Τρίτη 18 Μάρτη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Στο Πολεμικό Ναυτικό τα υποβρύχια, στον «αέρα» οι εργαζόμενοι

Στο Πολεμικό Ναυτικό περιέρχονται τα τέσσερα υποβρύχια («ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ», «ΚΑΤΣΩΝΗΣ» και «ΩΚΕΑΝΟΣ»), που κατασκευάζονταν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά («Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ», ΕΝΑΕ), ωστόσο η εξέλιξη αυτή δεν διασφαλίζει ούτε τη λειτουργία του ναυπηγείου ούτε τις θέσεις εργασίας των εκατοντάδων εργαζομένων του.

Οπως ανακοίνωσε το Σάββατο ο υπουργός Αμυνας, Δ. Αβραμόπουλος, το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) «αναλαμβάνει με τους υπεργολάβους και τους εργαζόμενους (...) την ολοκλήρωση των εργασιών που απομένουν και των δοκιμών θαλάσσης, προκειμένου να ενταχθούν στο στόλο (...) διασφαλίζοντας πλήρως τα χρήματα του ελληνικού δημοσίου που υπάρχουν διαθέσιμα στον προϋπολογισμό του υπουργείου μας για την ολοκλήρωση των εργασιών των υποβρυχίων».

Σε νεότερη ανακοίνωσή του την ίδια μέρα, το υπουργείο Αμυνας επανήλθε στο θέμα, ισχυριζόμενο ότι «πέραν του ποσού που είναι ήδη δεσμευμένο στους λογαριασμούς του υπουργείου για την ολοκλήρωση των υποβρυχίων, δεν πρόκειται να υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση του Δημοσίου».

Υπενθυμίζεται ότι τα αραβογερμανικά μονοπώλια που λυμαίνονται επί χρόνια τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αφού τσέπωσαν τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ από τα εξοπλιστικά προγράμματα του ΠΝ, αξιώνοντας και άλλο ζεστό χρήμα και προγράμματα του ΠΝ έβαλαν ουσιαστικά λουκέτο στον Σκαραμαγκά, παραδίδοντας 1.100 εργαζόμενους και τις οικογένειές τους στην εξαθλίωση, και τις εγκαταστάσεις του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας στη σκουριά.

Σε ό,τι αφορά τα υποβρύχια, η αρχική σύμβαση με τη γερμανική HDW προέβλεπε κατασκευή έξι υποβρυχίων κλάσης 214. Παρέδωσαν μόλις ένα, τον «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ», το οποίο ...γέρνει. Κατέπλευσε στην Ελλάδα από το Κίελο της Γερμανίας όπου κατασκευάστηκε το 2010, ενώ τα άλλα θα κατασκευάζονταν στο Σκαραμαγκά. Τώρα υποτίθεται προστίθενται στη δύναμη του στόλου και τα «ΠΙΠΙΝΟΣ», «ΜΑΤΡΩΖΟΣ» και «ΚΑΤΣΩΝΗΣ». Μέχρι πρότινος ο τελευταίος ιδιοκτήτης του ναυπηγείου, Ισκαντάρ Σάφα, λέγεται ότι απαιτούσε 150 - 200 εκατ. ευρώ για να τα παραδώσει. Η ελληνική κυβέρνηση παζάρευε στα 70 με τη συμφωνία να κλείνει, καταπώς φαίνεται, στα 75.

Το «ΩΚΕΑΝΟΣ» είναι παλαιότερο υποβρύχιο, κλάσης 209, με 25ετή και πλέον παρουσία στις ελληνικές θάλασσες, κυριότητας ούτως ή άλλως του ελληνικού δημοσίου, που εντάχθηκε στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού NEPTUNE-II, υλοποιούμενο επίσης στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Ερώτημα παραμένει βέβαια τι θα γίνει με την παραγγελία των άλλων δύο νέων υποβρυχίων κλάσης 214, για τα οποία υπολογίζεται να έχουν ήδη καταβληθεί 132,5 εκατ. ευρώ χωρίς να έχει γίνει καμία εργασία.

Το προηγούμενο διάστημα από το υπουργείο διαχέονταν εκτιμήσεις ότι τα τρία νέα υποβρύχια μπορούν να σηκώσουν σημαία και να βγουν στην ανοιχτή θάλασσα εντός τεσσάρων μηνών. Λεγόταν ότι το μεγαλύτερο μέρος της κατασκευής τους έχει ολοκληρωθεί, απομένουν, π.χ., τα ηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία βάσει της σύμβασης είναι αρμοδιότητα της γερμανικής HDW να εγκαταστήσει. Υποτίθεται οι Γερμανοί παρείχαν διαβεβαιώσεις πως μπορούν να ολοκληρώσουν τις εργασίες «σχετικά σύντομα». Τώρα πάντως λέγεται ότι η παραλαβή των τριών υποβρυχίων θα ολοκληρωθεί σε χρονικό διάστημα έως 18 μηνών, με το πρώτο να πέφτει στη θάλασσα μέχρι το Σεπτέμβρη.

Επισήμως, ενημέρωση για το θέμα των υποβρυχίων θα γίνει από τον Δ. Αβραμόπουλο μεθαύριο, Πέμπτη, στη Βουλή, στην προγραμματισμένη συνεδρίαση των αρμόδιων Επιτροπών Αμυνας και Εξοπλισμών.

Δεν διασφαλίζονται οι εργαζόμενοι

Σε κάθε περίπτωση, η λύση που συμφωνήθηκε αφορά μόνο το θέμα της παραλαβής των υποβρυχίων, δεν διασφαλίζει τα ναυπηγεία, που οδηγούνται σε καταβαράθρωση στο πλαίσιο της ΕΕ, ενώ «ξεκρέμαστοι» μένουν και οι εργαζόμενοί τους. Οι εργασίες που απομένουν να γίνουν στα υποβρύχια δεν θα διαρκέσουν πολύ και δεν θα απασχολήσουν μεγάλο αριθμό εργαζομένων.

Ο ίδιος ο υπουργός Αμυνας σε ό,τι αφορά τη συνολική λειτουργία του ναυπηγείου, φρόντισε να πετάξει το «μπαλάκι» αλλού: «Το υπουργείο Ανάπτυξης θα συνεχίσει, ως αρμόδιο πλέον υπουργείο, την προσπάθεια συνολικής επίλυσης του προβλήματος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά». Ενώ και στη νεότερη ανακοίνωσή του το υπουργείο αναγνωρίζει ότι «όσον αφορά στους εργαζόμενους, ξεκαθαρίζεται ότι το Πολεμικό Ναυτικό εγγυάται πλήρως την απασχόλησή τους έως την ολοκλήρωση των εργασιών. Είναι φυσικό ότι υπάρχουν πολλά θέματα ακόμη σχετικά με τα ΕΝΑΕ και το μέλλον της ναυπηγοκατασκευαστικής βιομηχανίας της χώρας. Η επίλυση των θεμάτων αυτών είναι συναρμοδιότητα πολλών υπουργείων, τα οποία ήδη εργάζονται για τις καλύτερες δυνατές λύσεις»...

Θυμίζουμε άλλωστε ότι αρχές Φλεβάρη βουλευτές της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ κατέθεσαν τροπολογία στη Βουλή, βάσει της οποίας εκποιείται ολόκληρο το εμπορικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, δηλαδή το τμήμα ναυπήγησης, μετασκευής και επισκευής εμπορικών πλοίων, τινάζοντας στον αέρα τις θέσεις εργασίας των εργαζομένων. Η τροπολογία, που έγινε δεκτή από την κυβέρνηση, προέβλεπε ότι «αναστέλλεται η επίσπευση και συνέχιση κάθε μορφής αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Νομικού Προσώπου με την επωνυμία Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά), καθόσον επηρεάζει τη ναυπήγηση και συντήρηση των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού»! Διασφάλιζε, δηλαδή, μόνο το «στρατιωτικό κομμάτι», το τμήμα που αφορά τα υποβρύχια, που σημαίνει ότι επί της ουσίας το ναυπηγείο βρίσκεται στον «αέρα». Να σημειωθεί ότι το αίτημα των εργαζομένων ήταν να προστατευτεί από πλειστηριασμούς το σύνολο του ναυπηγείου.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ