ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Σεπτέμβρη 2012 - 1η έκδοση
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι καλλιτέχνες ενάντια στο ρατσισμό και την ξενοφοβία

Οι εικαστικοί έχουν πρωτοστατήσει στον κοινό αγώνα με όλους τους εργαζόμενους ενάντια στην εκμετάλλευση. Στιγμιότυπο από την περσινή 5η Εκθεση στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, που φέρνει την Τέχνη στους τόπους δουλειάς
Οι εικαστικοί έχουν πρωτοστατήσει στον κοινό αγώνα με όλους τους εργαζόμενους ενάντια στην εκμετάλλευση. Στιγμιότυπο από την περσινή 5η Εκθεση στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, που φέρνει την Τέχνη στους τόπους δουλειάς
Σε κοινή σύσκεψη για συντονισμό της δράσης ενάντιαστις φασιστικές και ρατσιστικές επιθέσεις και στις κυβερνητικές επιχειρήσεις «σκούπα» κατά των μεταναστών καλεί τους συλλογικούς φορείς του χώρου της Τέχνης το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, την ερχόμενη Τρίτη 25/9, στις 12.30 μ.μ., στα γραφεία του (Βαλτετσίου 42, Εξάρχεια).

«Καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες επιθέσεων εναντίον φτωχών και εξαθλιωμένων συνανθρώπων μας με το πρόσχημα της φυλετικής καθαρότητας και της δήθεν εφαρμογής του νόμου. Οι ομάδες αυτές που οργανώνουν αυτές τις επιθέσεις, χαρακτηρίζονται από τα αστικά ΜΜΕ είτε ως "αντισυστημικές" είτε ως "ακραίες". Η αλήθεια είναι όμως ότι είναι γέννημα θρέμμα του καπιταλισμού» σημειώνει, μεταξύ άλλων, το ΕΕΤΕ. Και προσθέτει:

«Οι φασιστικές αυτές ομάδες συμπληρώνουν την απάνθρωπη δράση του επίσημου κράτους: Με την επιχείρηση της αστυνομίας "Ξένιος Ζευς" η συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - ΔΗΜΑΡ, στα πλαίσια των δεσμεύσεων της χώρας μας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ενωση με τη συνθήκη Δουβλίνο 2, σε μια διαρκή σαρωτική "επιχείρηση σκούπα" εδώ και ημέρες "καθαρίζει" το κέντρο της Αθήνας από τους μετανάστες , τους οποίους με αγριότητα οι αστυνομικές δυνάμεις συλλαμβάνουν και φυλακίζουν ή απελαύνουν.

Οι λεγόμενες ακροδεξιές ομάδες - κόμματα - λοιπόν, όπως και το καπιταλιστικό κράτος, επιδιώκουν με το δικό τους τρόπο ο καθένας να εξασφαλίσουν φτηνή εργασία και να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερα πλούτη στους δυνάστες αυτού του τόπου. Και ξεδιάντροπα και οι δυο ορκίζονται φανατικοί πατριώτες και προστάτες του φτωχού λαού! Απλά προσπαθούν με τις άναρθρες κραυγές τους να αποκρύψουν το βρώμικο (και κάθε άλλο παρά πατριωτικό) σκοπό τους!

Απέναντι σε αυτή τη βαρβαρότητα, εμείς οι εικαστικοί στεκόμαστε δίπλα στους εργαζόμενους, Ελληνες και μετανάστες. Ο Αγώνας για αξιοπρεπή ζωή μάς ενώνει όλους. Γιατί αυτό που αντιπροσωπεύουν τα φασιστοειδή και το εκμεταλλευτικό τους σύστημα δεν συμβιβάζεται με την Τέχνη και τον Πολιτισμό.

Γιατί δεν ξεχνάμε ποτέ την έκθεση της εκφυλισμένης τέχνης στο Βερολίνο του 1936. Το κάψιμο των βιβλίων. Την αναγκαστική προσφυγιά. Τα στρατόπεδα συγκεντρώσεων και τα εκατομμύρια νεκρών στη χώρα μας και σε όλη τη Γη από τους Ναζί.

Καταγγέλλουμε τη δράση των κάθε λογής φασιστικών ομάδων - κομμάτων - συμμοριών και καλούμε τον ελληνικό λαό να τις απομονώσει και να τις καταδικάσει ως την πιο μαύρη έκφραση του απάνθρωπου καπιταλισμού.

ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΛΕΜΕ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΑ ΟΧΙ ΣΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ, ΣΤΟ ΦΑΣΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ».

Οι «μικρομηκάδες» στη Δράμα

Το φετινό «ταξίδι» του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας έκλεισε 35 χρόνια συνεχούς παρουσίας, παραμένοντας, ουσιαστικά, μέχρι σήμερα ο μόνος φορέας διανομής και παρουσίασης της ταινίας μικρού μήκους, αλλά και οι μικρομηκάδες συνεχίζουν να αντιστέκονται στις δυσκολίες παραγωγής του καλλιτεχνικού τους έργου.

Φέτος, οι ελληνικές ταινίες που μετείχαν στο φεστιβάλ ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Από τις 208 ταινίες που υποβλήθηκαν στο ελληνικό διαγωνιστικό τμήμα, 84 προβλήθηκαν από τις 17/9 έως και το κλείσιμο του φεστιβάλ (22/9). Ρόλο - κατά τη γνώμη μας - σε αυτό το γεγονός έπαιξε και η ενοποίηση του ψηφιακού τμήματος (digi) με το ελληνικό διαγωνιστικό τμήμα. Η ενοποίηση αυτή - αίτημα των μικρομηκάδων τα τελευταία χρόνια - διευκόλυνε οικονομικά τις ανεξάρτητες παραγωγές, ενώ τα προηγούμενα χρόνια το κόστος του τράνσφερ ήταν απαγορευτικό για τη συμμετοχή τους.

Ευχάριστη έκπληξη στο φεστιβάλ ήταν η όλο και μεγαλύτερη αισθητική και τεχνική αρτιότητα στις μικρού μήκους, ενώ διακριτή είναι και η στροφή αρκετών δημιουργών, ιδιαίτερα από ανεξάρτητες παραγωγές, προς την ελληνική κοινωνία και τα προβλήματά της: εργασιακές σχέσεις, ανεργία, φτώχεια, άστεγοι, έξαρση του εθνικισμού - νεοναζισμού. Δεν απουσίασε, βέβαια, από αρκετές ταινίες η ομφαλοσκόπηση των δημιουργών και ο φορμαλιστικός ελιτισμός. Πάντως, στο φεστιβάλ οι ταινίες που παρουσιάστηκαν έχουν, σίγουρα, θετικό καλλιτεχνικό πρόσημο.


Κ.Σ.

Στο Μπενάκη η έκθεση του Βάλια Σεμερτζίδη

Συνεχίζεται η πολύ σημαντική αναδρομική έκθεση του αγωνιστή, κομμουνιστή ζωγράφου Βάλια Σεμερτζίδη (1911-1983), στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Μια έκθεση που αξίζει να δει κάθε άνθρωπος και ιδιαίτερα οι νέοι, καθώς παρουσιάζονται και έργα του που καταγράφουν σημαντικές στιγμές του λαϊκού μας κινήματος. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Νοέμβρη 2012. Ωρες λειτουργίας της έκθεσης: Πέμπτη, Κυριακή: 10.00-18.00. Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-22.00. Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη: κλειστά.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Σύγχρονη Εποχή»: Ι. Β. Στάλιν «Απαντα» (τόμος 11)» (Ο 11ος τόμος των «Απάντων» του Ι. Β. Στάλιν περιέχει τα έργα που έγραψε από το Γενάρη του 1928 μέχρι το Μάρτη του 1929. Περίοδο κολεκτιβοποίησης της αγροτικής οικονομίας, που χάραξε το 15ο Συνέδριο του ΚΚ (Μπ) της ΕΣΣΔ, προετοιμάζοντας όλους τους αναγκαίους όρους για μαζική προσχώρηση των ατομικών αγροτικών νοικοκυριών στα κολχόζ, αντιμετωπίζοντας την αντίδραση των κουλάκων και αποκαλύπτοντας την υπέρ των κουλάκων υπονομευτική δράση των Μπουχάριν, Τόμσκι, Ρίκοφ και της αντισοβιετικής τροτσκιστικής οργάνωσης). Τριαντάφυλλος Α. Γεροζήσης «Βίτσι (Αύγουστος - Νοέμβρης 1948)» (πολύτιμη μαρτυρία για τις ηρωικές σκληρότατες μάχες του ΔΣΕ από τις 19 Αυγούστου και μέχρι το τέλος του 1948 ενάντια στον «Εθνικό» ή «Κυβερνητικό Στρατό της Αθήνας» στο Βίτσι. Προσπάθεια του συγγραφέα - μαχητή είναι να παρουσιάσει τη συγκρότηση του ΔΣΕ σε τάγματα, ταξιαρχίες και Αρχηγεία γνωστά με το όνομα του διοικητή τους ή με αριθμούς, και να εξηγήσει ορισμένα προβλήματα, κυρίως στρατιωτικά, που παρουσιάστηκαν αυτή την περίοδο, ή υπήρχαν από την αρχή του εμφυλίου).

-- «Ευρυδίκη» (Πολυτεχνείου 10, 10433, Αθήνα, 210.5226.652): Λυκ Φέρρυ «Homo aestheticus (Η επινόηση της καλαισθησίας στη δημοκρατική εποχή)» (μετάφραση Χαράς Μπακονικόλα - Φώτη Σιάτιστα, επιμέλεια Χαράς Μπακονικόλα, επιστημονική επιμέλεια Αθηνάς Μιράσγεζη. Μελέτη που ιστορεί και συνδέει με φιλοσοφικές απόψεις την πορεία της αισθητικής σκέψης από τις απαρχές της νεότερης Αισθητικής κατά το 17ο αιώνα μέχρι και τη μετανεωτερικότητα. Βασικοί σταθμοί της μελέτης είναι η προκαντιανή αισθητική σκέψη, οι απόψεις των Καντ, Χέγκελ και Νίτσε και η παρακμή τους. Οι πρωτοπορίες και η μεταπρωτοποριακή εποχή. Η μελέτη συγκροτείται σε επτά κεφάλαια και κλείνει με τρία παραρτήματα: Το πρώτο περιλαμβάνει το πρώτο και τελευταίο κεφάλαιο της «Φαινομενολογίας» του Λαμπέρ. Το δεύτερο περιλαμβάνει δύο κεφάλαια της «Αισθητικής» του Baumgarten - το πρώτο βιβλίο περί Αισθητικής. Το τρίτο παράρτημα περιλαμβάνει οπτική παράσταση κάποιων θεωρημάτων των Λομπατσέβσκι και Ρίμαν).

-- «Συνάψεις» (Ηριδανού 20, 11528 Αθήνα, 210.7223.023): Ζακλίν ντε Ρομιγύ «Οταν η μνήμη αποκαλύπτει» (μετάφραση Αννυ Σπυράκου. Η κορυφαία Γαλλίδα ελληνίστρια σ' αυτό το βιβλίο εξομολογείται ορισμένες στιγμές της ζωής της που επανήλθαν στη μνήμη της το τελευταίο διάστημα του βίου της).

-- «Μελάνι»: Πάνος Κυπαρίσσης «Φως ορυχείου» (νέα ποιητική συλλογή του πρώην καθηγητή Μέσης Εκπαίδευσης, σκηνοθέτη, δασκάλου υποκριτικής. Ποιήματα αισθαντικά για τη ζωή, το παρελθόν και το μέλλον, τη λήθη και την ποίηση).

-- «Νέδα» (Φρειδερίκου Τσέντερ 37, Αθήνα, 210.3839.020): Νάσος Χριστογιαννόπουλος «Αναζητώντας ελληνικό στοιχείο (Ταξίδια απ' άκρη σ' άκρη της Γης)» (εικονογραφημένο ταξιδιωτικό βιβλίο με εντυπώσεις από χώρες των Ευρώπης, Ασίας, Αφρικής, Αμερικής και Ωκεανίας, όπου ο συγγραφέας αναζήτησε και «ανακάλυψε» ποικίλα τεκμήρια του ελληνικού πολιτισμού).

-- Πατάκης: Φίλιππος Μανδηλαράς «Ζωή σαν ασανσέρ» (μυθιστόρημα).

-- «Ιωλκός»: Ιωάννα Μουσελιμίδου «Ανοίκειος νόστος» (ποίηση).

-- «Δωδώνη»: Θανάσης Δ. Κωνσταντίνου «Ατελής κύκλος» (μυθιστόρημα). Δημήτρης Στεφανάκης - Κοσμητής «2034» (φαντασιακό μυθιστόρημα). Σπύρος Γόγολος «Στην καρδιά της αυτοκρατορίας. Θεσσαλονίκη - Κωνσταντινούπολη (1905-1912)» (ιστορικό αφήγημα).

-- «Υπερόριος»: Πίτσα Σωτηράκου «Ελεάνα - Χαλνίνη - Ελένη» (αφήγημα με θέμα το μύθο της ωραίας Ελένης. Διάθεση: «Παρασκήνιο», Σόλωνος 76, 210.3648170).

-- «Διαβάζω» (μηνιαία επιθεώρηση βιβλίου, τεύχη 529, 530).

«Περικλέους Επιτάφιος (Θουκυδίδου ΙΙ 34-46)» τιτλοφορείται η παράσταση που θα δώσει αύριο (7μμ) στο αρχαιολογικό πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος (είσοδος από Τηλεφάνους και Μοναστηρίου) η ομάδα «Νεάπολις». Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε τον Ιούνιο, στην ανασκαφή του Δημοσίου Σήματος, εκεί όπου ο Περικλής εκφώνησε λόγο για τους πεσόντες στον πόλεμο. Η παράσταση από τις 6/10 θα παίζεται κάθε Σαββάτο (6.30μμ) στο θέατρο «Στούντιο Μαυρομιχάλη» (Μαυρομιχάλη 134). Κείμενο: Θουκυδίδη «Περικλέους Επιτάφιος» (μετάφραση Ιωάννη Θ. Κακριδή). Θεατρική μεταφορά, σκηνοθεσία, ερμηνεία: Αγγελος Χατζάς - Αργυρώ Λογαρά. Κατασκευές κούκλας: Δήμητρα Καίσαρη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ