Πέμπτη 20 Ιούλη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΕΘΝΙΚΩΝ ΔΡΟΜΩΝ
Κι άλλοι σκανδαλώδεις όροι εκτός του τριπλασιασμού διοδίων

Από ποια τμήματα του εθνικού δικτύου θα ξεκινήσει η «νέα ιδέα»

Εκτός από τον τριπλασιασμό των διοδίων (θα φτάσουν 15 δρχ. το χιλιόμετρο, όσο δηλαδή σχεδόν κοστίζει και η... βενζίνη) και πολλά άλλα σκανδαλώδη κίνητρα προτίθεται να δώσει η κυβέρνηση στους ιδιώτες, προκειμένου να κατασκευάσουν ορισμένα τμήματα των Εθνικών οδών, με το σύστημα της ληστρικής αυτοχρηματοδότησης - συγχρηματοδότησης. Μεταξύ αυτών των κινήτρων περιλαμβάνονται:

  • Η είσπραξη διοδίων και από δρόμους που ήδη έχει κατασκευάσει ή κατασκευάζει το ελληνικό δημόσιο. Δηλαδή οι ιδιώτες θα εισπράττουν διόδια και από δρόμους για τους οποίους δεν έχουν βάλει ούτε δραχμή από την τσέπη τους, ενώ το δημόσιο θα χάσει περίπου 70 δισ. δρχ. το χρόνο, τα οποία εισπράττει συνολικά σε σημερινές τιμές από τα διόδια!
  • Τα κονδύλια με τα οποία θα συμμετέχουν οι ιδιώτες στα έργα (αυτοχρηματοδότηση) θα κυμαίνονται μεταξύ 10 και 20% και σε καμία περίπτωση δε θα υπερβαίνουν το 25% του συνολικού κόστους του έργου. Τα υπόλοιπα θα τα καταβάλλει το ίδιο το ελληνικό δημόσιο (από τον κρατικό προϋπολογισμό ή από κοινοτικά κονδύλια) ή θα πρόκειται για δάνεια από τις ιδιωτικές τράπεζες και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που θα χορηγούνται με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
  • Η απαλλαγή της κατασκευής από οποιοδήποτε έλεγχο του ελληνικού δημοσίου, με τη μέθοδο της μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων αυτών σε «ανεξάρτητους» τεχνικούς και οικονομοτεχνικούς συμβούλους, οι οποίοι θα πληρώνονται και θα λειτουργούν ως υπάλληλοι των ιδιωτών κατασκευαστών.
  • Η παραχώρηση της εκμετάλλευσης και όλων των υπόλοιπων παρόδιων εγκαταστάσεων (βενζινάδικα, σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών κ. ά.) με ταυτόχρονη ουσιαστική διάλυση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας.

Ολα αυτά και πολλά άλλα θα περιέχονται στις προβλέψεις του Νομοθετικού Πλαισίου Συμβάσεων Παραχώρησης, του οποίου τις διατάξεις επεξεργάζεται ήδη η κυβέρνηση (με τη βοήθεια βέβαια ιδιώτη χρηματοοικονομικού συμβούλου, τον οποίο έχει προσλάβει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας). Θα πρόκειται ουσιαστικά για νόμο στον οποίο θα κωδικοποιούνται όσα προβλέπουν οι αντίστοιχες αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα για τα Σπάτα, το Ρίο - Αντίρριο, το μετρό Θεσσαλονίκης, τη Σταυρού - Ελευσίνας κ. ά. και που ουσιαστικά απαλλάσσουν τους ιδιώτες από οποιοδήποτε επιχειρηματικό κίνδυνο. Ο νόμος αυτός θα είναι γενικός, καθώς θα καθορίζει το πλαίσιο των συμβάσεων παραχώρησης - όπως ανέφερε χτες ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χρ. Πάχτας - όχι μόνο των οδικών έργων, αλλά και αυτών που αφορούν το σιδηροδρομικό δίκτυο, τις μαρίνες, τα λιμάνια κ.λπ.

Ολα αυτά αποδεικνύουν πόσο αναληθές είναι το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι δήθεν επιδιώκεται να μπουν οι ιδιώτες στο παιχνίδι της κατασκευής των έργων, επειδή έτσι το δημόσιο θα εξοικονομήσει κονδύλια για τη χρηματοδότηση άλλων προγραμμάτων, όπως της Παιδείας, της Υγείας κ.λπ. Απλώς με το επιχείρημα αυτό γίνεται προσπάθεια να δικαιολογηθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, στις οποίες οδηγεί ο άκρατος νεοφιλελευθερισμός της, αλλά και το άγχος της να εξυπηρετήσει όσο το δυνατόν περισσότερο τα μεγάλα ντόπια και ξένα οικονομικά συμφέροντα.

Από πού θα ξεκινήσουν

Στο μεταξύ ο Χρ. Πάχτας ανακοίνωσε χτες επίσημα τα πρώτα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο αυτή και η εκμετάλλευσή τους θα παραχωρηθεί στους ιδιώτες για 20 με 25 χρόνια. Να σημειώσουμε ότι τα τμήματα αυτά αποτελούν προτάσεις του ιδιώτη χρηματοοικονομικού συμβούλου του υπουργείου και έγιναν με γνώμονα την όσο το δυνατόν μικρότερη ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου από τους ιδιώτες κατασκευαστές. Γι' αυτό και περιλαμβάνει την εκμετάλλευση όχι μόνο των τμημάτων που θα κατασκευάσουν, αλλά και των πλησιέστερων σ' αυτά που έχει ήδη κατασκευάσει το ελληνικό δημόσιο. Συγκεκριμένα:

  • Σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνας - Σκοτίνα (συνολικού κόστους 156,6 δισ. δρχ.), οι ιδιώτες όμως θα εκμεταλλεύονται τα διόδια ολόκληρου του τμήματος από τη Λάρισα ως το Κλειδί.
  • Το τμήμα Πάτρα - Κόρινθος (συνολικού κόστους 193,2 δισ. δρχ.), οι ιδιώτες όμως θα εκμεταλλεύονται και τα διόδια Αθηνών - Κορίνθου.
  • Το τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα, εκτός των παρακάμψεων που θα κατασκευάσει το δημόσιο (συνολικού κόστους 286,8 δισ. δρχ.), οι ιδιώτες θα εκμεταλλεύονται και τα διόδια της ζεύξης Ακτιου - Πρέβεζας που ήδη ολοκληρώνεται.
  • Το τμήμα Τρίπολη - Καλαμάτα (συνολικού κόστους 75,3 δισ. δρχ.), οι ιδιώτες θα εκμεταλλεύονται και τα διόδια Κορίνθου - Τρίπολης, τα οποία σήμερα είναι τα ακριβότερα στην Ελλάδα.

Εκτός από αυτά με την ίδια μέθοδο σκοπεύει η κυβέρνηση να κατασκευαστούν ορισμένα τμήματα της Εγνατίας (προφανώς τα πιο κερδοφόρα και με τη μεγαλύτερη προβλεπόμενη κίνηση), ενώ ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη ζεύξη του Μαλιακού.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ