ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Σεπτέμβρη 2012
Σελ. /32
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Φεστιβάλ!!! Σινεμά ... από Κυριακή!

Βοηθάει το γεγονός ότι ουσιαστικά μία και μοναδική είναι η ταινία που συνιστά το απόλυτο «must» της βδομάδας. «Η ΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΣΑΝ ΛΟΡΕΝΤΖΟ» των Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι, από το 1982. Επανέκδοση με φρεσκάδα και επικαιρότητα που σπαρταράει συνάμα κορυφαία κινηματογραφική τέχνη...

Στα υπόλοιπα σημεία της βδομάδας εντάσσεται το φιλμ «POLISSE». Γαλλικό δράμα παραγωγής 2011, πραγματεύεται τη δύσκολη καθημερινότητα των αστυνομικών στο τμήμα προστασίας ανηλίκων την οποία καθημερινότητα, η Μελίσσα φωτογράφος από το Υπουργείο Εσωτερικών, αναλαμβάνει να αποτυπώσει με το φακό της... Το γεγονός ότι η επαγγελματική και ιδιωτική ζωή των αστυνομικών στροβιλίζεται στο επίκεντρο της εικόνας, ουδόλως εμποδίζει την ορατότητα ως προς τα προβλήματα των ανηλίκων. Θεματική προσφιλέστατη, απαντάται σε πλήθος τηλεοπτικών αστυνομικών σειρών... Η δράση της ταινίας της Μαϊουέν εκτυλίσσεται στους πραγματικούς χώρους της μονάδας προστασίας παιδιών στο Παρίσι. Τα εγκλήματα που διαπράττονται πάνω στα παιδικά σώματα εναλλάσσονται, με ρυθμούς ιλιγγιώδεις, με τα «προσωπικά» των αστυνομικών, μετά τη δουλειά, με ένα ποτήρι κρασί στο κοντινό μπιστρό. Σε λίγο παραπάνω από δύο ώρες παρελαύνουν στον αστυνομικό χώρο παιδόφιλοι, αιμομίκτες, απαγωγείς, έμποροι ανθρώπων αλλά και χτυπημένοι από τον καπιταλισμό γονείς, ανίκανοι πια να συντηρήσουν τα παιδιά τους... όλα αυτά σε ατμόσφαιρα ακραίων συναισθημάτων που δεν λεν να λάβουν τέλος παρά μόνο, όταν πέσουν και οι τελευταίοι τίτλοι του τέλους. Η βασική δύναμη του φιλμ συνίσταται στο ότι δεν υπακούει σε άλλους κανόνες από εκείνους που επιβάλλουν τα συναισθήματα της δημιουργού του. Πρόκειται για την τέταρτη ταινία της Μαϊουέν Λε Μπεσκό, που βλέπουμε στο ρόλο της Μελίσσα. Η Μαϊουέν - κόρη της ηθοποιού Κατρίν Μπελκοτζά - δεν τέλειωσε ποτέ το Λύκειο. 16 ετών έφυγε στην Αμερική μαζί με τον σκηνοθέτη Λυκ Μπεσόν από τον οποίο απέκτησε ένα παιδί. Επιστρέφοντας στο Παρίσι έκανε «comeback» σαν ηθοποιός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Το επίθετό της δεν το χρησιμοποιεί, δεν θέλει η δουλειά της να «συνδέεται» συνειρμικά με το όνομα της οικογένειάς της...

Ακόμα, «PARANORMAN: ΜΙΑ ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ» ο τίτλος της 3D οικογενειακής κωμωδίας κινουμένων σχεδίων - με animation «stop motion» τεχνική και δράση, περιπέτεια, φαντασία και τρόμο... Αμερικάνικη παραγωγή του 2012 η κάπως «σκοτεινή» ταινία αφηγείται για τον Νόρμαν, το μικρό αγόρι που επικοινωνεί με το υπερπέραν και στο οποίο οι νεκροί, τα ζόμπι, τα φαντάσματα και οι μάγισσες φαίνεται να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση. Την σκηνοθεσία της ταινίας υπογράφουν ο Κρις Μπάτλερ και ο Σαμ Φελ.

Πρεμιέρα επίσης και για την «κατηγορίας φτερού» αμερικάνικη κωμωδία του 2012 «ΟΙ ΕΡΓΕΝΙΣΣΕΣ» σε σκηνοθεσία και σενάριο της Λέσλι Χέντλαντ, με την Κίρστεν Ντανστ και την Ρεμπέλ Γουίλσον, μεταξύ άλλων...

Επιπροσθέτως, στον κινηματογράφο «Θησείον» επιστρέφουν για μια εβδομάδα (13 με 19/9) οι Monty Python σε ένα αφιέρωμα στην αυθεντική τους κωμική ιδιοφυία. Αναλυτικότερα: σήμερα 13/9 και αύριο Παρασκευή 14/9 προβάλλεται η ταινία «ΤΟ ΑΔΕΛΦΑΤΟ ΤΩΝ ΙΠΠΟΤΩΝ ΤΗΣ ΕΛΕΕΙΝΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ» (1975), το Σάββατο 15/9 και την Κυριακή 16/9 προβάλλεται «ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ» (1983) και το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με την ταινία «ΕΝΑΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΜΑ ΤΙ ΠΡΟΦΗΤΗΣ» (1979) που θα προβάλλεται την επόμενη Δευτέρα 17, Τρίτη 18 και Τετάρτη 19/9 ... και

Τέλος, στο κινηματοθέτρο «ΤΡΙΑΝΟΝ» διοργανώνεται διήμερο φεστιβάλ - Κυριακή 16 και Δευτέρα 17/9 - με προβολή 4 σπουδαίων και σπάνιων ταινιών του βωβού κινηματογράφου, με ζωντανή μουσική επένδυση. Θα προβληθούν τα φιλμ: «ΖΑΝ ΝΤ' ΑΡΚ» (1928) του Δανού Καρλ Ντάγιερ, «Ο ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ» (1926) του Αμερικανού Μπάστερ Κήτον, «TERJE VIGEN» (1917) του Σουηδού Βίκτορ Σέστρεμ και «ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ» (1927) του Γερμανού Φριτς Λανγκ. Για λεπτομέρειες που αφορούν στο πρόγραμμα και τα εισιτήρια, επικοινωνήστε με την αίθουσα, στο 210/8215.469.

Και από σήμερα το απόγευμα, καθημερινό ραντεβού στο Φεστιβάλ...

ΠΑΟΛΟ ΚΑΙ ΒΙΤΟΡΙΟ ΤΑΒΙΑΝΙ
«Η νύχτα του Σαν Λορέντζο»

Οι αδελφοί Ταβιάνι από το Σαν Μινιάτο της Τοσκάνης, με ευρύτατη κλασική παιδεία και βαθιά ανθρωπιστική κουλτούρα - άγνωστοι ίσως στο σημερινό ευρύ νεανικό κοινό - υπήρξαν και παραμένουν εξέχουσες φυσιογνωμίες της τέχνης του κινηματογράφου. Με αφετηρία λίγο πριν τη δεκαετία του '60 οι Ταβιάνι στρατεύονται σε έναν σύνθετο πολιτικό κινηματογράφο. «ΣΑΝ ΜΙΝΙΑΤΟ» (1954), «Η ΙΤΑΛΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΦΤΩΧΗ ΧΩΡΑ» (1960), «ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΓΙΑ ΚΑΨΙΜΟ» (1962), «ΟΙ ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ» (1963-4), «ΑΝΑΤΡΟΠΕΙΣ» (1967), «ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΣΚΟΡΠΙΟΥ» (1969). Το πολιτικό κλίμα στα τέλη του '60 αρχές '70 ευνοεί τη διακίνηση των ταινιών τους, που έκτοτε προβάλλονται στις αίθουσες με την κανονικότητα εμφάνισής τους. Το 1971 βγαίνει το φιλμ «Ο ΣΑΝ ΜΙΚΕΛΕ ΕΙΧΕ ΕΝΑΝ ΚΟΚΟΡΑ» και το 1974 το κορυφαίο και αξεπέραστο «ΑΛΛΟΝΖΑΝΦΑΝ» ...

«

Η ΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΣΑΝ ΛΟΡΕΝΤΖΟ» είναι η νύχτα της 10ης Αυγούστου, η νύχτα με τα πεφταστέρια. Την αυγουστιάτικη νύχτα του '44 επέλεξαν οι Ναζί να ανατινάξουν το χωριό Σαν Μαρτίνο μαζί με τους κατοίκους του. Συνεργοί τους η Εκκλησία και οι μελανοχίτωνες Ιταλοί φασίστες.

Ενα χρόνο πριν, στις 8 Σεπτεμβρίου 1943, έμπαινε σε ισχύ η ανακωχή που υπόγραψε ο αποστάτης της φασιστικής κυβέρνησης, Στρατηγός Μπαντόλιο με τις συμμαχικές δυνάμεις, που, μετά την αποβίβασή τους στη Σικελία, προωθούνταν δυναμικά προς βορρά. Ο ιταλικός στρατός, μέχρι τότε στο πλευρό των χιτλερικών, βρέθηκε σε πλήρη σύγχυση και χωρίς ακριβείς διαταγές ή οδηγίες. Ετσι ένα μέρος των ενόπλων έμειναν πιστοί στον Βασιλιά Βιτόριο Εμανουέλε ΙΙΙ, ένα άλλο συνέχισε να στηρίζει τους Ιταλούς φασίστες και τους χιτλερικούς συμμάχους τους, ανακηρύσσοντας τον Οκτώβριο του '43 τη φασιστική δημοκρατία του Σαλό στην Β. Ιταλία. Το τρίτο και μεγαλύτερο τελικά μέρος άρχισε να συγκροτεί τους πρώτους παρτιζάνικους πυρήνες. Με αυτά τα δεδομένα σαν ιστορικό φόντο ξεκινά η ιστορία της ταινίας που διαδραματίζεται στους τριγύρω λόφους της γενέτειράς τους, που μαρτυρούν το ιστορικό αιματηρό παρελθόν, που σημάδεψε ανεξίτηλα τη γη, τους ανθρώπους της και την ψυχή τους. Οι Ταβιάνι εστιάζουν σε καταστάσεις - κλειδιά που αποδίδουν με μια σκηνοθεσία που επικυρώνει τη σημασία των γεγονότων και τονίζει την πολιτική τους διάσταση...

Οι χωρικοί γνωρίζουν ότι ο τόπος τους είναι ναρκοθετημένος από τους Γερμανούς και θα τιναχτεί στον αέρα. Ο παπάς μαζί με τους μελανοχίτωνες διαβιβάζουν στους κατοίκους την εντολή των Ναζί να συγκεντρωθούν όλοι στην Εκκλησία για να σωθούν. Κάποιοι τους πιστεύουν. Κάποιοι άλλοι τους αμφισβητούν και παίρνουν την τύχη τους στα χέρια τους. Αυτοί που φεύγουν οργανώνουν καλά την πορεία τους προς το νότο, προς την επιβίωση με όχημα την ανάγκη, να συναντήσουν τα συμμαχικά στρατεύματα - που είχαν ήδη απελευθερώσει τη Ρώμη και ανέβαιναν προς την Τοσκάνη.

Παρά το γεγονός ότι το φιλμ δομείται σε σεκάνς / κεφάλαια, λειτουργεί οσμωτικά, χτίζοντας την μια ιστορία μέσα από την άλλη. Βασικός δραματουργικός όρος στη σύνθεση της ταινίας τα ναρκοθετημένα σπίτια. Με πλαίσιο την αφήγηση μιας γυναικείας voice off συνεχείς είναι οι εναλλαγές του προσωπικού και συλλογικού στοιχείου. Της ομάδας που έμεινε στην εκκλησία και της ομάδας που έφυγε. Η γλώσσα τους διαχρονική και μετωνυμική, οι ιδεολογικές αναφορές προκύπτουν μέσα από ένα σύνθετο κόσμο σημείων και στο στόρι βρίσκονται ενταγμένα στοιχεία μυθολογικά, μουσικολογικά, λαϊκοί θρύλοι και προκαταλήψεις.

Σε αυτήν την ποιητική και πολιτική saga για το θάνατο της αθωότητας, η αφήγηση είναι διάτρητη από flash back και θύμησες. Από ανθρώπινες εκδοχές που βιώνουν διαφορετικά τα γεγονότα. Από στοιχεία μπρεχτικής αποστασιοποίησης (όπως ακόμα και το «κλείσιμο» των πλάνων - σαν συρόμενα παράθυρα - κάτι που απομακρύνει τον θεατή από την κλασική αφηγηματική δομή), αλλά και στοιχεία της φόρμας που εξυπηρετούν λειτουργικά την αφήγηση (εναλλαγή πλάνων από μακρινά σε πολύ κοντινά, στα αυτιά π.χ. ώστε να προσεγγίζεται μόνο το ουσιαστικό και πρωτεύον σημείο της δράσης).

Στην ταινία επανέρχονται αγαπημένα θέματα των Ταβιάνι που αναπτύχθηκαν διεξοδικά σε προηγούμενες ταινίες. Κυρίαρχο εκείνο του παιδικού ρεφρέν που πάνω του στηρίχτηκε το «Ο ΣΑΝ ΜΙΚΕΛΕ ΕΙΧΕ ΕΝΑΝ ΚΟΚΚΟΡΑ». Αυτό το παιδικό ρεφρέν δίνει κουράγιο και δύναμη, γίνεται τραγούδι αντίστασης, όπως έγραψαν οι Ταβιάνι. Το πλαστικό διακοσμητικό με το άγαλμα της Ελευθερίας παραπέμπει στο «ΑΛΛΟΝΖΑΝΦΑΝ» αρχικά, στον πίνακα στο δωμάτιο του Μαστρογιάνι με τον τίτλο «Verso le Americhe» (προς τις Αμερικές), την ώρα που εκείνος αποφασίζει να προδώσει την επανάσταση. Η μουσική του Πιοβάνι σε πολλά σημεία παραπέμπει σε κείνη του Μορικόνε, ιδιαίτερα στο κομμάτι που συνοδεύει τη μασκαρεμένη είσοδο των επαναστατών στο κτήμα του ευγενούς.

Συγκλονιστικό το γυμνό πορτρέτο του φασίστα, με πρόπλασμα τη μορφή του διεστραμμένου εφήβου που διδάσκεται να είναι φασίστας, από τον πατέρα του που τον παίρνει μαζί στο κυνήγι ανθρώπων, μαθητευόμενος βασανιστής και δολοφόνος δείχνει υπερβάλλοντα ζήλο, ξεγελά μάλιστα τον αντίπαλο βγάζοντας την μαύρη φανέλα... Κι όταν πέφτει στα χέρια των ανταρτών σπαρταράει και τρέμει σαν κότα που εκλιπαρεί...

Επικό και συνάμα λυρικό το μεγαλείο της κορυφαίας σεκάνς της αρχετυπικής καθοριστικής μάχης του φωτός και του σκότους, ανάμεσα στα ξανθά σπαρτά. Σκηνική ερμηνεία της Ιστορίας Ο Μπρούνο, ηγετική φυσιογνωμία της αντίστασης - δεν μπορεί παρά να είναι όμορφος όπως ο φασίστας που δεν μπορεί παρά να πεθάνει από θάνατο αντίστοιχο του κακού που σκόρπισε: Τον διαπερνούν τα τόξα των μυθολογικών πολεμιστών.

Η κάμερα στην αρχή της ταινίας στέκεται σε ένα δωμάτιο μπροστά σ' ένα ανοιχτό παράθυρο. Από κει πετάει έξω... Με τον ίδιο τρόπο στον επίλογο επιστρέφει, από το παράθυρο που βγήκε, μας δείχνει το δωμάτιο και μας αποκαλύπτει τον αφηγητή της ιστορίας για τον πόλεμο και την αντίσταση. Μας καλεί, τους θεατές αλλά και το δικό της παιδί - κι ας είναι βρέφος - να κάνουμε την ταινία όχημα γνώσης, να κεφαλαιοποιήσουμε την εμπειρία των προηγούμενων γενεών και την ανθρώπινη γνώση και σοφία που την εμπλούτισε... να ανακτήσουμε την αξία της μνήμης... Μη την χάσετε!

Παίζουν: Ομέρο Αντονούτι, Μαργαρίτα Λοτζάνο, Κλάουντιο Μπιγκάλι, Μάσιμο Σαρκιέλι, Γκρατσιέλα Γκαλβάνι, κ.ά.

Παραγωγή: ΙΤΑΛΙΑ (1982)

ΜΑΡΙΑ ΗΛΙΟΥ
«Η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης, 1900-1922»

Το ντοκιμαντέρ της Μαρίας Ηλιού για τον κοσμοπολιτισμό της Σμύρνης - παραγωγή της μη κερδοσκοπικής εταιρείας ΠΡΩΤΕΑΣ - επεκτείνεται αναπόφευκτα στο μεγαλύτερό του μέρος και στο τεράστιο κεφάλαιο της Μικρασιατικής Καταστροφής, από τις πιο τραγικές στιγμές της Ιστορίας της Ελλάδας, που τις συνέπειές της πλήρωσε ακριβά ο λαός. Η Μικρασιατική Καταστροφή είναι το οδυνηρό αποτέλεσμα της συμμετοχής της ελληνικής άρχουσας τάξης στα σχέδια των ιμπεριαλιστών για την ευρύτερη περιοχή στην Εγγύς Ανατολή. Στην πράξη, η θεωρία της «Μεγάλης Ιδέας» συνίσταται στην προσάρτηση εδαφών στην Ελλάδα, ώστε να ικανοποιηθούν τα συμφέροντα των Ελλήνων κεφαλαιοκρατών, που τυγχάνει να συμπίπτουν με τα, τότε, συμφέροντα των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων, ιδιαίτερα της Αγγλίας.

Το γεγονός ότι το - καλοφτιαγμένο μορφικά - ντοκιμαντέρ τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας και προορίζεται να προβληθεί σε μαθητές, σε πλείστα μέρη της Ελλάδας, του αφαιρεί τις ιδιότητες μιας οιασδήποτε κινηματογραφικής παραγωγής που, καθένας - καίτοι δεν δικαιούται - λέει ό,τι θέλει και αναγάγει την ταινία σε δημόσιο λόγο, ιστορικά υπεύθυνο. Η υπογράφουσα δεν δηλώνει επαΐων σε θέματα Ιστορίας, όμως - λόγω φύσης και θέσης - δηλώνει καχύποπτη ως προς πονήματα που υπόκεινται σε τέτοιες σχέσεις παραγωγής. Για το λόγο αυτό, εφιστά την προσοχή δασκάλων και καθηγητών ως προς την αντικειμενικότητα του ιστορικού λόγου, ενός δέλεαρ που θα τους προσφερθεί - αφιλοκερδώς υποθέτω - στους χαλεπούς αυτούς καιρούς. Για να δοθεί το στίγμα της καχυποψίας, αναφέρονται ενδεικτικά κάποια ονόματα που κοσμούν τη μακρά λίστα των χορηγών, των συνεργαζόμενων φορέων, των χορηγών επικοινωνίας και των ευγενικών υποστηρίξεων... Ιδρυμα Μποδοσάκη, Ιδρύματα Argyros, James Chanos, Marianthi, N. Bouras & Anna Bouras, ΕΡΤ ΑΕ, Fulbright, Δήμος Αθηναίων και Θεσσαλονίκης, TV 100 κλπ. κλπ. κλπ...

Το ασπρόμαυρο αρχειακό οπτικό υλικό, κινηματογραφημένο και φωτογραφικό, εναλλάσσεται με το σύγχρονο έγχρωμο, που συνίσταται σε συνεντεύξεις επιστημόνων ιστορικών, κάποια προσωπική μαρτυρία και κυρίως σχολιασμό που λειτουργεί σαν αλφάδι, γεφυρώνει ιστορικά τα κεφάλαια και δίνει τον τόνο... υπό πολύ ενδιαφέρουσες μουσικές νότες! Είναι πασιφανές ότι το οπτικό υλικό, αυτό καθαυτό, δεν έχει περιθώρια αλλοίωσης. Είναι η χρήση του υλικού, το κόψιμο, το ράψιμο, το ηθελημένο «μπέρδεμα», αλλά ιδιαίτερα ο σχολιασμός, οι προδιαγεγραμμένες διαστάσεις και οι στοχευόμενες συνειρμικές διαδικασίες τα εργαλεία της αλλοίωσης! Επίσης, είναι και το τι δεν λες και αποκρύπτεις για να πλασάρεις τη θέση όλοι ίδιοι είναι.

Πολύ διπλωματικά, οι ιστορικοί φροντίζουν να περιορίζονται στο πολυ-πολιτισμικό στοιχείο και τη θέση ότι η κοσμοπολίτικη Σμύρνη, παρόλο που καταστράφηκε με τραγικό τρόπο, εξακολουθεί να υπάρχει ζωντανή ως ιδέα, ως τρόπος ζωής που συνδέεται και παραπέμπει άμεσα στον κοσμοπολιτισμό, τον ασύμβατο με το διεθνισμό.

Γιατί ο κοσμοπολιτισμός, με τη μορφή που προπαγανδίζεται σήμερα από τους σύγχρονους ιδεολόγους της αστικής τάξης (και στην ταινία υπάρχουν μόνο τέτοιοι), εκφράζει την επιδίωξη του ιμπεριαλισμού για παγκόσμια κυριαρχία (παγκόσμια διακυβέρνηση κλπ.). Η έννοια κλειδί στην αλλοίωση, παραχάραξη και ξαναγράψιμο της Ιστορίας, κρύβεται στο «σχολιασμό». Για παράδειγμα, δεν αναφέρεται η διαφορετική θέση ότι το τότε ΣΕΚΕ (ΚΚΕ) ήταν το μόνο κόμμα που από την έναρξη της Μικρασιατικής Εκστρατείας, με την απόβαση του στρατού στη Σμύρνη, αποκάλυψε το χαρακτήρα της και αντιτάχθηκε στον άδικο και τυχοδιωκτικό πόλεμο, προειδοποίησε το λαό για τις συνέπειες και αψηφώντας τις φυλακίσεις, εξορίες και κάθε είδους διώξεις πάλεψε για να αποτρέψει το κακό. Λακεδαιμόνιοι από τότε...

Και κάτι τελευταίο. Γιατί η γλώσσα της ταινίας να είναι η αγγλική; Μήπως προετοιμάζεται και αυτή να καταστεί - διά νόμου - επίσημη γλώττα του κράτους, «κοσμοπολιτισμός» γαρ...

Πάντως, σε περίπτωση που επιλέξετε να δείτε το ντοκιμαντέρ, φροντίστε πρώτα να διαβάσετε το ένθετο Ιστορίας «Η Μικρασιατική Καταστροφή» από τον «Ριζοσπάστη» της Κυριακής 19 Αυγούστου 2012. Τουλάχιστον, μην πάμε αδιάβαστοι...

Παραγωγή: ΕΛΛΑΔΑ (2012).

ΑΚΙΒΑ ΣΑΦΕΡ
«Γείτονες σε περιπολία»

Χωρίς έμπνευση η κακόγουστη κωμωδία για κάποιους που αυτο-χρίζονται μπάτσοι (οποία πρωτοτυπία!) για να διαλευκάνουν ένα περίεργο έγκλημα σε μια χαμένη μικροαστική «φωλιά» κάπου στο Οχάιο και τελικά σώζουν τον κόσμο από επιδρομή εξωγήινων. Παρά την εκκωφαντική κοινοτοπία, τα πρώτα λεπτά της ταινίας υπόσχονται μια κάποια διασκεδαστική συνέχεια... Γρήγορα όμως διαγράφεται όλο και πιο ξεκάθαρα ότι πρόκειται μάλλον για κωμωδία καταδικασμένη σε θάνατο ήδη από το στάδιο του σεναρίου: Δράση σε συνδυασμό με εξωγήινη εισβολή και κρίση της μέσης ηλικίας! Να μην ξεχνάμε ότι υπάρχει ένα λεπτό όριο, η υπέρβαση του οποίου κάνει το χαρακτηριστικό χιούμορ της «κουδουνίστρας» να μην είναι πια χιουμοριστικό, αλλά φλύαρο και χυδαίο.

Επίπεδη η ταινία, βρίθει αγένειας μέσα από την πληθώρα βλακωδών αστεϊσμών σεξουαλικής φύσης, επιπέδου σχολιαρόπαιδων δημοτικού, πρόβλημα που φαίνεται να απασχολεί μεγάλους και μικρούς σ' αυτήν την ειδυλλιακή κωμόπολη του Οχάιο όπου ψυχή δεν αποκλίνει / παρεκκλίνει από το αυτονόητο τρίπτυχο πατρίς / θρησκεία / οικογένεια... και όπου στην άδεια ύπαρξη των κατοίκων έχει θρονιαστεί η χρόνια ανία... Μέχρι την στιγμή που εισβάλλουν οι εξωγήινοι και κατασπαράζουν ένα Μεξικανό, νυχτερινό φύλακα πολυκαταστήματος. Η αστυνομία δεν παίρνει το πράγμα στα σοβαρά και ο διευθυντής της επιχείρησης (Μπεν Στίλερ) εξωθείται να δημιουργήσει πρωτοβουλιακά ομάδα περιπολίας πολιτών, που απαρτίζουν κάποιοι βαρεμένοι μικροαστοί που θέλουν να σκοτώσουν το χρόνο τους «συλλογικά».

Η τετραμελής ομάδα διέπεται από γνώριμά μας στερεότυπα: Ο Στίλερ είναι ο σπασίκλας που τσαντίζεται με την κενότητα των υπολοίπων μελών του σχήματος, που αντί να στύψουν το μυαλό τους να λύσουν το μυστήριο του φόνου, το μόνο που έχουν συνεχώς στο μυαλό τους είναι απωθημένες σεξουαλικές φαντασιώσεις. Ο Βινς Βον είναι ο φωνακλάς παλιάτσος. Ο Στίλερ και ο Βον συνθέτουν ένα ευάλωτο δίδυμο που οδεύει προς τη δύσκολη περίοδο της μέσης ηλικίας, χωρίς ακόμα να έχει κατορθώσει να μπορέσει να εκφράσει αισθήματα. Ο Τζόνα Χιλ δίνει κάποιες ελάχιστες αστείες στιγμές, αλλά η κωμική του περσόνα μοιάζει να στερεύει σιγά - σιγά από το άρμεγμα... Ενα κάποιο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τέταρτος της παρέας, ο Βρετανός κωμικός και σκηνοθέτης Richard Ayoade, στο χολιγουντιανό του αυτό ντεμπούτο, παρότι έχει τις λιγότερες ατάκες, σε ένα ρόλο με δυσάρεστη ρατσιστική εξέλιξη...

Η ταινία πάσχει βασικά από έλλειμμα πετυχημένων αστεϊσμών και από την υπερεκτεταμένη δράση. Το κωμικό τάιμινγκ είναι κουραστικό, οι διάλογοι θα έπρεπε να έχουν ακονιστεί πολύ περισσότερο, ενώ η λέξη πέος κυριαρχεί σε κάθε φράση. Το αποτέλεσμα - τόσο σε περιεχόμενο όσο και «χειροτεχνία» - είναι μια ταινία ατέλειωτη και ταλαντευόμενη που δεν ξέρει σε ποιο πόδι να σταθεί, στο ένα, στο άλλο ή και στα δυο... Μια ταινία, ούτε αρκετά τολμηρή, ούτε αρκετά χαριτωμένη, που ουδέποτε γίνεται συναρπαστική, κοντολογίς ένα τίποτα που παραπαίει συνεχώς μεταξύ «του επιθετικού» ως προς τη φιλία και τα προβλήματα των μεσήλικων ανδρών να ξελασκάρουν τον έλεγχο και να εκφράσουν αισθήματα και του «γλυκερού οικογενειακού»... Δεν αξίζει τον κόπο...

Παίζουν: Μπεν Στίλερ, Τζόνα Χιλ, Βινς Βον, Μπίλι Κράνταπ, Νταγκ Τζόουνς κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2012).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ