ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Νοέμβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κριτική ανάλυση του σχεδίου μεταρρύθμισης «Υγεία για τον πολίτη» του υπουργείου Υγείας - Πρόνοιας

Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει σήμερα το δεύτερο μέρος της κριτικής ανάλυσης του Αλέξη Μπένου, επίκουρου καθηγητή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και προέδρου της «International Association of Health Policy», στην επιδιωκόμενη από την κυβέρνηση μεταρρύθμιση στον τομέα της υγείας, συνέχεια του πρώτου μέρους που παρουσιάστηκε από το «Ριζοσπάστη» της προηγούμενης Κυριακής, 5/11/2000. Σ' αυτό το δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η κριτική τοποθέτηση στα θέματα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, των νοσοκομείων, του ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα της υγείας και ολοκληρώνεται η τοποθέτηση με ορισμένα σημαντικά συμπεράσματα. Η συγκεκριμένη κριτική τοποθέτηση είναι χρήσιμη τόσο για τους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας, όσο και για τους απλούς ανθρώπους του μόχθου, αφού όλοι αυτοί θα πληρώσουν τις αρνητικές συνέπειες αυτής της κυβερνητικής παρέμβασης στο πρωταρχικό αγαθό για την ίδια την ύπαρξη του ανθρώπου. Η συγκεκριμένη ανάλυση στέκεται στην πλευρά του λαού, αναγνωρίζοντας το αυτονόητο, ότι η υγεία είναι δικαίωμα και σαν τέτοιο πρέπει να παρέχεται δωρεάν από ένα δημόσιο σύστημα και να μην απαιτείται πληρωμή για την εξασφάλισή της, όπως είναι η φιλοσοφία των κυβερνητικών επιδιώξεων.

Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας

Ενώ στους αρχικούς σκοπούς του Σχεδίου Μεταρρύθμισης, η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας αναγνωρίζεται ως «πυλώνας του νέου συστήματος», οι προτεινόμενες ρυθμίσεις έρχονται να ακυρώσουν μια ακόμη ευκαιρία να αναπτυχθεί στη χώρα μας η απαραίτητη αυτή βαθμίδα υπηρεσιών.

Ο προτεινόμενος θεσμός του Προσωπικού Γιατρού έρχεται απλά να καλύψει το πρόβλημα της πληθώρας των εξειδικευμένων γιατρών, οι οποίοι δεν έχουν όμως καμία σχέση με την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Παράλληλα, όμως, έρχεται να υπονομεύσει κάθε δυναμική ανάπτυξής της, αλλά και να τη δυσφημίσει καθότι χρησιμοποιείται ο τίτλος της για τη μετονομασία της παρεχόμενης μέχρι σήμερα πρωτοβάθμιας ιατρικής περίθαλψης από τα ιατρεία των ασφαλιστικών ταμείων.

Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας ορίζεται ως ένα σύνολο δραστηριοτήτων και υπηρεσιών που παρέχονται από τη Διεπιστημονική Ομάδα Υγείας και αφορούν την προαγωγή υγείας, την πρόληψη της αρρώστιας, την περίθαλψη, παρακολούθηση, καθώς και αποκατάσταση και επανένταξη των αρρώστων ενός σαφώς οριζόμενου πληθυσμού. (Α. Μπένος Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας το 2000: ένα όνειρο για την αναζωογόνηση μιας ταλαιπωρημένης και παρεξηγημένης έννοιας. Ιατρικά Θέματα, Δεκέμβριος 1999:16:12:15).

Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, όπως προκύπτει από τον παρατιθέμενο ορισμό της, απαιτεί ειδικά εκπαιδευμένους επαγγελματίες υγείας για να λειτουργήσει η Διεπιστημονική Ομάδα Υγείας. Οσον αφορά το ιατρικό προσωπικό, οι απαραίτητοι γιατροί δεν είναι άλλοι από τους εξειδικευμένους στη Γενική Ιατρική. Ο περιορισμένος σήμερα αριθμός τους μπορεί να αυξηθεί σημαντικά με ένα πρόγραμμα μεσοπρόθεσμης παρέμβασης στην εκπαίδευση, ώστε να αυξηθούν οι γιατροί Γενικής Ιατρικής εις βάρος άλλων ειδικοτήτων που παρουσιάζουν ήδη υπερκορεσμό.

Ησπουδή για τη μετατροπή - μετονομασία των υπαρχουσών δομών των ασφαλιστικών οργανισμών σε Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας καθορίζει και το τελικό αποτέλεσμα. Χωρίς σχεδιασμό και εξειδικευμένο προσωπικό θα αναπαραχθούν οι ίδιες συμπεριφορές, χωρίς δυναμική βελτίωσης και ποιοτικής αναβάθμισης. Σχετικά με το ρόλο του «προσωπικού» γιατρού και τον τρόπο αμοιβής του το Σχέδιο Μεταρρύθμισης επιλέγει την εφαρμογή των ρυθμίσεων του 1948 στη Βρετανία. Επιμένει οπισθοδρομικά στη σκιαγράφηση του ρόλου του «θυροφύλακα - gatekeeper» με αρκετά λεπτομερείς - για σχέδιο - ρυθμίσεις των κατασταλτικών του αρμοδιοτήτων. Παράλληλα επιλέγει την κατά κεφαλή εγγεγραμμένων αμοιβή (capitation) σε συνδυασμό με την αμοιβή κατά πράξη για πρόσθετες υπηρεσίες.

Η αδιαμφισβήτητα πλούσια εμπειρία στο πεδίο αυτό της Βρετανίας, αλλά και της Σουηδίας, δε φαίνεται να αξιολογήθηκε από τους συντάκτες του Σχεδίου Μεταρρύθμισης.

Οι ίδιοι οι γιατροί Γενικής Ιατρικής στη Βρετανία αρνούνται ακόμη και τον τίτλο του «θυροφύλακα» του συστήματος. Ο πράγματι ρυθμιστικός ρόλος που εμπεριέχεται στα χαρακτηριστικά της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας υλοποιείται με την ίδια τη λειτουργική της ανάπτυξη. Δηλαδή, στις περιοχές όπου η Ομάδα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του Κέντρου Υγείας προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες υψηλής ποιότητας στον πληθυσμό ευθύνης της, με βάση τις πραγματικές του ανάγκες, παρατηρείται ελάττωση στη χρήση νοσοκομειακών υπηρεσιών. Η συνεχής και συνεπής φροντίδα του πληθυσμού αποτελεί τη μόνη αποτελεσματική μέθοδο καταστολής του καταναλωτισμού υπηρεσιών υγείας και της προκλητής τους ζήτησης.

Ηκατά κεφαλή εγγεγραμμένων αμοιβή, ακυρώνει εξ αρχής τη θεμελιώδη προσέγγιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, την αναφορά δηλαδή σε συγκεκριμένο πληθυσμό ευθύνης. Η εκτίμηση των αναγκών υγείας, ο σχεδιασμός υπηρεσιών με βάση τις ανάγκες, η ανάπτυξη προγραμμάτων προαγωγής της υγείας και πρόληψης της αρρώστιας στον πληθυσμό, ακυρώνονται από την αποκλειστικότητα της ατομικής λίστας.

Παράλληλα, η ίδια η διαχείριση της λίστας ανοίγει νέες προοπτικές διαφθοράς. Συναλλαγές και εμπόριο λιστών και ατόμων, αποφυγή εγγραφής στη λίστα βεβαρημένων - άρα με πολλές ανάγκες φροντίδας - ατόμων, κ.ο.κ. Στα ίδια οδηγούν, όπως φάνηκε και στη Βρετανία, οι αμοιβές κατά πράξη, οι οποίες αποτελούν μοναδικό κίνητρο διαφθοράς και εικονικής και προκλητής ζήτησης υπηρεσιών.

********

Αστικά Κέντρα Υγείας: Για την ολοκληρωμένη λειτουργία τους είναι απαραίτητη η ανάπτυξη ενός ενιαίου συστήματος αξιών, στόχων, λειτουργιών και ελέγχου ποιότητας και η εξασφάλιση υψηλής ποιότητας ανθρώπινου δυναμικού. Με αυτές τις προϋποθέσεις η ανάπτυξη των Αστικών Κέντρων Υγείας δεν μπορεί να γίνει παρά μόνο σταδιακά, με προσεκτικά σχεδιασμένα βήματα και ως συνέχεια της πολιτικής διαμόρφωσης στελεχών που θα αποτελέσουν τη Διεπιστημονική Ομάδα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

Νοσοκομεία

Τα νοσοκομεία ορίζονται ως αυτοτελείς αποκεντρωμένες του ΠΕΣΥ εταιρίες, με αντίστοιχο προϋπολογισμό, χωρίς να ξεκαθαρίζεται το νομικό καθεστώς τους (αν είναι ιδιωτικού δικαίου).

Για τη διοίκησή τους επιλέγεται μια απόλυτα συγκεντρωτική διαδικασία, με διορισμό από τον υπουργό των παντοκρατόρων και θεοποιημένων managers. Η χρησιμοποίηση ειδικά εκπαιδευμένου στη διοίκηση και διαχείριση των υπηρεσιών υγείας προσωπικού είναι απαραίτητη και αναγκαία. Η μεγιστοποίηση όμως των δυνατοτήτων μιας ομάδας τεχνοκρατών (στην καλύτερη περίπτωση) για το σχεδιασμό και την υλοποίηση της πολιτικής υγείας, σε συνδυασμό με την υπερσυγκέντρωση εξουσιών και αυταρχισμού θα οδηγήσει σε δράσεις με αποκλειστικό στόχο τη ρύθμιση του οικονομικού ισολογισμού, με συνέπεια την απορύθμιση των υπηρεσιών και την αποδιάρθρωση της όποιας εναπομείνουσας συνοχής διαδικασιών και προσωπικού. Αντίστοιχες επιπτώσεις - οι οποίες δε θεωρούνται αρνητικές, αλλά μάλλον προσδοκώμενοι στόχοι από τους συντάκτες του Σχεδίου - θα έχει και στη δυνατότητα που δίνεται στους managers να παρέχουν υπηρεσίες σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες και «ιδιώτες υψηλών εισοδημάτων». Είναι αυτονόητο ότι η «πελατεία» αυτή θα γίνει αρκετά ελκυστική για τους αγχωμένους managers, στην προσπάθειά τους να κλείσουν τα κενά του ισολογισμού που θα έχει δημιουργήσει η εκτροπή των δημόσιων πόρων προς τις ιδιωτικές εταιρίες υπηρεσιών υγείας. Αλλά επίσης αυτονόητο είναι ότι σταδιακά η «πελατεία» αυτή θα καλύπτει ένα όλο και μεγαλύτερο τμήμα των υπηρεσιών, με αποτέλεσμα τον εξοστρακισμό των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων, οι οποίες δε θα έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν έμμεσα μέσω των ιδιωτικών ασφαλίστρων.

Ανθρώπινο δυναμικό

Οι προθέσεις και προτάσεις του Σχεδίου Μεταρρύθμισης για το ανθρώπινο δυναμικό παρουσιάζονται ως μια σειρά αντιφατικών και συχνά πρόχειρων ρυθμίσεων.

Προτείνεται, ως λύση, προφανώς, για την αναντιστοιχία στην κατανομή ανά ειδικότητες και περιοχές των γιατρών, η υποβάθμιση του πτυχίου Ιατρικής. Οι προτεινόμενες εξετάσεις για την έναρξη ειδικότητας οδηγούν σε μια πλασματική ταξινόμηση των ειδικοτήτων σε πρωτεύουσες και δευτερεύουσες ανάλογα με τις επιθυμίες των υποψηφίων. Η εκτίμηση των πραγματικών αναγκών, τόσο σε αριθμό όσο και κατά ειδικότητα, ανατίθεται στον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο χωρίς να ξεκαθαρίζονται κριτήρια και επιλογές. Ενώ με προηγούμενες ρυθμίσεις οι συντάκτες έχουν δρομολογήσει την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών υγείας, στις ρυθμίσεις για τις εργασιακές θέσεις παρουσιάζουν μια ενδιαφέρουσα, αλλά αντιφατική διάθεση να προστατεύσουν τη δημόσια λειτουργία (απαγόρευση συμμετοχής σε συνέδρια φαρμακευτικών εταιριών, έμφαση στις σχέσεις πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης στο ΕΣΥ, ακόμη και στους Πανεπιστημιακούς, όπως θα έπρεπε να είχε γίνει από το 1983). Στην πραγματικότητα οι προτεινόμενες ρυθμίσεις, αναγνωρίζοντας ρεαλιστικά την πραγματικότητα, στοχεύουν απλά στην ορθολογική διευθέτηση της διαφθοράς και όχι στην ανατροπή της.

- Οι πανεπιστημιακοί θα διαχειρίζονται τον ιδιωτικό τομέα - είτε άμεσα είτε σε νοσοκομεία του ΕΣΥ μέσω των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών - και

- τα στελέχη του ΕΣΥ θα ιδιωτικοποιήσουν το υπόλοιπο, με έλεγχο των εισαγωγών από τα απογευματινά ιδιωτικά ιατρεία

- οι νεοεισερχόμενοι εργαζόμενοι θα βρεθούν όμηροι της εργασιακής ανασφάλειας και εξ αρχής αποθαρρημένοι από ένα δαιδαλώδες σύστημα εργασιακών σχέσεων ιδιωτικού δικαίου. Εκτός από τις παραπάνω προφανείς προθέσεις, χαρακτηριστική είναι η άρνηση για το σχεδιασμό μιας πολιτικής ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού στην περιφέρεια με - μόνιμο πια - θύμα την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Τόσο η κάλυψη θέσεων Αγροτικού από ανώνυμες ειδικότητες, όσο και κυρίως η δημιουργία ενός σώματος απέλπιδων μισθοφόρων, που θα καλύπτουν συγκυριακές ανάγκες στην περιφέρεια, αποδεικνύουν την αναξιοπρεπή προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται οι ανάγκες υγείας της περιφέρειας.

Οι ολιγόλογες αναφορές στους νοσηλευτές και ουσιαστικά ανύπαρκτες για τα υπόλοιπα επαγγέλματα υγείας αποδεικνύουν τη σημασία που προσδίδει στο ρόλο τους το Σχέδιο Μεταρρύθμισης.

Στα Μέτρα για την Εθνική Πολιτική Υγείας προτείνονται διάφορες ρυθμίσεις με ποικίλα αντικείμενα. Η δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία του ιδιωτικού τομέα υγείας είναι απαραίτητη, αλλά τα κριτήρια προσέγγισης του προβλήματος καθορίζονται από την ήδη εκφρασμένη διάθεση εισαγωγής «εσωτερικής αγοράς» με τις αναφερθείσες συνέπειές της.

Η ίδρυση του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας και των επιμέρους Κέντρων του θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά στην ανάπτυξη ενός κλίματος επιστημονικής τεκμηρίωσης, εφόσον ο ρόλος τους δεν αρκεστεί αποκλειστικά στην οικονομική αξιολόγηση των υπηρεσιών υγείας.

Η απαραίτητη ανάπτυξη Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας θα αποτελέσει κενό γράμμα, αν δε στηριχτεί σε μια πολιτική ανάπτυξης εξειδικευμένου στη Δημόσια Υγεία προσωπικού, αν υπάρχει η βούληση απεγκλωβισμού από τις διαπλεκόμενες πελατειακές σχέσεις.

Σημαντική τέλος είναι στην προτεινόμενη νέα οργάνωση του υπουργείου η αλλαγή του ρόλου του από αυτόν του προμηθευτή υπηρεσιών υγείας σε αυτόν του επιτελικού ρυθμιστή της αγοράς υπηρεσιών, αλλαγή που συνάδει με την παγκόσμια σύγχρονη νεοφιλελεύθερη μετεξέλιξη του κράτους.

Επίμετρο

Το προταθέν από το υπουργείο Υγείας «Σχέδιο μεταρρύθμισης» παρουσιάζει ιδιαίτερα φιλόδοξους στόχους. Οπως αναλύθηκε παραπάνω, οι στόχοι αυτοί δεν προωθούνται από τις επιμέρους προτεινόμενες ρυθμίσεις.

- Η άσκηση εθνικής πολιτικής με έμφαση στην Πρόληψη και στην Προαγωγή της Υγείας, για τη βελτίωση του επιπέδου υγείας του ελληνικού πληθυσμού, δεν μπορεί να εφαρμοστεί όταν προωθείται ο κατακερματισμός των λειτουργιών.

- Η κατοχύρωση Ισότιμης Πρόσβασης στο σύστημα υγείας και Αξιοπρεπούς Αντιμετώπισης των Ελλήνων πολιτών δεν επιτυγχάνεται με την ανισότητα στην πρόσβαση που προωθεί η εσωτερική αγορά.

- Η διασφάλιση του Δημόσιου Χαρακτήρα του ΕΣΥ ανατρέπεται από την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης και των λειτουργιών του.

- Η διοικητική αποκέντρωση του ΕΣΥ και η συγκρότηση Ολοκληρωμένων Συστημάτων Υγείας στο επίπεδο της Περιφέρειας ακυρώνονται από το συγκεντρωτισμό και την υποβάθμιση.

- Η αναδιοργάνωση της Διοίκησης και των Νοσοκομείων αποτελεί ουσιαστικά απορύθμισή τους.

- Η ανάδειξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και της Δημόσιας Υγείας σε βασικούς πυλώνες του νέου συστήματος, ακυρώνεται και οι πυλώνες αυτοί γίνονται χάρτινοι, καθότι σχεδιάζονται χωρίς πληθυσμιακή αναφορά και εξειδικευμένο προσωπικό.

- Η επιστημονική και οικονομική Αναβάθμιση των Εργαζομένων στο χώρο της υγείας ακυρώνεται από τον αυταρχισμό και την ιδιωτικοποίηση των εργασιακών σχέσεων.

- Η συνεχής Βελτίωση της Ποιότητας των παρεχόμενων δημόσιων και ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας δεν ευνοείται από τις δημιουργούμενες συνθήκες κερδοσκοπίας και οικονομικού ανταγωνισμού.

- Η Ορθολογική Κατανομή και Αποτελεσματική Διαχείρηση των ανθρώπινων και οικονομικών πόρων του συστήματος είναι αδύνατη σε περιβάλλον αδιαφανών εκτροπών πόρων απο το δημόσιο στο ιδιωτικό

- Η καθιέρωση και άσκηση Αποτελεσματικών Ελέγχων στην Παροχή των δημόσιων και ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας δεν είναι ρεαλιστικοί σε δομές που ευνοούν τη διαφθορά.

- Η έμφαση στις Πολιτικές που ενισχύουν την ιατρική, η οποία βασίζεται στην Τεκμηριωμένη Γνώση, θα αποτελέσουν ουσιαστικά δυσφήμιση αυτού του κινήματος επιστημονικής ανανέωσης της ιατρικής εάν χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για λογιστικούς σκοπούς.

Οι εμπνευστές του «Σχεδίου μεταρρύθμισης» αντιμετωπίζουν την υγεία ως ένα καταναλωτικό προϊόν, τη διάθεση του οποίου προσπαθούν να εκσυγχρονίσουν.

Η υγεία όμως είναι ένα κοινωνικό αγαθό και ένα πολιτικό δικαίωμα που οφείλουμε να υπερασπιστούμε. Μια πραγματικά ρεαλιστική στοχοθεσία για την αναμόρφωση των υπηρεσιών υγείας στη χώρα μας δεν μπορεί παρά να ορίσει τους πραγματικούς και αναγκαίους στόχους για την εκπόνηση της πολιτικής υγείας και κοινωνικής πρόνοιας.

Ενα Σύστημα Υγείας, που στηρίζεται στις αξίες της κοινωνικής αλληλεγγύης και δημοκρατικής συμμετοχής και ανάπτυξης, είναι ρεαλιστικός στόχος εφόσον βέβαια υπάρχει η αντίστοιχη πολιτική βούληση.

Οι στόχοι και τα χαρακτηριστικά ενός τέτοιου συστήματος υγείας είναι:

- Να παρέχει ισότιμη πρόσβαση και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στον πληθυσμό

- Να χρηματοδοτείται δημόσια και ενιαία από τη φορολογία

- Να παρέχει δωρεάν υπηρεσίες σε όλους τους πολίτες

- Να έχει δημοκρατική οργάνωση και κοινωνικό έλεγχο

- Να διασφαλίζει ίσες δυνατότητες φροντίδας

- Να είναι σχεδιασμένο με βάση τις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού

- Να κατανέμει τους πόρους του με στόχο την απάλειψη των κοινωνικών και γεωγραφικών διαφορών

- Να διασφαλίζει λειτουργίες καλά σχεδιασμένες και αποτελεσματικές

- Να στηρίζει τις δομές του στην επιστημονική τεκμηρίωση και την οριζόντια συνεργασία

- Να διασφαλίζει ενιαίες εργασιακές σχέσεις και αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και επιστημονικής εξέλιξης

- Να στηρίζεται σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας

- Να δίνει έμφαση στην Πρόληψη της αρρώστιας και στην Προαγωγή της Υγείας

Ηυλοποίηση των παραπάνω στόχων προαπαιτεί την ανατροπή της σημερινής κρίσης των υπηρεσιών υγείας και είναι ασύμβατη με τις προθέσεις των εμπνευστών του «Σχεδίου μεταρρύθμισης».

Προαπαιτεί την ανάπτυξη των αξιών της κοινωνικής αλληλεγγύης και της δημόσιας υπευθυνότητας μεταξύ των λειτουργών της υγείας.

Προαπαιτεί όμως και την ανάπτυξη από την κοινωνία ενός μαζικού κινήματος για την προάσπιση του δικαιώματος στην υγεία.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ