ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
«Πορεία» με ΙΧ και μηχανάκια

Την Τρίτη 3 Οκτώβρη έξω από το διυλιστήριο της «Πετρόλα» του Λάτση στην Ελευσίνα

 

Τη λαϊκή δυσαρέσκεια προκαλούν οι συνεχείς ανατιμήσεις
Τη λαϊκή δυσαρέσκεια προκαλούν οι συνεχείς ανατιμήσεις
Πορεία με ΙΧ αυτοκίνητα και μηχανάκια και συγκέντρωση έξω από το διυλιστήριο της «Πετρόλα» του Λάτση στην Ελευσίνα, θα πραγματοποιήσουν την Τρίτη 3 Οκτώβρη το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο (ΠΑΜΕ) και οι φορείς που συμμετείχαν στην προχτεσινή σύσκεψη και οι οποίοι εκπροσωπούν διοικητικά συμβούλια σωματείων των ιδιοκτητών ελαφρών φορτηγών αυτοκινήτων, εργαζομένων στα ταξί και των αγροτών που εκφράζονται από την Πανθεσσαλική Συντονιστική Επιτροπή.

Στη σύσκεψη, με θέμα «Οργάνωση της αγωνιστικής παρέμβασης των εργαζομένων για την απόκρουση της αλματώδους ακρίβειας των καυσίμων», που έγινε με πρωτοβουλία του ΠΑΜΕ, διαπιστώθηκε από όλους ότι αυτή η έξαρση της αύξησης της τιμής του πετρελαίου, αλλά και η απότομη πρωτοφανής ανατίμηση του δολαρίου, καθοδηγούνται και επιβάλλονται από το παγκόσμιο κεφάλαιο που έτσι στοχεύει στην ακόμα μεγαλύτερη ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων σε διεθνές επίπεδο και αντίστοιχα στην εκτίναξη των υπερκερδών του. Είναι γεγονός, τονίστηκε στη σύσκεψη, ότι αυτή η κατάσταση που θα πυροδοτήσει αλυσιδωτές αυξήσεις στα πάντα, θα επιβαρύνει δραματικά τους όρους διαβίωσης της συντριπτικής πλειοψηφίας του λαού και κατά κύριο λόγο της εργατικής τάξης, ιδιαίτερα τους επόμενους χειμερινούς μήνες που θα απαιτούν μεγάλες ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης με διπλάσια τιμή για κάθε λαϊκό νοικοκυριό.

Υστερα από αυτές τις διαπιστώσεις, αποφασίστηκε να προβληθούν τα παρακάτω αιτήματα::

  • Δραστική μείωση της έμμεσης φορολογικής επιβάρυνσης του πετρελαίου (π.χ. κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και ΦΠΑ στο πετρέλαιο θέρμανσης, δραστική μείωση του ΦΠΑ στα καύσιμα).
  • Αύξηση της άμεσης φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων διύλισης και εμπορίας με ταυτόχρονη οριοθέτηση των τιμών.
  • Επιδότηση πετρελαίου θέρμανσης.

Επίσης για την αγωνιστική διεκδίκηση αυτών των αιτημάτων αποφασίστηκε να διευρυνθεί και να συμπεριλάβει και αυτά τα αιτήματα το αγωνιστικό πλαίσιο της αντιιμπεριαλιστικής συγκέντρωσης που θα γίνει την Τρίτη 26 Σεπτέμβρη στις 7μμ μπροστά από τα γραφεία του ΟΗΕ στην Αθήνα, με αφορμή τη Σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας στην Πράγα.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
Αλλοθι για μεγαλύτερα κέρδη

«Εφαλτήριο» για νέες αξιώσεις στην κατεύθυνση μεγιστοποίησης των κερδών τους αποτελεί για τους μεγαλοβιομηχάνους της χώρας η κατακόρυφη αύξηση του πετρελαίου. Χτες η διοίκηση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ) αξιοποίησε ως επιχείρημα την αύξηση του πετρελαίου, και στα πλαίσια των προτάσεών τους για τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της χώρας, ζητούν τώρα να τους δοθούν λεφτά, προκειμένου να προχωρήσουν σε επενδύσεις εξοικονόμησης ενέργειας. Οταν τους επισημάνθηκε ότι υπήρχαν προβλέψεις στα πλαίσια του Β΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης για επενδύσεις εξοικονόμησης ενέργειας, απάντησαν με το εξής καταπληκτικό: ότι υπήρχαν προβλέψεις, αλλά οι βιομήχανοι δεν προχώρησαν, διότι ήταν πολλές οι διαδικασίες των ελέγχων! Παράλληλα με το αίτημα της επιδότησης για την εξοικονόμηση ενέργειας, επανέθεσαν με μεγαλύτερη ένταση το πάγιο αίτημά τους για τη μείωση του ειδικού φόρου στο μαζούτ, ισχυριζόμενοι ότι το μαζούτ που χρησιμοποιεί η ελληνική βιομηχανία είναι το ακριβότερο στον κόσμο, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας.

Αναφορικά με τις επικείμενες αυξήσεις στα βιομηχανικά προϊόντα, η διοίκηση του ΣΕΒ, θεωρεί επιβεβλημένη τη μετακύληση του κόστους στους καταναλωτές, αφού αυξάνει το κόστος παραγωγής. Η διατύπωση αυτή, αποτελεί και την απόδειξη ότι, άσχετα με το πόσο ακριβαίνουν τα καύσιμα, οι βιομήχανοι δε χάνουν τίποτα, αφού έχουν τη δυνατότητα μετακύλησης του κόστους στο καταναλωτικό κοινό. Βέβαια, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, το μέγεθος των αυξήσεων θα εξαρτηθεί κατά κύριο λόγο από την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.

Επ' αυτού (ανταγωνιστικότητα) βρήκαν την ευκαιρία να ξαναθέσουν τις γνωστές πλέον θέσεις τους για την ένταση της ανταγωνιστικότητας, ενώ παρουσίασαν και τα αποτελέσματα της τελευταίας έκθεσης του «World Economic Forum», η οποία για το 2000 κατατάσσει τη χώρα μας στην 34η θέση παγκοσμίως, ενώ το 1999 ήταν στη 41η θέση. (Σ' αυτή την έκθεση αξιολογούνται 59 χώρες).

Σε ό,τι αφορά τις αντεργατικές ρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση, η διοίκηση του ΣΕΒ, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για το γεγονός ότι δεν αφήνονται ελεύθεροι οι «κοινωνικοί εταίροι» (ΣΕΒ και ΓΣΕΕ κυρίως) να τα «βρουν» μεταξύ τους, αφού όπως τόνισαν υπάρχει κλίμα συνεργασίας...

ΛΑΡΙΣΑ
ΟΧΙ στις ανατιμήσεις στα καύσιμα

Πικετοφορία διαμαρτυρίας χτες στη Λάρισα

Πικετοφορία διαμαρτυρίας κατά των ανατιμήσεων στα καύσιμα, πραγματοποιήθηκε χτες στη Λάρισα, με πρωτοβουλία του Εργατικού Κέντρου. Οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι, οι συνταξιούχοι και όλοι όσοι συμμετείχαν στην κινητοποίηση έστειλαν μήνυμα καταδίκης της κερδοσκοπικής δράσης των πολυεθνικών και των κυβερνήσεών τους και απαίτησαν να σταματήσουν οι ανατιμήσεις στα καύσιμα, που βάζουν «φωτιά» στα εισοδήματα των λαϊκών στρωμάτων.

Η κινητοποίηση ανέδειξε την αναγκαιότητα συντονισμού της δράσης όλων των λαϊκών στρωμάτων που πλήττονται από τις ανατιμήσεις, ακολουθώντας το δρόμο του αγώνα, που ακολουθούν πολλοί λαοί της Ευρώπης.

Η πικετοφορία ξεκίνησε από την πλατεία Τάκη Γαργαλιάνου και οι διαδηλωτές, φωνάζοντας συνθήματα κατά των ανατιμήσεων στα καύσιμα και της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης, πορεύτηκαν στους δρόμους της Λάρισας και μοίραζαν στους Λαρισαίους και στις Λαρισαίες ενημερωτικά φυλλάδια, συζητώντας μαζί τους για τις επιπτώσεις που θα έχουν σε βάρος τους οι ανατιμήσεις στα καύσιμα.

Λίγο πριν ξεκινήσει η κινητοποίηση, απηύθυνε χαιρετισμό ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Λάρισας Τάκης Τσιόγκας, επισημαίνοντας ότι οι συνεχείς ανατιμήσεις των καυσίμων θ' αποτελέσουν μεγάλο πλήγμα στο εισόδημα των λαϊκών στρωμάτων και ότι ως στόχο έχουν την αύξηση των υπερκερδών των πολυεθνικών εταιριών καυσίμων, όπως και των διυλιστηρίων. Ολα τα λαϊκά στρώματα, πρόσθεσε, είτε είναι εργαζόμενοι, είτε είναι αγρότες, είτε είναι ιδιοκτήτες ταξί, φορτηγών, καϊκιών, θα υποχρεώνονται να πληρώνουν καθημερινά τις αυξημένες τιμές των καυσίμων και το εισόδημά τους θα συρρικνωθεί δραματικά και κατά συνέπεια ο αγώνας κατά των ανατιμήσεων των καυσίμων πρέπει να γίνει υπόθεση όλων.

Καταλήγοντας ο Τάκης Τσιόγκας υπογράμμισε ότι όπως πολλοί λαοί της Ευρώπης έχουν ξεσηκωθεί κατά των ανατιμήσεων στα καύσιμα, έτσι και στη χώρα μας πρέπει να υπάρξουν αντιδράσεις και αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του ΠΑΜΕ και του Εργατικού Κέντρου Λάρισας που κινούνται σ' αυτή την κατεύθυνση.

Στην κινητοποίηση παραβρέθηκε και αντιπροσωπεία της Ενωτικής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων Λάρισας.

Σενάρια συσκότισης και αποπροσανατολισμού

Ενορχηστρωμένη επιχείρηση εξαπάτησης των λαϊκών στρωμάτων, από την κυβέρνηση και το φιλοκυβερνητικό Τύπο εξελίσσεται τις ημέρες αυτές, με επίκεντρο τα λεγόμενα μέτρα «προστασίας» των χαμηλόμισθων από τις συνεχείς ανατιμήσεις των καυσίμων. Στόχος, αφ' ενός είναι να δημιουργηθεί μια επίπλαστη εικόνα της καλής κυβέρνησης που κάνει ό,τι μπορεί για να ανακουφίσει τα φτωχά στρώματα από την επίθεση ακρίβειας, αφ' ετέρου - και το πιο σημαντικό - να εκτονώσουν την υπαρκτή λαϊκή δυσαρέσκεια, πριν αυτή πάρει τη μορφή κινητοποιήσεων, που ενδεχομένως εξελιχθεί σε αμφισβήτηση του σύνολου της κυβερνητικής πολιτικής.

Παράγοντες του οικονομικού επιτελείου, σχολιάζοντας τη χτεσινή ειδησεογραφία του φιλοκυβερνητικού Τύπου, όπου υπήρχε συναγωνισμός για το πόσα θα ξοδέψει η κυβέρνηση για τους χαμηλόμισθους - η μια εφημερίδα μιλούσε για 60 δισ. δραχμές και η άλλη για 150 δισ. - ανέφεραν τα ακόλουθα: Αυτή τη στιγμή δεν έχει απασχολήσει τα οικονομικά υπουργεία θέμα ενίσχυσης των χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων, πολύ δε περισσότερο δεν έχουμε ασχοληθεί για το αν οι ενισχύσεις αυτές θα είναι εφάπαξ ή θα πάρουν τη μορφή γενικευμένου ΕΚΑΣ... Αλλά ακόμα και στην περίπτωση που η κυβέρνηση αποφασίσει να ανακινήσει τέτοιο θέμα, αυτό θα πρέπει κινηθεί μέσα σε όρια αυστηρά προσδιορισμένα. Πρόκειται για τα δημοσιονομικά όρια που έχουν τεθεί στο Πρόγραμμα Σύγκλισης, τα οποία είναι σφικτά, καθώς μέχρι το 2010 θα πρέπει να μειωθεί το δημόσιο χρέος στο 60% του ΑΕΠ. Επομένως αν για οποιοδήποτε λόγο θα πρέπει να αυξηθούν οι δημόσιες δαπάνες - έκτακτη ενίσχυση στους χαμηλόμισθους - θα πρέπει από κάπου αλλού να αναπληρωθούν τα ποσά αυτά. Και η αναπλήρωση μπορεί να γίνει είτε με την ισόποση μείωση άλλης μορφής δαπανών, είτε να ισχύσει το μέτρο της... αλληλεγγύης των υψηλά αμειβόμενων προς τους χαμηλόμισθους... Σ' αυτά τα πλαίσια οι ίδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι αν και εφόσον αποφασιστούν τα όποια μέτρα, αυτά θα μπορούσαν να πάρουν τη μορφή κουπονιού, πχ 50.000 δραχμών, σε χαμηλόμισθους για την αγορά πετρελαίου θέρμανσης τους χειμερινούς μήνες, ενώ παράλληλα, να σταματήσει η επιδότηση του πετρελαίου για όλους τους υπόλοιπους! Οι τελευταίοι δηλαδή θα πρέπει να πληρώσουν το σύνολο του φόρου, που σήμερα είναι 83 δραχμές το λίτρο, ενώ τη χειμερινή περίοδο μειώνεται στις 6 δραχμές ανά λίτρο. Ενα τέτοιο μέτρο θα αποβλέπει οι «προνομιούχοι» να πληρώσουν το πετρέλαιο θέρμανσης 250 - 260 δραχμές ανά λίτρο - από 80 πέρσι - ώστε με τον τρόπο αυτό να επιδοτηθούν οι χαμηλόμισθοι...

Αξίζει τέλος να σημειώσουμε και την άποψη αλλού παράγοντα γύρω από το θέμα αυτό. Οταν το πρόβλημά σου είναι ο πληθωρισμός - αναφέρει- τότε επιδιώκεις να τον τιθασεύσεις με τον έλεγχο και περιορισμό της καταναλωτικής ζήτησης. Αρα το πρώτο που θα πρέπει να κάνει η κυβέρνηση είναι η σφικτή, όσο περισσότερο γίνεται, εισοδηματική πολιτική για το 2001, αλλιώς κινδυνεύουμε με αναθέρμανση του πληθωρισμού...

Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι επιχειρείται και η νέα κρίση να ξεπεραστεί σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων και στα πλαίσια αυτά η κυβέρνηση εξετάζει τα διάφορα σενάρια...


Θ.Κ.

ΝΔ
Στο παιχνίδι της κοροΐδίας

Σε ανέξοδη επίδειξη «φιλολαϊκών» μέτρων προχωρεί η ηγεσία της ΝΔ με αφορμή την «ενεργειακή κρίση», σε μια προσπάθεια να προλάβει τα κυβερνητικά μέτρα - κοροϊδία, εναρμονιζόμενη μαζί τους. Μετά από χτεσινή σύσκεψη των τομεαρχών στη Ρηγίλλης υπό τον Κ. Καραμανλή, ζητήθηκε από την κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλία, ώστε να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα, να δοθεί ένα έκτακτο βοήθημα στους οικονομικά ασθενέστερους (πολύτεκνους, παραμεθόριες περιοχές), να μειωθεί ο φόρος στα καύσιμα για αγροτική χρήση. Μάλιστα ο εκπρόσωπος Τύπου κάλεσε την κυβέρνηση να θέσει το ζήτημα της μείωσης του ΕΦΚ στα όργανα της ΕΕ, ενώ δεν παρέλειψε να τη συνοδεύσει με την «αντιπολιτευτική» κορόνα, πως «αν η κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει τη δουλιά της, τότε πρέπει να φύγει».

Γενικολογίες από τη ΓΣΕΕ

Με μια γενικόλογη επιστολή της προς την κυβέρνηση, η ΓΣΕΕ επιχειρεί δήθεν να δείξει ότι νοιάζεται για το εισόδημα των εργαζομένων, που καταληστεύεται ακόμα μια φορά με τις αυξήσεις στα καύσιμα. Στην επιστολή της προς τους συναρμόδιους υπουργούς, η ΓΣΕΕ εκφράζει την ανησυχία της και ζητά τη λήψη μέτρων, που αποφεύγει όμως να τα κατονομάσει. Ετσι κάνει αόριστα λόγο για επαναπροσδιορισμό της εισοδηματικής πολιτικής. Ζητάει ένα «δίκτυο προστασίας» του εισοδήματος για χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους, δίχως όμως πάλι να απαιτεί συγκεκριμένα μέτρα. Επίσης η ΓΣΕΕ με μια θολή διατύπωση «θέτει» θέμα για την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, αλλά το παραπέμπει στο απώτερο μέλλον.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ