ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 13 Φλεβάρη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
Προσπέλαση μέχρι 75 λεπτά, αλλά επί χάρτου...

Σχεδόν ειδυλλιακή εικόνα παρουσίασε χτες το ΥΠΕΧΩΔΕ για τους χρόνους που θα χρειάζεται κανείς να μεταβεί στο νέο αεροδρόμιο

Από 15 μέχρι 75 λεπτά είναι ο χρόνος που θα χρειάζεται κανείς το Μάρτη να φτάσει στο αεροδρόμιο Σπάτων με ΙΧ αυτοκίνητο ή με ταξί, σύμφωνα με τη μελέτη συγκοινωνιολόγων, που παρουσίασε χτες σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, σε μια προσπάθεια να πείσει ότι - τουλάχιστον όσον αφορά τον τομέα του - τα πάντα θα είναι έτοιμα για την επίσημη έναρξη λειτουργίας του. Βέβαια η πρόσβαση στο αεροδρόμιο με άλλα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως μετρό ή προαστιακός σιδηρόδρομος, είναι ακόμη πιο... χρονοβόρα, για τον απλούστατο λόγο ότι η κατασκευή τους βρίσκεται ακόμη στις μελέτες... Οσον αφορά την ακριβή ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δήλωσε ότι αυτή θα καθοριστεί εντός των προσεχών ημερών και - πάντως - αυτή θα είναι εντός του Μάρτη.

Τόσο ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, όσο και ο συγκοινωνιολόγος Ι. Φραντζεσκάκης, μοίρασαν χάρτες με τις «βέλτιστες» διαδρομές για το αεροδρόμιο που προέκυψαν από τη μελέτη για κάθε δήμο του Λεκανοπεδίου Αττικής - αλήθεια οι χάρτες αυτοί θα μοιράζονται άραγε μαζί με τα εισιτήρια στους επιβάτες; Οι διαδρομές αυτές καταλήγουν σε 6 κύριους κλάδους προσπέλασης, οι οποίοι οδηγούν στους 3 Ανισόπεδους κόμβους Γέρακα, Παλλήνης και Αεροδρομίου. Πρόκειται συγκεκριμένα:

  • Ο κλάδος Λ. Βάρης - Κορωπίου - Ανισόπεδος Κόμβος Αεροδρομίου, που αφορά την προσπέλαση από τους νοτιοδυτικούς δήμους.
  • Ο κλάδος Μεσογείων - Ανισόπεδος Κόμβος Παλλήνης, που αφορά την προσπέλαση από τους κεντρικούς δήμους της πρωτεύουσας και το μεγαλύτερο τμήμα του Δήμου Αθηναίων.
  • Ο κλάδος Δουκίσσης Πλακεντίας - Ανισόπεδος Κόμβος Γέρακα, που αφορά την προσπέλαση των δήμων Δυτικής Αττικής, μέσω της Λ. Κηφισσού.
  • Ο κλάδος Αναπαύσεως - Κλεισθένους - Ανισόπεδος Κόμβος Γέρακα, που αφορά την προσπέλαση από τους Βόρειους Δήμους.


Οπως δήλωσε ο Ι. Φραντζεσκάκης οι τρεις πρώτοι κλάδοι θα απορροφούν το 90% περίπου των μετακινήσεων προς το νέο Αεροδρόμιο, ενώ ο τέταρτος το υπόλοιπο 10% των μετακινήσεων.

Αναλυτικότερα σύμφωνα με τη μελέτη αυτή, οι κάτοικοι μόνο 6 δήμων (Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Κερατσινίου, Μαραθώνα, Περάματος και Φυλής) θα χρειάζονται χρόνο από 60-75 λεπτά για να φτάσουν στο αεροδρόμιο Σπάτων, ενώ οι κάτοικοι άλλων 54 δήμων θα χρειάζονται χρόνο μικρότερο από 45 λεπτά και άλλων 30 περίπου δήμων θα χρειάζονται από 45-60 λεπτά.

Οπως πρόσθεσε ο Ι. Φραντζεσκάκης, ο μέσος χρόνος προσπέλασης στο νέο αεροδρόμιο το Μάρτη θα είναι μόνο κατά 6 λεπτά μεγαλύτερος από αυτόν που χρειάζεται κανείς σήμερα για να φτάσει στο αεροδρόμιο Ελληνικού, ενώ το 2004, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η Αττική Οδός, ο μέσος αυτός χρόνος θα είναι μικρότερος κατά 15 λεπτά, από ό,τι σήμερα.

Ο Κ. Λαλιώτης δήλωσε επίσης ότι μέσα στο Μάρτη θα είναι έτοιμα 22 χιλιόμετρα της Αττικής Οδού (σ.σ. θα πληρώνουμε διόδια τουλάχιστον 200 δρχ., αν και δε θα έχει ολοκληρωθεί ούτε κατά 40%), αλλά και τα έργα διαπλάτυνσης που γίνονται σε παράπλευρους οδούς, όπως Δουκίσσης Πλακεντίας, Κλεισθένους, Βάρης - Κορωπίου, Λ. Μαραθώνα κ.λπ.

Η ΙΑΤΑ

Στο μεταξύ σημαντικό πρόβλημα εγείρουν οι δηλώσεις παραγόντων της ΙΑΤΑ (Διεθνής Ενωση που εκπροσωπεί τις αεροπορικές εταιρίες). Πιο συγκεκριμένα, ο γενικός διευθυντής της Ενωσης αυτής Πιερ Ζανιό, σε δηλώσεις που έκανε την περασμένη Παρασκευή, ανέφερε ότι «η κύρια οδός πρόσβασης του αεροδρομίου σαφώς δε θα είναι έτοιμη κατά την έναρξη λειτουργίας» και ότι «απέχουν πολύ από την ολοκλήρωσή τους πολύ σημαντικές εγκαταστάσεις».

Στις δηλώσεις αυτές απάντησε με ανακοίνωσή της η εταιρία «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών», υποστηρίζοντας ότι: Οι οδικές προσβάσεις θα είναι έτοιμες πριν την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου, όπως επίσης και οι εμπορευματικές εγκαταστάσεις, ενώ τα συστήματα αεροναυτιλίας θα τεθούν σε ισχύ την 1η Μάρτη. Παράλληλα, δηλώνει ότι οι εργασίες βαριάς συντήρησης θα εκτελούνται στις σημερινές εγκαταστάσεις του Ελληνικού!

Η ΙΑΤΑ, με νεότερες δηλώσεις του εκπροσώπου Τύπου της στην «Ντόιτσε Βέλε», επιμένει ότι είναι ανεπαρκείς οι οδικές προσβάσεις στο νέο αεροδρόμιο. Κατά τον Τιμ Γκουντγίαρ, στην περίπτωση του αεροδρομίου Σπάτων δεν υπάρχουν οι οδοί πρόσβασης και σε αυτές τις περιπτώσεις δημιουργείται χάος. Στην επισήμανση ότι και σε άλλα σύγχρονα αεροδρόμια παρατηρούνται ανάλογα προβλήματα, είπε ότι το αεροδρόμιο Σπάτων είναι το πιο καινούριο αεροδρόμιο της Ευρώπης, ενώ έκανε σύγκριση με το καινούριο αεροδρόμιο του Μονάχου, για το οποίο είχε να πει ότι εκεί «οι αρχές έκαναν ό,τι είναι δυνατόν για να τελειώσουν τα έργα υποδομής».

Τα υπέρογκα τέλη

Πάντως, η όλη «κόντρα» δε φαίνεται να είναι άσχετη με τα υπερβολικά τέλη αεροδρομίου που ζητά η «Χόχτιφ», προκειμένου να αποκομίσει υπερκέρδη και από τη λειτουργία του, καθώς κατέχει το 45% των μετοχών της «Αερολιμήν Αθηνών». Για παράδειγμα, σύμφωνα με μελέτη της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» υπολογίζεται ότι το κόστος χρήσης του νέου αεροδρομίου για ίδιο αριθμό επιβατών θα φτάσει τα 25 δισ. δρχ., έναντι 2,5 δισ. δρχ. που είναι σήμερα, δηλαδή θα δεκαπλασιαστεί! Τα τέλη αυτά οι αεροπορικές εταιρίες θα τα μετακυλήσουν στους επιβάτες (πολλοί μιλούν ήδη για αυξήσεις των εισιτηρίων έως και 35%) και γι' αυτό φοβούνται ότι θα χάσουν πελατεία.

Χτες οι συναρμόδιοι υπουργοί Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ, καθώς και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημ. Ρέππας μίλησαν αόριστα για εγκαίνια του νέου αεροδρομίου μέσα στο Μάρτη, ενώ... διαβεβαίωναν ότι όλα είναι «μέλι γάλα» στις σχέσεις τους και ότι απλά ο καθένας εκφράζει τους προβληματισμούς του στον τομέα ευθύνης του.

Ο υπουργός Μεταφορών είπε ότι βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την έκδοση της άδειας στο νέο αεροδρόμιο, για να προσθέσει ότι το μείζον θέμα είναι η ασφάλεια. Πρόσθεσε ότι με την υπογραφή της άδειας θα παραδοθεί ένα «επιχειρησιακά έτοιμο και ασφαλές αεροδρόμιο». Ο υπουργός ανέφερε ότι μέσα στο Φλεβάρη θα παραληφθούν από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και θα τεθούν σε επιχειρησιακή λειτουργία τα συστήματα αεροναυτιλίας, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα δοκιμών και εξοικείωσης του προσωπικού σε διάστημα 30 ημερών.


ΚΤΗΜΑ ΒΕΪΚΟΥ - ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 2004
Δικαίωση των κληρονόμων Βέικου διά της πλαγίας;

Πρωτοφανής απόφαση της κυβέρνησης να απαλλοτριώσει υπέρ του Δημοσίου τμήμα του «κτήματος Βεΐκου», που, όμως, ανήκει στο Δημόσιο! Απόφαση, που ίσως αποδειχτεί «θείο δώρο» γι' αυτούς που διεκδικούν ολόκληρη την έκταση

Ορατός είναι πλέον ο κίνδυνος δικαίωσης των κληρονόμων Βέικου, που εδώ και 106 χρόνια διεκδικούν σε βάρος του Δημοσίου το έκτασης 2.000 στρεμμάτων «κτήμα Ομορφοκλησιάς»! Αφού οι κυβερνητικού φωστήρες αποφάσισαν ότι σώνει και καλά στην περιοχή αυτή πρέπει να κατασκευαστεί ένα από τα γήπεδα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τώρα προχωρούν στην πρωτοφανή ενέργεια απαλλοτρίωσης υπέρ του Δημοσίου μιας έκτασης που ανήκει στο Δημόσιο!

Στις 2 Φλεβάρη δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η «Πράξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης για κατασκευή του κλειστού γυμναστηρίου επιτραπέζιας αντισφαίρισης», έκτασης 92,8 στρεμμάτων. Η απαλλοτρίωση γίνεται υπέρ της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, αλλά στην Πράξη απαλλοτρίωσης αναφέρεται το εξής καταπληκτικό: «Η έκταση που απαλλοτριώνεται ανήκει στο Δημόσιο και επ' αυτής προβάλλουν δικαίωμα κυριότητας οι: Γ. Βιαρόπουλος και Ελ. Μάλαμα (κληρονόμοι Βεΐκου)»!

Ουσιαστικά δηλαδή, το Δημόσιο συνομολογεί τις διεκδικήσεις των κληρονόμων του Βέικου, στη συγκεκριμένη έκταση. Ομως, πρέπει να σημειωθεί ότι οι κληρονόμοι Βέικου διεκδικούν ολόκληρη την έκταση των 2.000 στρεμμάτων και τυχόν νομιμοποίηση - διά της πλαγίας - της ιδιοκτησίας τους στην έκταση των 92,8 στρεμμάτων, αυτόματα ανοίγει το δρόμο για την κατοχύρωση υπέρ τους αυτής της τεράστιας έκτασης (το υπόλοιπο κτήμα Ομορφοκλησιάς - Βεΐκου).

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι κληρονόμοι Βέικου έχουν προχωρήσει σε αλλεπάλληλους δικαστικούς μαραθώνιους, διεκδικώντας αυτήν την έκταση. Ο τελευταίος άρχισε το 1996 με την κατάθεση αναγνωριστικής αγωγής κατά του Δημοσίου, η οποία δεν έχει μέχρι σήμερα τελεσιδικήσει.

Ολα αυτά τα χρόνια που οι κάτοικοι και οι σύλλογοι της περιοχής προχωρούσαν σε κινητοποιήσεις και είχαν καταφέρει να ακυρώσουν τα σχέδια των καταπατητών - φερόμενων ως ιδιοκτητών - το Δημόσιο έκανε τα «στραβά μάτια». Είναι χαρακτηριστικό ότι από την αρχική συνολική έκταση των 4.500 στρεμμάτων του κτήματος, σήμερα, έχουν μείνει αδόμητα και εκτός σχεδίου πόλης, μόνο τα 2.000 στρέμματα.

Οι κάτοικοι των περιοχών προσπαθούν, με κάθε τρόπο, να αποτρέψουν αυτή την καταστροφή, επικαλούμενοι το δασικό χαρακτήρα της περιοχής και την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από την κατασκευή των γηπέδων. Εχουν προσφύγει στην Επιτροπή Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων και ζητούν να επαναβεβαιωθεί ο δασικός χαρακτήρας και της έκτασης όπου χωροθετείται το κλειστό Γυμναστήριο. Η προσφυγή των κατοίκων πρόκειται να συζητηθεί στις 28 Φλεβάρη 2001. Ακόμα, σύλλογοι των περιοχών Ν. Ιωνίας, Ν. Χαλκηδόνας, Ν. Φιλαδέλφειας, Γαλατσίου, Ψυχικού και Φιλοθέης, με εξώδικη πρόσκληση -γνωστοποίηση προς τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ και τον υπουργό Πολιτισμού, τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και τη Γενική Γραμματεία Περιφέρειας, τους καλούν να αναστείλουν τις ενέργειες (απαλλοτριώσεις), μέχρι να κριθεί οριστικά και αμετάκλητα η προσφυγή τους.


Οι βασικοί δρόμοι προσπέλασης στο αεροδρόμιο, σύμφωνα με τη μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ: Βάρης - Κορωπίου (ανοιχτό μπλε), Μεσογείων (βαθύ μπλε), Δουκίσσης Πλακεντίας (κόκκινο), Λ. Αναπαύσεως (γαλάζιο), Λ. Μαραθώνος (κίτρινο) και Λ. Λαυρίου (ανοιχτό πράσινο).

Οι χρόνοι προσπέλασης για τις περιοχές με πράσινο κύκλο θα κυμαίνονται από 0 - 15 λεπτά, με κίτρινο κύκλο από 15` έως 30`, με πορτοκαλί ανοιχτό κύκλο από 30` έως 45`, με πορτοκαλί βαθύ κύκλο από 45` έως 60` και με κόκκινο κύκλο από 60` έως 75`.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ