ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 30 Σεπτέμβρη 2000
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΑΜΕ
Την Τρίτη ο αποκλεισμός της «ΠΕΤΡΟΛΑ»

Πορεία με ΙΧ και μηχανάκια στο διυλιστήριο της « ΠΕΤΡΟΛΑ» στην Ελευσίνα διοργανώνει την Τρίτη το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο. Για την πορεία, τα μηχανάκια θα συγκεντρωθούν στις 6.30 το απόγευμα στην πλατεία Κάνιγγος, ενώ τα αυτοκίνητα θα συγκεντρωθούν την ίδια ώρα στο Φανοστάτη στο Δαφνί.

Σε δήλωσή του στο «Ρ», ο Μπάμπης Βορτελίνος, μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ, τόνισε ότι η συγκεκριμένη κινητοποίηση γίνεται «για να εκφράσουμε την αντίθεσή μας στις υπέρογκες αυξήσεις που επιβάλλουν στα καύσιμα οι πολυεθνικές και στη βαριά φορολογία που επιβάλλει η κυβέρνηση, σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων. Είναι μια κινητοποίηση που εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο των κινητοποιήσεων του ΠΑΜΕ, για την απεργία στις 10 Οκτώβρη και τη μεγάλη πανεργατική συγκέντρωση 21Οκτώβρη, στην Αθήνα. Και με αυτόν τον τρόπο, οι εργαζόμενοι θα εκφράσουν τη θέλησή τους να συνεχίσουν και να κλιμακώσουν τον αγώνα τους ενάντια στην κυβερνητική πολιτική».

  • Συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Τρίτη 3 Οκτώβρη ενάντια στις συνεχόμενες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, διοργανώνει και η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Σωματείων και Συνδικαλιστών Καλαμάτας στην πλατεία 23ης Μαρτίου, στην Καλαμάτα. Σε σχετική ανακοίνωση, η Συντονιστική καλεί όλους τους εργαζόμενους, άνεργους, συνταξιούχους, ΕΒΕ και αγρότες να πάρουν μέρος στο συλλαλητήριο και να απαιτήσουν από την κυβέρνηση: Να μειώσει άμεσα και δραστικά τους φόρους και δασμούς των καυσίμων. Να μειώσει το ποσοστό κέρδους των πολυεθνικών μονοπωλίων και να πριμοδοτήσει την τιμή πετρελαίου θέρμανσης και το πετρέλαιο της αγροτικής παραγωγής.
ΜΕΓΑΛΟΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
Απειλούν με ανατιμήσεις

Εντείνονται οι ελλείψεις στην αγορά

Με βασικό αίτημα τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο μαζούτ που χρησιμοποιεί η βιομηχανία, αλλά και τη διασφάλιση και τη μεγιστοποίηση των υπερκερδών του μεγάλου κεφαλαίου, χτες ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδας (ΣΒΒΕ), επικαλούμενος την αύξηση του κόστους στη βιομηχανία, λόγω των υψηλών τιμών του πετρελαίου, ανακοίνωσε ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα υπάρξουν αυξήσεις στα προϊόντα τελικής κατανάλωσης κατά 10-15%. Σ' αυτό το ύψος θεωρούν ότι μειώνονται τα κέρδη τους και σπεύδουν να επιβάλουν ανατιμήσεις. Παράλληλα «ρίχνουν και το γάντι» στην κυβέρνηση και αφού αναφέρουν ότι με τις αυξήσεις αυτές θα δημιουργηθούν πληθωριστικές τάσεις, αλλά και θα μειωθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας, ζητούν τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο μαζούτ που χρησιμοποιεί η βιομηχανία.

Βέβαια, η μείωση του ειδικού φόρου στο μαζούτ της βιομηχανίας είναι πάγιο αίτημα των βιομηχάνων, ωστόσο η «απειλή» για σημαντικές ανατιμήσεις στα προϊόντα έχει πραγματοποιηθεί αθόρυβα εδώ και αρκετές μέρες, αφού στα «μουλωχτά» σε πολλά προϊόντα της αγοράς έχουν παρατηρηθεί σημαντικές ανατιμήσεις.

Τα καύσιμα

Στο «μέτωπο» των καυσίμων, δεν αναμένεται να υπάρξει πρόβλημα τροφοδοσίας με καύσιμα στην Αττική, τουλάχιστον για αυτό το Σαββατοκύριακο, εκτιμούν αρμόδιοι παράγοντες και παράλληλα εμφανίζονται αισιόδοξοι ότι ούτε και την ερχόμενη βδομάδα αναμένεται να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα, εξαιτίας της απεργίας των ιδιοκτητών βυτιοφόρων, αφού ο μικρός στόλος των βυτιοφόρων των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών μπορεί να καλύψει τις ανάγκες. Ούτε ο Νομός Θεσσαλονίκης αντιμετωπίζει ιδιαίτερο πρόβλημα. Αντίθετα οξυμένα είναι τα προβλήματα στην υπόλοιπη Ελλάδα και κυρίως στην Κρήτη και τα Δωδεκάνησα τα οποία έχουν «ξεμείνει» από καύσιμα.

Την ίδια στιγμή και ενώ η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ) έχει εξαγγείλει περιφερειακές συσκέψεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, αλλά και για να εξεταστεί το ενδεχόμενο έναρξης κινητοποιήσεων, χτες ο υπουργός Ανάπτυξης είχε συνάντηση με τους βενζινοπώλες, με τους οποίους συμφώνησε μέσα στον Οκτώβρη να πραγματοποιηθεί συνάντηση προκειμένου να συζητηθούν μια σειρά ζητήματα που θέτουν οι βενζινοπώλες.

Ομως, όπως καταγγέλλει σε ανακοίνωσή της η ΟΒΕ, η κυβέρνηση έχει εξαπολύσει νέο κύμα διώξεων κατά των βενζινοπωλών και συγκεκριμένα με την καταδίκη από το Α` Μονομελές Αγορανομικό Πλημμελειοδικείο Αθηνών του γραμματέα της ΟΒΕ, Χρ. Σκούρλα, με την κατηγορία ότι πουλούσε τη βενζίνη κατά 15,7 πάνω από τις ενδεικτικές τιμές του υπουργείου και κατά 3,7 δραχμές το πετρέλαιο. Η ΟΒΕ καταδικάζει αυτή την ενέργεια των αρχών, διότι οι ενδεικτικές τιμές δεν είναι υποχρεωτικές.

Υπερκέρδη για τη Μότορ Οϊλ

Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου αυξάνει και τα κέρδη των διυλιστηρίων, αφού με χτεσινές δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Μότορ Οϊλ, Κ. Βασιλάκη, για το πρώτο εξάμηνο του 2000 τα προ φόρων κέρδη για την επιχείρηση ανήλθαν στα 20 δισεκατομμύρια δραχμές, ενώ για το δεύτερο εξάμηνο τα κέρδη υπολογίζεται να είναι κατά πολύ μεγαλύτερα από αυτά του πρώτου εξαμήνου. Παρουσιάζοντας τις νέες επενδύσεις στο διυλιστήριο στους Αγίους Θεοδώρους, ο Κ. Βασιλάκης σημείωσε ότι όσο και να αυξάνει η τιμή του αργού, τα διυλιστήρια δεν έχουν καμία οικονομική επιβάρυνση, αφού όσο ακριβότερα αγοράζουν, τόσο ακριβότερα πουλάνε και τα διυλιστήρια. Αναφορικά με την είσοδο της επιχείρησης στο ΧΑΑ, εκτιμάται ότι θα διατεθεί το 25% του μετοχικού κεφαλαίου και οι δημόσιες εγγραφές θα αρχίσουν στα τέλη Νοέμβρη ή στις αρχές Δεκέμβρη.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Ψευδολογίες για τους ειδικούς φόρους

Ακόμα και στα   πλαίσια της κυβερνητικής νομιμοφροσύνης στις αποφάσεις της ΕΕ, υπάρχουν και σήμερα περιθώρια για τη μείωση των φόρων

Οταν, με αφορμή την πετρελαϊκή κρίση, έλεγε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γ.Παπαντωνίου, ότι σαν χώρα έχουμε εξαντλήσει τη δυνατότητα μείωσης των φόρων, έλεγε την αλήθεια; Από τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει ότι ο καθ' ύλην αρμόδιος υπουργός μάς...«έκλεβε». Μπορεί όχι σε βαθμό τέτοιο που να άλλαζε άρδην την εικόνα, αλλά πάντως δε μας έλεγε όλη την αλήθεια.

Απαντώντας στο δίκαιο αίτημα -όλων όσοι πλήττονται από τις ιδιαίτερα αυξημένες τιμές στα καύσιμα- για μείωση των ειδικών φόρων στα καύσιμα, ο Γ.Παπαντωνίου δηλώνει σε όλους τους τόνους και προς κάθε κατεύθυνση ότι...«δυστυχώς» η κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει κάτι επειδή η χώρα μας ήδη βρίσκεται στα κατώτατα όρια, που έχει επιβάλλει η ΕΕ. Ωστόσο, τα στοιχεία του υπουργείου του λένε άλλα πράγματα. Λένε π.χ. ότι ο Ελληνας καταναλωτής πληρώνει σήμερα για την αμόλυβδη βενζίνη ειδικό φόρο 98 δραχμές το λίτρο, ενώ το χαμηλότερο, κατά την ΕΕ όριο, είναι 94,3 δραχμές. Αν μάλιστα υπολογίσουμε και το ΦΠΑ 18%, που επιβάλλεται στην τελική τιμή, προκύπτει ότι μόνο για φόρους πληρώνουμε επιπλέον 5 δραχμές το λίτρο από τα όρια κυβερνητικής «νομιμοφροσύνης» στην ΕΕ. Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει για το πετρέλαιο κίνησης, καθώς για κάθε λίτρο κατανάλωσης πληρώνουμε σήμερα 83 δραχμές το λίτρο, θα μπορούσαμε να πληρώνουμε 80,5 δραχμές, ενώ με την προσθήκη του ΦΠΑ η επιβάρυνση ξεπερνά τις 3 δραχμές ανά λίτρο. Στο πετρέλαιο θέρμανσης ( η χρήση του ξεκίνα από το Νοέμβρη), ο ειδικός φόρος ανέρχεται σήμερα στις 6,1 δραχμές ανά λίτρο, ενώ θα μπορούσε να είναι 5,9 δραχμές. Οσο και αν εδώ παίζουμε με τις δεκάρες, πρόκειται για μια αυξημένη τιμή κατά 3,1%, σε σχέση με την κατώτατη επιτρεπόμενη. Η πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση είναι αυτή της λεγόμενης Σούπερ Αμόλυβδης βενζίνης. Ο ειδικός φόρος είναι σήμερα 108 δραχμές ανά λίτρο, ενώ θα μπορούσε να είναι 94,3 δραχμές ανά λίτρο, μια διαφορά 14 δραχμών, ενώ μαζί με το ΦΠΑ η επιβάρυνση του καταναλωτή ξεπερνά τις 17 δραχμές το λίτρο.

Προκύπτει τώρα το ερώτημα: γιατί η κυβέρνηση - μέσω του Παπαντωνίου - κατέφυγε σε αυτή την απάτη με το θέμα των ειδικών φόρων. Στο θέμα αυτό δύο πράγματα μπορούμε να υποθέσουμε. Κατά πρώτο ότι η κυβέρνηση ήθελε να επιδείξει πλήρη νομιμοφροσύνη στη γραμμή της ΕΕ, η οποία συμπυκνώθηκε στην πρόταση «καμιά μείωση στους φόρους από τις κυβερνήσεις αλλά να μειώσει ο ΟΠΕΚ τις τιμές του πετρελαίου». Η δεύτερη εξήγηση είναι ότι η κυβέρνηση διατήρησε περιθώρια στους ειδικούς φόρους, ώστε να ενσωματώσει την άνοδο των τιμών που θα προέλθει από 1/1/2001, λόγω της αλλαγής της ισοτιμίας της δραχμής με το Ευρώ. Για το 2000 ο δραχμικός ειδικός φόρος υπολογίζεται με ισοτιμία 328,65 δραχμές ανά Ευρώ, ενώ από 1/1/2001, η ισοτιμία διαμορφώνεται στις 340,75 δραχμές ανά Ευρώ. Πρόκειται για μια αύξηση 3,7%, η οποία όμως - με το σημερινό επίπεδο τιμών - δε θα φανεί επειδή οι τρέχουσες τιμές των ειδικών φόρων, είναι υψηλότερες από τις τιμές βάσης. Ετσι, με τη νέα ισοτιμία των 340,75 δραχμών ανά Ευρώ, ο ειδικός φόρος στη βενζίνη με μόλυβδο θα διαμορφωθεί στις 114,4 δραχμές ανά λίτρο, η αμόλυβδη στις 97,8 δραχμές ανά λίτρο, του πετρελαίου κίνησης στις 83,5 δραχμές και του πετρελαίου θέρμανσης στις 6,13 δραχμές. Περίπου δηλαδή στα επίπεδα που βρίσκονται και σήμερα.

ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Μαζική συμμετοχή στην κινητοποίηση

Με τη μεγάλη συμμετοχή τους στην 24ωρη απεργία, οι αυτοκινητιστές ταξί της Θεσσαλίας καταδίκασαν τις ανατιμήσεις στα καύσιμα, που τους οδηγούν στην ανεργία, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που δε λαμβάνει κανένα μέτρο για την προστασία των εισοδημάτων τους.

Στη Λάρισα οι αυτοκινητιστές ταξί, στο πλαίσιο της απεργιακής κινητοποίησης, συγκεντρώθηκαν με τ' αυτοκίνητά τους στην οδό Φαρσάλων και στη συνέχεια με κομβόι πραγματοποίησαν πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης. Περνώντας έξω από τη Νομαρχία Λάρισας, αντιπροσωπεία του Σωματείου τους επέδωσε το ψήφισμα της κινητοποίησης στο νομάρχη Γ. Φλώρο. Οι αυτοκινητιστές ταξί συνέχισαν την πορεία, φωνάζοντας από τις ντουντούκες συνθήματα όπως «Αυτή η πολιτική καίει τα ταξί», «Στους εφοπλιστές που πνίγουν το λαό, πάντα δίνετε πετρέλαιο φτηνό» κ.ά.

Η πορεία κατέληξε στην Εθνική Οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης, στο ύψος του Συκουρίου, όπου έχουν παρατάξει τα αυτοκίνητά τους οι ιδιοκτήτες φορτηγών ΔΧ του νομού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ