ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Ιούνη 2012
Σελ. /40
Κόντρα στο ρεύμα! Αντεπίθεση!

Εφτασε ξανά η ώρα της απάντησης στο δίλημμα και αυτών των εκλογών! Εξαθλίωση ή αντεπίθεση; Η επιλογή οφείλει να είναι αυτονόητη, χωρίς δεύτερες σκέψεις και ταλαντεύσεις. Αντεπίθεση!!! Με το κεφάλι ψηλά, για τον αποφασιστικό και έντιμο εκλογικό μας αγώνα, για την κρυστάλλινη ορθότητα των θέσεών μας και την αυτοθυσία των συντρόφων μας. Στις συνθήκες οξυμένης καπιταλιστικής κρίσης που ζούμε να παλέψουμε για αγώνες σε αντιστοιχία με τα σοβαρά μας προβλήματα, με εμπιστοσύνη στην εργατική τάξη, στο Κόμμα και τους συντρόφους μας, με το ήθος των κομμουνιστών... Κι από την Κυριακή, αρχίζει η αντεπίθεση!

Αρκετές οι πρεμιέρες της βδομάδας κι ανάμεσά τους η αμερικάνικη αισθηματική κωμωδία του 2012 «AMERICAN PIE: REUNION», τελευταίο sequel της σειράς που άρχισε σαν σχολική φαρσοκωμωδία με το «AMERICAN PIE» του 1999 και θέμα το σεξ, με βασικά συστατικά ακραίους αστεϊσμούς και κωμικοτραγικές καταστάσεις. Επακολούθησαν το 2001, το «AMERICAN PIE2» με τους πρωταγωνιστές κολεγιόπαιδα και το 2003, το «AMERICAN WEDDING» με θέμα τους γάμους τους. Σε σκηνοθεσία Τζον Χούρβιτζ και Χέιντεν Σλόσμπεργκ είναι η τελευταία ταινία της σειράς στην οποία τα μέλη της παρέας - κάποιοι παντρεμένοι με παιδιά και άλλοι χωρισμένοι - ξαναβρίσκονται στη συνάντηση του σχολείου τους.

Προτελευταία βδομάδα προβολών για το ΤΑΙΝΙΟΡΑΜΑ 2012, στο «Αστυ» ως γνωστόν, στις γνωστές πια ώρες προβολής και με το γνωστό αντίτιμο: 6 ευρώ για τις 3 ταινίες κάθε μέρας. Το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών ακολουθεί:

Πέμπτη 14/6. Ενότητα: Βραδιά Φρανσουά Τρυφό. Στις 18.00 «Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ» (1981), στις 20.10 «Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΝΥΧΤΑ» (1973) και στις 22.20 «Η ΝΥΦΗ ΦΟΡΟΥΣΕ ΜΑΥΡΑ» (1968).

Παρασκευή 15/6. Ενότητα: Υπαρξιακά δράματα. Στις 18.00 «ΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ» (Δανία, 2003, του Κρίστοφερ Μπόε), στις 20.10 «ΚΛΙΜΑΤΑ ΑΓΑΠΗΣ» (Τουρκία, 2006, του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν) και στις 22.20 «ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ» (Δανία κ.ά., 2003, του Τόμας Βίντερμπεργκ).

Σάββατο 16/6. Ενότητα: Ανασφάλειες καλλιτεχνών. Στις 18.00 «ΠΟΛΟΚ, Ο ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΣ» (ΗΠΑ, 2001, του Εντ Χάρις), στις 20.10 «ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΒΟΛΟΣ» (Βρετανία, 1998, του Τζον Μέιμπουρι) και στις 22.20 «MOULIN ROUGE» (ΗΠΑ, 2001, του Μπαζ Λούρμαν).

Κυριακή 17/6. Ενότητα: Χρυσές Αρκούδες. Στις 18.00 «ΣΑΡΑΓΙΕΒΟ Σ' ΑΓΑΠΩ» (Βοσνία κ.α. 2006, Γιασμίλα Ζμπάνιτς), στις 20.10 «ΜΕΛΙ» (Τουρκία, 2010 του Σεμίχ Καπλάνογλου) και στις 22.20 «ΕΝΑΣ ΧΩΡΙΣΜΟΣ» (Ιράν, 2011, του Ασγκάρ Φαρχαντί).

Δευτέρα 18/6. Ενότητα: Ψαγμένο Κορεάτικο σινεμά. Στις 18.00 «ΜΕΘΥΣΜΕΝΟΣ ΜΕ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ» (2003, του Ιμ Κβον-Τεκ), στις 20.10 «ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΑΓΓΕΛΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ» (2004, του Κιμ Κι Ντουκ) και στις 22.20 «Η ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΜΙΑΣ ΚΥΡΙΑΣ» (2005 του Τσαν Γουκ Παρκ).

Τρίτη 19/6. Ενότητα: Βρετανικό Free Cinema. Στις 18.00 «ΣΑΒΒΑΤΟ ΒΡΑΔΥ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΩΙ» (του Κάρελ Ράις, 1960), στις 20.10 «DARLING» (του Τζον Σλέσινγκερ, 1965) και στις 22.20 «ΜΟΡΓΚΑΝ Ο ΤΡΕΛΟΣ ΕΡΑΣΤΗΣ» (του Κάρελ Ράις, 1966).

Τετάρτη 20/6. Ενότητα: Εφηβικά Ονειρα. Στις 18.00 «ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΚΑΡΙΕΡΑΣ» (Βρετανία, 1997, του Μάικ Λι), στις 20.10 «ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ ΕΦΗΒΕΙΑΣ» (ΗΠΑ, 2001, του Τέρι Ζουίγκοφ) και στις 22.20 «Ο ΑΤΑΙΡΙΑΣΤΟΣ» (ΗΠΑ, 1983, του Κόπολα).

Τέλος, σήμερα Πέμπτη 14/6, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, θα πραγματοποιηθούν, από τις 19.00 έως τις 23.00, προβολές 14 επιλεγμένων ταινιών μικρού μήκους (εργασίες και πτυχιακές) των φοιτητών του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Για πρώτη φορά στην Αθήνα και με είσοδο ελεύθερη για το κοινό... Επικοινωνήστε με την Ταινιοθήκη...


ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ

ΓΟΥΕΣ ΑΝΤΕΡΣΟΝ
Ο έρωτας του φεγγαριού

Ο Γουές Αντερσον έχει το όνομα του συνεπούς σκηνοθέτη που ενστερνίζεται ολόψυχα τις καλλιτεχνικές του ιδέες κι έτσι, δικαίως οι ταινίες του χαρακτηρίζονται οπτικά καλλιτεχνήματα. Ο Αντερσον κάνει στιλιζαρισμένο σινεμά, όπως ο Τιμ Μπάρτον ή ο Ντέιβιντ Λιντς. Το στιλιζάρισμα ωστόσο, μπορεί να αποβεί ταυτόχρονα, και ο αποτελεσματικότερος δημιουργός ατμόσφαιρας αλλά και μεγάλη απειλή. Απειλή να μετατρέψει ολόκληρη την ταινία σε μια ματαιόδοξη «κοκέτα», η οποία περιφέρεται με μοναδικό στόχο να ψαρέψει κομπλιμέντα για το πόσο όμορφη είναι! Και «Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ» ανήκει μάλλον σ' αυτήν την τελευταία κατηγορία: κάθε της πλάνο είναι μια καρτ ποστάλ, και κάθε λεπτομέρεια στο εσωτερικό της εικόνας είναι αυστηρά επιλεγμένη και βρίσκεται τοποθετημένη στη θέση της με την αταλάντευτη ευαισθησία ενός εστέτ. Γιατί ο Αντερσον που εμφορείται κύρια από την αισθητική, μοιάζει να εντάσσει ακόμα και την ίντριγκα μιας ταινίας, στα διακοσμητικά της χαρακτηριστικά...

Κατευθείαν από τις Κάννες στις δικές μας κινηματογραφικές αίθουσες, αυτό το νοσταλγικό ταξίδι με άρωμα ρετρό. Η κάμερα εισαγωγικά, μας ξεναγεί στους εσωτερικούς χώρους ενός κουκλόσπιτου που μοιάζει με το κουκλόσπιτο κάποιου συλλέκτη. Ακραία η σκηνογραφία με κάθε αντικείμενο να υφαίνεται με αναφορά στους χαρακτήρες. Εκεί πρωτοσυναντάμε τα μέλη της οικογένειας των ενοίκων, αλλά η δράση, ξεκινά από μια κατασκήνωση προσκόπων. Απ' αυτήν δραπετεύει ο ορφανός Σαμ με τα χοντρά μυωπικά γυαλιά και άρχεται επιχείρηση εντοπισμού του.

Η ιστορία στη γλυκερή κωμωδία του Γουές Αντερσον διαδραματίζεται στη Νέα Αγγλία, στις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ, το έτος 1965. Ο παραμυθένιος κόσμος του Αντερσον, η παράκτια τοποθεσία New Penzance, σφύζει από στιλιστικούς δείκτες χρόνου. Τα φορέματα είναι ροζ, οι πλαγιές έντονα πράσινες, η εκκλησία κάτασπρη και ο φάρος, ίδιος καραμέλα... Στην ταινία - έβδομη του Γουές Αντερσον - αυτή, τα κύρια συστατικά της είναι τα αναγνωρίσιμα δομικά στοιχεία στο έργο του σκηνοθέτη. Δυσλειτουργικά άτομα, διάλογοι κομμένοι και λιτοί, ελαχιστοποιημένη μιμητική και έκφραση.

Στην καρδιά της ταινίας βρίσκεται μια μικρή, χαριτωμένη ιστορία πρώτης αγάπης. Δυο βασανισμένες ψυχές δωδεκάμισι ετών - μοιάζει να είναι η αγαπημένη ηλικία του σκηνοθέτη, ο ορφανός Σαμ και η Σούζι με τα κιάλια - παρατηρεί τη συμπεριφορά των γονιών της που πάσχουν από κατάθλιψη - συναντιούνται, ερωτεύονται, αλληλογραφούν και αποφασίζουν να το σκάσουν μαζί και να παντρευτούν. Στην επιχείρηση ανεύρεσης των δυο παιδιών παίρνει μέρος όλο το νησί, όλη η κοινωνία που κατά βάση αποτελείται από καλούς κι ευγενικούς ανθρώπους, αλλά δυστυχείς άνδρες. Ο θλιμμένος αστυνομικός, το γεροντοπαλίκαρο που ζει σε τροχόσπιτο, ο ολίγον αποτυχημένος επικεφαλής πρόσκοπος, ο δικηγόρος πατέρας της Σούζι που έχει κατάθλιψη...

Παρά τον κομψό αφηγηματικό της τρόπο που συνοδεύεται από ένα τολμηρό σάουντρακ που εναλλάσσει τον Μπέντζαμιν Μπρίτεν με την Φρανσουάζ Αρντί και τον Χανκ Γουίλιαμς, η ταινία, σαν σύνολο, δεν εκπέμπει μαγεία. Αυτό ίσως οφείλεται στο ότι οι περισσότεροι χαρακτήρες δεν αναπτύσσονται, δεν εξελίσσονται καθόλου στην ροή του φιλμ, γεγονός που οδηγεί στο ότι οι ιδιότητες των χαρακτήρων και οι λεπτομέρειες που τους διέπουν μετατρέπονται μάλλον σε εμπόδιο παρά συμβάλλουν στη δραματουργική ροή.

Τη φορά αυτήν, η μοναδική κινηματογραφική γλώσσα του δημιουργού, δίνει την αίσθηση μιας φτιαγμένης με σύστημα αλλά κενής περιεχομένου κινηματογραφικής κατασκευής, παρά ενός έξυπνου και χαριτωμένου επιτεύγματος. Η ταινία μορφικά κραυγάζει για το πόσο γοητευτική είναι, με τις εκκεντρικές αλλά χωρίς παιδικότητα μορφές της, με την ζυγιασμένης απόστασης ειρωνεία της, το πανάλαφρο σαν φτερό στυλ της και την ωραία της αισθητική.

Το δράμα πάει για κρεσέντο παράλληλα με την μοιραία καταιγίδα που πάει να ξεσπάσει στην περιοχή... Πάνω στο κρεσέντο πέφτει και το ουσιαστικό φινάλε με τις αστραπές, τους κεραυνούς και τη νεροποντή απ' όπου αναδύεται και μια συναισθηματική κάθαρση. Η ταινία δεν είναι σίγουρα η καλύτερη του Αντερσον γιατί η δυνατή εντύπωση δίνεται στο πρώτο της μισό, για να κάνει μετά, μια απότομη βουτιά προς τα κάτω, προς μια άτσαλη και καθόλου ενδιαφέρουσα πορεία προς την κορύφωση...

Παίζουν: Μπιλ Μάρεϊ, Μπρους Γουίλις, Τίλντα Σουίντον κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2012).

ΝΤΙΖΑΡΝΤΕΝ, ΛΕΛΟΥΣ, ΕΜΑΝΟΥΕΛ ΜΠΕΡΚΟ κ.ά.
6 + 1 απιστίες

Γαλλική σπονδυλωτή ταινία με θέμα την ανδρική - εντός των πλαισίων του γάμου - απιστία. Σπονδυλική της στήλη, το δίδυμο των πρωταγωνιστών Ζιλ Λελούς και Ζαν Ντιζαρντέν, που μέσα από τη λειτουργία τους ως συνδετικών κρίκων μεταξύ των επεισοδίων, δίνουν και μια αναγκαία αίσθηση συνέχειας... Η ταινία συντίθεται από 7, διαφορετικής διάρκειας, αυτοτελείς ιστορίες σκηνοθετημένες από ισάριθμους διαφορετικούς σκηνοθέτες. Η αβασάνιστη και αξιολύπητα ρηχή γαλλική κωμωδία παραπέμπει δομικά - και θεματικά - στο μοντέλο της ιταλικής κωμωδίας όπως την έκφρασε κύρια ο Ντίνο Ρίζι, με καταστάσεις και σχέσεις που παραπαίουν ανάμεσα στο κωμικό και το αξιολύπητο, το σατιρικό και το μελοδραματικό, το δύσπεπτο και το γαστρονομικό.

Η ιταλική κωμωδία δεν συνιστά «σχολή» με την έννοια των δασκάλων και των μαθητών. Πρόκειται μάλλον για ένα μεγάλο εργαστήρι όπου δημιουργούν πολλοί και ετερόκλητοι τεχνίτες. Η «6 ΣΥΝ 1 ΑΠΙΣΤΙΕΣ» αρθρώνει εκλεκτικές συγγένειες με «ΤΑ ΤΕΡΑΤΑ» (1963) του Ντίνο Ρίζι ή μάλλον, οι συγγένειες αυτές μοιάζουν προβεβλημένες στο χρόνο, μισόν αιώνα μετά, με όποιες ιστορικές αλλαγές παρεισέφρησαν σ' αυτό το κομμάτι του χρόνου. Ο Ιταλός σκηνοθέτης στην ταινία του 1963 εικάζει το κενό πίσω από τη μάσκα. Μια μάσκα που αρχικά εμφανίζεται οικεία για να εξελιχθεί αργότερα σε γκροτέσκα και στο τέλος νεκρική. Ο Ρίζι εφοδίασε το ιταλικό σινεμά με μια γκαλερί χαρακτήρων και καταστάσεων που εξέφραζαν τη δυσφορία μιας κοινωνίας που αλλάζει με πολύ ταχείς ρυθμούς καπιταλιστικής ανάπτυξης. Η γαλλική κωμωδία αποκαλύπτει το αποτέλεσμα αυτής της ανάπτυξης, αποκαλύπτει πια με σιγουριά, το απόλυτο κενό πίσω από τις μάσκες. Η απώλεια ενός θεμελιώδους ιδανικού στο επίκεντρο - ιδεώδες πολιτικό, υπαρξιακό κλπ - όχι μόνο επέφερε μια αίσθηση απόλυτου αποπροσανατολισμού της κοινωνίας που αδυνατεί να ανακαλύψει την πραγματικότητα στην πολλαπλότητά της και να την ταξινομήσει στα πλαίσια ενός κατανοητού οπτικού πεδίου, αλλά προκάλεσε επίσης και αποσύνθεση στα είδη του κινηματογράφου τα οποία πια αδυνατούν να αντιπροσωπεύουν επαρκώς τις τροποποιημένες κοινωνικές και υπαρξιακές καταστάσεις. Το σκετς των «Ανωνύμων Μη πιστών στις συζύγους» εξαιρετική κωμωδία, με όρους κλασικούς, συνιστά την κορύφωση της σπονδυλωτής αυτής ταινίας που το άτσαλο και τραγικά συμβατικό της τέλος δεν συνιστά ανατροπή. Κάθε άλλο...

Παίζουν: Ζιλ Λελούς, Ζαν Ντιζαρντέν, Αλεξάντρα Λαμί κ.ά.

Παραγωγή: Γαλλία (2012).

ΦΡΕΝΤ ΝΟΥΜΕΓΙΕΡ - ΣΑΜ ΤΕΪΛΟΡ
Μωρέ κουράγιο

Η ριψοκίνδυνη κωμωδία αναφέρεται ως μια παράξενη εκδοχή κωμωδίας, όπου ο (κινηματογραφικός εν προκειμένω) πρωταγωνιστής θέτει τον εαυτό του σε πραγματικό, σε φυσικό κίνδυνο, με στόχο να αποσπάσει γέλιο από τους θεατές, προκαλώντάς τους σοκ. Ο ηθοποιός Χάρολντ Λόιντ (1893-1971), σημαντικός αρχιτέκτονας της βουβής κωμωδίας, την περίοδο μεταξύ του 1915 και του '17 έπαιξε σε σύντομα κωμικά σκετς ρόλους «αλήτη» (tramp), μιμούμενος σοβαρά τα χαρακτηριστικά της φιγούρας του «αλήτη» του Τσάπλιν.

Μέσα από το, εκτενέστερης διάρκειας, φιλμ «OVER THE FENCE» του 1917, ο Λόιντ ανακαλύπτει και διαμορφώνει την απόλυτα δική του κωμική περσόνα. Εκείνη του σοβαρού και ήπιου αγοριού της διπλανής πόρτας, με γυαλιά από σκελετό ταρταρούγκα. Κι όπως όλοι οι Αμερικανοί, έτσι και ο Χάρολντ εμφορείτο από το διακαή πόθο της επαγγελματικής επιτυχίας. Μπορούσε να γίνει και επιθετικός όταν βρισκόταν σε ανταγωνιστική θέση, διαφαινόταν όμως ότι κάτω από την επιφάνεια υπήρχε ένας υγιής πυρήνας αξιοπρέπειας και αθωότητας.

Από το 1920, έτος που ο Λόιντ άρχισε να δουλεύει στη βιομηχανία του σινεμά, εξέλιξε τον προαναφερθέντα κινηματογραφικό του χαρακτήρα σε ένα αρχέτυπο αμερικανικής «κανονικότητας» και «λεπτότητας», ενώ ταυτόχρονα άρχισε να ειδικεύεται στη ριψοκίνδυνη κωμωδία συγκινήσεων. Η πλέον φημισμένη ταινία αυτού του είδους είναι η «ΜΩΡΕ ΚΟΥΡΑΓΙΟ» του 1923, όπου ο Λόιντ παίζει ένα χωριατόπαιδο που έφθασε στη μεγαλούπολη και θέλει να πιάσει την καλή. Ενώ δουλεύει κλητήρας στο κατάστημα «De Vore» πασχίζει να αποδείξει στην κοπέλα του ότι είναι διευθυντής που κερδίζει πολλά. Ενας φίλος του βγάζει λεφτά κάνοντας ακροβατικά στο δρόμο και όταν ο πραγματικός διευθυντής υπόσχεται χίλια ολόκληρα δολάρια σε όποιον επινοήσει μια έξυπνη διαφήμιση για το κατάστημα, ο Λόιντ εξαναγκάζεται τελικά από τη συγκυρία να σκαρφαλώσει στην πρόσοψη του 12ώροφου κτιρίου, χωρίς εμφανές σύστημα ασφαλείας και να καταλήξει να κρέμεται από ένα τεράστιο ρολόι που χάσκει πάνω από την πολυσύχναστη λεωφόρο της μεγαλούπολης με ασίγαστη κίνηση αιχμής. Η σκηνή αυτή είναι η πιο εντυπωσιακή και η πιο γνωστή της ταινίας.

Στα μέσα της δεκαετίας του '20 ο Λόιντ έφθασε να είναι - στο εγχώριο, αμερικανικό κοινό - δημοφιλέστερος και από τον Τσάπλιν και από τον Κίτον, μιλώντας πάντα με όρους εισπρακτικούς (box office). Ωστόσο, και ο Λόιντ, όπως πληθώρα «κλόουν» του βωβού κινηματογράφου με κινητικό σήμα κατατεθέν το χιούμορ τους, δεν επέζησαν της άφιξης του ήχου. Η κωμική ιδιοφυΐα του Λόιντ δεν είχε ούτε το διανοητικό βάθος του Μπάστερ Κίτον, ούτε το συγκινησιακό βάθος του Τσάρλι Τσάπλιν. Μπορεί ο εκκωφαντικός ακροβάτης Λόιντ να μην απέκτησε συνομήλικους μιμητές, αλλά η ξεκάθαρου εντυπωσιασμού κωμωδία του έκανε μια ολόκληρη γενιά Αμερικανών να αισθάνονται καλά με τον εαυτό τους.

Παίζουν: Χάρολντ Λόιντ, Μίλντρεντ Ντέιβις, Νόα Γιανγκ, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1923).

ΣΤΑΝΛΕΪ ΚΡΑΜΕΡ
Μάντεψε ποιος θα έρθει το βράδυ

Κοινωνικό δράμα του 1967, ριζοσπαστικό για την εποχή που βγήκε, στο κατώφλι των μεγάλων αντιρατσιστικών αγώνων των Αφροαμερικανών για ανθρώπινα, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα. Η ταινία πραγματεύεται το θέμα του γάμου ανάμεσα σε δυο άτομα με διαφορετικό χρώμα δέρματος. Βέβαια η προβολή της, συνοδεύτηκε από κριτική για το ταξικό πρότυπο του πρωταγωνιστή της. Λευκό/νέγρο αποκάλεσαν τον ήρωα, που υποδύεται ο Σίντνει Πουτιέ.

Νέος, γοητευτικός, διακεκριμένος γιατρός, έξυπνος και σίγουρος για τον εαυτό του... Ναι μεν μαύρος, αλλά...

Η ιστορία καλύπτει ένα δωδεκάωρο, από την ώρα που η λευκή κοπέλα φθάνει στο πατρικό της να παρουσιάσει στους φιλελεύθερους γονείς της τον μέλλοντα σύζυγό της. Η ιστορία κατά βάση πραγματεύεται τον αγώνα για την υπερνίκηση των πραγματιστικών, κυρίαρχων φυλετικών προκαταλήψεων στα τέλη της δεκαετίας του '60. Το ζεύγος Σπένσερ Τρέισι - Κάθριν Χέπμπουρν ερμηνεύει τους γονείς της ηρωίδας. Φιλελεύθεροι Αμερικανοί διανοούμενοι, δεδηλωμένοι αντιρατσιστές που τώρα ανακαλύπτουν βίαια ότι ο ρατσισμός κείται λανθάνων και στα μύχια στρώματα του νου και του «είναι» τους... Η ταινία έλαβε πλήθος διακρίσεων και είχε τεράστια επιτυχία. Και ο Σπένσερ Τρέισι πέθανε - ήταν άρρωστος από καρκίνο - δυο βδομάδες μετά το πέρας των γυρισμάτων...

Παίζουν: Σίντνεϊ Πουατιέ, Σπένσερ Τρέισι, Κάθριν Χέπμπουρν, Κάθριν Χιούτον κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (1967).

ΡΑΪΚΟ ΓΚΡΕΛΙΤΣ
Just between us

Από μια ωμά πειστική ιδέα - που η απουσία ίσως, δημιουργικής σκηνοθεσίας δεν εκμεταλλεύτηκε πολυδιάστατα - γεννήθηκε μια ταινία, «εκσυγχρονιστικού» βαλκάνιου προφίλ, με ομφαλοσκοπική διάθεση ως προς τις κοινότοπες ιστορίες συζυγικής απιστίας, σεξουαλικών εμμονών, αδελφικών σχέσεων και αναπότρεπτων ανατροπών.

Στην καπιταλιστική πια Κροατία, με φυσικό ντεκόρ το γοητευτικό Ζάγκρεμπ, η ταινία του Γκρέλιτς πάει κόντρα στο νεοπουριτανικό ρεύμα των ημερών που κυριαρχεί στο υπερατλαντικό σινεμά. Πολιτικά μη ορθή, παραπαίει μέσα από τα ψέματα, τις παρεξηγήσεις και τις αποκαλύψεις - από την αρχή ως το τέλος της - ανάμεσα σε καυστική κωμωδία και αβαθές δράμα. Ολα της τα συστατικά επιτείνουν το κοινωνιολογικό πόρισμα για την εξέλιξη των ηθών, το οποίο είναι συντριπτικό. Το ίδιο ισχύει και για την ανία που πηγάζει απ' αυτήν...

Παίζουν: Μίκι Μανόλοβιτς, Ξένια Μαρίνκοβιτς, Ντάρια Λορέντσι, Νατάσα Ντόρτσικ, Μπόγιαν Νάβογιετς κ.ά.

Παραγωγή: Κροατία, Σερβία, Σλοβενία (2010).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ