ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Μάρτη 2013
Σελ. /56
Για τις Θέσεις

Σύντροφοι, διαβάζοντας τις Θέσεις του 19ου Συνεδρίου, θεωρώ ότι για μια ακόμα φορά παρουσιάζουμε το αυτονόητο σαν γέννηση πολιτικής σκέψης και μάλιστα με ένα έντονο πνεύμα αυταρέσκειας και μοναδικότητας που ξανά τις Θέσεις διακατέχει και που πιστεύω δεν ταιριάζει στους κομμουνιστές. Πανηγυρίζοντας κιόλας ότι αυτές αποτελούν αποτέλεσμα της ωριμότητας, της εμπειρίας, της καθολικής ταξικής επαναστατικής γραμμής που πρέπει να έχει ένα κομμουνιστικό κόμμα.

Το πρώτο πράγμα που θα έπρεπε οι Θέσεις να επιβεβαιώνουν αυτή την ωριμότητα προς το καλύτερο και να δείχνουν την ελκτικότητα και το ενδιαφέρον που προκαλούν, λογικά θα ήταν ο προσυνεδριακός διάλογος.

Για μια ακόμα φορά ίδιο στα τελευταία συνέδρια, ο διάλογος είναι από τους πιο φτωχούς και στεγνούς που έχουμε γνωρίσει. Χρωματίζεται και αυτός από το ίδιο έντονο πνεύμα αυταρέσκειας, μέσα από την παρέλαση μελών του ΚΣ της ΚΝΕ, στελεχών Οργανώσεων Περιοχών κλπ.

Χωρίς να καταφέρνει σε καμία περίπτωση να έλξει επιστημονικές ανησυχίες, να γίνει αντικείμενο ανθρώπων του πνευματικού κόσμου που τόσο χρειαζόμαστε στο πλάι της πρωτοπόρας εργατιάς. Μήπως τελικά έχουμε οδηγήσει μόνοι μας σε αυτήν τη γύμνια; Υπάρχει η ελάχιστη, έστω και με μια λέξη αναφορά των Θέσεων στην ύπαρξη, τον χαρακτήρα και το ρόλο ενός ΚΜΕ; Αραγε λειτουργεί το ΚΜΕ; Μήπως ωριμάζοντας θεωρούμε υπεραρκετή την παραγωγή πολιτικής σκέψης από μέλη του ΠΓ ή του ΚΣ της ΚΝΕ; Αυτά τα όργανα δεν χρειάζεται να αξιοποιούν όλα τα εργαλεία που είχαμε και μπορούμε να έχουμε για αυτή τη δουλειά; Το ΚΜΕ σταμάτησε να αποτελεί τέτοιο εργαλείο;

Το εντελώς απροσδιόριστο του τρόπου χτισίματος του μετώπου, που μέχρι χτες ονομάζαμε ΑΑΔΜ, τώρα Λαϊκή Συμμαχία και δεν ξέρω 'γω πώς αλλιώς στο μέλλον, με την εντελώς ασαφή αναφορά στο με ποιους, δυστυχώς συνεχίζει να αποτελεί μια δική μας εσωτερική ανάγκη να παρουσιαστεί μια πολιτική πρόταση, παρά γιατί γνωρίζουμε πραγματικά το πώς θα την μεθοδεύσουμε. Οπως κανένας δεν κρίθηκε για το πώς και πόσο προχώρησε το ΑΑΔΜ μέχρι σήμερα, δυστυχώς πιστεύω το ίδιο αόριστο μέλλον και όπου πάει θα ισχύει και για τη Λαϊκή Συμμαχία. Κανείς δεν θα κριθεί για αυτήν, για το πόσο προχωράει και ειδικά η ΚΕ.

Γίνεται ένα επαναστατικό κόμμα να αφήνει τόσο απροσδιόριστα διατυπωμένο το με ποιους θα χτίσει την ουσιαστικότερη πολιτική σελίδα της τακτικής του που είναι η πολιτικο-κοινωνική συμμαχία της τάξης του;

Να γιατί δεν θεωρώ ούτε άδειασμα του 15ου, ούτε κίνηση προς τα μπρος τις τωρινές Θέσεις. Η τραγική ασάφεια που αναφέρω σκεπάζει τα πάντα και δε δημιουργεί κάποια διαφορά. Με ανησυχεί μάλιστα σοβαρά ο διαχωρισμός μέσα από το διάλογο (επώνυμων στελεχών κιόλας) συντρόφων υποστηριχτών του 15ου από τη μια και των τωρινών Θέσεων από την άλλη. Εμπειρικά δημιουργεί τον κίνδυνο να ξαναστοιχηθούμε πίσω από τέτοιες αποφάσεις που βρίσκονται όμως μακριά από την πραγματική ουσία και που μόνο δεινά θα ξαναπροκαλέσουν στο Κόμμα. Εξάλλου και τότε δεν θεωρούσαμε μέτωπο μόνο το ΠΑΜΕ - ΠΑΣΥ - ΜΑΣ - ΟΓΕ, όπως και τώρα θεωρούμε Λαϊκή Συμμαχία αυτό και μόνο αυτό (εκτός αν και μόνο αν κάποιοι αλλάξουν); Είναι δυνατόν οποιαδήποτε πολιτικο-κοινωνική συμμαχία να χτίζεται έτσι;

Το διεθνές κομμουνιστικό κίνημα νομίζω ότι έχει ως ανάγκη πλέον την μαζική - οργανωμένη παρουσία του. Μέχρι πότε θα συνεχίζουμε τις κοινές συναντήσεις με τα αδελφά κόμματα χωρίς να καταλήγουμε στο κυρίαρχο που είναι η κοινή δράση, η κοινή πρωτοβουλία, η κοινή διαδήλωση. Μας είναι αρκετό τα ψηφίσματα, οι ιδεολογικές αναφορές - κοινές εκτιμήσεις για τον καπιταλισμό ή το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε χωρίς ποτέ να καταλήγουμε στην από κοινού εμφάνιση στη δράση. Τόσο δύσκολο είναι να καταλήξουμε σε μια κοινή, λόγου χάρη, πανευρωπαϊκή κινητοποίηση σε όσες χώρες υπάρχουν ΚΚ με την ίδια αντίληψη με μας στην Ευρώπη; Το προτείναμε και δεν δέχονται; Ειλικρινά δεν μπορώ να καταλάβω, γιατί δεν γίνεται;;!!! Πράγμα που μπορούν να κάνουν κάτι αριστερούλικες οργανώσεις, σοσιαλδημοκρατικές, το λεγόμενο ANTIFA σε 30 πόλεις της Ευρώπης, δεν μπορούν να το κάνουν τα ΚΚ, έστω αυτά τα λίγα που υπάρχουν; Δεν υπάρχει κάτι κοινό ώστε να εμφανιστούν ενιαία εκτός από τα ψηφίσματα; Αν είναι δυνατόν!!!

Η ανάδειξη στελεχών πραγματικά αποτελεί την πιο αρνητική πλευρά στην οργανωτική λειτουργία και το δυνάμωμα του Κόμματος σχεδόν διαχρονικά. Είναι βασική προϋπόθεση για την αποφυγή εσωτερικών προβλημάτων. Οσα μέτρα και να παρθούν, όσα καταστατικά και να αλλάξουν (ισχύει και για το προτεινόμενο που δείχνει αίσθηση φόβου και εσωτερικού κινδύνου), αν συνεχίσει να είναι κριτήριο ανάδειξης το μάλιστα, το υπέρ, το ναι σε όλα χωρίς να υπολογίζεται η βασικότερη λενινιστική διδασκαλία για την πρωτοπόρα δράση, την ανιδιοτέλεια στην προσφορά, την αυταπάρνηση, την πρωτοβουλία, την αυτοκριτική, τότε θα δημιουργούμε κομμουνιστές που είτε βρεθούν μπροστά σε δεξιές οπορτουνιστικές επιλογές, είτε αριστερές θα λένε πάντα «ζήτω». Και είναι γνωστές οι συνέπειες στην ιστορία μας από τέτοια γαλούχηση. Μάλιστα, μεγάλη μερίδα στελεχών της ηγεσίας που απορρίπτουν τώρα με αμέτρητη βουλιμία τη λογική των σταδίων (και καλά κάνουν), δεν την είχαν εγκρίνει στο παρελθόν με την ίδια ίσως και μεγαλύτερη μαχητικότητα; Ποιο το κύρος ενός στελέχους που χτες ήταν πρώτο και φανατικότερο στα «ζήτω» αυτού που απορρίπτουν τα «ζήτω» του σήμερα;

Αραγε η ανακαταγραφή των μελών του Κόμματος (όταν και αν γίνει), θα ολοκληρωθεί με την απόκτηση αυτού που θεωρούνταν τιμή για έναν κομμουνιστή για πολλά χρόνια; Το κομματικό βιβλιάριο; Δεν ξέρω αν κάποιος μπορεί να απαντήσει, γιατί το Κόμμα είναι στο σύνολό του χωρίς κομματικά βιβλιάρια για χρόνια; Εχει θέση για το κομματικό βιβλιάριο και την αναγκαιότητά του ο Λένιν; Μήπως η ανακαταγραφή καταλήξει σε εργαλείο για κυνήγι μαγισσών χωρίς αυτό;

Θεωρώ πολύ σωστό τον προσανατολισμό συνολικά του Κόμματος για δημιουργία γερών οργανώσεων εκεί που υπάρχει και δουλεύει η εργατική τάξη. Στη σωστή αυτή κατεύθυνση θα πρέπει να γαλουχηθούν μαζικά όλοι, φίλοι - οπαδοί κλπ.

Σαν τέλος να μου επιτρέψετε να ξαναβάλω δυο βασικά ζητήματα κατά τη γνώμη μου.

Η δουλειά και η παρέμβασή μας στους μετανάστες είναι παντελώς μακριά από τις ανάγκες.

Η σοβαρότερη από ποτέ καταστροφή αρχαίας και σύγχρονης πολιτιστικής κληρονομιάς είναι ζήτημα που πρέπει να αναδείξουμε πιο έντονα και πιο αποφασιστικά.

Ελπίζω σε κάθε επιτυχία!!!


Μάνος Δελής
ΚΟΒ Εμπόρων Αθήνας

Σκέψεις πάνω στις Θέσεις
  • Για τη θέση της Ελλάδας στο ιμπεριαλιστικό σύστημα:

Ο τρόπος που οι Θέσεις αναλύουν τη θέση της Ελλάδας στο ιμπεριαλιστικό σύστημα μπορούν εξίσου να συνταιριάξουν απόψεις αντιφατικές που υποστηρίζουν, είτε ότι «είναι ιμπεριαλιστική χώρα», είτε ότι «είναι εξαρτημένη χώρα, είτε ότι «είναι και τα δυο». Βασιζόμενος στο ότι ο καθορισμός της θέσης μιας χώρας καθορίζει και τα καθήκοντα του Κομμουνιστικού Κόμματος στη χάραξη της κατάλληλης τακτικής, αλλά και στη διαμόρφωση της στάσης του σε περίπτωση πολέμου, εκτιμώ ότι ο χαρακτηρισμός της θέσης της Ελλάδας ως «ενδιάμεσης και εξαρτημένης» μπορεί από τη μία να προσπεράσει τις όποιες συγχύσεις και από την άλλη ανταποκρίνεται πλήρως στη σημερινή πραγματικότητα. Τα τελευταία χρόνια, όπου οξύνθηκε η καπιταλιστική κρίση, έγινε ακόμη πιο φανερή η ιμπεριαλιστική παρέμβαση των ισχυρών καπιταλιστικών οικονομιών και σε οικονομικό αλλά και σε πολιτικό επίπεδο. Οσον αφορά τη στάση μας σε περίπτωση πολέμου, δε γίνεται διαχωρισμός στην περίπτωση εμπλοκής της χώρας σε ιμπεριαλιστικό πόλεμο (είτε ως αμυνόμενη είτε ως επιτιθέμενη) και στην περίπτωση που δεχτεί μονόπλευρα από ιμπεριαλιστική χώρα ή ομάδα χωρών επίθεση. Βέβαια, ένας τέτοιος διαχωρισμός είναι άστοχος αν θεωρείς την Ελλάδα ιμπεριαλιστική χώρα, αλλά αναγκαίος αν αναφέρεσαι σε μια χώρα που βρίσκεται σε ενδιάμεση και εξαρτημένη θέση στο ιμπεριαλιστικό σύστημα. Αν σε ένα ενδεχόμενο μονόπλευρης ιμπεριαλιστικής επίθεσης, οι κομμουνιστές δεν ιεραρχήσουμε στην πρωτοπόρα δράση μας για την υπεράσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας, ενάντια στην ιμπεριαλιστική επέμβαση και εξαρχής δώσουμε το σύνθημα που αναφέρεται στις θέσεις, τότε είναι πολύ επικίνδυνο, έως και βέβαιο, να απομονωθούμε από την πλειοψηφία του ελληνικού λαού, να νομιμοποιήσουμε στη συνείδησή του τη φυσική εξόντωση των κομμουνιστών για την «προδοτική» τους στάση. Δεν πρέπει να αφήνουμε το έδαφος σε εθνικιστικές παρακρατικές ομάδες να εκμεταλλεύονται τον πατριωτισμό του λαού. Αντιθέτως, πρέπει να αναδεικνύουμε την ταξική βάση του πατριωτισμού, αποκαλύπτοντας ότι όταν αυτοί μιλάνε για πατριωτισμό εννοούν την υπεράσπιση με κάθε τίμημα της αστικής εξουσίας, ενώ εμείς υπερασπιζόμαστε την εθνική ανεξαρτησία του ελληνικού λαού, ώστε να μπορεί μόνος του να επιλέξει, με όποια μέσα ο ίδιος αποφασίσει, την επαναστατική ανατροπή της αστικής εξουσίας και την επιβολή της δικής του εργατικής λαϊκής εξουσίας, εκπληρώνοντας έτσι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και το διεθνιστικό του καθήκον, αποτελώντας παράδειγμα για την εργατική τάξη κάθε χώρας. Εξάλλου, η παραπάνω άποψη στοιχειοθετείται λαμβάνοντας υπόψη και την ιστορική πείρα. Κατά την εισβολή της φασιστικής Ιταλίας στα αλβανικά σύνορα, ο Ζαχαριάδης με το ανοιχτό του γράμμα από τις φυλακές, ξεκαθάρισε ποια θα έπρεπε να είναι η στάση των κομμουνιστών, καλώντας τους να υπερασπιστούν την πατρίδα, ακόμα και μέσα από τον αστικό στρατό, ενώ αμέσως μετά τη σύμπραξη του Μεταξά με τον αγγλικό ιμπεριαλισμό, καθόρισε τη γραμμή για ειρήνη και ουδετερότητα και καλούσε το λαό να ανατρέψει τη μοναρχοφασιστική δικτατορία του Μεταξά και να εγκαθιδρύσει λαΐκή αντιφασιστική κυβέρνηση. Η γραμμή του Ζαχαριάδη και η ηρωική στάση των κομμουνιστών στον πατριωτικό αγώνα, καταξίωσε στη συνείδηση του ελληνικού λαού τους κομμουνιστές ως γνήσιους πατριώτες, αποτέλεσε το στέρεο έδαφος για τον πρωτοπόρο ρόλο του ΚΚΕ στο ΕΑΜ, στην οργάνωση του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα και στην τρίχρονη εποποιία του ΔΣΕ. Με βάση όλα τα παραπάνω προτείνω να παραμείνει και στο νέο καταστατικό του Κόμματος η φράση: «Το ΚΚΕ συνδέει διαλεκτικά το διεθνισμό με τον πατριωτισμό. Είναι γνήσιος και αντάξιος κληρονόμος των εθνικών, δημοκρατικών και επαναστατικών παραδόσεων του ελληνικού λαού» καθώς και η φράση: «...το ΚΚΕ αγωνίζεται για την υπεράσπιση της εθνικής ανεξαρτησίας, για την ειρήνη και την προστασία του περιβάλλοντος», που επίσης έχει αφαιρεθεί.

  • Για τη Λαϊκή Συμμαχία:

Η πολιτική συμμαχιών προϋποθέτει συμβιβασμούς τέτοιους, που να βοηθούν στη συσπείρωση κοινωνικών στρωμάτων, των οποίων τα συμφέροντα δεν ταυτίζονται άμεσα με αυτά της εργατικής τάξης. Η ταύτιση που γίνεται στις θέσεις, του αντιμονοπωλιακού με τον αντικαπιταλιστικό χαρακτήρα της Λαϊκής Συμμαχίας, στενεύει τη συσπείρωση, μιας που υπάρχουν κοινωνικά στρώματα που αντιλαμβάνονται ότι τα μονοπώλια απειλούν την επιβίωσή τους, αλλά έχοντας οι ίδιοι κάποια μικρή ιδιοκτησία, δεν μπορούν να συσπειρωθούν σε αντικαπιταλιστική βάση. Εξάλλου την μικρή ιδιοκτησία θα την κληρονομήσει ως καπιταλιστικό κατάλοιπο και ο σοσιαλισμός, μιας που δεν μπορείς να την καταργήσεις βουλησιαρχικά με διατάγματα. Για παράδειγμα τους μικρούς ΕΒΕ μπορείς να τους συσπειρώσεις ενάντια στα μονοπώλια και στις επιλογές κυβέρνησης - ΕΕ, που ανοίγουν το δρόμο για την κυριαρχία των μονοπωλίων και την εξαφάνιση των μικρών ΕΒΕ, ώστε να τους τραβήξεις στην κοινωνική συμμαχία με την εργατική τάξη. Θα ήταν, όμως, από την αρχή υπονόμευση της προσπάθειας οικοδόμησης της λαϊκής συμμαχίας, να τους καλείς να συσπειρωθούν, αφού πρώτα αποτάξουν την μικροαστική τους αντίληψη περί ιδιοκτησίας. Δεν μπορείς να τους πείσεις λέγοντάς τους ότι θα τους κάνεις κρατικούς υπαλλήλους.

  • Για την παρέμβασή μας στο κίνημα:

Στη θέση 21 η καθυστέρηση στο πέρασμα των αντιλαϊκών μέτρων, που δρομολογούνταν από ΕΕ - κυβέρνηση τα προηγούμενα χρόνια, αιτιολογείται μονόπλευρα ως παροχές εξαγοράς και ενσωμάτωσης από την πλευρά της αστικής τάξης. Θα πρέπει να επισημανθεί ο καθοριστικός ρόλος των αγώνων που αναπτύχθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, με την πρωτοπόρα συμβολή του ταξικού εργατικού κινήματος (π.χ. Ασφαλιστικό, εργασιακά, Παιδεία κ.ά.). Η επισήμανση και αξιοποίηση παλιότερων άμεσων νικών του κινήματος, μπορεί να δώσει ώθηση στο κίνημα και σήμερα. Εχουμε ευθύνη να αναδεικνύουμε τα όρια του συνδικαλιστικού οικονομικού αγώνα και ως κομμουνιστές να παρεμβαίνουμε ιδεολογικοπολιτικά στην ανάδειξη της προοπτικής της εργατικής λαϊκής εξουσίας, ώστε ο αγώνας να αποκτήσει γερές βάσεις, να μην οπισθοχωρεί το κίνημα από το αποτέλεσμα μιας μάχης. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι στο ξεκίνημα κάθε κινητοποίησης, για κάποιο επιμέρους ή γενικότερο ζήτημα, πρέπει να προκαθορίζουμε την έκβαση του αγώνα, λόγω της «αντικειμενικής» δυσκολίας των αστών να δώσουν σήμερα οτιδήποτε. Με αυτόν τον τρόπο ρίχνουμε νερό στο μύλο αυτών που διαχέουν στους εργαζόμενους την ηττοπάθεια, την αναποτελεσματικότητα των αγώνων, τη ματαιότητα του να απεργήσουν, να οργανωθούν και να παλέψουν μέσα από το επιχειρησιακό και το κλαδικό τους σωματείο. Αν ο εργάτης δεν πειστεί να παλέψει, να αγωνιστεί, να απεργήσει απέναντι στο αφεντικό του και να πετύχει επιμέρους νίκες, πώς μπορεί να πειστεί ότι μπορεί ως τάξη να ανατρέψει τους αστούς, καταργώντας την εκμετάλλευση και επιβάλλοντας τη δική του εξουσία; Με την πρωτοπόρα δράση του Κόμματος και έχοντας εμπιστοσύνη και απόλυτη πίστη στην εργατική τάξη και στα σύμμαχα λαϊκά στρώματα, μπορούμε να συμβάλουμε ακόμα πιο αποφασιστικά, στη συγκέντρωση δυνάμεων για τις ακόμα σκληρότερες ταξικές μάχες που έπονται.


Τάσος Σμπρίνης
ΚΟΒ Εκπαιδευτικών Χαλκίδας - Θήβας

Για τις Θέσεις της ΚΕ

Στις Θέσεις και στο σχέδιο Προγράμματος διαπιστώνονται αλλαγές καθοριστικής σημασίας που έχουν μάλιστα ήδη εφαρμοστεί, χωρίς συζήτηση για την αναγκαιότητά τους. Ακόμα και τώρα οι εξηγήσεις που δίνονται για αυτές είναι τουλάχιστον ανεπαρκείς.

- Ο προσανατολισμός της συμμαχίας από αντιιμπεριαλιστικός έγινε αντικαπιταλιστικός. Διαφέρει σε ό,τι έχει να κάνει με τους στόχους πάλης και δεν μπορούμε να λέμε ότι ο όρος ιμπεριαλισμός «κακοποιήθηκε» και γι' αυτό τον αλλάζουμε. Δε συνηθίζουμε ν' αλλάζουμε έννοιες λόγω «κακοποίησης». Αλλιώς τι θα έπρεπε να κάνουμε για τους όρους «σοσιαλισμός» και «κομμουνισμός»; Να εξηγηθεί τι αντικειμενικά άλλαξε που μας οδήγησε να υιοθετήσουμε τώρα, αυτό που μας αντιπαραθέτουν χρόνια οι αριστεριστές.

Να εξετάσουμε σε τι βοήθησε η απόσυρση απ' το κίνημα αντιιμπεριαλιστικών στόχων πάλης, όπως η αποδέσμευση απ' την ΕΕ, όταν μάλιστα μερίδα εργαζομένων τον προσεγγίζει. Το έδαφος στο οποίο παλεύεται και υιοθετείται ένας τέτοιος στόχος από την εργατική τάξη είναι το καλύτερο δυνατό για να ξεδιπλώσει το Κόμμα, με την αυτοτελή του παρέμβαση, την πρόταση για λαϊκή εξουσία. Γιατί να βάζει την πρόταση σαν όρο συμφωνίας στο κίνημα από πριν;

- Δεν αναφέρεται στο κείμενο γιατί εγκαταλείπουμε το ΑΑΔΜ. Βαδίζουμε σε άλλη κατεύθυνση απ' το 15ο όσον αφορά στην τακτική, γιατί και τότε και τώρα, ο στρατηγικός στόχος είναι λυμένος. Με τη στροφή όμως που κάναμε τον πάμε πιο μακριά. Κι ενώ πρόκειται για στροφή, που κακώς έχει ήδη γίνει, δεν καταλαβαίνω από ποια αρχή προκύπτει το δικαίωμα να αποκαλείται «φίλος του κόμματος» και οπορτουνιστής εκείνος που μιλάει για το ΙΣΧΥΟΝ Πρόγραμμα. Από ποιο συλλογισμό προκύπτει ότι όποιος μιλάει για το ΑΑΔΜ θέλει συνεργασία με το ΣΥΡΙΖΑ, αριστερή κυβέρνηση και διαφωνεί με το σοσιαλισμό; Οσοι αναζητούν την «πηγή» των παραπάνω απόψεων ας ανατρέξουν στα ντοκουμέντα του 15ουΣυνεδρίου.

Στο ισχύον Πρόγραμμα αναλύεται η αντιιμπεριαλιστική-αντιμονοπωλιακή - δημοκρατική γραμμή πάλης ως ο δρόμος για τη σοσιαλιστική επανάσταση. Το ΑΑΔΜέτωπο ήταν συσπείρωση κοινωνικών δυνάμεων γύρω από αντιιμπεριαλιστικούς - αντιμονοπωλιακούς στόχους. Επεδίωκε τη συνεργασία με άλλα κόμματα που αποδέχονται την αναγκαιότητα σύγκρουσης με τον ιμπεριαλισμό. Είχε πλαίσιο ρήξης και σύγκρουσης, με καθορισμένες απ' το Πρόγραμμα κατευθύνσεις και στόχους πάλης, για την εργασία, υγεία, παιδεία, τα δημοκρατικά δικαιώματα κ.ά. Με αυτό το πλαίσιο δρούσαμε στους χώρους δουλειάς και κατοικίας, ώστε οι λαϊκές μάζες να πείθονται απ' την ίδια τους την πείρα για την αναγκαιότητα του Σοσιαλισμού. Το Κόμμα κατεύθυνε τη δράση για να βαθαίνει η αντικαπιταλιστική συνείδηση. Περιγραφόταν το ενδεχόμενο κυβέρνησης - όχι διαχείρισης, αλλά σύγκρουσης με τα μονοπώλια και τον ιμπεριαλισμό.

Η νέα τακτική απορρίπτει αυτό το ενδεχόμενο καθώς και τη συνεργασία με άλλα κόμματα. Η Λαϊκή Συμμαχία, που δεν είναι κάτι νέο αλλά οι 5, ΠΑΜΕ - ΠΑΣΥ - ΠΑΣΕΒΕ - ΟΓΕ - ΜΑΣ, είναι μόνο κοινωνική συμμαχία, «διεκδικεί την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων, την κοινωνικοποίηση των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής.... έχει σαφή αντικαπιταλιστικό προσανατολισμό» και δε συμμετέχει σε εθνικές εκλογές.

Στην πράξη η διαφορά εκφράζεται με την εκ των προτέρων συγκρότηση και συμπόρευση των παραπάνω «συσπειρώσεων», με ανεβασμένο πλαίσιο και όχι με δράση και συμμετοχή ακόμα και σε αντιδραστικά σωματεία - συλλόγους - φορείς κτλ.

Ακολουθώντας αυτήν την τακτική, εδώ και καιρό, είμαστε πίσω απ' τις απαιτήσεις, αποκομμένοι απ' τις μάζες. Αυτό φαίνεται απ' όλους τους μετρήσιμους δείκτες, όσο κι αν ισχυριζόμαστε το αντίθετο. Είναι μεταφυσικό να λέμε ότι η γραμμή είναι σωστή, αλλά έχουμε ξαφνικά πολλές αδυναμίες και είναι τέτοιες οι συνθήκες που αντικειμενικά πέφτουμε (σε εκλογές, σωματεία, φοιτητικούς συλλόγους, οι μαζικοί φορείς αδρανοποιούνται, δεν οργανώνουμε - δεν κινητοποιούμε). Κι αν αυτοί δεν είναι δείκτες, να συζητήσουμε ποιοι είναι τελικά (εκτός απ' το αίσθημα επιβεβαίωσης και υπεροχής και τη βεβαιότητα ότι ΘΑ γίνουμε «παντός καιρού»).

Δικαιολογούμε πολλά λέγοντας ότι η κρίση πάει τη συνείδηση πίσω. Το ζήτημα όμως για ένα ΚΚ είναι πώς ακόμα και στις σύνθετες συνθήκες, θα φέρνει πλατιές μάζες σε επαφή με την πολιτική του. Και δε σημαίνει ότι αν θέλουμε να απευθυνθούμε σε πολλούς αυτόματα πλαταίνουμε. Το περιεχόμενο και η μορφή καθορίζει τις συμμαχίες και όχι η θέληση η δική μας. Εκτός αν πραγματικά ψάχνουμε λίγους, πεισμένους και έτοιμους σ' αυτές τις συνθήκες, αλλά τότε πρέπει να εξηγήσουμε πώς θα πείσουμε στις άλλες συνθήκες (τις επαναστατικές), χωρίς αποφασιστική πάλη στο σήμερα για το κέρδισμα της συνείδησης.

Οι θέσεις κάνουν λόγο για τους αυθόρμητους αγώνες που έγιναν και άλλους που θα γίνουν όπου «θα συγκεντρώνονται εργατικές, λαϊκές δυνάμεις με χαμηλή πολιτική πείρα, με ταλαντεύσεις». «Χάνεται ο πρωτοπόρος Κομμουνιστικός ρόλος σε συνθήκες που μπαίνουν σε δράση πρώτη φορά τμήματα της ε.τ. που έχασαν κατακτήσεις και στρέφονται σε αγώνες μόνο και μόνο για να διασώσουν τα στενά κλαδικά - τοπικά κεκτημένα». Αναφέρεται και η πίεση που δεχόμαστε για άμεσες λύσεις. Ο εργαζόμενος βγαίνει αυθόρμητα στο δρόμο γι' αυτά που χάνει, γι' αυτά που του παίρνουν κι αν δεν έχει δουλειά και σπίτι, άμεσες λύσεις θα ζητάει και είναι λογικό. Κανένας από μόνος του δε θα υιοθετήσει την ανάγκη ρήξης με τον καπιταλισμό, επειδή άκουσε μια τεκμηριωμένη ιδεολογική ανάλυση. Κι αν ο συνδικαλιστικός αγώνας μπορούσε από μόνος του να προσανατολίσει και να λύσει το ζήτημα της εξουσίας δε θα υπήρχε η ανάγκη ύπαρξης του ΚΚ. Είναι ζήτημα καίριας σημασίας το πώς παλεύοντας μαζί με τον κόσμο για την επιβίωση θα πείθουμε για την ανάγκη ανατροπής του καπιταλισμού.

Για μας είναι ξεκάθαρο ότι οι ανάγκες του λαού θα καλυφθούν επαρκώς μόνο στο σοσιαλισμό και η αυτοτελής μας παρέμβαση αυτή πρέπει να είναι. Σε τι βοηθάει όμως να βάζουμε προϋπόθεση συμφωνίας το σοσιαλισμό στο κίνημα; Στο να επιβεβαιωθεί ότι εμείς λέμε πάντα την αλήθεια; Πώς βοήθησε η «αλήθειά μας» πριν τις εκλογές ότι δεν είμαστε αριστεροί; Προφανώς και δεν είμαστε μόνο αριστεροί, αλλά έτσι δεν καταφέρνουμε να κάνουμε κανέναν κομμουνιστή, αντίθετα διώχνουμε πιο πολλούς μακριά. Η περίοδος των εκλογών ήταν αποκαλυπτική για το δρόμο που έχουμε χαράξει, χωρίς κανένα συμβιβασμό και ελιγμό, απ' αυτούς που οφείλουμε να κάνουμε. Δεν εννοώ προδοτικούς συμβιβασμούς, αλλά γι' αυτούς που ο Λένιν λέει ότι η ιστορία του μπολσεβικισμού ήταν γεμάτη και πριν και μετά την Οχτωβριανή επανάσταση.

Εχω πίστη στην κοσμοθεωρία μας και στα όσα μπορεί να κάνει η εργατική τάξη με τη σωστή καθοδήγηση του Κόμματος. Πρέπει να επιστρέψουμε στην προηγούμενή μας τακτική, προσαρμοσμένη στις συνθήκες. Αυτή έστησε το Κόμμα απ' τα συντρίμμια του μετά τη διάσπαση, ανέβασε την επιρροή μας στο λαό, αυτή είναι η απάντηση και στο σήμερα.


Ειρήνη Σμπρίνη
ΚΟΒ Καισαριανής

Επισημάνσεις

19/11/2003, Χαρίλαος Φλωράκης: «Αναπολώντας τα 85 χρόνια ζωής και δράσης του ΚΚΕ δεν μπορεί παρά να νιώθουμε αισθήματα υπερηφάνειας για την πατριωτική του δράση. Τη δράση του για την ειρήνη, το ψωμί, την εθνική ανεξαρτησία, τη λαϊκή κυριαρχία. Στη νεότερη ιστορία του τόπου δεν υπάρχει κατάκτηση, κοινωνική και δημοκρατική που να μη συνέβαλε το ΚΚΕ».

1952, ΚΚΕ: «Και στην Ελλάδα..., η πλουτοκρατία πέταξε στο βούρκο τη σημαία της εθνικής τιμής και ανεξαρτησίας, τη σημαία των δημοκρατικών ελευθεριών. ...Η μεγαλοαστική τάξη... όλο και πιο ανοιχτά, ξεκόβει οριστικά απ' τα συμφέροντα του έθνους... μετατρέπεται σε αντεθνικό, ξενοκίνητο κοσμοπολίτικο εξάρτημα του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού. Πατριωτισμός και έθνος απ' τη μια και πλουτοκρατία και εθνοπροδοσία απ' την άλλη, είναι δυο αντίπαλες, ανειρήνευτα εχθρικές παρατάξεις... Ο Στάλιν μας παρέδωσε τη σημαία της πάλης για την εθνική ανεξαρτησία, τις δημοκρατικές, λαϊκές ελευθερίες, για την ειρήνη. Κάτω απ' τη σημαία αυτή μπορούμε και πρέπει να ενώσουμε όλο το λαό, που μισάει την αμερικανοκρατία και τους προσκυνημένους εθνοπροδότες». Επίσημα κείμενα, Τ. 7, σελ. 327-328.

Πολλοί θα ανατριχιάσουν βλέποντας τις δύο αναφορές δίπλα δίπλα. Ομως μόνιμη επιδίωξη του Κόμματος ήταν η σύνδεση της πάλης για τα άμεσα δημοκρατικά προβλήματα (λαϊκά δικαιώματα, ειρήνη, ανεξαρτησία, λαϊκή κυριαρχία) με το σοσιαλισμό.

Σίγουρα, η πάλη για άμεσα ζητήματα που δεν ανατρέπουν τον καπιταλισμό, δεν υποτάσσονταν πάντα στον τελικό σκοπό. Ομως, παρά τις παρεκκλίσεις, αυτή ήταν η γενική γραμμή, χάρη στην οποία συνέβαλε το ΚΚΕ, πρωτοπόρα, σε όλες τις λαϊκές κατακτήσεις, κερδίζοντας επάξια τη θέση του στην ιστορία και τη λαϊκή συνείδηση.

Και εδώ είναι η «επίσημη» ρήξη στο στρατηγικό προσανατολισμό του Κόμματος, που επιχειρεί η ΚΕ με το 19ο Συνέδριο, αφού τα προηγούμενα χρόνια, δεν υπερασπίστηκε βασικές κομματικές αναλύσεις και προγραμματικές παραδοχές.

1. Η ΚΕ κατάργησε ατεκμηρίωτα τη λενινιστική έννοια «εξάρτηση», αντικαθιστώντας την με την «αλληλεξάρτηση» και «εξαρτήσεις», θεωρώντας την Ελλάδα ιμπεριαλιστική χώρα (σελ. 55, Θέση 72). Εδώ και 80 χρόνια, οι μόνοι που μέχρι τώρα ζύμωναν τέτοιες απόψεις ήταν οι τροτσκιστές και απ' τη δεκαετία του '80 ο Μηλιός με το επιτελείο του, στο περιοδικό «Θέσεις».

Παρουσίασε τους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς και τη χρηματιστική ολιγαρχία των ιμπεριαλιστικών κρατών χωρίς δικές τους επιδιώξεις απέναντι στο λαό και τη χώρα, ως απλούς βοηθούς της ντόπιας ολιγαρχίας. Γι' αυτό και αποσιώπησε κάθε αναφορά στην πρώτη δανειακή σύμβαση και στους «κατάπτυστους» για το λαό και τη χώρα «Οροι-λαιμητόμος», μετά την πρώτη και τελευταία αναφορά του «Ριζοσπάστη» στις 5/6/2010. Η ίδια αποσιώπηση είναι χαρακτηριστική και στις Θέσεις.

Υποβάθμισε τον πραγματικό ρόλο της τρόικας και των επιτρόπων, ως μια σκιώδη, δεύτερη υπερκυβέρνηση των τοποτηρητών του ιμπεριαλισμού, που καταλύει κάθε ίχνος τυπικής εθνικής ανεξαρτησίας και κυριαρχίας, ρευστοποιώντας τη χώρα.

2. Χτύπησε παλιότερες αναλύσεις του Κόμματος, στο πρόσωπο άλλων πολιτικών σχημάτων, προβάλλοντας διάφορα ψευτοδιλήμματα:

α) Αντιπαρέθεσε το ταξικό στο εθνικό, με το ιδεολόγημα ότι «η συνθηματολογία περί απώλειας της εθνικής κυριαρχίας», ιμπεριαλιστικής κατοχής, υποτέλειας, προδοσίας του πολιτικού προσωπικού, είναι αστικά επιχειρήματα, αθωώνουν την ντόπια ολιγαρχία!

Βάση της επιχειρηματολογίας είναι η «αλληλεξάρτηση» και η ταύτιση καπιταλιστικού κράτους-ολιγαρχίας με τη χώρα (σελ. 22, Θέση 28-ΣΤ). Πηγή, η θεωρία του «οικονομικού ιμπεριαλισμού».

Το κράτος όμως δεν είναι χώρα. Είναι μηχανισμός της αστικής τάξης για την καταπίεση της εργατικής και όλων των λαϊκών στρωμάτων, που ζουν στη χώρα. Οι κομμουνιστές ταύτιζαν τη χώρα με τον ελληνικό λαό και όχι με την ολιγαρχία και το κράτος της. Γιατί, χώρες χωρίς λαούς δεν υπάρχουν και ανατροπή του καπιταλιστικού κράτους δεν σημαίνει ανατροπή της Ελλάδας! Αλλά απελευθέρωση της χώρας που ονομάζεται Ελλάδα, απ' το ζυγό της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης και καπιταλιστικής εκμετάλλευσης.

Από τη λαθεμένη ταύτιση χώρας, κράτους, ολιγαρχίας και από τη σωστή παραδοχή ότι η άρχουσα τάξη εξυπηρετεί μ' αυτό τον τρόπο τα συμφέροντά της, η ΚΕ αρνείται να στιγματίσει τις δανειακές συμβάσεις, παρουσία τρόικας κ.λπ., ως πράξεις προδοσίας του λαού. «Ξεχνά» ότι ο λαός, εξαπατώμενος, εκλέγει κυβερνήσεις οι οποίες, στο όνομα του έθνους, υπογράφουν αυτές τις συμφωνίες. Αναγνωρίζει έτσι έμμεσα στην αστική τάξη αυτό που αντικειμενικά έχασε εδώ και έναν περίπου αιώνα: Της αναγνωρίζει εθνική ηγεμονία!

Το Κόμμα, προβάλλοντας εθνικοανεξαρτησιακά συνθήματα, ποτέ δεν αθώωσε την ντόπια ολιγαρχία και το προσωπικό της. Αντίθετα, θεωρούσε ότι εξυπηρετούσε τα ταξικά ιδιοτελή συμφέροντά της και γι' αυτόν ακριβώς το λόγο πρόδιδε τα συμφέροντα του λαού. Με την κατηγορία της προδοσίας το Κόμμα έβγαζε την ολιγαρχία έξω απ' το έθνος! Αυτή είναι όχι μόνο η μεγαλύτερη δυνατή κατηγορία (και όχι το αυτονόητο: αστική κυβέρνηση-κράτος εξυπηρετούν αστικά συμφέροντα), αλλά αποτελεί και την τακτική ανάδειξης της εργατικής τάξης σε ηγέτιδα δύναμη όλου του έθνους, στη βάση μεταβαλλόμενων κοινωνικο-πολιτικών συμμαχιών, επιτρέποντας τη σύνδεση μεταρρύθμισης - επανάστασης και τη διατύπωση άμεσων πολιτικών στόχων, επαναστατικού χαρακτήρα. Αυτή είναι και η λενινιστική βάση άρνησης της «θεωρίας των σταδίων» και όχι η επιχειρούμενη ταύτισή της με την τακτική. Η προσπάθεια απόλυτης μετάθεσης της υλοποίησης δημοκρατικών αιτημάτων στο σοσιαλισμό, με πρόσχημα την «καθαρή ταξική πολιτική» (Λένιν) ή «το βαθύτερο ταξικό περιεχόμενο» (σελ. 47, Θέση 63) είναι που μετατρέπει την εργατική τάξη σε ουρά μικροαστικών δυνάμεων, μηδενίζοντας τα πολιτικά της καθήκοντα, στα σημερινά αυθόρμητα λαϊκά ξεσπάσματα. Διαλύει τον πρωτοπόρο ρόλο του κόμματός της.

β) Αντιπαρέθεσε απόλυτα μεταρρύθμιση με επανάσταση (σελ. 20, Θέση 27), με το ιδεολόγημα ότι μεταρρύθμιση (άρα κάθε μεταρρύθμιση, δηλαδή και το επιτυχές αποτέλεσμα διεκδικητικών αγώνων) είναι διαχείριση της κρίσης. Η ΚΕ αντιλαμβάνεται τα λαϊκά δικαιώματα όχι ως αποτέλεσμα κοινωνικών συγκρούσεων, ως κατακτήσεις, αλλά ως εκούσιες κρατικές παροχές με στόχο τη λαϊκή ενσωμάτωση (σελ. 13, 15, Θέσεις 16, 21). Αποτέλεσμα: η «θεωρητική» ακύρωση κάθε κομματικής πρωτοβουλίας, αφού τα αιτήματα της Θέσης 63 σελ. 46, είναι μεταρρυθμιστικά. Πλήττουν την αστική στρατηγική διαχείρισης, αποδυναμώνουν, αλλά δεν καταργούν την καπιταλιστική εκμετάλλευση.

γ) Αντιπαρέθεσε απόλυτα την κυβερνητική στην πολιτική εξουσία. Η ΚΕ αντί να αναδείξει τις ουσιαστικές διαφορές μεταξύ «αριστερής κυβέρνησης» (ΣΥΡΙΖΑ) και κυβέρνησης του ΑΑΔΜ, του κομματικού προγράμματος, τις έβαλε «στο ίδιο τσουβάλι» και αυτοπυροβολήθηκε, θεωρώντας ότι και οι κομμουνιστές τα ίδια θα έκαναν με τους οπορτουνιστές, αναλαμβάνοντας την κυβερνητική εξουσία. Οι οπορτουνιστές όμως δεν γίνονται οπορτουνιστές επειδή αναλαμβάνουν κυβερνητικά αξιώματα και η τιμή των κομμουνιστών δεν «λεκιάζεται» από κυβερνητικές ευθύνες, αλλά από την έλλειψη «κομμουνιστικής» τόλμης, ευθύνης και εμπιστοσύνης απέναντι στο λαό, που τους ανέδειξε με τους αγώνες του, πιστεύοντας στην υλοποίηση των κομματικών διακηρύξεων, πάντα, μέσω της λαϊκής πάλης.


Παναγιώτης Λίτσας
ΚΟΒ Κυψέλης



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ