ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Φλεβάρη 2015
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Τους πήρε το ποτάμι

Η έλλειψη έργων και υποδομών για την πρόληψη και ελαχιστοποίηση των συνεπειών τέτοιων φαινομένων, που οφείλεται στη μη καταβολή πόρων για τη χρηματοδότησή τους, είναι η πραγματική αιτία των πλημμυρικών προβλημάτων που προκάλεσαν οι βροχοπτώσεις στη Θεσσαλία.

Στα Τρίκαλα η έλλειψη ισχυρών αντιπλημμυρικών αναχωμάτων είχε ως αποτέλεσμα να πλημμυρίσουν ο Πηνειός ποταμός και παραπόταμοί του και τα νερά να «πνίξουν» και να καταστρέψουν δεκάδες χιλιάδες στρέμματα με σιτηρά.

Ιδιαίτερα σημαντικές ζημιές έχουν προκληθεί σε καλλιέργειες στην περιοχή της Φαρκαδόνας, καθώς πάνω από 10.000 στρέμματα στη Φαρκαδόνα, στο Ζάρκο, στο Κλοκοτό, στην Πηνειάδα, στο Κεραμίδι κι άλλα χωριά κατακλύστηκαν από τα νερά του Πηνειού και του Ενιππέα.

Καταστροφές προκάλεσε και η υπερχείλιση του παραπόταμου του Πηνειού, Πάμισου σε περιοχές των χωριών Μεγάλα Καλύβια και Λαζαρίνα - διεκόπη η κυκλοφορία στο δρόμο που ενώνει τα δυο χωριά και διεξάγεται από παρακαμπτήριες οδούς - καθώς και στα χωριά Φήκη, Βαλτινό κ.ά. από την υπερχείλιση του ξεροπόταμου Γκούβελου.

Αντιπροσωπεία της «Λαϊκής Συσπείρωσης» του Δήμου Τρικάλων, αποτελούμενη από τους δημοτικούς συμβούλους Γιώργο Καΐκη και Κώστα Τάσιο, επισκέφτηκε πληγείσες περιοχές και συνομίλησε με κατοίκους.

Οι δημοτικοί σύμβουλοι του ΚΚΕ, αφού σημείωσαν ότι η έλλειψη κονδυλίων για έργα υποδομής εμφανίζεται ανάγλυφα και στους προϋπολογισμούς του Δήμου Τρικάλων, τόνισαν: «Η "Λαϊκή Συσπείρωση" είναι η μοναδική δημοτική παράταξη που έχει αναδείξει στο Δημοτικό Συμβούλιο, πολλές φορές εδώ και χρόνια, τη σπουδαιότητα τέτοιου σχεδιασμού, ιεραρχώντας το ως κυρίαρχο ζήτημα. Το ακριβώς αντίθετο, όμως, επικρατεί στις κατευθύνσεις του 'Καλλικράτη" και της ΕΕ, σύμφωνα με τις οποίες τέτοια έργα πολιτικής προστασίας είναι "μη επιλέξιμα". Χαρακτηρίζονται ως "μη επιλέξιμα" γιατί απλά δεν αποτελούν πεδίο παραγωγής κέρδους για επιχειρηματικούς ομίλους».

Επισήμαναν ότι το ζήτημα της αντιπλημμυρικής προστασίας για να λυθεί αποτελεσματικά πρέπει να εξετάζεται στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για τα νερά, που θα αφορά την έρευνα, την προστασία, τις χρήσεις γης και την ορθολογική αξιοποίηση των υδάτινων πόρων συνολικά στη χώρα και κατά υδατικό διαμέρισμα.

Ζημιές έγιναν και σε χιλιάδες στρέμματα με σιτηρά, όπως και σε δρόμους κι άλλες υποδομές, στο Νομό Καρδίτσας, καθώς υπερχείλισαν τα ποτάμια Μέγας, Αχελώος και Πετρουλιώτης.

Στο Νομό της Λάρισας, λόγω αυξημένου όγκου υδάτων του Τιταρήσιου ποταμού, διεκόπη η κυκλοφορία των οχημάτων στο 3ο χλμ της Επαρχ. Οδού Αμπελώνα - Δελερίων και διεξάγεται από παρακαμπτήριους.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - ΘΡΑΚΗ
Δεν τους έφτανε η πλημμύρα ήρθε και το χιόνι

Μετά τη βροχή που άφησε ζημιές στο πέρασμά της, το χιόνι έκανε την εμφάνισή του στη Δυτική Μακεδονία, κλείνοντας δρόμους και αποκλείοντας τα πρώτα - ορεινά - χωριά. Το σημαντικότερο πρόβλημα όμως παρουσιάστηκε στην Εγνατία Οδό που πλημμύρισε και στα δύο της ρεύματα στο τμήμα από Καλαμιά έως Κοίλα, του Νομού Κοζάνης (στο 200ό χιλιόμετρο). Αργά χτες το απόγευμα, άνοιξε το ρεύμα κυκλοφορίας προς Θεσσαλονίκη και αναμενόταν να γίνει το ίδιο και με αυτό προς Γρεβενά. Η Τροχαία είχε προχωρήσει σε εκτροπή της κυκλοφορίας μέσω της παλαιάς Εθνικής Οδού Κοίλων - Βατερού.

Από την άλλη, καθίζηση σημειώθηκε στην Εθνική Οδό Καστοριάς - Κρυσταλλοπηγής Φλώρινας και η ΕΛ.ΑΣ. προχώρησε σε διακοπή της κυκλοφορίας από το 10ο χλμ. έως το 23ο χιλιόμετρο όπως και στην Επαρχιακή Οδό Καστοριάς - Ιωαννίνων (μέσω Νεστορίου), από το 40ό έως το 44ο χιλιόμετρο. Παράλληλα, λόγω της χιονόπτωσης, η κίνηση των οχημάτων από το 14ο ως το 30ό χιλιόμετρο της Επαρχιακής Οδού Καστοριάς - Φλώρινας (μέσω Βιτσίου) γινόταν μόνο με χρήση αλυσίδων.

Ζημιές προκλήθηκαν από την έντονη βροχόπτωση στο χωριό Νίκη στη Φλώρινα, όπου σπίτια και χωράφια πλημμύρισαν ενώ ίδιο είναι και το σκηνικό στην Τοπική Κοινότητα Βαλτονέρων του Δήμου Αμυνταίου, όπου το νερό μπήκε σε αρκετές κατοικίες και αποθηκευτικούς χώρους.

Τέλος, στα Γρεβενά τα ποτάμια της πόλης Καστράκι, Γρεβενίτης και Βενέτικος «φούσκωσαν» χωρίς όμως να προκαλέσουν ζημιές, φτάνοντας όμως στα οριακά επίπεδα των γεφυριών Ζιάκα, Αζίζ Αγά και Σπανού.

Στον Εβρο

Τα πρώτα προβλήματα με πλημμύρες άρχισαν να κάνουν χτες την εμφάνισή τους στον Εβρο, από την εισχώρηση μεγάλων ποσοτήτων νερού στην Ελλάδα, μετά το άνοιγμα του φράγματος του Ιβαΐλογκρατς στη γειτονική Βουλγαρία, που είχε ως αποτέλεσμα τα νερά να εισχωρήσουν αρχικά στον ποταμό Αρδα και στη συνέχεια στον Εβρο.

Αποκλείστηκε μεγάλο μέρος της Εθνικής οδού Ορεστιάδας - Ορμενίου, που οδηγεί στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα επειδή τα νερά κάλυψαν το οδόστρωμα, ενώ ανάλογα προβλήματα υπήρχαν και στο τελωνείο στις Καστανιές, που έχει αναστείλει προσωρινά τη λειτουργία του. Πλημμυρικά φαινόμενα υπήρχαν και μέσα στον οικισμό των Καστανιών χωρίς ωστόσο να υπήρχε κίνδυνος μέχρι το απόγευμα για κατοικίες ή καταστήματα, ενώ από τα νερά που έχουν εισχωρήσει στην ελληνική πλευρά καταστράφηκε σε μήκος εκατό περίπου μέτρων και ένα μέρος του «φράχτη» στον βόρειο Εβρο.

Στη Λέσβο

Οι ισχυροί άνεμοι έπληξαν το τελευταίο τριήμερο και τη Λέσβο με αποτέλεσμα να πέσουν δέντρα, κολόνες και καλώδια της ΔΕΗ και να προκληθούν υλικές ζημιές σε οχήματα. Παράλληλα οι ψαράδες του νησιού είδαν πολλές βάρκες να αναποδογυρίζουν από τα υψηλά κύματα ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, πλημμύρισε η περιοχή Ψαροπόταμος μετά από υπερχείλιση του ποταμού Χαλάνδρα.

Οι πτώσεις δέντρων προκάλεσαν προβλήματα και στην κυκλοφορία των οχημάτων με σημαντικότερα αυτά στη διαδρομή από την πόλη της Μυτιλήνης προς το αεροδρόμιο του νησιού. Εκτός αυτών, υπήρχαν και «εμπόδια» στη σύνδεση του νησιού με την υπόλοιπη επικράτεια καθώς είναι σε ισχύ το απαγορευτικό απόπλου των πλοίων ενώ έχουν ματαιωθεί προγραμματισμένες πτήσεις από Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Χίο.

Σημειώνεται πως πολλές είναι και οι ζημιές που υπέστησαν κτήματα και κατοικίες από την υπερχείλιση του ποταμού Χαλάνδρα. Οπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι, ο ποταμός έχει χρόνια να καθαριστεί.

ΑΧΑΪΑ - ΗΛΕΙΑ
Ανυπαρξία έργων, πλημμύρα επιπτώσεων

Κατολισθήσεις, πλημμύρες αλλά και δέντρα και κολόνες της ΔΕΗ που έπεσαν είναι τα όσα άφησε πίσω της η κακοκαιρία που έπληξε την Αχαΐα και την Ηλεία.

Ειδικότερα, κατολισθήσεις σημειώθηκαν στο χωριό Πλάκα κοντά στα Τριπόταμα Αχαΐας, όπου η Πυροσβεστική προχώρησε στην εκκένωσή του από τις 25 οικογένειες που ζουν σε αυτό. Επίσης, κατολίσθηση βράχων και χωμάτινου όγκου έγινε και στην Εθνική Οδό Καλαβρύτων - Αιγίου (μέσω Φτέρης) και ειδικότερα στο τμήμα μεταξύ των χωριών Πετσακοί - Κορφές. Υπερχείλισε, επίσης, ο χείμαρρος Χάραδρος και το νερό περνούσε δίπλα από τα σπίτια του Καστελλόκαμπου Πάτρας.

Χτες το μεσημέρι, η βροχή έδωσε τη θέση της στη χιονόπτωση στη Δυτική Αχαΐα και κυρίως κοντά στο αεροδρόμιο του Αράξου.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Δήμου Πάτρας, «σε δεκάδες περιπτώσεις από το Σάββατο μέχρι και σήμερα (σ.σ. χτες), χρειάστηκε να επέμβουν συνεργεία της Πολιτικής Προστασίας και Καθαριότητας του Δήμου Πατρέων, καθώς και της ΔΕΥΑΠ, αποκαθιστώντας βλάβες που προκλήθηκαν από το κύμα κακοκαιρίας που χτύπησε την περιοχή. Οι σοβαρές ζημιές που προκλήθηκαν σε διάφορες περιοχές του δήμου οφείλονται στην ανυπαρξία των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας. Δυστυχώς οι ελληνικές κυβερνήσεις, διαχρονικά, δεν αντιμετώπισαν συνολικά ζητήματα υποδομών, για την προστασία των πολιτών, από καιρικά φαινόμενα (πλημμύρες, πυρκαγιές, σεισμούς). Είναι χαρακτηριστικό ότι τα διαθέσιμα κονδύλια της Πολιτικής Προστασίας για αντιπλημμυρικά έργα είναι μηδενικά. Ως εκ τούτου, η δημοτική αρχή ζητά από την κυβέρνηση να αποφασιστούν άμεσα και να υπάρξουν πάγιες πιστώσεις και αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις, για αντιμετώπιση των διαφόρων προβλημάτων και αποκατάσταση των ζημιών».

Από την άλλη, στην Ηλεία οι θυελλώδεις άνεμοι έφεραν τη... θάλασσα σε πολλές περιοχές μέσα σε παραλιακά σπίτια προκαλώντας σημαντικές ζημιές. Ειδικότερα, στις περιοχές της παραλίας Επιταλίου, Μούτελη (Γυφτοπάναινα), Σπιάντζας και της παραλίας Κατακόλου. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, κολόνες της ΔΕΗ βρίσκονται μέσα στη θάλασσα. Επίσης, τα ξημερώματα της Κυριακής, σημειώθηκε καθίζηση στο δρόμο προς Αγ. Αννα, κοντά στην περιοχή Γούμερο, με τα γύρω χωριά να έχουν αποκλειστεί, ενώ κατολισθήσεις σημειώθηκαν στην περιοχή της Τρυπητής.

ΝΑΥΤΙΚΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ
Επικίνδυνη κατάσταση

Δύο ναυτικά ατυχήματα καταγράφηκαν από τη νύχτα της Παρασκευής έως τα ξημερώματα του Σαββάτου, δηλαδή μέσα σε λίγες ώρες, στη γραμμή Πάτρα - Ιταλία, τα οποία μαρτυρούν ότι ένα μήνα μετά την πυρκαγιά στο επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «NORMAN ATLANTIC», όλοι οι παράγοντες που οδήγησαν στην πολύνεκρη τραγωδία παραμένουν σε πλήρη ισχύ και «έτοιμοι» να ξαναστείλουν στο θάνατο κόσμο που ταξιδεύει σε αυτή τη γραμμή.

Συγκεκριμένα, το βράδυ της Παρασκευής το πλοίο «CRUISE EUROPA» με σημαία Ιταλίας και 73 επιβάτες, κατά τη διάρκεια των χειρισμών πρόσδεσης στο λιμάνι της Πάτρας προσέκρουσε στον κυματοθραύστη του λιμανιού με αποτέλεσμα να προκληθεί ρήγμα πάνω από την ίσαλο γραμμή.

Τα ξημερώματα του Σαββάτου στο «SUPERFAST IΙ» με 313 επιβάτες, κατά τη διάρκεια χειρισμών απόπλου από το λιμάνι της Πάτρας για Ηγουμενίτσα και Μπάρι Ιταλίας, τα φορτηγά που βρίσκονταν στο γκαράζ του έπεσαν το ένα πάνω στο άλλο ενώ ένα από αυτά ανατράπηκε. Ευτυχώς δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός.

Ως αιτία για τα δύο περιστατικά από το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρονται οι «δυσμενείς καιρικές συνθήκες».

Τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΠΡΝ (Πληρωμάτων Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών) απαντούν ότι «δεν είναι δικαιολογία οι προβλεπόμενες δυσμενείς καιρικές συνθήκες» και επισημαίνουν ότι: «Επαναλαμβάνουμε ότι θα έχουμε ανάλογα περιστατικά εάν δεν αντιμετωπιστεί η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ιταλία καθώς και στις άλλες γραμμές των επιβατηγών πλοίων, σύμφωνα με τις προτάσεις των ναυτεργατικών σωματείων». Τα σωματεία καταθέτουν το πλαίσιο πάλης για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα που είχαν παρουσιάσει σε συνέντευξη Τύπου για το «NORMAN ATLANTIC», το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει: «Οι έλεγχοι της αξιοπλοΐας των πλοίων και η έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών να γίνονται με κρατική ευθύνη και τη συμμετοχή των ναυτεργατών, των ναυτεργατικών σωματείων», «να καθοριστούν νέοι αυστηροί κανόνες ναυπήγησης των Ε/Γ - Ο/Γ πλοίων που θα ενισχύουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα», «απαγόρευση απόπλου των πλοίων στα οποία υπάρχουν παρατηρήσεις για σοβαρά προβλήματα ασφαλείας, εξασφάλιση της επάρκειας και καταλληλότητας των σωστικών και πυροσβεστικών μέσων», «απαγόρευση απόπλου των επιβατικών πλοίων σε περίπτωση κακοκαιρίας και κατάργηση της ρύθμισης που μεταφέρει την ευθύνη στον πλοίαρχο», κ.ά.

Προσφορά

Η σ. Ελένη Κυπραίου προσφέρει στο ΚΚΕ 100 ευρώ, μέσω ΚΟΒ Νέου Κόσμου - Κουκακίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ