ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Φλεβάρη 2001
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ
Νέα πρόκληση από πολυεθνικές και κυβέρνηση

Την πρόθεση της κυβέρνησης, κατ' απαίτηση της πολυεθνικής «Χόχτιφ», να αναθεωρήσει το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων με αφορμή τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου, καταγγέλλει ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων

Η τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης του 1997, ώστε να λειτουργούν σε 24ωρη βάση τα καταστήματα μέσα στο νέο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», αναμένεται να συζητηθεί σήμερα στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (ΑΣΕ) με πρωτοβουλία του υπουργείου Εργασίας. Ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας καταγγέλλει ότι πρόκειται για απαίτηση της γερμανικής πολυεθνικής «Χόχτιφ» και ότι μια ανάλογη τροποποίηση θα «ανοίξει» το δρόμο για τη γενικευμένη ανατροπή του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων και του ωραρίου εργασίας των εργαζομένων του κλάδου!

Να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα η 24ωρη λειτουργία των καταστημάτων στα αεροδρόμια αφορούσε κυρίως αυτά των αφορολόγητων ειδών, ωστόσο υπάρχει νομοθετικό κενό και τα μεγαθήρια που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να λειτουργήσουν στο νέο αεροδρόμιο, επιδιώκουν να το καλύψουν έγκαιρα.

Το ζήτημα του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων σχετίζεται άμεσα και με το ζήτημα της αργίας της Κυριακής, ενώ ανακινεί γενικότερα το ωράριο λειτουργίας όλων των εμπορικών καταστημάτων. Οι εργοδότες, πολυεθνικές και μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις, ασκούν έντονες πιέσεις «σε όλα τα μέτωπα», προκειμένου να καταρριφθούν οι σημερινοί περιορισμοί.

Την απαράδεκτη πρόθεση τροποποίησης της κοινής υπουργικής απόφασης του 1997 για το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων που προωθεί η κυβέρνηση μέσω του ΑΣΕ «κατ' απαίτηση του πολυεθνικού κεφαλαίου της γερμανικής "Χόχτιφ"», καταγγέλλει στην ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας.

Οπως τονίζεται στην ανακοίνωση «η "Χόχτιφ" απαιτεί την 24ωρη λειτουργία των καταστημάτων - όχι αυτών με τα αφορολόγητα είδη - μέσα στο αεροδρόμιο, τσαλαπατώντας κάθε εργατικό δικαίωμα», ενώ συσχετίζει τη νέα πρόκληση με τον καινούριο νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση για την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων.

Η "Χόχτιφ" - υπογραμμίζει ο σύλλογος - απαιτεί ακόμα και η κοινή υπουργική απόφαση που είχε ληφθεί, το Μάρτη του 1997, κάτω από την πίεση των αγώνων του εργατικού κινήματος, να αλλάξει σε όφελος του κεφαλαίου με στόχο βέβαια το ακόμη μεγαλύτερο κέρδος».

«Καταγγέλλουμε την κυβέρνηση η οποία δίνει τα πάντα στο ξένο και ντόπιο κεφάλαιο με τη δικαιολογία της λειτουργίας του νέου αερολιμένα. Γιατί με τον τρόπο αυτό ανοίγει την πόρτα για γενικότερη απελευθέρωση του ωραρίου, σε όλη την Ελλάδα», τονίζεται στην ανακοίνωση.

Καταλήγοντας, ο σύλλογος απαιτεί από την κυβέρνηση να μη θέσει το θέμα στη συνεδρίαση του ΑΣΕ και τονίζει ότι «δε θα επιτρέψουμε στην κυβέρνηση και στην εργοδοσία να ισοπεδώσει τα εργασιακά δικαιώματα και να νομοθετήσει ακόμα και την εργασία την Κυριακή».

ΠΟΡΘΜΕΙΑΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΒΑΛΑΣ - ΘΑΣΟΥ
«Δένουν» τα πλοία για δυο μέρες

Απεργιακή κινητοποίηση των ναυτεργατών, ενάντια στις απολύσεις συνδικαλιστών και για την τήρηση των συμβάσεων εργασίας

Στις 5 το πρωί σήμερα, «έδεσαν» όλα τα πλοία της πορθμειακής γραμμής Καβάλας - Θάσου, με την έναρξη της 48ωρης απεργίας που κήρυξε η Ενωση Ναυτικών «Η ΘΑΣΟΣ», διεκδικώντας την επαναπρόσληψη δυο απολυμένων συνδικαλιστών και την τήρηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Οι πλοιοκτήτες της γραμμής, αντί να συζητήσουν με τους ναυτεργάτες για τη λύση των προβλημάτων που έχουν παρουσιαστεί, προτίμησαν να προσφύγουν χτες το πρωί στο δικαστήριο, ζητώντας τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων για την κήρυξη της απεργίας σαν παράνομης και καταχρηστικής. Το δικαστήριο, πάντως, δεν εξέδωσε χτες απόφαση για το θέμα, παρόλο που οι πλοιοκτήτες πίεζαν για έκδοση απόφασης την ίδια μέρα.

Τα βασικά αιτήματα των ναυτεργατών της πορθμειακής γραμμής Καβάλας - Θάσου είναι η πιστή εφαρμογή από τους πλοιοκτήτες των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, άμεση επαναπρόσληψη των δύο παράνομα απολυμένων συνδικαλιστών Α. Αγαπητού και Κ. Ντούκα, αντιπροέδρου και γεν. γραμματέα, αντίστοιχα, της Ενωσης, λήψη μέτρων για την ασφάλεια των πλοίων και συμφωνία με το Σωματείο για το πρόγραμμα δρομολόγησης των πλοίων.

Οι ναυτεργάτες Καβάλας - Θάσου ζητούν ακόμα την απόσυρση του νέου θεσμικού πλαισίου, που ισχύει στην ακτοπλοΐα και ιδιαίτερα την άρση του ν. 3577/92, που προβλέπει την άρση του καμποτάζ στα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας. Η άρση του καμποτάζ θα σημάνει την εξαφάνιση των ελληνικών πληρωμάτων από τα πλοία της ακτοπλοΐας προς μεγάλη ικανοποίηση των εφοπλιστών και των ισχυρών κύκλων της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ «ΚΡΗΤΙΚΟΥ»
Με πείσμα στον αγώνα

Κάθε μέρα αυξάνονται οι δυσκολίες, δίνουν όμως με πείσμα τον αγώνα για επαναλειτουργία και πλήρη δικαιώματα

Οργή, αγανάκτηση αλλά και αγωνιστικό πείσμα, ώστε να δικαιωθούν, χαρακτηρίζει τους εργαζόμενους της κλωστοϋφαντουργίας «Κρητικός ΑΕ», οι οποίοι συνεχίζουν την επίσχεση εργασίας από την παραμονή της Πρωτοχρονιάς με την κάθε βάρδια να πηγαίνει κανονικά. Το αίτημά τους παραμένει η άμεση επαναλειτουργία του εργοστασίου με τη διασφάλιση όλων των θέσεων εργασίας, χωρίς απώλεια των μισθολογικών και ασφαλιστικών τους δικαιωμάτων.

Η κατάσταση για τις περίπου 250 οικογένειες είναι πολύ δύσκολη. Η έλλειψη χρημάτων δημιουργεί απόγνωση μια και αδυνατούν πλέον να ανταποκριθούν σε στοιχειώδεις καθημερινές ανάγκες. «Με δανεικά πληρώσαμε το ενοίκιο. Οι λογαριασμοί τρέχουν και δεν έχουμε να πληρώσουμε. Είμαστε χρεωμένοι μέχρι το λαιμό. Μέχρι πότε θα παίρνουμε δανεικά; Πώς θα τα επιστρέψουμε αν δε δουλέψουμε;», μάς λέει ο εργάτης Δημήτρης Κασσιάνος.

«Το εργοστάσιο είναι κλειστό με ευθύνη της κυβέρνησης και του Κρητικού» μάς λέει ο Παύλος Ανδρουτσόπουλος. «Ο Κρητικός έχει πάρει ένα σωρό επιχορηγήσεις, πριμοδοτήσεις και πολλές βοήθειες από το κράτος. Με ποιο δικαίωμα πετάει τόσο κόσμο στο δρόμο και κανείς δεν τον ενοχλεί; Αν εγώ χρωστούσα θα μου έπαιρναν όλη την περιουσία έτσι και δεν είχα να πληρώσω. Στους μεγάλους όμως δεν ισχύουν αυτά. Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση παίζει το παιχνίδι των βιομηχάνων».

Στο απυρόβλητο των εργαζομένων δεν έμειναν ούτε οι τοπικοί φορείς, οι οποίοι κατά τη διάρκεια των αγωνιστικών κινητοποιήσεων όχι μόνο υπονόμευαν τον αγώνα τους, αλλά και μέσα από τις συσκέψεις περισσότερο τους ενδιέφερε να "βοηθήσουν" τον Κρητικό, παρά να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα των εργαζομένων.

«Οι φορείς της πόλης δηλώνουν πως μας συμπαραστέκονται αλλά εμείς δεν τους βλέπουμε ποτέ. Λένε ψέματα, μας δουλεύουν κανονικά. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και ο ΟΑΕΔ -όταν επισκεφθήκαμε το υπουργείο Εργασίας- είχε υποσχεθεί να μας βοηθήσει, αλλά έχει περάσει ένας μήνας και ακόμα τίποτα δεν έχει γίνει», δηλώνουν οι εργαζόμενοι και επιμένουν: «η δική μας απάντηση είναι η συνέχιση του αγώνα μέχρι τη δικαίωση».

Το μέλος της Επιτροπής Αγώνα Αντώνης Γαλάνης υποστήριξε πως η μόνη λύση για τους εργάτες της επιχείρησης «Κρητικός ΑΕ» είναι η συνέχιση του αγώνα. «Ο αγώνας αποτελεί για εμάς μονόδρομο. Πιέζουμε με τη δράση μας όλους τους φορείς που μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημά μας. Απαιτούμε την άμεση επαναλειτουργία του εργοστασίου με διασφαλισμένες όλες τις θέσεις εργασίας, του μισθού και του συνόλου των εργασιακών μας δικαιωμάτων».

ΟΙΚΟΔΟΜΟΙ ΛΑΡΙΣΑΣ
Μονόδρομος ο αγώνας

Η επιτακτική ανάγκη της έντασης της πάλης κατά της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης και της ΕΕ και της ιμπεριαλιστικής «Νέας Τάξης Πραγμάτων» επισημάνθηκε στην ετήσια γενική συνέλευση του Συνδικάτου Οικοδόμων Λάρισας, που έγινε την Κυριακή στο Εργατικό Κέντρο της πόλης. Και όπως τόνισε χαρακτηριστικά στην ομιλία του ο πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθ. Βάιος «οι οικοδόμοι συνεχίζουν στο δρόμο της ανειρήνευτης ταξικής πάλης, που άνοιξε η εργατιά του Σικάγου, διότι άλλος δρόμος δεν υπάρχει».

Στη γενική συνέλευση συζητήθηκαν τα πολλά και οξυμένα προβλήματα του κλάδου και ο συντονισμός της αγωνιστικής δράσης για την αντιμετώπισή τους. Οι οικοδόμοι της Λάρισας κατήγγειλαν την κυβερνητική επιχείρηση πλήρους ανατροπής των εργασιακών σχέσεων, την επιχειρούμενη διάλυση του ΙΚΑ, την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΕΔ και γενικότερα την εφαρμοζόμενη αντεργατική πολιτική. Τονίστηκε, δε, η αναγκαιότητα της συνέχισης των εργασιών για την εκτροπή του Αχελώου, που θα σώσει χιλιάδες αγροτικά νοικοκυριά και θα δώσει δουλιά στους οικοδόμους της περιοχής.

Επίσης, ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις πρωτοβουλίες που πήρε το Συνδικάτο για να διατρανώσει την αντίθεσή του στην εγκαθίδρυση της «Νέας Τάξης Πραγμάτων» στα Βαλκάνια, με τη συμμετοχή του σε φιλειρηνικές εκδηλώσεις.

Στάσεις εργασίας σε εργοτάξια

Σε δίωρες στάσεις εργασίας στα εργοτάξια στον κόμβο των Ανω Λιοσίων, στην περιφερειακή Υμηττού, στο ΜΕΤΡΟ, στο Μέγαρο Μουσικής, στην Παλλήνη μέχρι το Νέο Αεροδρόμιο, προχωρούν σήμερα οι εργαζόμενοι, ζητώντας την εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και την τήρηση των διμερών συμφωνιών.

Οι κινητοποιήσεις στρέφονται ενάντια στις εταιρίες ΑΛΦΑ - ΜΠΕΤΟΝ, Λάλης Κυριακού, Κ/ΞJ&P - Τεχνοδομική, ΓΕΚ, ΕΔΡΑΣΗ και τους υπεργολάβους τους, οι οποίες καταπατούν τα δικαιώματα των εργαζομένων. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει απάντηση στα αιτήματα, οι κινητοποιήσεις θα κλιμακωθούν.

Ανάμεσα στ' άλλα, ζητούν την καταβολή όλων των ημερομισθίων των αργιών, κατώτερο μεροκάματο 10.500 δρχ., να καταβληθούν δεδουλευμένα από υπερωρία και υπερεργασία, την πληρωμή των προσαυξήσεων στις νυκτερινές βάρδιες, να σταματήσουν οι καθυστερήσεις στις πληρωμές, την αυστηρή τήρηση των μέτρων υγιεινής και ασφάλειας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ