ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Ιούλη 2000
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΕΘΝΙΚΩΝ ΔΡΟΜΩΝ
Κι άλλοι σκανδαλώδεις όροι εκτός του τριπλασιασμού διοδίων

Από ποια τμήματα του εθνικού δικτύου θα ξεκινήσει η «νέα ιδέα»

Εκτός από τον τριπλασιασμό των διοδίων (θα φτάσουν 15 δρχ. το χιλιόμετρο, όσο δηλαδή σχεδόν κοστίζει και η... βενζίνη) και πολλά άλλα σκανδαλώδη κίνητρα προτίθεται να δώσει η κυβέρνηση στους ιδιώτες, προκειμένου να κατασκευάσουν ορισμένα τμήματα των Εθνικών οδών, με το σύστημα της ληστρικής αυτοχρηματοδότησης - συγχρηματοδότησης. Μεταξύ αυτών των κινήτρων περιλαμβάνονται:

  • Η είσπραξη διοδίων και από δρόμους που ήδη έχει κατασκευάσει ή κατασκευάζει το ελληνικό δημόσιο. Δηλαδή οι ιδιώτες θα εισπράττουν διόδια και από δρόμους για τους οποίους δεν έχουν βάλει ούτε δραχμή από την τσέπη τους, ενώ το δημόσιο θα χάσει περίπου 70 δισ. δρχ. το χρόνο, τα οποία εισπράττει συνολικά σε σημερινές τιμές από τα διόδια!
  • Τα κονδύλια με τα οποία θα συμμετέχουν οι ιδιώτες στα έργα (αυτοχρηματοδότηση) θα κυμαίνονται μεταξύ 10 και 20% και σε καμία περίπτωση δε θα υπερβαίνουν το 25% του συνολικού κόστους του έργου. Τα υπόλοιπα θα τα καταβάλλει το ίδιο το ελληνικό δημόσιο (από τον κρατικό προϋπολογισμό ή από κοινοτικά κονδύλια) ή θα πρόκειται για δάνεια από τις ιδιωτικές τράπεζες και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που θα χορηγούνται με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
  • Η απαλλαγή της κατασκευής από οποιοδήποτε έλεγχο του ελληνικού δημοσίου, με τη μέθοδο της μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων αυτών σε «ανεξάρτητους» τεχνικούς και οικονομοτεχνικούς συμβούλους, οι οποίοι θα πληρώνονται και θα λειτουργούν ως υπάλληλοι των ιδιωτών κατασκευαστών.
  • Η παραχώρηση της εκμετάλλευσης και όλων των υπόλοιπων παρόδιων εγκαταστάσεων (βενζινάδικα, σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών κ. ά.) με ταυτόχρονη ουσιαστική διάλυση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας.

Ολα αυτά και πολλά άλλα θα περιέχονται στις προβλέψεις του Νομοθετικού Πλαισίου Συμβάσεων Παραχώρησης, του οποίου τις διατάξεις επεξεργάζεται ήδη η κυβέρνηση (με τη βοήθεια βέβαια ιδιώτη χρηματοοικονομικού συμβούλου, τον οποίο έχει προσλάβει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας). Θα πρόκειται ουσιαστικά για νόμο στον οποίο θα κωδικοποιούνται όσα προβλέπουν οι αντίστοιχες αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα για τα Σπάτα, το Ρίο - Αντίρριο, το μετρό Θεσσαλονίκης, τη Σταυρού - Ελευσίνας κ. ά. και που ουσιαστικά απαλλάσσουν τους ιδιώτες από οποιοδήποτε επιχειρηματικό κίνδυνο. Ο νόμος αυτός θα είναι γενικός, καθώς θα καθορίζει το πλαίσιο των συμβάσεων παραχώρησης - όπως ανέφερε χτες ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χρ. Πάχτας - όχι μόνο των οδικών έργων, αλλά και αυτών που αφορούν το σιδηροδρομικό δίκτυο, τις μαρίνες, τα λιμάνια κ.λπ.

Ολα αυτά αποδεικνύουν πόσο αναληθές είναι το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι δήθεν επιδιώκεται να μπουν οι ιδιώτες στο παιχνίδι της κατασκευής των έργων, επειδή έτσι το δημόσιο θα εξοικονομήσει κονδύλια για τη χρηματοδότηση άλλων προγραμμάτων, όπως της Παιδείας, της Υγείας κ.λπ. Απλώς με το επιχείρημα αυτό γίνεται προσπάθεια να δικαιολογηθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, στις οποίες οδηγεί ο άκρατος νεοφιλελευθερισμός της, αλλά και το άγχος της να εξυπηρετήσει όσο το δυνατόν περισσότερο τα μεγάλα ντόπια και ξένα οικονομικά συμφέροντα.

Από πού θα ξεκινήσουν

Στο μεταξύ ο Χρ. Πάχτας ανακοίνωσε χτες επίσημα τα πρώτα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο αυτή και η εκμετάλλευσή τους θα παραχωρηθεί στους ιδιώτες για 20 με 25 χρόνια. Να σημειώσουμε ότι τα τμήματα αυτά αποτελούν προτάσεις του ιδιώτη χρηματοοικονομικού συμβούλου του υπουργείου και έγιναν με γνώμονα την όσο το δυνατόν μικρότερη ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου από τους ιδιώτες κατασκευαστές. Γι' αυτό και περιλαμβάνει την εκμετάλλευση όχι μόνο των τμημάτων που θα κατασκευάσουν, αλλά και των πλησιέστερων σ' αυτά που έχει ήδη κατασκευάσει το ελληνικό δημόσιο. Συγκεκριμένα:

  • Σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνας - Σκοτίνα (συνολικού κόστους 156,6 δισ. δρχ.), οι ιδιώτες όμως θα εκμεταλλεύονται τα διόδια ολόκληρου του τμήματος από τη Λάρισα ως το Κλειδί.
  • Το τμήμα Πάτρα - Κόρινθος (συνολικού κόστους 193,2 δισ. δρχ.), οι ιδιώτες όμως θα εκμεταλλεύονται και τα διόδια Αθηνών - Κορίνθου.
  • Το τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα, εκτός των παρακάμψεων που θα κατασκευάσει το δημόσιο (συνολικού κόστους 286,8 δισ. δρχ.), οι ιδιώτες θα εκμεταλλεύονται και τα διόδια της ζεύξης Ακτιου - Πρέβεζας που ήδη ολοκληρώνεται.
  • Το τμήμα Τρίπολη - Καλαμάτα (συνολικού κόστους 75,3 δισ. δρχ.), οι ιδιώτες θα εκμεταλλεύονται και τα διόδια Κορίνθου - Τρίπολης, τα οποία σήμερα είναι τα ακριβότερα στην Ελλάδα.

Εκτός από αυτά με την ίδια μέθοδο σκοπεύει η κυβέρνηση να κατασκευαστούν ορισμένα τμήματα της Εγνατίας (προφανώς τα πιο κερδοφόρα και με τη μεγαλύτερη προβλεπόμενη κίνηση), ενώ ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη ζεύξη του Μαλιακού.

ΚΚΕ
Να ανακληθούν οι μεταθέσεις στον ΟΤΕ

«Μετακινούνται», επειδή διαμαρτυρήθηκαν για τους όρους υγιεινής  στη δουλιά τους. Ερώτηση κατέθεσαν βουλευτές του ΚΚΕ

Την ανάκληση των μεταθέσεων υπαλλήλων του ΟΤΕ, ζητούν οι βουλευτές του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη, Αντώνης Σκυλλάκος και Ορέστης Κολοζώφ. Οι υπάλληλοι μετατέθηκαν επειδή «τόλμησαν» να διαμαρτυρηθούν, καθώς στο χώρο εργασίας τους δεν τηρούνται οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας.

Σε Ερώτησή τους προς τον υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, οι βουλευτές του ΚΚΕ αναφέρουν πως πρόσφατα στον ΟΤΕ αποφασίστηκε η ανακαίνιση της αίθουσας των Τηλεφωνικών Ανταποκρίσεων Εξωτερικού (161), όπως είχε γίνει παλιότερα και με την αίθουσα του Κέντρου Τηλεφωνικής εξυπηρέτησης (131).

Συνεχίζουν ότι το γεγονός αυτό προκάλεσε την αντίδραση των εργαζομένων, γιατί θα έπρεπε να συνεχίσουν να εργάζονται κανονικά, ενώ στο χώρο θα γίνονταν διάφορες εργασίες (ξυλουργικές, βαφές κτλ.). Διαμαρτυρήθηκαν επικαλούμενοι τις σχετικές διατάξεις υγιεινής και ασφάλειας και ζήτησαν την παρέμβαση του σωματείου τους, της ΓΣΕΕ και του ΕΚΑ.

Στην Ερώτηση τονίζεται ότι κατά την επίσκεψη των αρμόδιων συνδικαλιστών, του τεχνικού Ασφαλείας και του γιατρού Εργασίας του ΕΚΑ και του ΟΤΕ, στους χώρους «ανακαίνισης», διαπιστώθηκε ότι δεν τηρείται κανένας κανόνας υγιεινής και ασφαλείας από αυτούς που έχει ψηφίσει η Βουλή. Μετά από αυτό τα έργα σταμάτησαν.

Στις 19 Μάη ο προϊστάμενος του Τηλεφωνικού Κέντρου ανακοίνωσε γραπτώς ότι εννιά υπάλληλοι του Τηλεφωνικού Κέντρου Εξωτερικής Ανταπόκρισης μετατίθενται και πρέπει να παρουσιαστούν στη νέα τους θέση στις 22 Μάη.

«Ετσι, υπάλληλοι με πάνω από 20 χρόνια υπηρεσία, εκπαιδευμένοι για τη θέση τους, κατέχοντας όλα τα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα - ξενόγλωσσο τμήμα - μετακινούνται ομαδικά, ενώ αιτήσεις άλλων υπαλλήλων του ίδιου τμήματος που ζητούν μετάθεση δεν ικανοποιούνται», σημειώνουν οι βουλευτές του ΚΚΕ και συμπληρώνουν ότι η ενέργεια αυτή είναι φανερό ότι έχει ως στόχο να τρομοκρατήσει τους εργαζόμενους, δεδομένου ότι οι υπάλληλοι που μετατίθενται αποτελούν τον πυρήνα των υπαλλήλων που τόλμησαν να ζητήσουν να ενημερωθούν για τις εργασίες».

Τέλος ρωτούν τον υπουργό «αν θα παρέμβει προκειμένου να ανακληθούν οι μεταθέσεις και να προστατευτούν οι εργαζόμενοι από παρόμοιες αυθαίρετες ενέργειες που έχουν σαν στόχο την τρομοκράτησή τους». Και «αν προτίθεται να πάρει μέτρα για την εφαρμογή και τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας τόσο στη συγκεκριμένη υπηρεσία, όσο και γενικά στον ΟΤΕ».

ΝΑΞΟΣ
Εργολάβοι μπαζώνουν ανεξέλεγκτα

Την περιβαλλοντική καταστροφή που προκαλούν εργολάβοι σε περιοχή της Νάξου, με την ενδεχόμενη ανοχή των αρμόδιων τοπικών αρχών, καταγγέλλουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Σταύρος Σκοπελίτης και Αγγελος Τζέκης, με Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ, Αιγαίου, Εμπορικής Ναυτιλίας και Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.

Συγκεκριμένα, οι βουλευτές του Κόμματος τονίζουν στην Ερώτησή τους ότι η διαπλάτυνση του δρόμου Κλειδού - Πανέρμου στη Νάξο και η δημιουργία της κατάλληλης υποδομής θα διευκόλυνε τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού να χαρούν τις αξιόλογες φυσικές ομορφιές της περιοχής. Σημειώνουν όμως ότι «η επιδίωξη του μέγιστου κέρδους με την ανοχή - τουλάχιστον- των αρμόδιων υπηρεσιών έχουν οδηγήσει σε μια εγκληματική καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος».

Διευκρινίζουν ότι ο Δήμος Δρυμαλίας ανέθεσε το σχετικό έργο στην εταιρία «ΥΠΟΔΟΜΗ ΚΡΗΤΗΣ ΑΕ» και ανέλαβε να το εκτελέσει ο εργολάβος Κάσκουλης. «Ωστόσο - τονίζουν - οι εκτελεστές του έργου, προφανώς για να εξοικονομήσουν κάποια χρήματα, τα μπάζα που βγάζουν από τη διάνοιξη του δρόμου, τα ρίχνουν όπου βρουν, πάνω σε βράχια και ακρογιαλιές, ενώ δε διστάζουν να μπαζώσουν και τα λιμανάκια της περιοχής (Κοπρές, Περιστεριές, Βόλακα, Πίττα)».

Οι βουλευτές χαρακτηρίζουν, μάλιστα, ανεξήγητη την αδιαφορία των αρμοδίων οργάνων (δήμος, επαρχείο, πολεοδομία, λιμεναρχείο) μπροστά σε αυτήν την καταστροφική για το περιβάλλον πρακτική και την προκλητική στάση των εκτελεστών του έργου.

Ρωτούν τέλος τους υπουργούς «ποια είναι τα μέτρα που θα πάρει η κυβέρνηση και από πότε, ώστε να σταματήσει άμεσα η καταστροφή του περιβάλλοντος στην περιοχή, να ολοκληρωθεί το συντομότερο το έργο με την τήρηση όλων των αναγκαίων περιβαλλοντικών προδιαγραφών και να διερευνηθούν τυχόν ευθύνες για την παθητική (;) στάση των αρμοδίων κρατικών οργάνων που επέτρεψαν την ανεξέλεγκτη δράση των εργολάβων».

ΑΛΜΥΡΟΣ
Αναδασμός αδικίας

Με την παρουσία αστυνομικών δυνάμεων και συλλήψεις αγροτών - ιδιοκτητών, επιχειρεί η Νομαρχία Μαγνησίας να προχωρήσει τον αναδασμό στο αγρόκτημα Αλμυρού. Χτες, την ώρα που διαμαρτύρονταν περίπου 50 αγρότες - ιδιοκτήτες - διαφωνούν με τη διαδικασία του αναδασμού, καθώς γίνεται με πολλές αδικίες σε βάρος τους - όταν συνεργεία της Νομαρχίας πήγαν στην περιοχή για να βάλουν τους πασσάλους των νέων αγροτεμαχίων, οι αστυνομικές δυνάμεις συνέλαβαν τον 30χρονο αγρότη Νικόλαο Κοτούλα από την Ευξεινούπολη Αλμυρού, ο οποίος σήμερα θα οδηγηθεί στον εισαγγελέα.

Σε δήλωσή του στο «Ρ», ο Σάββας Τσόγκας, γραμματέας της Αχτίδας Αλμυρού του ΚΚΕ, επισημαίνει: «Αν και ο αναδασμός είναι, κατά την άποψή μας, ημίμετρο για την ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας και την επιβίωση των μικροκαλλιεργητών, όταν γίνεται με δίκαιο τρόπο και αμερόληπτη επιτροπή, λύνει προσωρινά κάποια προβλήματα. Στην περίπτωση του αγροκτήματος του Αλμυρού, έγιναν κατάφωρες αδικίες και ο τρόπος με τον οποίο προσπαθούν να τον επιβάλουν, προκαλεί κάθε δημοκράτη πολίτη. Γι' αυτό πρέπει ν' αρθούν άμεσα οι αδικίες και να προχωρήσει, έστω και τώρα, όλη η διαδικασία με τη θέληση των ιδιοκτητών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ