ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Νοέμβρη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
Εκπέμπει ... «SOS»

Ο δραστικός περιορισμός της κρατικής χρηματοδότησης για τον πολιτισμό οδηγεί σε κατάρρευση βασικές πολιτιστικές δομές και υπηρεσίες και αφανίζει την καλλιτεχνική παραγωγή. Η απροκάλυπτη επίθεση κατά των δικαιωμάτων των εργαζομένων και η διαλυτική κατάσταση που επικρατεί στο χώρο του πολιτισμού προετοιμάζουν το έδαφος για τον ολοκληρωτικό έλεγχό του από την καπιταλιστική πολιτιστικο-τουριστική βιομηχανία.

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος έχει από την ίδρυσή του ως κύριο στόχο την ανάπτυξη πολιτιστικού έργου στη Βόρεια Ελλάδα και είναι ο μεγαλύτερος θεατρικός οργανισμός στα Βαλκάνια σε υλικοτεχνική υποδομή που μπορεί να υλοποιήσει τη διάδοση του πολιτισμού. Κι όμως η πολιτεία, αβασάνιστα, οδηγεί το θέατρο προς την καταστροφή. Αυτοί που στο όνομα της κρίσης κόβουν την επιχορήγηση στον πολιτισμό δεν το κάνουν γιατί τον θεωρούν περιττό. Γι' αυτούς, ο πολιτισμός είναι επικίνδυνος.

Το ΚΘΒΕ αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα εξαιτίας της συνειδητής πολιτικής υποβάθμισης και υποχρηματοδότησης των κυβερνήσεων, αλλά φέτος η κατάσταση έχει γίνει εκρηκτική. Η δεύτερη κρατική σκηνή της χώρας αναγκάστηκε να ακυρώσει τρεις παραγωγές, καθώς η τακτική επιχορήγηση του ΥΠΠΟ-Τ δεν έχει δοθεί για τα 2/3 του Σεπτέμβρη και για τους μήνες Οκτώβρη - Νοέμβρη. Οι εργαζόμενοι του θεάτρου δεν έχουν πληρωθεί για τον Οκτώβρη, γεγονός που όχι μόνο αναστατώνει τις ζωές τους, αλλά και παρεμποδίζει την εργασιακή τους δυνατότητα και την ομαλή λειτουργική τους σχέση με την εργασία.

Σε ό,τι αφορά στο χρέος της προηγούμενης διοίκησης του ΚΘΒΕ από τα 3,4 εκατ. ευρώ μειώθηκε μεν στα 2 εκατ. ευρώ, αλλά με την ένταξη της Οπερας στο ΚΘΒΕ μετακυλήθηκε το χρέος αυτής, 1,5 εκατ. ευρώ, στο ΚΘΒΕ με αποτέλεσμα μαζί με διάφορα τρέχοντα (ενοίκια προς την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, όπου στεγάζεται το ΚΘΒΕ, περίπου 200.000 ευρώ - 18.000 ευρώ το μήνα είναι το ενοίκιο - κ.ά.) αυτή τη στιγμή το χρέος να ανέρχεται περίπου στα 4 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά στην αγωγή έξωσης από την Εταιρεία, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Σ. Χατζάκης διαβεβαιώνει πως δεν πρόκειται να συμβεί κάτι τέτοιο, καθώς η σχέση με την Εταιρεία είναι άριστη και το θέμα είναι τυπικό. Από την άλλη σε ό,τι αφορά στην πρόταση του ΥΠΠΟ-Τ για μείωση κατά 50% του νέου προϋπολογισμού για όλους τους εποπτευόμενους φορείς, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ λέει ότι δεν έχει λάβει τέτοιο έγγραφο και θεωρεί μετά από συζητήσεις που είχε με στελέχη του ΥΠΠΟ-Τ ότι αυτή η μείωση δε θα αφορά στο ΚΘΒΕ. Σε αντίθετη περίπτωση αν τελικά τους ζητηθεί, ο Σ. Χατζάκης επισημαίνει ότι κάτι τέτοιο «θα άλλαζε δραματικά τη φυσιογνωμία του θεάτρου και θα καταργούσε τον ιδρυτικό του νόμο».

Δυστυχώς, η περικοπή των δικαιωμάτων των ανθρώπων που εργάζονται στον πολιτισμό θα συνεχιστεί. Οι διαθέσεις και οι εξαγγελίες των κυβερνώντων δείχνουν ξεκάθαρα τι θα ακολουθήσει. Οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό πρέπει να είναι έτοιμοι να αντιδράσουν άμεσα και μαζικά.

Εκθεσιακός χώρος στη Γυάρο

Με την οριοθέτηση συγκεκριμένων μόνο χώρων ως «ιστορικό τόπο», προχωράει η είσοδος επιχειρηματικών συμφερόντων στο νησί του μαρτυρίου

Εγκρίθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων η προμελέτη διαμόρφωσης εκθεσιακού χώρου σε τμήμα του κεντρικού συγκροτήματος των φυλακών της μαρτυρικής Γυάρου.

Ο εκθεσιακός χώρος, η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων για εκδηλώσεις, καθώς και η βοηθητική υποδομή θα δημιουργηθούν σε δύο αίθουσες του διατηρητέου συγκροτήματος. Η μελέτη τροποποιήθηκε δύο φορές, αφού αρχικά προέβλεπε «βαριές» παρεμβάσεις στους χώρους. Αυτή τη φορά η διαμόρφωση θα γίνει με ελαφριές και εύκολα αναστρέψιμες κατασκευές.

Δυστυχώς, αυτή η προσέγγιση δεν αλλάζει το γεγονός της υποβάθμισης της ιστορικότητας του νησιού από τις κυβερνήσεις. Θυμίζουμε, ότι τον περασμένο Μάη μπήκε ακόμη ένα «καρφί» στο «φέρετρο» της Γυάρου ως ιστορικού τόπου και, ταυτόχρονα, η παράδοσή της στα επιχειρηματικά συμφέροντα μετά τη γνωμοδότηση του ΚΣΝΜ για την «οριοθέτηση του ιστορικού τόπου της νήσου Γυάρου».

Με την «οριοθέτηση» το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού περιόρισε τον ιστορικό χαρακτήρα του τόπου μόνο στους πέντε όρμους του νησιού, με όσα περιλαμβάνουν (στρατόπεδο, εγκαταστάσεις, κτίρια κλπ.), δηλαδή ό,τι χαρακτηρίστηκε ως διατηρητέο από το τότε υπουργείο Αιγαίου (Σεπτέμβρης 2001). Χαρακτηρισμός που συμπλήρωνε την υπουργική απόφαση του ΥΠΠΟ (2001) για χαρακτηρισμό όλου του νησιού ως ιστορικού τόπου.

Ετσι, το νησί παύει πλέον να αποτελεί στο σύνολό του ιστορικό τόπο, ο «τεμαχισμός» - διά της οριοθέτησης - σημαίνει ότι γίνεται ευκολότερη η αγοραία χρήση του και, άρα, θα κινδυνεύσουν άμεσα και τα οριοθετημένα και «προστατευμένα» τμήματα του νησιού.

Θυμίζουμε επίσης και το έντονο ενδιαφέρον, τα τελευταία χρόνια, μονοπωλιακών ομίλων αιολικής ενέργειας που θέλουν να μετατρέψουν αυτόν τον τόπο μνήμης, μαρτυρίου και αγώνα του ελληνικού λαού... σε επενδυτική «Ντίσνεϊλαντ».

Εκδήλωση για τον Ραβάνη - Ρεντή

Τη Δευτέρα (7 μμ) γίνεται τιμητική εκδήλωση για τον σπουδαίο αγωνιστή λογοτέχνη Δημήτρη Ραβάνη - Ρεντή που διοργανώνει η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8 και Ακαδημίας). Στην εκδήλωση προγραμματίζεται να δοθεί στην οικογένειά του το τιμητικό μετάλλιο της ΕΕΛ. Θα χαιρετίσει ο πρόεδρος της ΕΕΛ Π. Ναθαναήλ. Ομιλητές θα είναι οι Φ. Ζαμπαθά - Παγουλάτου ποιήτρια, Μ. Κορίτσογλου εικαστικός, Α. Πούλος μέλος του ΔΣ της ΕΕΛ. Θα κάνει παρέμβαση η σύζυγος του Ραβάνη - Ρεντή Αλ. Κρέμου. Ποιήματα απαγγέλλουν οι ηθοποιοί Ανθή Ανδρεοπούλου, Αντζελα Πολέμη. Θα ακουστούν τα τραγούδια «Ο Μπελογιάννης ζει», «Παιδιά σηκωθείτε» και «Βροντάει ο Ολυμπος» όπου έγραψε τους στίχους, όπως και τα «Ο Δρόμος» και «Ακορντεόν». Στη μουσική και το τραγούδι θα είναι οι Β. Παπακώστας, Τ. Μωραΐτη, Μ. Πασαδάκης. Συντονίζει ο Γ. Παπαοικονόμου, μέλος του ΔΣ της ΕΕΛ.

Πολιτισμός σε... συγχώνευση

Η απόφαση του δημάρχου Αθήνας Γ. Καμίνη να καλέσει σε απολογία τους μουσικούς της Φιλαρμονικής, επειδή παρέλασαν στις 28 Οκτώβρη με μαύρες κορδέλες στα μουσικά τους όργανα, φαίνεται ότι δεν στοχεύει μόνο στο να τους τρομοκρατήσει, προκειμένου να σταματήσουν τους αγώνες τους. Αυτή η παράλογη, εκ πρώτης όψεως, εμμονή του δημάρχου στη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας για τη διαμαρτυρία των μελών της Φιλαρμονικής, συνδέεται με τη γενικότερη «λογική» που διέπει την πολιτική του και η οποία εμπεριέχει «μαγειρέματα» συγχωνεύσεων και καταργήσεων οργανισμών, μισθούς πείνας, απολύσεις κλπ.

Χτες οι εργαζόμενοι της Φιλαρμονικής πραγματοποίησαν παράσταση στο ΔΣ του Πολιτισμικού Οργανισμού (ΠΟΔΑ - πρόεδρός του είναι η Α. Φιλίνη) διαμαρτυρόμενοι για τις κλήσεις σε απολογία. Εκεί πληροφορήθηκαν πως η δημοτική αρχή προωθεί στο επερχόμενο Δημοτικό Συμβούλιο το θέμα της συγχώνευσης τριών οργανισμών του Δήμου: του Πολιτισμικού Οργανισμού, του Οργανισμού Νεολαίας - Αθλησης και των Μουσικών Συνόλων. Οπως ειπώθηκε από την πρόεδρο του ΠΟΔΑ, αυτό σημαίνει ότι θα μείνει το 1/3 των εργαζομένων (δηλαδή από τους 1.200 συνολικά εργαζόμενους θα μείνουν μόλις 400!). Η ίδια πάντως, ανέφερε πως θα κάνει προσπάθειες για να μην απολυθεί κανείς... Οι νέες εξελίξεις, υπογραμμίζουν για μια ακόμη φορά την ανάγκη αγωνιστικής απάντησης προκειμένου να μην περάσουν τα αντιδραστικά σχέδια, που πλήττουν τους εργαζόμενους και τον Πολιτισμό.

Απαγορεύεται η είσοδος στο ΠΑΜΕ!

Την είσοδο συνδικαλιστών του ΠΑΜΕ στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης (ΝΜΑ) απαγορεύει η Διεύθυνσή του, αποδεικνύοντας έτσι ότι η εμπορευματοποίηση του Πολιτισμού - ένα από τα «σύμβολα» της οποίας αποτελεί το ΝΜΑ - πάει «χέρι χέρι» με την καταστολή!

Οι απαγορεύσεις ξεκίνησαν μετά την πρόσφατη, επιτυχημένη 48ωρη πανεργατική απεργία. Η Επιτροπή ΠΑΜΕ στο ΥΠΠΟΤ, σε ανακοίνωσή της, καταγγέλλει τη Διεύθυνση του ΝΜΑ, γιατί «κατά τρόπο καταχρηστικό και αντιδημοκρατικό, απαγορεύει την είσοδο σε συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ» και μετατρέπει το ΝΜΑ σε «"άντρο" τρομοκρατίας και φίμωσης απόψεων και ιδεών που προέρχονται από το λαϊκό συνδικαλιστικό κίνημα». Εκτιμά ότι αυτά τα φαινόμενα «σκοπό έχουν από τη μια τον εκφοβισμό εργαζομένων και μη και από την άλλη την προβολή και την ανάδειξη του πολιτισμού μας με γνώμονα το κέρδος και την υπεροχή της αστικής τάξης».

«Αγωνιζόμαστε για έναν πολιτισμό που θα υπηρετεί και θα εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες, γιατί η πολιτιστική μας κληρονομιά αποτελούσε και θα αποτελεί κτήμα του ελληνικού λαού και όλων των λαών», καταλήγει η ανακοίνωση.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ στον Ιάννη Ξενάκη και στον Γάλλο ακαδημαϊκό και ελληνιστή Francois-Bernard Mache, δημιουργούς που συνέδεε εκτίμηση και πολύχρονη φιλία, παρουσιάζουν οι Αγγελική Καθαρίου (μεσόφωνος), Δημήτρης Βασιλάκης (πιάνο), Κατερίνα Τσενς (φλάουτο) και Δημήτρης Δεσύλλας (κρουστά), σήμερα, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

«ΕΜΜΟΝΕΣ» είναι ο τίτλος του προγράμματος που θα παρουσιάσουν η Ηβη Παπαθανασίου (βιολοντσέλο) και ο Κώστας Χάρδας (πιάνο), τη Δευτέρα (14/11, 8.30μμ), στην αίθουσα συναυλιών του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» (πλ. Καρύτση). Ερμηνεύουν έργα Γιώργου Σισιλιάνου, Κώστα Τσούγκρα, Βίτολντ Λουτοσλάφσκι, Νίκου Σκαλκώτα και Μποχουσλάβ Μαρτινού.

Ο Γιώργος Κοντραφούρης εμφανίζεται με το σχήμα του «Baby Trio», στο «Black Duck» (Χρήστου Λαδά 9α), στις 14/11, σε μία βραδιά με απολαυστική νεο-ρετρό τζαζ. Μαζί με τον Γ. Κοντραφούρη, οι ταλαντούχοι μουσικοί Κωνσταντίνος Στουραΐτης στην κιθάρα και Βασίλης Ποδαράς στα ντραμς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ