως αυτές που αναφέρονται στην προστασία του καταναλωτή και οι εθνικές διατάξεις περί απασχόλησης, που περιλαμβάνονται σε συλλογικές συμβάσεις εργασίας». Η διατύπωση και μόνο περί «μέτρου του δυνατού» υποδηλώνει τη δυνατότητα που τελικά έχουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι να διεκδικήσουν και να εφαρμόσουν στη χώρα εγκατάστασης τις αρχές, το δίκαιο, τα μεροκάματα, τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις και τις άλλες συνθήκες εργασίας που ισχύουν στις χώρες προέλευσης.

Αντιφάσκοντας με τις θέσεις αυτές, σε άλλο σημείο της εισηγητικής έκθεσης αναφέρεται ότι «ιδιαίτερα σημαντική είναι η πρόβλεψη στο τελικό κείμενο της Οδηγίας ότι, σε περίπτωση διασυνοριακής παροχής υπηρεσιών με απόσπαση εργαζομένων, θα εφαρμόζονται πλήρως οι διατάξεις της Οδηγίας 96/71/ΕΚ ότι δηλαδή το εφαρμοστέο εργατικό δίκαιο θα είναι αυτό της χώρας υποδοχής και όχι εκείνο της χώρας προέλευσης».

Ανεξάρτητα, πάντως, από τις όποιες... αντιφάσεις του κειμένου, με τη συγκεκριμένη Οδηγία επέρχεται ένα αποφασιστικό χτύπημα στις συλλογικές συμβάσεις των εργαζομένων, στα ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Παράλληλα, δημιουργείται το κατάλληλο έδαφος που θα επιτρέψει σε μερικές εκατοντάδες ευρωπαϊκές πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στο τεράστιο χώρο της παροχής υπηρεσιών, να εξαπλωθούν και να κυριαρχήσουν σε βάρος των εκατομμυρίων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που λειτουργούν σήμερα επί ευρωπαϊκού εδάφους. Το διακύβευμα είναι σημαντικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο τριτογενής τομέας (υπηρεσίες) αντιστοιχεί σήμερα στο 70% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, ενώ απασχολείται σ' αυτόν η πλειοψηφία των εργαζομένων, καθώς ο πρωτογενής και ο δευτερογενής τομέας εμφανίζουν τάσεις υποχώρησης.

Το σημαντικότερο είναι ότι στην πράξη οι πολυεθνικές εταιρείες εφαρμόζουν την Οδηγία στην αρχική της μορφή και όταν υπάρξουν αντιδράσεις (από συνδικάτα ή άλλους φορείς) καταφεύγουν στο ευρωπαϊκό δικαστήριο με το επιχείρημα ότι τα περί προστασίας των συλλογικών συμβάσεων και του εργατικού δικαίου στις χώρες υποδοχής αντιβαίνουν την ψηφισμένη στη Συνθήκη του Μάαστριχτ «ελευθερία» της κίνησης των εργαζομένων εντός του κοινοτικού χώρου. Και μέχρι σήμερα, οι προσφυγές αυτές της εργοδοσίας έχουν δικαιωθεί.

Σύμφωνα με το σχετικό Σχέδιο Νόμου, παρεκκλίσεις από την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών ισχύουν για τις υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος. Ως τέτοιες θεωρούνται:

Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες, τομείς της ηλεκτρικής ενέργειας, το φυσικό αέριο, διανομή και παροχή ύδατος, επεξεργασία αποβλήτων, προστασία φυσικών προσώπων από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η παροχή υπηρεσιών από δικηγόρους, η δικαστική είσπραξη οφειλών, η εφαρμογή των συστημάτων Κοινωνικής Ασφάλισης, τα δικαιώματα πνευματικής υπηρεσίας κλπ. Εξαιρούνται επίσης υπηρεσίες που αφορούν τους τομείς της δημόσιας τάξης, της δημόσιας ασφάλειας, της δημόσιας υγείας και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Η απελευθέρωση υπηρεσιών ισχύει για τις υπηρεσίες παροχής συμβούλων σε θέματα διοίκησης και διαχείρισης, υπηρεσίες πιστοποίησης και δοκιμών, διαχείρισης εγκαταστάσεων, διαφήμισης, πρόσληψης εμπορικών πρακτόρων, υπηρεσίες σχετικά με τα δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας, επαγγελματικές υπηρεσίες (υπηρεσίες δικηγόρων, μηχανολόγων, τοπογράφων, κτηνιάτρων), μεσιτικών γραφείων, διανεμητικού εμπορίου, εκπαίδευσης και κατάρτισης, οργάνωση εμπορικών εκθέσεων, ενοικίαση αυτοκινήτων και λίζινγκ, υπηρεσίες τουριστικών γραφείων και ξεναγών, αναψυχής, αθλητικών κέντρων, πάρκων αναψυχής, σχολών οδηγών, ιδιωτικών μουσείων, βιβλιοθηκών θεάτρων κλπ.


ανο

ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
Εργαλείο υλοποίησης των αντιλαϊκών επιλογών της ΕΕ

Με τις θετικές ψήφους των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, εγκρίθηκε χτες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας σχετικά με τις διαδικασίες του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) 2007-2013.

Ο βουλευτής του Κόμματος Νίκος Καραθανασόπουλος σημείωσε ότι το ΚΚΕ καταψηφίζει το νομοθέτημα, τονίζοντας ότι υπάρχει άρνηση να συζητηθεί η ουσία του θέματος, που δεν είναι η απλοποίηση των διαδικασιών του ΕΣΠΑ αλλά ο προσανατολισμός του.

Τα κοινοτικά πλαίσια στήριξης αποτελούν «βασικά εργαλεία υλοποίησης των στρατηγικών επιλογών της ΕΕ», επισήμανε ο βουλευτής του ΚΚΕ, τονίζοντας ότι σήμερα καλούνται να εξυπηρετήσουν «την επιτάχυνση της υλοποίησης της αντιδραστικής στρατηγικής της Λισαβόνας» που σημαίνει πρόσφορο έδαφος για ιδιωτικές επενδύσεις και χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων. Παράλληλα, επισήμανε ότι «οι πόροι των διαφόρων ΚΠΣ δεν είναι τίποτα άλλο από χρήματα των εργαζομένων. Είναι δηλαδή τμήμα της συγκεντρωμένης υπεραξίας σε κοινοτικό επίπεδο». Μάλιστα, σχολιάζοντας τα διαχρονικά επιχειρήματα ΠΑΣΟΚ και ΝΔ περί κονδυλίων αναζωογόνησης της οικονομίας, σημείωσε ότι τα 24 δισεκατομμύρια του ΕΣΠΑ αντιστοιχούν «με το 55% των χρημάτων που πρέπει να δώσει το ελληνικό δημόσιο για την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, για τους τόκους και τα χρεολύσια μέσα στο 2010». Ο Νίκος Καραθανασόπουλος πρόσθεσε ότι «το ΕΣΠΑ έχει συγκεκριμένα κριτήρια επιλεξιμότητας» έτσι «δεν έχει μέσα ζητήματα που αφορούν άμεσες λαϊκές ανάγκες» σχολιάζοντας πως «και εκεί ακόμη που θέλετε να ικανοποιήσετε κάποιες λαϊκές ανάγκες, το αξιοποιείτε για να τις εμπορευματοποιήσετε. Συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, συμβάσεις παραχώρησης των μεγάλων έργων, πανάκριβα διόδια, ιδιωτικοί δρόμοι, ιδιωτικά λιμάνια, ιδιωτικά αεροδρόμια, ιδιωτικά νοσοκομεία και σχολεία». Μάλιστα, αναφέρθηκε και στο θέμα του προγράμματος δημόσιων επενδύσεων λέγοντας ότι «ενώ θα μπορούσε να είχε "βουλώσει" κάποια ζητήματα, σήμερα έχει ενταχθεί και λειτουργεί συμπληρωματικά προς το ΕΣΠΑ».

ΟΜΙΛΟΣ «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ»
Αποκτά πλήρως την «Endesa Hellas»

Συμφωνία για την εξαγορά από τον όμιλο ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ του ποσοστού 50,01% που κατέχει η ενεργειακή «Endesa» στην κοινή τους επιχείρηση «Endesa Hellas», σύναψαν οι δύο εταιρείες. Η «ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ» θα καταβάλλει 140 εκατ. ευρώ, τμηματικά μέχρι την 1 του Ιούλη του 2012. Η «Endesa» από την πλευρά της, θα εξαγοράσει έναντι 20 εκατ. ευρώ, ένα αιολικό πάρκο και τρεις υδροηλεκτρικούς σταθμούς συνολικής ισχύος 14 MW.

Ο όμιλος σημειώνει σε ανακοίνωση ότι κινείται στην κατεύθυνση μετατροπής του στο μεγαλύτερο ανεξάρτητο παραγωγό ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα «με χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει 1,2 GW από θερμικές μονάδες σε λειτουργία έως το 2011, καθώς και πάνω από 800MW ΑΠΕ, είτε σε λειτουργία, είτε σε διάφορα στάδια ανάπτυξης».

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση της λήψης των απαραίτητων εγκρίσεων από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές.

Προβληματική η εξόφληση της επιδότησης

Εξόφληση επιδότησης ακούν και εξόφληση επιδότησης δε βλέπουν πάρα πολλοί αγροτοκτηνοτρόφοι σε όλη τη χώρα, υπάρχουν μάλιστα νομοί όπου το πρόβλημα είναι πολύ έντονο.

Οι επιδοτήσεις του 2009 θα έπρεπε να έχουν καταβληθεί ολόκληρες από τον περασμένο Δεκέμβρη, αλλά η κυβέρνηση έδωσε προκαταβολές από 40% έως 60%. Τώρα ξεκίνησε υποτίθεται η καταβολή της εξόφλησης, αλλά πολλοί αγροτοκτηντρόφοι δεν βλέπουν καθόλου χρήματα στους λογαριασμούς τους και πολλοί περισσότεροι πήραν μόνο ένα μέρος από τα χρήματα που δικαιούνται. Επίσης στους νομούς Κέρκυρας, Λακωνίας και Κιλκίς (Αξιούπολη) δεν έχει ξεκινήσει καν η πληρωμή της εξόφλησης. Η πληρωμή της ενιαίας ενίσχυσης του 2009 έγινε πρόβλημα για τους αγροτοκτηνοτρόφους με ευθύνη της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Είναι που είναι κουτσουρεμένες οι ενισχύσεις της νέας ΚΑΠ δε δίνονται και στην ώρα τους, με αποτέλεσμα να γίνεται η ζωή των αγροτοκτηνοτρόφων ακόμα πιο δύσκολη. Να σημειωθεί ότι οι επιδοτήσεις για το 2009 μειώθηκαν κατά 2% επιπλέον για το 2009, αφού η λεγόμενη διαφοροποίηση πήγε από 5% σε 7% με βάση τα όσα ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ στον έλεγχο υγείας της νέας ΚΑΠ και εφαρμόζει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τώρα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ