ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Οχτώβρη 2000 - Κυριακή 29 Οχτώβρη 2000
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Ζήτω το έθνος!

Λοιπόν, εγώ δε βλέπω με κακό μάτι - και σας συνιστώ να μην τα βλέπετε και εσείς- τα εισοδήματα των αστών πολιτικών, ιδιαίτερα των δύο μεγάλων κομμάτων! Γιατί δεν είναι απλώς χρήματα..., είναι τρανές αποδείξεις, είναι ένας ύμνος στον καπιταλισμό, ένας διθύραμβος στην ελεύθερη αγορά, μια πανδαισία μουσικής και χρωμάτων, μια ελεγεία στο δυτικό κόσμο!

Γιατί, άνθρωποι άχρηστοι, άνθρωποι ατάλαντοι, άνθρωποι που δε δούλεψαν ποτέ στη ζωή τους, βρίσκονται να δηλώνουν εισοδήματα να σου φεύγει η σκούφια. Είναι αυτό ένα θαύμα ή δεν είναι; Παρακαλώ, λοιπόν, μπολσεβίκοι, γονατίστε μπροστά στο άγαλμα της ελευθερίας και δοξάστε αυτούς τους ανθρώπους. Τους άξιους, που με ένα νεύμα τους η αδύνατη δραχμή μετατρέπεται σε δολάριο και το δολάριο σε χρυσό. Και το χρυσό στη συνέχεια σε αγροκτήματα, σε εργοστάσια, σε κτίρια, σε πλοία, σε μετοχές, σε ό,τι βάλει ο νους του ανθρώπου.

Αντί, λοιπόν, να γκρινιάζετε και να μεμψιμοιρείτε, θα πρέπει να απαιτήσετε να στηθούνε αγάλματα σε αυτούς τους ανθρώπους. Να γεμίσουν οι κεντρικές λεωφόροι της πόλης με προτομές και με ολόσωμα. Αλλους σε στάσεις αγόρευσης, άλλους καβάλα σε άλογα και άλλους ανεβασμένους σε κατάρτια να ξεσκίζουν τις σημαίες του χρηματιστηρίου και της διαπλοκής. Και όλοι, βέβαια, καμωμένοι από φυσικό γρανίτη και σε φυσικό μέγεθος για να φαντάζουν... (Μην παραλείψετε, παρακαλώ, και τον «πονηρό» φωτισμό, για να λαμπρύνουν με την παρουσία τους και τη νύχτα την πόλη μας).

Κακόπιστοι και ζηλιάρηδες, ετούτοι οι άνθρωποι δεν είναι άνθρωποι. Είναι δείγματα και παραδείγματα. Γιατί, παρότι τρέχουν τα εκατομμύρια από τα παντζάκια τους, παρότι θα μπορούσανε να ξοδεύουν τις μέρες τους στις Μπαχάμες και ακόμα παραπέρα, ετούτοι εδώ: Βασιλίσσης Αμαλίας και Βασιλίσσης Σοφίας γωνία. Στο έργο. Να νομοθετούν για το καλό μας. Να πασχίζουνε για το μέλλον μας. Να ξεσκεπάζουν τις απάτες, τις συνδιαλλαγές, τα άνομα συμφέροντα! Να αποκαλύπτουν και να αποκαλύπτονται. Να αλληλοκαταγγέλλονται και να αλληλοβρίζονται.

Γιατί, κόκκινοι διάολοι, δε βλέπετε το θετικό της υπόθεσης; Εχει κανένα λόγο να σε πουλήσει αυτός που είναι φουσκωμένα τα ταμεία του; Που ό,τι ζητήσει η ψυχή του το έχει; Θα καταδεχτεί ποτέ αυτός να σου πάρει τη σύνταξη, τη μπουκιά από το στόμα; Θα μαλώσεις ποτέ μαζί του για τη σειρά στα λεωφορεία; Θα τον βρεις ποτέ αυτόν μπροστά σου στις ουρές των ταμείων ανεργίας; Υπάρχει περίπτωση αυτός ποτέ να ρίξει το μεροκάματο, να γίνει απεργοσπάστης; Να πιάσει το δικό σου ράντσο στους διαδρόμους των νοσοκομείων;

Οχι, βέβαια. Αυτός είναι μακριά απ' όλα αυτά. Πέρα, μακριά. Στο απυρόβλητο! Στου διαόλου τη μάνα και τον πατέρα. Πέρα, σας λέω! Καταδικασμένος να ζει απομονωμένος στα άθλια τετραγωνικά του και στις περιφραγμένες βίλες του. Παριστάνοντας τον γαλήνιο και τον ευτυχισμένο ενώ δεν είναι. Αναγκασμένος να ζει ερωτευμένος με τις παχιές αγελάδες του και τις παχιές μετοχές του. Ποτέ, αυτός δε θα νιώσει τη χαρά της γειτονιάς, που νιώθουμε εμείς. Δε θα ξυπνήσει δίπλα απ' τις γραμμές του τρένου, στα υπόγεια και μέσα στα χαμόσπιτα και στα κοντέινερς που ξυπνάμε εμείς. Δε θα ακούσει το ευτυχισμένο κλάμα, τα παιδιά του να γκρινιάζουν μελανιασμένα από τις ελλείψεις και την πείνα, όπως κάνουνε τα δικά μας παιδιά. Ποτέ αυτός δε θα νιώσει τη θαλπωρή της σόμπας και της ανασφάλειας, που νιώθουμε εμείς. Δε θα μυρίσει τη φασουλάδα των διπλανών του. Ποτέ δε θα περιμένει με αγωνία τον επόμενο σεισμό και τις βροχές του χειμώνα. Ζωή είναι αυτή, που ζει αυτός; Σας ρωτάω.

Δεν είναι, βέβαια... Ομως, οδηγούμενος από το χρέος απέναντι στο έθνος διάλεξε συνειδητά το δρόμο της θυσίας. Το δρόμο της στέρησης. Το δρόμο της Σοφοκλέους και των αμοιβαίων κεφαλαίων. Και οδηγούμενος πάντοτε από το χρέος του, θα πεθάνει σκυμμένος πάνω στα δικά μας προβλήματα. Αγωνιζόμενος μέσα και έξω από τη Βουλή για τη δικαίωση του καπιταλισμού. Του δόγματος: «ο καθένας μπορεί να γίνει Ωνάσης»!

Ζήτω, λοιπόν, η ελεύθερη αγορά. Ζήτω ο καπιταλισμός. Ζήτω οι πολιτικοί, που έχουν λεφτά και δε μας έχουν ανάγκη. Ζήτω τα πολιτικά αδέλφια και τα ξαδέλφια του Κόκκαλη, του Βαρδινογιάννη, του Λάτση... και όλων αυτών που δεν κάνουν φορολογικές δηλώσεις. Ζήτω στις ανώνυμες εταιρίες, στα τραστ, τους ομίλους και τα καρτέλ! Ζήτω το Εθνος!


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Τα προβλήματα, όπως τα ζούμε

«Γυναίκες και απασχόληση» ήταν το καυτό θέμα που απασχόλησε πάνω από εκατό αιρετές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση γυναίκες απ' όλη την Ελλάδα, που συγκεντρώθηκαν σε διήμερο συνέδριο, πρόσφατα, στην Καστοριά. Ενα συνέδριο που οργάνωσε το Δίκτυο Αιρετών Γυναικών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και έδωσε την ευκαιρία να αναδειχτούν τα προβλήματα των εργαζομένων Ελληνίδων, όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά και στην περιφέρεια. Γιατί σ' αυτό το συνέδριο δεν ακούστηκαν μόνο οι επίσημες απόψεις από τους εκπροσώπους της κυβέρνησης και άλλους φορείς, που συνήθως εκπροσωπούνται - αλλά και από εκπροσώπους τοπικών οργανώσεων ιδιαίτερα από γυναίκες που ζουν στο «πετσί» τους τις επιπτώσεις των νέων εργασιακών σχέσεων και της ανεργίας.

Η επέλαση της ανεργίας

Και πρώτα πρώτα ανακοινώθηκαν τα πιο πρόσφατα και θλιβερά στοιχεία που αφορούν την ανεργία: Ενώ το 1998 τα σκήπτρα της ανεργίας κατείχε η Ηπειρος με ποσοστό 13,6% (22% για τις γυναίκες), το 1999 είναι η Δυτική Μακεδονία που κατέχει το θλιβερό ρεκόρ με 14,6% (24,2% για τις γυναίκες) και 47% για τους νέους! Γενικότερα, σ' όλη την Ελλάδα, η ανεργία των γυναικών είναι τριπλάσια από αυτή των ανδρών, ενώ τρεις στους τέσσερις πτυχιούχους ανέργους είναι κοπέλες. Ακόμα 70% των ανέργων που αναζητούν δουλιά πάνω από δύο χρόνια είναι γυναίκες. Να θυμίσουμε επίσης ότι οι επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερο από δέκα άτομα είναι το 92% των ελληνικών επιχειρήσεων.

Από τα επίσημα χείλη ακούστηκαν οι συνήθεις λύσεις για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της απασχόλησης: Διά βίου εκπαίδευση (κάτι που πολύ βολεύει τις ανάγκες των εργοδοτών, αλλά όχι των εργαζομένων), σχολές δεύτερης απασχόλησης, κατάρτιση σε προγράμματα της ΕΕ, να γίνουν περισσότερες γυναίκες επιχειρηματίες, μερική απασχόληση κλπ. κλπ. Συνοπτικά, η απασχόληση έτσι όπως την ξέραμε μέχρι τα τελευταία χρόνια, με κανονικό μισθό, ωράριο, άδειες, επιδόματα κ. ά. φαντάζει... ντεμοντέ. Ακούστηκαν όμως και άλλες φωνές στο συνέδριο, που μίλησαν καθαρά για τα συγκεκριμένα και τραγικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στις πόλεις και στα χωριά. Μια από αυτές τις φωνές ήταν της Εφης Τσίγκα, από την Κοζάνη, που μίλησε, εκπροσωπώντας το ΚΚΕ (εκτενή αποσπάσματα από την ομιλία της, δημοσιεύτηκαν στον «Κυριακάτικο Ριζοσπάστη» της 15ης Οκτώβρη). Αναφέρθηκε παραστατικά και με σαφήνεια στις αιτίες που δημιουργούν τα προβλήματα, στις νέες εργασιακές σχέσεις, έτσι όπως τις ζουν οι γυναίκες στην περιφέρεια, στην άγρια εκμετάλλευση των νέων κοριτσιών που εργάζονται ανασφάλιστα για «ψίχουλα», φοβούνται να συνδικαλιστούν και να καταγγείλουν τη σεξουαλική παρενόχληση που συχνά υφίστανται - ιδιαίτερα στις μικρές πόλεις, όπου όλα μαθαίνονται και δε θα μπορέσουν να ξαναβρούν δουλιά. «Εκείνο το τμήμα της εργατικής τάξης που είναι πιο ευάλωτο, οι γυναίκες, είναι εκείνο που δέχεται την ολομέτωπη επίθεση», τόνισε, για να διευκρινίσει: «Είμαστε ευάλωτες στις όποιες επιλογές της άρχουσας τάξης. Οχι, γιατί είμαστε αδύναμες ως "ασθενές φύλο", αλλά λόγω της γενετήσιας λειτουργίας μας το κόστος εργασίας μας είναι πιο μεγάλο».

Λόγια...

Οι επισημάνσεις της εκπροσώπου του ΚΚΕ πυροδότησαν αντιδράσεις και ένα γόνιμο προβληματισμό, ύστερα από τις σχοινοτενείς εισηγήσεις άλλων ομιλητών και ομιλητριών, που προσπαθούσαν να πείσουν με σαθρά επιχειρήματα για το ...ωφέλιμο της ελαστικοποίησης της εργασίας και να προβάλουν το μοντέλο της «απασχολήσιμης», που θα προσπαθεί να «τσοντάρει» στις ανάγκες της οικογένειας με ένα χαρτζιλίκι - αναλαμβάνοντας συγχρόνως και όλες της υποχρεώσεις που προκύπτουν με την κατάλυση του κοινωνικού κράτους!

Οπως φάνηκε από τη συζήτηση, ο κύριος παράγοντας που ωθεί τις γυναίκες της υπαίθρου στην επιλογή συνεταιριστικών δραστηριοτήτων είναι η ολοένα και μεγαλύτερη μείωση του αγροτικού εισοδήματος, φαινόμενο που παρατηρείται με ιδιαίτερη οξύτητα στις περιοχές της Ηπείρου και της Θράκης. Τα κυριότερα προβλήματα των αγροτισσών, που μετέχουν σε συνεταιρισμούς, είναι τα οικονομικά προβλήματα, η άγνοια της αγοράς, η έλλειψη προβολής και διαφήμισης για την προώθηση των προϊόντων τους και η έλλειψη εξειδικευμένης κατάρτισης και ενημέρωσης. Επίσης θα ήθελαν τη μεταξύ τους δικτύωση για αλληλοενημέρωση και αλληλοϋποστήριξη. Υπάρχουν βέβαια και μεγαλύτερα προβλήματα, που δε θίχτηκαν, όπως το ότι συνεταιρισμοί που εξαρτώνται από προγράμματα της ΕΕ είναι κατά κανόνα θνησιγενείς...

Αλλά και η ψαλίδα των αμοιβών, ανάμεσα σε άνδρες και γυναίκες, είναι όπως φάνηκε από τη συζήτηση η πιο ανοιχτή» σε σύγκριση με όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες: Αντιπροσωπεύουν στην Ελλάδα το 68% των αμοιβών των ανδρών, ένα ποσοστό που βάζει τις Ελληνίδες στην τελευταία θέση, μετά την Ολλανδία (70,6%) και την Πορτογαλία (71,7%). Τα ποσοστά αυτά αφορούν ακαθάριστες ωριαίες αμοιβές γυναικών στη βιομηχανία, ως ποσοστό των αμοιβών των ανδρών - αμοιβές πλήρους απασχόλησης, χωρίς προσαυξήσεις.

Θηλυκοποίηση της φτώχειας

Για «θηλυκοποίηση της φτώχειας» μίλησε στην εισήγησή της στο συνέδριο η Μάρω Ζόμπολα, πρόεδρος του Πανελλήνιου Δικτύου Αιρετών Γυναικών στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, τονίζοντας: «Μια αχαλίνωτη παγκοσμιοποίηση των αγορών, σε συνδυασμό με πατριαρχικές ιδέες, η διογκούμενη οικονομική εξάρτηση των κρατών, με αντίστοιχες περικοπές κοινωνικών προγραμμάτων υποσκάπτει τις προσπάθειες για την εξασφάλιση ουσιαστικής ισότητας των δύο φύλων. Αλλά και στην Ευρώπη των 15 χωρών και των 18 εκατομμυρίων ανέργων, οι γυναίκες φθάνουν πάνω από 50% στην ανεργία και καλύπτουν το 33% των εργαζομένων με μερική απασχόληση έναντι 6% των ανδρών».

Αρνητική είναι η γνώμη της Μάρως Ζόμπολα για τη μερική απασχόληση ως λύση για τα εργασιακά προβλήματα των γυναικών: «Η μερική απασχόληση, λέει, κρατάει τη γυναίκα στο σπίτι, όπου σηκώνει μόνη της τα οικογενειακά βάρη. Δεν εξελίσσεται επαγγελματικά και εργαζόμενη μ' αυτό τον τρόπο είναι σαν να κάνει διαρκώς τα πρώτα βήματα στην καριέρα της. Η μερική απασχόληση συμβάλλει στην απομόνωση της εργαζόμενης». «Αλλά οι γυναίκες πρέπει να παρεμβαίνουν και να ενεργοποιούνται σαν πολίτες. Εμείς, με αυτό το συνέδριο δίνουμε έμφαση στο "τοπικό". Σ' αυτή την κρίσιμη διεθνή οικονομική συγκυρία και επιδιώκουμε την ενεργοποίηση των αιρετών γυναικών της Αυτοδιοίκησης ώστε να παρέμβουν και να προωθήσουν την ενασχόληση των γυναικών στις περιοχές που εκλέγονται.

Με ποιους τρόπους μπορεί να γίνει αυτό; Με πολλούς τρόπους. Π.χ. συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, παρέμβαση στο υπουργείο, κινητοποίηση...».

Το Δίκτυο Αιρετών Γυναικών ξεκίνησε πρόσφατα μια πανελλήνια έρευνα για τις γυναίκες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, με στόχο να αναδειχτεί το προφίλ της Ελληνίδας που ενεργοποιείται σ' αυτό τον τομέα. Η έρευνα θα γίνει με ερωτηματολόγιο, που θα σταλεί σ' όλες τις γυναίκες που έχουν εκλεγεί στην ΤΑ και θα αφορά σπουδές, οικογενειακή κατάσταση, καριέρα, τα εμπόδια που συνάντησαν, τις συνθήκες που τις βοήθησαν να συμμετέχουν κ.ά. Σήμερα, στους 900 δήμους της χώρας έχουμε μόνο 14 γυναίκες δημάρχους (ποσοστό 1,5%), ενώ από τους 15.719 δημοτικούς συμβούλους, οι 14.603 είναι άντρες και οι 1.116 γυναίκες (7%). Από τους 54 νομάρχες, οι δύο είναι γένους θηλυκού (3,7%), ενώ από τους 3.102 νομαρχιακούς συμβούλους, οι 2.866 είναι άντρες και οι 236 γυναίκες (7,6%).

Μικρά και... αποκαλυπτικά
  • Το ακούσαμε και αυτό! Στην περιοχή Αργιθέας, μια από τις πιο απομονωμένες της Ελλάδας, πήραν πρόγραμμα με γραμμή on line όπου οι ενδιαφερόμενες θα μπορούν να πληροφορούνται για τις δυνατότητες απασχόλησης που υπάρχουν και τα σχετικά προγράμματα. Και ποιες θα πηγαίνουν - με τα πόδια - στην έδρα της περιοχής για να πληροφορηθούν τα σχετικά; Οι αναλφάβητες ή οι ηλικιωμένες, που θα έχουν πρόσβαση στις... σελίδες του Ιντερνετ; Το αναφέρουμε σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα για το τι προγράμματα παίρνονται, σε ποιους - ποιες απευθύνονται και πώς χρησιμοποιούνται...
  • Τα τροφεία στους κρατικούς παιδικούς σταθμούς καθιερώνονται και οι διαμαρτυρίες των γυναικείων οργανώσεων δεν πρέπει να ακούγονται σαν «φωνή βοώντος εν τη ερήμω». Διότι είναι ένα ζήτημα που δεν αφορά μόνο τις γυναίκες - που πρέπει να κόψουν το λαιμό τους - αλλά τελικά ολόκληρη την οικογένεια. Μπορεί τώρα να θίγονται οι εργαζόμενοι γονείς που έχουν κάπως υψηλότερα εισοδήματα, όμως αυτή είναι μόνο η αρχή για να επεκταθούν τα τροφεία σε όλους τους γονείς. Ας το σκεφθούν αυτό οι σύλλογοι γονέων, αλλά και οι υπεύθυνοι του συνδικαλιστικού κινήματος...

Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ