ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Ιούλη 2013
Σελ. /28
Εν μέσω θερμής βδομάδας...

Εννέα ταινίες προβάλλονται, επτά ολόφρεσκες και δύο επανεκδόσεις!. Λίγες οι συμπαθείς, κάτι παραπάνω από μασημένη τροφή οι περισσότερες... Κορυφαία μία και μοναδική ταινία, άξια για το πάνθεον της παγκόσμιας κινηματογραφίας... Πρόκειται για την επανέκδοση του σπάνιου ιαπωνικού αντιπολεμικού αριστουργήματος «Η ΑΡΠΑ ΤΗΣ ΒΙΡΜΑΝΙΑΣ» (1956) του Κον Ιτσικάβα. Ενα ιαπωνικό βλέμμα πάνω στον ιαπωνικό στρατό, εντελώς διαφορετικό από το σύνηθες δυτικό, χολιγουντιανής κυρίως προέλευσης, πάνω στο αντικείμενο... Σε επανέκδοση επίσης η ανατρεπτική σάτιρα του Οτάρ Ιοσελιάνι «ΟΙ ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΟΙ ΤΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ» από το 1985...

Οι θαυμαστές της, παρά τα χρόνια ζωντανής, σειράς επιστημονικής φαντασίας «Star Trek», θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν σε εκδοχή 3D, το 12 κατά σειρά sequel (συνέχεια), αλλά, το δεύτερο της «καινούριας», επιτυχημένης επανεκκίνησης, που εγκαινίασε το 2009 ο σκηνοθέτης Τζέι Τζέι Εϊμπραμς. Ο ίδιος σκηνοθέτης βρίσκεται πίσω από αυτή την αμερικάνικη παραγωγή του 2013 και επιχειρεί επανάληψη της κυρίαρχης ιδέας του 2009, αναμιγνύοντας κομψή δράση επιστημονικής φαντασίας με διανοητικό «δράμα» κατά της βίας. Το στόρι στο «STAR TREK- INTO DARKNESS», καθαρά χρονολογικά, εκτυλίσσεται πριν τα παλιά φιλμ της σειράς, χάρη όμως σε μια πανούργα αλλαγή που έχει να κάνει με το χρόνο της «νέας» επανεκκίνησης του 2009, το μέλλον μετατρέπεται σε άγραφο χαρτί.

Η ταινία στην οποία πλανάται ένα είδος «μετά 11ης Σεπτέμβρη» τρομοκρατίας, προσπαθεί να ισορροπήσει κυρίως με συνδυασμό μιας στέρεης περιπέτειας για ενήλικες - εξερεύνηση νέων κόσμων στο διάστημα - με θετική στάση απέναντι στην επιστήμη και «πραγματιστική» προσέγγιση στις συγκρούσεις και τον πόλεμο. Στην ταινία πολλά παραμένουν ως είχαν σε παρελθόντα φιλμ της σειράς, όμως το τέμπο είναι πιο γρήγορο, η ειρωνεία παρούσα, το ίδιο οι αστεϊσμοί, τα πιο «φωναχτά» εφέ και συναρπαστικότερος διάλογος. Αυτά είναι τα καλύτερα στοιχεία της ταινίας γιατί οι σκηνές δράσης παραπέμπουν σε οποιοδήποτε φιλμ ντουζίνας. Η μέγιστη ενέργεια συγκεντρώνεται στην επίδειξη της τεχνολογίας και στα εφέ, ενώ οι χαρακτήρες και η ιστορία φαντάζουν μονάχα εξαρτήματα... Το ειρηνόφιλο πλήρωμα του «Enterprise» εδώ, απειλείται από έναν εσωτερικό εχθρό με ατέλειωτους οικονομικούς και τεχνολογικούς πόρους που του παρέχουν ανυπολόγιστη δύναμη. Παρά ταύτα, το πλήρωμα στέκεται απέναντι στη βία, δε δικαιολογεί την εκδίκηση, ούτε κι αφήνει την λογική ή το συναίσθημα να γίνουν ιδεολογίες... Επαναλαμβάνουμε. Για τους θαυμαστές της σειράς μόνο...

Αλλο ένα sequel έχει πρεμιέρα σήμερα. «GROWNUPS 2» ο τίτλος της αμερικάνικης κωμωδίας, παραγωγής 2013, σε σκηνοθεσία Ντένις Ντάγκαν και με απαραίτητο πρωταγωνιστή τον Ανταμ Σάντλερ (είναι και συμπαραγωγός). Βέβαια, καταλαβαίνετε ότι οι παρακάτω γραμμές θα κινηθούν σε πλαίσιο προβλέψιμο μια που πρόκειται για μια προβλέψιμη κακή ταινία με τον Ανταμ Σάντλερ, η ερμηνεία του οποίου προσδίδει στους λαϊκούς κωμικούς ανά τους καιρούς, πρόσημο διανοούμενων, δεδομένου ότι οι ρόλοι που ο Αμερικανός κωμικός αναλαμβάνει -εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων- είναι επιθετικά βλακώδεις. Ομως, για κάποιον που απόλαυσε την προηγούμενη ομότιτλη ταινία ίσως να μην είναι ιδιαίτερα τρελή επιλογή το να αφιερώσει 105 λεπτά από τη ζωή του σε αυτή την παιδαριώδη και αντιδραστική συνέχεια... Η πλήρης απόλαυση ωστόσο προϋποθέτει τη συμφωνία του θεατή σε βασικές παραδοχές: ότι οι γυναίκες που κάνουν καριέρα είναι σκύλες, οι αληθινοί άνδρες δεν τρώνε σούσι και ότι τίποτα δεν είναι τόσο δύσκολο που να μη μπορεί να λυθεί με μια «πορδή» (μετά συγχωρήσεως) ή με μια τούρτα στη μούρη...

Πρεμιέρα σήμερα και για το αμερικάνικο θρίλερ, παραγωγής 2012, με τίτλο «THE ICEMAN», σε σκηνοθεσία του νεαρού σκηνοθέτη Αριελ Βρόμεν. Η πρόθεση της ταινίας ήταν μάλλον να δώσει μια εκδοχή πάνω στο μυστήριο της καταγωγής της βίας... Λόγω έλλειψης όμως νέων ιδεών, η ταινία αυτή, δεν φαντάζει παρά ωχρό αντίγραφο των φιλμ του είδους, που συσσωρεύει κοινοτοπίες σε ένα παγωμένο σενάριο που δεν φωτίζει την ψυχοσύνθεση και την προσωπικότητα του κατά συρροήν δολοφόνου... Ο Βρόμεν είχε στα χέρια του υλικό για μια μεγάλη ταινία που του έδινε τη δυνατότητα διείσδυσης σε πολλές πίστες... Ετσι έπαιξε σε όλα τα ταμπλό χωρίς όμως να καταφέρει να προσδιορίσει επακριβώς το θέμα του. Βέβαια, πέτυχε στο σκέλος της γκανγκστερικής ταινίας που στηρίζεται σε φροντισμένη χρονική αναπαράσταση, της δεκαετίας του'70, τότε που η αληθινή ιστορία την οποία πραγματεύεται, έλαβε χώρα στο Νιου Τζέρσι. Πρωταγωνιστής -πιο δυνατός από την ίδια την ταινία- ο Μάικλ Σάνον που υποδύεται τον επονομαζόμενο Iceman, τον επί συμβολαίω ψυχρό εκτελεστή πολωνικής καταγωγής Ρίτσαρντ Κουκλίνσκι (στο ρόλο της συζύγου του, η Γουινόνα Ράιντερ).

Τέλος, άντρες σε ψυχανάλυση που επιστρέφουν στην μητρική εστία αφού προτίμησαν το γάτο από την αλλεργική τους σύζυγο, άνδρες αξιολύπητοι, που βασανίζονται από ψυχοσωματικές ασθένειες, ειρωνικοί, με δυσκολίες στις σχέσεις με το γυναικείο φύλο, σε αναζήτηση καινούριας ταυτότητας... Πρεμιέρα σήμερα και για την ιβηρική παραγωγή του 2012, «ΕΝΑ ΠΙΣΤΟΛΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΧΕΡΙ» του Ισπανού σκηνοθέτη Θεσκ Γκάι. Η δεύτερη ταινία μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη είναι κωμωδία με δραματικούς τόνους για το εύθραυστο της ανδρικής φιγούρας στις σύγχρονες κοινωνίες. Ελαφριά, θεατρική και ανιαρή, με σημείο εκκίνησης τη θέση ότι ο ρόλος του άνδρα έχει αλλάξει ριζικά τις τελευταίες δεκαετίες χωρίς ουσιαστικά οι ίδιοι να το συνειδητοποιήσουν. Οκτώ επεισόδια συνθέτουν την ταινία που όμως δεν αναπτύσσονται και τελικά οι χαρακτήρες από τις διαφορετικές σκηνές δεν συνενώνονται σε ένα σύνολο ρευστό και σύνθετο... Με τους εξαίρετους Ρικάρντο Νταρίν, Εντουάρντο Νοριέγκα και Λουίς Τόσαρ...


ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ

ΚΟΝ ΙΤΣΙΚΑΒΑ
Η άρπα της Βιρμανίας

Γεννημένος το 1915 ο Κον Ιτσικάβα εργάζεται ως βοηθός σκηνοθέτη τη δεκαετία του '30 για να γυρίσει την πρώτη, δική του ταινία το 1944. Αρχικά ειδικεύεται στο μελόδραμα και την κωμωδία που αναδύεται από δημοφιλή κόμικς, κάτι που του χάρισε το παρατσούκλι «Φρανκ Κάπρα της Ιαπωνίας». Οι ταινίες του «Η ΑΡΠΑ ΤΗΣ ΒΙΡΜΑΝΙΑΣ» (1956) και «Η ΦΩΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΑΜΠΟ» (1959) συνθέτουν ένα δίπτυχο για το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, μέσα από την προσέγγιση των ηττημένων Ιαπώνων στρατιωτών που βρίσκονται μπροστά σε μια χώρα νικημένη, μια νιότη σταλμένη στη σφαγή, έναν λαό προδομένο από τους κυβερνήτες του, ένα όραμα χωρίς ελπίδα από τον τρόμο και τον παραλογισμό του πολέμου. Το δίπτυχο του Ιτσικάβα μαζί με την 9 ωρών τριλογία του Μασάκι Κομπαγιάσι με γενικό τίτλο «Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ» (1959 - 1961), θεωρούνται οι τρεις «φάροι» της ομάδας των μεταπολεμικών ουμανιστών. Στις ταινίες αυτές συναντάμε 3 ήρωες που συνθλίβονται από συγκρούσεις που τους υπερβαίνουν, σε τρία διαφορετικά μέτωπα: τη Βιρμανία, τις Φιλιππίνες και τη Μαντζουρία αντίστοιχα...

Η παραγωγή σχεδίαζε αρχικά να εμπιστευτεί τη σκηνοθεσία της εν λόγω ταινίας στον Τομοτάκα Τασάκα, που είχε στο ενεργητικό του πολλές από τις πλέον αξιόλογες ταινίες πολέμου. Η ασθένεια όμως του Τασάκα επέμενε κι έτσι τη σκηνοθεσία της ταινίας «Η ΑΡΠΑ ΤΗΣ ΒΙΡΜΑΝΙΑΣ» ανέλαβε ο Κον Ιτσικάβα. Το 1956, στη Μόστρα της Βενετίας, η ταινία έλαβε το βραβείο «Σαν Τζιόρτζιο», μια τιμητική διάκριση στις ταινίες που με τον καλύτερο τρόπο δείχνουν την ικανότητα των ανθρώπων να ζουν μαζί, ο ένας δίπλα στον άλλο.

Βιρμανία, Ιούλιος 1945, οι ώρες του πολέμου είναι μετρημένες. Η συνθηκολόγηση της Ιαπωνίας βρίσκει - 3 μέρες μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου - ένα λόχο του Αυτοκρατορικού Ιαπωνικού Στρατού στη μέση της ζούγκλας. Μασκότ του λόχου ο Μιτσούσιμα, ο αυτοδίδακτος αρπιστής και ανιχνευτής, που χρησιμοποιεί τη μουσική και για να στέλνει στους συντρόφους του κωδικοποιημένα μηνύματα. Ο λόχος συλλαμβάνεται από τους Βρετανούς μα σώζεται από τη σφαγή χάρη στη διασκευασμένη στα γιαπωνέζικα γνωστότατη μελωδία «Ηomes wee thome» από την οπερέτα «Clari, maid of Milan» σε λιμπρέτο J.H. Payne και μουσική του Η. R. Bishop που το 1823 παρουσιάστηκε στο Coven Garden. Οι αιχμάλωτοι μεταφέρονται σε στρατόπεδο, ενώ ο Μιτσούσιμα αναλαμβάνει οικειοθελώς τη δύσκολη αποστολή να διαπραγματευτεί με μαχόμενους ακόμα Γιαπωνέζους, να τους πείσει να παραδοθούν. Η αποστολή του αποτυγχάνει, οι Βρετανοί επιτίθενται και ο Μιτσούσιμα θεωρείται πλέον νεκρός.

Ηδη από τα πρώτα πλάνα ο Ιτσικάβα βάζει ερωτήματα που ζητούν απάντηση. Ποια είναι τα όρια του πατριωτισμού; Είναι καλύτερα να πεθάνεις με το κεφάλι ψηλά ή να επιζήσεις με το κεφάλι σκυμμένο;

Ο αρπιστής γλιτώνει το θάνατο χάρη σε ένα βουδιστή μοναχό και μεταμφιέζεται ο ίδιος σε βουδιστή μοναχό που με την άρπα στο χέρι ψάχνει να ξαναβρεί το λόχο του. Στη μακρά πορεία από βορρά προς νότο αποκαλύπτεται μπροστά του η φρικαλεότητα του πολέμου, αμέτρητα κουφάρια σφαγμένων συμπατριωτών του παντού, στη ζούγκλα, στις όχθες του ποταμού... Ο αρπιστής αποφασίζει να θάψει μόνος του τους νεκρούς, τιμώντας τη μνήμη τους. Ο προσηλυτισμός του στον βουδισμό αντιπροσωπεύει μια πιθανή φωνή επούλωσης των πληγών του πολέμου, τις οποίες γλυκαίνει το αίσθημα συντροφικότητας στο λόχο, τα στοιχεία της φύσης και η υπερβατική μοίρα του Μιτσούσιμα, που η ελεγειακή της γλυκύτητα διαποτίζει το γενικό τόνο στο φιλμ.

Οι σύντροφοι του αρπιστή θα κάνουν τα πάντα για να τον ξαναβρούν και να τον πείσουν να επιστρέψει μαζί τους στην πατρίδα. Εκείνος αρνείται. Αρνείται να επιστρέψει σ' έναν τόπο που θυσιάζει τη νιότη που σαπίζει στους βάλτους της Βιρμανίας, αρνείται να επιστρέψει σε έναν πολιτισμό σκληρό κι απάνθρωπο, παράλογο και ακατανόητο. Ο Μιτσούσιμα επιλέγει να ρίξει το βλέμμα του στον ουρανό. Να ποτίσει το δρόμο του με έναν πνευματικό και αλτρουιστικό πατριωτισμό.

Ο Ιτσικάβα παίζει εξαιρετικά με το φως και τη σκιά, για να αναδείξει πολλαπλές δυιστικές σχέσεις με αντίμαχες διαστάσεις ηθικές και πνευματικές. Η ομορφιά της ταινίας αναδύεται μέσα από τα στοιχεία της φύσης: τα βουνά, τους ποταμούς, τη βροχή, τα σύννεφα και τον άνεμο που δέρνει τα κλαδιά. Ο Ιτσικάβα συνθέτει ένα τραγούδι για τον «κόσμο», μια κοσμογονία με πανθεϊστικό λυρισμό, που κάνει τις ανθρώπινες πράξεις να φαίνονται ακόμα πιο απογοητευτικές...

Το μυθιστόρημα «Η Αρπα της Βιρμανίας» του συγγραφέα Μίτσιο Τακεγιάμα πρωτοπαρουσιάστηκε το 1948, αφού είχε προηγουμένως κυκλοφορήσει σε μορφή συνεχειών σε λογοτεχνικό περιοδικό για νεανικό κοινό. Η πρώτη αυτή έκδοση χαρίζει στο κείμενο μια παιδική διάσταση ενός παραμυθιού, αντιπολεμικού και ανθρωπιστικού.

Η εξαιρετική ταινία με την γραμμική αφήγηση είναι πολυφωνική. Φωνή off του αφηγητή, φωνή της Βιρμανής γριάς, φωνή των 2 παπαγάλων, φωνή της χορωδίας, φωνή των τραγουδιών. Υπάρχει ακόμη μια ανεπαίσθητα ειρωνική διάσταση για το θρησκευτικό προσηλυτισμό του πρωταγωνιστή που ξεκινά από μια κλοπή και τον κάνει να ταλαντεύεται ανάμεσα στην παλιά και την καινούργια του ταυτότητα... Ο Μιτσούσιμα έκλεψε το ρούχο ενός Βιρμανού και μόνο χάρις στο ένδυμα του μοναχού μπορεί να απολαμβάνει τις προσφορές των πιστών...

Το φιλμ ισορροπεί ανάμεσα στη συλλογικότητα του στρατιωτικού λόχου και την ατομικότητα. Ανάμεσα στο βάθος πεδίου που σηματοδοτεί την ομάδα και τα πλάνα ενός προσώπου που απομακρύνεται... Ανάμεσα στη συλλογική και την προσωπική «φωνή» προς την ειρήνη. Ανάμεσα, τέλος, στη ζωή που προχωρά προς τα μπρος και συνεχίζεται και τη διεργασία του πένθους....

Παίζουν: Ρεντάρο Μικούνι, Σόι Γιασούι, Γιουν Χαμαμούρα, κ.ά.

Παραγωγή: Ιαπωνία (1956).

ΡΑΣΙΝΤ ΜΠΟΥΣΑΡΕΜΠ
Μια γυναίκα μόνο ξέρει

Ανάλατο φεμινιστικό δράμα -αναγόμωση της βασικής ιδέας του «ΘΕΛΜΑ ΚΑΙ ΛΟΥΙΖ» του Ρίντλεϊ Σκοτ- που παραθέτει το σύνολο σχεδόν των καταχρηστικών κλισέ, της ταπεινωμένης από τον άνδρα γυναίκας. Πρόκειται για το πρώτο κεφάλαιο μιας τριλογίας, του αλγερινής καταγωγής, Γάλλου σκηνοθέτη, σεναριογράφου και παραγωγού Ρασίντ Μπουσαρέμπ, σχετικά με τις αλλαγές που λαμβάνουν πρακτικά χώρα στις σχέσεις Αμερικής και αραβικού κόσμου. Η ταινία του «ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΝΟ ΞΕΡΕΙ» υποφέρει από τη νόσο της ταινίας «θέσης» που, ανησυχώντας μήπως και το προτεινόμενο μήνυμα δεν φθάνει στην πλατεία με την πρέπουσα διαύγεια, ξεχνούν ότι ο μέσος θεατής έχει δυστυχώς διδαχθεί να αναζητά πρώτα την «ταύτιση» μέσω χαρακτήρων με έντονη ζωή και συμπεριφορά ανθρωπίνως αντιφατική, πριν την «κατήχηση» μέσω λάβαρων στα οποία αναγράφονται συνθήματα, όσο σωστά και σημαντικά κι αν είναι αυτά. Βέβαια, αν η ιστορία του κινηματογράφου και η εγγενής ποιότητα της ταινίας το επιβάλλει, τα πρόσωπα δύνανται να μετατραπούν σε λάβαρα ή συμβολικές αναφορές... Η ταινία όμως του Μπουσαρέμπ δεν εμπίπτει σε αυτή την περίπτωση...

Εγκαταλείπουν τα περίχωρα του Σικάγου, συναντιούνται τυχαία καθ' οδόν και φεύγουν μαζί με αυτοκίνητο για τον νότο, η τολμηρή ξανθιά αμερικάνα Μέριλιν - που τη μέρα που απολύθηκε από τη δουλειά βρήκε τον άνεργο άνδρα της που το συντηρεί στο κρεβάτι με άλλη και η φοβισμένη μελαχρινή μαγκρεμπίνα Μόνα που, κατά λάθος, έδωσε στην «στρίγγλα» πεθερά της θανατηφόρα χάπια. Δυο νεαρές απογοητευμένες γυναίκες, χωρίς ευτυχία στο γάμο τους, με κοινό πάθος το χορό της κοιλιάς, που η Αμερικάνα σπουδάζει με προοπτικές επαγγέλματος, ενώ η Μόνα καλλιεργεί από ένστικτο... Road movie που διασχίζει ένα αχανές «επαρχιώτικο» τοπίο. Προορισμός η Σάντα Φε. Εκεί θα πραγματοποιηθεί διαγωνισμός χορού της κοιλιάς, που η Μέριλιν ελπίζει να κερδίσει. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού οι δυο γυναίκες, αναγκάζονται να δουλεύουν, χορεύοντας περιστασιακά σε κλαμπ. Ανακαλύπτουν έτσι μαζί με την αίσθηση της ελευθερίας και τη γυναικεία τους «συγγένεια» παρά την πολιτισμική διαφορετικότητα, αλλά και τη βία, μέσα από την απουσία σεβασμού που δείχνουν οι άνδρες/πελάτες/καταναλωτές του θεάματος. Η Μέριλιν και η Μόνα συνθέτουν ένα δίδυμο περισσότερο αξιόπιστο από κάποια κομβικά σημεία του σεναρίου. Εκφράζουν τις δυο όψεις της σύγχρονης γυναίκας, θύμα ακόμα από κατάλοιπα προκαταλήψεων, σηματοδοτούν το «αρνητικό» και «θετικό» όπως τυπώνεται στο φιλμ. Τα κοινωνικά όμως χαρακτηριστικά που βαραίνουν -πάνω και γύρω από- τις δυο γυναίκες περνούν εντελώς ξώφαλτσα και το μοναδικό σταθερό στοιχείο που ουσιαστικά απομένει να πιαστεί κανείς είναι η «αλχημεία» που οι δυο τους προσπαθούν να χτίζουν μεταξύ τους. Ο χορός της κοιλιάς λειτουργεί σαν σαφής μεταφορά και έκφραση του στοιχείου της θηλυκότητας, ζωτικότητας και αισθησιασμού. Ταυτόχρονα, είναι κι ένα τέχνασμα που προβάλλει -χωρίς χυδαιότητα- τα τέλεια σώματα των πρωταγωνιστριών.

Ξεθυμασμένη και αφελής η ταινία δεν υπερβαίνει -σε εφευρετικότητα και λύσεις κινηματογραφικές- το μέσο όρο των τηλεοπτικών φιλμ που αναφέρονται σε προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας. Οι δυο γυναίκες χορεύουν το χορό της κοιλιάς αυτιστικά, τόσο που μόνο φέρνει ανακατωσούρα στο στομάχι...

Παίζουν: Σιένα Μίλερ, Γκολσιφτέ Φαραχανί, κ.ά.

Παραγωγή: Μ. Βρετανία, ΗΠΑ, Γαλλία (2012).

ΡΟΜΠΕΡΤ ΡΕΝΤΦΟΡΝΤ
Ο κανόνας της σιωπής

Ισχνό θρίλερ με ιδιαίτερα σαφές «ηθικό δίδαγμα» για την αποσύνθεση της δημοσιογραφίας. Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, σκηνοθέτης της ταινίας και ταυτόχρονα πρωταγωνιστής στο ρόλο του δικηγόρου Τζιμ Γκραντ, αφήνει δυστυχώς πολλά ενδιαφέροντα σημεία της θεματικής να ξεγλιστρούν μέσα σε φράσεις κενές ουσιαστικά περιεχομένου, αλλά καταφέρνει να δώσει ένα δυνητικά συναρπαστικό θρίλερ τύπου «κυνηγιού γάτας - ποντικιού» με άγγιγμα χροιάς πολιτικής. Ενδιαφέρουσα η σύναξη πολλών γηραιών σταρ χωρίς νεάζοντα, από πλαστικές εγχειρήσεις, πρόσωπα, αλλά με πάλλευκα από λεύκανση μαργαριταρένια δόντια...

Το φιλμ ρίχνει φως - ελαχιστότατο, ίσα ίσα για να υπάρχει κάποιο σκηνογραφικό φόντο με κολλάζ από τηλεοπτικές ειδήσεις της εποχής - σε πραγματικά γεγονότα. Επίκεντρο της ιστορίας που εκτυλίσσεται τη σημερινή εποχή, μια ομάδα ριζοσπαστών ακτιβιστών που έδρασε κατά τη δεκαετία του '70 υπό το όνομα «Weather underground». Ομάδα που γεννήθηκε από τα σπλάχνα του τεράστιου αμερικανικού κινήματος ειρήνης και τις επίμονες διαδηλώσεις κατά του αμερικανικού ιμπεριαλισμού και των εγκλημάτων πολέμου στο Βιετνάμ. Ομάδα που τελικά εξελίχθηκε σε «τρομοκρατική», με ένοπλες ληστείες τραπεζών και δολοφονία κάποιου φύλακα... Εγκλημα που, τριάντα χρόνια μετά, δεν έχει παραγραφεί και οι υπεύθυνοι καταζητούνται ακόμα από το FBI...

Μια ηλίθια λεπτομέρεια είναι ότι η άχαρη αγγαρεία του ρεπόρτερ Λε Μπεφ εκφράζει την αποσύνθεση της σημερινής δημοσιογραφίας. Για να υπερτονιστεί ότι αυτός είναι πραγματικός δημοσιογράφος με αξιόπιστες πηγές και πολύ πάθος εναντίον των επιφανειακών ειδήσεων εντυπωσιασμού, δεν χρησιμοποιεί twitter ή email!

Παίζουν: Ρόμπερτ Ρέντφορντ, Σούζαν Σάραντον, Νικ Νόλτε, Τζούλι Κρίστι, Σία Λε Μπεφ, Στάνλεϊ Τούτσι, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2012).

ΣΕΡΤΖΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΤΟ
Γεννημένοι ξανά

Οικογενειακή «αρπαχτή» έστησε τελικά ο γνωστός Ιταλός ηθοποιός σκηνοθετώντας (ξανά) ο ίδιος, ένα μυθιστόρημα της Ιταλο-ιρλανδέζας ηθοποιού και συγγραφέα συζύγου του Μάργκαρετ Ματσαντίνι, κρατώντας ένα ρόλο για τον εαυτό του κι έναν για τον έφηβο γιος τους, Πιέτρο. Πρόκειται για παραγωγή των τηλεοπτικών εταιρειών MEDUSA και MEDIA SET του ομίλου Μπερλουσκόνι, στοιχείο που στιγματίζει ανεξίτηλα τη γενικότερη ποιότητα του (κάθε) πονήματος. Διαβάζουμε ότι ο Καστελίτο είχε σκηνοθετήσει το 2005 την ταινία «ΜΕΙΝΕ ΑΚΙΝΗΤΗ», από το ομώνυμο βιβλίο της γυναίκας του, με την σέξι σταρ Πενέλοπε Κρουζ στο πρωταγωνιστικό ρόλο της Αλβανής υπηρέτριας που ζει έναν αδύνατο, δακρύβρεχτο έρωτα με έναν γνωστό γιατρό...

Ταινία με επιτυχία - λέγεται - που κατέταξε τον Καστελίτο μεταξύ των αναγνωρίσιμων Ιταλών σκηνοθετών. Πάνω στην προϋπάρχουσα λοιπόν βάση, ο Καστελίτο επιχειρεί να ξαναχτυπήσει «επιτυχία» με το ίδιο team και - από τα συμφραζόμενα - υποθέτουμε, με παρεμφερή συνταγή...

Βασισμένη η κουραστικά «ατέλειωτη» και άψυχη ταινία σε ένα ροζ, φτηνιάρικα μελοδραματικό θέμα, με όλα τα συστατικά της συνταγής στο μίξερ... απαραίτητο και το γυμνό! Οι χαρακτήρες, συμπεριφορές και καταστάσεις είναι στα όρια της καρικατούρας, είτε κοινότοπα στερεοτυπικά, είτε τραγικά ψεύτικα και κατασκευασμένα. Υπηρετούν μια αναξιόπιστη ιστορία με φόντο την «πολιορκία» του Σαράγιεβο. Η προσέγγιση δε, στα πρόσφατα ιστορικά γεγονότα από τον πόλεμο των ΝΑΤΟικών και ευρωενωσιακών ιμπεριαλιστών για τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, είναι ανοιχτά και επίμονα αντιδραστική - παρά το γεγονός ότι ήδη κυκλοφορούν ξεκάθαρα επιστημονικά συμπεράσματα σχετικά με το τι και το γιατί των συμβάντων. Η συγγραφέας και ο σκηνοθέτης ευθυγραμμίζονται πλήρως με την ιμπεριαλιστική προπαγάνδα σε αυτό το «μυθιστόρημα της οκάς». Της οκάς, γιατί έτσι είθισται να στοιβάζονται στις αλυσίδες πολυκαταστημάτων, ειδικά στις εκπτώσεις, τα αναγνώσματα που απευθύνονται στις αστοιχείωτες πλέον λαϊκές μάζες των Ευρωπαίων, που τα αγοράζουν και τα διαβάζουν (χωρίς να ντρέπονται) στο μετρό.. Αυτοί συνιστούν τη βάση των ευρωενωσιακών στατιστικών για το ποιοι Ευρωπαίοι είναι διαβαστεροί και ποιοι όχι...

Παίζουν: Πενέλοπε Κρουζ, Σέρτζιο Καστελίτο, Πιέτρο Καστελίτο, Εμιλ Χιρς, Τζέιν Μπίρκιν, Σάαντετ Ακσόι, κ.ά

Παραγωγή: Ιταλία, Ισπανία (2012).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ