ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Μάρτη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Στο Πολεμικό Ναυτικό τα υποβρύχια, στον «αέρα» οι εργαζόμενοι

Στο Πολεμικό Ναυτικό περιέρχονται τα τέσσερα υποβρύχια («ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΩΚΕΑΝΟΣ»), που κατασκευάζονταν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά («Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ», ΕΝΑΕ), ωστόσο η εξέλιξη αυτή δεν διασφαλίζει ούτε τη λειτουργία του ναυπηγείου ούτε τις θέσεις εργασίας των εκατοντάδων εργαζομένων του.

Οπως ανακοίνωσε το Σάββατο ο υπουργός Αμυνας, Δ. Αβραμόπουλος, το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) «αναλαμβάνει με τους υπεργολάβους και τους εργαζόμενους (...) την ολοκλήρωση των εργασιών που απομένουν και των δοκιμών θαλάσσης, προκειμένου να ενταχθούν στο στόλο (...) διασφαλίζοντας πλήρως τα χρήματα του ελληνικού δημοσίου που υπάρχουν διαθέσιμα στον προϋπολογισμό του υπουργείου μας για την ολοκλήρωση των εργασιών των υποβρυχίων».

Σε νεότερη ανακοίνωσή του την ίδια μέρα, το υπουργείο Αμυνας επανήλθε στο θέμα, ισχυριζόμενο ότι «πέραν του ποσού που είναι ήδη δεσμευμένο στους λογαριασμούς του υπουργείου για την ολοκλήρωση των υποβρυχίων, δεν πρόκειται να υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση του Δημοσίου».

Υπενθυμίζεται ότι τα αραβογερμανικά μονοπώλια που λυμαίνονται επί χρόνια τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αφού τσέπωσαν τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ από τα εξοπλιστικά προγράμματα του ΠΝ, αξιώνοντας και άλλο ζεστό χρήμα και προγράμματα του ΠΝ έβαλαν ουσιαστικά λουκέτο στον Σκαραμαγκά, παραδίδοντας 1.100 εργαζόμενους και τις οικογένειές τους στην εξαθλίωση, και τις εγκαταστάσεις του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας στη σκουριά.

Σε ό,τι αφορά τα υποβρύχια, η αρχική σύμβαση με τη γερμανική HDW προέβλεπε κατασκευή έξι υποβρυχίων κλάσης 214. Παρέδωσαν μόλις ένα, τον «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ», το οποίο ...γέρνει. Κατέπλευσε στην Ελλάδα από το Κίελο της Γερμανίας όπου κατασκευάστηκε το 2010, ενώ τα άλλα θα κατασκευάζονταν στο Σκαραμαγκά. Τώρα υποτίθεται προστίθενται στη δύναμη του στόλου και τα «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ». Μέχρι πρότινος ο τελευταίος ιδιοκτήτης του ναυπηγείου, Ισκαντάρ Σάφα, λέγεται ότι απαιτούσε 150 - 200 εκατ. ευρώ για να τα παραδώσει. Η ελληνική κυβέρνηση παζάρευε στα 70 με τη συμφωνία να κλείνει, καταπώς φαίνεται, στα 75.

Το «ΩΚΕΑΝΟΣ» είναι παλαιότερο υποβρύχιο, κλάσης 209, με 25ετή και πλέον παρουσία στις ελληνικές θάλασσες, κυριότητας ούτως ή άλλως του ελληνικού δημοσίου, που εντάχθηκε στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού NEPTUNE-II, υλοποιούμενο επίσης στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Ερώτημα παραμένει βέβαια τι θα γίνει με την παραγγελία των άλλων δύο νέων υποβρυχίων κλάσης 214, για τα οποία υπολογίζεται να έχουν ήδη καταβληθεί 132,5 εκατ. ευρώ χωρίς να έχει γίνει καμία εργασία.

Το προηγούμενο διάστημα από το υπουργείο διαχέονταν εκτιμήσεις ότι τα τρία νέα υποβρύχια μπορούν να σηκώσουν σημαία και να βγουν στην ανοιχτή θάλασσα εντός τεσσάρων μηνών. Λεγόταν ότι το μεγαλύτερο μέρος της κατασκευής τους έχει ολοκληρωθεί, απομένουν, π.χ., τα ηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία βάσει της σύμβασης είναι αρμοδιότητα της γερμανικής HDW να εγκαταστήσει. Υποτίθεται οι Γερμανοί παρείχαν διαβεβαιώσεις πως μπορούν να ολοκληρώσουν τις εργασίες «σχετικά σύντομα». Τώρα πάντως λέγεται ότι η παραλαβή των τριών υποβρυχίων θα ολοκληρωθεί σε χρονικό διάστημα έως 18 μηνών, με το πρώτο να πέφτει στη θάλασσα μέχρι το Σεπτέμβρη.

Επισήμως, ενημέρωση για το θέμα των υποβρυχίων θα γίνει από τον Δ. Αβραμόπουλο μεθαύριο, Πέμπτη, στη Βουλή, στην προγραμματισμένη συνεδρίαση των αρμόδιων Επιτροπών Αμυνας και Εξοπλισμών.

Δεν διασφαλίζονται οι εργαζόμενοι

Σε κάθε περίπτωση, η λύση που συμφωνήθηκε αφορά μόνο το θέμα της παραλαβής των υποβρυχίων, δεν διασφαλίζει τα ναυπηγεία, που οδηγούνται σε καταβαράθρωση στο πλαίσιο της ΕΕ, ενώ «ξεκρέμαστοι» μένουν και οι εργαζόμενοί τους. Οι εργασίες που απομένουν να γίνουν στα υποβρύχια δεν θα διαρκέσουν πολύ και δεν θα απασχολήσουν μεγάλο αριθμό εργαζομένων.

Ο ίδιος ο υπουργός Αμυνας σε ό,τι αφορά τη συνολική λειτουργία του ναυπηγείου, φρόντισε να πετάξει το «μπαλάκι» αλλού: «Το υπουργείο Ανάπτυξης θα συνεχίσει, ως αρμόδιο πλέον υπουργείο, την προσπάθεια συνολικής επίλυσης του προβλήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά». Ενώ και στη νεότερη ανακοίνωσή του το υπουργείο αναγνωρίζει ότι «όσον αφορά στους εργαζόμενους, ξεκαθαρίζεται ότι το Πολεμικό Ναυτικό εγγυάται πλήρως την απασχόλησή τους έως την ολοκλήρωση των εργασιών. Είναι φυσικό ότι υπάρχουν πολλά θέματα ακόμη σχετικά με τα ΕΝΑΕ και το μέλλον της ναυπηγοκατασκευαστικής βιομηχανίας της χώρας. Η επίλυση των θεμάτων αυτών είναι συναρμοδιότητα πολλών υπουργείων, τα οποία ήδη εργάζονται για τις καλύτερες δυνατές λύσεις»...

Θυμίζουμε άλλωστε ότι αρχές Φλεβάρη βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ κατέθεσαν τροπολογία στη Βουλή, βάσει της οποίας εκποιείται ολόκληρο το εμπορικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, δηλαδή το τμήμα ναυπήγησης, μετασκευής και επισκευής εμπορικών πλοίων, τινάζοντας στον αέρα τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων. Η τροπολογία, που έγινε δεκτή από την κυβέρνηση, προέβλεπε ότι «αναστέλλεται η επίσπευση και συνέχιση κάθε μορφής αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Νομικού Προσώπου με την επωνυμία Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά), καθόσον επηρεάζει τη ναυπήγηση και συντήρηση των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού»! Διασφάλιζε, δηλαδή, μόνο το «στρατιωτικό κομμάτι», το τμήμα που αφορά τα υποβρύχια, που σημαίνει ότι επί της ουσίας το ναυπηγείο βρίσκεται στον «αέρα». Να σημειωθεί ότι το αίτημα των εργαζομένων ήταν να προστατευτεί από πλειστηριασμούς το σύνολο του ναυπηγείου.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ Δ. ΑΒΡΑΜΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΒΟΣΝΙΟ ΥΕΘΑ
Μόνιμη επίκληση του επικίνδυνου χαρτιού του «παράγοντα σταθερότητας»

Με τον υπουργό Αμυνας της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης Zekerijah Osmic συναντήθηκε χτες ο Ελληνας ΥΕΘΑ Δ. Αβραμόπουλος. Στις συνομιλίες και τις μετέπειτα δηλώσεις φάνηκε ξεκάθαρα η στόχευση της ελληνικής κυβέρνησης να διευρύνει τη ζώνη επιρροής της εγχώριας αστικής τάξης στην ευρύτερη περιοχή, αξιοποιώντας προς τούτο και τις αμυντικές δυνατότητες της χώρας. Οπως φάνηκαν και τα σχέδια των βοσνιακών μονοπωλίων να βελτιώσουν τη δική τους θέση προσφέροντας υπηρεσίες στις λυκοσυμμαχίες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.

Ο Δ. Αβραμόπουλος μίλησε για «κοινή αντίληψη» των δύο κυβερνήσεων στις «διεθνείς σχέσεις, για την ανάγκη να προχωρήσουμε όλοι μαζί οι ευρωπαϊκοί λαοί στην οικοδόμηση του κοινού ευρωπαϊκού μας σπιτιού». Πρόσθεσε ότι «Η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά και σταθερά την ευρωατλαντική προοπτική της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης».

Επανέλαβε ό,τι είχε πει και σε αντίστοιχες συναντήσεις του με άλλους υπουργούς Αμυνας βαλκανικών χωρών: «Η Ελλάδα διαθέτει ένα από τα πλέον αξιόπιστα αμυντικά συστήματα στην Ευρώπη και είμαστε πρόθυμοι να παρέχουμε την εμπειρία, την τεχνογνωσία και την υποδομή στους γείτονές μας». Στο ίδιο πλαίσιο συνέχισε λέγοντας ότι η Ελλάδα παραμένει «παράγοντας ασφάλειας και σταθερότητας για την περιφέρειά μας, αλλά και ακόμα παραπέρα». Σε αυτό το πλαίσιο, υπενθύμισε ότι η ελληνική κυβέρνηση διοργανώνει, τέλη Απρίλη στην Αθήνα, έκτακτη Σύνοδο των υπουργών Αμυνας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με αντικείμενο την αμυντική συνεργασία «με έμφαση στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας».

Απ' την πλευρά του ο Βόσνιος υπουργός δήλωσε ευτυχής που επισκέπτεται τη «χώρα που προεδρεύει του Συμβουλίου της ΕΕ και η οποία στηρίζει το δρόμο της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης προς την ΕΕ και προς το ΝΑΤΟ». Πρόσθεσε: «Εμείς θα εκπληρώσουμε πολύ γρήγορα τα κριτήρια, για να μπούμε μέσα σε δύο πολύ σημαντικές οικογένειες στις οποίες βρίσκεται η χώρα σας (...) Η Βοσνία - Ερζεγοβίνη συμμετέχει στις ειρηνευτικές αποστολές, από όπου έχουμε πάρει και πολλά θετικά σχόλια και επαίνους για τις δυνατότητές μας»...

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ
Η συμφωνία δε διασφαλίζει ούτε τα ναυπηγεία, ούτε τους εργαζόμενους

Δήλωση του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ σε συγκέντρωση για την πρόταση του Κόμματος για λιμάνια - ναυπηγεία

Στιγμιότυπο από τη χτεσινή συγκέντρωση
Στιγμιότυπο από τη χτεσινή συγκέντρωση
Μιλώντας χτες το απόγευμα σε συγκέντρωση των Τομεακών Οργανώσεων Βιομηχανίας και Μεταφορών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ, στον Πειραιά, με θέμα την πρόταση του Κόμματος για τα λιμάνια και τα ναυπηγεία, ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δ. Κουτσούμπας σημείωσε τα εξής σε ό,τι αφορά τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τη συμφωνία που ανακοινώθηκε για την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού:

«Ο Σκαραμαγκάς, που ανήκει τώρα στους Αραβες, είναι στα πρόθυρα του λουκέτου, αφού έκλεισε το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων και οι εργαζόμενοί του είναι μήνες απλήρωτοι, σχεδόν άνεργοι. Η προχτεσινή ανακοίνωση του υπουργού Εθνικής Αμυνας ότι επετεύχθη συμφωνία με τον επενδυτή, δεν μας εφησυχάζει. Φυσικά θα περιμένουμε και την πιο αναλυτική ενημέρωση στην Επιτροπή της Βουλής την Πέμπτη. Από ό,τι όμως φαίνεται από την πρώτη ενημέρωση, η λύση που συμφωνήθηκε αφορά μόνο το θέμα της παραλαβής των υποβρυχίων, δεν διασφαλίζει τα ναυπηγεία, που οδηγούνται σε απαξίωση και καταβαράθρωση στο πλαίσιο της ΕΕ, ενώ τσακίζονται οι εργαζόμενοι σε αυτά. Οι εργασίες που απομένουν να γίνουν στα υποβρύχια δεν θα διαρκέσουν για πολύ και δεν θα απασχολήσουν μεγάλο αριθμό εργαζομένων. Τι θα γίνει με τις άλλες δραστηριότητες των ναυπηγείων; Τι θα γίνει με τους εργαζόμενους και τα δικαιώματά τους; Ποιο θα είναι το ιδιοκτησιακό καθεστώς; Αλλωστε με τις ευλογίες της ΕΕ έγινε η συμφωνία για τη χρηματοδότηση και τη ναυπήγηση εκατοντάδων πλοίων στα ναυπηγεία της Ασίας, όταν στην Ελλάδα δε βαρά ούτε σφυριά».

  • Εκτενή αποσπάσματα από την ομιλία του Δ. Κουτσούμπα στη χτεσινή συγκέντρωση στον Πειραιά, καθώς και ρεπορτάζ από τις παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν, θα δημοσιευτούν στο αυριανό φύλλο του «Ριζοσπάστη».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ