ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 25 Ιούλη 2000
Σελ. /28
ΚΕΝΗ
ΠΝΟ
Σε ρόλο «γέφυρας» για την αντιναυτεργατική επίθεση

Η νέα επίθεση που προετοιμάζουν κυβέρνηση και εφοπλιστές σε βάρος ακόμα και του δικαιώματος της δουλιάς των ναυτεργατών φέρει την υπογραφή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, με ευθύνη της πλειοψηφίας της Εκτελεστικής της Επιτροπής! Χτες οι συνδικαλιστές των ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ - ΑΠ, κατά τη διάρκεια πολύωρης συνεδρίασης της Εκτελεστικής της Ομοσπονδίας, αποφάσισαν να «σύρουν» την ΠΝΟ στον... «κοινωνικό διάλογο» που οργανώνει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής για να περάσει νέα αντιναυτεργατικά μέτρα, εκχωρώντας ταυτόχρονα και άλλα υπερπρονόμια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Παράλληλα η πλειοψηφία της Εκτελεστικής απέρριψε τις προτάσεις των εκπροσώπων των ταξικών σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ για την οργάνωση αγωνιστικών κινητοποιήσεων, με διεκδικητικό πλαίσιο τα αιτήματα που ήδη έχει διαμορφώσει το ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, του οποίου οι κεντρικοί άξονες είναι: Ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας με Ελληνες ναυτεργάτες, οι οποίοι θα έχουν κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα όπως 8ωρη απασχόληση, Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και κοινωνικοασφαλιστικά δικαιώματα.

Στη διάρκεια της συνεδρίασης της Εκτελεστικής της ΠΝΟ, οι συνδικαλιστές της πλειοψηφίας δε δίστασαν να ομολογήσουν ότι γνωρίζουν πως πηγαίνουν σε ένα «διάλογο» με προαποφασισμένο αποτέλεσμα. Στις ομιλίες όλων αυτών ήταν κοινή η διαπίστωση ότι στον «κοινωνικό διάλογο» θα παρουσιαστούν τα όσα έχει ήδη προαποφασίσει η κυβέρνηση με τους εφοπλιστές. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο «κοινωνικός διάλογος» για την ποντοπόρο ναυτιλία εγκαινιάστηκε στις 13 Ιούλη και για την ακτοπλοΐα την επομένη, δηλαδή στις 14 του μήνα. Και στα δύο «τραπέζια» παραβρέθηκε ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς, όμως η Εκτελεστική Επιτροπή συνεδρίασε χτες για να εγκρίνει την παρουσία του...

Ναυτολογούν με ΙΚΑ!

Στο μεταξύ οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, με συνεργό το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και προσωπικά τον υπουργό Χρ. Παπουτσή, επιχειρούν να καταργήσουν «ντε φάκτο» τη νομοθεσία. Συγκεκριμένα, η ΑΝΕΚ ανενόχλητη συνεχίζει να... προσλαμβάνει ναυτεργάτες και να τους ασφαλίζει στο ΙΚΑ! Η παραβίαση της νομοθεσίας - που ορίζει ρητά ότι οι εργάτες θαλάσσης ασφαλίζονται το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο - έχει γίνει γνωστή από τις αρχές του Ιούλη, με δημοσιεύματα σε κρητικές εφημερίδες, στα οποία η ΑΝΕΚ απηύθυνε... σχετική πρόσκληση σε νέους που δεν έχουν τη δυνατότητα να βγάλουν το ναυτικό φυλλάδιο! Οι σχετικές... προσλήψεις αφορούν κυρίως επίκουρους και το λεγόμενο ξενοδοχειακό προσωπικό. Καταγγελίες ναυτεργατών αναφέρουν ότι παρόμοια κρούσματα έχουν εντοπιστεί και στα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία ΣΟΥΠΕΡ-ΦΑΣΤ των «Επιχειρήσεων Αττικής» του Περικλή Παναγόπουλου. Οι προσλήψεις με ΙΚΑ δεν παραβιάζουν μόνο την ελληνική νομοθεσία, αλλά και μια σειρά από διεθνείς συμβάσεις που έχει υιοθετήσει η χώρα μας και αφορούν την εκπαίδευση των ναυτεργατών για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Εκπαίδευση που δεν παρέχεται στους προσλαμβανόμενους με ΙΚΑ.

ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Μπροστά στο δρόμο του αγώνα

1. «Μεγαλόψυχος» (!) ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας: «Θέλουμε να δώσουμε λύσεις για το καλό όλων», δηλαδή και των εφοπλιστών και των ναυτεργατών! Αυτό δήλωσε ο κ. Παπουτσής, με την έναρξη του «κοινωνικού διαλόγου» της απάτης, τη Δευτέρα 17 Ιούλη. Οσον αφορά δε, τις «οργανικές συνθέσεις» (αριθμός πληρώματος), είπε το αμίμητο «...κανένας δεν αποκλείει και απόφαση αύξησης των συνθέσεων»!

Κι αυτό, όταν είναι γνωστό ότι οι εφοπλιστές συμμετέχουν στο «διάλογο», προβάλλοντας κατ' αρχήν την απαράδεκτη αξίωση της μείωσης των συνθέσεων και τον πάρα πέρα αφελληνισμό της ναυτιλίας, η δε κυβέρνηση οργανώνει αυτό το «θέατρο», με βασική κατεύθυνση την εφαρμογή μέτρων για την «ανταγωνιστικότητα» του ελληνικού πλοίου, την αύξηση, δηλαδή, των προνομίων και κερδών του εφοπλιστικού κεφαλαίου, την αφαίρεση ναυτεργατικών δικαιωμάτων.

«Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Σ' αυτό το δρόμο βαδίζει ο υπουργός, κατασκευάζοντας, βεβαίως, ορισμένα προσχήματα, που διευκολύνουν το «μάντρωμα» των εργοδοτικών - κυβερνητικών συνδικαλιστών της ΠΝΟ και τη συμμετοχή τους στον «κοινωνικό διάλογο» της απάτης.

Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, την ίδια στιγμή αναμάσησε το γνωστό ψευτοσλόγκαν «ισχυρή ναυτιλία, σημαίνει ισχυρή Ελλάδα»! Πρόκειται για υιοθέτηση ενός παλιού εφοπλιστικού συνθήματος, μέσω του οποίου έχουν διαπραχθεί πλείστα «εγκλήματα» σε βάρος των ναυτεργατών και έχει γεμίσει η τσέπη των εφοπλιστών με «παραδάκι»...

Η έννοια ναυτιλία, είτε το θέλουν είτε όχι οι εφοπλιστές και οι πολιτικοί τους εκπρόσωποι, περικλείει αντίθετα, συγκρουόμενα κοινωνικά, ταξικά συμφέροντα. Το σύνθημα «ισχυρή ναυτιλία», σημαίνει ισχυρό εφοπλιστικό κεφάλαιο, απεριόριστη ασυδοσία, πολλά κέρδη για τους εφοπλιστές.

Σημαίνει, ταυτόχρονα, πολλά προβλήματα για τους ναυτεργάτες, αύξηση του βαθμού εκμετάλλευσης της εργασίας από το κεφάλαιο.

Αν δεν ήταν έτσι, οι εφοπλιστές δε θα ήταν εφοπλιστές, δε θα είχαν στην ιδιοκτησία τους πλοία και μάλιστα τόσα πλοία, που τους κατατάσσουν στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Το παραπλανητικό σλόγκαν «ισχυρή ναυτιλία, σημαίνει ισχυρή Ελλάδα», αποκτά νόημα μόνο στα «μυαλά» των απολογητών του εφοπλισμού, που προσπαθούν να παρουσιάσουν τα ιδιοτελή, ταξικά συμφέροντα των εφοπλιστών ως καθολικά, γενικά συμφέροντα, που αφορούν, δήθεν, το σύνολο της κοινωνίας, τους εργαζόμενους, τους ναυτεργάτες, τους άνεργους... ακόμα και τα πιο χτυπημένα θύματα της καπιταλιστικής βαρβαρότητας, τους ανέργους των συσσιτίων της ντροπής.

Το σύνθημα «ισχυρή ναυτιλία, σημαίνει ισχυρή Ελλάδα» αποκτά νόημα, μόνο στα μυαλά αυτών που ταυτίζουν την Ελλάδα, με την Ελλάδα της πλουτοκρατίας, κάνοντας «στραβά μάτια» για τους εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους, την έξαρση της φτώχειας, την όξυνση των λαϊκών προβλημάτων.

Γι' αυτό πανηγυρίζουν και θεωρούν ως «εθνικό γεγονός» την αύξηση του στόλου και των κερδών των εφοπλιστών, προσπαθώντας να κρύψουν ότι τα μεγέθη αυτά είναι αποτελέσματα της καταλήστευσης, της υπερεκμετάλλευσης των ναυτεργατών, που «η ισχυρή ναυτιλία», τους πετάει μαζικά έξω από τα καράβια ...όταν δεν τους πνίγει.

2. Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Λύρας, συμπλήρωσε τον κ. Παπουτσή και προκάλεσε για άλλη μια φορά τους ναυτεργάτες και όλους τους εργαζόμενους, διαφημίζοντας την αύξηση του ελληνόκτητου στόλου, αξιώνοντας νέα προνόμια.

Μίλησε, για την «υποστολή της ελληνικής σημαίας», παραχαράσσοντας την αλήθεια. Οι εφοπλιστές χρησιμοποιούν ένα καλοστημένο τέχνασμα. Παρουσιάζουν τη διαγραφή πλοίων από την ελληνική σημαία ως αποτέλεσμα «μείωσης της ανταγωνιστικότητας», επιδιώκοντας να δημιουργήσουν κλίμα πανικού περί «φυγής» των πλοίων από το ελληνικό νηολόγιο και στο έδαφος αυτό αξιώνουν την εφαρμογή νέων αντιναυτεργατικών μέτρων.

Τα τελευταία, ιδιαίτερα, χρόνια, η «υποστολή της ελληνικής σημαίας» ξεκινάει από άλλη αφετηρία, αφορά μια ακόμα κερδοφόρα επιχείρηση των εφοπλιστών που ακούει στο όνομα «πώληση πλοίων σε αλλοδαπά συμφέροντα». Ετσι, το 1999 γράφτηκαν στο ελληνικό νηολόγιο 86 πλοία και διαγράφτηκαν 113. Από αυτά που διαγράφηκαν, τα 96 πωλήθηκαν, τα 6 διαλύθηκαν, τα 2 βυθίστηκαν και τα 9 άλλαξαν σημαία.

Σε κάθε περίπτωση, η ασύδοτη δράση των εφοπλιστών βασίζεται στο αποικιακό «θεσμικό πλαίσιο», στο οποίο προσκυνούν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, βασίζεται στην πολιτική που υπηρετεί, πάση θυσία, τα συμφέροντά τους, ετοιμάζοντας άμεσα νέα προνόμια για το εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Βρισκόμαστε στις παραμονές νέων αντιναυτεργατικών μέτρων. Αυτό το νόημα είχε η συνάντηση του ΥΕΝ με τον πρωθυπουργό. Οι ναυτεργάτες έχουν μπροστά τους μόνο το δρόμο του αγώνα για την υπεράσπιση και τη διεύρυνση των δικαιωμάτων τους, για τη δημιουργία των προϋποθέσεων που θα οδηγήσουν στην ανατροπή αυτής της επικίνδυνης πολιτικής.


Γιώργης ΜΑΡΙΝΟΣ

Νέο ναυτεργατικό ατύχημα

«Φτηνά τη γλίτωσε» ο λοστρόμος Ευστράτιος Κυρίκης, ο οποίος βρέθηκε την περασμένη Κυριακή, περίπου στις 10 το πρωί, κάτω από τη «χούφτα» ανυψωτικού μηχανήματος, κατά τη διάρκεια εργασιών εκφόρτωσης που γίνονταν στο φορτηγό πλοίο «ΚΑΠΕΤΑΝ ΝΙΚΟΛΑΣ». Το πλοίο βρισκόταν στο λιμάνι Κερατσινίου και συγκεκριμένα στον ντόκο «Ελευθέρα» και είχε έρθει από τη Λέρο φορτωμένο με ελαφρόπετρα.

Τη στιγμή του ατυχήματος η εκφόρτωση γινόταν στο πρωραίο αμπάρι από ανυψωτικό μηχάνημα που διαθέτει το πλοίο. Χειριστής του μηχανήματος ήταν ο πλοίαρχος κ. Καρπαθάκης, ο οποίος είναι και πλοιοκτήτης... Ο 55χρονος λοστρόμος, σύμφωνα με δελτίο Τύπου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας , κατέβηκε στο αμπάρι «με σκοπό - όπως αναφέρεται - να βοηθήσει στην ταχύτερη περάτωση των εργασιών εκφόρτωσης». Αυτό είχε αποτέλεσμα η «χούφτα» του μηχανήματος να του σπάσει το δεξιό μηρό του. Στο ίδιο δελτίο δεν αναφέρεται ότι ο χειριστής ήταν ο πλοίαρχος και ιδιοκτήτης του πλοίου -πληροφορία που μας έδωσε το Λιμεναρχείο Κερατσινίου - όμως σημειώνεται ότι ο λοστρόμος κατέβηκε στο αμπάρι... «με δική του πρωτοβουλία και χωρίς να ειδοποιήσει το χειριστή».

Ο λοστρόμος απεγκλωβίστηκε με τη βοήθεια της Πυροσβεστικής, ενώ με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ μεταφέρθηκε στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας. Την προανάκριση έχει αναλάβει το Λιμεναρχείο Κερατσινίου.

Συντάξεις του ΙΚΑ και με επιταγή

Ο ίδιος ο συνταξιούχος του ΙΚΑ θα επιλέγει τον τρόπο καταβολής της σύνταξής του. Είτε με επιταγή σε οποιαδήποτε τράπεζα επιλέξει, είτε μέσω των ΕΛΤΑ και ταχυδρομικού διανομέα στο σπίτι. Αυτό αποφασίστηκε σε σύσκεψη που έγινε χτες και συμμετείχαν ο υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, ο διοικητής του ΙΚΑ, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ και στελέχη των τραπεζών Εθνικής, Εμπορικής και Αγροτικής. Θυμίζουμε ότι οι συντάξεις του ΙΚΑ ανέρχονται σήμερα στις 850 χιλιάδες, εκ των οποίων οι 700 χιλιάδες διανέμονται στα αστικά κέντρα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ