ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Φλεβάρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο αγώνας κλιμακώνεται

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το ΥΠΠΟ-Τ και πορεία στο υπουργείο Εργασίας διοργανώνουν, αύριο, στις 12 μ. τα καλλιτεχνικά σωματεία και οι εργαζόμενοι στο χώρο του πολιτισμού

Με την κρίση και τις συνέπειές της οι καλλιτέχνες εργάζονται σε καθεστώς γαλέρας. Εκτεταμένη η ανεργία και η «μαύρη» εργασία. Οι καλλιτέχνες στα θέατρα, στα κανάλια, τις μουσικές σκηνές εργάζονται, πλέον, ανασφάλιστοι. Αυτή τη βαρβαρότητα στην εργασία, την ασφάλιση και την υγειονομική περίθαλψη καταγγέλλουν τα σωματεία των καλλιτεχνών και εργαζομένων στο χώρο του πολιτισμού, με συγκέντρωση διαμαρτυρίας που διοργανώνουν έξω από το ΥΠΠΟΤ αύριο (12 μ.) και πορεία στο υπουργείο Εργασίας.

Τα αιτήματα διεκδίκησης των καλλιτεχνών περιλαμβάνουν: Βασική αξιοπρεπή σύνταξη για όλους, ακόμα και όσους έχουν από την Τέχνη μηδενικά έσοδα, σε βάση συλλογική και αναλογική των εσόδων τους και βάσει του τρόπου εργασίας τους, με δωρεάν τον κλάδο της Υγείας. Αποκλειστικά δημόσιο σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης. Κανένα εισοδηματικό κριτήριο για τα Βιβλιάρια της Πρόνοιας που δίνονται σε ανασφάλιστους καλλιτέχνες. Ενίσχυση των ανέργων. Επίδομα ανεργίας στο 80% του κατώτερου μισθού, χωρίς όρους, αποκλεισμούς κ.λπ.

ΕΚΔΗΛΩΣΗ «Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΣΤΗΝ ΟΘΟΝΗ: ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΚΑΙ ΑΡΧΕΙΑΚΑ ΤΕΚΜΗΡΙΑ»
Προκλητικό ξαναγράψιμο της Ιστορίας

Ο οπορτουνισμός συναντιέται με τα αστικά ιδεολογήματα

Επιστημονικοφανής ανορθολογισμός, ύπουλη έως και χυδαία απόπειρα ξαναγραψίματος της Ιστορίας και, φυσικά, αντιΚΚΕ μένος αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά του δεύτερου «στρογγυλού τραπεζιού» με θέμα «Ο ελληνικός εμφύλιος στην οθόνη: Ντοκιμαντέρ και αρχειακά τεκμήρια», που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Δευτέρα στο πλαίσιο του αφιερώματος της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και των «Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας» (ΑΣΚΙ) με τίτλο «Ο ελληνικός εμφύλιος στην οθόνη».

Η ιδεολογική βάση του αφιερώματος αναδείχθηκε κατά την πρώτη συζήτηση με θέμα τον εμφύλιο στην ταινία μυθοπλασίας (βλ. «Ρ» 11/2/2012) που εμφανίζει την πιο σημαντική στιγμή της ταξικής πάλης στην Ελλάδα - όταν το λαϊκό κίνημα που απελευθέρωσε την Ελλάδα συγκρουόταν με την ντόπια πλουτοκρατία και το διεθνή ιμπεριαλισμό - ως δήθεν «ευθύνη και των δύο πλευρών» . Η δεύτερη συζήτηση έκανε ένα βήμα παραπέρα. Επιβεβαίωσε τον ενισχυτικό ρόλο του οπορτουνισμού στον αστικό μηχανισμό ιδεολογικής χειραγώγησης της εργατικής τάξης. Κυρίως σήμερα, που η ευρείας κλίμακας επίθεση στο λαό συνοδεύεται, ως είθισται, από το «ξαναζέσταμα» του «κομμουνιστικού κινδύνου» με κάθε μορφή.

Ο αστικός ανορθολογισμός έγινε φανερός εξαρχής με την εισήγηση του Βασίλη Αλεξόπουλου, διευθυντή του Μουσείου - Αρχείου της ΕΡΤ, ο οποίος, στο «όνομα»... της «ορθολογικής επιστημονικής προσέγγισης», προσπάθησε να «αποδείξει» ότι ο «πλουραλισμός», η «ορθή και ακριβής τεκμηρίωση» και «επιστημονική ερμηνεία» μεταδίδουν «καθαρό μήνυμα» στον χρήστη του αρχείου, αντί του... «υποβολιμιαίου» μηνύματος της στράτευσης! Ο στόχος προφανής: Η συκοφάντηση του προοδευτικού έργου στο όνομα της δήθεν ...«αντικειμενικής» «επιστημονικής» απόστασης.

Τη «σκυτάλη» πήρε ο σκηνοθέτης Μάνος Ζαχαρίας, μέλος του κινηματογραφικού συνεργείου του ΔΣΕ κατά το γύρισμα της ταινίας «Η αλήθεια για τα παιδιά της Ελλάδας», με την οποία δινόταν απάντηση στη μαύρη προπαγάνδα του αστικού κυβερνητικού και βασιλικού μηχανισμού περί... «παιδομαζώματος» εκ μέρους του ΔΣΕ, την ώρα που ακριβώς ο κυβερνητικός και βασιλικός μηχανισμός προχωρούσε σε τεράστιας κλίμακας παιδομάζωμα και «πλύση εγκεφάλου» των παιδιών ενάντια στους αγωνιστές γονιούς τους, ενώ ο ΔΣΕ γλίτωνε χιλιάδες παιδιά από το θάνατο, την πείνα και την εξαθλίωση χωρίς να ασκηθεί κανένας καταναγκασμός.

Κι όμως, ο Μ. Ζαχαρίας, εξήντα και πλέον χρόνια μετά, εμφανίστηκε να στηρίζει την προπαγάνδα της Φρειδερίκης, αλλά και τη σημερινή, άθλια και, το λιγότερο, ψευδή προπαγάνδα των αστών λέγοντας ότι... «τώρα πια εγώ γνωρίζω ότι στην Ηπειρο πολλοί γονείς αρνήθηκαν να δώσουν τα παιδιά τους και ο ΔΣΕ τα πήρε με το ζόρι»! «Γνωρίζω ότι στη Θράκη αρνήθηκαν να δώσουν τα παιδιά τους κι εκεί δεν τους πείραξε κανένας. Στο Βίτσι και το Γράμμο τα παιδιά τα δώσανε εντελώς εθελοντικά. Είναι κατανοητό γιατί ήταν το κέντρο των πολεμικών επιχειρήσεων (...) Τότε όμως δεν ήξερα ότι στην Ηπειρο τους τα έπαιρναν με το ζόρι»...

Ο σκηνοθέτης Ροβήρος Μανθούλης συμμετείχε με το γνωστό ιδεολόγημα της «σταλινολογίας» και είπε ότι ο εμφύλιος «δεν είχε διέξοδο» διότι «ο Στάλιν είχε υποσχεθεί βοήθεια στον Ζαχαριάδη, την οποία δεν έστειλε ποτέ». Και την «υποσχέθηκε» γιατί ο Στάλιν «ήθελε να υπάρχει ένα πρόβλημα» στη Δύση ως «αντιστάθμισμα» στις δυτικές διαμαρτυρίες για τη «σταλινική» Ανατολική Ευρώπη..!

Οι απόψεις του, νεότερου σε ηλικία, σκηνοθέτη Ηλία Γιαννακάκη «μηρυκάζουν» το αστικό ιδεολόγημα της «αντικειμενικότητας». Είπε ότι με το ντοκιμαντέρ του για τη Μακρόνησο εξέφρασε την «ανάγκη να δείξω και την άλλη πλευρά», δηλαδή... των βασανιστών.

Μίλησαν, επίσης, ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Θανάσης Σκρουμπέλος και ο ιστορικός Τάσος Σακελλαρόπουλος, ενώ παραβρέθηκε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θ. Πελεγρίνης.

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Νέα πριμοδότηση σε πολυεθνική

Η... «περιβαλλοντική ευαισθησία» της πολυεθνικής
Η... «περιβαλλοντική ευαισθησία» της πολυεθνικής
Η θέση του ΚΚΕ ότι μόνο ο κεντρικός σχεδιασμός της λαϊκής οικονομίας, που προϋποθέτει την κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής, είναι η μόνη λύση, η ικανή να απελευθερώσει τις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας προς όφελος του λαού, του περιβάλλοντος και του πολιτισμού, επιβεβαιώνεται με τη νέα «πριμοδότηση» των μονοπωλίων στον κλάδο του βωξίτη από το αστικό κράτος, όπως προκύπτει από την προχθεσινή έγκριση, από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, της «περιβαλλοντικής μελέτης» της «S&B Βιομηχανικά Ορυκτά ΑΕ» για τη λειτουργία των εγκαταστάσεων επεξεργασίας, εμπλουτισμού, αποθήκευσης και αποβαθρών φόρτωσης του βωξίτη στην Ιτέα Φωκίδας.

Η πολυεθνική, η οποία επί δεκαετίες εκμεταλλεύεται τον βωξίτη, δηλαδή την περιουσία του ελληνικού λαού, προς όφελος των μετόχων της και αφήνοντας κυριολεκτικά «καμένη γη» στις πανέμορφες πλαγιές της Γκιώνας και του Παρνασσού, ζήτησε και πήρε, με ευρεία πλειοψηφία από το ΚΑΣ, έγκριση της «περιβαλλοντικής μελέτης» της, η οποία φυσικά αποτελεί από μόνη της «σύντομο» και πικρό «ανέκδοτο» για τις επιπτώσεις της κερδοσκοπικής δράσης της στο περιβάλλον, αλλά βέβαια και στην υπερεκμετάλλευση των εργαζομένων.

Με την έγκριση αυτή η εταιρεία παίρνει και την τυπική άδεια για τις παραπάνω εγκαταστάσεις της, οι οποίες βρίσκονται και εντός της Ζώνης Β' προστασίας του «Δελφικού Τοπίου», με τον εκπρόσωπό της να δηλώνει ευθαρσώς ότι η πολυεθνική θα βρίσκεται εκεί... όσο υπάρχει βωξίτης!

Νέες παραστάσεις

Μέχρι τις 26/2 θα παίζεται στο «Bios» η παράσταση «Οίκοι ανοχής» της ομάδας «Επτά». Εξι ηθοποιοί αναρωτιούνται: Πώς δρουν; Τι ανέχονται; Τι πουλάνε και ποιος τους αγοράζει; Οίκος ανοχής καταντά το σώμα, η πατρίδα, η εργασία, η ζωή τους; Σκηνοθεσία: Βίκυ Μαστρογιάννη - Μιχάλης Γεωργίου, σκηνικά - κουστούμια - φωτισμοί: Αγγελική Μπόζου, μουσική: Θάνος Κοσμίδης, κίνηση Παρίτσια Απέργη. Παίζουν: Ελεάνα Αποστολάκη, Μιχάλης Γεωργίου, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Σοφία Λιάκου, Μάριος Παναγιώτου, Βαγγέλης Παπαδάκης. (Παραστάσεις: Παρασκευή έως Κυριακή, 9 μ.μ.).

  • Στο θέατρο «Αθηνών» παρουσιάζεται το έργο του Φιλίπ Μπλασμπάν «Μια πορνογραφική σχέση». Σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. Παίζουν: Στέλιος Μάινας, Δήμητρα Ματσούκα. Τα πρόσωπα από την αμηχανία, την οικειότητα, την τρυφερότητα, περνούν στην ελπίδα ότι η σεξουαλική σχέση τους μπορεί να εξελιχθεί σε έρωτα και αγάπη. Μετάφραση: Ιωάννα Μαντζαβίνου. Σκηνικά - κοστούμια: Αθανασία Σμαραγδή. Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος. Μουσική: Μίνως Μάτσας.
  • Στο «Στούντιο Κυψέλης», η ομάδα «Υποβολείο» παρουσιάζει (κάθε Τετάρτη 9.30 μ.μ., Πέμπτη 7.30 μ.μ.) την κωμωδία «Pizza Mercedes» της Κατερίνας Κλήμη. Το ερωτικό τρίγωνο μεταξύ ενός παπά, μιας ταξιτζούς και μιας εκκεντρική χήρας, παρακολουθεί εξ ουρανού ο πεθαμένος σύζυγος. Σκηνοθεσία Γιώργου Λιβανού, σκηνικά - κοστούμια Δέσποινας Βολίδη, μουσική Αλέξανδρου Αθανασίου, κινησιολογία Σίμωνα Πάτροκλου, κινηματογράφηση Φώτη Σπυρόπουλου, φωτισμοί Socole Tomcini. Παίζουν: Κατερίνα Κλήμη, Αλέξανδρος Αθανασίου, Μάιρον Φλωράτου, Ελένη Μπέη, Γιάννης Κωσταράς και ο Μανώλης Δεστούνης. (Κάθε Τετάρτη 9.30 μ.μ., Πέμπτη 7.30 μ.μ.).
  • «Τα σπερματοζωάρια» τιτλοφορείται η κωμωδία του Λεωνίδα Τσίπη, που ανεβάζει (17/2) το θέατρο «Ελυζέ». Σκηνοθεσία Μάνου Αντωνίου, μουσική Σταμάτη Χρήστου, ήχοι - φωτισμοί Γιώργου Μπούχρα. Παίζουν: Μάνος Αντωνίου, Φαίη Βάκρινου, Ευάγγελος Πετρόπουλος, Τίνα Γκαβασιάδη, Ελένη Βρεττού, Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος, Φώτης Τρυφωνόπουλος, Γεωργία Σιακαβάρα.
Βραβεία Λογοτεχνικής Μετάφρασης

Το ΥΠΠΟΤ ανακοίνωσε τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνικής Μετάφρασης 2011 (αφορούν σε εκδόσεις του 2010). Τα βραβεία απονέμονται ως εξής:

Βραβείο απόδοσης στην ελληνική γλώσσα ξένου λογοτεχνικού έργου στον Αρη Μπερλή για τη μετάφραση του έργου «Βενετία» της Τζαν Μόρις. («Πραγματικό λογοτεχνικό κομψοτέχνημα» χαρακτηρίζει τη μετάφραση η κριτική επιτροπή).

Βραβείο απόδοσης έργου της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στα νέα ελληνικά (ομόφωνα), στον Δημήτρη Μαρωνίτη για τη μετάφραση της ομηρικής «Ιλιάδας». («Η μετάφραση συνδυάζει την κριτική εγρήγορση και τη φιλολογική γνώση με την ποιητική ευαισθησία. Προσεγγίζει το ιλιαδικό έπος συνομιλώντας με την αρχαιότητα και με τη νεότερη λογοτεχνική και μεταφραστική παράδοση», επισημαίνει η επιτροπή).

Βραβείο απόδοσης έργου της ελληνικής λογοτεχνίας σε ξένη γλώσσα, εξ ημισείας, στους Peter Jeffreys για τη μετάφραση του έργου «Selected Prose Works» του Κ.Π. Καβάφη και στην Carmen Vilela για τη μετάφραση του έργου «Relatosde Siros» του Εμμ. Ροΐδη.

Ο ΤΑΛΑΝΤΟΥΧΟΣ ΚΙΘΑΡΙΣΤΑΣΓιώργος Τοσικιάν πραγματοποιεί ρεσιτάλ στο «Ατενέουμ» (Αίθουσα συναυλιών «La Divina»), στις 18/2 (8 μ.μ.). Θα ερμηνεύσει ένα εξαιρετικά απαιτητικό πρόγραμμα με σονάτες για κιθάρα των J. Turina, M. M. Ponce, J. Rodrigo, M. D. Pujol.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ