ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 9 Αυγούστου 2013
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οχι στην κατάργηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων

Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί ζητούν από τον υπουργό Παιδείας να δώσει εξηγήσεις για το ύπουλο «non paper» που δόθηκε στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας, με το οποίο ουσιαστικά καταργούνται τα μαθήματα Εικαστικών, Μουσικής από το πρόγραμμα του Γυμνασίου, απαιτώντας να αποσυρθούν οι συγκεκριμένες διατάξεις. Στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα των Γυμνασίων, το οποίο θα εφαρμοστεί από τον προσεχή Σεπτέμβρη, καταργείται το μάθημα των Καλλιτεχνικών και της Μουσικής στη Β' και Γ' Γυμνασίου, παραμένοντας μόνο δυο ώρες στην Α'. Τόσο τα Εικαστικά όσο και η Μουσική δε θα είναι πλέον διακριτά ως επιστημονικά αντικείμενα, αλλά εμφανίζονται ως «πολιτισμός - πολιτιστικές δραστηριότητες», οδεύοντας προφανώς προς την πλήρη υποβάθμιση και κατάργησή τους, με τη μετατροπή και αυτού του δίωρου της Α' Γυμνασίου σε γενικού πολιτιστικού χαρακτήρα ώρα, που θα μπορεί να διδάσκεται στο μέλλον από οποιονδήποτε. Γίνεται φανερό ότι στόχος της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι να μεγαλώσει ο αριθμός των διαθεσιμοτήτων και των απολύσεων στη δημόσια εκπαίδευση... Και βέβαια, οι ειδικότητες καθηγητών που είναι πρώτες στην προκρούστεια κλίνη είναι οι καλλιτεχνικές.

Ενα τεράστιο πολιτιστικό έργο που κάνουν οι καλλιτέχνες εκπαιδευτικοί στα σχολεία, με τον τρόπο αυτό ανακόπτεται. Ενδεικτικά: μόνο το 2012-2013 σε μια μόνο περιοχή, στον Πειραιά, 5.369 μαθητές ενεργοποιήθηκαν σε πολιτιστικά προγράμματα, πραγματοποιήθηκαν 284 πολιτιστικά προγράμματα, με τη δουλειά 483 καλλιτεχνών - εκπαιδευτικών...

Η επιλογή αυτή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας: έχει στόχο τη δημιουργία αυριανών πολιτών «καταναλωτών προϊόντων» και όχι δημιουργικών - δραστήριων ανθρώπων. Γιατί η Τέχνη είναι όπλο που διαμορφώνει συνειδήσεις, αφυπνίζει και δραστηριοποιεί και αυτό δεν το θέλει η Ευρωενωσιακή Πολιτεία...

Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, έχει κατ' επανάληψη επισημάνει την ανάγκη το μάθημα της τέχνης - τα Εικαστικά - να είναι εργαστηριακό και δίωρο. «Να διαπερνά όλες τις τάξεις του ενιαίου δωδεκάχρονου, δημόσιου και υποχρεωτικού σχολείου: Είναι απαραίτητο για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από το ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσουν επαγγελματικά. Εχει να κάνει με την καλλιέργεια της αντιληπτικής τους ικανότητας, της σχέσης τους με το περιβάλλον, της ικανότητας για παρατήρηση, αξιολόγηση και επιλογή, την καλλιέργεια της έκφρασης, τη διαμόρφωση κριτηρίων αλλά και την ολοκλήρωση της προσωπικότητάς τους συνολικά».

Μια ποιητική αλληγορία, με διαχρονικά νοήματα

Από τις 15 Αυγούστου, σε επανέκδοση προβάλλεται στους κινηματογράφους το «Θαύμα στο Μιλάνο» του Βιτόριο Ντε Σίκα (Ιταλία - 1951 - Ασπρόμαυρη - 100΄). Σενάριο: Τσέζαρε Ζαβατίνι, Βιτότιο Ντε Σίκα, Σούσο Ντ' Αμίκο. Φωτογραφία: Γκ. Ρ. Αλντο. Μουσική: Αλεσάντρο Σικονίνι. Με τους: Φρατζέσκο Κολισάνο, Εμα Γκραμάτικα, Πάολο Στόπα, Γκουλιέλμο Μπαρνάμπο, Ανα Καρένα, Μπρουνέλα Μπόβο, Αλμπα Αρνόβα.

Μια ποιητική αλληγορία του πατέρα του ιταλικού νεορεαλισμού, Βιτόριο Ντε Σίκα, που αντανακλά το κοινωνικό κλίμα της Ιταλίας του μεταπολέμου, αλλά με διαχρονικά νοήματα και επίκαιρη όσο ποτέ. Κέρδισε τον «Χρυσό Φοίνικα» στο Φεστιβάλ Καννών του 1951, ενώ απέσπασε πολλά ακόμα ιταλικά αλλά και διεθνή κινηματογραφικά βραβεία.

Η γριά Λολότα μεγαλώνει ένα παιδί, τον Τοτό, που το 'χε βρει νεογέννητο κάτω από ένα λάχανο. Μετά το θάνατο της, ο Τοτό οδηγείται σ' ένα ορφανοτροφείο, απ' όπου βγαίνει μετά από πολλά χρόνια, για να καταλήξει φιλοξενούμενος ενός περιπλανώμενου άστεγου σε μια παραγκούπολη, στην περιφέρεια του Μιλάνου. Με τη μεγάλη του καλοσύνη και αθωότητα ο Τοτό κερδίζει τη συμπάθεια των φτωχών και τους πείθει να προσπαθήσουν να βελτιώσουν την κατάστασή τους. Η δραστηριότητα των αθλίων, που αρχίζουν να αντιλαμβάνονται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, μετατρέπει τη μίζερη παραγκούπολη σε αξιοπρεπή κοινότητα. Μια μέρα, ενώ σκάβουν, πετάγεται απ' τη γη ένας πίδακας πετρελαίου. Ο πλούτος και η ευμάρεια που θα μπορούσαν να προκύψουν για όλους, απειλούνται από τον πλούσιο Μόμπι, που έχει ειδοποιηθεί από τον κακό Ράπι και προσπαθεί με κάθε τρόπο να τους διώξει από τη γη τους. Για να βοηθήσει τον Τοτό και τους φίλους του, η Λολότα χαρίζει στον νεαρό ένα θαυματουργό περιστέρι που έκλεψε από τους αγγέλους. Η αστυνομία του Μόμπι κατατροπώνεται και ο Τοτό μπορεί πια να πραγματώσει τις επιθυμίες των φίλων του. Ο Τοτό καθοδηγεί τους φτωχούς του Μιλάνου εναντίον του πλούσιου κτηματομεσίτη και καταφέρνει να νικήσει...

Στο Οριο Ευβοίας, παρουσιάζει, αύριο, τον «Φώντα» του Μήτσου Ευθυμιάδη, ο θίασος «Βήματα» των Ελένης Γερασιμίδου - Αντώνη Ξένου. Με αφορμή ένα ανδρόγυνο, τον Βούλη και την Αριστέα, ο συγγραφέας μαεστρικά ανέδειξε τη σχέση του εκμεταλλευτή - εκμεταλλευόμενου. Ο Βούλης παρασιτεί σε βάρος της Αριστέας, με τεχνάσματα και ψέματα. Ενα από αυτά είναι και ο ανύπαρκτος Φώντας, που συμβολίζει τις φρούδες ελπίδες, τις αυταπάτες, οτιδήποτε προβάλλει ως κοινωνικό εμπόδιο στην εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας. Παίζουν: Ελένη Γερασιμίδου και Αντώνης Ξένος. Σκηνοθεσία: Αγγελική Ξένου. Σκηνικά - κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος. Πρωτότυπη μουσική: «KollektivA». Εισιτήριο 10 ευρώ. Φοιτητές - μαθητές - συνταξιούχοι 8 ευρώ. Διατίθενται εισιτήρια ΟΓΑ.

Για μικρούς και μεγάλους

«Οι μύθοι του Αισώπου» παρουσιάζονται σήμερα και για τους λιλιπούτειους θεατές, στο Αρχαίο Θέατρο Δίου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ολύμπου. Μια ομάδα ηθοποιών, αφού μιλήσει στα παιδιά για τον Αίσωπο και τη ζωή του, θα ζωντανέψει τους μύθους που έχουν να πουν τα περισσότερα στα παιδιά. «Ο τζίτζικας κι ο μέρμηγκας», «Ο λαγός και η χελώνα», «Η κότα και το χρυσό αυγό», «Το λιοντάρι και το ποντίκι», «Η Μαριγώ και το σταμνί της», «Ο ψεύτης βοσκός», είναι μόνο ορισμένοι από τους μύθους που τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν.

Κάθε μύθος έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον και είναι δοσμένος με τέτοιον τρόπο ώστε να είναι απόλυτα κατανοητός και στο πιο μικρό παιδί. Κείμενο - σκηνοθεσία: Κάρμεν Ρουγγέρη. Σκηνικά - Κοστούμια: Χριστίνα Κουλουμπή. Μουσική: Στέφανος Βαρελάς. Στίχοι: Ανδρέας Κουλουμπής. Κίνηση - Χορογραφία: Πέτρος Γάλλιας. Μουσική διδασκαλία: Στέφανος Βαρελάς, Μυρτώ Χρυσανθοπούλου. Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα. Παίζουν: Χριστίνα Κουλουμπή, Αλέξανδρος Κομπόγιωργας, Θοδωρής Ευστρατιάδης, Γιώργος Γερωνυμάκης, Κοραλία Τσόγκα, Μαριαλένα Ροζάκη.

Πολιτιστικό τριήμερο στην Τσαριτσάνη

Tριήμερο πολιτιστικών και αθλητικών δραστηριοτήτων που αρχίζει σήμερα και συνεχίζεται το Σαββατοκύριακο, διοργανώνει ο Μορφωτικός Σύλλογος Τσαριτσάνης Λάρισας, στην πλατεία του χωριού.

Το «Πολιτιστικό Τριήμερο 2013» είναι αφιερωμένο «ενάντια στο φασισμό και το ρατσισμό» και οι εκδηλώσεις περιλαμβάνουν αθλητικά τουρνουά, μουσικά προγράμματα και λαϊκά γλέντια, καθώς και προβολή της ταινίας «Μαθήματα Αμερικάνικης Ιστορίας, σε σκηνοθεσία Τόνι Κέι, που έχει σαν κεντρικό θεματικό πυλώνα της το ρατσισμό.

Να σημειώσουμε ότι ο Μορφωτικός Σύλλογος Τσαριτσάνης ήταν που, πριν από λίγο καιρό, πρωτοστάτησε στην οργάνωση της μαζικής και δυναμικής αντίδρασης των κατοίκων του χωριού στην προκλητική και προσβλητική παρουσία κλιμακίου της Χρυσής Αυγής σε εκδήλωση τιμής για τους εκτελεσμένους από τα στρατεύματα Κατοχής Τσαριτσανιώτες πατριώτες, που είχε ως αποτέλεσμα οι χρυσαυγίτες ν' αναγκαστούν να φύγουν άρον άρον.

Και να επισημάνουμε ότι ο Μορφωτικός Σύλλογος Τσαριτσάνης συσπειρώνει 700 ενεργά και δραστήρια μέλη και είναι το μεγαλύτερο και μαζικότερο πολιτιστικό σωματείο της ευρύτερης περιοχής. Χωρίς, έως σήμερα, να πάρει ούτε ένα ευρώ δημόσιας, ή κρατικής επιχορήγησης, διαθέτει και λειτουργεί Χορευτικά και Μουσικά Τμήματα, Δανειστική Βιβλιοθήκη με 7.000 τίτλους βιβλίων, Αναγνωστήριο και αίθουσα υπολογιστών, Λαογραφικό Μουσείο, Κινηματογραφικό Τμήμα και Κινηματογραφική Λέσχη, εκδίδει από το 1982 την εφημερίδα «ΤΣΑΡΙΤΣΑΝΗ» που κυκλοφορεί σε 1.700 φύλλα και έχει ιστοσελίδα στο διαδίκτυο.

Πρόωρη «αυλαία»

Στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Κομοτηνή, κηδεύτηκε ο σκηνοθέτης, μεταφραστής και θεατρολόγος Χρήστος Καρχιδάκης, που πέθανε σε ηλικία μόλις 38 χρόνων. Ο Χρήστος Καρχιδάκης, γεννήθηκε στο Σίδνεϊ και μεγάλωσε στην Κομοτηνή. Απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών - Αριστούχος). Μετέφρασε τα θεατρικά έργα: «Λοκαντιέρα» του Κ. Γκολντόνι, «Δεσποινίς Πέπσι» της Π. Μπρινό, «Αγνή του Θεού» του Τ. Πιελμέιερ, «Βρικόλακες» του Ερ. Ιψεν, «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» του Ευγ. Ο' Νηλ, κ.ά. Ως βοηθός σκηνοθέτη, συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Αθηνών, κ.ά.

Το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου σε ανακοίνωσή του αναφέρει, μεταξύ άλλων : «Ο Χρήστος υπηρέτησε το θέατρο με αφοσίωση και αγάπη και αφιερώθηκε σε αυτό με όλο του το είναι, όπως κάθε γνήσιος εργάτης του θεάτρου. Ως μέλος του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου στήριξε με κάθε δύναμη, για περισσότερο από δέκα χρόνια σχεδόν, όλες τις δράσεις του και η βοήθειά του ήταν πάντα πολύτιμη».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ