ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 29 Μάρτη 2013
Σελ. /56
Για τις Θέσεις της ΚΕ

Σύντροφοι, μελετώντας πολύ προσεχτικά τις Θέσεις της ΚΕ για το 19ο Συνέδριο του Κόμματος, οι οποίες κατά τη γνώμη μου, έρχονται να απαντήσουν στις σύγχρονες μεγάλες ανάγκες του λαού μας θα ήθελα να επικεντρώσω την προσοχή μου σε τέσσερις βασικούς άξονες των θέσεων βάσει των οποίων εκπορεύεται η συμφωνία μου με αυτές αλλά παράλληλα κρίνω ότι αποτελούν την πιο τρανταχτή απόδειξη ότι το επικείμενο συνέδριο μπορεί να αποτελέσει μεγάλο βήμα στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των επαναστατικών χαρακτηριστικών του Κόμματος.

Πρώτα και κύρια η σαφής διατύπωση του στρατηγικού στόχου της σοσιαλιστικής επανάστασης, της εργατικής λαϊκής εξουσίας, δηλαδή της δικτατορίας του προλεταριάτου για τη σοσιαλιστική οικοδόμηση ως ανώριμη βαθμίδα της κομμουνιστικής κοινωνίας. Πολλώ δε μάλλον με την εκτίμηση, βασισμένη στην ιστορική πείρα, ότι δεν μπορεί να υπάρξει ενδιάμεση εξουσία ανάμεσα στην αστική και την εργατική.

Δεύτερον, η κρυστάλλινη τοποθέτηση ότι το ΚΚΕ δε συμμετέχει σε κυβέρνηση στο έδαφος του καπιταλισμού το οποίο αποτελεί ζήτημα στρατηγικής σημασίας. Σε συνθήκες που το αστικό κράτος είναι κυρίαρχο, η συμμετοχή του επαναστατικού κόμματος της εργατικής τάξης στην κυβέρνηση σημαίνει συμμετοχή στη διαχείριση των υποθέσεων του κεφαλαίου. Ορισμένοι μιλούν για την αναγκαιότητα προβολής του ζητήματος της κυβέρνησης σε αστικές συνθήκες και της κατάκτησής της ως μια «στιγμή» στη μεταβατική διαδικασία για την επανάσταση, για την εργατική εξουσία. Αυτή η τακτική που υποτάσσει τη στρατηγική στην εξυπηρέτηση αυτού του στόχου, τελικά οδηγεί στο ρεφορμισμό, αφού αντικειμενικά καλείς την εργατική τάξη να επιλέξει κυβέρνηση αστικής διαχείρισης, δηλαδή συγκέντρωση δυνάμεων σε κυβέρνηση στα πλαίσια του καπιταλισμού. Αλλωστε, ένας τέτοιος στόχος σε συνθήκες μη επαναστατικές απλώς θα οδηγήσει στην υποστήριξη της μιας ή της άλλης αστικής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας ενισχύοντας τις αυταπάτες για το ρόλο του αστικού κοινοβουλίου και του αστικού κράτους.

Τρίτον, ο ξεκάθαρος αντιμονοπωλιακός - αντικαπιταλιστικός προσανατολισμός της Λαϊκής Συμμαχίας που αφουγκράζεται το χαρακτήρα της εποχής και προωθεί τη ρήξη με τον ιμπεριαλισμό, τον μονοπωλιακό καπιταλισμό. Η συμμαχία της εργατικής τάξης πρέπει να έχει στο στόχαστρό της όχι μόνο το πολιτικό προσωπικό της αστικής τάξης, αλλά το ίδιο το κεφάλαιο, να έρχεται σε ευθεία ρήξη με τους διακρατικούς μηχανισμούς - λυκοσυμμαχίες που ενισχύουν το ρόλο του, να παλεύει για να απαλλαγεί από τα δεσμά των ιμπεριαλιστικών ενώσεων - οργάνων διαιώνισης της εξουσίας των μονοπωλίων και σφαγιασμού των δικαιωμάτων του λαού.

Τέταρτον, στη διαμόρφωση των υλικών προϋποθέσεων για τη σοσιαλιστική οικοδόμηση. Βασικός παράγοντας ωρίμανσης των υλικών προϋποθέσεων για το πέρασμα από τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό είναι ένα ορισμένο επίπεδο ανάπτυξης του καπιταλισμού. Δηλαδή, η κοινωνικοποίηση της εργασίας, η συγκέντρωση κεφαλαίων και εργατικής δύναμης, η επέκταση της μισθωτής εργασίας μέσω της οποίας παράγεται και οξύνεται η βασική αντίθεση του καπιταλισμού, ο κοινωνικός χαρακτήρας της εργασίας και η ατομική ιδιοποίηση των αποτελεσμάτων της. Ολη η πορεία ανάπτυξης του κεφαλαιοκρατκού τρόπου παραγωγής αποτελεί ουσιαστικά διαδικασία της υλικής προετοιμασίας για το πέρασμα στην άμεσα κοινωνική παραγωγή, το πέρασμα στον κομμουνιστικό τρόπο παραγωγής.

Σήμερα, σε ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες για την εργατική τάξη της χώρας μας, το Κόμμα βαδίζει ένα βήμα μπρος. Επιλέγει το ορθό, έστω κι αν αυτό είναι το δύσκολο, αυτό που επιβάλλει ο ιστορικός του ρόλος, η μαρξιστική λενινιστική καθαρότητα της γραμμής του. Αυτό που επιβάλλει η ιστορική πείρα, το καθήκον. Καλεί την εργατική τάξη και τους συμμάχους της να ξεμπερδεύουν μια και καλή από αυτούς που παρασιτικά ζουν εις βάρος τους και καρπώνονται τους κόπους και τον ιδρώτα τους. Καλεί την εργατική τάξη και τους συμμάχους της, με αφοβία, να σπάσουν τις αλυσίδες της εκμετάλλευσης, να συγκρουστούν με τους δυνάστες τους αφού μόνο έτσι θα αναπνεύσουν, θα σηκώσουν κεφάλι. Να τσακίσουν τις αυταπάτες του κοινοβουλευτισμού, του λιγότερου κακού καπιταλισμού και αυτούς που τους τα σερβίρουν.

Συνεπώς το δίλημμα είναι ένα και σαφές. Με τα μονοπώλια, το συμβιβασμό και την εξουσία του κεφαλαίου ή με το λαό, την επανάσταση και την εργατική λαϊκή εξουσία; Ε λοιπόν το ΚΚΕ απαντάει ξεκάθαρα και πεισματικά το δεύτερο γιατί μόνο αυτό θα λυτρώσει και θα ελευθερώσει την εργατική τάξη. Κι ας σκούζουν οι δούλοι και οι σοβατζήδες του καπιταλισμού.

Καλή επιτυχία στο 19ο Συνέδριο του ΚΚΕ.


Κωστής Κάρρας
ΚΟΒ Παντείου

Το ΚΚΕ και οι κοινωνικές συμμαχίες

Οι Θέσεις της ΚΕ για το 19ο Συνέδριο μπορούν να εξεταστούν σε δύο επίπεδα. Το ένα επίπεδο αφορά τη μέθοδο ανάλυσης, δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο περιγράφεται και τίθεται το πρόβλημα (μαρξισμός). Το δεύτερο επίπεδο αφορά τον τρόπο ιστορικοποίησης του προβλήματος, δηλαδή πώς αυτή η μέθοδος ανάλυσης εφαρμόζεται για να αναδείξει το χαρακτήρα και την ταξική δομή της ελληνικής κοινωνίας, απ' όπου θα προκύψουν σε τελική ανάλυση και οι πολιτικές πρωτοβουλίες του Κόμματος (λενινισμός). Συστατικό μέρος αυτής της μεθόδου ανάλυσης είναι ότι η ίδια προσφέρει τα εργαλεία της εσωτερικής της κριτικής και μάλιστα θεσμοθετημένα. Μέρος αυτής της (αυτο)κριτικής είναι τόσο οι Θέσεις της ΚΕ όσο και ο προσυνεδριακός διάλογος.

Ωστόσο, πριν υπεισέλθουμε στην εξέταση των προτάσεων της ΚΕ κάνει νόημα να αναφέρουμε δύο λόγια για το ΚΚΕ. Το ΚΚΕ ως φορέας της κριτικής συνείδησης της ελληνικής εργατικής τάξης συνδέει την κομμουνιστική θεωρία με το οργανωμένο κομμάτι της και μέσω αυτού με τα ευρύτερα εργατικά και λαϊκά στρώματα. Η πολιτική και ιδεολογική παρουσία του ΚΚΕ για ένα περίπου αιώνα συνιστά από μόνη της ένα σημαντικό επίτευγμα για την ελληνική εργατική τάξη, πόσο μάλλον όταν το ΚΚΕ εγκαθιδρύοντας λαϊκούς θεσμούς άμυνας και αντιπροσώπευσης τόσο στην περίοδο του ΕΑΜ όσο και στην περίοδο του εμφυλίου (ταξικού) πολέμου προσέφερε τη δυνατότητα αυτοργάνωσης στον ίδιο το λαό. Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι το ΚΚΕ τα κατάφερε όλα αυτά κινητοποιώντας τα εργατικά και λαϊκά στρώματα, απ' όπου προήλθαν εξάλλου μέσα και πόροι. Συνεπώς, το ΚΚΕ διαθέτει, παρά τις παραλείψεις και τα λάθη, το κοινωνικό κεφάλαιο, την πολιτική πείρα και την οργανωσιακή κουλτούρα για την υπεράσπιση των λαϊκών υποθέσεων και γι' αυτό χρειάζεται την εξουσία. Διασκεδάζονται έτσι απόψεις που ισχυρίζονται ότι το ΚΚΕ «θέλει να ελέγχει», ως η εξουσία να είναι αυτοσκοπός (ουσία) και όχι μέσο για την προώθηση (ταξικών) συμφερόντων. Οταν λοιπόν το ΚΚΕ τίθεται επικεφαλής των κοινωνικών αγώνων είναι υπόλογο απέναντι στο λαϊκό κίνημα και στην ιστορία. Εχει επομένως την ευθύνη να διαφυλάξει, μακριά από αυθορμητισμούς και τυχοδιωκτισμούς την πολιτικο-οργανωτική και ιστορικο-βιωματική συνέχεια της ελληνικής εργατικής τάξης.

Ας έρθουμε τώρα στις θέσεις της ΚΕ. Αναλύοντας το χαρακτήρα της ελληνικής κοινωνίας η ΚΕ προσδιορίζει την αντικειμενική βάση της συμμαχίας των «λαϊκών δυνάμεων με την εργατική τάξη» (Θέσεις, σ. 44). Σε μεγάλο βαθμό η ύπαρξη πλατιών μικροαστικών στρωμάτων στη σφαίρα της απλής εμπορευματικής παραγωγής -σε αντιδιαστολή με το μεγαλύτερο μέρος των απασχολουμένων που ζουν από εξαρτημένη εργασία (63, 3%), (σ. 9) και εντάσσονται στον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής- καθιστά περισσότερο από αναγκαία την κοινωνική συμμαχία, περιορίζει όμως την κοινωνική της δυναμική. Σε συνάρτηση μάλιστα με την ανοδική αύξηση της απασχόλησης στα επιστημονικά - τεχνικά επαγγέλματα (30% σε επίπεδο δεκαετίας), τίθεται το ερώτημα, αν αυτή η κοινωνική συμμαχία δύναται να υποβαστάξει «εδώ και τώρα» το στόχο για την εργατική, σοσιαλιστική εξουσία (σ. 44), πόσο μάλλον όταν αυτά τα στρώματα, δυσκολεύονται, εξαιτίας εργασιακών και συμβολικών παραγόντων (περιεχόμενο, αμοιβές και στάτους της εργασίας, τρόποι ζωής κ.ά.), να ταυτιστούν με την εργατική τάξη, καθώς είναι μεν μισθωτοί εργαζόμενοι αλλά δεν είναι εργάτες. Βεβαίως, η ΚΕ προσεγγίζει την εργατική τάξη από την οπτική του συλλογικού εργάτη, οπτική που ορθά αμβλύνει τις λειτουργικές διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό της μισθωτής εργασίας. Εντούτοις, όταν αυτή η οπτική προβληθεί πάνω στην ιστορική πραγματικότητα ανακύπτουν για τους λόγους που αναφέραμε ασυγχρονίες που επηρεάζουν αναπόφευκτα τον υποκειμενικό παράγοντα. Παρ' όλο που θα συνιστούσε ένα παράδοξο το ΚΚΕ ως εργατικό κόμμα να αντιμετωπίζει τις διαφορετικές ταξικές καταστάσεις της μισθωτής εργασίας ως ξεχωριστά κοινωνικά στρώματα, ώστε να τεθεί το ζήτημα μιας κοινωνικής συμμαχίας μαζί τους, εντούτοις οι συνθήκες ζωής και εργασίας των μεσαίων μισθωτών στρωμάτων απέχουν αρκετά από τις αντίστοιχες των εργατών, πράγμα που, ανεξάρτητα από το πώς ορίζουμε την κοινωνική τάξη (σχέση και θέση στο σύστημα παραγωγής), επηρεάζει την κοινωνική τους συνείδηση. Ακριβώς αυτή τη διαστρωμάτωση της μισθωτής εργασίας με τις αντίστοιχες αντιφάσεις είχε υπόψη του το 15ο Συνέδριο όταν έθετε το ζήτημα της κοινωνικής συμμαχίας «της εργατικής τάξης, της εργαζόμενης αγροτιάς, των μεσαίων στρωμάτων της πόλης, των κοινωνικών κινημάτων (...) με τους εργαζομένους στον τομέα του πολιτισμού και της επιστήμης» με πρόθεση να αναδείξει και να ενισχύσει τα στοιχεία που ενώνουν τον κόσμο της εργασίας.

Κατά κάποιο τρόπο η ΚΕ δείχνει τη στρατηγική, δε δείχνει όμως τον τρόπο με τον οποίο θα διανυθεί, -εφόσον η κατάσταση στην Ελλάδα δεν κρίνεται ως επαναστατική- ο δρόμος. Πώς θα κερδηθούν οι άλλοι μισθωτοί εργαζόμενοι, οι οποίοι εξαιτίας της επιδείνωσης της ταξικής τους κατάστασης, έχουν μετατοπιστεί προς «τα αριστερά» και προσχωρώντας στον ΣΥΡΙΖΑ αποριζοσπαστικοποιούνται. Και δεν εννοούμε φυσικά την «εργατική αριστοκρατία». Πώς θα κερδηθούν τα λαϊκά στρώματα που εξαιτίας της ίδιας της καπιταλιστικής καταπίεσης αδυνατούν να εκλογικεύσουν την κοινωνική τους θέση και στρέφονται προς αυταρχικές και αντιδραστικές λύσεις του κοινωνικού ζητήματος; Πώς θα διευρυνθεί, και αυτό είναι το πιο σημαντικό, η θέση του ΚΚΕ στο εργατικό κίνημα; Επειδή δεν μπορεί να υπάρχει επαναστατική στρατηγική χωρίς επαναστατική τακτική, το ΚΚΕ οφείλει να επεξεργαστεί προωθημένες λύσεις των λαϊκών αναγκών που θα εμπερικλείουν κιόλας τις δυνατότητες υπέρβασης της καπιταλιστικής πραγματικότητας. Είναι ακριβώς αυτή η «απροθυμία» του ΚΚΕ να «διαχειριστεί» την υπάρχουσα κατάσταση, -φοβούμενο, και δικαιολογημένα την ενσωμάτωσή του- που έχει ως συνέπεια την αποξένωσή του από αυτά τα στρώματα και τη συρρίκνωση της επιρροής του. Παρ' όλα αυτά, το ΚΚΕ μπορεί, συνδέοντας διαλεκτικά τη στρατηγική με την τακτική, να συνθέσει τα επιμέρους συμφέροντα αυτών των στρωμάτων σε μία νέα σχέση εκπροσώπησης με ενδιάμεσους στόχους, που θα θέτει πάρ' αυτα και την κατάργηση της ίδιας της μήτρας που τα γέννησε, δηλαδή του καπιταλιστικού καταμερισμού εργασίας. Σε τελική ανάλυση η κοινωνία δεν είναι άθροισμα ατόμων, για να απευθύνεται κανείς αποκλειστικά στο θυμικό τους, αλλά πλέγμα κοινωνικών σχέσεων που προσδιορίζει συμπεριφορές ατόμων και κοινωνικών στρωμάτων, επομένως και το πλαίσιο των κοινωνικών συγκλίσεων-συμμαχιών. Από την έκβαση αυτής της σχέσης θα εξαρτηθεί πάλι αν τα εργατικά και λαϊκά στρώματα θα εμπιστευτούν το ΚΚΕ. Συνεπώς, ευθύνη του ΚΚΕ είναι να διαμορφώσει τους όρους ώστε αυτά τα στρώματα να συνειδητοποιήσουν, ακόμη και μέσα από τις αντιδράσεις τους το αντικαπιταλιστικό νόημα των διεκδικήσεών τους. Από εκεί και μετά μπορούν να τεθούν όλα τα ζητήματα ακόμη και αυτό της εργατικής εξουσίας.


Θανάσης Αλεξίου
Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Για το Καταστατικό

Σύντροφοι, προϋπόθεση να γίνει πράξη το Πρόγραμμα του Κόμματος είναι η πιστή εφαρμογή του Καταστατικού. Η συνειδητή υπεράσπιση των αρχών και των κανόνων λειτουργίας του Κόμματος ισοδυναμεί κυριολεκτικά με την ύπαρξή του. Το γνωρίζουμε όλοι αυτό σύντροφοι; Θέλω να πιστεύω ναι. Στο άρθρο 8 για τις υποχρεώσεις του μέλους λέει: «Να μελετά και να διαβάζει το Ριζοσπάστη, την ΚΟΜΕΠ και τα άλλα έντυπα του Κόμματος, για να μπορεί να προβάλλει την ιδεολογία και πολιτική του, να την υπερασπίζεται από τις διαστρεβλώσεις, τη συκοφαντία, τον αντικομμουνισμό, την άδικη κριτική. Να φροντίζει διαρκώς για τη γνώση της κοσμοθεωρίας του μαρξισμού - λενινισμού, για τη ....». Τι μας λέει εδώ σύντροφοι; Βασικό ζητούμενο να ανταποκριθείς στην ιδιότητα του μέλους, είναι να εφαρμόσεις όλα τα παραπάνω. Αυτός που δεν τηρεί την πιο πάνω υποχρέωση (που είναι και δικαίωμα μαζί), είναι εξ αντικειμένου αδύνατο να σταθεί στο ύψος του μέλους. Η σταθερότητα, η αποφασιστικότητα, η προσφορά για θυσία θα είναι τουλάχιστον λειψή, όπως λειψή θα είναι και η στάση ζωής στην καθημερινότητά του.

Βέβαια, αυτά τα ζητήματα δεν αντιμετωπίζονται καταστατικά, κάτι τέτοιο θα ήταν λάθος. Ο καθένας από εμάς πρέπει να καταλάβει σε ποιο κόμμα οικειοθελώς και με πλήρη συνείδηση γίναμε μέλη. Να πω πως όλα τα άρθρα του Καταστατικού έχουν τη δική τους ξεχωριστή βαρύτητα, όπως το άρθρο 4 που έλειπε από το Καταστατικό μας, για να μην επαναληφθούν λάθη τύπου 1958.

Τελειώνω με απόσπασμα από το ποίημα του Μπρεχτ «καντάτα στην επέτειο θανάτου του Λένιν»

«Οι αδύνατοι δεν αγωνίζονται. Οι δυνατότεροι αγωνίζονται ίσως μια ώρα παραπάνω. Αυτοί που δυνατότεροι ακόμα είναι, αγωνίζονται χρόνια πολλά. Αλλά οι δυνατότεροι από όλους αγωνίζονται όλη τη ζωή τους. Αυτοί είναι απαραίτητοι». Πιστεύω σύντροφοι καταλάβαμε ποιους φωτογραφίζει ο Μπρεχτ.


Χαράλαμπος Προυσανίδης
ΚΟΒ Σκύδρας - Πέλλας

Σκέψεις πάνω στις Θέσεις της ΚΕ

Φίλες και φίλοι

Ο Καρλ Μαρξ στο έργο του «Η 18η Μπρυμαίρ του Λουδοβίκου Βοναπάρτη», (εκδ. «Σύγχρονη Εποχή», 1976, σελ 66-67) έγραφε:

«Καταλαβαίνει κανείς αμέσως ότι σε μια χώρα σαν τη Γαλλία, όπου η εκτελεστική εξουσία διαθέτει έναν υπαλληλικό στρατό με πάνω από μισό εκατομμύριο άτομα, δηλαδή διατηρεί συνεχώς κάτω από την πιο απόλυτη εξάρτησή της μια τεράστια μάζα από συμφέροντα και υπάρξεις, όπου το κράτος περιβάλλει, ελέγχει, ρυθμίζει, επιτηρεί και κηδεμονεύει την αστική κοινωνία από τις πιο πλατιές εκδηλώσεις της ζωής της ως τις πιο ασήμαντες κινήσεις της, από τους πιο γενικούς τρόπους της ζωής της ως την ιδιωτική υπόσταση των ατόμων, όπου το παρασιτικό αυτό σώμα αποκτά με τον πιο άκρο συγκεντρωτισμό τη δυνατότητα να είναι πανταχού παρόν, να είναι παντογνώστης και να έχει μια μεγάλη ικανότητα κίνησης και μια ελαστικότητα που το ανάλογό της υπάρχει μόνο στην απόλυτη έλλειψη αυτοτέλειας και στην πλαδαρή αμορφία του πραγματικού κοινωνικού σώματος - είναι φανερό πως σε μια τέτοια χώρα η εθνοσυνέλευση, μαζί με το δικαίωμα να διαθέτει τις υπουργικές θέσεις, έχανε και κάθε πραγματική επιρροή, αν δεν απλοποιούσε ταυτόχρονα τη διοίκηση του κράτους, αν δε λιγόστευε όσο έπαιρνε το στρατό των υπαλλήλων και αν, τέλος, δεν επέτρεπε στην αστική κοινωνία και στην κοινή γνώμη να δημιουργήσουν τα δικά τους, ανεξάρτητα από την κυβερνητική εξουσία όργανα. Αλλά το υλικό συμφέρον της γαλλικής αστικής τάξης είναι ακριβώς πολύ στενά συνυφασμένο με τη διατήρηση αυτής της πλατιάς και πολύκλαδης κρατικής μηχανής. Σ' αυτή βρίσκει θέσεις για τον υπεράριθμο πληθυσμό της και συμπληρώνει με τη μορφή των κρατικών μισθών ότι δεν μπορεί να τσεπώσει με τη μορφή του κέρδους, των τόκων, του εισοδήματος και των αμοιβών. Από την άλλη μεριά, το πολιτικό της συμφέρον την ανάγκασε μέρα με τη μέρα να εντείνει την καταπίεση, δηλ. τα μέσα και το προσωπικό της κρατικής εξουσίας, ενώ ταυτόχρονα είναι υποχρεωμένη να κάνει έναν αδιάκοπο πόλεμο ενάντια στην κοινή γνώμη, και να κολοβώνει και να παραλύει με δυσπιστία τα αυτοτελή όργανα κίνησης της κοινωνίας, όταν δεν κατορθώνει να τα ακρωτηριάζει ολότελα. Ετσι η γαλλική αστική τάξη ήταν, απ' αυτή την ταξική της θέση, αναγκασμένη από τη μια μεριά να εκμηδενίζει τους όρους της ζωής κάθε κοινοβουλευτικής εξουσίας, συνεπώς και της δικής της κοινοβουλευτικής εξουσίας, κι από την άλλη μεριά να κάνει ακατάβλητη την εχθρική της εκτελεστική εξουσία».

Αντικαθιστώντας στο πιο πάνω απόσπασμα τις λέξεις «Γαλλία» και «γαλλική» με τις λέξεις «Ελλάδα» και «ελληνική», έχετε μια πληρέστατη περιγραφή του κυρίαρχου (μετεμφυλιακά τουλάχιστον) κοινωνικοπολιτικού μοντέλου στην Ελλάδα: Το όνομά του είναι «κορπορατίστικος παρεοκρατικός καπιταλισμός» (corporate crony capitalism), δηλαδή η συμπαιγνία ενός «απέραντου κρατικού οικοδομήματος» με το μεγάλο παρασιτικό κεφάλαιο.

Η κοινωνική διαστρωμάτωση της εκλογικής βάσης του ΚΚΕ (εργάτες, αυτοαπασχολούμενοι, άνεργοι, μικροσυνταξιούχοι, μικρομεσαίοι επιχειρηματίες) ελάχιστη σχέση έχει με τα κρατικοδίαιτα μικρά και μεγάλα παρεοκρατικά προσοδοθηρικά παράσιτα της εκλογικής βάσης των υπόλοιπων κομμάτων. Αυτή δε είναι και η δύναμη στην οποία το ΚΚΕ μπορεί να στηριχτεί και να αποτελέσει τον κύριο πολιτικό φορέα της οικοδόμησης της πραγματικής πολιτικής και οικονομικής αλλαγής στην Ελλάδα.

Προϋπόθεση γι' αυτό θεωρώ ότι αποτελεί η αποδοχή από το ΚΚΕ, πως μόνο μέσω των δημοκρατικών θεσμών και της οικονομίας αγοράς είναι δυνατόν, η αέναη κατά τη γνώμη μου «ανταρσία των νεώτερων παραγωγικών δυνάμεων» (βλ. «Κομμουνιστικό Μανιφέστο») να εξελίσσεται πάντοτε κι όσο το δυνατόν περισσότερο υπέρ των εργαζομένων, ώστε κάποτε να έρθει εκείνη η «ανώτερη φάση της κομμουνιστικής κοινωνίας», όπου «...θα έχουν εξαφανιστεί η υποδουλωτική υποταγή των ατόμων στην κατανομή της εργασίας, και μαζί της και η αντίθεση μεταξύ της διανοητικής και της χειρωνακτικής εργασίας, όταν η εργασία δεν θα αποτελεί μόνον ένα μέσο για να ζήσει κανένας, αλλά γίνει μια ζωτική ανάγκη πρωταρχικής σημασίας. Οταν, μαζί με την πολύπλευρη ανάπτυξη των ατόμων, οι παραγωγικές δυνάμεις αυξηθούν επίσης και όλες οι πηγές του συλλογικού πλούτου ξεπηδήσουν μ' αφθονία, τότε μόνο ο στενός ορίζοντας του δικαίου των αστών θα έχει ξεπεραστεί τελείως και η κοινωνία θα μπορέσει να γράψει πάνω στις σημαίες της: Από τον καθένα ανάλογα με τις ικανότητές του, στον καθένα ανάλογα με τις ανάγκες του» (βλ. Καρλ Μαρξ, «Κριτική του προγράμματος της Γκότα»).

Συνεπώς, το ΚΚΕ θα πρέπει να αφήσει κατά μέρος τη θέση του για «κυβέρνηση της λαϊκής εξουσίας», που δε σημαίνει τίποτα άλλο και εύλογα για το εκλογικό σώμα, παρά την αποθέωση και την εξιδανίκευση ενός «απέραντου κρατικού οικοδομήματος» ως εναλλακτικής πρότασης εξουσίας. Η αμέσως πιο πάνω θέση του ΚΚΕ είναι παντελώς χρεοκοπημένη στη συνείδηση του λαού. Οι θέσεις του πρέπει, να είναι δημοκρατία, οικονομία της αγοράς, άμεση έξοδος από την ευρωζώνη, μονομερής και ολοσχερής διαγραφή του χρέους των πολιτών στις τράπεζες και του δημόσιου στους δανειστές. Και πάνω σ' αυτές τις θέσεις να οικοδομήσει τις πολιτικές και κοινωνικές του συμμαχίες.

Διαφορετικά οι κομμουνιστές στην Ελλάδα, για να δανειστώ μια φράση από την εισαγωγή (Νοέμβρης 1944) του Γιάννη Κορδάτου στο «Κομμουνιστικό Μανιφέστο», θα «...μείνουν στο περιθώριο σαν αιρετικοί και αδιάλλαχτοι δογματικοί...». Κι όντας έτσι καταντημένοι στη σημερινή Ελλάδα, ας είναι βέβαιοι, ότι θα έχουν ουσιαστικά παραδώσει μετά τον εμφύλιο για άλλη μια φορά τα πραγματικά όπλα τους στην μετεμφυλιακή ποικιλώνυμη κυβερνώσα φασιστοειδή παρεοκρατία και τα πολιτικά, οικονομικά και μιντιακά εξαπτέρυγά της, προκειμένου να συνεχίσει απερίσπαστη το «εθνοσωτήριο» έργο της.

Κατά τα άλλα, όπως λέει και το «Κομμουνιστικό Μανιφέστο», η αστική τάξη «βρίσκεται στην ανάγκη να κάνη έκκληση στο προλεταριάτο, να του ζητά τη βοήθειά του και να το τραβά έτσι στην πολιτική κίνηση».

Το κείμενο, λοιπόν, αυτό, το υπογράφει ένα μέλος της, ένας αστός επαναστάτης.


Γιώργος Μπούρχας
Δικηγόρος, Βόνιτσα - Αιτωλ/νίας

Συμβολή στον Προσυνεδριακό Διάλογο

ΘΕΣΗ 39 - ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ 18ου

«Η επαναστατική εργατική εξουσία, ...θα εκφράζει μια ανώτερη μορφή δημοκρατίας, με βασικό χαρακτηριστικό την ενεργή συμμετοχή της εργατικής τάξης, του λαού, στην επίλυση των βασικών προβλημάτων οικοδόμησης της σοσιαλιστικής κοινωνίας και στον έλεγχο της εξουσίας και των οργάνων της»,

(Τι σηματοδοτεί; Λείπει - κρίθηκε υπερβολική;)

Σύντροφοι, ο ταξικός πόλεμος μετράει, ήδη νεκρούς.

Η απερχόμενη ΚΕ ανέλυσε πολύ καλά την εποχή μας και επίσης το σοσιαλισμό, γενικά πρόσφερε πολλά, αλλά στο ζήτημα «τι να κάνουμε;» έχει κολλήσει, γιατί προφανώς «όποιος καεί απ' το χυλό, φυσάει και το γιαούρτι» και θέτω για συζήτηση τον προβληματισμό και τη γνώμη μου.

Η καπιταλιστική κρίση ταρακούνησε τα στρώματα της κοινωνίας, που βρέθηκαν κάποτε, σε καλύτερη μοίρα: μικρομεσαίοι, δημόσιοι υπάλληλοι, μεσαίοι αγρότες, εργατική αριστοκρατία, που πάνω τους στηρίζονται μικροαστισμός, σοσιαλδημοκρατία, συντήρηση. Τα στρώματα αυτά αρχίζουν να αναθεωρούν τις παλιές απόψεις τους για τη σκοπιμότητα της πολιτικής τους συνεργασίας με την αστική τάξη.

Είναι βέβαιο πως δε θα περάσουν σε θέσεις ταξικής πάλης και ότι θα ενωθούν πολιτικά με τις συνεπείς ταξικές δυνάμεις άμεσα. Αυτό είναι πολύπλοκη κατάσταση, που εξαρτάται όμως από την ορθότητα της πολιτικής και ταχτικής μας. Η πείρα έδειξε, ότι τμήματα του λαού, που βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα της επιρροής της συνεργασίας με την αστική τάξη, δεν θα αποκολληθούν εξαιτίας αντικειμενικών αιτιών (ανεργία, φτωχοποίηση, κατασχέσεις κλπ.) από την ιδεολογία με την οποία ταχτοποιήθηκαν τόσα χρόνια.

Εδώ μπαίνει ο δικός μας ρόλος, είναι υπόθεση των κομμουνιστών, να βοηθήσουν αυτόν τον κόσμο να απελευθερωθεί από το δηλητήριο του ρεφορμισμού. Η διαφώτιση στις αρχές του κομμουνισμού πρέπει να γίνεται υπομονετικά, ανάλογα με το επίπεδο της πολιτικής ανάπτυξης του καθενός και με οργάνωση. Καινούργια θέση θα ήταν, με τις συμπαγείς οργανώσεις (ΠΑΜΕ, Λαϊκές επιτροπές κλπ) να βρεθούμε πλάι στις μάζες, όπου συγκεντρώνονται και 'κει να συγκρουστούμε ιδεολογικοπολιτικά, να προκαλέσουμε όσμωση, στη συνείδηση του εργαζόμενου κ.α. Να ΑΚΟΥΣΤΟΥΝ οι θέσεις των κομμουνιστών, να σπάσουμε την απομόνωση, να μας νιώσουν δίπλα τους, άλλωστε έχουμε και κοινά προβλήματα (για την ώρα δίνουμε μάχες εντυπώσεων π.χ. πόσο κόσμο είχε η Α ή Β συγκέντρωση).

Στο συγκεκριμένο ζήτημα που είναι στρατηγικής σημασίας για το πλάτεμα του ταξικού κινήματος, οι Θέσεις της ΚΕ για το 19ο, μας δίνουν μια «θολή» κατεύθυνση και με συνέχεια στην απομόνωση. Εννοώ τους περιορισμούς της λαϊκής συμμαχίας (σήμερα - στις συγκεκριμένες συνθήκες): παντελής απουσία πολιτικής συνεργασίας, αποκλεισμός με «ταξικά» αλλά και «πολιτικά» κριτήρια, χωριστοί αγώνες. Επίσης παρατηρούμε σε αρκετά άρθρα, συνθήματα, επικράτηση ηττοπάθειας, δημιουργία φοβικών συνδρόμων κλπ. εγκαλούμε τους αστούς π.χ., «Γιατί μας κάνουν το ένα ή το άλλο» (σα να πρέπει ο ταξικός εχθρός να μας φερθεί με ευγένεια), έτσι απογοητεύουμε και οπαδούς, η εργατική τάξη χρειάζεται ένα δυνατό ΚΚΕ.

Στον Προσυνεδριακό, παρατηρώ πως αρκετοί έχουν πειστεί πως, η πάλη για δημοκρατικά δικαιώματα θα απομακρύνει τους εργάτες από την πάλη για τον κομμουνισμό.

Τι είπε ο Λένιν:

«Θα ήταν μεγάλο λάθος να πιστεύουμε, ότι ο αγώνας για τη δημοκρατία είναι ικανός να τραβήξει το προλεταριάτο από τη σοσιαλιστική επανάσταση ή έστω να σπρώξει την επανάσταση αυτή σε δεύτερη γραμμή ή να τη συγκαλύψει. Αντίθετα, όπως ακριβώς ο νικηφόρος σοσιαλισμός που δεν πραγματοποιεί την ολόπλευρη δημοκρατία είναι αδύνατος, έτσι και το προλεταριάτο, που δε διεξάγει ολόπλευρο, συνεπή, επαναστατικό αγώνα για τη δημοκρατία, δεν μπορεί να προετοιμαστεί για τη νίκη ενάντια στην αστική τάξη».

Μετά από εκατό χρόνια αγώνων αντιμετωπίζεται με δέος ακόμα και η διατύπωση θετικών δημοκρατικών αιτημάτων ή και ο αγώνας για τη διατήρηση καταχτήσεων, σ' αυτό το θλιβερό για το προλεταριάτο περιβάλλον, δείχνει, πόσο απέχουν οι σύντροφοι ακόμη από τη μ-λ μέθοδο για το χειρισμό της ταχτικής.

Ο Λένιν, προειδοποίησε με έμφαση, για τον κίνδυνο «των καλουπιών, της μηχανικής εξίσωσης, της ισοπέδωσης των κανόνων ταχτικής, και των κανόνων της ταξικής πάλης». Η προειδοποίηση αυτή είναι ιδιαίτερα εύστοχη, όταν πρόκειται για αγώνα ενάντια σε έναν εχθρό, που θυσιάζει τόσο πανούργα: κόμματα, στελέχη, ταχτικές για τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου.

Στον ταξικό πόλεμο πρέπει να αντιδρούμε χωρίς καμιά καθυστέρηση στις διάφορες μανούβρες του και ελιγμούς του. Να μαθαίνουμε από τον εχθρό, αν αυτό βοηθάει να του σπάσουμε τη ραχοκοκαλιά γρηγορότερα και ασφαλέστερα. Επίσης μη μας διαφεύγει πως κι αυτός μας «διαβάζει» και όπως αποδείχνεται, αποτελεσματικά.

Να χτίζουμε με όπλο το μ-λ τη συγκρότηση των ταξικών δυνάμεων και την πάλη μας. Να θάψουμε την τάση για κατασκευασμένα σχήματα, νεκρές φόρμουλες, που συχνά παραλύουν τους αγώνες μας. Να τελειώνουμε με τον αυτοματισμό στελεχών, που καλούν το λαό να πάρει θέση πλάι στις ταξικές δυνάμεις, εγκαλώντας τον γιατί... καθυστερεί.

Οι κομμουνιστές πρέπει να εκτιμούν τα διδάγματα της πείρας τους σαν πρωτοπορία του προλεταριάτου. Να μάθουν να κολυμπούν στην τρικυμία της ταξικής πάλης και όχι να μένουν στην όχθη παρατηρητές, καταγράφοντας κύματα, περιμένοντας καλό καιρό και ευκαιρίες, π.χ. Οχτώβρη, Νοέμβρη του '44, μεταπολίτευση κλπ. (που χάνονται κι αυτές), αλλά με αυτοπεποίθηση να δημιουργούν προϋποθέσεις για ευκαιρίες.

Ο ηγετικός ρόλος του ΚΚΕ στους αγώνες της εργατικής τάξης πρέπει να κατακτηθεί.

Δε φτάνουν οι διακηρύξεις των αξιωματούχων για τον ηγετικό ρόλο των κομμουνιστών, ούτε η γεμάτη θυσίες ιστορία μας, ούτε το δίκαιο του αγώνα μας. Καταχτούμε την εμπιστοσύνη της εργατικής τάξης, με καθημερινή μαζική δουλειά. Αυτό θα 'χει αποτέλεσμα όταν, στην πολιτική δουλειά μας, παίρνουμε σοβαρά υπόψη μας το πραγματικό επίπεδο της ταξικής συνείδησης των μαζών, το βαθμό της επαναστατικής ωριμότητας του προλεταριάτου, το επίπεδο επιρροής του ΚΚΕ, εκτιμώντας σωστά τη συγκεκριμένη κατάσταση όχι με βάση τις επιθυμίες μας, αλλά σύμφωνα με την πραγματικότητα.

Χωρίς συντρόφους Πρωτοπόρους προλετάριους, στελέχη που θα ξεπηδάνε μέσα από την εργατική μάζα, από την καθημερινή πάλη, αποφασισμένους για αγώνα, χωρίς γερές οργανώσεις που θα εκτελέσουν τα τεράστια καθήκοντα και αποφάσεις του 19ου ό,τι και να σχεδιάσουμε, όπως κι αν λέγεται, θα΄ναι κενό περιεχομένου. ΕΜΕΙΣ θα οργανώσουμε τι μάζες, για να εφαρμόζουμε τις αποφάσεις μας. Η ιδεολογική και πολιτική μας επιρροή μόνο δε φτάνει. Πρέπει να μας γίνει καθαρό ότι χωρίς οργανωτική δουλειά οι μάζες, δε θα γυρίσουν τιμόνι προς την κομμουνιστική όχθη. Για να το καταφέρουμε πρέπει να γίνει τέχνη μας το να κάνουμε τις αποφάσεις μας χτήμα όχι μόνο των κομμουνιστών, των φίλων, αλλά και της πλειοψηφίας της εργατικής τάξης και των συμμάχων της. Να μάθουμε να μιλάμε τη γλώσσα του απλού ανθρώπου με το πάθος του αγωνιστή, για τα λαϊκά προβλήματα, ή την υπόθεση του Κομμουνισμού και η κάθε μας λέξη να καθρεφτίζει τη σκέψη και τα αισθήματα εκατομμυρίων εργατών.

ΕΝΟΤΗΤΑ

Είναι προϋπόθεση της ενότητας η οικοδόμηση του Κόμματος πάνω στη βάση του δημοκρατικού συγκεντρωτισμού. Η ιστορική πείρα έδειξε ότι στο δημοκρατικό συγκεντρωτισμό στηρίχτηκαν οι βάσεις της δικτατορίας του προλεταριάτου και της σοσιαλιστικής κοινωνίας με λαμπρά αποτελέσματα. Προσοχή στην τάση για συγκεντροποίηση εξουσίας - προσοχή στο δεξιό και «αριστερό» οπορτουνισμό.

Καλή Επιτυχία στο 19ο Συνέδριο!


Στέλιος Ροδίτης
Φίλος του ΚΚΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ